F1 2024 - Brasilian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Mene itse tuonne polkuautolla kisailemaan niin siitä se selviää.
Ei se kaikille ole selvää jsuttinhan joku täällä selitti että jos osaa pitälippistä, ja ymmärtä sinisten ledienbarvon, nin ei kukaan oo nopaempi kuin kuka tahansa somerolainen teini!

Muta olipa taa kiinostava kisa, ja miten heilahtelee suorityuskyky autoilla kisasta toiseen ja nyt märällä!
Wau!

On siinä Perezuillä taas selittäistä mutta helpotta kun heittää vastakyssärin: "kuka ois ollut parempi?" Kun e suomalaisia lippiksiäkän nyy ole tarjolla ;-D
 
Niinpä, mutta kuten huomaat, kaiki muut on muiden mielestä paskoja ja kuka tahansa somerolainen lippis osais kaiken!
Ja kilpailu pitäisi hoitaa Verstappenin ajolla seinään, tai jonkun muun pitäisi kolata se ulos, ei oikeasti kilpaa ajamalla,
 
Käyttääkö kukaan chromecast UHD mokkulaa television yhteydessä? Tänään otin viaplayn kuukaudeksi että näkee suomalaisen mahdolliset viimeiset F1 päristelyt niin viaplayn streamaus kuvanlaatu on aivan älyttömän surkea, hiihtokin oli ihan katsomiskelvotonta kuraa.

Netflix, MAX, youtubet toimii aivan huipulla kuvantarkkuudella.

Se mikä on erikoista niin, kännykällä ja tietokoneella pystyn muokkaamaan viaplayn kuvanlaadun mutta chromecastilla ei voi vaihtaa kuvanlaatua vaikka kuinka yritän viaplayn ohjeilla löytää valikot, se vaan puuttuu chromen profiili osiosta.

Onko teillä hyvä kuvanlaatu viaplayn chromestreameissä?
 
Verstappen nousi sijalta 17 voittoon 20 sekunnin erolla ja kellotti 17 nopeinta kierrosta. Mutta tuuriahan tää oli hei eikä talenttia :kahvi:
Sija 17 mutta edessä oleva Albon ei lähtenyt kisaan, Sainz lähti varikolta ja Stroll töhöili lämmittelykiekalla ja eipä Ferrarilla, Mersulla tai McLarenilla osattu ennakoida että Colapinto ajaa sc peräs seinään aiheuttaen punaiset ja siitä johtuen Vers sai ilmaiset sijoitukset + uudet renkaat :cigarbeye: :btooth:
 
Tänään otin viaplayn kuukaudeksi että näkee suomalaisen mahdolliset viimeiset F1 päristelyt
Suht erikoinen perustelu maksaa :D Valen taaperrusta nyt on nähty jo useampana kautena, siinä ei ole mitään nähtävää.

Tähän päivään asti oli vielä kuljettajien MM-taistossa pieni sauma Norrikselle, mutta sekin menetettiin käytännössä nyt. :(

Pointti kuitenkin se, että suomalaisrintamalla ei ole tapahtunut aikoihin mitään mielenkiintoista tai tv-lähetyksissä seuraamisen arvoista.

Ensi kaudesta on näillä näkymin tulossa kiinnostavin taisto vuosikausiin, mutta suomalaisten kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
 
Sija 17 mutta edessä oleva Albon ei lähtenyt kisaan, Sainz lähti varikolta ja Stroll töhöili lämmittelykiekalla ja eipä Ferrarilla, Mersulla tai McLarenilla osattu ennakoida että Colapinto ajaa sc peräs seinään aiheuttaen punaiset ja siitä johtuen Vers sai ilmaiset sijoitukset + uudet renkaat :cigarbeye: :btooth:
Niin että oli sitten pelkkää tuuria vai mitä koitat sanoa?
 
Eikö ne vieläkään ole saanut päätöstä siihen, että tuleeko rankkua vai ei Norrikselle, Russellille jne siitä uusintakierroshässäkästä?
 
Valmistajien mestaruudesta tulee sentään mielenkiintoinen taistelu. RedBull vaikuttaisi jäävän tässä kisassa kolmanneksi Perezin ajellessa miten sattuu. (Mitä ihmettä Perezille kävi alkukauden jälkeen)? McLaren on vahvoilla viemään tittelin mutta Ferrari ollut myös vahva loppukaudesta.

Kärkikolmikon takana Mersu ja Aston Martin saavat kerätä tai olla keräämättä pisteitä ihan rauhassa. Sijat 4. ja 5. ovat heille sementoitu. Peräpäässä sen sijaan on mielenkiintoista kuhinaa, kun Alpine onnistui nousemaan toiseksi viimeiseltä sijalta RB:n ja Haasin ohi tuplapodiumilla. Siinä on kolme tallia 5 pisteen sisällä toisistaan. Saapa nähdä onnistuuko Haas ja RB ohittamaan vielä Alpinen.

Williams menetti nyt taisteluparinsa Alpinen loikan vuoksi eikä pysty enää nostamaan sijaansa. Sauber jatkaa hännillä ja yhtäkään pistettä on tuskin luvassa. Vähän alkaa kuulostamaan siltä, että Bottas ei saa jatkokauttakaan Sauberilla. Vaan avaisiko Perezin tohelointi takaportin vielä RebBullille? Bottaksella kuitenkin erinomainen trackrecord huipputallin kakkoskuskina. 5 kautta Mersulla, 5 tallimestaruutta. Max tuskin pistäisi pahakseen Bottaksesta aisaparina :think:.

Screenshot_20241104_113142_Chrome.jpg
 
Mahti ajo kyllä Verstappenilta. Ainoa kuski joka tuolla oikeasti hyökkäs ja ajoi muilta kyllä luulot pois. Haters gonna hate ja koettaa tässäkin ketjussa keksiä tekosyitä, miksei eilinen ollut yksi kovimmista ajosuorituksista koskaan F1 radalla - ja sitä kautta neljäs mestaruus lähes varma.
 
Verstappenin renkaiden pito oli muihin verrattuna aivan ylivoimaista. Alussa pystyi ohittelemaan milloin mistäkin välistä ilman renkaiden lipsumista ja lopussa toki kierrosajat aivan omilla sekuntiluvuilla. En suostu mitenkään uskomaan, että gridin 17 muuta joutuu keskittymään radalla pysymiseen ja yhden renkaat ei lipsu ollenkaan pelkällä ajotaidolla. Kertokaa nyt joku jokin hyvä selitys tälle. :lol:
 
Verstappenin renkaiden pito oli muihin verrattuna aivan ylivoimaista. Alussa pystyi ohittelemaan milloin mistäkin välistä ilman renkaiden lipsumista ja lopussa toki kierrosajat aivan omilla sekuntiluvuilla. En suostu mitenkään uskomaan, että gridin 17 muuta joutuu keskittymään radalla pysymiseen ja yhden renkaat ei lipsu ollenkaan pelkällä ajotaidolla. Kertokaa nyt joku jokin hyvä selitys tälle. :lol:
Verstappen oli aivan ylivoimainen. Kukaan muu ei pystynyt nostamaan sijaansa samalla tavalla, vaikka hännillä oli muitakin nopealla autolla. Sainz pääsi muutamista ohitse hännillä mutta ajoi lopulta ulos. Perez ei päässyt mihinkään. Piastri ei päässyt edellä ajavista ohitse hieman top10 paremmalla puolella ja Lecrec jumitti samaan kasaan käytyään varikolla. Verstappen jäi toki samaan kasaan lopulta ajettuaan muut kiinni mutta oli hilkulla ajaa Lecrecistä ohi. Todennäköisesti olisi lopulta mennytkin vaikka turva-autoa ei olisi tullutkaan.

Sitten kun Norris ja Russell taistelivat keskenään, niin eivät pysyneet radalla. Verstappenilla taisi mennä vaan yksi mutka vähän pitkäksi, kun haki ohitusta Oconista. Lopulta sitten myös meni ohi. Ihan ilmiömäinen suoritus.
 
Kimin 2005 Suzuka nousu kuivalla radalla 17 => 1 on kovin. Huh huh. Siitäkin kohta 20 vuotta. Wanha olo.

Mutta eiköhän tuosta Verstappenin eilisestä suorituksestakin saa myös aika hyvän koosteen malliksi tuleville sukupolville. :)
 
Näitä märän kelin kisoja tarvittaisiin ainakin yksi per vuosi (mieluusti enemmän) jotta säilyy jonkinlainen ote siihen että ketkä osaa ajaa ja ketkä ei. Kyllähän Strollikin välillä voi suoriutua jopa Alonson tasoisesti jos on sopiva palikkarata ja helpot olosuhteet. Sainz väläyttelee kun pääsee olemaan omalla mukavuusalueellaan. Norris itse asiassa melkein putosi jo Q3:sta ja se ei ollut mikään vastaava sattuma kuin Verstappenin Q2 loppuvedon vienyt red flag.
 
Mitenköhän olisi Maxin käynyt, jos Colapinto ei olisi ajanut seinään? Olisiko saanut tehtyä eroa vanhoilla intereillä vai olisiko uudemmat renkaat tullut ohi ja Max pudonnut pois pisteiltä oman pysähdyksen jälkeen?
 
Verstappenin renkaiden pito oli muihin verrattuna aivan ylivoimaista. Alussa pystyi ohittelemaan milloin mistäkin välistä ilman renkaiden lipsumista ja lopussa toki kierrosajat aivan omilla sekuntiluvuilla. En suostu mitenkään uskomaan, että gridin 17 muuta joutuu keskittymään radalla pysymiseen ja yhden renkaat ei lipsu ollenkaan pelkällä ajotaidolla. Kertokaa nyt joku jokin hyvä selitys tälle. :lol:
Minäs vuonna, uran alkupuolella, Verstappen juuri Brasiliassa loisti samalla tavalla. Ajeli täysin omia ajolinjojaan ja pujotteli muiden ohi. Ehkä sillä normi ajolinjalla on liukaampaa sitten sateella?

edit: 2016
 
Viimeksi muokattu:
Verstappenin renkaiden pito oli muihin verrattuna aivan ylivoimaista. Alussa pystyi ohittelemaan milloin mistäkin välistä ilman renkaiden lipsumista ja lopussa toki kierrosajat aivan omilla sekuntiluvuilla. En suostu mitenkään uskomaan, että gridin 17 muuta joutuu keskittymään radalla pysymiseen ja yhden renkaat ei lipsu ollenkaan pelkällä ajotaidolla. Kertokaa nyt joku jokin hyvä selitys tälle. :lol:
No katso onboardia, ei tuossa mitään sen isompaa magiaa ole kuin että toinen osaa ajaa ja toinen ei. Kyllähän noissa keleissä erot jopa maailman parhaiden välillä tulee eroon ja sitten kun katsoo millaisissa ongelmissa keskinkertaiset kuskit kuten Stroll on. 100% samat renkaat kuitenkin kaikilla ihan varmasti Pirellin toimesta on.

Yksinkertaisesti vaatii vaan paljon rohkeutta ja tuntumaa, missä pidon raja menee. Katsoo vaikka ekan kiekan pitkää kolmosmutkaa, missä kaikki muut ajaa jonossa muita seuraten kun verstappen ainoana ajaa märällä ulkoreunalla ohi monesta pelkästään siksi, että uskaltaa painaa kaasua ja mennä tuonne märemmälle. Sama myös ykkösmutkan "syöksyissä", moni ei sitä lähtenyt kokeilemaan mutta kyllä sinne auto pysähtyi, myös esim. Leclercin puolustaessa Verstappenia vastaan. Mutta haluttiin vain ajaa ajolinjaa pitkin.
 
Minäs vuonna, uran alkupuolella, Verstappen juuri Brasiliassa loisti samalla tavalla. Ajeli täysin omia ajolinjojaan ja pujotteli muiden ohi. Ehkä sillä normi ajolinjalla on liukaampaa sitten sateella?

edit: 2016
2019 Hockenheimilla Verstappen pyörähti ainakin kerran täydet 360 astetta, olisi vaan enemmän ollut vauhtia niin ei olisi sitäkään sirkus musiikkia tarvinnut kuunnella silloin.

Ham ja Valtterikin pyörähteli silloin meidän katsomon edessä, Valtterilla oli tosin enemmän vauhtia silloin kun meni seinään asti :cigarbeye: :btooth:
 
Onhan märkäkelit kiinnostavia, eilen märän taitajat Hamiloton, ja Alonso ihmeissään, ja muistamme miten aikoinaan myös Button ja Vettel olivat seinissä. Tosin nyt ei ole mitään Michael Andrettia joka olisi aina seinässä. Toki hänenkin puolustuksekseen pitää sanoa etä sateeseen tottumattomalla kävi huono säkä vuoden kanssa kun sateli useammin kuin sen kerran.

Ollut meillä kyllä tuuria tän "tylsän" kauden kanssa, tallien voimasuhteet on kimpoilleet kivasti.
 
Ollut meillä kyllä tuuria tän "tylsän" kauden kanssa, tallien voimasuhteet on kimpoilleet kivasti.
Jep, tämän piti olla se välivuosien välivuosi, kun ei kuskitkaan vaihtuneet edelliseltä kaudelta.
Nyt Mäkki on haastamassa tosissaan ja ainakin kolme junioria tekee asioita radalla ja jokunen perinteinen maksukuski mokaa asioita. Kernassaan mainiota viihdettä.
 
2019 Hockenheimilla Verstappen pyörähti ainakin kerran täydet 360 astetta, olisi vaan enemmän ollut vauhtia niin ei olisi sitäkään sirkus musiikkia tarvinnut kuunnella silloin.

Ham ja Valtterikin pyörähteli silloin meidän katsomon edessä, Valtterilla oli tosin enemmän vauhtia silloin kun meni seinään asti :cigarbeye: :btooth:
Mäkin olin paikanpäällä kyseisessä kisassa, about juuri siinä kohdalla jossa Hamilton liukui seinään! Oli mahti kisa kyllä kun satoi
 
Just eilen tuli videopätkä Facebookin reelseissä, että kuinka Jos opetti Maxia. Kun alkoi sataa vettä niin muut meni kahvioon syömään, niin Max meni ajamaan radalle. Ja Jos, että jos sormet jäätyy niin ota pakoputkesta kiinni ja pois ennen kuin hanskat sulaa ja jatka ajamista.
 
Niinkuin budolajeissa aina sanotaan, asian oppi kunnolla/selkätytimeen vasta 10 000 toiston tai enemmän jälkeen.
 
Just eilen tuli videopätkä Facebookin reelseissä, että kuinka Jos opetti Maxia. Kun alkoi sataa vettä niin muut meni kahvioon syömään, niin Max meni ajamaan radalle. Ja Jos, että jos sormet jäätyy niin ota pakoputkesta kiinni ja pois ennen kuin hanskat sulaa ja jatka ajamista.

Voi että, onpa ollut hurjaa
 
Äärimmäistä! Tuota tasunlämmittämistä pakariin tuli tehtyä vain ehkä 15 kertaa päivässä matkalla Pariisiin, oisinpa tiennyt et se oli ihan miäletöntä!
 
Äärimmäistä! Tuota tasunlämmittämistä pakariin tuli tehtyä vain ehkä 15 kertaa päivässä matkalla Pariisiin, oisinpa tiennyt et se oli ihan miäletöntä!
Ehkä se hanskojen lämmittäminen ei ollu se juttu jolla tultiin hyväksi kuskiksi sateella. Tietysti oli niin pitkä teksti että vaikea on alkua muistaa kun loppuun asti pääsi
 
Ehkä se hanskojen lämmittäminen ei ollu se juttu jolla tultiin hyväksi kuskiksi sateella. Tietysti oli niin pitkä teksti että vaikea on alkua muistaa kun loppuun asti pääsi
Niin että jos oppii kartingia ajamaan sateella, niin se taito kantaa myös formula ykkösissä? Voihan siitä nyt ehkä jotain hyötyä olla, mutta autot on kyllä niin erilaisia, että kyllä se kartingkokemus aika pienessä roolissa on ykkösissä menestymisen kannalta. Ajolinjat siinä nyt ehkä eniten tulee tutuiksi. Tottakai noi mestarit aina hehkuttaa kuinka karting on syy ja seuraus menestymiselle, että saadaan nuoria lajin pariin.
 
Niin että jos oppii kartingia ajamaan sateella, niin se taito kantaa myös formula ykkösissä? Voihan siitä nyt ehkä jotain hyötyä olla, mutta autot on kyllä niin erilaisia, että kyllä se kartingkokemus aika pienessä roolissa on ykkösissä menestymisen kannalta. Ajolinjat siinä nyt ehkä eniten tulee tutuiksi. Tottakai noi mestarit aina hehkuttaa kuinka karting on syy ja seuraus menestymiselle, että saadaan nuoria lajin pariin.
Käsittääkseni sieltä se kartingista se alkaa, yleensäkin tuo oppiminen
 
Niin että jos oppii kartingia ajamaan sateella, niin se taito kantaa myös formula ykkösissä? Voihan siitä nyt ehkä jotain hyötyä olla, mutta autot on kyllä niin erilaisia, että kyllä se kartingkokemus aika pienessä roolissa on ykkösissä menestymisen kannalta. Ajolinjat siinä nyt ehkä eniten tulee tutuiksi. Tottakai noi mestarit aina hehkuttaa kuinka karting on syy ja seuraus menestymiselle, että saadaan nuoria lajin pariin.
Vai olisko siitä sittenkin erittäin paljon hyötyä ja mestarit olis oikeassa?

Kartingissa on erittäin paljon kilpa-ajamisen peruslainalaisuuksia. Jarrupaikat, ilman ABS-jarruttaminen, Jarrukäyrä (nopeasti pohjaan ja sitten höllääminen), trail-braking jarrulla auton kääntäminen noin niinkun pelkästään yhden polkimen osalta saati se tärkein, eli pidon rajalla ajaminen ja sen pidon rajan tunteminen. Nämä taidot opitaan ihan kartingissa ja ne pätee ihan jokaisessa ajoluokassa F1 asti. Tottakai siitä on valtava hyöty, jos nämä kaikki ajamisen elementit on jo 7vuotiaasta asti hallussa ja lihasmuistissa. Lähimpänä pidon äärirajaa ajava on sitten se nopein.
 
Ulkomailta näkemyksiä muustakin kuin USAn vaaleista:


Iso-Britannia ---------
The Race
Hamiltonin 10:s sija, huonon aika-ajon ja turhauttavan kisan jälkeen, joka päättyi pitkään viimeiseen stinttiin RB:n Liam Lawsonin ja Red Bullin Sergio Perezin välissä, on kaukana kauden keskivaiheen menestyksestä, jolloin hän otti kaksi voittoa kolmen GP:n aikana.
...
Hamilton valmistautuu poistumaan Mersulta 11:sta kauden jälkeen siirtyäkseen ensi kaudeksi Ferrarin rattiin. Vaikka hän päätti yli kaksi vuotta kestäneen voitottoman kautensa heinäkuussa Ison-Britannian GP:ssä ja otti toisen voiton muutamaa viikkoa myöhemmin Belgiassa, nämä eivät ole sellaiset jäähyväiset, joita Hamilton tai talli odotti.
...
Hamilton kuvasi kisaansa "roskaksi", sanoen "ei puhuta lainkaan autosta, koska tiedätte ettei se ollut hyvä" ja veti yhteen viikonlopun suorituksen: "Eilinen oli kauhea, tämä päivä oli kauhea. Eilinen oli huono, aika-ajo oli huono, sprinttikisa oli huono. Auto on ollut huono koko viikonlopun ajan".
...
Kun hän sanoi "toinen autoista toimii paljon paremmin, joten siinä on potentiaalia", se kuulosti samalta kuin Hamiltonin kommentit aikaisemmin tänä vuonna, hänen kertoessaan miten auton vauhti mystisesti hävisi aika-ajoissa vaikka hän oli ollut Russelia nopeampi vapaissa harjoituksissa.
...
Ehkä Hamiltonilla on perustavanlaatuisia ongelmia sopeutua viimeiseen Mersuunsa, nykyisenkaltaiseen autoon ja renkaisiin. Hänen pettymyksestään ja ehkäpä pienistä luovuttamisen merkeistä sekä toiveesta kauden loppumisen suhteen voi päätellä, että Hamiltonilla saattaa olla vaikeuksia puristaa auton suorituskyvystä kaikkea irti.
...
"Jos pääsen maaliin ja he pystyvät antamaan minulle auton, joka ei pompi pahoin seuraavissa kiroissa, toivottavasti saamme parempia tuloksia"
"Odotan jo joulua"


"Emme olleet tarpeeksi nopeita" Norris sanoi. "Max oli selvästi nopeampi, luulen että jos hän olisi startannut eturivistä, hän olisi ohittanut meidät kierroksella. Vauhtimme oli samaa kuin Georgella (Russel), mutta Red Bull oli selvästi nopeampi".
...
McLarenin mestariehdokas kritisoi vapautta vaihtaa renkaat punaisten lippujen aikana - jatkaa kisaa käytännössä ilman varikkopysähdystä maaliin saakka Verstappenin ja molempien Alpinen kuskien tavoin.
"Se on typerä sääntö josta kukaan ei pidä, mutta tykkäät siitä jos se tuo sinulle etua" Norris kommentoi.
"Jokainen kuski sanoi, etteivät he pidä siitä ja he haluaisivat muuttaa sitä. Se on valitettavaa. Mutta sääntö on sääntö. Joskus voitat, joskus häviät, se hyödytti heitä (Verstappen & Alpine) tänään"
...
"Olisin päässyt ehkä maaliin kolmantena, joten tilanne olisi ollut silti tiukka, Max olisi todennäköisesti voittanut joka tapauksessa."
"Olimme tänään epäonnisia. Ei siinä sen kummempaa. Tein muutaman virheen lopussa, jotka maksoivat minulle muutaman sijan".


Mirror
Hamilton: "Auto oli todella hankala. Haluan silti kiittää ihmisiä varikolla. He aloittivat työt erittäin varhain ja he tekivät hyvää työtä koko viikonlopun ajan. Tiedän, että tämä sattui kaikkiin päämajassa. Tiimi olisi voinut voittaa tänään, joten ainakin toinen autoista toimi hyvin. Autoni oli kuin puulauta. Ei jousitusta lainkaan, se pomppi joka paikassa, enkä saanut käytettyä tehoja kunnolla missään."
"Tämä oli huonoin auto, joka meillä on koskaan ollut, varsinkin mutkissa. Auto on liian jäykkä. Toivottavasti jäljellä ei ole enää kuoppaisia ratoja. Luulen, että kolme jäljellä olevaa rataa eivät ole enää samanlaisia. Pitäisin mielelläni vähän lomaa.


Russel uskoi, että hänen olisi pitänyt jättää tallin pyyntö varikkopysähdykseen huomioitta, kuten hän teki Spassa. Tuon päätöksen ansiosta hän pääsi ensimmäisenä maaliin, vaikka suoritus sittemmin hylättiin.
Russel kertoi saamistaan oheista: "He sanoivat, että aja sisään. Sanoin, pysyn ulkona. He toistivat, aja sisään. Toistin, pysyn ulkona. Taas he sanoivat, aja sisään. Sanoin taas, pysyn ulkona. Sitten vielä kertaalleen, sinun täytyy tehdä se...
Joskus pitäisi luottaa omaan vaistoonsa. Viimeksi, kun kuuntelin vaistoani, se meni aika hyvin. Tänään, kuka tietää, ehkä olisimme voineet voittaa kisan? Jos emme olisi pystyneet, olisimme olleet kärjessä seuraavassa lähdössä ja olisimme voineet hallita vauhtia ainakin 30 kierroksen ajan. Lando olisi ollut takanamme, meillä oli erittäin hyvä suoranopeus tänään. Toinen sija olisi ollut minimitavoite."
...
"Teemme töitä yhdessä tallina, yritämme tehdä aina parhaat päätökset jokaisena hetkenä. Kuskit, jotka eivät pysähtyneet, tulivat maaliin sijoilla 1-2-3, me tulimme maaliin ensimmäisinä niistä, jotka pysähtyivät. Se tyydyttää ainakin vähän."


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Punaisten suorituksen avain oli renkaiden hallinnassa. Vähän kuten kesäkuun kisassa Kanadassa, Ferrarin kuskeilla oli vaikeuksia saada märät renkaat oikeaan lämpötilaan, joten auto oli vaikeasti hallittavissa huonon pidon myötä.
...
Ensimmäiset merkit hankaluuksista olivat nähtävissä aika-ajoissa, kun molemmat kuskit joutuivat ajamaan useita kierroksia putkeen saadakseen välikelin renkaat oikeaan lämpötilaan.
...
Kun renkaisiin saatiin sopivasti lämpöä, SF-24 -auton suorituskyky oli muiden tiimien kanssa samalla tasolla, mutta jatkuvat keskeytykset tekivät monacolaisen kuskin työn turhaksi. "Viileässä kelissä suorituskyky jää vajaaksi" Leclerc kertoi Sky Sportsille, "ajaminen oli hankalaa, eikä autossa ollut vauhtia".
...
McLaren otti Ferrariin kaulaa vain kahdeksan pistettä (huomioiden myös sprinttikisa). Tulos on jokseenkin positiivinen, varsinkin kun ottaa huomioon Leclerin ja Sainsin vauhdin lauantain minikisassa kuivalla radalla, joka ei antanut merkkejä siitä, että he voisivat kamppailla itse GP:n voitosta ilman sadettakaan. Seuraavaksi F1 sirkus siirtyy Las Vegasiin, jonka pitäisi olla "ystävällinen" SF-24:lle ja joka muistuttaa Bakun rataa, jossa Punaiset pärjäsivät hyvin. Mutta kannatta tarkkailla lämpötilaa: Nevadassa ajetaan yöllä, jolloin lämpötila laskee 10:een asteeseen ja jälleen kerran, renkaiden lämmittäminen tulee olemaan tärkeää.


Autosprint

Andrea Stella kertoi päätöksestä vaihtaa renkaat juuri ennen kuin kisa keskeytettiin punaisilla lipuilla.
"Kisassa oli paljon tapahtumia, sademäärä vaihteli laidasta laitaan, samalla tavalla myös pito radalla muuttui koko ajan: oli tärkeää pysyä kisassa mukana. Sitä me halusimme ja siksi teimme sen. Samaan aikaan muut tapahtumat aiheuttivat meille sijojen menetyksiä. Olennaisimpana tapahtumana tietenkin punainen lippu, joka tuli meille epäonnekkaaseen hetkeen ja menetimme sijoituksia.
...
"Eräässä vaiheessa, kun sade yltyi, molemmat kuskit olivat sitä mieltä, että renkaat kannattaa vaihtaa jos haluamme pysyä radalla niissä olosuhteissa. Varikkopysähdys kävi kalliiksi, koska sade yltyi odotettua enemmän ja se johti onnettomuuteen ja punaisiin lippuihin. Ajattelimme silloin, että virtuaalisen turva-auton ollessa radalla ja veden kertyessä radalle, oli tärkeää vaihtaa alle uudet renkaat"
...
"Kaiken huomioiden, saimme tärkeitä pisteitä tänä viikonloppuna, ne tulevat olemaan tärkeitä valmistajien MM-sarjaa ajatellen."


Losailin (Qatar) radasta on tulossa hankala Ferrarille. Leclerc myönsi sen avoimesti Brasilian GP:n jälkeen. Samalla tavalla myös Interlagosissa Ferrari joutui puolustuskannalle. "Tiesimme jo ennen kuin tulimme tänne, että tästä tulee hankala viikonloppu, verrattuna McLarenin ja Red Bullin suorituskykyyn.
Ja sellainen siitä tulikin, vaikkakin, toistan vielä: saimme rajattua vahingot ja toivomme pääsevämme Las Vegasissa taas vahvoille. Myös Abu Dhabissa odotamme hyvää tulosta, mutta Qatarissa tulee olemaan hankalaa."
...
Leclercilla oli ristiriitaiset tuntemukset kisan jälkeen: "Toisaalta petyimme huonoon vauhtiin, auto oli hankala ajettava. Auton etupää otti liikaa kiinni ja aiheutti yliohjausta, auton hallinnasta tuli vaikeaa. Toisaalta taas, saimme sen mitä otettavissa oli, saimme parhaan mahdollisen tuloksen. Kärkikolmikkoon ylsivät kuskit, jotka eivät tehneet kisan aikana yhtäkään virhettä."


Vasseur: "Olisimme halunneet saada Carlosin pisteilla, ja sitten Charlesin ensimmäinen varikkopysähdys ei ollut paras mahdollinen, vaikkakaan se ei muuttanut lopputulosta. Odotimme toisenlaista keliä ja rengaspaineiden takia kisasta tuli hankala. Sama nähtiin myös McLarenilla, he olivat paljon nopeampia ensimmäisellä stintillä kuin toisella."
...
"Olen tyytyväinen näiden kolmen edellisen kisan jälkeen, olimme varmaankin eniten pisteitä kerännyt talli ja se on hyväksi Ferrarille. Tiedämme, että Las Vegasissa vauhtimme tulee olemaan parempaa kuin tänä viikonloppuna, joten siellä meidän pitää kerätä paljon pisteitä".


Saksa -----------------------
Spiegel
Hulkenbergille sunnuntaista muodostui musta päivä: Tapahtumarikkaassa kisassa saksalainen Nico Hulkenberg aiheutti hankalan tilanteen. Haas-kuski jäi jumiin kierroksella 27 pyörähdettyään mutkassa. Hän sai sääntöjenvastaista apua ratavirkailijoilta, jotka auttoivat irrottamaan auton. Sen tuloksena Hulkenberg pääsi jatkamaan kisaa. Sitten hänelle näytettiin mustaa lippua, harvinaisuutta Formula 1:ssä. Lopulta Hulkenbergin piti pysäköidä autonsa varikkosuoralle.


Auto, motor und sport
Kuljettaien MM-sarjan kolmonen Charles Leclerc on ulkona maailmanmestaruuskamppailusta. Kolmessa viimeisessä kisassa on jaossa vielä 86 pistettä, Leclerc on saman verran jäljessä MM-sarjan kärkipaikasta. Vaikka Leclercillä onnistuisi kaikki nappiin ja saisi jokaisella kerralla nopeimmasta kierroksesta jaettavan lisäpisteen Verstappenin jäädessä ilman pisteitä, hollantilainen voittaisi silti voitettuaan enemmän kisoja kauden aikana.
...
Vaikka McLaren on edelleen nopein auto yksittäisellä kierroksella, Red Bull on ottanut etumatkaa kiinni. Syynä ei ole kuitenkaan päivitykset vaan auton säädöt. Red Bull sai säädöt täysin kohdilleen. Kilpailu oli sen jälkeen ohi.
Kuivan kelin sprinttikisassa Verstappen tuli maaliin McLarenin kannoilla. Verstappenin renkaatkin olivat vähemmän kuluneet kuin "rengaskuiskaajilla" McLarenilla ja Ferrarilla. Red Bull oli asentanut sprinttikisaa varten autoon isomman takasiiven vähentääkseen takarenkaiden kuormitusta.
...
McLaren ja Ferrari huomasivat tekemänsä virheen ja tekivät muutoksia pääkilpailua varten. Mutta he korjasivat liikaa toiseen suuntaan.
...
Sateella Verstappenin osaaminen nousi keskiöön. Horner kutsui kisaa yhdeksi tähtikuljettajansa parhaimmista. "Voitto 17:nnestä lähtöruudusta jää historiaan. Ensimmäisellä kierroksella Max ohitti kuusi autoa, suurimman osan niistä kolmannessa mutkassa. Tätä voisi verrata Ayrton Sennan avaukseen Doningtonissa 1993."
...
Kolmas tekijä Red Bullin voitossa oli heidän strategiansa. Red Bull päätti jättää ykköskuskinsa radalle, kun muut tulivat varikolle sateen yltyessä.
...
Kun FIA innottomasti tutki Red Bullin väitteen siitä, että McLaren ja kolme muuta tallia olisivat jäähdyttäneet renkaitaan laittomasti täyttämällä ne kostealla ilmalla, Red Bull koki vääryyttä.
...
Hornerin ja Markosin mielestä Verstappen näytti upealla esityksellään kriitikoilleen ja haukkujilleen, miten hyvä hän oikeasti on. Red Bullin näkökulmasta nokkimisjärjestys saatiin palautettua takaisin raiteilleen 133 huonon päivän jälkeen. Kosto oli onnistunut.


Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Asturialainen teki kaikkensa saavuttaakseen pisteitä, ensin osoittaessaan taitojaan aamun aika-ajossa ja ajaen riskillä aika-ajojen toisessa osiossa päästäkseen viimeiseen osioon, mutta jonka takia hänelle sattui onnettomuus.
Mekaanikoiden piti saada auto lyhyessä ajassa takaisin kuntoon kisaa varten. Heillä oli kuitenkin pulaa varaosista ja heidän piti käyttää huonompia osia, jotka tekivät autostakin huonomman
...
"Toisella stintillä auto pomppi paljon ja totta puhuen normaalioloissa en olisi ajanut maaliin saakka, mutta ajoin loppuun saakka mekaanikoiden ja itsenikin takia. Kärsin vähän verrattuna ihmisiin Valenciassa, jotka ovat paljon huonommissa olosuhteissa, kuin minä olin tänään autossa."
...
"Aamulla auto oli parempi. Sitten meidän piti vaihtaa autoon osia, joiltakin osin huonompia osia. Kisaan lähdimme huonoista asetelmista, erilaisilla pohjaratkaisuilla ja muilla osilla, jotka tiesimme heikommiksi, mutta meillä ei ollut parempia varaosia. Joten olimme kisassa vieläkin hitaampia ja sitten meillä oli ongelmia jarrujen kanssa.


Marca
Carlos Sainz myönsi osuutensa huonossa tuloksessa: "Tänään oli huono päivä, aika-ajosta lähtien kisaan saakka. Lähtö kisaan varikkosuoralta, sieltä on vaikeaa nousta ylöspäin, siellä on myös huonompi näkyvyys".
"Tein kaksi virhettä, olen pahoillani tiimilleni. Tänään kosteassa kelissä ja koko kaudellakin, auto on ollut näissä olosuhteissa hankala ajettava, se on käynyt kalliiksi muutamissa kisoissa."
...
"Päätimme startata kisaan varikkosuoralta, jotta saisimme uudesta moottorista etua jäljellä oleviin kisoihin. Toivon, että onnistumme siinä, Vegasista pitäisi olla odotettavissa hyvä tulos, kaksi viimeistä rataa ovat enemmän McLarenille sopivampia, joten toivoa sopii, mutta pitää olla realisti".


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Max Verstappen saavutti uuden ennätyksen Brasiliassa. Hän on ollut MM-sarjan kärjessä 897 päivää putkeen. Michael Schumacher oli MM-sarjan kärjessä vuoden 2000 syyskuusta aina maaliskuuhun 2003 saakka.
...
Verstappen johtaa sarjaa 62:lla pisteellä Norrisiin verrattuna. Verstappenista voi tulla maailmanmestari seuraavassa Las Vegasin kisassa kolmen viikon kuluttua. Kävi kisassa miten tahansa, Verstappen jatkaa MM-sarjan kärjessä.
...
Verstappen lähti kisaan 17:stä lähtöruudusta. Nyt hän on ottanut kisan voiton kymmenestä eri lähtöruudusta: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 14 ja 17. Edellinen ennätys oli Fernando Alonson nimissä, hän on voittanut kisan yhdeksästä eri lähtöruudusta.


"Tämä oli tunteiden vuoristorataa", Verstappen sanoi leveä hymy huulillaan. "Aamulla aika-ajoissa minulla oli epäonnea punaisen lipun kanssa ja tiesin, että kisasta tulee vaikeaa kun lähden siihen 17:stä lähtöruudusta. Pidin itseni poissa vaikeuksista, teimme oikeita päätöksiä, pidimme pään kylmänä ja suorastaan lensimme radalla. On aivan uskomatonta voittaa kisa tällä tavalla".


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Parempi vain sanoa suoraan ja hyväksyä riski itsestäänselvyyksien mestarin arvonimestä: Ayrtonin radalla Max Verstappen voitti Sennan tavalla. Tai Schumin, jos haluat muistella Ferrarisuuruutta.
...
Super Max ei ollut voittanut yhtäkään kisaa kesän alun jälkeen, Red Bull oli heikoilla sisäisten ongelmiensa takia, hänen tiimikaverinsa Perez näyttää ajavan kolmipyöräisellä. Sitten Verstappen esittää tuollaisen mestarinäytteen Interlagosin radalla ja silloin ymmärrät, mistä todellinen suuruus on kotoisin, kaikella kunnioituksella Lando Norrisia kohtaan.
...
Sitten Punaiset. Ei kolmosia. Ei kolmatta perättäistä menestystä. Hulluisa Brasilian olosuhteissa Sf-24 ei ollut kilpailukykyinen. Sainz teki virheitä ja joutui vältettävissä oleviin kolareihin. Mutta onneksi Leclerc sai korjattua tilannetta.
...
Mikään ei ole enää mahdotonta Formula ykkösissä, jossa arvaamattomuus on taas noussut esiin. Melkein kaikki on jo nähty, Brasilian GP:n lähtöruudukossa kukaan ei arvannut Verstappenin voittoa.
Joten, eiköhän yritetä vielä!
Ps. Sen sijaan, että FIA keskittyy kuljettajien kirosanoihin, heidän tulisi miettiä, miten he saivat hyväksyttyä Interlagosin uuden asfalttipinnoitteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 021
Viestejä
4 529 594
Jäsenet
74 732
Uusin jäsen
jensensei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom