• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

F1 2024 - Abu Dhabin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Siinä meni Mersun testikuskin paikkakin.
No, rikas mies kun on niin keksii kyllä tekemistä eläkkeellä.
 
Kuvaava lopetus Bottaksen F1 uralle. Eilinen aika-ajo menikin vähän liikaa yläkanttiin.
 
Päätti varmistaa uran päättymisen. :) Tai sitten ensikauden kuviot on jo selvillä. Nimet papereissa yms.
 
Mites tää muka Valtterin Mersu-pestiin vaikuttaa? Kiitos joka tapauksessa näistä vuosista.
 
Norris ihan ylivoimainen, niin kuin koko kauden. Ensi vuonna kuittaa sitten mestaruuden
 
Eipä voi tallin mokailuille mitään :tup:
Niin kaikkihan on ollut tallin syytä ja Norris ei ole voinut itse tehdä mitään paremmin tämän kauden aikana. Milläs prosentilla esimerkiksi paalupaikat on säilytetty ensimmäisillä kierroksilla ja miten talli on tuohon mahdollisesti vaikuttanut?

Norris on loistanut muutamissa kisoissa ja päässyt näyttämään taitojaan. Kokonaisuutena kausi jäi kuitenkin (harmillisesti) vähän vaisun oloiseksi kalusto huomioiden. Vähän toki saa paikattua, jos nyt tämän viimeisen kisan vie kunnialla loppuun.
 
Leclerciltä hieno kisa. Mielekiintoista nähdä miten toimii Hamiltonin kanssa. Jokohan Valtterille on korkki auki? Onko antanut jo Viaplaylla kommentit?
 
Niin kaikkihan on ollut tallin syytä ja Norris ei ole voinut itse tehdä mitään paremmin tämän kauden aikana. Milläs prosentilla esimerkiksi paalupaikat on säilytetty ensimmäisillä kierroksilla ja miten talli on tuohon mahdollisesti vaikuttanut?

Norris on loistanut muutamissa kisoissa ja päässyt näyttämään taitojaan. Kokonaisuutena kausi jäi kuitenkin (harmillisesti) vähän vaisun oloiseksi kalusto huomioiden. Vähän toki saa paikattua, jos nyt tämän viimeisen kisan vie kunnialla loppuun.
Jos talli ei ois totaalisesti flopannut Brasiliassa, mutta koska tämä on joukkueurheilua niin paras tiimi voittaa
 
Jälleen kausi on ohi ja vain yksi asia tekemättä, eli kiitokset taas @Yak :lle esimerkillisestä työstä läpi koko pitkän kauden, toivottavasti työ jatkuu myös ensi vuonna io-techin formuloiden katselijoiden iloksi. *virtuaalinen selkään taputus*
 
Jälleen kausi on ohi ja vain yksi asia tekemättä, eli kiitokset taas @Yak :lle esimerkillisestä työstä läpi koko pitkän kauden, toivottavasti työ jatkuu myös ensi vuonna io-techin formuloiden katselijoiden iloksi. *virtuaalinen selkään taputus*

Iso kiitos myös täältä @Yak ! Hattu päästä :tup: Hauska kun katsoin nopeasti hänen viestihistoriaa niin ekat 2 sivua vain ja ainoastaan kisa ketjuja.

Se kausi olikin sitten siinä. Jälkiviisaana todettakoon, että olispa vain ollu hieman erilainen kausi jos McLaren olis ollu noin kovassa iskussa heti kauden alusta alkaen. Bottaksen loistava aika-ajo suli sitten heti kisan alkuun kolarointien jälkeen.

No nyt on sitten 98 päivää odotettavaa, vuosi kun kääntyy ja lähetään kevättä kohden niin äkkiä tuo aika kuitenkin menee. Ensi kaudesta tuleekin sitten allekirjoittaneelle hieman ristiriitainen. Suosikki talli ollu aina Ferrari, sieltä 10 vuotiaasta lähtien, ja LH edustaa sitten sitä toista ääripäätä² :beye:
 
Ens kaudesta tulossa aika mielenkiintonen kun RedBullin ylivoima on kurottu kiinni..
 
Viaplayn haastattelun perusteella tämä kausi oli Bottakselle melkoisen raskas koettelmus. Näinköhän kaveria edes kiinnosti jäädä Audin projektiin?
 
Viime aikojen uutisoinnit Audin tahtotilasta ja yleensä edellytyksistä eivät pahemmin lupaa.
 
Taitaa olla yleisestä kekustelua, jatkoin sinne
Viime aikojen uutisoinnit Audin tahtotilasta ja yleensä edellytyksistä eivät pahemmin lupaa.
Mitä ajat takaa ?
Koko VAG konsernille F1 lähtö on ollut pitkä prosessi, mikä lykkäänty erinäistä sählinkien takia, mihin miljardi panostus oli vaikea sovittaa. Tuoreempaan uutisointia on talloin rahoituksen kannalta omistuksen jakaminen.

Audi tämän kauden aikana järjestellyt tallin johtoa, siinä ei kai ihan viimeviikkoina mitään uutta ? ja jos nyky suorittamisesta jotain voi ennakoida, niin parempaan suuntaa, pistetilikin aukaistu.
 
Ferrarilla taidettiin kohtuu tyytyväisinä katsoa ens kauden kuskiensa suorituksia😆 Toivottavasti auto vaan on nopea ja istuu Lewisin käsiin niin siinä on kyllä ylivoimainen kuljettaja kokoonpano.
 
Vale kosti Magnussenin syöksyn ekalla kierroksella 😀
Tämä kävi minullakin mielessä. Siinä ekassa tilanteessa näki jo heti kun Kmag syöksyi vähän rajojen ylikin sisäpuolelle, että kohta sattuu. Eikä Valelle jäänyt paikkaa mihin mennä ja siitä pussitetuksi tulemisesta tuli vielä rankkuakin. Tässä oli todella paskaa mäihää mukana, kolinaa olisi voinut olla joko sisämutkassa tai ulkokaarteessa. Etukäteen ei sitä voinut tietää, ennen kuin näki minne Magnussen tunki autonsa. Leclerc valitsi ulkopuolen ja Valtteri sisäpuolen. Ja tottakai se on Vale joka jäi siihen ja Leclerc jatkoi nousuaan. Olisi ollut aivan 50-60 ettei olisi ollut toisin päin ja Leclerc olisi ulkokurvissa ottanut osumaa.

Nämä Hamiltonin oma parkkipaikka ja juhlallisuudet kyllä vähän ihmetyttää. Sehän on vaan vaihtamassa tallia. Nyt oli juhlajärjestelyt F1 organisaation puolesta sellaiset että ihan kuin olisi lopettamassa uraansa. Ymmärrän että Mersu järjestää juhlat, mutta että F1 organisaatiokin oman parkkipaikan jne. Vähän meni yli kun ajaminen jatkuu edelleen ensi vuonna.
 
Nämä Hamiltonin oma parkkipaikka ja juhlallisuudet kyllä vähän ihmetyttää. Sehän on vaan vaihtamassa tallia. Nyt oli juhlajärjestelyt F1 organisaation puolesta sellaiset että ihan kuin olisi lopettamassa uraansa. Ymmärrän että Mersu järjestää juhlat, mutta että F1 organisaatiokin oman parkkipaikan jne. Vähän meni yli kun ajaminen jatkuu edelleen ensi vuonna.

Oli kyllä vähintään hämmentävää. Sama on nämä typerät ”donitsit” joita pitää aina tehdä tämän kisan jälkeen. Jossain palaverissa lyöty päät yhteen kun tarvitaan jotain tosi uniikkia viimeiseen kisaan, mitä tehdään? No ehkä 10v minä olisi tykännyt kumin polttamisesta..
 
Kauden viimeiset koonnit ulkomailta


Iso-Britannia ---------
Sky
McLaren voitti ansaitusti ja tyylillä valmistajien maailmanmestaruuden. Suoritusta ei voi väheksyä siksikään, että McLaren on asiakastiimi, joka käyttää Mersun moottoreita omien moottorien sijaan, kuten Alpine, Mersu ja Ferrari.
...
McLarenin johtokaksikon, toimitusjohtaja Zak Brownin ja tiimipäällikkö Andrea Stellan yhteistyö on sujunut erinomaisesti. Zak on nopeasti aikaansaava, kaupallisesti orientoitunut, moottoriurheilusta innoissaan oleva tyyppi, ja Andrea taas rauhallinen ja
käytännönläheinen, teknisen taustan omaava ja yhtä arvostettu henkilö.
...
McLaren oli MM-sarjan yhdeksäs vuonna 2017 ja koko joukon viimeisenä niinkin äskettäin kuin alkukaudesta 2023.
...
Ayrton Senna sanoi aikoinaan, että jos et käytä aukkoa hyväksi, et ole enää kisakuski, mutta Maxin ei olisi silti tarvinnut ottaa riskiä ensimmäisessä mutkassa. Saatuaan 10 sekunnin aikasakon, vihainen Max haukkui tiimiradiossa tuomaristoa "typeriksi idiooteiksi", joka ei ollut reilua eikä fiksua tuomaristoa kohtaan. Rauhoittunut Max meni kisan jälkeen pyytämään Oscarilta ja McLarenilta anteeksi.
...
Bottas, joka joutui keskeyttämään kisan renkaan ripustuksen hajottua, sai viiden lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan F1 kisaan, jota ei välttämättä ole enää odotettavissa.
...
Hamiltonin neljäs sija kisassa, ohitettuaan näyttävästi tiimikaveri George Russelin viimeisen kierroksen mutkassa yhdeksän ulkokurvissa, oli häneltä jälleen upea suoritus startattuaan kisaan 16:sta lähtöruudusta. Aika-ajo oli hänelle erikoinen, kun hän otti mukaansa ratareunusta merkkaavan paalun, johon Magnussen törmäsi yritettyään väistää takaa tullutta Hamiltonia.
Tämä oli taas perinteistä Hamiltonia ja kuvaava loppu 84 voittoa ja kuusi maailmanmestaruutta tuoneelle Mersun aikakaudelle.
...
Fernando Alonso sai päätökseen surkean kautensa saatuaan yhdeksännellä sijallaan kaksi pistettä Aston Martinille, melkein kierroksen kärkeä jäljessä. Tiimi odottaa huomattavaa parannusta seuraavina kuukausina ja Adrian Neweyn taianomaisia otteita.
...
Kautta voisi kutsua klassikoksi, mutta vuosi 2024 on ollut myös nautinnollisinta pitkään aikaan.


The Sun
Hamilton saavutti sen, jota Toto Wulff kuvaili "mestarin ajoksi" ajettuaan maaliviivan yli 12:sta upean Mersu-kauden jälkeen ja siirtyessään ensi kaudeksi Ferrarille.
Hamilton on ollut osa kaikkein menestyneintä kuski-talli yhdistelmää koko F1:n historiassa, voitettuaan siellä kuusi seitsemästä maailmanmestaruudestaan, ottaen 84 105:stä voitostaan ja 78 104:stä paalupaikastaan.
...
Hamilton: "Matka, joka alkoi hyppynä tuntemattomaan päätyi historiankirjoihin. Teimme kaiken sen yhdessä ja olen niin niin kiitollinen kaikille. Toivon sydämeni pohjasta heille kaikkea hyvää"
...
Wolff lisäsi; "Mekin rakastamme sinua ja tulet aina olemaan osa perhettämme. Ja jos emme voita, sinun pitäisi voittaa."


The Race
Red Bull näkee pienen hopeareunuksen pudottuaan MM-sarjan kolmanneksi kauden 2024 jälkeen.
He saavat käyttää FIAn aerodynaamisten testisääntöjen (ATR) mukaisesti enemmän tuulitunnelia ensimmäisen kuuden kuukauden aikana, tätä tiimipäällikkö Christian Horner kutsui "ainoaksi hyväksi asiaksi" tässä tilanteessa.
ATR säännöt otettiin käyttöön vuonna 2021, ne rajoittavat arodynaamisia testejä sen mukaan, miten valmistajat ovat sijoittuneen valmistajien MM-sarjassa. Se toimii tavallaan pienenä tasoituksena, jossa ajatuksena on, että mitä huonommin menestyvä talli, sitä enemmän he voivat tehdä aerodynaamisia testejä parantaakseen suoritustaan.
...
Red Bullilla on ollut käytettävissään pienin määrä aerodynaamisiin testeihin kauden 2022 toisen puoliskon jälkeen, johdettuaan MM-sarjaa siitä saakka, mutta pudotus kolmannelle sijalle kauden 2024 päätyttyä tarkoittaa sitä, että aiemman 70% testimäärä nousee 80%:aan ensi kauden alkupuoliskon ajaksi.
...
"Inhoamme sijoittumista kolmanneksi valmistajien MM-sarjassa, mutta lisäaika tuulitunnelin käyttöön on oikeastaan ainoa hyvä puoli ensi kautta ja vuoden 2026 isompia sääntömuutoksia ajatellen" Horner sanoi.
...
Ferrari, sijoituttuaan MM-sarjassa toiseksi, on McLarenin ja Red Bullin välissä kun tarkastellaan ATR sääntöjen mukaista tuulitunneliaikaa. Ferrarin tilanne ei muutu aiemmasta ensi kauden alkupuoliskolla, vaikka menetettyään valmistajien maailmanmestaruuden, tallipäällikkö Frederic Vasseur uskoo, että he voivat panostaa vähän enemmän vuoden 2026 auton kehitykseen ensi kauden alkupuolella, jolloin kauden 2026 autojen testaus tulee sallituksi.


Jos Norris olisi ajanut leveäksi minkä tahansa mutkan ja Sainz olisi saanut kurottua kuuden sekunnin eron kiinni, Leclercin ajettua majesteettisen kisan 19:stä lähtöruudusta kolmanneksi ja Piastrin ollessa tuolloin vielä pisteiden ulkopuolella - se olisi riittänyt tilanteen kääntymiseen: Ferrari olisi vienyt mestaruuden McLarenin nenän alta, ellei Piastri olisi päässyt vielä lopussa vähintään 9:lle sijalle.
...
Norrisin voitto paalulta perustui McLareniin, joka oli selvästi nopein auto Yas Marinan radalla, auto sai etua erityisesti pitkässä yhdeksännessä mutkassa, josta alkaa radan viimeinen sektori. Ferrari oli hieman nopeampi suorilla, mutta Sainz ei päässyt kuitenkaan tarpeeksi lähelle.
...
Hamilton, vaihtoehtoisella rengasstrategiallaan aloitettuaan kovilla renkailla 16:sta lähtöruudusta, ohitti tiimikaverinsa yhdeksännen mutkan ulkokurvissa kisan viimeisellä kierroksella ja olisi päässyt vielä Leclerkinkin ohi, jos kisa olisi jatkunut muutaman kierroksen ajan.
...
McLaren aloitti villit juhlat kun Norris otti tallille kauden kuudennen voiton. Verstappen yksin voitti kaudella yhdeksän kisaa - muta kukaan ei valittanut.
Emme saa koskaan tietää, miten olisi käynyt, jos Leclercin auto olisi toiminut kunnolla ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa, eikä hän olisi saanut 10 lähtöruudun rangaistusta ja jos häneltä ei olisi poistettu aika-ajojen toisessa osiossa tekemäänsä aikaa ratarajojen rikkomisen vuoksi.
...
Pakostakin nopeammat Hamilton ja Verstappen pääsivät Gaslyn ohi, mutta Gaslyn seitsemäs sija, aina Hulkenbergin Haasin kannoilla, varmisti Alpinelle valmistajien MM-sarjan kuudennen tilan Haasin edellä.
Tilanne olisi voinut olla toinen, jos Hulkenberg ei olisi saanut kolmen lähtöruudun rangaistusta aika-ajoissa, tehtyään ohituksen varikkosuoran jälkeisellä osalla.
...
McLaren oli viisi sekuntia kärjestä jäljessä kun Andrea Stella tuli talliin vuonna 2015. Hän on ollut mukana tallin toiminnan muuttamisessa ja kehittänyt osaamistaan. Nyt hän on maailmanmestaruuden voittaneen tiimin tallipäällikkö.
...
McLarenin kasvattaessa mainettaan, samoin on tehnyt myös Norris, joka nosti esiin sen, että hän hylkäsi mahdollisuuden siirtyä toiseen talliin, jossa hän olisi varmasti saanut mainetta ja kunniaa jo paljon aiemmin.


Australia --------------------
Sydney Morning Herald
Kauden viimeinen kisa alkoi kaaoksella, kun Piastrin McLaren ja Verstappenin Red Bull osuivat yhteen ensimmäisessä mutkassa ja australialainen pyörähti ulos radalta.
Verstappen sai korjattua tilanteensa nopeasti, mutta sai tilanteesta 10 sekunnin aikasakon. Tapaus tiputti Piastrin toiselta sijalta 18:ksi, Piastri kommentoi turhautumistaan tiimiradiossa: "Kyllä vain, siinä oli maailmanmestarin otteita"
...
Piastrin huono onni jatkui, saatuaan 10 sekunnin aikasakon kolaroinnista Franco Colapinton Williamsin kanssa. Australialainen taisteli tiensä paremmille sijoille, päästyään lopulta pisteille ja 10:lla sijalla maaliin.
Kisan jälkeisessä haastattelussa Piastri kertoi Verstappenin "tulleen pyytämään heti anteeksi".
"Se oli huono kisa itseltäni... mutta tärkeintä oli että voitimme maailmanmestaruuden, siitä on kiittäminen koko McLarenin tallin henkilökuntaa ja heidän tekemäänsä työtä".
Piastrin maamiehellä ja Alpinen aloittelijakuski Jack Doohanilla ei sujunut paljoa paremmin, tuotuaan Alpinen maalin ensimmäisessä F1 kisassaan 15:nä 16:sta maaliin saapuneesta.
...
Abu Dhabissa nähtiin tunnepitoiset jäähyväiset usealta veteraanikuskilta, mukaan lukien Valtteri Bottas ja Kevin Magnusseen, sekä Zhou Guanyu ja nuorelta Franco Colapintolta. Kaudella nähtiin myös uuden sukupolven kuskeja, jotka debytoivat kauden puolivälissä, tällaisia olivat Liam Lawson ja Oliver Bearman.


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Ferrari pääsi lähelle, erittäin lähelle. Valmistajien maailmanmestaruus menee Wokingin tiimille jännittävän Abu Chabin GP:n jälkeen, jossa Punaiset pääsivät unelmoimaan mestaruudesta ja joka ennen starttia vaikutti mahdottomalta. Leclercin silmissä näkyi pettymys, tiputtuaan joukon hännille ja ottaen hienon startin, päätyen lopulta maaliviivalle kolmannelle sijalle.
"Tiesin että minun pitää ajaa aggressiivisesti, ensimmäisellä kierroksella otin paljon riskejä ja se kannatti. Valitettavasti jäimme kuitenkin liian kauas. Kolmas sija oli parasta mitä pystyimme saavuttamaan."
...
Espanjalainen taisteli pääsystä Norrisin lähelle, mutta McLaren ei ollut missään vaiheessa kunnolla uhattuna. "Minulla on ristiriitaiset tunnelmat, toinen sija oli parasta mitä meillä oli tänään saavutettavissa ja annoin kaikkeni, mutta McLaren oli liian nopea. Voin vain onnitella heitä, he ansaitsivat mestaruuden ja meidän pitää olla ylpeitä siitä mitä saavutimme tällaisena vaikeana vuonna"
...
Sainz: "Kun palasin varikolle, juttelimme insinöörien kanssa ja olin todella iloinen. On ollut kunnia olla osa tätä tiimiä. Olen kiitollinen, että sain voittaa ensimmäisen kisani tässä tallissa, sain ensimmäisen paalupaikkani myös ja palaan takaisin tälle tasolle Williamsin kanssa."



Koko viikonlopun ajan, Lewis Hamiltonin 12 kautta kestäneen Mersu-yhteistyön merkiksi, varikkopilttuun yllä välähteli kyltti: "Jokainen unelma tarvitsee tiimin". Hamiltonin jäähyväiset Mersulle, jotka annettiin huiman nousun jälkeen ruutulipulla, olivat ennen kaikkea suunnattu koko tiimille, merkiksi yhteistyöstä, joka sitoi Hamiltonin tiimiin yli vuosikymmeneksi ja joka antoi Hamiltonille mahdollisuuden tulla yhdeksi menestyneimmistä kuskeista Formula 1:ssä.
...
Kuukausien odotuksen jälkeen, Carlos Sainzille koitti tunteikas hetki, päästyään Yas Marinan radalla maaliin upeasti toisella sijalla. "Ehkä ymmärrän asian paremmin huomenna" hän sanoi lauantaina, keskittyen tiukasti edelleen valmistajien MM-sarjan voittamiseen jäähyväisten sijaan.
...
Ferrarin fanit saivat maistiaisen tulevaisuudesta, kun Hamilton ja Leclerc halasivat Abu Dhabin GP:n jälkeen ja samalla muutkin näkivät ensimmäisen silmäyksen Maranellon ensi vuoden kaksikosta. Hetki oli tunteikas, kun seitsenkertainen maailmanmestari jätti jäähyväiset Mersulle ja surullinen, kun Leclerc - huolimatta hyvästä podiumsijoituksesta - ei onnistunut tuomaan maailmanmestaruutta Maranelloon.
...
Saavuttuaan Yas Marinan radalle ennakkosuosikkeina, mutta tietäen että voitto ei ole vielä varma, McLarenin miehet ja naiset päästivät höyryjä suurissa juhlissa, mestaruuden varmistuttua ensimmäisen kerran sitten vuoden 1998.


Corriere della Sera
Yksi mestaruuskamppailu oli vielä kesken ja McLaren otti sen helposti: vain yksi auto oli turvassa, Norrisin McLaren, Ferrarin ulottumattomissa. Sainz yritti turhaan jahdata heitä; Leclerc pelasti kaksoisvirheensä - teknisen murheen ja ajovirheen - tehden upean nousun palkintopallille.
...
Muistin virkistämiseksi: vuonna 2022 Ferrari otti kakkossijat kuljettajien ja valmistajien MM-sarjassa, senhetkinen johtoporras sai kuulla kunniansa tallin sisällä ja sen ulkopuolella. Silloin saatiin tulos, jota nykyinen iloittu ja kiitetty tiimin johto ei ole vielä saavuttanut.


Saksa -----------------------
Spiegel
Auto, motor und sport
Ennätyksiä rikkonut Hamilton saapui maaliin neljäntenä. Neljä ja puoli sekuntia podiumista, 36,4 sekuntia kärjestä jääneenä. Kaikki tämä lähtöruudusta 16. Tiimipäällikkö Toto Wulff ylisti kuskia, joka on voittanut 6 maailmanmestaruutta ja ottanut 84 voittoa 246 startista 12 vuoden aikana Mersulla. "Lewis, ajoit kuin mestari"
...
"Odotimme Lewisin yltävän enintään kuudennelle sijalle" Wulff kertoi. Hamilton mykisti kriitikot: vanhassa miehessä on edelleen taistelijan sydän.
...
Vaihtoehtoinen strategia antoi ex-mestarille mahdollisuuden ajaa ensimmäisen stintin pidemmäksi kuin muut. Kun Hamilton vaihtoi kovat renkaat keskikoviin renkaisiin 34 kierroksella, hän aloitti nousun. Seitsemänneltä sijalta hän ohitti Nico Hulkenbergin, Pierre Gaslyn ja George Russelin, joka oli 18 sekuntia Hamiltonin edellä varikkopysähdyksen jälkeen. Hamilton pääsi Russelin ohi viimeisellä kierroksella. Russel ei tehnyt ohituksesta erityisen vaikeaa.
...
Hamilton kertoi: "Ruutulipun jälkeen halusin vain nauttia hetkestä ja siitä tunteesta. Halusin pysähtyä hetkeksi ja muistella kaikkea mitä olemme yhdessä kokeneet, kaikki ylä- ja alamäet ja menestykset joita olemme saaneet juhlia yhdessä. Tulen kaipaamaan tätä tallia ja voin vain vakuuttaa kaikille, etten ole katoamassa minnekään, vaikka kisaamme ensi vuonna toisiamme vastaan."


Espanja -----------------------
Marca
Vaikka Sainz ei voittanut Abu Dhabin GP:tä, koska McLaren oli nopeampi, hän otti hienon toisen sijan ja saavutti vielä yhden podiumin Ferrarin punaisissa väreissä.
"Tämä on katkeransuloinen hetki, toinen sija oli parasta mihin pystyin, Lando ja McLaren olivat erittäin nopeita. Ensimmäisellä stintillä pysyimme vielä mukana, mutta toisella emme. Onnittelen McLarenia, voimme olla osaltamme ylpeitä yrityksestämme"
...
Hänen tarinansa Ferrarilla loppuu, mutta tie F1:ssä jatkuu, sillä Sainz tietää, että hän on näyttänyt olevansa yksi parhaimmista kuskeista ja hyvällä autolla hän pystyy saavuttamaan mitä tahansa.


Tällä kertaa Alonso tuli maaliin 9:ntenä. Numerolle 14 jäi kauden viimeisestä kisasta hyvä maku suuhun. Kausi ei ollut yhtä hyvä, kuin Alonson ensimmäinen kausi vihreissä (kahdeksan podiumsijoitusta, neljäs sija kuljettajien MM-sarjassa), mutta ainakin hän pääsi takaisin 10 parhaan kuskin joukkoon.
...
"Loogisesti ajatellen, olen tyytyväinen kahden edellisen kisan pisteisiin, pidemmän pisteettömän jakson jälkeen, mutta olemme riippuvaisia toisten virheistä, sen täytyy muuttua ensi vuonna" kaksinkertainen maailmanmestari sanoi.
...
Asturialainen ei pidä lainkaan AMR24 autosta ja teki sen selväksi: "Rehellisesti sanoen, en usko että saamme tästä autosta paljoa ensi vuoden autoon. Tänään olimme selkeästi yhdeksänneksi nopeimpia. Williams on ollut meitä paljon parempi, he tekivät pysähdyksen 12:lla kierrokselle, emmekä saaneet heitä kiinni 25 kierrosta tuoreemmilla renkailla. Vaikka AlphaTaurilla on ollut ongelmia varikkopysähdyksien kanssa, hekin olivat meitä nopeampia."
...
"Näyttää siltä, että muut odottavat minun tulevan vanhaksi, mutta en ajattele sitä. Jos jonain päivänä en enää pidä siitä, jos jonain päivänä en ole enää motivoitunut, sitten lopetan. Joskus lähden ruudusta 14 enkä tiedä, miksi oletan pääseväni maaliin kahdeksantena tai jos lähden kahdeksannesta ruudusta, uskon pääseväni podiumille... Minulla on vielä nälkää."


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
"Sain hyvän lähdön ja yritin ohitusta sisäkautta, mutta kun olin mutkassa, huomasin raon kapenevan. Yritin päästä tilanteesta pois, koska en halunnut kolaroida Oscarin kanssa. Valitettavasti osuimme silti toisiimme" Verstappen sanoi.
...
Oli erikoista, että Verstappenin kisainsinööri Gianpiero Lambiase kertoi 10 sekunnin aikarangaistuksesta kuskille vasta varikkopysähdyksen yhteydessä. Englantilainen ei halunnut kertoa asiasta ennemmin, jotta Verstappen ei turhautuisi vieläkin pahemmin.
...
Verstappen sai myös kaksi rangaistuspistettä tililleen. Hänellä on nyt kahdeksan pistettä, ensimmäiset kaksi pistettä vanhenevat vasta kesäkuussa 2025. Kun kuski on kerännyt 12 rangaistuspistettä, hän joutuu jättämään seuraavan kisan väliin.


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Nyt kun ihmettä ei tapahtunut, on oikein onnitella McLarenia, joka pääsi takaisin valmistajien mestariksi yli neljännesvuosisadan jälkeen. Piastri yritti... auttaa meitä, mutta rehellisesti sanottuna Andrea Stella ansaitsi tämän.
...
Leclerc oli upea Abu Dhabissa. Sainzin auto ei ollut tarpeeksi vahva Norrisia vastaan, joka ajoi täydellisen kisan. Ja joka tapauksessa, liikutuin Hamiltonin suorituksesta. En malta odottaa, että pääsen ihailemaan häntä punaisessa vaatteissa.
Yritetään uudelleen, Charelsin ja Lewisin kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 833
Viestejä
4 578 681
Jäsenet
75 250
Uusin jäsen
samnpba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom