• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Vaikket kysynytkään, niin vastaan silti; Koulun (ja muidenkin vastaavien paikkojen) pitäisi minun mielestä olla sekulaari paikka, eli ei ruokarukouksia eikä virsiä koulun toiminnassa. Enkä kyllä työpaikkallakaan katsoisi hyvällä jos aamut alkaisi pomon vetämällä minkään uskonnon rukous-hartaushetkellä, vaikka siihen ei olisikaan pakko aktiivisesti osallistua.
Sensijaan jos joku lounaalla mumisee kiitokset Gandalfille, niin se on hänen asia, ja siinä on aika iso ero.
Minusta nuo ovat ihan sama asia, "se on hänen asiansa / heidän asiansa". Siis jonkun itsekseen lukema ruokarukous, johon sinun ei tarvitse osallistua ja pomon vetämä hartaushetki, johon sinun ei tarvitse osallistua. Tekeekö se pomon/opettajan/rehtorin auktoriteetti siitä jotenkin vaarallisemman? Minusta nykyaikana olisi inhimillisintä sallia kaikille pomoja myöten oma uskonnonvapautensa.
 
Suomalaiset perinteet ja nihiin liittyvät uskonnot yms. eivät ole tasa-arvoisessa asemassa muihin ulkoperäisiin uskontoihin nähden vaan niillä on korkeampi arvo koska olemme Suomessa.

Jos joku soijamies järkyttyy kun koulu ei ole täysin 100% ilmatiiviin sekulaari tai joku islamisti menettää yöunet siitä että suomessa on laulettu suomalaisia perinnelauluja niin heille voidaan kompensaationa tarjota poikkeusjärjestelyä jossa vain heiltä poistetaan kristilliset juhlapyhät niin ei tarvitse sentään niin monta kertaa kärsiä samasta asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen henkisesti sen verta vahva, että en häiriinny, jos uskonnollinen sisältö kuten suvivirsi poistetaan koulusta. Pystyn myös lausumaan isä meidän ja muiden uskontojen vastaavat. Halukkaat voivat yhä laulaa suvivirren, tässä ei edes vaadita poistamista vaan mahdollisuutta poistua paikalta.

Joillekin tuo etukäteen varoittaminen tuntuu olevan suuri henkinen isku jostain hämärästä syystä.
 
Jos joku soijamies järkyttyy...
Kyllä siellä järkyttyneitä ollaan ihan ministeripuolueiden someissa siitä että joku on vankasti sitä mieltä että uskonnot kokonaan pois kouluista. Valtionvarainministeriä myöten. Hyvin harva asiasta mitenkään muuten jaksaa öyhöttää, mutta uskontokulttilaisia tuo nyt tuntuu kovasti vaivaavan.
 
Kyllä siellä järkyttyneitä ollaan ihan ministeripuolueiden someissa siitä että joku on vankasti sitä mieltä että uskonnot kokonaan pois kouluista. Valtionvarainministeriä myöten. Hyvin harva asiasta mitenkään muuten jaksaa öyhöttää, mutta uskontokulttilaisia tuo nyt tuntuu kovasti vaivaavan.
Poliitikot tykkää tietysti puolustaa joko tällaisia perinteitä kannattavaa tai vastustavaa väestöä, aika kahtia eduskuntapuolueet varmasti tässä jakautuvat eikä tule kenellekään yllätyksenä. Iltapäivälehdet ja poliitikot elää sillä mistä nousee äläkkä eli siellä järkytytään puolin ja toisin kilpaa. Maltillinen enemmistö yli viidestä miljoonasta suomalaisesta pärjää pysyvän tai poistuvan suvivirren kanssa.
 
Asiaton käytös
Paljon täälläki löytyy puolustelijoita uskonnolle jonka perustanu entiset jutkut ja ählämit. Uskonto minkä tapahtumat perustuu lähi-itään ja afrikkaan ja täällä vielä väitetään että ois kyse suomalaisesta kulttuurista. Sitten jos vähä kritisoi hiekkaneekeri-uskontoa niin heti syyttämässä wokeks ja soijamieheks. Nää samat tyypit ois varmaa kyrpä kovana ollu alistamassa suomalaisia ku Ristiretkillä pakotettiin Kristinuskoa suomeen, niin syvällä suomalaista perintöä tuo on että piti oikein väkivallalla pakottaa. Tuntuu myös jengillä olevan historian käsitys aivan naurettavan paskalla tasolla kun kuvitellaan että noi pyhäpäivät alunperin perustuisi Kristinuskoon vaikka niitä on juhlittu jo paljon ennen Kristinuskon tuloa suomeen.

Ps. Sama asia koskee allahu akbarin soittoa jostain koulun kajareistakaan, sitäkään en hyväksy yhtään sen enempää.
 
Vaikket kysynytkään, niin vastaan silti; Koulun (ja muidenkin vastaavien paikkojen) pitäisi minun mielestä olla sekulaari paikka, eli ei ruokarukouksia eikä virsiä koulun toiminnassa. Enkä kyllä työpaikkallakaan katsoisi hyvällä jos aamut alkaisi pomon vetämällä minkään uskonnon rukous-hartaushetkellä, vaikka siihen ei olisikaan pakko aktiivisesti osallistua.
Sensijaan jos joku lounaalla mumisee kiitokset Gandalfille, niin se on hänen asia, ja siinä on aika iso ero.
Täysin samaa mieltä. En myöskään halua, että työpaikoilla, kouluissa tai missään muuallakaan pidetään vapaapäiviä joiden vietolla on uskonnollinen motiivi kuten joulu, pääsiäinen helatorstai jne. Tämä on suoraan pois esim. yrityksen tuottavuudesta. Uskoville nämä on toki ok.
 
Parempi poimia rusinat pullasta, eli erota kirkosta ja liitosta, mutta nauttia pyhät ja liittokorotukset ilmaiseksi. Hölmöähän se on maksaa, jos saa illmaiseksi. Viret, tiernapojoat, valkoiset lucianeidot, suvivirret ovat taas kulttuuria ja kuuluvat kouluihin, mihin taas islam ei kuulu.
 
Parempi poimia rusinat pullasta, eli erota kirkosta ja liitosta, mutta nauttia pyhät ja liittokorotukset ilmaiseksi. Hölmöähän se on maksaa, jos saa illmaiseksi. Viret, tiernapojoat, valkoiset lucianeidot, suvivirret ovat taas kulttuuria ja kuuluvat kouluihin, mihin taas islam ei kuulu.
Voi
jeesus
sentään. Ei kai näin kukaan tekisi..
 
Täysin samaa mieltä. En myöskään halua, että työpaikoilla, kouluissa tai missään muuallakaan pidetään vapaapäiviä joiden vietolla on uskonnollinen motiivi kuten joulu, pääsiäinen helatorstai jne. Tämä on suoraan pois esim. yrityksen tuottavuudesta. Uskoville nämä on toki ok.
Lisätään vain suoraan 1 lomapäivä per kuukausi, jokainen ottakoon loman milloin haluaa.
 
Lisätään vain suoraan 1 lomapäivä per kuukausi, jokainen ottakoon loman milloin haluaa.
Ei huono idea. Muslimit tuppaa nyt jo työpaikoilla, joissa heitä on useita, ottamaan kaikki vapaata samaan aikaan heidän uskonnollisina pyhinään. Miksei kaikki muutkin. Tulisihan siitä tosin poru, kun puolet joulua ja pääsiäistä saisi viettää joka toinen vuosi ettei koko porukka ole samaan aikaan vapailla perus arkipäiviä.
 
Minusta nuo ovat ihan sama asia, "se on hänen asiansa / heidän asiansa". Siis jonkun itsekseen lukema ruokarukous, johon sinun ei tarvitse osallistua ja pomon vetämä hartaushetki, johon sinun ei tarvitse osallistua.

Boldasin lainauksesta tuon avainkohdan tässä. Eli, minun mielestä on ihan ok vaikka työpaikalla / koulussa olisikin uskontoa (ihan sama mitä) kunhan siihen osallistuminen on aidosti vapaaehtoista, ja ilmoitettu siten etukäteen, että aidosti voi olla osallistumatta. Myöskään tuossa ei työtä saa käyttää "rangaistuksena" osallistumattomuudesta (tyyliin kun joskus reilu parikymmentä vuotta sitten kouluissa sai kirkkoon kuulumattomat jättää joulukirkon väliin, mutta sille aikaa heille pistettiin tyyliin jotain vessansiivoamista tai jotain muuta paskahommaa).

Eikö tuo ollut Espoon valituscasessa juuri se avainkohta?

Minusta tuossa Espoo casessa koulun saama uhkasakko kuulostaa järkevältä, mutta isälle maksettava korvaus ei. Lapsen korvausasia on sentään siten oikealla tolalla, että jotain on tapahtunut, mutta toisaalta en tykkää yleensäkään siitä että tällaisissa pikkuasioissa aletaan ihan hirveästi korvailemaan mitään. Onneksi summat kuitenkin kohtuu pieniä.
 
kunhan siihen osallistuminen on aidosti vapaaehtoista, ja ilmoitettu siten etukäteen, että aidosti voi olla osallistumatta.

Tämä on juuri se naurettavuus koko hommassa. Miksi hitossa siitä pitäisi etukäteen ilmoittaa? Mikä ongelma siinä on, että jos ei ohjelma miellytä, niin poistuu sitten paikalta. Mikä helvetin ongelma se on jollekin, jos sattuu tulemaan paikalle ja ei sitten pidäkään ohjelmasta ja poistuu. Miksi se on joillekin niin suuri ongelma, jos sattuu samaan tilaan jonkun kanssa, joka tekee jotain uskontoon liittyvä.

Todella lapsellista vinkua tuollaisesta.
 
Boldasin lainauksesta tuon avainkohdan tässä. Eli, minun mielestä on ihan ok vaikka työpaikalla / koulussa olisikin uskontoa (ihan sama mitä) kunhan siihen osallistuminen on aidosti vapaaehtoista, ja ilmoitettu siten etukäteen, että aidosti voi olla osallistumatta. Myöskään tuossa ei työtä saa käyttää "rangaistuksena" osallistumattomuudesta (tyyliin kun joskus reilu parikymmentä vuotta sitten kouluissa sai kirkkoon kuulumattomat jättää joulukirkon väliin, mutta sille aikaa heille pistettiin tyyliin jotain vessansiivoamista tai jotain muuta paskahommaa).

Eikö tuo ollut Espoon valituscasessa juuri se avainkohta?

Minusta tuossa Espoo casessa koulun saama uhkasakko kuulostaa järkevältä, mutta isälle maksettava korvaus ei. Lapsen korvausasia on sentään siten oikealla tolalla, että jotain on tapahtunut, mutta toisaalta en tykkää yleensäkään siitä että tällaisissa pikkuasioissa aletaan ihan hirveästi korvailemaan mitään. Onneksi summat kuitenkin kohtuu pieniä.
En näe järkeä siinä, että työpaikka erikseen ilmoittaa jonkun pitävän hartaushetken tauolla tai lausuvan ruokarukouksen työpaikan kahvihuoneessa... Tietysti järkevästi toteutettuna esim. tauon aikana järjestetty hartaushetki, eikä 20min töiden välttelyä muiden tehdessä töitä. Tietenkään jollekin äänekkäälle mökälle avotoimistossa ei uskonto ole sen parempi perustelu kuin mikään muukaan, eli hyvällä maulla ja uskonnonvapautta hyödyntäen, niin be my guest.

Olen Espoon casen korvauksista sekä isän että pojan kohdalla täsmälleen samaa mieltä. Isä ei olisi tarvinnut mitään ja pojallekin olisi riittänyt myötätunto, pahoittelu ja ohjeistus että tietysti saat jatkossa kyselemättä poistua tilasta/tilaisuudesta jos haluat. Sitten olisi vielä järkevästi kerrottu, että luonnollisesti tällaisista ei maksella satasia eikä tonneja korvauksia, vaan tämä on nyt taputeltu eikä tästä ole järkeä tapella oikeudessa eikä muuallakaan.
 
Tämä on juuri se naurettavuus koko hommassa. Miksi hitossa siitä pitäisi etukäteen ilmoittaa? Mikä ongelma siinä on, että jos ei ohjelma miellytä, niin poistuu sitten paikalta. Mikä helvetin ongelma se on jollekin, jos sattuu tulemaan paikalle ja ei sitten pidäkään ohjelmasta ja poistuu. Miksi se on joillekin niin suuri ongelma, jos sattuu samaan tilaan jonkun kanssa, joka tekee jotain uskontoon liittyvä.

Todella lapsellista vinkua tuollaisesta.
Suvaitsevaisuuden puutetta.

Ei pidä unohtaa sitä että yksilölle tilanne voi olla hyvinkin vaikea, ei kyse pälkästään siitä häiritseekö ääni, eleet, vaan voi olla jotain rankkoja kokemuksia aiheesta, "uskontojenuhrit".

Vaikka ei nyt olisi uhri, niin jos työpaikan ruokalassa, koulun tilaisuudessa on nyt jotain uskonnollista seremoniaa, jonka voi olettaa olevan osalle, häiritsevää, vastentahtoista, saati rankempaa, niin kannattan ilmottamista. Ihan vakavasti jos henkilö suunnittelee ruokailun työpaikan/koulun ruokalassa, niin ei sitä niin vaan peruta ovella sen takia että siellä vedetään laitoksen johdon vetämää palvelonta tilaisuutta.

(perus)koulu joutu joutuu toki järjesteää vaihtoehoisen ruokailun, mutta työpaikalal voi jäädä syömättä "ei tarvi"

Ruokailu ei välttämättä ole työaikaa.

Mutta jos ei erityisiä traumoja niin kannata suvaitsevaisuutta, sen osalta että kanssatyöntekijät tekevät oman uskontonsa rituaalit , ei häiriti heitä siinä. (ja oletus ettei isosti häirtise muita)
 
Tuollaisen ihmisen tulisi hakeutua psykiatrille ja hoidattaa päänsä kuntoon sen sijaan että muiden ihmisten pitäisi adaptoitua tämän traumoihin.

Kaikki ei ole suvaitsevaisia, työterveydeltä voi toki apua pyyttää. Työkavereiden kannattaa toki olla tarkkana.
He joilla rankempaa taustaa, niin toivottavasti on apua saanut, avun saanti ei tarkoita etteikö voisi silti olla rankkaa.

Ihimisiä vain ne työntekijät on.


Tosin suvaitsevaisuutta myös omian hartauksia harjoittavilta, että sietävät myö muiden jutut. Muuten menee vähän huutokisaksi. Toinen vääntää radio lujemmalla että saatanan kutsu kuuluu, toinen kutsuu jumalaa, kolmas jotain messiasta jne.



(Joissain työpaikan tiloissa soitetaan jotain radiokanavaa)

Tuollaisen ihmisen tulisi hakeutua psykiatrille ja hoidattaa päänsä kuntoon sen sijaan että muiden ihmisten pitäisi adaptoitua tämän traumoihin.

Voi suvaitsevaisuuden kääntää toisinkin päin, suvaita ja ymmärtää se että osalle jotkut uskonnolliset jutut on rankkoja, mikä on sitten se taso mitä työ ympäristössä sopiva, oppivelvollisuus opetuksessa muistettava että ne ei ole oppilaan valintoja, käydäänkö koulua.
 
Viimeksi muokattu:
Voi suvaitsevaisuuden kääntää toisinkin päin, suvaita ja ymmärtää se että osalle jotkut uskonnolliset jutut on rankkoja, mikä on sitten se taso mitä työ ympäristössä sopiva, oppivelvollisuus opetuksessa muistettava että ne ei ole oppilaan valintoja, käydäänkö koulua.

Tässä oli kyse kevätjuhlasta, ei koulunkäynnistä tai työpaikoista.
 
Jep. Ja se vähänniinkuin on kaikkien juhla, ei vaan yhden kultin tilaisuus. Mutta tosiaan, hassua että uskonnonvapaudesta ja yhdenvertaisuudesta huolehtiminen tuntuu käräyttävän kasetin oikein huolella- ihan ministeritasoa myöten.

Kenenkään uskonnonvapaus ei kärsi siitä, että joku toinen laulaa suvivirren ja sattuu sen kuulemaan.
 
Ja vielä yksi mielenkiintoinen pointti tässä on se, että samat ihmiset, joiden mielestä on suunnaton vääryys jos joutuu kuulemaan suvivirren, ovat ihan ok ja jopa kannattavat sitä, että kouluissa ja muissakin julkisissa paikoissa liputetaan sateenkaariaatetta ja altistetaan ihmisiä sille, eivätkä näe mitään ristiriitaa ajattelutavassaan. Osa oli jopa tuomitsemassa jääkiekonpelaajaa siksi, että ei suostunut laittamaan heidän kulttinsa mainospaitaa päälle :)
 
Täysin samaa mieltä. En myöskään halua, että työpaikoilla, kouluissa tai missään muuallakaan pidetään vapaapäiviä joiden vietolla on uskonnollinen motiivi kuten joulu, pääsiäinen helatorstai jne. Tämä on suoraan pois esim. yrityksen tuottavuudesta. Uskoville nämä on toki ok.
Kristittyjen omimia vanhoja pakanajuhlia.
 
Ja vielä yksi mielenkiintoinen pointti tässä on se, että samat ihmiset, joiden mielestä on suunnaton vääryys jos joutuu kuulemaan suvivirren, ovat ihan ok ja jopa kannattavat sitä, että kouluissa ja muissakin julkisissa paikoissa liputetaan sateenkaariaatetta ja altistetaan ihmisiä sille, eivätkä näe mitään ristiriitaa ajattelutavassaan
Sinua ei siis häiritse että koulu veisi open&reksin johdolla muksut Pride-marssille ilman että tästä on laitettu kotiin tietoa?
 
No kieltämättä aika kovasti "päiviräsäset" vastustaa sitä että koulut olisivat sekulaareja paikkoja.
En kyllä muista "päiviräsäsiä" vastustamassa kun uskontojen tunnustuksellinen opettaminen kouluissa lakkaututettiin lailla vuosia sitten. Islamin opetus sen sijaan jatkui, eikä teitä suvivirrestä hyperventiloivia ole näkynyt asia kiinnostavan.

Vissiin kerran vuodessa luikautettava suvivirsi kevätjuhlassa on jumalan naamaan hieromista, mutta tunnustuksellinen islamin opetus on sitä sekulaaria toimintaa mitä kaipaat. Vai mistä moinen ristiriita ulostuloissa?
 
En kyllä muista "päiviräsäsiä" vastustamassa kun uskontojen tunnustuksellinen opettaminen kouluissa lakkaututettiin lailla vuosia sitten. Islamin opetus sen sijaan jatkui, eikä teitä suvivirrestä hyperventiloivia ole näkynyt asia kiinnostavan.

Vissiin kerran vuodessa luikautettava suvivirsi kevätjuhlassa on jumalan naamaan hieromista, mutta tunnustuksellinen islamin opetus on sitä sekulaaria toimintaa mitä kaipaat. Vai mistä moinen ristiriita ulostuloissa?
Päivi Räsänen hyperventoiloi Twitterissä useamman viestin verran, kun abortin vastustamiseltaan ehtii, ja aika moni ministeri myös.
Ja mitä minuun tulee, niin vastustan kyllä eri uskontojen uskonnonopetusta peruskoulussa. ET riittäisi katsomusaineeksi, ET:n sisällöillä. Peruskoulun pitää olla sekulaari paikka myös uskonnonopetuksessa, joten kaikki lahkojen mukaan laitetut sisällöt saa heittää mäkeen saman tien. Kuten ruokarukoukset ja virrenveisuutkin.
Että jos nyt etsisit vaikka sen missä olen sanonut haluavani ylipäänsä mitään uskonnonopetusta peruskouluissa, saatikka minkään uskontokunnan katsomuksellista opetusta, niin saa suorittaa. On aika epäkohteliasta keksiä toisille sanomisia.
 
Päivi Räsänen hyperventoiloi Twitterissä useamman viestin verran, kun abortin vastustamiseltaan ehtii, ja aika moni ministeri myös.
Ja mitä minuun tulee, niin vastustan kyllä eri uskontojen uskonnonopetusta peruskoulussa. ET riittäisi katsomusaineeksi, ET:n sisällöillä. Peruskoulun pitää olla sekulaari paikka myös uskonnonopetuksessa, joten kaikki lahkojen mukaan laitetut sisällöt saa heittää mäkeen saman tien. Kuten ruokarukoukset ja virrenveisuutkin.
Että jos nyt etsisit vaikka sen missä olen sanonut haluavani ylipäänsä mitään uskonnonopetusta peruskouluissa, saatikka minkään uskontokunnan katsomuksellista opetusta, niin saa suorittaa. On aika epäkohteliasta keksiä toisille sanomisia.

Kuitenkaan samat henkilöt ei vaikuttanut olevan moksiskaan kun kävi ilmi, että islamin opettaminen on jatkunut laista huolimatta vuosikausia.

Tämmöisellä kiihkolla ollaan nyt tän Lauri-keissin takia yhdestä kerta vuoteen laulettavasta suvivirrestä vollotettu. Ei aiemmin näiden kaikkien vuosikymmenien aikana kukaan tästä mitään yhteiskunnallista ongelmaa ollut muodostunut. Miksi nyt, mikä on muuttunut juuri tänä keväänä?

Olisi voinut luulla, että islamin opetuksesta suomalaisissa kouluissa olisi samoista suista tullut vielä rankempaa kritiikkiä. Se kun ei rajoittunut pelkästään kevätjuhlaan. Hiljaista tosin oli. Itse ainakin pidän jatkuvaa, kokovuotista islamin opetusta suomalaisissa kouluissa montaa kertaluokkaa ongelmallisempana, kuin kerran vuoteen laulettavaa suvivirttä kevätjuhlassa.
 
Kuitenkaan samat henkilöt ei vaikuttanut olevan moksiskaan kun kävi ilmi, että islamin opettaminen on jatkunut laista huolimatta vuosikausia.
Olisi voinut luulla, että islamin opetuksesta suomalaisissa kouluissa olisi samoista suista tullut vielä rankempaa kritiikkiä.
Eihän laki kiellä kouluissa islamin opettamista, vaan että hyväksytty oppimateriaali ei ollut katsomuksellisesti neutraalia. Mutta jotenkin veikkailen että ihan joka koulu ei noudata myöskään muiden uskontojen kohdalla sitä että oman uskonnon opetus ei olekkaan kaikilta osin katsomusvapaata. Että lapsille painotettaisiin että "tarina kertoo että...".

Siksi minä kannataan kaiken uskonnon opetuksen siirtämistä yhteisen ET-tyyppisen katsomusaineen alle, jotta myös kotikouluissa pitäisi noudattaa tältäosin opsia.
Katsomusaineden opetuksen tunnustuksettomuus on aika uusi linjaus, ja olen aika varma että uskonnosta riippumatta, sitä ei noudateta kovinkaan tarkasti. Vai luuletko että islamin tunnit ovat ainoita joissa ei sanota että nämä jutut sitten on täyttä hölynpölyä/tarinoita, ihan kun Kalevala, mut jotkut näihin juttuihin oikeasti uskoo?
 
Millä tavalla muslimien rukoushetki kuuluu suomalaisten kulttuuriin/perinteisiin?
Eikö se Vantaalla ala oleen jo monella luokkaa ainoa uskonto, ei pelkkä enemmistö ja ollaan kohta siinä tilanteessa, että siellä tulee olemaan islamia ja sharia -lakia ajava puolue enemmistössä kunnallispolitiikassa.
 
Luomiskertomusta ei opeteta biologian tunnilla. Ja ”enemmän kuin kahden sukupuolen pakotus” on lähinnä joidenkin persujen päässä.

Sen sijaan uskonnolla painostaminen on todellinen ongelma. Paljon puhetta muslimeista yms.,mutta meillä on vielä näitä kotimaisiakin lahkoja.

Jos ei Suomen kristillisissä yksityiskouluissa niin taatusti muualla. Pointti on että vasemmiston tieteenvastaiset käsitykset ovat rinnastettavissa luomiskertomukseen joka on räikeässä ristiriidassa tieteen evoluutioteorian kanssa.

Ja Suomessa kun ollaan niin kristillinen raamatulla lyönti keskittyy nimenomaan lahkojen toimintaan, se ei ole valtavirtaa edes lähellekään niin paljon kun "monisukupuolisuus" on. Jos kouluissa mainitaan sanallakaan muista "sukupuolista", tulee tehdä selvä ero biologian ja hötön välillä. "Monisukupuolisuudessa" on kyse identiteettipolitiikasta ja erinäisten mielenterveyden häiriöiden ilmentymistä, seksuaalisten traumojen ja koulukiusaamisen yms. käsittelystä. Kun asia on niinkin monitahoinen, ei ole mitään syytä miksi tuota marxistista mädätystä ja faktojen tarkoituksellista hämmentämistä pitäisi opettaa alakoululaisille. Tai muillekaan. Kysehän on ilmiselvästi länsimaiden kansojen uusiutumiskykyyn ja sosiaaliseen koheesioon negatiivisesti vaikuttavasta ilmiöstä, joka on suunniteltukin tätä tarkoitusta varten.
 
Jos ei Suomen kristillisissä yksityiskouluissa niin taatusti muualla. Pointti on että vasemmiston tieteenvastaiset käsitykset ovat rinnastettavissa luomiskertomukseen joka on räikeässä ristiriidassa tieteen evoluutioteorian kanssa.

Ja Suomessa kun ollaan niin kristillinen raamatulla lyönti keskittyy nimenomaan lahkojen toimintaan, se ei ole valtavirtaa edes lähellekään niin paljon kun "monisukupuolisuus" on. Jos kouluissa mainitaan sanallakaan muista "sukupuolista", tulee tehdä selvä ero biologian ja hötön välillä. "Monisukupuolisuudessa" on kyse identiteettipolitiikasta ja erinäisten mielenterveyden häiriöiden ilmentymistä, seksuaalisten traumojen ja koulukiusaamisen yms. käsittelystä. Kun asia on niinkin monitahoinen, ei ole mitään syytä miksi tuota marxismia pitäisi opettaa alakoululaisille. Tai muillekaan.

En tiedä miten tuohon perään sait vielä marxismin, mutta tartun siihen, ei sitä marxismia kannata perusopetuksessa ohittaa sen enempää kuin kansallissosialismia (natsi), oikeastaan aika tärkeää opettaa.
 
Ja vielä yksi mielenkiintoinen pointti tässä on se, että samat ihmiset, joiden mielestä on suunnaton vääryys jos joutuu kuulemaan suvivirren, ovat ihan ok ja jopa kannattavat sitä, että kouluissa ja muissakin julkisissa paikoissa liputetaan sateenkaariaatetta ja altistetaan ihmisiä sille, eivätkä näe mitään ristiriitaa ajattelutavassaan. Osa oli jopa tuomitsemassa jääkiekonpelaajaa siksi, että ei suostunut laittamaan heidän kulttinsa mainospaitaa päälle :)

Tuon ajattelutavan mukaan marxistinen liberalismi vapauttaa ihmiset kristillisyyden sortavasta ikeestä, ja vasemmistoliberaalin ajattelun omaksuvat omaavat myös hyvin jyrkän ja mustavalkoisen asenteen jossa kaikki on joko hyvää tai pahaa, myös ihmiset. Kristinusko ja siihen kuuluvat perinteet nähdään lähtökohtaisesti negatiivisena ja takapajuisena vaikutuksena ihmisten elämään. Queer-aate ja "sukupuolten moninaisuus" taas nähdään hyvänä asiana eikä moderni ja juureton, marxismin historiaa tuntematon nuori ymmärrä ideologiansa syvempiä tarkoitusperiä vaan kannattaa sitä kyseenalaistamatta mitään.
 
Pointti on että vasemmiston tieteenvastaiset käsitykset ovat rinnastettavissa luomiskertomukseen joka on räikeässä ristiriidassa tieteen evoluutioteorian kanssa.
Jos kouluissa mainitaan sanallakaan muista "sukupuolista", tulee tehdä selvä ero biologian ja hötön välillä.
Ensinnäkin mistä revit tuohon jonkun kuvitteellisen "vasemmiston"? Kristilliskonservatiivithan tuosta raamatusta koko ajan hössöttävät. Katsoo nyt vaikka ketkä siitä suvivirrestä (puolueista/kansanedustajista) eniten meuhkaavat, ovat uskossaan juurikin tiedevastaisia.
Mikään mitä peruskouluissa opetetaan, ei ole räikeässä ristiriidassa tieteen kanssa- jos vain uskontotunneilla tosiaan lapsille selitetään että nämä ovat vanhoja taruja joihin jotkut ihmiset uskovat. Tapahtumat eivät ole totta.

Biologiaa ihmisen aivokemiakin on, ja kuuluu sinne tieteen alle, ja sitä on tutkittu hyvinkin paljon. Jos sinä et pidä tieteestä tässä(kään) asiassa, niin se ei tee tiedettä vääräksi.
 
Ensinnäkin mistä revit tuohon jonkun kuvitteellisen "vasemmiston"? Kristilliskonservatiivithan tuosta raamatusta koko ajan hössöttävät. Katsoo nyt vaikka ketkä siitä suvivirrestä (puolueista/kansanedustajista) eniten meuhkaavat, ovat uskossaan juurikin tiedevastaisia.
Mikään mitä peruskouluissa opetetaan, ei ole räikeässä ristiriidassa tieteen kanssa- jos vain uskontotunneilla tosiaan lapsille selitetään että nämä ovat vanhoja taruja joihin jotkut ihmiset uskovat. Tapahtumat eivät ole totta.

Biologiaa ihmisen aivokemiakin on, ja kuuluu sinne tieteen alle, ja sitä on tutkittu hyvinkin paljon. Jos sinä et pidä tieteestä tässä(kään) asiassa, niin se ei tee tiedettä vääräksi.
Voin olla väärässä, mutta tuntuu olevan aika lailla uskonnonvapauden vastakohta aktiivisesti opettaa koulussa, että kaikki uskonnot ovat vanhoja taruja eivätkä niiden kuvailemat tapahtumat ole totta. Eli menee taas toiseen ääripäähän yli, ennemminkin pitäisi antaa vapaasti valita vakaumuksensa ja jättää sen saarnaaminen sekä väheksyminen tekemättä siellä kouluissa.
 
Voin olla väärässä, mutta tuntuu olevan aika lailla uskonnonvapauden vastakohta aktiivisesti opettaa koulussa, että kaikki uskonnot ovat vanhoja taruja eivätkä niiden kuvailemat tapahtumat ole totta. Eli menee taas toiseen ääripäähän yli, ennemminkin pitäisi antaa vapaasti valita vakaumuksensa ja jättää sen saarnaaminen sekä väheksyminen tekemättä siellä kouluissa.

Koulun tehtävä ei ole puuttua uskontojen todenperäisyyden arviointiin. Voi kertoa että "On tämmösiä uskontoja jotka on peräisin aikakaudelta X ja niillä on tämmöset ja tämmöset pyhät tekstit ja sakramentit. Jokainen uskonto tietenkin pitää itseään ainoana oikeana ja muut ovat harhaoppisia, eli emme pysty faktapohjaisesti tässä oppitunnilla ohjeistamaan että mikä näistä olisi oikea valinta. Jos uskonnot kiinnostavat niin tässä oppimateriaalit ja tehkää omat johtopäätöksenne. Kokeessa kyselemme näiden suhteen historialliset faktat."
 
Mikään mitä peruskouluissa opetetaan, ei ole räikeässä ristiriidassa tieteen kanssa

Aha. Ei siitä ole kauaakaan kun opetettiin, että mies voi synnyttää.

Ja muutenkin aika ironista, että samat ihmiset, jotka pilkkaavat jumalaan uskovia ihmisiä, uskovat itse, että mies voi synnyttää ja että sukupuolia on enemmän kuin kaksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Perinne ei tarkoita muuttumatonta, vaan se voi mukautua aikaan sopivaksi.
Tämäkin suvivirsi voidaan pienellä muutoksella sovittaa nykyaikaan. Esim. Vesalan sanat:
Miksi ihmeessä meidän kulttuuriperinteitä pitäisi aina mukauttaa "aikaansa sopivaksi" tai "nykyaikaan"? Vielä pienemmällä muutoksella päästään, kun annetaan ihmisille valinnanvapaus.
Joskus taas elämässä joutuu sietämään paasaustakin, vaikka siitä ei tykkäisi. Kadulla voi kirkon kellot soida ja minareetista kuulla paasausta. Vai monestiko täällä ihmiset marssii ystävien, omaisten tai lähisukulaisten häistä- tai hautajaisista tms ulos vaikka ei mitään uskoa tai uskontoa tunnustaisi?

Kuten viestissä 32439 mainitsin, niin tämä suvivirrestä paasaaminen on vain performanssia länsimaalaisia arvoja kategorisesti vastustaville. Suvivirsien jälkeen löydetään uudet liirum laarumit muuttaa muita kulttuurillisesti-ongelmaillisia perinteitä. Pala kerrallaan.

Uskonnot sikseen, nykyään pidetään suorastaan kohtuuttomana vaatia suomenkielistä palvelua jopa Suomessa. En minäkään matkusta vaikka Bosniaan ja oleta ihmisten palvelevan minua automaattisesti englanniksi ja noudattavan meidän vierailevien tähtien "kieli- tai kulttuurinormeja".
 
Viimeksi muokattu:
Aha. Ei siitä ole kauaakaan kun opetettiin, että mies voi synnyttää.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1242060

Ja muutenkin aika ironista, että samat ihmiset, jotka pilkkaavat jumalaan uskovia ihmisiä, uskovat itse, että mies voi synnyttää ja että sukupuolia on enemmän kuin kaksi :)
Linkkim sisältö tilimuurin takana. Alun perusteella jossain oppikirjassa ollut asiavirhe, jonka kustantaja seuraavaan painokseen luvannut korjata. Ei kai ennenkuulumatonta ja siitä vielä matkaa siihen mitä opetetaan.


Edit:
Kuvatekstin mukaan kyse transmiehestä joka raskaana, jos siitä kyse, niin se ei kai ole mahdotonta.
 
Aha. Ei siitä ole kauaakaan kun opetettiin, että mies voi synnyttää.

Ja muutenkin aika ironista, että samat ihmiset, jotka pilkkaavat jumalaan uskovia ihmisiä, uskovat itse, että mies voi synnyttää ja että sukupuolia on enemmän kuin kaksi :)
Oikeastaan on aika ironista että samat ihmiset jotka vetoavat tieteeseen ja biologiaan, eivät oikeasti ymmärrä tiedettä eivätkä varsinkaan biologiaa.
 
Aha. Ei siitä ole kauaakaan kun opetettiin, että mies voi synnyttää.

Ja muutenkin aika ironista, että samat ihmiset, jotka pilkkaavat jumalaan uskovia ihmisiä, uskovat itse, että mies voi synnyttää ja että sukupuolia on enemmän kuin kaksi :)

Taas samaa vanhaa älyllistä epärehellisyyttä.

Sana mies voi viitata tässä kontekstissa ainakin kolmeen eri asiaan. Henkilön sukupuoli-identiteettiin, henkilön juridiseen sukupuoleen ja henkilön biologiseen sukupuoleen. Noista kahden ekan kohdalla ehdottomasti löytyy miehiä, jotka voivat synnyttää. Viimeisen kohdalla sitten riippuu siitä, että miten "biologinen mies" määritellään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 069
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom