Fyysinen näppäimistö kännykkään

Minulla on peruspuhelin enkä halua koskaan ostaa puhelinta, jossa on vain kosketusnäyttö. Eräisiin puhelimiin saa kuoren, jossa on fyysinen näppäimistö. Näppäimistön saa Android-laitteille vain ihan kalliimman pään puhelimille. Iphone-puhelimille niitä saa vain varsin uusille malleille eli 14-16.

Alla iPhone sivu.

Onko kellään kokemusta moisesta näppäimistökuorista? Hienoa sen kanssa olisi ainakin se, että viestejä kirjoitettaessa ei virtuaalinäppäimistö haukkaisi näytöstä ns. leijonan osaa.

Viimeksi muokattu:
Itsellä on tuollainen Clicks iPhone 16 Pro:lle. Hetken tuohon kesti tottua käyttämään mutta nykyisin tuolla kirjoittelee ihan mukavasti, tosin enemmän tuosta on hyötyä pikakomentojen kanssa kun jokaisen näppäimen voi oikeastaan mapata tekemään mitä haluaa näppiskomboilla.

Ääkkösten kirjoittaminen tietysti vähän hidastaa kun ne pitää napata sieltä kosketusnäytön puolelta (esim pitkä painallus fyysistä A:ta ja sitten näytöltä Ä).

Kysyin asiasta Clickin tsättirobotilta. Robotin mukaan näppäimistön saisi toimimaan iPhonen asetuksista toimimaan kuin suomalaisen näppäimistön:

Hi there! Currently, Clicks uses the virtual keyboard provided by your phone’s operating system, which means you can switch to Finnish or Swedish input via your device settings. Just press the globe (global) button on your iOS keyboard to change languages. Do note that the key mappings will follow the iOS layout and not our physical US English layout, but your typing experience in Finnish/Swedish should still be supported. We’re always looking into expanding our keyboard layout options, so I’ll be sure to pass your feedback on. Hope that helps!

Oletko ihan varma, ettei näppäimistöasettelua saa muutettua. Tuon mukaan näppäimistöasettelu seuraa iPhonen virtuaalista näppäimistöä. Jos joudut virtuaalinäppiksellä hakemaan Ä-kirjainta pitkään painamisella, vaikuttaa siltä, että sinulla ei virtuaalinäppiksellä ole suomalainen näppäimistöasettelu.

Ostin OnePad Pad 2:een näppiksen ja olen erittäin tyytyväinen ostokseeni. Näppis on US-näppis noin ulkonäöllisesti, mutta laitoin maalarinteipit sellaisten painikkeiden päälle, jotka ovat eri kuin US-näppäimistössä. Suomalainen läppärin näppäimistöasettelu minulla on siis tabletilla käytössä. Laite käytännössä vastaa minulle sekä tavanomaista tablet-laitetta että Chromebook-läppäriä.

Fyysinen näppäimistö ei minullakaan täysin korvaa virtuaalinäppäimistöä. Joudun erittäin usein hakemaan erikoismerkkejä virtuaalinäppikseltä. Ärsyttävintä on, että at-merkki ei fyysisellä näppiksellä toimi.

Maalarin teippiä en Clickin näppäimistöön voisi laittaa.

Vaihtoehdoista miellyttävin olisi odottaa muutama vuosi ja ostaa käytetty Motorola Razr 50.

Viimeksi muokattu:
Kysyin asiasta Clickin tsättirobotilta. Robotin mukaan näppäimistön saisi toimimaan iPhonen asetuksista toimimaan kuin suomalaisen näppäimistön:

Oletko ihan varma, ettei näppäimistöasettelua saa muutettua. Tuon mukaan näppäimistöasettelu seuraa iPhonen virtuaalista näppäimistöä.

Itse
Tottakai sen saa muutettua sieltä iPhonen asetuksista, mutta ei siinä oikein ole järkeä kun kaikki merkit menee sitten "sekaisin". Itse ainakin kokenut helpommaksi kun tietää mistä fyysisestä napista tulee mikäkin erikoismerkki.

Tosin itsellä kun suurinosa päivittäisestä viestinnästä tapahtuu englanniksi niin itsellä ollut vaan helpompi pitää myös iOS näppisleiska englantina.

OK. Voisin yksinkertaisesti maalata näppäimistön uusiksi niiltä osin kuin näppis eroaa suomenkielisestä näppäimistöstä. Tosin olisi aika pikkutarkkaa työtä saada merkit selkeinä. Minulla on OnePlus Pad 2:n näppäimistössä 18 kpl maalarinteipin palaa, joten näppäinten maalaamisessa olisi kyllä työtä. Maalarin teippien kansa US-asettelulla olevalla näppiksellä kirjoittaa kuin läppärillä, jossa onsuomalainen näppäimistöasettelu. Jos maalarinteippi menee huonoksi, sen voi vaihtaa.

Ks. https://i.ibb.co/gbQfCSjZ/rinnakkain.jpg

Siinä on myös kirjatuella toinen laite, jota käytän välillä apunäyttönä, jos minulla on tarpeen kirjoittaa sitaatti jostain nettisivusta tai luoda sanaristikkoa, johon tulee tekstivihjeet. Itse ristikko on apulaitteessa.

Koodaamisessa US-asettelusta olisi hyötyä, sillä koodaamisen kannalta tärkeät merkit olisi US-asettelussa suoraan esillä. Mutta kirjoittaminen US-asettelussa olisi ikävää, joten haen koodauksessa tärkeät merkit virtuaalinäppäimistöltä.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 460
Jäsenet
76 444
Uusin jäsen
CasualUser

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom