Fordin autoradio kuntoon!

Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
743
Tervehdys kaikille tasapuolisesti!

Laitoin tämän nyt kuitenkin tälle alueelle, koska on kuitenkin autoaiheinen aihe, vaikka onkin enempi elektroniikkajuotoshommia. Mutta mennee täällä.

On haastavaa kuvailla tätä Fordin 6000 CD RDS -autoradion äänihäiriötä yksiselitteisesti, mutta muusikkona se on erityisen kiusallista, kun auton radio alkaa yhtäkkiä tuottaa outoja äänen muutoksia. Toisin sanoen, stereokenttä supistuu ajoittain ikään kuin yhteen pisteeseen. Ongelma ilmeni ensimmäisen kerran ehkä pari vuotta sitten.

Kyseisessä radiossa olen aikaisemmin fiksaillut äänenvoimakkuuden säätimen Contact Cleaner -puhdistusaineella. Vian ilmetessä äänenvoimakkuutta lisättäessä äänenvoimakkuus saattoi yllättäen nousta maksimiin. Korjauksen jälkeen äänenvoimakkuuden säädin on toiminut moitteettomasti. Tämä on melko yleinen ongelma, joka johtuu likaantuneista kontaktipinnoista. Olen käyttänyt samaa puhdistusmenetelmää myös takakontin sähköisen lukon katkaisimen ja ajotietokoneen näytön liitosten korjaamiseen (aiemmin takakontin avauskatkaisinta piti painaa voimakkaasti ja ajotietokoneen näyttö oli pimeänä).

Lisäksihän auton radion äänenvoimakkuuden säädin toimii myös virtakytkimenä. Eräänä vuonna kytkin jäi jumiin pohja-asentoon. Tämä ongelma ratkaistiin asettamalla säätönupin alle passeli jousi.

Nyt olisi tarkoitus selvittää ja korjata tämä äänihäiriö. Mistä mahtaisi vika löytyä? Oma veikkaukseni on jokin kylmäjuotos, mutta missä se mahtaisi todennäköisimmin sijaita?

BTW Olisihan se cool läväyttää tähän äänenlaadultaan kehuttu Alpinen sinihammastekniikankin (hantikka) sisältävä autoradio, mutta siihen hankittavine adaptereineen, johtosarjoineen ja liittimineen hinta raketoi jo pariin sataan euroon, kun tämän korjaus voi parhaimmillaan olla ilmainen. :D
 
Ei tietoa, mutta arvaisin, että pääteaste on irti. Kokeile juottaa uusiksi kylmäjuotosten varalta vaikka juotokset näyttäisikin hyvältä.
 
Tiedän että tuo korjaus saattaa maksaa x määrän, mutta yleisesti ottaen se on kyllä sen arvoinen. Tuo 6000 kun ei kummoinen ole vs kunnon mankat ja juurikin BT puute jne jne. Pistät pari euroa lisää ja 2din mankka tai 1din jossa isompi näyttö ja saat aika paljon modernimman auton.
 
Ebaystä tai purkaamoilta tilalle se parempi versio. oliko nyt 6006E tms.
 
Ebaystä tai purkaamoilta tilalle se parempi versio. oliko nyt 6006E tms.
Eihän tuossa ole muuta lisää, kuin kuuden cd:n makasiini? Tietty jos on levyjen suurkuuntelija mutta aika harva lienee nykyään.
BT-tuki on osassa 6000-sarjan radioissa mutta se rajoittuu vain puhelujen ohjaukseen.

Katselet purkaamoilta tai Nettivaraosasta ehjän tilalle, maksaa about parikymppiä. Hyvä radio se vakio on; Ei parilla eurolla saa parempaa radiota puhumattakaan modernista autosta. Silloin puhutaan helposti tonnista, kun kokonaisuus pitää uusia (kaiuttimet, vahvistin, vaimennusmattoa jne), olettaen että äänenlaatu on tärkeä, ei vain se Android tms. liittymä.
 
Viimeksi muokattu:
@Pate123 , joo sitäpä minäkin, ettei mitään erikoista löytynyt tuosta paremmasta mallista. Ei kyllä tee mieli hankkia yhtään käytettyä. Ikää niissä vähintään 20 vuotta, joten sama vika saattaa olla jo päällä kuin tässäkin. Eli joko tämä kuntoon tai uusi radio. Kuten sanottua, uusi radio on jo adaptereineen 200 euroa, joten aika paljon kestää tehdä työtä. Kauittimia ei tarvi uusia ja tämä alkuperäinen radio on myös aika epäherkkä. Helpolla ei poimi kanavia!

Kahdeksankympin Sony radio kuulostaa ihan hyvältä, mutta jos uusimiseen aletaan, niin kyllä se tulee varmaan tuo jumaloitu Alpine, koska siitä löytyy myös bluetooth. Tässä meikäläisen koostama data näistä radioista. Tämä tein yhteen toiseen juttuun, kun mökille haettiin kunnollista autoradiota. Kotona testattiin tuo Sony, niin huippuluokan kaiuttimilla ero äänenlaadussa oli minimaalinen Kenwoodin 1970-luvun huippuluokan viritinvahvistimeen verrattuna. Kaikki valmistajat eivät tarjoa kaikkia tietoja laitteistaan. Jotain kertoo niiden merkkien luottamuksesta laatuunsa, kun avoimesti kertovat kattavasti suoritusarvoja laitteistaan. Moni ns. kalliimpikin kalpenee numeroiden valossa paljon halvemmille:

Autoradion hankinta mökille.jpg


Ei vielä ole saanut aikaiseksi riipaista alkuperäistä radiota pois autosta. Raportoin ja ihmettelen lisää tänne! ;)
 
Ei tietoa, mutta arvaisin, että pääteaste on irti. Kokeile juottaa uusiksi kylmäjuotosten varalta vaikka juotokset näyttäisikin hyvältä.

Nyt olis radio irti. Kerrotko vielä, missä päin korttia/autoradiota tuo pääteaste sijaitsee?
 
Nyt olis radio irti. Kerrotko vielä, missä päin korttia/autoradiota tuo pääteaste sijaitsee?

Vähän hankala sanoa, kun en juuri tuota radiota ole koskaan nähnyt. Se on yleensä se musta mötikkä missä on jäähdytys ja monta jalkaa rivissä.

videolta 6:30 etiäpäi
 
@Sonekin, tänks!

Tuossa olis tämän radion piirilevystä muutamia suttuisia kuvia.

DSC_1313.JPGDSC_1314.JPG

Kaikki juotokset näyttää pirun hyvältä, mutta voihan se vika silti niissä olla. Toki ehkä myös liittimet tms.. Ne kannattaa tietenkin puhdistaa contact cleanerillä.

EDIT: Joo, en alkanut juotoksiin koskemaan sitten lainkaan. Varmaan lopulta turhaa, kun oli priiman näköisiä. Joku kosketushäiriö siellä nyt tai on tai joku komppo rikki. Katotaan. Puhdistin kaikki liitospinnat huolella, kämmäsin kasauksessa, pitää yrittää saada radio vielä kasaan, nyt pullistelee etupaneeli niin, ettei koodilukko painu pinneihin ja radio ei toimi. :D
 

Liitteet

  • DSC_1312.JPG
    DSC_1312.JPG
    300,3 KB · Luettu: 42
Viimeksi muokattu:
Joo. En tehnyt mitään piirilevyn juotoksille, koska en tiennyt, mitä sulatella. Nooh, nyt ei kuitenkaan vartin testin persusteella räppää ja humpaa radio yhtään. Testi oli luonnollisestikin lyhyt, mutta kai se jotain kertoo.

Eli se, mitä tein, oli, että putsasin kaikki mahdolliset liitospinnat, pinnit ja näppäinten painimet+vastakkeet. Ehkäpä vika oli niissä! :rolleyes:
 
No niin, päivitetäänpä tähän taas tilannetta. Elikkä nyt olen noin viikon ajellut ja autoradio on ollut päällä vähintään vartin, mutta ehkä keskimäärin puoli tuntia kerrallansa eikä kertaakaan ole ollut ongelmia äänessä. Varsinkin on kun kaiutinjohdoissa kulkee hyvin pieni virta, niin tulee mieleen, että hyvin on voinut olla niissä fade ongelma eli fadesäädön ongelma joka toisaalta on voinut myös olla fadenappien kosketuksessa. Huomaan myös, että äänenlaatu on nyt selvästi parempi. Tämä ei ole lainkaan ihmeellistä, koska kuten sanottua, äänipiireissä kulkee hyvin pienet virrat ja vähäinenkin huono kosketus voi johtaa ongelmiin. Toivoten ongelma tuli tällä kuntoon. Korjauksen hinta oli muutama topsipuikki, jokunen milli contact cleaneriä ja pari tuntia kiroilua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 779
Viestejä
4 478 081
Jäsenet
74 011
Uusin jäsen
velle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom