• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

• Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Tekniikka Fairphone 4

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zZzz
  • Aloitettu Aloitettu

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Tuote: Fairphone 4 (5G älypuhelin 6/128GB)
Tarjoushinta: 249e
Normaalihinta: 537e
Kauppa: Gigantti
Voimassa: Ei tietoa (15 kpl kampanjaerä)
Linkki: Fairphone 4 – 5G älypuhelin 6/128GB (harmaa)

Kommentti tarjouksesta: Älypuhelin, jonka akku helposti itse vaihdettavissa kuten "wanhaan hyvään aikaan"; tälle saa myös LineageOS:n. Hinta.fi:n halvin, seuraavaksi halvin kustantaa 434,90e eli siihenkin nähden ~200 euron säästö.

Googletuksen mukaan päivityksiä tulee ens vuoden loppuun eli aika lyhytikäinen luuri niille, joita ei custom romit houkuta.

Pyrkimys kuitenkin on Android 15 ja 2028. Fairphone 4 on julkaistu 2021. Vertailun vuoksi 2015 julkaistu Fairphone 2 sai vikan turvallisuuspäivityksensä 2023.

Näissä on myös vähän se, että turha vinkua akun modulaarisuutta ja pitkää päivitystukea jne. jos ei äänestä lompakollaan valmistajien puolesta jotka noita toimittavat.

Suosittelen ihan rehdisti vaan ostamaan sen fairphone 5:sen jos nämä asiat kiinnostavat. Muuten koko valmistaja katoaa markkinoilta ja tämäkin vaihtoehto poistuu.

Tämä saattaisi olla yksi syy miksi tuota hankkisi.

Ihan näppärä esim. verkkotyökaluna kun pieni riittävän tehokas linux vehje taskussa johon usb-verkkokortit yms

Viimeksi muokattu:

Riippuu kai siitä onko tuo korjattavuus 150€ arvoinen. 750G samaa suorituskykyluokkaa 695 5G:n kanssa, vain 6GB muistia, ei Wifi6:a, IPS-näyttö, yhtä lyhyet Android-versiopäivitykset.
mutuilu oli suht lähellä, 140 € saa specseiltään vastaavan puhelimen, jos ei laske korjattavuudelle arvoa. Lähinnä ajatus oli paljonko korjattavuudesta pitää maksaa extraa.

Toki silti valmistettu kiinassa.
Oliskohan kuitenkin Intiassa? En löytänyt mitään muuta made in china merkintää kuin akusta.

Puhelimen OEM-lukitukseen sai koodin IMEI ja sarjanumerolla. Ja Ubuntu Touch asentu asentu ongelmitta. Kunhan googlen android usb-driverit kävi hakees fastboot tilalle. Windows update ei 11 versiossa löytänyt niitä itse.

Viimeksi muokattu:
Oliskohan kuitenkin Intiassa? En löytänyt mitään muuta made in china merkintää kuin akusta.

Puhelimen OEM-lukitukseen sai koodin IMEI ja sarjanumerolla. Ja Ubuntu Touch asentu asentu ongelmitta. Kunhan googlen android usb-driverit kävi hakees fastboot tilalle. Windows update ei 11 versiossa löytänyt niitä itse.
Kiinassa Hi-P Internationalin tehtaassa. Suuri sopimusvalmistaja, valmistanut mm. Applelle joskus jotain. Johtajanakin joku entinen Apple-pomo.

Miksi luuri menisi täysin käyttökelvottomaksi päivityksien loputtua?

Onhan se varmasti jollain tavalla käyttökelpoinen vaikkapa vuonna 2045, mutta nykypäivänä minua ei ainakaan kiinnosta käyttää luuria, jonka päivitystuki on loppunut. Jokainen päättää toki itse. Lippulaivoissa päivityslupaukset ovat mahtavalla mallilla, mutta ihan syystäkin näissä halvemmissa tuo on merkittävä tekijä ostopäätöksen kannalta. Tässä tapauksessa päivityshommat saattavat hoitua lupauksia paremmin, kuten edellä todettiin.

Onhan se varmasti jollain tavalla käyttökelpoinen vaikkapa vuonna 2045, mutta nykypäivänä minua ei ainakaan kiinnosta käyttää luuria, jonka päivitystuki on loppunut. Jokainen päättää toki itse. Lippulaivoissa päivityslupaukset ovat mahtavalla mallilla, mutta ihan syystäkin näissä halvemmissa tuo on merkittävä tekijä ostopäätöksen kannalta. Tässä tapauksessa päivityshommat saattavat hoitua lupauksia paremmin, kuten edellä todettiin.
Ei monelta valmistajalta löydy näin informaatiota..
Komponentti listat, osa sijoittelut ja piirikaaviot.
Ja valmistajalta kerneli sourcet

Linkki pongattu PostmarketOS sivistolta. Joka pyrkii puhelimien iäksi saamaan 10 vuotta. Harmiksi tuolla käyttiksellä on vielä paljon tekemistä tälle puhelimelle käytettävälle tasolle pääsemiseksi. Mutta Alpine linux pohjana on kyllä.huippu kevyt. Ubuntu Touchilla puhelimenakin päivittäis käyttöön soveltuva. Jossa valmistaja mukana.

Nämä ei tietenkään ole normaali käyttäjiä kiinnostavaa kun eivät liity tiktokkiin tai instaan, mutta esimerkiksi niitä jotka haluaa opetella raudan kanssa.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 525
Jäsenet
76 238
Uusin jäsen
Hankaloittaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom