Fellow Finance sijoitusmuotona

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Onko foorumilla kukaan sijoittanut tähän lainapalveluun?

Itsellä on tulossa 60000-70000€ summa käteistä joka olisi tarkoitus sijoittaa ja olen miettinyt jos osan sijoittaisi lainamarkkinoille.

Muuten sijoituskohteena on rahastot mutta tämä voisi tarjota parempaa tuottoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Joskus tuota tuli katsottua ja äkkiseltään tuo kyllä vaikuttaa viimeiseltä sijoituspaikalta, johon itse rahani laittaisin. Pääosinhan nuo ihmiset ovat niitä joille ei syystä tai toisesta järjesty enää pankista tms. pikavippipaikasta mitään, joten en näe että tuolta "varmaa" tuottoa on luvassa tai ainakin riski on moninkertainen perinteisiin sijoitustuotteisiin verrattuna. Toki jos kestää suurempaa riskiä voi tuolla tietysti hieman parempaa tuottoa saada mutta enemmän vaikuttaa se millaiselle lainaajalle sattuu rahansa "sijoittamaan"


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
Mielestäni eräs kauppalehden foorumilla esiintynyt kommentti kiteyttää sijoitusmuodon hyvin:
"Vähän kuin raviurheilua sijoittajille"

Eli mielenkiintoa tarjoava, mutta järkeviin tuloksiin pääsy on kyseenalaista. Olen ehkä vähän tekopyhä mutta olen poissulkenut ihmisten tyhmyydellä tuottavat sijoitustavat pois (Nämä ns. pikavippejä vertaislainoina tarjoavat mielestäni niitä ovat).

Jos AP päätyy kokeilemaan niin raportoi ihan mielenkiinnosta tuloksista. Ei varmaan hirveällä mällillä kannata lähteä kokeilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Ehkä tuonne 1000-2000€ uskaltaa laittaa ja katsoa mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Siirsin tuonne noin vuosi sitten minimin eli 300€. Sijoitin 25€/laina yhteensä kahdeksaan lainaan. Sijoitin lainoihin joiden korko oli noin 19% tai yli ja lainalla piti olla järkevä käyttötarkoitus (ei vanhojen lainojen maksu). Homma toimii ihan hyvin, mutta viime keväänä palveluun tuli liikaa sijoittajia ja korot alkoivat tippua, joten lopetin sijoittamisen.

Rahaa on tullut takaisin ihan hyvin. Neljä on maksanut lainan kokonaan pois ja neljä maksaa lyhennyksiä "normaaliin" tahtiin. Normaali tarkoittaa sitä että osa on ajallaan ja osa myöhässä. Yksi laina on ollut välillä jopa 2kk myöhässä. Toistaiseksi yksikään laina ei ole kuitenkaan mennyt perintään.

Kokonaisuutena sanoisin että korko ei enää ole suhteessa riskiin, joten olen keksinyt muita sijoituskohteita. Myöskään FF:n palvelu ei ole mitään erityisen toimiva.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
768
Onko päivitettyjä kokemuksia? 4 vuotta viimeisestä postista ja silloin valitettiin huonotuottoisuutta - onko tilanne yhä sama ja kuinka paljon on huono tuotto ja kuinka kauan tuolla pitää makuuttaa rahoja?

Lisäksi jos joku haluaa pistää minulle referral-linkin privaviestissä niin voisin liittyä ja testailla. Hetken aikaa promo päällä jossa molemmat tienaavat 50 €.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
3
Vuotuinen tuotto koko ajan hitaassa laskussa ja omassa salkussa näyttäis nyt olevan vajaa 9%. Maksubaikeuksia tuntunut korona-aikana olevan vähän enemmän. Refe-ohjelma sanoo näin: ”tilitys vaati, että suositeltu avaa sijoitustilin samalla sähköpostilla tai puhelinnumerolla, johon suosittelu on lähetetty.” Heitä privaan meiliosoite, jolle aiot luoda tilin, jos haluut tuon refe-edun.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
Onko päivitettyjä kokemuksia? 4 vuotta viimeisestä postista ja silloin valitettiin huonotuottoisuutta - onko tilanne yhä sama ja kuinka paljon on huono tuotto ja kuinka kauan tuolla pitää makuuttaa rahoja?
Mä laitoin tuonne 5000 euroa tasan 3 vuotta sitten. Ihan automaatilla annoin nakutella lainoja, kun ei itselläni ole mielenkiintoa alkaa niitä tutkimaan sen tarkemmin. Tarkoitus oli tyytyä siihen ns. keskimääräiseen tuottoon.

Fastforward tähän päivään. 377 lainaa minulla oli yhteensä, eli pitäisi olla kai ihan hyvin hajautettu salkku. Tähän mennessä saadut korkotulot ovat olleen 731 euroa ja vastaavasti realisoituneet luottotappiot ovat 759 euroa. Miinuksella ollaan siis kolmen vuoden jälkeen 28 euroa. 172 euroa minulla on vielä lainoissa kiinni ja jos ensimmäistäkään luottotappiota ei tule, niin avoin korkotuotto on 23 euroa.

Eli missään tapauksessa tämä minun kokeilu ei tule jäämään voitolle. Realistinen tappio 5000 euron sijoitukselle on jotain 30 - 50 euroa. Sen verran olen toki omaa lainasalkkua analysoinut, että ne yhden tähden lainat ovat syöneet kaikki tuotot. 2-4 tähden lainoissa viivan alle on jäänyt positiivinen tulos, mutta se ei paljon auta, kun nuo yhden tähden lainat jäivät niin paljon tappiolle. Sen verran voin vielä omasta statistiikasta sanoa, että vaikka kahden tähden lainat jäivät plussalle, niin 3-4 tähden lainoissa on se kaikkein paras tuotto (5 tähden lainoista en osaa sanoa, kun niitä ei omassa salkussa ollut yhtään).

Jos vielä saa jossitella, niin jos olisin sijoittanut kaikki yhden tähden lainoihin sijoitetut rahat 3 tähden lainoihin ja vastaavasti kahden tähden lainoihin sijoitetut rahat 4 tähden lainoihin, niin olisin tällä hetkellä 502 euroa voitolla.

Tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa jatkaa, mutta en nyt ihan mahdottomana pidä ajatusta, että jossain vaiheessa tuonne taas muutaman tonnin sijiottaisin 3-5 tähden lainoihin.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Mä laitoin tuonne 5000 euroa tasan 3 vuotta sitten. Ihan automaatilla annoin nakutella lainoja, kun ei itselläni ole mielenkiintoa alkaa niitä tutkimaan sen tarkemmin. Tarkoitus oli tyytyä siihen ns. keskimääräiseen tuottoon.

Fastforward tähän päivään. 377 lainaa minulla oli yhteensä, eli pitäisi olla kai ihan hyvin hajautettu salkku. Tähän mennessä saadut korkotulot ovat olleen 731 euroa ja vastaavasti realisoituneet luottotappiot ovat 759 euroa. Miinuksella ollaan siis kolmen vuoden jälkeen 28 euroa. 172 euroa minulla on vielä lainoissa kiinni ja jos ensimmäistäkään luottotappiota ei tule, niin avoin korkotuotto on 23 euroa.

Eli missään tapauksessa tämä minun kokeilu ei tule jäämään voitolle. Realistinen tappio 5000 euron sijoitukselle on jotain 30 - 50 euroa. Sen verran olen toki omaa lainasalkkua analysoinut, että ne yhden tähden lainat ovat syöneet kaikki tuotot. 2-4 tähden lainoissa viivan alle on jäänyt positiivinen tulos, mutta se ei paljon auta, kun nuo yhden tähden lainat jäivät niin paljon tappiolle. Sen verran voin vielä omasta statistiikasta sanoa, että vaikka kahden tähden lainat jäivät plussalle, niin 3-4 tähden lainoissa on se kaikkein paras tuotto (5 tähden lainoista en osaa sanoa, kun niitä ei omassa salkussa ollut yhtään).

Jos vielä saa jossitella, niin jos olisin sijoittanut kaikki yhden tähden lainoihin sijoitetut rahat 3 tähden lainoihin ja vastaavasti kahden tähden lainoihin sijoitetut rahat 4 tähden lainoihin, niin olisin tällä hetkellä 502 euroa voitolla.

Tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa jatkaa, mutta en nyt ihan mahdottomana pidä ajatusta, että jossain vaiheessa tuonne taas muutaman tonnin sijiottaisin 3-5 tähden lainoihin.
Eli ei kannata edes harkita tuonne sijoittamista.. Jos mietitään riski/tuotto -suhdetta pitäisi tuoton olla vähintään 10% että edes harkitsisin tuonne sijoittamista. Ja tämä tarkoittaa siis vähintään 3* lainoja. Sitä pienemmällä tuotolla en itse edes harkitsisi. Mielummin keräilen pörssistä varmoja osonko-osakkeita..

Mutta kukin tyylillään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
328
Tässä alla miten oma salkku on on rullannut kun testimielessä sinnu muutamia huntteja heitin. Ehkä 25% Puolassa ** ja *** lainoissa, loput Suomessa painottuen ** ja *** luokkaan mutta myös vähän positiota * ja **** luokissa. Kaikki lainat automaatilla ja isolla hajautuksella niin kuin tuo lainasijoitusten määräkin antaa ymmärtää.

1620638280893.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 061
Viestejä
4 211 279
Jäsenet
71 006
Uusin jäsen
Eip

Hinta.fi

Ylös Bottom