FPS:t laskeneet pelikäytössä huomattavasti

Liittynyt
28.10.2023
Viestejä
23
Tietokone:
AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz
AMD B550
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
64 Gt HyperX DDR4
2 Tt NVMe SSD

Kokoonpano on 9kk ikäinen ja tähän asti toiminut moitteitta.
Ongelma alkoi kuin napista painamalla noin 2 viikkoa sitten.

Ongelma:
FPS:t laskeneet Valoranttia pelatessa 450fps --> 150fps.
Muissa peleissä myös laskua mutta ei noin radikaalia kuin Valorantissa.
Huomiona että fps:t heiluu epänormaalin runsaasti.
Yleinen tunnelma myös että kone käyttö on "tahmaantunut" esim. nettiselaus ei tunnu yhtä sulavalta kuin aiemmin.

Tehdyt toimet:
Kone asennettu täysin uudestaan tyhjältä pohjalta (kaikki asennettu uudestaan, Win11 sekä ohjelmat) mutta tämä ei ikävä kyllä auttanut mitenkään tilannetta. Bios on päivitetty tuoreimpaan versioon.

Mitä toimia nyt suosittelette tehtäväksi tai testattavaksi syyn paikantamiseksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 750
Saatko yli 150 fps missään pelissä? Olisiko joku syncci unohtunut päälle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 599
Tarkista ryzen masterilla tai jollain muulla diagnoosisoftalla että paljonko prosessorin lämmöt näyttää. Jos jäähdytyssiili on jostain syystä muljahtanut väärään asentoon niin prosessorihan throttlaa jatkuvasti ja lämmöt pyörii sadassa asteessa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 846
Oireet ja ongelmat eivät ole kovin täsmällisiä.

Mä testaisin prosessoria cinebench R23 ohjelmalla. N. 250 MB lataus. Siitä saa suorituskyvyn yhdellä ja kaikilla säikeillä, ja sitten voi verrata onko nää lähellä mitä tuon pitäisi antaa.

Sitten 3dmark ohjelmalla näytönohjain. 3dmark demo on ilmainen ja sillä saa graphics 1 ja 2 testien tulokset. Oliskohan tuo jotain 700 MB lataus, kannattaa suosiolla ottaa Steamin kautta, joskus olen erikseen ladannut muualta ja niiden latausnopeus jämähtää jossain vaiheessa todella hitaaksi.
Sama juttu tuloksien vertaaminen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 105
Oireet ja ongelmat eivät ole kovin täsmällisiä.

Mä testaisin prosessoria cinebench R23 ohjelmalla. N. 250 MB lataus. Siitä saa suorituskyvyn yhdellä ja kaikilla säikeillä, ja sitten voi verrata onko nää lähellä mitä tuon pitäisi antaa.

Sitten 3dmark ohjelmalla näytönohjain. 3dmark demo on ilmainen ja sillä saa graphics 1 ja 2 testien tulokset. Oliskohan tuo jotain 700 MB lataus, kannattaa suosiolla ottaa Steamin kautta, joskus olen erikseen ladannut muualta ja niiden latausnopeus jämähtää jossain vaiheessa todella hitaaksi.
Sama juttu tuloksien vertaaminen.
tässä hyvä vinkki niin tietää paremmin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 222
Viestejä
4 331 230
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom