F1 2024 - Iso Britannian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tasaisesti otti joka kierros puol sekunttia kiinni. :confused: :confused: Näkihän tuon jo ennen norrisin ohittamista ettei riitä kierrokset maxilla voittoon.
Kyllä, mutta jos molemmilla on yhtä tuoreet renkaat niin olettaisin että se vauhti kasvaa hardeilla suhteessa softeihin kun kierroksia ajetaan. Kisan alussa softikuskit tippuivat aika nopeasti mediumien tahdista.
 
Onkohan tuossa f1tv:ssä rajoituksia monta voi kattoo? Monesti aikonut laittaa tv:n viereen läppäriltä bottaksen onboard kameran niin näkisi mitä se säheltää
ymmärtääkseni raja on 6 laitetta per tilaus, joten hyvin onnistuu tv+läppäri yhdistelmän käyttö yhdellä tilauksella.
Multiviewer kannattaa ottaa myös käyttöön jos läppärin saat jotenkin kivasti kiinni televisioon ja siinä tehot riittää.
tuolla sovelluksella ja F1TV tilauksella saa rakennettua oman kisastudion monella yhtäaikaisella kameralla.
 
Kyllä, mutta jos molemmilla on yhtä tuoreet renkaat niin olettaisin että se vauhti kasvaa hardeilla suhteessa softeihin kun kierroksia ajetaan. Kisan alussa softikuskit tippuivat aika nopeasti mediumien tahdista.
Sinänsä totta sai muutaman kierroksen enemmän niistä irti, mutta mersu toisaalta on parhaimmillaan hitaissa mutkissa joka mahdollisesti säästää renkaita enemmän. Toki hamiltonkin osaa niitä säästellä sopivasti.
 
McLarenin rengas/varikko-päätökset oli sillä tasolla kuin jos ottaisi kadulta jonkun satunnaisen tyypin tekemään päätökset
 
Valtsulla ettania huulessa?

Saisi ne sopimusasiat ratketa niin ei tarvitsisi kotisohvillkaan niistä stressata. Muuten tänään sitten vielä Indyn Mid-ohio, ja taatusti kova Nassen Chicagon katukisa(Xifnitykin oli niin tiukkaa kisaamistä bögen ja Svg:n välillä).
 
Aika erikoisia käänteitä saa kyllä tapahtua että sauber pojoja saisi tällä kaudella.
 
Verstappenin autossa on kyllä pakko olla jotain, kun ei meinaa kulkee samalla tavalla kuin aiemmin.

Perezillehän ne taisi tähän kisaan vaihtaa moottorin. Varmaan kohta Verstappenillekin. Ja milloinkahan tuo päivityksiä.

Mutta harmittavasti kierrokset loppu kesken.
 
Hienoa Lewis! Meinas olla jännä loppu. Muutenkin piiiiitkästä aikaa hyvä kisa. Kiitos olosuhteiden.
 
Verstappenin autossa on kyllä pakko olla jotain, kun ei meinaa kulkee samalla tavalla kuin aiemmin.

Perezillehän ne taisi tähän kisaan vaihtaa moottorin. Varmaan kohta Verstappenillekin. Ja milloinkahan tuo päivityksiä.

Mutta harmittavasti kierrokset loppu kesken.
Newey otti nokkiinsa eräästä häntä vähättelevästä lausunnosta päivityksien suhteen alkuvuodesta, kunnia jaettiin muille, vaikka oli itse tekemässä ratkaisevat asiat. Jotenkin tulee mieleen, että jos kerran pärjäsivät "ilman hänen apua" niin saavat nyt oikeasti koittaa itse.
 
Verstappenin autossa on kyllä pakko olla jotain, kun ei meinaa kulkee samalla tavalla kuin aiemmin.

Perezillehän ne taisi tähän kisaan vaihtaa moottorin. Varmaan kohta Verstappenillekin. Ja milloinkahan tuo päivityksiä.

Mutta harmittavasti kierrokset loppu kesken.
Tämä uusin päivitys näyttää olevan susi. Se muuten maksaa RB:lle koska kehitysraha ja rajoitukset ei mahdollista korjaus kehitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Verstappenin autossa on kyllä pakko olla jotain, kun ei meinaa kulkee samalla tavalla kuin aiemmin.

Perezillehän ne taisi tähän kisaan vaihtaa moottorin. Varmaan kohta Verstappenillekin. Ja milloinkahan tuo päivityksiä.

Mutta harmittavasti kierrokset loppu kesken.
Onhan McLaren ollut nopeampi jo useamman kisan, mutta että Mercedes meni ohi myös yllätti. No, tämä nykyinenkin vauhti riittää Maxin mestaruuteen, mutta se tärkeämpi eli tallimestaruus voi jäädä saavuttamatta ellei Perez saa päätään kuntoon, tai sitten se on vain hidas kun enää ei ole nopein auto alla..
 
Onhan McLaren ollut nopeampi jo useamman kisan, mutta että Mercedes meni ohi myös yllätti. No, tämä nykyinenkin vauhti riittää Maxin mestaruuteen, mutta se tärkeämpi eli tallimestaruus voi jäädä saavuttamatta ellei Perez saa päätään kuntoon, tai sitten se on vain hidas kun enää ei ole nopein auto alla..

No eihän McLaren nopeampi ollut. Tuolla radalla selvästi RedBull nopeampi
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että eikös Verstappen ajanut (hieman) vaurioituneella autolla, kun ajeli aika-ajossa hiekoille? Täyttä potentiaalia siis ei nähty Red Bullilta ja Perez ajeli taas miten ajeli.
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että eikös Verstappen ajanut (hieman) vaurioituneella autolla, kun ajeli aika-ajossa hiekoille? Täyttä potentiaalia siis ei nähty Red Bullilta ja Perez ajeli taas miten ajeli.

Kyllähän se auto kisaan korjattiin joten ei se siihen vaikuttanut.
 
Ai oliko? Rengasedun myötä kyllä, alussa tasavertaisilla renkailla McLaren oli ainakin omiin silmiin nopeampi.
Tasavertaisilla saattoi olla redbull lievästi nopeampi, mutta taas kulutti renkaat huomattavasti nopeammin. Olihan tuo selkeästi kuivalla mercedes > mclaren > redbull ja märällä taas mclaren ohitti mersunkin.
 
Iso-Britannia ------------
BBC
Toto Wolff: "Viisi kisaa sitten emme kilpailleet podium-sijoituksista ja näytti siltä että edellisten vuosien heikko suorituskyky ei ole parantunut lainkaan. Sitten kaikki loksahti kohdilleen"
Yhtäkkinen loksahdus oli suurimmaksi osaksi James Allisonin ansiota, hänet nimitettiin Mersun tekniseksi johtajaksi viime keväänä.
"Jamesin johdolla dataan saatiin selkoa", Wolff kertoi. "... Se ei ollut ainoastaan uuden etusiiven ansiota, vaan kokonaisuus saatiin toimivammaksi."
Allison kertoi, että muutos kuuluu tallin olemukseen. Hänen mukaansa Mersu ei heti ymmärtänyt, että vuonna 2022 tuodut sääntömuutokset "vaativat erilaista osaamista ja uudenlaista yhteistyötä". Auton suunnitteluun liittyviltä eri osastoilta vaadittiin uusien sääntöjen myötä enemmän yhteistyötä kuin aiemmin.
...
"Odotamme saavamme vielä lisää suorituskykyä tälle kaudelle. Tuomme uusia osia Budapestiin ja Spahan, toisaalta meidän on pidettävä jalat maassa. Voitimme viime viikolla (Verstappenin ja Norrisin) kolaroinnin ansiosta, tänään otimme voiton ilman apua."


Sky
Verstappen oli aika-ajoissa neljäs, vaikka auto kärsi pohjavaurioita, autolla joka ei enää näytä olevan ruudukon nopein. Se näyttää olevan välillä hankalasti käsiteltävä, verrattuna parantuneisiin McLareniin ja Mersuun.
Ferrarin nopeus oli täysin hukassa, heillä on mennyt surkeasti upean Monacon voiton jälkeen, heidän on jopa pitänyt palauttaa autonsa neljän kisan takaisiin asetuksiin ja osiin. Varsinkin Leclercillä on erityisen vaikeaa, hän on kerännyt vain neljä MM-pistettä Monacon jälkeen. Erityisen kivuliasta oli hävitä aika-ajoissa asiakastallille, Haasin Nico Hulkenbergille.
...
Hamilton huolehti renkaistaan ja piti vanhan vihollisensa takanaan kisan loppuun saakka, saavuttaen yhdeksännen voittonsa Silverstonessa, reilut 17 vuotta hänen ensimmäisen F1-kisan voittonsa jälkeen. Hän on nyt saavuttanut urallaan 104 voittoa ja 199 palkintopallisijaa.
Hamiltonista tuli samalla kauden kuudes kisan voittaja tällä kaudella, kun 12 kisaa on ajettu. Viime kaudella nähtiin vain kolme eri voittajaa, olen varma että seuraavasta 18:sta kuukaudesta tulee upeaa seurattavaa, ennen kuin uudet säännöt astuvat voimaan vuonna 2026.


