Kauden viimeiset koonnit ulkomailta
Iso-Britannia ---------
Sky
Sky Sports F1s Martin Brundle reviews the season-ending Abu Dhabi Grand Prix, explaining how new constructors champions McLaren went from last to the summit of F1 in two years and how Lewis Hamilton capped his extraordinary Mercedes career with one final vintage performance
www.skysports.com
McLaren voitti ansaitusti ja tyylillä valmistajien maailmanmestaruuden. Suoritusta ei voi väheksyä siksikään, että McLaren on asiakastiimi, joka käyttää Mersun moottoreita omien moottorien sijaan, kuten Alpine, Mersu ja Ferrari.
...
McLarenin johtokaksikon, toimitusjohtaja Zak Brownin ja tiimipäällikkö Andrea Stellan yhteistyö on sujunut erinomaisesti. Zak on nopeasti aikaansaava, kaupallisesti orientoitunut, moottoriurheilusta innoissaan oleva tyyppi, ja Andrea taas rauhallinen ja
käytännönläheinen, teknisen taustan omaava ja yhtä arvostettu henkilö.
...
McLaren oli MM-sarjan yhdeksäs vuonna 2017 ja koko joukon viimeisenä niinkin äskettäin kuin alkukaudesta 2023.
...
Ayrton Senna sanoi aikoinaan, että jos et käytä aukkoa hyväksi, et ole enää kisakuski, mutta Maxin ei olisi silti tarvinnut ottaa riskiä ensimmäisessä mutkassa. Saatuaan 10 sekunnin aikasakon, vihainen Max haukkui tiimiradiossa tuomaristoa "typeriksi idiooteiksi", joka ei ollut reilua eikä fiksua tuomaristoa kohtaan. Rauhoittunut Max meni kisan jälkeen pyytämään Oscarilta ja McLarenilta anteeksi.
...
Bottas, joka joutui keskeyttämään kisan renkaan ripustuksen hajottua, sai viiden lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan F1 kisaan, jota ei välttämättä ole enää odotettavissa.
...
Hamiltonin neljäs sija kisassa, ohitettuaan näyttävästi tiimikaveri George Russelin viimeisen kierroksen mutkassa yhdeksän ulkokurvissa, oli häneltä jälleen upea suoritus startattuaan kisaan 16:sta lähtöruudusta. Aika-ajo oli hänelle erikoinen, kun hän otti mukaansa ratareunusta merkkaavan paalun, johon Magnussen törmäsi yritettyään väistää takaa tullutta Hamiltonia.
Tämä oli taas perinteistä Hamiltonia ja kuvaava loppu 84 voittoa ja kuusi maailmanmestaruutta tuoneelle Mersun aikakaudelle.
...
Fernando Alonso sai päätökseen surkean kautensa saatuaan yhdeksännellä sijallaan kaksi pistettä Aston Martinille, melkein kierroksen kärkeä jäljessä. Tiimi odottaa huomattavaa parannusta seuraavina kuukausina ja Adrian Neweyn taianomaisia otteita.
...
Kautta voisi kutsua klassikoksi, mutta vuosi 2024 on ollut myös nautinnollisinta pitkään aikaan.
The Sun
LEWIS HAMILTON held back tears and wowed fans with donuts after an emotional last dance with Mercedes. The seven-time world champion rocked up to the paddock in a Ferrari red suit, still reeling af…
www.thesun.co.uk
Hamilton saavutti sen, jota Toto Wulff kuvaili "mestarin ajoksi" ajettuaan maaliviivan yli 12:sta upean Mersu-kauden jälkeen ja siirtyessään ensi kaudeksi Ferrarille.
Hamilton on ollut osa kaikkein menestyneintä kuski-talli yhdistelmää koko F1:n historiassa, voitettuaan siellä kuusi seitsemästä maailmanmestaruudestaan, ottaen 84 105:stä voitostaan ja 78 104:stä paalupaikastaan.
...
Hamilton: "Matka, joka alkoi hyppynä tuntemattomaan päätyi historiankirjoihin. Teimme kaiken sen yhdessä ja olen niin niin kiitollinen kaikille. Toivon sydämeni pohjasta heille kaikkea hyvää"
...
Wolff lisäsi; "Mekin rakastamme sinua ja tulet aina olemaan osa perhettämme. Ja jos emme voita, sinun pitäisi voittaa."
The Race
Red Bull’s slump to third in the constructors’ championship in 2024 has a silver lining in the increase in windtunnel and CFD testing resources for the first six months of next year
www.the-race.com
Red Bull näkee pienen hopeareunuksen pudottuaan MM-sarjan kolmanneksi kauden 2024 jälkeen.
He saavat käyttää FIAn aerodynaamisten testisääntöjen (ATR) mukaisesti enemmän tuulitunnelia ensimmäisen kuuden kuukauden aikana, tätä tiimipäällikkö Christian Horner kutsui "ainoaksi hyväksi asiaksi" tässä tilanteessa.
ATR säännöt otettiin käyttöön vuonna 2021, ne rajoittavat arodynaamisia testejä sen mukaan, miten valmistajat ovat sijoittuneen valmistajien MM-sarjassa. Se toimii tavallaan pienenä tasoituksena, jossa ajatuksena on, että mitä huonommin menestyvä talli, sitä enemmän he voivat tehdä aerodynaamisia testejä parantaakseen suoritustaan.
...
Red Bullilla on ollut käytettävissään pienin määrä aerodynaamisiin testeihin kauden 2022 toisen puoliskon jälkeen, johdettuaan MM-sarjaa siitä saakka, mutta pudotus kolmannelle sijalle kauden 2024 päätyttyä tarkoittaa sitä, että aiemman 70% testimäärä nousee 80%:aan ensi kauden alkupuoliskon ajaksi.
...
"Inhoamme sijoittumista kolmanneksi valmistajien MM-sarjassa, mutta lisäaika tuulitunnelin käyttöön on oikeastaan ainoa hyvä puoli ensi kautta ja vuoden 2026 isompia sääntömuutoksia ajatellen" Horner sanoi.
...
Ferrari, sijoituttuaan MM-sarjassa toiseksi, on McLarenin ja Red Bullin välissä kun tarkastellaan ATR sääntöjen mukaista tuulitunneliaikaa. Ferrarin tilanne ei muutu aiemmasta ensi kauden alkupuoliskolla, vaikka menetettyään valmistajien maailmanmestaruuden, tallipäällikkö Frederic Vasseur uskoo, että he voivat panostaa vähän enemmän vuoden 2026 auton kehitykseen ensi kauden alkupuolella, jolloin kauden 2026 autojen testaus tulee sallituksi.
McLaren and Lando Norris were near inch-perfect as the team sealed a first F1 constructors' title in 26 years. Mark Hughes explains what made the difference...
www.the-race.com
Jos Norris olisi ajanut leveäksi minkä tahansa mutkan ja Sainz olisi saanut kurottua kuuden sekunnin eron kiinni, Leclercin ajettua majesteettisen kisan 19:stä lähtöruudusta kolmanneksi ja Piastrin ollessa tuolloin vielä pisteiden ulkopuolella - se olisi riittänyt tilanteen kääntymiseen: Ferrari olisi vienyt mestaruuden McLarenin nenän alta, ellei Piastri olisi päässyt vielä lopussa vähintään 9:lle sijalle.
...
Norrisin voitto paalulta perustui McLareniin, joka oli selvästi nopein auto Yas Marinan radalla, auto sai etua erityisesti pitkässä yhdeksännessä mutkassa, josta alkaa radan viimeinen sektori. Ferrari oli hieman nopeampi suorilla, mutta Sainz ei päässyt kuitenkaan tarpeeksi lähelle.
...
Hamilton, vaihtoehtoisella rengasstrategiallaan aloitettuaan kovilla renkailla 16:sta lähtöruudusta, ohitti tiimikaverinsa yhdeksännen mutkan ulkokurvissa kisan viimeisellä kierroksella ja olisi päässyt vielä Leclerkinkin ohi, jos kisa olisi jatkunut muutaman kierroksen ajan.
...
McLaren aloitti villit juhlat kun Norris otti tallille kauden kuudennen voiton. Verstappen yksin voitti kaudella yhdeksän kisaa - muta kukaan ei valittanut.
Emme saa koskaan tietää, miten olisi käynyt, jos Leclercin auto olisi toiminut kunnolla ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa, eikä hän olisi saanut 10 lähtöruudun rangaistusta ja jos häneltä ei olisi poistettu aika-ajojen toisessa osiossa tekemäänsä aikaa ratarajojen rikkomisen vuoksi.
...
Pakostakin nopeammat Hamilton ja Verstappen pääsivät Gaslyn ohi, mutta Gaslyn seitsemäs sija, aina Hulkenbergin Haasin kannoilla, varmisti Alpinelle valmistajien MM-sarjan kuudennen tilan Haasin edellä.
Tilanne olisi voinut olla toinen, jos Hulkenberg ei olisi saanut kolmen lähtöruudun rangaistusta aika-ajoissa, tehtyään ohituksen varikkosuoran jälkeisellä osalla.
...
McLaren oli viisi sekuntia kärjestä jäljessä kun Andrea Stella tuli talliin vuonna 2015. Hän on ollut mukana tallin toiminnan muuttamisessa ja kehittänyt osaamistaan. Nyt hän on maailmanmestaruuden voittaneen tiimin tallipäällikkö.
...
McLarenin kasvattaessa mainettaan, samoin on tehnyt myös Norris, joka nosti esiin sen, että hän hylkäsi mahdollisuuden siirtyä toiseen talliin, jossa hän olisi varmasti saanut mainetta ja kunniaa jo paljon aiemmin.
Australia --------------------
Sydney Morning Herald
Red Bull’s world champion driver Max Verstappen has apologised after his first-lap move caused a collision with Oscar Piastri and dashed the Australian’s podium dreams at the first turn of the Abu Dhabi Grand Prix.
www.smh.com.au
Kauden viimeinen kisa alkoi kaaoksella, kun Piastrin McLaren ja Verstappenin Red Bull osuivat yhteen ensimmäisessä mutkassa ja australialainen pyörähti ulos radalta.
Verstappen sai korjattua tilanteensa nopeasti, mutta sai tilanteesta 10 sekunnin aikasakon. Tapaus tiputti Piastrin toiselta sijalta 18:ksi, Piastri kommentoi turhautumistaan tiimiradiossa: "Kyllä vain, siinä oli maailmanmestarin otteita"
...
Piastrin huono onni jatkui, saatuaan 10 sekunnin aikasakon kolaroinnista Franco Colapinton Williamsin kanssa. Australialainen taisteli tiensä paremmille sijoille, päästyään lopulta pisteille ja 10:lla sijalla maaliin.
Kisan jälkeisessä haastattelussa Piastri kertoi Verstappenin "tulleen pyytämään heti anteeksi".
"Se oli huono kisa itseltäni... mutta tärkeintä oli että voitimme maailmanmestaruuden, siitä on kiittäminen koko McLarenin tallin henkilökuntaa ja heidän tekemäänsä työtä".
Piastrin maamiehellä ja Alpinen aloittelijakuski Jack Doohanilla ei sujunut paljoa paremmin, tuotuaan Alpinen maalin ensimmäisessä F1 kisassaan 15:nä 16:sta maaliin saapuneesta.
...
Abu Dhabissa nähtiin tunnepitoiset jäähyväiset usealta veteraanikuskilta, mukaan lukien Valtteri Bottas ja Kevin Magnusseen, sekä Zhou Guanyu ja nuorelta Franco Colapintolta. Kaudella nähtiin myös uuden sukupolven kuskeja, jotka debytoivat kauden puolivälissä, tällaisia olivat Liam Lawson ja Oliver Bearman.
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Grande rimonta di Charles, ma il titolo Costruttori va alla McLaren: "Eravamo troppo indietro per farcela". Norris: "Ho imparato dalla lotta con Verstappen, voglio diventare numero uno"
www.gazzetta.it
Ferrari pääsi lähelle, erittäin lähelle. Valmistajien maailmanmestaruus menee Wokingin tiimille jännittävän Abu Chabin GP:n jälkeen, jossa Punaiset pääsivät unelmoimaan mestaruudesta ja joka ennen starttia vaikutti mahdottomalta. Leclercin silmissä näkyi pettymys, tiputtuaan joukon hännille ja ottaen hienon startin, päätyen lopulta maaliviivalle kolmannelle sijalle.
"Tiesin että minun pitää ajaa aggressiivisesti, ensimmäisellä kierroksella otin paljon riskejä ja se kannatti. Valitettavasti jäimme kuitenkin liian kauas. Kolmas sija oli parasta mitä pystyimme saavuttamaan."
...
Espanjalainen taisteli pääsystä Norrisin lähelle, mutta McLaren ei ollut missään vaiheessa kunnolla uhattuna. "Minulla on ristiriitaiset tunnelmat, toinen sija oli parasta mitä meillä oli tänään saavutettavissa ja annoin kaikkeni, mutta McLaren oli liian nopea. Voin vain onnitella heitä, he ansaitsivat mestaruuden ja meidän pitää olla ylpeitä siitä mitä saavutimme tällaisena vaikeana vuonna"
...
Sainz: "Kun palasin varikolle, juttelimme insinöörien kanssa ja olin todella iloinen. On ollut kunnia olla osa tätä tiimiä. Olen kiitollinen, että sain voittaa ensimmäisen kisani tässä tallissa, sain ensimmäisen paalupaikkani myös ja palaan takaisin tälle tasolle Williamsin kanssa."
Una domenica piena di emozioni, iniziata in pista e terminata in tarda serata, contraddistinta dagli umori diversi dei protagonisti
www.gazzetta.it
Koko viikonlopun ajan, Lewis Hamiltonin 12 kautta kestäneen Mersu-yhteistyön merkiksi, varikkopilttuun yllä välähteli kyltti: "Jokainen unelma tarvitsee tiimin". Hamiltonin jäähyväiset Mersulle, jotka annettiin huiman nousun jälkeen ruutulipulla, olivat ennen kaikkea suunnattu koko tiimille, merkiksi yhteistyöstä, joka sitoi Hamiltonin tiimiin yli vuosikymmeneksi ja joka antoi Hamiltonille mahdollisuuden tulla yhdeksi menestyneimmistä kuskeista Formula 1:ssä.
...
Kuukausien odotuksen jälkeen, Carlos Sainzille koitti tunteikas hetki, päästyään Yas Marinan radalla maaliin upeasti toisella sijalla. "Ehkä ymmärrän asian paremmin huomenna" hän sanoi lauantaina, keskittyen tiukasti edelleen valmistajien MM-sarjan voittamiseen jäähyväisten sijaan.
...
Ferrarin fanit saivat maistiaisen tulevaisuudesta, kun Hamilton ja Leclerc halasivat Abu Dhabin GP:n jälkeen ja samalla muutkin näkivät ensimmäisen silmäyksen Maranellon ensi vuoden kaksikosta. Hetki oli tunteikas, kun seitsenkertainen maailmanmestari jätti jäähyväiset Mersulle ja surullinen, kun Leclerc - huolimatta hyvästä podiumsijoituksesta - ei onnistunut tuomaan maailmanmestaruutta Maranelloon.
...
Saavuttuaan Yas Marinan radalle ennakkosuosikkeina, mutta tietäen että voitto ei ole vielä varma, McLarenin miehet ja naiset päästivät höyryjä suurissa juhlissa, mestaruuden varmistuttua ensimmäisen kerran sitten vuoden 1998.
Corriere della Sera
In un'edizione del Mondiale di Formula 1 che ha visto un po' tutti sbagliare, in casa Ferrari preoccupa già Lewis Hamilton,reduce da una raffica di qualifiche orribili e gare opache
www.corriere.it
Yksi mestaruuskamppailu oli vielä kesken ja McLaren otti sen helposti: vain yksi auto oli turvassa, Norrisin McLaren, Ferrarin ulottumattomissa. Sainz yritti turhaan jahdata heitä; Leclerc pelasti kaksoisvirheensä - teknisen murheen ja ajovirheen - tehden upean nousun palkintopallille.
...
Muistin virkistämiseksi: vuonna 2022 Ferrari otti kakkossijat kuljettajien ja valmistajien MM-sarjassa, senhetkinen johtoporras sai kuulla kunniansa tallin sisällä ja sen ulkopuolella. Silloin saatiin tulos, jota nykyinen iloittu ja kiitetty tiimin johto ei ole vielä saavuttanut.
Saksa -----------------------
Spiegel
Auto, motor und sport
Lewis Hamilton war doch noch ein würdiger Abschied von Mercedes vergönnt. Der Pleite am Samstag folgte eine meisterliche Fahrt im Rennen auf Platz vier. Von einem normalen Starplatz hätte Hamilton um den Sieg mitfahren können.
www.auto-motor-und-sport.de
Ennätyksiä rikkonut Hamilton saapui maaliin neljäntenä. Neljä ja puoli sekuntia podiumista, 36,4 sekuntia kärjestä jääneenä. Kaikki tämä lähtöruudusta 16. Tiimipäällikkö Toto Wulff ylisti kuskia, joka on voittanut 6 maailmanmestaruutta ja ottanut 84 voittoa 246 startista 12 vuoden aikana Mersulla. "Lewis, ajoit kuin mestari"
...
"Odotimme Lewisin yltävän enintään kuudennelle sijalle" Wulff kertoi. Hamilton mykisti kriitikot: vanhassa miehessä on edelleen taistelijan sydän.
...
Vaihtoehtoinen strategia antoi ex-mestarille mahdollisuuden ajaa ensimmäisen stintin pidemmäksi kuin muut. Kun Hamilton vaihtoi kovat renkaat keskikoviin renkaisiin 34 kierroksella, hän aloitti nousun. Seitsemänneltä sijalta hän ohitti Nico Hulkenbergin, Pierre Gaslyn ja George Russelin, joka oli 18 sekuntia Hamiltonin edellä varikkopysähdyksen jälkeen. Hamilton pääsi Russelin ohi viimeisellä kierroksella. Russel ei tehnyt ohituksesta erityisen vaikeaa.
...
Hamilton kertoi: "Ruutulipun jälkeen halusin vain nauttia hetkestä ja siitä tunteesta. Halusin pysähtyä hetkeksi ja muistella kaikkea mitä olemme yhdessä kokeneet, kaikki ylä- ja alamäet ja menestykset joita olemme saaneet juhlia yhdessä. Tulen kaipaamaan tätä tallia ja voin vain vakuuttaa kaikille, etten ole katoamassa minnekään, vaikka kisaamme ensi vuonna toisiamme vastaan."
Espanja -----------------------
Marca
El madrileño se despide de Ferrari a lo grande, con un podio y sin poder haber logrado un mejor resultado
www.marca.com
Vaikka Sainz ei voittanut Abu Dhabin GP:tä, koska McLaren oli nopeampi, hän otti hienon toisen sijan ja saavutti vielä yhden podiumin Ferrarin punaisissa väreissä.
"Tämä on katkeransuloinen hetki, toinen sija oli parasta mihin pystyin, Lando ja McLaren olivat erittäin nopeita. Ensimmäisellä stintillä pysyimme vielä mukana, mutta toisella emme. Onnittelen McLarenia, voimme olla osaltamme ylpeitä yrityksestämme"
...
Hänen tarinansa Ferrarilla loppuu, mutta tie F1:ssä jatkuu, sillä Sainz tietää, että hän on näyttänyt olevansa yksi parhaimmista kuskeista ja hyvällä autolla hän pystyy saavuttamaan mitä tahansa.
El '14' ha vuelto a sacar petróleo a pesar de los pesares. Y en su repaso final al curso que ha concluido en Abu Dhabi ha mandado un aviso a navegantes
www.marca.com
Tällä kertaa Alonso tuli maaliin 9:ntenä. Numerolle 14 jäi kauden viimeisestä kisasta hyvä maku suuhun. Kausi ei ollut yhtä hyvä, kuin Alonson ensimmäinen kausi vihreissä (kahdeksan podiumsijoitusta, neljäs sija kuljettajien MM-sarjassa), mutta ainakin hän pääsi takaisin 10 parhaan kuskin joukkoon.
...
"Loogisesti ajatellen, olen tyytyväinen kahden edellisen kisan pisteisiin, pidemmän pisteettömän jakson jälkeen, mutta olemme riippuvaisia toisten virheistä, sen täytyy muuttua ensi vuonna" kaksinkertainen maailmanmestari sanoi.
...
Asturialainen ei pidä lainkaan AMR24 autosta ja teki sen selväksi: "Rehellisesti sanoen, en usko että saamme tästä autosta paljoa ensi vuoden autoon. Tänään olimme selkeästi yhdeksänneksi nopeimpia. Williams on ollut meitä paljon parempi, he tekivät pysähdyksen 12:lla kierrokselle, emmekä saaneet heitä kiinni 25 kierrosta tuoreemmilla renkailla. Vaikka AlphaTaurilla on ollut ongelmia varikkopysähdyksien kanssa, hekin olivat meitä nopeampia."
...
"Näyttää siltä, että muut odottavat minun tulevan vanhaksi, mutta en ajattele sitä. Jos jonain päivänä en enää pidä siitä, jos jonain päivänä en ole enää motivoitunut, sitten lopetan. Joskus lähden ruudusta 14 enkä tiedä, miksi oletan pääseväni maaliin kahdeksantena tai jos lähden kahdeksannesta ruudusta, uskon pääseväni podiumille... Minulla on vielä nälkää."
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Max Verstappen hoorde pas tijdens pitstop over tijdstraf en zegt ‘sorry’ tegen Oscar Piastri. Lees meer op telesport.nl
www.telegraaf.nl
"Sain hyvän lähdön ja yritin ohitusta sisäkautta, mutta kun olin mutkassa, huomasin raon kapenevan. Yritin päästä tilanteesta pois, koska en halunnut kolaroida Oscarin kanssa. Valitettavasti osuimme silti toisiimme" Verstappen sanoi.
...
Oli erikoista, että Verstappenin kisainsinööri Gianpiero Lambiase kertoi 10 sekunnin aikarangaistuksesta kuskille vasta varikkopysähdyksen yhteydessä. Englantilainen ei halunnut kertoa asiasta ennemmin, jotta Verstappen ei turhautuisi vieläkin pahemmin.
...
Verstappen sai myös kaksi rangaistuspistettä tililleen. Hänellä on nyt kahdeksan pistettä, ensimmäiset kaksi pistettä vanhenevat vasta kesäkuussa 2025. Kun kuski on kerännyt 12 rangaistuspistettä, hän joutuu jättämään seuraavan kisan väliin.
Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Ora che il miracolo non si è compiuto, conviene far subito i complimenti allaMcLaren, tornata sul trono dei costruttori dopo oltre un quarto di secolo.Piastri ha provato…a darci una mano, ma onestamente Andrea Stella meritavaquesta soddisfazione. Numeri alla mano, alla Ferrari è mancato un terzo...
www.quotidiano.net
Nyt kun ihmettä ei tapahtunut, on oikein onnitella McLarenia, joka pääsi takaisin valmistajien mestariksi yli neljännesvuosisadan jälkeen. Piastri yritti... auttaa meitä, mutta rehellisesti sanottuna Andrea Stella ansaitsi tämän.
...
Leclerc oli upea Abu Dhabissa. Sainzin auto ei ollut tarpeeksi vahva Norrisia vastaan, joka ajoi täydellisen kisan. Ja joka tapauksessa, liikutuin Hamiltonin suorituksesta. En malta odottaa, että pääsen ihailemaan häntä punaisessa vaatteissa.
Yritetään uudelleen, Charelsin ja Lewisin kanssa.