fps droppaaminen sekä pelin crashaaminen

Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
13
Otsikon mukainen ongelma uudessa tietokoneessa. Pari viikkoa sitten kasattiin uusi kone, pelit pyörivät aluksi todella hyvin. Esimerkiksi Pubgissa ja battlebitissä fps pyöri siellä 300-400 hujakoilla koko ajan, latausruudusta pelin lopettamiseen saakka. Ilman mitään manuaalista säätämistä, yhtäkkiä fps on pyörinyt 140 tienoilla + - 40fps. Esimerkiksi Pubg crashaa aika ajoin. Kesken pelin yhtäkkiä peli kaatuu ja tulee vain ilmoitus, että jotain meni vikaan. Näytönohjainta olen käyttänyt irti ja tarkistanut pariinkin otteeseen kaikki liitännät, biosista olen kokeillut xmp1 ja xmp2 sekä off, mutta ei vaikutusta. Mikähän lie ongelmana? Voikohan jotain olla rikki tai onko kone itse laittanut jonkun säädön päälle mikä rajoittaa.

Koneen speksit:

i7 13700k
Gigabyte 4070
G.skill 2x16gb ddr5 6000mhz
Asus Prime wifi
corsair rm850x
Arctic liquid freezer 360 aio
7x arctic p12 tuuletin
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Päivitä bios ja ME firmware uusimpiin versioihin. Yleensä tuovat vakauteen parannuksia. Pidä myös huoli, että windows on päivitetty, esimerkiksi jos sinulla on Windows 10, päivitysruudussa pitää ensin painaa ettet halua Windows 11:sta, eli "pysy windows 10:ssä", jonka jälkeen vasta saa uusimmat Windows 10 päivitykset.

Jos nämä eivät auta, alkaisin testaamaan vaikkapa OCCT:llä large avx 2 normal variable testiä (tämä testaa prossun muistiohjainta) ja SSE small variable normal testiä (tämä testaa prosessorin vakautta) ja jos tulee virheitä, näistä näkee mistä johtuu. Samoiten testaisin näytönohjaimen esimerkiksi 3Dmark Timespy:lla tai Unigine Superpositionilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 283
Viestejä
4 231 718
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
Gojitta

Hinta.fi

Ylös Bottom