The Race

Perezillä oli ajamassa kohtuullisen hyvää kisaa sen alkukolmanneksella. Vaikka yritettäisiinkin ymmärtää, että kannatti kokeilla välikelin renkaita ensimmäisen sateen kohdalla - ja jätetään huomiotta se, että melkein kaikki jättivät renkaat vaihtamatta - se kertoi paljon Perezin vaikeuksista, kun tällaista vaihtoehtoa piti edes harkita jotta hän pääsisi pisteille.
...
Kaikista edellisistä kisoista, jossa Verstappenin ja Red Bullin ylivoima on ollut uhattuna, tämä kuitenkin osoitti, miten korkealla tasolla he toimivat, kun tallin kakkoskuskista ei ole apua.
RB20 ei ollut Silverstonen kisan nopein auto, ei edes toiseksi nopein. Kisan alussa kuivalla radalla ja kisan keskivaiheilla tämä näkyi, kun Verstappen jäi 10 sekuntia Norrisin taakse ja Russel oli ajamassa häntä kiinni.
Mutta Verstappen ja hänen varikkotiiminsä olivat vaikeissa olosuhteissa parhaimmillaan, he toimivat proaktiivisesti ja suunnitelmallisesti.
...
Kisan jälkeen Hulkenberg kertoi Haasin olevan nyt viidenneksi paras talli. Uusien päivitysosien myötä tämän voi uskoa Itävallan ja Silverstonen menestyksen jälkeen.
Hän oli aika-ajoissa ja kisassa nopeampi kuin Aston Martinin autot ja Haasin etu RB:hen nähden antaa luottamusta siihen, että talli on nousemassa kuudennelle sijalle valmistajien MM-pistetaulukossa, varsinkin Hulkenbergin tämänhetkisellä suorituskyvyllä.
Sauberilla on tällä hetkellä vaikeaa - ja näyttää epätodennäköiseltä, että Sainz tekisi sopimusta ensi kaudesta heidän kanssaan - mutta valoa tunnelin päähän tuo tieto siitä, että ensi kaudella heillä on autossaan keskitason tallien paras kuski.
...
Alpinen nousujohteinen kausi kääntyi päälaelleen Silverstonessa. Tämä viikonloppu muistutti enemmän alkukauden huonoja kisoja kuin top 10 sijoista tasaisesti taistelevaa tallia. Gasly ei päässyt edes lähtöruudukkoon vaihdelaatikko ongelmien takia, eikä Oconilla ollut juuri vaikutusta kisaan, tullessaan maaliin kaksi kierrosta voittajasta jäljessä, koska hänkin kävi vaihtamassa välikelin renkaat ensimmäisen sadekuuron alkaessa.


Daily Telegraph

McLarenista poiketen, Mersu on saanut kehitettyä autoaan kilpailukykyiseksi ja tasaväkiseksi Red Bullin kanssa. Miten he onnistuivat siinä? Uuden etusiiven avulla.
Monacon kisaa tuotu uusi etusiipi ei yhtäkkiä tuonut Russelille ja Hamiltonille 0,3 sekunnin edestä lisävauhtia per kierros. Etusiipi teki autosta varmemman ja ennustettavamman - se on auttanut auton kehityksessä eteenpäin.
...
Mersun viimeaikaiset tulokset osoittavat, että talli on ottanut ison harppauksen eteenpäin. Ennen Kanadaa, heillä oli yksi eturivin lähtöpaikka ja he saavuttivat keskimäärin 9,8 pistettä jokaisesta kisasta. Montrealin jälkeen, heillä on ollut kuusi eturivin lähtöruutua ja kisojen keskimääräinen pistemäärä on ollut 31,25, vaikka Russel keskeyttikin sunnuntaina Silvestonessa. En usko, että kehitys olisi jäänyt tähän. Vuoden 2025 ovat jatkumoa tältä vuodelta, joten olen varma, että ottavat askeleita eteenpäin jatkossakin.


Italia ----------------------

Corriere della Sera
[Ferrarin] Kolme viimeistä kisaa ovat menneet täysin pieleen. Viimeisin oli pelkkää sekasortoa. Tämän kesän piti osoittaa, että tallin toiminnassa on otettu iso askel eteenpäin, mutta siitä tulikin suuri romahdus, jota vielä pahentaa päätös palauttaa auto takaisin edelliseen versioonsa. Tämä tarkoittaa F1:ssä kuukausien kehityksen heittämistä romukoppaan, tekemällä samalla palvelus kilpailijoille.
...
Pettymys oli valtava, päivitysosien palauttaminen tuli kalliiksi. Vasseur näkee, että tilanne on nyt selkeämpi: "Viime vuonna Hollannissa kävi vastaavalla tavalla, pysähdyimme miettimään tilannetta ja sen jälkeen pääsimme taas eteenpäin. Auton päivitysosien palautus oli oikea päätös, Carlosin suoritus todisti sen"


Saksa -----------------------

Auto, motor und sport

Hamiltonin lisäksi vain Nico Hulkenberg ansaitsee täyden arvosanan. Se on nyt totta. Haas on tällä hetkellä sarjan viidenneksi nopein talli. Viime vuonna yhdysvaltalaistallin kuskit eivät taistelleet pisteistä. Hulkenberg sai nyt autostaan kaikki irti ja saavutti kisassa kuudennen sijan toistamiseen Itävallan kisan jälkeen. Aston Martinin kaksikko painosti tulevaa Audi-kuskia, mutta hän piti heidät takanaan.


Espanja -----------------------

Marca
Alonso hymyili varovasti, kun Astonin kaksikko oli taas pisteillä ja talli on saanut pysäytettyä huonon kierteensä, joka alkoi Barcelonassa. "Harmi, että menetimme edelliset kisat kokeiluihin" hän sanoi, viitaten hukattuun aikaan auton kehitysosiin, joista ei ollut hyötyä.
"Palasimme aikaan ennen Barcelonaa. Seuraava kisa näyttää missä mennään, McLaren on tällä hetkellä nopein, Mersu on parantanut huomattavasti ja ottanut kahdesta edellisestä kisasta voiton, Ferrari on vähän hukassa ja Red Bull on myös edellä, Voimme parantaa Unkarissa, mutta voimme päästä sijoille 8-9."


"Verstappen olisi ylivoimaisempi, jos hän olisi McLarenin ratissa". Tätä lausetta toistetaan varikolla ja vaikka toteamus on kärjistetty, se pitää paikkansa.
McLarenilla on monella osa-alueella paras auto. Auto on hyvä sekä aika-ajossa, että kisassa. Auto myös toimii kelissä kuin kelissä, sateella, kuivassa ja eri lämpötiloissa.
Lando Norrisin Miamin GP:n voiton jälkeen, joka näytti avaavan McLarenin aikakauden, kumpikaan kuski ei ole päässyt juhlimaan voittoa Imolassa, Monacossa, Kanadassa, Espanjassa, Itävallassa tai Silverstonessa. He epäonnistuvat liian usein eri syistä johtuen.


Italia – blog ----------------------

Leo Turrini

Todellisuudessa, ainoa hyvä uutinen John Elkannille ei ollut Sainzin kisan nopein kierros, vaan Hamiltonin huikea menestys. Skeptikotkin ovat nyt vakuuttuneita. Maranello on saamassa mestarin, joka ei ole väsynyt taistelemaan kolmen voitottoman kauden jälkeenkään.
...
Ferrari on hukassa. Epävarmuus aiheuttaa virheitä. Silverstonessa kukaan ei ymmärtänyt, miten Leclercin ja Sainzin tulisi kisata. Turhauttavinta tilanteessa on Ferrarin nolo identiteettikriisi. En näe eroa Binotton mustaan aikakauteen.
...
On turhaa kuvitella, että Hamilton yksinään voisi muuttaa tilannetta. Lisäksi Adrian Newey, jos hän on tulossa Ferrarille, tarvitsee modernin ja tehokkaan tiimin ympärilleen.
Joten eiköhän lähdetä töihin: tervetuloa Sir Hamilton, toivottavasti Ferrari tulee olemaan taitojesi arvoinen.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom