Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teoriassahan Max voi väittää, että yritti ohitusta viimeiseen asti, mutta kaikki tietää, että sitä ohitusta ei tehdä maalin kohdalla vaan vasta ykkösmutkassa.
Tiimiradiossa lopuksi ainakin jotain, että näkee nyt, millainen Verstappen on.Kuuliko joku mitä Perez vastasi haastattelun lopussa f1 jälkilähetyksessä? Just katkesi lähetys pariksi sekunniksi. Nopea oli vastaus
ei sanonu muuta ku että tiedä syitä ja keskustelevat tiimin kanssa ja siirtyvät eteenpäin.Kuuliko joku mitä Perez vastasi haastattelun lopussa f1 jälkilähetyksessä? Just katkesi lähetys pariksi sekunniksi. Nopea oli vastaus
[Erik van Haren] It is correct what @TomCoronel just said at ViaPlay. Perez deliberately crashed in qualifying in Monaco and later admitted it to Helmut Marko and Christian Horner. Max Verstappen has not forgotten that.
Posted in r/formula1 by u/crownlessdriver • 6,985 points and 2,100 commentsold.reddit.com
Leclerciä kiinnosti sitäki enemmän. Oli kyl säälittävän kuuloista marinaa. Kimi olis mielellään antanut paikkansa, jos välttäis top3 sijoituksen silläToisaalta mitä väliä Perezille, sijoittuuko MM-sarjassa hopealle vai pronssille. Kimiä ei ainakaan olisi kiinnostanut. Toki tallille 1-2 olisi loppupisteissä hienompi kuin 1-3.
Todennäköisesti kyseessä on miljoonien dollareiden henkilökohtaiset bonukset. Sulle ei ehkä merkitystä mutta aika monelle on.Toisaalta mitä väliä Perezille, sijoittuuko MM-sarjassa hopealle vai pronssille. Kimiä ei ainakaan olisi kiinnostanut. Toki tallille 1-2 olisi loppupisteissä hienompi kuin 1-3.
Nyt jälkikäteen tarkasteltuna Perezin kolari Monacossa näyttää OMAAN nojatuolikuskin (puu)silmääni 100 % tahalliselta, tai sitten kaasupolkimessa oli vikaa
Menee kaasulle todella terävästi paljon ennen kuin mutka aukeaa, eikä vastaohjauksessa ole mielestäni oletettavaa kiirettä.
Vrt. Leclerc
En missään nimessä ole Verstappeneiden fani, tai kannata """silmä silmästä""", mentaniliteettia, mutta tietyllä tavalla ymmärrän tilanteen: Toinen pelaa omaan pussiin sinun kustannuksella -> kuset vastavuoroisesti takaisin. Nyt puntit tasan ja hyvä jatkaa ja tarvittaessa vaikka laskea ohi seuraavassa kisassa
Onko todella näin vai heititkö hatusta? Luulisi Kimillekin rahan kelpaavan, mutta ei.Todennäköisesti kyseessä on miljoonien dollareiden henkilökohtaiset bonukset. Sulle ei ehkä merkitystä mutta aika monelle on.
Eiköhän vähintään Ferrari olisi jo tehnyt protestin aiheesta jos olisivat tuolloin epäilleet tätä tahalliseksi.
Varmaan heitti hatusta, koska ei ole nähnyt Perezin sopimusta. Se mitä Kimin papereissa luki (tai Kimi kertoi olevan/jätti kertomatta), ei ole paljon tekemistä nykykuskien sopparien kanssa. Perezin tuoma sponssiraha on (onhan? Taisi joskus ainakin olla) eri luokkaa kuin Kimin, ja täten neuvotteluvaraakin on enemmän suuntaan ja toiseen.Onko todella näin vai heititkö hatusta? Luulisi Kimillekin rahan kelpaavan, mutta ei.
2012 Lotuksella:
- Ellen voita mestaruutta, on aivan sama sijoitunko MM-sarjassa toiseksi vaiko 10. tilalle, Räikkönen totesi ennen Korean GP:tä.
2015 Ferrarilla:
– Ei mitään väliä, Räikkönen kommentoi nousuaan neljänneksi MM-sarjan loppupisteissä.
No tämä ja Kimillä oli siinä vaiheessa jo mestaruus sekä kaksi kakkospaikkaa niin vähän eri taustakin.Nuo Kimin "ei mitään väliä" ja "ei kiinnosta" -jututkin hyvä ottaa pienen suola-annoksen kera. Eihän sitä pitänyt kiinnostaa muutenkaan muu kuin voitoista ajaminen, mutta jaksoi silti kuitenkin ajella vuosikaudet ilman merkittäviä menestysmahdollisuuksia.
Tuntuu kuskeja kiinnostavan mm-sijoitus, kun sekä Leclerc että Perez halusivat sijaa korkeammalle. Nyt pitäisi jonkun hiukan pudottaa Verstappenia alas pilvistä.Meille katsojina pitäisi olla melko samantekevää että saako joku miljonääri lisää bonuksia tai sponssirahaa vai ei. Ja urheilullisessa tai kilpailullisessa mielessä en usko että edes niitä kuskeja kauheasti kiinnostaa onko toinen vai kolmas. Ennemmin voittaisi useita kisoja kuin että olisi MM-sarjan kakkonen ilman kisavoittoja (ei ole F1:ssä kovin todennäköistä, mutta jossain MotoGP:ssä kylläkin).
" Coronelin mukaan Perez olisi myöhemmin myöntänyt tallilleen ajaneensa seinään tarkoituksella varmistaakseen hyvän lähtöaseman kisaan. Meksikolainen ajoikin Monacon GP:n voittoon. "Pitäisin vähän omituisena jos Perez kolaroisi tahallaan pitääkseen kolmospaikan aika-ajoissa. Kun vetää perän seinään, niin siinä on myös ihan hyvä mahdollisuus rikkoa jotain voimansiirrosta.
" Coronelin mukaan Perez olisi myöhemmin myöntänyt tallilleen ajaneensa seinään tarkoituksella varmistaakseen hyvän lähtöaseman kisaan. Meksikolainen ajoikin Monacon GP:n voittoon. "
Hurja väite Max Verstappenin tylystä tempusta – kosti tallikaverinsa alkukauden törkyteon
Hollantilaismedian mukaan katalyytti Brasilian tapahtumille nähtiin toukokuussa Monacossa.www.iltalehti.fi
" Coronelin mukaan Perez olisi myöhemmin myöntänyt tallilleen ajaneensa seinään tarkoituksella varmistaakseen hyvän lähtöaseman kisaan. Meksikolainen ajoikin Monacon GP:n voittoon. "
Hurja väite Max Verstappenin tylystä tempusta – kosti tallikaverinsa alkukauden törkyteon
Hollantilaismedian mukaan katalyytti Brasilian tapahtumille nähtiin toukokuussa Monacossa.www.iltalehti.fi
Tää nyt on aivan paskaa ja turha puolustella Verstappenia, vaan mies on täysin kusipää. Monacon GP:hen kolmas ruutu ei ole hyvä lähtöasema." Coronelin mukaan Perez olisi myöhemmin myöntänyt tallilleen ajaneensa seinään tarkoituksella varmistaakseen hyvän lähtöaseman kisaan. Meksikolainen ajoikin Monacon GP:n voittoon. "
Hurja väite Max Verstappenin tylystä tempusta – kosti tallikaverinsa alkukauden törkyteon
Hollantilaismedian mukaan katalyytti Brasilian tapahtumille nähtiin toukokuussa Monacossa.www.iltalehti.fi
Räikkönen oli aika erilainen kaveri kuten varmaan tiedät. Lisäksi Kimillä oli tuossa vaiheessa jo varmaan 150M€ tilillä rahaa niin ei ole ihan justiin. Hän ei myöskään ajanut kenenkään ison sponssin avustuksella, ei tarvinnut kumarrella kenellekään.Onko todella näin vai heititkö hatusta? Luulisi Kimillekin rahan kelpaavan, mutta ei.
2012 Lotuksella:
- Ellen voita mestaruutta, on aivan sama sijoitunko MM-sarjassa toiseksi vaiko 10. tilalle, Räikkönen totesi ennen Korean GP:tä.
2015 Ferrarilla:
– Ei mitään väliä, Räikkönen kommentoi nousuaan neljänneksi MM-sarjan loppupisteissä.
Verstappen haluaa vaientaa somen, syyttelee tallikaveria olemattomista jne, Veikkaan että talvitauolla kuuluu siviilielämästä kummia. Eli kuten F1 2022 ketjussa totesin, jumala syndrooma alkanut vaivaamaan.Tää nyt on aivan paskaa ja turha puolustella Verstappenia, vaan mies on täysin kusipää. Monacon GP:hen kolmas ruutu ei ole hyvä lähtöasema.
Isän geeneistä ei tietoa, mutta ei kyllä kypsän tallikaverin toimintaa, on niin nuori (25v) että näköjään vaatii vielä kasvuaikaa. Eikä pysty kyllä hänne koulunkäyntiäkään kehumaan. Oli sitä mieltä, että Perez ja Leclert välinen kisa ratkeaa vasta seuraavassa kisassa, kumpi ensin maalissa. Teki tallikaverilleen turhaan vaikeaksi seuravan kisan. Toivotaan, ettei Perez häviä (jos häviää) pisteellä Leclertille.Juu, isän geenit.
Isän geeneistä ei tietoa, mutta ei kyllä kypsän tallikaverin toimintaa, on niin nuori (25v) että näköjään vaatii vielä kasvuaikaa. Eikä pysty kyllä hänne koulunkäyntiäkään kehumaan. Oli sitä mieltä, että Perez ja Leclert välinen kisa ratkeaa vasta seuraavassa kisassa, kumpi ensin maalissa. Teki tallikaverilleen turhaan vaikeaksi seuravan kisan. Toivotaan, ettei Perez häviä (jos häviää) pisteellä Leclertille.
Se kaksi pistettä voi olla paljon, tasapisteissä Perezille olisi silloin riittänyt sen nopeimman kierroksen ajaminen. Eli sijat 4-9 , jos Leclert edessä ja Perez ajaa nopeimman kieroksen. Kuten totesitkin.On tuossa sikäli perää, että sijoista saatavissa pisteissä on vähintään kahden pisteen hyppäys aina yhdeksänteen sijaan saakka. Jos Max olisi päästänyt Perezin ohi, niin hän olisi kaksi pistettä Leclerciä edellä. Tarkoittaa sitä, että jos Perez ja Leclerc ajavat sellaisista sijoituksista kuin heidän noilla autoilla kuuluisi ajaa, niin Leclerc nousisi Perezin voittamalla vähintään tasoihin hänen kanssaan ja tasapisteissä hän voittaa, koska hänellä on enemmän voittoja. Toki Perez olisi voinut tuossa tilanteessa voinut vielä voittaa nopeimmalla kierroksella ja nyt tasatilanteessa Perez myös häviää jos molemmat jäävät pisteittä jne.
Mutta kokonaisuutena vaikutus tilanteeseen ei siis ollut niin älyttömän dramaattinen. Heikentää toki todennäköisyyksiä, koska on joitain tilanteita, joissa Perez nyt häviää, mutta molemmissa tilanteissa lähtökohta on se, että viimeisessä kisassa paremman sijoituksen nappaava voittaa kakkossijan.
from matplotlib import pyplot as plt
import fastf1
import fastf1.plotting
fastf1.Cache.enable_cache('cache')
fastf1.plotting.setup_mpl()
session = fastf1.get_session(2022, 'Monaco', 'Q')
session.load()
fastlaps= session.laps.pick_quicklaps()
lec_lap = session.laps.pick_driver('VER').pick_fastest()
per_lap = session.laps.pick_driver('PER').loc[73]
lec_tel = lec_lap.get_car_data().add_distance()
per_tel = per_lap.get_car_data().add_distance()
rbr_color = fastf1.plotting.team_color('RBR')
fer_color = fastf1.plotting.team_color('FER')
fig, axs = plt.subplots(2)
cnt=0
for iter,lap in fastlaps.iterlaps():
cnt+=1
flap=lap.get_car_data().add_distance()
if iter != 1:
axs[0].plot(flap['Distance'], flap['Throttle'], color="gray", label='_nolegend_')
axs[1].plot(flap['Distance'], flap['Speed'], color="gray", label='_nolegend_')
else:
axs[0].plot(flap['Distance'], flap['Throttle'], color="gray", label='laps within 107% of lec')
axs[1].plot(flap['Distance'], flap['Speed'], color="gray", label='laps within 107% of lec')
print(cnt)
axs[0].plot(lec_tel['Distance'], lec_tel['Throttle'], color=fer_color, label='lec')
axs[0].plot(per_tel['Distance'], per_tel['Throttle'], color=rbr_color, label='per')
axs[1].plot(lec_tel['Distance'], lec_tel['Speed'], color=fer_color, label='lec')
axs[1].plot(per_tel['Distance'], per_tel['Speed'], color=rbr_color, label='per')
axs[0].set_xlabel('Distance in m')
axs[0].set_ylabel('Throttle %')
axs[1].set_xlabel('Distance in m')
axs[1].set_ylabel('Speed in km/h')
axs[0].set_xlim(1000,1500)
axs[1].set_xlim(1000,1500)
axs[1].legend()
plt.suptitle(f"F1 2022 Monaco Quali Speeds and Throttle positions")
plt.show()
OT, mut laitas tonne ohjelmointipuolelle kans ellei ole jo. Enpäs tiennytkään moisesta, tollaha vois keksiä kaikennäköistä kivaa Eipä tämmöistäkää olis ikimaailmassa Ecclestonen aikana saanut (olis jo poistatettu). Ohjelmointipuolelle siksi, että voisi enemmänki keskustella tästä.En malttanut jättää Perezin Monacon ajelua rauhaan, kun tajusin, että F1 tarjoilee autojen telemetriaa ja sitä voi käpistellä käyttäen vaikka GitHub - theOehrly/Fast-F1
Python:from matplotlib import pyplot as plt import fastf1 import fastf1.plotting fastf1.Cache.enable_cache('cache') fastf1.plotting.setup_mpl() session = fastf1.get_session(2022, 'Monaco', 'Q') session.load() fastlaps= session.laps.pick_quicklaps() lec_lap = session.laps.pick_driver('VER').pick_fastest() per_lap = session.laps.pick_driver('PER').loc[73] lec_tel = lec_lap.get_car_data().add_distance() per_tel = per_lap.get_car_data().add_distance() rbr_color = fastf1.plotting.team_color('RBR') fer_color = fastf1.plotting.team_color('FER') fig, axs = plt.subplots(2) cnt=0 for iter,lap in fastlaps.iterlaps(): cnt+=1 flap=lap.get_car_data().add_distance() if iter != 1: axs[0].plot(flap['Distance'], flap['Throttle'], color="gray", label='_nolegend_') axs[1].plot(flap['Distance'], flap['Speed'], color="gray", label='_nolegend_') else: axs[0].plot(flap['Distance'], flap['Throttle'], color="gray", label='laps within 107% of lec') axs[1].plot(flap['Distance'], flap['Speed'], color="gray", label='laps within 107% of lec') print(cnt) axs[0].plot(lec_tel['Distance'], lec_tel['Throttle'], color=fer_color, label='lec') axs[0].plot(per_tel['Distance'], per_tel['Throttle'], color=rbr_color, label='per') axs[1].plot(lec_tel['Distance'], lec_tel['Speed'], color=fer_color, label='lec') axs[1].plot(per_tel['Distance'], per_tel['Speed'], color=rbr_color, label='per') axs[0].set_xlabel('Distance in m') axs[0].set_ylabel('Throttle %') axs[1].set_xlabel('Distance in m') axs[1].set_ylabel('Speed in km/h') axs[0].set_xlim(1000,1500) axs[1].set_xlim(1000,1500) axs[1].legend() plt.suptitle(f"F1 2022 Monaco Quali Speeds and Throttle positions") plt.show()
Jotain häikkää sillä kaasupolkimessa on ollu user error vai mitä lie, mutta erittäin poikkeuksellisessa kohdassa käy kaasulla. Olispa parempaa dataa, tuo julkinen on vaihtelevalla, ~4 Hz, näytteenottotaajuudella. Yli 100 % menevä piikki Perezin kaasun kuvaajan lopussa on jonkinlainen virhesignaali, joka alkaa ajallisesti kauan feilauksen jälkeen.
Harmaalla merkittyjä, 107 % sisään nopeimmasta ajasta mahtuvia aikoja on 111 kappaletta. Myös jos huomioon otetaan kaikki kierrokset (inlap outlap jne.) ei vastaavaa näy sittenkään:
Mutta luotetaan, että FIA on tutkinu, Ferrari tuskin ois tajunnu vaatia tutkintaa, vaikka Perez olis soittanu Binottolle ja tunnustanu syntinsä
Tein tosta github-prokkiksesta ihan oman ketjun ohjelmointipuolelle btw. Ehkäpä lisävaloa antais, ku nakkais kaikkien kuskien telemetrian tohon päällekkäin. Mut kylläpä tuo yksinäänki näyttää, että jotain outoa oli kaasun kans, ku aikalailla instana heti melkein 100% eikä millää kierroksella missään mutkassa samanlaista piikkiä ole.Propsit siitä, että tämä on ensimmäinen näkemäni ns. oikeasti dataan menevä katselmus aiheeseen Kaikki tätä ennen näkemäni ovat olleet parin videoklipin vertailua ja toki ne varmaan vetoavat paremmin ns. suuriin massoihin. Johtopäätöksiin kaipaisin kuitenkin vielä laajempaa katselmusta myös muihin kuljettajiin ja mahdollisiin virhetilanteisiin. Mitä esim. Sainz teki pyörähtäessään samaan läjään? Sitten tämä pitäisi vielä osata soveltaa tosimaailmaan eli tietää, että onko tämä virhe jonka voi ihan normaalisti tehdä esim. reaktiona toiseen virheeseen tai johonkin muuhun, mikä meni tilanteessa poikkeavasti.
Monacossa on aiemminkin perseilty ainakin Sumi teki tyylipuhtaan "kolarin/ajovirheen, on jäänyt hyvin mieleen käänsi vielä lopussa jotta varmasti jää pahaan paikkaan, kaikkea sitä muistaakin " , jotta pääsisi paalulle. EI muuten mennyt läpi.Tein tosta github-prokkiksesta ihan oman ketjun ohjelmointipuolelle btw. Ehkäpä lisävaloa antais, ku nakkais kaikkien kuskien telemetrian tohon päällekkäin. Mut kylläpä tuo yksinäänki näyttää, että jotain outoa oli kaasun kans, ku aikalailla instana heti melkein 100% eikä millää kierroksella missään mutkassa samanlaista piikkiä ole.
Onko todella näin vai heititkö hatusta? Luulisi Kimillekin rahan kelpaavan, mutta ei.
2012 Lotuksella:
- Ellen voita mestaruutta, on aivan sama sijoitunko MM-sarjassa toiseksi vaiko 10. tilalle, Räikkönen totesi ennen Korean GP:tä.
2015 Ferrarilla:
– Ei mitään väliä, Räikkönen kommentoi nousuaan neljänneksi MM-sarjan loppupisteissä.