Frostpunk 1&2 (PC)

Ne 1800-luvun insinöörit ovat kuitenkin kehittäneet höyryrobotit, mutta eristäminen on kumman vieras käsite.:hammer:

Eikös ne pelin alkuvideossa lähde Lontoosta evakkoon? Sen perusteella eristyksen ymmärtämättömyys on ihan uskottava juttu.
 
Eikä siinä vielä kaikki. Tässä pelissä on olevinaan jonkinlainen yhteisöllinen henki, että ketään ei jätetä, mutta kuitenkin kun rakentaa kaksikerroksisen talon niin sinne ei mahdu kuin 10 ihmistä niin osa jää sitten niihin telttoihin palelluttamaan raajansa sahattavaan kuntoon, muuten vaan sairastumaan ja pahimmillaan kuolemaan. Sitten on kuitenkin pakko rakentaa hoitokoteja etteivät pillastu.:facepalm:

Ihme seikkailijoita lähtenytkin matkaan Lontoosta, kun jättävät höyryjunansa matkan varrelle ja rakentavat jääkraattereihin uudet asuinpaikkansa.
 
Jaaha, jokohan sitä sitten palailis tämän pariin. Jäi pelailut puoleen tuntiin muiden pelien takia.. :vihellys:
 
Tuli napattua peli epic storesta. Vaikuttaa hyvältä, jatkuva kamppailu tuntuu sisuskaluissa asti, ja kaupungin laajentaminen on mielenkiintoista.

Kuitenkin, peli loppui kuin seinään :woot: Ilmeisesti ensimmäinen pelikerta meni "läpi". Oletin, että peli jatkuisi sen jälkeen kun myrskystä on selvitty. Siellä oli esim vaikka mitä mielenkiintoisia teknologioita avaamatta. Mutta siihen se päättyi, hiuksenhienosti selvittiin. Vaikka selviämistaistelu oli hieno, niin silti ei voi oikein muuta sanoa kuin että tässäkö tämä sitten oli :sad:

Ei oikein hulluna kiinnosta lähteä yrittämään toista kertaa. Ehkäpä tämäntyyppiset pelit ei ole minulle sopivia.
 
No onha siinä hitosti unlockattavaa researchia sun muuta, se pakkanenkaan ei taida tietyn rajan yli enää nousta.
 
Epic juorusi, että Frostpunk2 olisi tulossa. Mainosvideot kutkuttelee kinostusta, pitänee seurata arvosteluita. Ehkä odotellessa voisi laittaa ykösen vielä tulille, sitä tosiaan tuli pelattua tavoilleni uskollisesti ainoastaan yksi peli, se kun sattui menemään ihan viime hetkillä läpi. Ilmeisesti peli on menestynyt kohtalaisesti kun jatko-osaakin pukkaa.
 
Frostpunk 2 odotus on kyllä kova. Ykkösosa, ja ”työn” alla oleva lisäosa The last autumn aiheuttaa tällä haavaa ainoana pelinä näin päälle nelikymppisenäkin sen klassisen vielä hetki lisää pelaamista -efektin ja sitten kello onkin 3 aamuyöllä kun peli lykkää uusimmat vastoinkäymiset ratkottavaksi.
Jotenkin tuollainen rakentelupeli maailmanlopun olosuhteissa missä on inhimillisyys mukana tekee todella vahvan immersion. Paljon on skriptattuja tapahtumia, mutta ei tunnu silti haittaavan yhtään. Aina jotenkin jaksaa alottaa uuden pelin josko nyt olisi parempi strategia millä pääsee loppuun asti, ilman että kaiken elämän ylläpitävä lämpökattila räjähtää tai tyytymätön kansa heittää johtajansa ikitalveen :nb: Ja teknisesti on tämä ykkönenkin vielä viimeisen päälle! :tup:
 
Virallinen julkaisu on perjantaina, 20.9. Jos ostaa Deluxe-version niin pääsee pelaamaan jo tänään (tätä kirjoittaessa n. 30 min päästä).

Aika hurja hinnannousu verrattuna ensimmäiseen Frostpunkiin joka oli 29,99€ julkaisuhinta. Nyt Frostpunk 2 perusversio maksaa 44,99€ ja Delxe 67,49€.

Tulossa myös Xbox Game Pass-palveluun 20.9.
 
Frostpunk 2 vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. En ole päässyt 5 minuuttia pidemmäs tutoriaalissa.

muok. nyt useamman kerran yrittänyt ja 2 kertaa päässyt loppuun asti, mutta kukaan ei selvinnyt hengissä :rofl:

muok. kolmanella loppuun asti päästyllä yrityksellä kaikki selvisivät hengissä kunhan murhasi hylkeet ja rakensi 2x ruoka varastoa kaiken muun lisäksi.
Luulin myös että on pakko rakennella asutusta niin että kaikki resurssi paikat pysyvät lämpimänä, mutta ei näköjään ollut pakko.
Tuosta draugnautin vai mikä lie poltin onkaan jonka yli pystyi mennä rikkomaan jäätä myös helpotti huomattavasti. En huomannut aluksi ja lähdin kiertämään tuota kuilua.
 
Viimeksi muokattu:
Muutamia tunteja pelanneena, pienissä ptäkissä, aika ristiriitaiset fiilikset, sanotaanko että jos olisin ostanut Steamista 40-60€ hintaan niin pyytäisin palautuksen.

Nyt game pass-versiona voi pelailla vähän aina eteenpäin, mitään samanlaista imua ei ole kuten Frostpunk 1 oli.

Olen täysin täysin samaa mieltä tämän arvostelun/arvostelijan kanssa (kanavalta Worth A Buy):

 
Captain vaikeudella on kyllä ihan kamalaa pallottelua resurssien varassa joka sekuntti ja Citizen taas niin helppoa että melkein kyllästyy.

Täytyy vielä kokeilla noita kahta keskimmäistä vaikeus astetta jos ne toisivat vähän mielekkäämpää pelaamista.

Chapter 2 asti nyt pääsin helpoimmalla vaikeudella jossa tämä peli tuntuu aukeavan enemmän, mutta joo jos frost punk 1 tapaista peliä toivoi niin ymmärrän jos ei maistu.
Ennemminkin cities skylinesin tapainen selviytymis peli. Politiikka puoli ei oikein kiinnosta itseä ainakaan näin alkuvaiheilla, mutta eiköhän tässä saa tehtyä aikamoisen sotilas valtion aikaiseksi kunhan lait sallivat täyden diktatuurin tai sitten pysyy tuossa demokraattisessa hyvinvointi systeemissä.
Kyllähän tästä taitaa irrota ainakin pari läpi peluu kertaa.
 
En ollut tätä varsinaisesti huomannutkaan, olin napannut tuon ykkösen mutten edes katsonut minkä genren peli tämä on. Laitoin nyt kakkosen asentumaan niin ehdin sitä hetken pelata. Myöhemmin sitten tuota ykköstä.
 
nyt läpi pelattuna vähän ristiriitaiset fiilikset. Kaikki Chapterit on scriptattu joten peli etenee samallalailla joka peli kerralla.
Mitä voi valita on kuinka ja miten edetään seuraavaan etappiin kunkin ryhmän ideaalien mukaan. Peli myöskin tuntui loppuvan kesken kaiken.

Kyllähän tämän pelaa vielä kertaalleen läpi eri vaihtoehdoilla. Ois ollut parempi jos ei olisi ollut täysin scriptattu kaikki tapahtumat.
 
nyt läpi pelattuna vähän ristiriitaiset fiilikset. Kaikki Chapterit on scriptattu joten peli etenee samallalailla joka peli kerralla.
Mitä voi valita on kuinka ja miten edetään seuraavaan etappiin kunkin ryhmän ideaalien mukaan. Peli myöskin tuntui loppuvan kesken kaiken.

Kyllähän tämän pelaa vielä kertaalleen läpi eri vaihtoehdoilla. Ois ollut parempi jos ei olisi ollut täysin scriptattu kaikki tapahtumat.
Itsellä vielä kesken, toinen skenaario menossa, mutta kyllä on vaikea sanoa onko tämä lintu vai kala. Kyllähän tuo heatstamp-yksikkö antaa sen kuvan että pelaajan toimia rajoitetaan keinotekoisesti jotta voidaan heittää kapuloita rattaisiin.

Tekijät ovat usein sanonut että peli on tarkoituksella vaikea, pelissä tarkoituksella epäonnistutaan, jne. Itse en sitten ehkä ole kohdeyleisöä koska haen peleistä aivan muuta fiilistä kuin turhautumista. Steamin arvosteluja lukiessa en ole yksin.

Kannattaa laittaa seurantaan "New Cycle", vaikka Frostpunk on omalaatuinen pelinsä, tässä on paljon samoja elementtejä jotka tekivät FP1 hyvän. Voi hetikin ostaa ja itse pidin tosi paljon mutta vielä on Early Access, roadmap näyttää hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Utopia Builder on ilmeisesti tarkoitus pelata tarinan jälkeen. 7 eri aloitus sijaintia ja vähän kustomoitavia aloitus vaihtoehtoja. Löytyi myös Endless mode asetuksista, mutta se on lukittu ja vihjaa että True Ending pitäisi saada jotta se aukeaa.

Täytyypä kokeilla tätä seuraavaksi.

muok.

Nythän se löytyin. Utopia builder peli moodi on juurikin se mikä oli hakusessa.
Ehkä olisi pitänyt heti hypätä tuohon, mutta tulipahan opeteltua peli tuota tarinaa pelatessa.
Nyt jos miettii Tarina + Utopia niin kokonaisuutena sanoisin että ihan hyvä.
Jos olisi ollut pelkkä tarina jossa rajoitettu miten voi pelata niin olisin ollut kyllä vähän pettynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Noista jutuista tuli käsitys että tää kakkonen on selkeästi huonompi kuin ykkönen. Mulla kun tämä gamepass vanhenee pian, niin ei mitään saumaa kokeilla tuota ykköstä sitä ennen, mutta tää kakkonenkin on ollut selkästi hyvin vetovoimainen. Ilmeisesti kuitenkin noista muutamista videoista tulee sellainen käsitys, että tässä kakkosessa pelin mittakaava on paljon suurempi, siis pelataan paljon korkeammalla tasolla eikä välitetä erilaisista pienistä jutuista.

Olen nyt tosi innolla tullut pelattua tätä pari päivää ja olisikohan että olen chapter 4:ssa. Vissiin juu nelosen alussa koska Complete Story Walkthrough | Frostpunk 2|Game8 asutin sen Winterhomen ja lopetin pelin siihen.

Pelissä on mielenkiintoista että se on pitkälti kaupunkirakentamista, mutta monet eri resurssit ovat aika rajalliset, ja sitten siinä on tosiaan tuollainen tehtäväpohjainen kampanja jota seurataan, vapaan palaamisen sijaan. Mulla on toi kaupunki kasvanut valtavaksi. Jotain 25k asukasta joista ainakin 15k toimetonta. Pelissä ei ole työttömyyttä ja siitä seuraavaa mellakointia tms. mutta tuo on aika ongelma koska toi populaatio vaatii valtavan määrän ruokaa, mulla ei enää ole jäljellä kuin jotain yksittäisiä lähteitä siinä avoimessa maailmassa, ja varastot ovat tyhjentyneet ajat sitten. Mulla ei ole siis mitään saumaa edes halutessani ruokkia puoltakaan noista. Ei ole haluakaan koska hyvähän se olisi kylmiä ajanjaksoja varten olla ruokaa varastossa.
Olen yrittänyt alkaa tappamaan noita ohjaamalla lähes kaiken ruuan toiseen tukikohtaan varastoon, jossa onneksi porukka ei sikiä kuin kanit, mutta siltikin jos tuossa kuolee porukkaa nälkään, se on tyyliin 500 kerralla, ja siinäkin kestää tosi pitkään. Eli se taitaa korkeintaan hillitä tuota kaupungin kasvua, ei vähentää väkimäärää, jolloin mun ruokatilanteeni on jatkuvasti todella miinuksella.

Mä olen pelannut toisiksi helpoimmalla vaikeustasolla, vähän olisin mielelelläni helpottanut sitä kun liian jatkuvasti täytyy säätää kaikkea jos haluaa edes tuotannon ja kulutuksen tasapainoon, mutta sitä ei saa muutettua kesken kaiken. Onneksi tuo ei kuitenkaan ole liian vaikea aloittelijalle.

Tosiaan yleensä tälläisissä kaupunkirakennuspeleissä ei ole niin rajalliset resurssit, ja sitten joutuu enemmän pitää porukkaa tyytyväisenä. Tässä on enemmän että täytyy lähinnä tehdä sen kampanjan tehtävät mitä annetaan, ja sen ohessa saa puuhasteltua kaikkea muuta. Mä olen tähänastisesta kartasta tutkinut lähes kaikki paikat, ja myöskin tyhjentänyt suurimman osan niistä.

Tässä myös kohtuu nopeasti oppii mitkä jutut niin tuossa kaupungin rakentamisessa että sen laajemmassa mielessä kehittämisessä, on optimaalisempaa ja mikä taas todella huonoa. En luultavasti ehdi tai huvita pelata toista kertaa kylläkään että pääsisi testaamaan teoriaa käytäntöön.


Jaa...
pari kolme tuntia tuon chapter 4 alusta, ja sain pelin läpi. Mulla oli kaikkia resursseja hyvin riitävästi kerättynä, se ruokatilannekin parani, piti vaan rakennella ja tankata vartijoita lopussa. Pelin on about lyhyimpiä mitä olen pelannut, mutta hyvin vetovoimainen ja viihdyttävä. Aloitin vielä huvikseni tuollaisen vapaan tehtämättömän pelin. Vähän kyllä vaikeaa kuvitella että peli olisi Steamin 44 euron arvoinen, mutta hemmetin hyvä gamepass peliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Muutamia tunteja pelanneena, pienissä ptäkissä, aika ristiriitaiset fiilikset, sanotaanko että jos olisin ostanut Steamista 40-60€ hintaan niin pyytäisin palautuksen.

Nyt game pass-versiona voi pelailla vähän aina eteenpäin, mitään samanlaista imua ei ole kuten Frostpunk 1 oli.

Olen täysin täysin samaa mieltä tämän arvostelun/arvostelijan kanssa (kanavalta Worth A Buy):


Täysin samasta syystä tykkäsin ykkösestä mitä tuo arvostelija kuvasi. Se että rakennat sen kylän ja näet kuinka ne tyypit rämpii -40 asteen pakkasessa hakien jotain hiilikasoja luo ihan helvetisti immersiota ja imaisee sut mukaan siihen selviytymisen kurjuuteen. Tuollainen myös luo tunnesidettä ja auttaa muistamaan niitä tapahtumia ja ukkeleita ihan yksilö tasolla kauan sen pelaamisenkin jälkeen, esim vaikka jos mestaat jonkun tyypin torilla. Harmi kun ei FP2 ole pysytty samassa suunnassa, tuossa ei ole minkään tason immersiota jos katselet kaupunkia jossa vilisee vain valot eikä niittä yksittäisiä tyyppejä enää näy.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom