F1 kausi 2017

Vaatiihan tuollainen startti taitoa. Vetteli jaksaa itkeä vieläkin, vaikka ketään ei edes ohitettu.
 
Mites muuten jos aika-ajoissa 6 nopeinta saa 5 lähtöruudun rangaistuksen, niin lähteekö silloin kuitenkin tuon nopeimman ajan ajanut paalulta, vai miten homma toimii?
Jos sää ajat paalulle ja otat 5 ruutua rankkua niin sä lähet sijalta 6. Jos sä ajat sijalle 6 ja otat 5 ruutua rankkua niin sä lähdet sijalta 11.
Kyllä sinne kärkeen löydetään semmoset kuskit, jotka ei ole lähtöruuturankkua saaneet
 
Mutta jos ensimmäinen putoaisi kuudenneksi, niin toinen putoaisi seitsemänneksi, joka nostaisi taas sen nopeimman ajaneen pykälää ylöspäin jne jne..

Kaipa tuo silleen menee, että jos esim kaikki sais 5 ruudun rankun, niin järjestys pysyis, mut eka starttais ruudusta kuusi? :D Jos taas kaikki paitsi viimeinen, niin ei sitä viimeistä paalulle laiteta, kuten yllä väitettiin. Vai perustuko jamesin väite johonkin? Kuulostais uskomattomalta.
 
oiskohan vaan niin, että homma etenee kärjestä taaksepäin telaketjun tavoin. Ei mitään ihmeellistä. Kärkimies lähtis lopulta kuitenkin kärjestä?
 
Noin?

1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15. ->

8.9.10.1.2.3.4.5.6.7.11.12.13.14.15.
 
Juu. Tuo ylenpi olisi aika selkeä, koska kaikki rankun saaneet lähtee sen +5 ruutua taaempaa. Eli 7+5=12 ja 13. kuski sitten lähtee omalta paikaltaan. 1. lähtee siis 6. ruudusta.
 
...
– Minusta tuntui juuri siltä, miten asia olikin, että hän liikkui liian aikaisin. Vaikka liikahdatkin ennen valojen sammumista, ihmiskehon reaktioaika on isompi kuin 0,0 sekuntia, joten minun tuskin tarvitsee perustella sitä enempää, Vettel vihjaisi.

Ihan yksi ja sama, kun säännöt sanovat, että lähtö katsotaan sensorien mukaan. Oikein mitään muuta pätevää tapaa siihen ei olisikaan. Silverstonen katsomossa oli tänään jollain ihan osuva kyltti Vetteliin liittyen... :smoke:


Eikös kiihdytyskisoissa muuten sanota, että jos näet vihreän valon, olet jo myöhässä? Siellä on pakko aavistaa, reagoimalla ei pärjää.
 
Ihan yksi ja sama, kun säännöt sanovat, että lähtö katsotaan sensorien mukaan. Oikein mitään muuta pätevää tapaa siihen ei olisikaan. Silverstonen katsomossa oli tänään jollain ihan osuva kyltti Vetteliin liittyen... :smoke:


Eikös kiihdytyskisoissa muuten sanota, että jos näet vihreän valon, olet jo myöhässä? Siellä on pakko aavistaa, reagoimalla ei pärjää.
Miten ois toi, videotarkistus (mitä nytkin tavallaan tehtiin, mutta on ns. turhaa koska säännöt ovat säännöt). :think:
 
Miten ois toi, videotarkistus (mitä nytkin tavallaan tehtiin, mutta on ns. turhaa koska säännöt ovat säännöt). :think:

No kai se videoltakin onnistuisi, kunhan virallinen lähtöhetki määritellään selkeästi (hehkulamppujen hidas sammuminen ei oikein käy) ja auton liikkumiselle on jämpti raja (auto täysin paikoillaan tai etusiipi lähtöruudun sisällä tms). Sensoreilla se on silti helpompaa.
 
Hurja huhu: Sainz vaihtamassa tallia kesken kauden

Varikkohuhujen mukaan Carlos Sainz Jr on vaihtamassa tallia kesken F1-kauden, kertoo kaksalainen Auto Bild -lehti.

Sainz ajaa kolmatta kautta Toro Rossolla eli Red Bullin kakkostallissa. Auto Bildin tietojen mukaan Red Bull on luopumassa 22-vuotiaasta Sainzista kesken kauden, mahdollisesti jo heti Siverstonen kisan jälkeen eli ennen heinäkuun lopun Unkarin GP:tä.

Lähteiden mukaan Sainz olisi siirtymässä Renault'lle, jossa hän korvaisi Jolyon Palmerin. Todennäköisesti Toro Rosson kisakuskiksi nousisi tällöin Red Bullin junioriohjelmassa vahvoja otteita esittänyt 21-vuotias ranskalaiskuski Pierre Gasly.
 
Jossain ekassa kisassa oli sellaisia tarkempia sektoriaikoja ruudussa. Että jokainen sektori oli jaettu vielä pienempiin osiin. Selostajilla tuntuu ainakin olevan toi data käytössä, onko sitä meille tavallisille ihmisille jossain. Itelläni on toi f1 app ostettuna, mutta ainakaan puhelimella siinä ei niitä näy. Pitääkö olla tabletti.
 
Jossain ekassa kisassa oli sellaisia tarkempia sektoriaikoja ruudussa. Että jokainen sektori oli jaettu vielä pienempiin osiin. Selostajilla tuntuu ainakin olevan toi data käytössä, onko sitä meille tavallisille ihmisille jossain. Itelläni on toi f1 app ostettuna, mutta ainakaan puhelimella siinä ei niitä näy. Pitääkö olla tabletti.
Lauantaina aika-ajossa Bottaksen viimeisen vedon virheen (3. mutkassa?) jälkeen Skylla sanoivat Bottaksen tekevän pinkkiä moniin pikkusektoreihin, eli ainakin joillain tämä data on käytössä. Ois tosiaan kiva nähdä itsekkin.
 
Unkarissa voitto Bottakselle ja Hamille keskeytys tekisi kyllä hyvää MM:n kannalta. Ilman Espanjan keskeytystä Bottaksella olisi 169p eli olisi ihan Hamin ja Vettelin kannassa kiinni.

Jaa-a, onkohan Renault luvannut hyvän hinnan vai miksi juuri Sainz? Tämän päiväisten suoritteiden perusteella tuli jälleen mieleen, että Kvjatista saattaisivat luopua mieluummin...

Mutta miksi Rellu haluaisi Kvyatin?
 
Kivat sai 2 rankkupistettä lisää Silverrstonen tömäilystä, total 9. Onko Kivat eka kuski joka saa pisteistä lisärankkua?
 
Pistetilanne on vähintäänkin mielenkiintoinen. Nyt kun Hamilton ja Vettel klikkaisivat toisensa nollille seuraavassa kisassa ja Bottas voittaisi, arvatkaapa kuka johtaisi mm-sarjaa..? :think:
 
Nyt Ferrarin pitää kaivaa jostain vauhtia muuten Hamilton häipyy maisemaan ja mestariksi.

Vähän itsekin tätä pelkään. Täällä on alusta asti kritisoitu sitä, että Vettel karkaa MM-taistossa Hamiltonilta ja toivottu Vettelille epäonnea, että MM-taistossa säilyy mielenkiinto. Itse uskon edelleen vakaasti siihen, että Ferrari oli se parempi auto alkukaudesta ja Mersu tulee olemaan se parempi loppukaudesta. Siksi sitä kaulaa olisi pitänyt tehdä mahdollisimman paljon jo nyt mutta tänäänhän tuo suli pois. Vaikeaa tulee Vettelille olemaan loppukaudesta Hamiltonin perässä pysyminen jos molemmilla on ongelmaton päivä. Mutta jos Vettel ei pysty haastamaan enää loppukaudesta Hamia niin täytyy toivoa Bottaksen pystyvän siihen. Muuten tulee tylsä mestaruuskisa.
 
Oli kyllä vähän turhan iso ero kun Hamilton 1. ja Vettel vasta 7. Toisaalta olihan Hamiltonillakin ongelmia yhdessä kisassa, kun se pääntuki lähti irti. Hamilton taitaa olla nyt selvä mestaruuden suosikki, koska pisteet on nyt oikeastaan tasan. Lisäksi sitten vielä myös Bottas on korkealla pisteissä, eli mersulla on paremmat saumat nyt. Jos siis Vettelille tai Hamiltonille sattuu jotain, niin Bottas on sitten jo lähellä.
 
Mersua ja Hamiltonia kun avittaa vielä se, että Bottas sijoittunee nykyään herkästi tuohon Hamin ja Vettelin väliin silloin, kun Mersu kulkee paremmin. Eli sijoitukset ovat tuota 1. HAM, 2. BOT, 3. VET, 4. RAI kun taas vastaavasti (ja valitettavasti) Ferrarin kovina päivinä Kimi ei ole avustanut Vetteliä vaan on tippunut (milloin mistäkin syystä) nelossijalle ja tulokset ovat 1. VET, 2. HAM, 3. BOT, 4. RAI. Ja Hamin vaikeina päivinä Bottas on napsinut pari voittoa, vieden Vetteliltä ylimääräiset 14p.

Vettelillä olisi ollut aidot mestaruussaumat jos olisi jättänyt Bakun toilailut tekemättä -> voitto sieltä ja ajanut tänään tuon nelossijan. Nyt menee turhan tiukaksi, kun molemmat Mersut alkavat ottamaan tasaisesti top2 sijoituksia, joihin Ferrari ei valitettavasti pysty (Bottas poimii Vetteliltä pisteitä mutta Kimi ei Hamilta).
 
Eipä ton UK Silverstonen perusteella pysty kyllä sanoa, että MB kulkee tällä hetkellä paremmin kuin Ferrari. Todella tasaisia ovat olleet, mutta molemmat tallit tekevät suhteellisen isoja muutoksia autoihin kesken kauden, välillä se tuottaa hedelmää ja välillä ei. Silverstonen pisteet meni MB:lle ihan vaan järkyttävän huonon tuurin vuoksi Ferrarilla.

Tallina MB on suhteellisen varma voittaja jo tässä vaiheessa, koska Kimi. Jättäisi ottamatta jatkopahvia Ferrarilta ja siirtyisi asiantuntijajoukkoon. Lähtisi ajamaan jotain rallia, mikä sitä enemmän tuntuu oikeasti kiinnostavan ja tekisi tilaa seuraavalle sukupolvelle. Kuljettajamestaruus näyttäisi olevan mukavan tasainen loppu kautta kohti. :love:
 
Eipä ton UK Silverstonen perusteella pysty kyllä sanoa, että MB kulkee tällä hetkellä paremmin kuin Ferrari. Todella tasaisia ovat olleet, mutta molemmat tallit tekevät suhteellisen isoja muutoksia autoihin kesken kauden, välillä se tuottaa hedelmää ja välillä ei. Silverstonen pisteet meni MB:lle ihan vaan järkyttävän huonon tuurin vuoksi Ferrarilla.
Skyn kisan jälkeisessä haastattelussa Wolff, kun kehuivat Bottaksen pitkään ajamista renkaillaan, kertoi että oli tarkkaillut kulumisia ja ajanut sen mukaan, kuten oppi menee.
Ehkä siinä muutakin kuin onnea siis.
 
Toivottavasti Kimi saisi vähän palkkaa lisää 5 -> 7 milliä. Ihan ilmaiseksi ei kannata ajaa?
 
Toivottavasti Kimi saisi vähän palkkaa lisää 5 -> 7 milliä. Ihan ilmaiseksi ei kannata ajaa?

Mitä vitun merkitystä jollain kahdella millillä olisi Kimille? Ei tuo ole vuosiin enää rahan takia ajanut, kun tilillä on jo satoja miljoonia. Ihan karkkirahoja nuo on tuollaisella omaisuudella.
 
Mitä vitun merkitystä jollain kahdella millillä olisi Kimille? Ei tuo ole vuosiin enää rahan takia ajanut, kun tilillä on jo satoja miljoonia. Ihan karkkirahoja nuo on tuollaisella omaisuudella.
Onhan Kimi puhunut että voi tehdä jotain muutakin. Tuosta vaan miettii, että ei ihan millaista vaan sopimusta halua solmia?
 
Onhan Kimi puhunut että voi tehdä jotain muutakin. Tuosta vaan miettii, että ei ihan millaista vaan sopimusta halua solmia?

Varmasti kuka tahansa voi tehdä muuta kuin tällä hetkellä tekee mutta pointti olikin että tuo rahan määrä nyt ei merkitse Kimille enää mitään, ajamisen ja voittamisen halusta tuo on jo vuosia ajellut. Mietipä itse jos sinulla olisi n. 250miljoonaa tilillä, niin jäisikö sopimuksen uusiminen siitä kiinni tarjotaanko sinulle 5 tai 10milliä? Eikä se nykyinenkään sopimus kovin iso ole.
 
Monestihan näissä miljooniin menevissä palkka-asioissa se varsinainen raha ei ole enää se pääpointti vaan se on enimmäkseen arvostuksen mittari verrattuna muihin. Tokihan se kiva olisi Kimiä vielä ensi kaudellakin nähdä, että toivottavasti tarttuu täkyyn.
 
Monestihan näissä miljooniin menevissä palkka-asioissa se varsinainen raha ei ole enää se pääpointti vaan se on enimmäkseen arvostuksen mittari verrattuna muihin. Tokihan se kiva olisi Kimiä vielä ensi kaudellakin nähdä, että toivottavasti tarttuu täkyyn.

Ehkä jollain voi olla, mutta nimenomaan Kimi vaikuttaa kyllä sellaiselta että joku palkasta saatu arvostus ei kyllä kiinnosta vittuakaan.
 
Varmasti kuka tahansa voi tehdä muuta kuin tällä hetkellä tekee mutta pointti olikin että tuo rahan määrä nyt ei merkitse Kimille enää mitään, ajamisen ja voittamisen halusta tuo on jo vuosia ajellut. Mietipä itse jos sinulla olisi n. 250miljoonaa tilillä, niin jäisikö sopimuksen uusiminen siitä kiinni tarjotaanko sinulle 5 tai 10milliä? Eikä se nykyinenkään sopimus kovin iso ole.
Joo tosiaan ei se sopimus taida olla nykyisinkään kovin iso. Ajoin vaan takaa, että jatkaisi samalla, noin 7 millin palkalla. Vettelillehän kai tarjottiin isompaa 120 miljoonaa kolmesta vuodesta. Eihän tuo Ferrarin rahoissakaan pitäisi tuntua yhtään, ainakaan tuo Kimin palkka.

Kyllä Kimiä kiinnostaa arvostus, ei se muuten tuolla enää ajaisi?
 
Skyn kisan jälkeisessä haastattelussa Wolff, kun kehuivat Bottaksen pitkään ajamista renkaillaan, kertoi että oli tarkkaillut kulumisia ja ajanut sen mukaan, kuten oppi menee.
Ehkä siinä muutakin kuin onnea siis.
Bottas sanoi tosiaan, että olivat käyttäneet taktiikkana kovaa "painostamista" jotta renkaat saataisiin ylikuumennettua ja kulutettua normaaliajoa nopeammin. Tällä kertaa taktiikka toimi (ei kestänyt loppuun asti).

Toisaalta Vettelin radion mukaan eturenkaat oli rakkuloilla jo paljon aiemmin, joka varmasti näkyi vauhdin lisäksi surullisessa renkaan pamahtamisessakin.
 
Kimin ainoa target on saada Ferrarille mestaruus ja kun ajoura loppuu niin äijä katoaa julkisuudesta täysin.
 
Eipä taida olla. Eiks just yks kausi ollu juttua, että etusiivet eivät saa taipua liikaa ?
Ei saa ei, mutta se testataan muistaakseni joillakin painoilla siiven päissä tjsp. Saattaa olla siis mahdollista tehdä siipi niin, että se ei taivu liikaa painotestissä, mutta downforce vääntää sen paljon alemmas.
 
Ei saa ei, mutta se testataan muistaakseni joillakin painoilla siiven päissä tjsp. Saattaa olla siis mahdollista tehdä siipi niin, että se ei taivu liikaa painotestissä, mutta downforce vääntää sen paljon alemmas.

Etusiipeä kuormitetaan varsinaisen siivekkeiden puolelta, ei siiven päätylevystä.
 
Halo käyttöön – F1-autoihin ensi kaudeksi radikaali muutos

Halo käyttöön – F1-autoihin ensi kaudeksi radikaali muutos
SPORT > F1 > UUTISET JULKAISTU 19.07.2017 21:09 (PÄIVITETTY 19.07.2017 21:11)

xpbimages.com/All Over Press


F1-autojen halo-turvajärjestelmä otetaan kaudella 2018 käyttöön, tiedotti Kansainvälinen autoliitto FIA keskiviikkona.

Halo-järjestelmä on kehitetty suojaamaan kuljettajia mahdollisilta päävammoilta. F1-sarjan strateginen työryhmä päätti keskiviikon kokouksessaan hyväksyä järjestelmän käyttöön ensi kaudeksi.

FIA:n tiedotteen mukaan järjestelmään tehdään vielä viilauksia ennen kauden alkua.

- Halo osoittautui parhaaksi turvallisuusjärjestlemäksi useista tutkituista vaihtoehdoista viiden vuoden tutkimus- ja kehitystyön aikana, tiedotteessa todettiin.

Yksi aikakausi päättyy siis 2017. Ite en kyllä tykkää noista vaikka miten se parantais turvallisuutta. Millonhan moottoripyöräkilpailut kielletään vaarallisena?
 
9/10 tallista äänestänyt tota vastaan, mut niin vaan FIA:n diktaattorit päättäneet et toi tulee ens kaudella.
 
Halon voisi työntää Jean Todtin sanonko minne.
Loppuu tässä taloudessa F1:sten katsomiset. No, onhan näitä lajeja mitä seurata: MotoGP, Ralli (siinäkin alettu kaiken maailman shikaaneja laittamaan pikataipaleilla). Indycar varmasti saa uusia faneja ensi kaudella etenkin jos F1-kuskeja siirtyy sinne.
 
Halon voisi työntää Jean Todtin sanonko minne.
Loppuu tässä taloudessa F1:sten katsomiset. No, onhan näitä lajeja mitä seurata: MotoGP, Ralli (siinäkin alettu kaiken maailman shikaaneja laittamaan pikataipaleilla). Indycar varmasti saa uusia faneja ensi kaudella etenkin jos F1-kuskeja siirtyy sinne.
Menee nyt hieman offin puolelle, mutta Jean Todt on henkilö kenen ansiosta Ari Vatanen on hengissä.
 
Ei helvetti, enpä kyllä ois uskonu että ne varsinkaan tuota haloa ottaa käyttöön. Ihan helvetin törkeen näkönen vielä. :facepalm:

Kuinka paljon on ollut vakavia päävammoja noissa luokissa mukaanlukien F1, joissa on käytössä tuo avoin ohjaamo, esimerkiksi 2000-luvulla? En nyt tätä oikeaa nimeä tuolle saa päähän, mutta sehän on yksi formuloiden määritelmistä, että ohjaamo on "avonainen". Halolla se tietenkin pysyy edelleen sellaisena määritelmän mukaan. Omaan mieleen tulee Massan jousionnettomuus Unkarissa ja sitten se Brand Hatchissa sattunut onnettomuus pikkuluokassa, jossa kuljettaja kuoli kun rengas tuli päähän. Nykyään ainakaan ylemmissä luokissa renkaat eivät saa edes irrota onnettomuuksissa.
 
Kai tuohon rumaan häkkyräänkin sitten tottuu ja sen voi maalata auton väriseksi, niin ei ota ehkä niin pahasti silmään? Lisää vaan vauhtia niihin romuihin :)

Jules Bianchi ajoi sen raktorin perän alle ja kuoli. En tiedä olisiko häkkyrä pelastanut?

Oli kyllä aika raju törmäys kypärään?
 
Viimeksi muokattu:
Kai tuohon rumaan häkkyräänkin sitten tottuu ja sen voi maalata auton väriseksi, niin ei ota ehkä niin pahasti silmään? Lisää vaan vauhtia niihin romuihin :)

Jules Bianchi ajoi sen raktorin perän alle ja kuoli. En tiedä olisiko häkkyrä pelastanut?

Oli kyllä aika raju törmäys kypärään?

Eikös tuon traktorin vastapaino mihin Bianchi törmänny ollut jotain 2 tonnia painava? Siihen vielä päälle energiat mitä tulee tosta autosta, eikös se jotain 120km/h osunu tuohon, niin tuskin olisi Halokaan auttanut. :sori:

Ainut mistä näen tuon halon tyyppisessä ratkaisussa oikeasti hyötyä on se, ettei toisen auton pohjalevy tule päin kuskin kypärää, muutama läheltä piti -tilanne on tuollaisissa aikanaan nähty. Tuota voisi tietysti estää ja onkin estetty sillä, että pää on nykyään "syvemmällä" tuolla ohjaamossa ja kypärän molemmin puolin on autossa korkeat reunat. Muuten päähän tulleet osumat ovat niin harvinaisia, että en oikein näe siltä osin tuollaiseen järkeä. Toisaalta vaakakupissa painaa ihmishenget, joten onhan se ymmärrettävää, että FIA haluaa sitten vaikka pakottaa jonkinlaisen ratkaisun tuolle ongelmalle.
 
Bianchi: tuskin olisi auttanut koska nopeus, ja lisäksi suurempi syy oli ihan muualla sääntöjen noudattamisessa.

Brands Hatchin 2009 kuollut oli Henry Surtees (kyllä, sukua eli poika), joka ei ehkä olisi tapahtunut jos se rengas olisi ollut kiinni vaijerilla.

Lisäksi Massan kypärätapaus ja Justin Wilson Indycarissa 2015 joka kuoli, mutta näissä ilmassa lentänyt osa oli niin pieni ettei tuo Halo suojaa sellaiselta koko alueelta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom