Ford Ecoboost ongelmat ei ole uusi uutinen, mutta ehkä vähemmälle huomiolle on jäänyt että Ford on nyt myöntänyt tämän ongelman!
Tein tähän yhteenvedon, jonka olen myös jakanut suomalaiselle medialle. Toivottavasti saadaan tässä kasvatettua huomiota ja painetta Fordin suuntaan myöntämään tämä ja täysimääräisesti korvaamaan, kuten Englannin mallissa alla. Ehkä täältäkin löytyy kohtalotovereita?
Kuten kirjeessa alla lukee, kasvaneen median ja somen paineen takia Ford otti vastuun Englannissa.
Tuleeko mieleen korjauksia tai lisäyksiä tähän tekstiin?
Onko ideoita mihin kaikkialle tätä tietoa kannattaa jakaa?
"Ford tunnustaa moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen"
Ford EcoBoost -moottorin ongelmat puhuttavat kuluttajia ympäri maailmaa. Englannissa Ford on myöntänyt, että ennen vuotta 2019 valmistettujen EcoBoost-moottoreiden jakohihnassa on rakenteellinen vika, joka voi aiheuttaa moottorivaurioita. Englannin asiakkaat saavat merkittäviä korvauksia huoltokustannuksista, mutta Suomessa Ford on kiistänyt saman vian olemassaolon – ja korjauskulut jäävät kokonaan asiakkaiden maksettaviksi’
Kuvaus ongelmasta
Googlen hakuun “Ford Ecoboost” tuo monta uutislinkkiä aiheesta ja auton omistajien kertomuksia miten jakohihna hajoaa paljon ennen Fordin ohjeistamaa vaihtoväliä.
Jakohihna on valmistettu kumista ja muista komposiittimateriaaleista, jotka ajan myötä haurastuvat öljyssä. Hihnan rakenne alkaa murentua, ja sen pinnasta irtoaa pieniä hiukkasia. Jakohihnasta irtoavat hiukkaset kulkeutuvat öljyn mukana moottorin sisäisiin kanaviin. Nämä hiukkaset voivat tukkia öljyn suodattimia, öljykanavia ja muita kriittisiä komponentteja, mikä heikentää moottorin voitelua.
Riittämätön voitelu voi johtaa kampiakselin tai nokka-akselin kulumiseen. Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa täydellisen moottorin rikkoutumisen, kuten männän tai venttiilin vaurioitumisen. Jakohihnan suunnittelun vuoksi ongelma kehittyy hitaasti ja usein huomaamattomasti, kunnes moottori kärsii vakavista vaurioista. Jos jakohihna katkeaa ajon aikana, moottori sammuu välittömästi, mikä voi myös katkaista virran apujärjestelmille, kuten sähkötehostetuille jarruille ja ohjaukselle. Tällaisessa tilanteessa jarrut voivat silti toimia, mutta niiden tehostus katoaa, mikä vaatii kuljettajalta huomattavasti enemmän fyysistä voimaa jarrutuksessa.
Miten Ford toimii Englannissa? (Alla kuva Fordin kirjeestä Englannissa)
Ford on myöntänyt Englannissa EcoBoost -moottoreiden jakohihnan ongelmat ja tarjoaa asiakkailleen hyvityksiä seuraavilla ehdoilla:
- Ajoneuvo on enintään 10 vuotta vanha ja sillä on ajettu alle 150 000 mailia (240 000 KM).
- Ajoneuvolla on täydellinen huoltohistoria (ajoneuvon huolto-ohjelman mukaisesti). Huoltohistoria voi olla:
- Fordin valtuuttamien korjaamoiden tekemä, Fordin ja itsenäisten korjaamojen yhdistelmä, tai pelkästään itsenäisten korjaamojen tekemä.
- Huoltohistoria voi poiketa +/- 3 kuukautta huollon eräpäivästä.
- Vuonna 2020 (pandemia-aikana) puuttuva huoltokirjaus ei ole este.
- Ajoneuvon huoltohistoriassa ei tarvitse toimittaa tietoja käytetyistä voiteluaineista.
Kun yllä olevat ehdot täyttyvät, asiakastukikeskus (CRC) kattaa 100 % korjauskustannuksista.
Suomen Ford jättää asiakkaat yksin
Suomessa Ford ei kuitenkaan tunnusta samaa ongelmaa, vaikka kyse on identtisistä moottoreista. Ford-asiakkaat, joiden ajoneuvoihin on tullut merkittäviä moottorivaurioita, ovat joutuneet maksamaan jopa tuhansien eurojen korjauskulut omasta pussistaan.
Useat asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä jälleenmyyjään ja maahantuojaan, mutta vastauksena on usein ollut kiistäminen tai vastuun siirtäminen kuluttajalle.
Omassa tapauksessani auto odottaa korjausta Hedin Automotiven pihassa. Kaikki ylläolevat kohdat toteutuu kohdallani ja kun viittaan Englannin ohjeistukseen he ovat hyvin vähäsanaisia ja haluttomia haastaa Fordia vastuuseen. Vastaukseksi saa ohjeen olla yhteydessä myyjäliikkeeseen tai Fordille palaute@ford.fi , koitin sinne olla yhteydessä, mutta vastaavat etteivät käsittele huolto tai takuuasioita. Myyjäliike (eri kuin Hedin) on avuliaampi ja parhaillaan katsoo voiko kompensoida jotain (tämä on tapauskohtaista). Käsittääkseni myyjäliikettä sitoo virhevastuu, alla lähdeviittaus kuluttajansuoja tapaukseen. En ole varma kuka lopulta maksaa jos myyjäliike hyvittää jotain, saavatko he Fordilta jotain?
Mitä vaadimme Fordilta?
- Virallista tunnustusta siitä, että EcoBoost-moottorin jakohihna on rakenteellisesti viallinen.
- Hyvitystä korjauskuluista samanlaisilla ehdoilla kuin Englannissa.
- Läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä asiakaspalvelussa.
Lähde 1: Ford ohjeistus korjaamoille englannissa (VS/UK/24/173), Kuva:
Lähde 2: Tällä videolla tarkemmin kerrottuna käänteistä Englannissa:
Lähde 3: Fordin takaisinkutsu yhdysvalloissa: https://www.ford.com/support/how-to...cus-2016-2022-engine-oil-pump-failure-recall/
Lähde 4: Tapaus suomessa joka oli kuluttajariitalautakunnassa: https://moottori.fi/uutinen/fordin-...siakas-halusi-etta-auton-myyja-korvaa-kaiken/
Lähde 5: Video moottorin aukaisusta ja hihnan vioittumisesta, tästä näkee hyvin kuinka paha tuo mureneminen on ja miten tukkii tiivisteet
Tein tähän yhteenvedon, jonka olen myös jakanut suomalaiselle medialle. Toivottavasti saadaan tässä kasvatettua huomiota ja painetta Fordin suuntaan myöntämään tämä ja täysimääräisesti korvaamaan, kuten Englannin mallissa alla. Ehkä täältäkin löytyy kohtalotovereita?
Kuten kirjeessa alla lukee, kasvaneen median ja somen paineen takia Ford otti vastuun Englannissa.
Tuleeko mieleen korjauksia tai lisäyksiä tähän tekstiin?
Onko ideoita mihin kaikkialle tätä tietoa kannattaa jakaa?
"Ford tunnustaa moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen"
Ford EcoBoost -moottorin ongelmat puhuttavat kuluttajia ympäri maailmaa. Englannissa Ford on myöntänyt, että ennen vuotta 2019 valmistettujen EcoBoost-moottoreiden jakohihnassa on rakenteellinen vika, joka voi aiheuttaa moottorivaurioita. Englannin asiakkaat saavat merkittäviä korvauksia huoltokustannuksista, mutta Suomessa Ford on kiistänyt saman vian olemassaolon – ja korjauskulut jäävät kokonaan asiakkaiden maksettaviksi’
Kuvaus ongelmasta
Googlen hakuun “Ford Ecoboost” tuo monta uutislinkkiä aiheesta ja auton omistajien kertomuksia miten jakohihna hajoaa paljon ennen Fordin ohjeistamaa vaihtoväliä.
Jakohihna on valmistettu kumista ja muista komposiittimateriaaleista, jotka ajan myötä haurastuvat öljyssä. Hihnan rakenne alkaa murentua, ja sen pinnasta irtoaa pieniä hiukkasia. Jakohihnasta irtoavat hiukkaset kulkeutuvat öljyn mukana moottorin sisäisiin kanaviin. Nämä hiukkaset voivat tukkia öljyn suodattimia, öljykanavia ja muita kriittisiä komponentteja, mikä heikentää moottorin voitelua.
Riittämätön voitelu voi johtaa kampiakselin tai nokka-akselin kulumiseen. Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa täydellisen moottorin rikkoutumisen, kuten männän tai venttiilin vaurioitumisen. Jakohihnan suunnittelun vuoksi ongelma kehittyy hitaasti ja usein huomaamattomasti, kunnes moottori kärsii vakavista vaurioista. Jos jakohihna katkeaa ajon aikana, moottori sammuu välittömästi, mikä voi myös katkaista virran apujärjestelmille, kuten sähkötehostetuille jarruille ja ohjaukselle. Tällaisessa tilanteessa jarrut voivat silti toimia, mutta niiden tehostus katoaa, mikä vaatii kuljettajalta huomattavasti enemmän fyysistä voimaa jarrutuksessa.
Miten Ford toimii Englannissa? (Alla kuva Fordin kirjeestä Englannissa)
Ford on myöntänyt Englannissa EcoBoost -moottoreiden jakohihnan ongelmat ja tarjoaa asiakkailleen hyvityksiä seuraavilla ehdoilla:
- Ajoneuvo on enintään 10 vuotta vanha ja sillä on ajettu alle 150 000 mailia (240 000 KM).
- Ajoneuvolla on täydellinen huoltohistoria (ajoneuvon huolto-ohjelman mukaisesti). Huoltohistoria voi olla:
- Fordin valtuuttamien korjaamoiden tekemä, Fordin ja itsenäisten korjaamojen yhdistelmä, tai pelkästään itsenäisten korjaamojen tekemä.
- Huoltohistoria voi poiketa +/- 3 kuukautta huollon eräpäivästä.
- Vuonna 2020 (pandemia-aikana) puuttuva huoltokirjaus ei ole este.
- Ajoneuvon huoltohistoriassa ei tarvitse toimittaa tietoja käytetyistä voiteluaineista.
Kun yllä olevat ehdot täyttyvät, asiakastukikeskus (CRC) kattaa 100 % korjauskustannuksista.
Suomen Ford jättää asiakkaat yksin
Suomessa Ford ei kuitenkaan tunnusta samaa ongelmaa, vaikka kyse on identtisistä moottoreista. Ford-asiakkaat, joiden ajoneuvoihin on tullut merkittäviä moottorivaurioita, ovat joutuneet maksamaan jopa tuhansien eurojen korjauskulut omasta pussistaan.
Useat asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä jälleenmyyjään ja maahantuojaan, mutta vastauksena on usein ollut kiistäminen tai vastuun siirtäminen kuluttajalle.
Omassa tapauksessani auto odottaa korjausta Hedin Automotiven pihassa. Kaikki ylläolevat kohdat toteutuu kohdallani ja kun viittaan Englannin ohjeistukseen he ovat hyvin vähäsanaisia ja haluttomia haastaa Fordia vastuuseen. Vastaukseksi saa ohjeen olla yhteydessä myyjäliikkeeseen tai Fordille palaute@ford.fi , koitin sinne olla yhteydessä, mutta vastaavat etteivät käsittele huolto tai takuuasioita. Myyjäliike (eri kuin Hedin) on avuliaampi ja parhaillaan katsoo voiko kompensoida jotain (tämä on tapauskohtaista). Käsittääkseni myyjäliikettä sitoo virhevastuu, alla lähdeviittaus kuluttajansuoja tapaukseen. En ole varma kuka lopulta maksaa jos myyjäliike hyvittää jotain, saavatko he Fordilta jotain?
Mitä vaadimme Fordilta?
- Virallista tunnustusta siitä, että EcoBoost-moottorin jakohihna on rakenteellisesti viallinen.
- Hyvitystä korjauskuluista samanlaisilla ehdoilla kuin Englannissa.
- Läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä asiakaspalvelussa.
Lähde 1: Ford ohjeistus korjaamoille englannissa (VS/UK/24/173), Kuva:
Lähde 2: Tällä videolla tarkemmin kerrottuna käänteistä Englannissa:
Lähde 3: Fordin takaisinkutsu yhdysvalloissa: https://www.ford.com/support/how-to...cus-2016-2022-engine-oil-pump-failure-recall/
Lähde 4: Tapaus suomessa joka oli kuluttajariitalautakunnassa: https://moottori.fi/uutinen/fordin-...siakas-halusi-etta-auton-myyja-korvaa-kaiken/
Lähde 5: Video moottorin aukaisusta ja hihnan vioittumisesta, tästä näkee hyvin kuinka paha tuo mureneminen on ja miten tukkii tiivisteet