• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

F1 2024 - Qatarin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
No ei se nyt tahallaan sen päälle ajanut. Bottas nyt ei ois niin ovela
Olihan siinä joku muukin auto, jota Bottas joutui väistämään. Fiksusti ajettu peilin yli. Joutuu siinä vähän tahallaankin tähtäämään, että omat renkaat säilyy.
 
Bottaksen raportti kisasta Sauberin jakamana on melkein sama kuin Bottaksen itsensä jakamana eilen Instagramin tarinassa. Sillä erolla, että Instagramissa Bottas sanoi "It's been a shit year" ja lopetti tekstinsä "looking forward to what's next" viitaten ensi kauteen. Sauberin versiossa puhutaan haastavasta vuodesta, eli vähän on turhautumisen sävyjä pehmennetty.

"Today was frustrating, as everything seemed to go against me after a good start. The incident with Lawson cost me track position and gave me floor damage and, from there, I was on the back foot. Zhou was ahead of me and, therefore, had the first pick on strategy. The team pitted me early to learn about the performance of the hard tyre, and the timing of the Safety Car couldn’t have been worse: I finished 11th in the end — so close to the points, which makes it all the more disappointing. That said, I’m happy for Zhou and the team. It’s been a challenging year and his P8 is a well-deserved result for everyone who has worked so hard this season. Now it's off to Abu Dhabi, where I hope we can finish on a high note. The team has shown we can be competitive, so let’s see what we can achieve in the final race."
 
Nyt en muista kuinka Bottas siihen peiliin osui. Mutta hyvin täytyi tähdätä juuri keskelle, että omat renkaat säilyi ehjinä :)
Minun aiemmassa viestissä on video tilanteesta X:ssä. Bottaksella taisi olla siniset liput mutta siitä huolimatta vähän omintakeinen ajolinja :hmm:
 
FIAskolta taas mahtava esitys tässä kisassa. Rankkuarvonnat pyöri kuumana, mutta esim sitä peiliä ei saatu radalta pois, vasta kun bottas sen ajoi päreiksi sinne ja useampi kumi puhkesi. Peiliepisodinkin olisi voinut hoitaa VSC:llä nopeasti pois, kun joku ratavirkailija olisi VSC:n aikana käynyt nopeasti juoksemassa sen osan sieltä pois.

FIA on kyllä viime aikoina kunnostautunut töpeksimään ja tekemään omituisia päätöksiä. Mieleen tulee että monikoan näistä päätöksistä on rahan takia tehty? Esim tämä peiliepisodi ja mitä tapahtui sen jälkeen kun Bottas levitti romut radalle. Muutama rengas meni rikki ja nämä keneltä meni renkaat rikki ehtivät käydä vaihtamassa renkaat ja vasta sitten otettiin SC, eli selkeästi taktikointiin ettei renkaansa rikkoneet saaneet hyötyä SC:tä, kuten taas muut saivat. Norriksen rankkukin haisi selkeesti siltä että halutaan vikaan kisaan jännitystä tallien mestaruuden suhteen.
 
Kyllä se ton videon perusteella ihan tähtää siten että osuu auton keskelle. Tuskin muuten olisi noin paljon väistänyt.
 
Kyllä se ton videon perusteella ihan tähtää siten että osuu auton keskelle. Tuskin muuten olisi noin paljon väistänyt.

Varmaan oli pakko ajaa noin, ei siitä ainakaan renkaalla kannata yli ajaa. Jos taas olisi tähdännyt etusiiven reunaan, niin siipi olisi hajonnut. Noista molemmista olisi voinut tulla omaan naamaan romua, tai lentää vieressä ajavan auton päälle. Kestävin ja turvallisin paikka oli yrittää osua keskelle nokkaa.
 
Itse ehdotin kisan aikana, että kova kalamies nappaisi tuon virvelillä varikkomuurilta. Olihan tuo nyt ihan käsittämätön farssi tuomaristolta vilkutella keltaisia lippuja ja jättää peili odottamaan yliajoa...
 
Viimeistä edellisen kisan havaintoja ulkomailta:


Iso-Britannia ---------
The Race
Norris, kuski joka piti Verstappenin kisassa tiukoilla, sai rangaistuksen keltaisten lippujen noudattamatta jättämisestä ja hän tippui joukon hännille - josta Norris pystyi nousemaan 13 kierroksen aikana sijalle 10.
Maksoiko rangaistus hänelle kisan voiton? Tuskin. Verstappen hallitsi tilannetta mestarin ottein radalla, jolla ohittaminen on vaikeaa. Verstappen piti Norrisin juuri ja juuri DRS-alueen ulkopuolella hyödyntäen nopeuttaan keskisektorilla huomattuaan, että Norris oli nopeampi viimeisessä mutkassa.
...
Kisan voitto oli Red Bullin kovan työn ansiota, heidän onnistuessaan muuttamaan yliohjaavan ja hankalasti hallittavan auton sprintti-kisassa tasapainoisemmaksi vain muutama tuntia myöhemmin aika-ajoa varten. Se ja Verstappenin päättäväisyys päästä Russelin (paalupaikkamies, joka jäi aika-ajossa toiseksi) ohi heti lähdössä.
...
Kävi kuitenkin niin, ettei Verstappenin tarvinnut turvautua suunnitelmaansa jarruttaa ensimmäiseen mutkaan myöhemmin - Mersu ei päässyt kunnolla vauhtiin startin kiihdytysvaiheessa ja silloin sekä Verstappen ja Norris pääsivät Russelin ohi kisan ensimmäisessä mutkassa.
Norris oli pienen hetken Verstappenin edellä heidän ajaessaan toisessa mutkassa kylki kyljessä, silloin hän olisi voinut ahdistaa Verstappenia ja päästä edelle mutkiin 3 ja 4. Norris saattoi kuitenkin varoa Verstappenia, muistaessaan kokemukset aikaisemmista kamppailuista, sekä tiedostaa sen, että tiimin ajatukset olivat valmistajien MM-sarjan voittamisessa.
...
Pierre Gasley sai etua muiden renkaiden puhkeamisista, nostaessaan Alpinen kisassa viidennelle sijalle Sainzin, Alonson Aston Martinin, Zhoun parantuneen Sauberin, Kevin Magnussenin Haasin ja pettyneen Norrisin edelle, joka sai kuitenkin pienen lohdutuksen huonoksi kääntyneelle kisalleen nopeimmasta kierroksesta.


Mirror
Tuomarit olivat Russelin kanssa samaa mieltä ja antoivat Red Bull kuskille yhden ruudun rangaistuksen. Verstappen sai kuitenkin haluamansa, ohitettuaan Russelin heti kisan ensimmäisessä mutkassa ja ajaessaan helppoon voittoon.
Russel tuli maaliin neljäntenä, ja vaikka hän oli pettynyt lopputulokseen, jän oli kuitenkin tyytyväinen selvitessään ehjänä kamppailusta Verstappenin kanssa. "Totta puhuakseni, odotin kolaria, mutta tein sen hänelle helpoksi. Sekä minulla että Lewisilla oli surkea lähtö, joten hänen oli helppoa ajaa ohitseni, se oli turhauttavaa. On outoa, kun kaikki toimii ja auto on nopea, kaikki menee hyvin ja sitten kun auto ei ole parhaimmillaan, kaikki tuntuu menevän pieleen. Tämänpäiväinen oli siitä hyvä esimerkki.


Tuomaristo pilasi jälleen Qatarin GP:n kun Lewis Hamiltonin ja Carlos Sainzin kisat menivät pilalle FIAn hitaan reagoinnin takia.
...
Kisan merkittävin tilanne sattui, kun Valtteri Bottas ajoi irti lähteneen sivupeilin päälle levittäen lasia ja hiilikuitua ympäriinsä. Kisan tuomaristo seurasi tilannetta usean kierroksen ajan, mutta he odottivat liian kauan tekemättä asialle mitään. Tuloksena Hamiltonin ja Sainzin autoista puhkesi rengas ja molemmat tippuivat kauas taakse heidän kiertäessään radan ympäri vaihtamaan renkaansa.
...
Hamilton sai vielä myöhemmin toisen rangaistuksen ajettuaan ylinopeutta varikkosuoralla ja se tiputti hänet koko joukon viimeiseksi, kun kisaa oli enää 10 kierrosta jäljellä. Lopulta hänet otettiin varikolle ja hän keskeytti kisan.


Australia --------------------
Sydney Morning Herald
Verstappen, varmistettuaan neljännen maailmanmestaruutensa viime viikonloppuna Las Vegasissa, on voittanut kaksi kolmesta edellisestä kisasta, mutta ei ole voittanut kuivissa olosuhteissa kesäkuun jälkeen.
"Se oli hauskaa" Verstappen sanoi. "Olen iloinen. Siitä onkin jo kulunut aikaa kun olemme kilpailukykyisiä kuivalla radalla. Olen ylpeä tiimin tekemästä työstä."
Hetken aikaa näytti siltä, että McLaren varmistaisi ensimmäisen valmistajien maailmanmestaruutensa vuoden 1998 jälkeen Qatarissa, kun sekä Norris että Piastri odottivat pääsevänsä maaliin kolmen parhaan joukossa. Norrisin rangaistuksen jälkeen, Ferrari otti McLarenia kiinni kaventaen tilanteen 30:stä 21:een pisteeseen kun Leclerc sijoittui kisassa toiseksi ja Carlos pääsi maaliin kuudentena kärsittyään kisassa rengasrikosta. Valmistajien MM-sarjan voitto ratkaistaan kauden viimeisessä kisassa ensi viikonloppuna Abu Dhabissa. Ferrari sai tästä lisää virtaa.
...
"Vuoden lopusta tulee jännittävä. Toivottavasti olemme vahvoja, meidän pitää tehdä kaikkemme sen eteen että voitamme mestaruuden" Piastri kommentoi.


Italia ----------------------
Autosprint
Frederic Vasseur näkee lasin puoliksi täysinäisenä Qatarin kisan jälkeen, jossa McLaren olisi voinut varmistaa itselleen valmistajien MM-sarjan voiton ja jossa Ferrari sai otettua englantilaisilta tärkeitä pisteitä. Maranellon tiimi lähtee Losailista 21 pistettä sarjan kärkeä jäljessä, huolimatta siitä että radan piti olla papaijan värisille autoille suotuisampi.
...
Vasseur: "Mitä siihen peiliin tulee, niin olisin kuvitellut että virtuaalinen turva-auto olisi voitu ottaa aikaisemmassa vaiheessa käyttöön jolloin peili olisi voitu saada radalta turvallisemmin pois. Kuka tahansa olisi voinut kärsiä siitä irtonaisesta peilistä. Harmittavasti se osui Carlosin ja Lewisin kohdalle. On helppoa sanoa jälkikäteen, mutta lopputulos on selvä ja olisi ollut parempi ratkaista asia ajoissa toisella tavalla"
...
"Suunnitelmamme oli, että kisan 7-8 ensimmäisen kierroksen aikana emme yritä ajaa erityisen kovaa ja se toimi hyvin Charlesin ja Carlosin kohdalla, joten pystyimme kiristämään tahtia myöhemmässä vaiheessa. Turva-auton ja rengasrikon takia teimme varikkopysähdykset hieman suunniteltua aikaisemmin, mutta mielestäni suunnitelma ja strategiamme olivat hyviä"
...
"Ensinnäkin, summaan kisan tuloksen. Olemme edelleen kisassa mukana, olemme 21 pistettä McLarenin takana ja se tarkoittaa sitä, että kaikki on vielä mahdollista. Saimme myös kasvatettua eroa Red Bulliin, joten voimme keskittyä pelkästään McLareniin. Paperilla näyttää siltä, että Abu Dhabi sopii meille paremmin. Maxin ja Mersun taistellessa myös kisan voitosta, lopputulosta on mahdotonta ennakoida."


Corriere della Sera
Fred Vasseur istuu vaivalloisen näköisesti tuoliinsa, mutta hän ei ole ollut pitkään aikaan yhtä iloinen. Selkäkipu vaivaa pahasti, hän olisi halunnut mennä jo aikaisemmin leikkaukseen, mutta halusi vielä lykätä ajankohtaa mestaruustaiston loppuun saakka. "Olemme vielä kisassa mukana: ja nyt taistelemme loppuun saakka" hän toistaa kuin joku, joka on juuri herännyt painajaisesta.
...
Stella oli rangaistuksesta eri mieltä: "Lando ansaitsi rangaistuksen" - entinen Ferrari kuski kertoi - "mutta hän ei ansainnut tuollaista rangaistusta, jolta puuttuu kaksi perustetta: suhteellisuudentaju ja tarkkuus. Aiheuttiko hän vaaraa jollekin? On mielenkiintoista huomata, että FIA itse otti keltaiset liput pois ja sen takia kuskimme saa isomman rangaistuksen.
...
Vasseurin painottaa, että Ferrarin etuna on pienemmät paineet: "Tiedämme, ettei kaikki ole kiinni vain meistä, mutta saamme siitä lisää energiaa". Leclerc uskoo mestaruuteen: "Motivaatiomme on nyt korkealla yllättävän tuloksen myötä". Punaiset eivät ole vielä koskaan voittaneet Abu Dhabissa, ehkäpä nyt?


Saksa -----------------------
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Nälkää riittää vielä. Vain viikko mestaruuden varmistamisen jälkeen, Max Verstappen otti taas vakuuttavan voiton Watarin GP:ssä.
...
Toinenkin lähtöruutu oli Red Bullille yllättävä saavutus: sprintti-kisan kahdeksas sija ja vapaissa harjoituksissa sitäkin hitaampi. Red Bull pääsi vauhtiin vain tehtyään isoja muutoksia auton säätöihin. Mestari pääsi jälleen osoittamaan paikkansa joukon kärjessä, huolimatta pienestä kaaoksesta hänen takanaan ensimmäisen kierroksen jälkeen.
...
Seitsemän päivää Mersun voiton jälkeen, seuraava kisa tuotti pettymyksen. Entinen maailmanmestari ei löytänyt autoon sopivia asetuksia. Sama ilmiö on vaivannut Mersua jo kahden vuoden ajan. Sama ongelma on nyt vaivannut enemmän ja vähemmän muitakin huipputalleja kuskien ollessa parhaimmillaan, pois lukien McLarenin suoritustason heilahtelut.
...
Red Bullin yllättäessään itsensäkin, Formula 1:n tulevaisuus näyttää mielenkiintoiselta tai ainakin ensi vuonna on odotettavissa jännittävää kamppailua mestaruuksista. Alkukauden selkeä järjestys kärkitallien osalta on vaihtunut jatkuvaan kamppailuun heidän välillään ja se on johtanut yllättäviin lopputuloksiin.
...
Norrisin rangaistus ei päättänyt Ferrarin ja McLarenin välistä taistelua mestaruudesta, joka jatkuu ensi viikonloppuna Abu Dhabissa. McLarenin etumatka on tippunut 12:een pisteeseen. "Menetimme mahdollisuutemme tänään" tiimipäällikkö Andrea Stella myönsi.


Espanja -----------------------
Marca
Alonso saavutti poikkeuksellisen tuloksen päästessään takaisin pisteille Singaporen GP:n jälkeen... ja hän selitti hermostumistaan tiimiradiossa teknisillä syillä.
...
Alonso: "Saimme hyvän tuloksen. Tosiasiassa en ollut saanut pisteitä sitten Singaporen GP:n. Toivoimme pääsevämme maaliin yhdeksäntenä tai kymmenentenä neljän vahvimman tallin takana ja kuitenkin pääsimme maaliin seitsemäntenä kisassa, jossa käytimme mahdollisuuden hyväksi. Kisassa oli muutama keskeytys, turva-autoja, Norrisin rangaistus. Kaikki nämä antoivat meille mahdollisuuden ja käytimme ne hyödyksi. Olen iloinen koko tiimin puolesta"
...
"Olemme jo viime vuodesta saakka huomanneet, että ensimmäisillä kisan tai turva-auton jälkeisillä kierroksilla auto on jollain tavalla sekaisin, se luulee olevansa edelleen turva-auton takana, vaikka asetukset on vaihdettu takaisin kisavauhdin mukaisiksi. Sitten kun painat kaasua tai näet vihreät liput, sähkömoottori ei anna tehoa, joten tietenkin, kun olet jonossa ja autosta puuttuu 160 hevosvoimaa tehoa kiihdytyksen ensimmäisiltä sekunneilta, olet haavoittuvainen. Uskoisin että tiedämme missä ongelma on ja luulimme että se on saatu korjattua, mutta tänään kävi taas samalla tavalla."
...
"Tiimiä pitää kiittää hyvästä työstä, heillä oli hyvä viikonloppu, he saivat tehtyä autoon parannuksia sprinttikisan ja aika-ajojen välissä, he tekivät hyvän strategian, he eivät antaneet periksi silloinkaan kun auto ei ole ollut parhaimmillaan".


Carlos Sainzilla ei ollut onni puolellaan, kun hän kärsi rengasrikon ja se esti häntä saavuttamasta kuudennetta parempaa sijaa lopputuloksissa.
...
"Olimme hyvissä asemissa kerätäksemme paljon pisteitä, mutta rengasrikko juuri varikkosuoran alun jälkeen ja koko kierroksen ajaminen rikkinäisellä renkaalla samalla rikkoen autoa jollain tavalla, koska auto ei tuntunut sen jälkeen enää samalta. Sitten vielä sen lisäksi, kun pääsin varikolta, huomasin että turva-auto tuli radalle ja muut saivat siitä etua omiin varikkopysähdyksiinsä, joten jäimme kauas taakse. Sellaista kilpa-ajaminen joskus on, joskus onni on puolellasi, tänään se ei ollut puolellamme ja menetimme paljon pisteitä"
...
"Menetimme tänään ehkä neljä tai kuusi pistettä, se voi käydä myöhemmin kalliiksi. Kausi päättyy vasta Abu Dhabissa, Ferrari on ollut siellä aina vahva."


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Verstappen sai yllättäen yhden lähtöruudun rangaistuksen aika-ajojen jälkeen, jolloin Russel pääsi starttaamaan kisaan paalupaikalta.
"En voinut uskoa, että sain rangaistuksen" Verstappen sanoi, joka sai rangaistuksen väitetystä hidastelusta Russelin edessä, vaikka he molemmat olivat hitaalla kierroksella. "Toisaalta, ajattelin: nykyisenkaltaisessa maailmassa en ole enää yllättynyt. Luulen että tämä oli ensimmäinen kerta kun joku saa rangaistuksen hitaalla kierroksella tapahtuneesta rikkeestä".
...
"Olen ollut urani aikana useasti tuomarien puheilla. En ole kuitenkaan koskaan nähnyt ketään, joka olisi puhunut toisesta tuolla tavalla. En enää arvosta häntä [Russel]. Hän on kameroiden edessä kohtelias, mutta niiden takana hän on ihan eri ihminen. Minulla ei ole mitään tekemistä sellaisen kanssa."


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Kuka olisi arvannut helmikuussa?
Se on kuitenkin totta: Ensimmäisen kerran kahteentoista vuoteen Ferrari on mukana valmistajien MM-sarjan voittokamppailussa viimeiseen kisaan saakka. Samaa ei ole tapahtunut sitten vuoden 2012, Montezemolon aikana: sitten Alonso haastoi Vettelin kisassa kuljettajien maailmanmestaruudesta erittäin märällä Brasilian radalla. Jokainen joka ei ajattele pahaa Ferrarista, myöntävät sen: Tämä ei ole vain pieni saavutus, mielestäni se kuvastaa hyvin tämänhetkistä aikakautta. Huono uutinen on se, että Qatarissa McLaren oli punaisia vahvempi.
...
Pelkään, että tälläkin kerralla käy kuten vuonna 1997, Ferrari ei saavuta mestaruutta. Mutta että edes taistelemme mestaruudesta viimeiseen kisaan saakka, siihen emme ole tottuneet.
Ps. Vedän viikonlopun muut tapahtumat yhteen nopeasti. Keisarillinen Verstappen. Faarao Binottolta sensaatiomainen paluu pisteille Zhoun varoittaessa Kimin tavoin radioon, Jättäkää minut rauhaan. Hamiltonia ei edes halunnut katsoa: hän kuitenkin palaa takaisin pukeutuessaan punaiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 833
Viestejä
4 578 716
Jäsenet
75 250
Uusin jäsen
samnpba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom