Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tulihan siitä sillon se 10s rankku Hamille. Mihin Verstappenin olisi nyt tossa mutkassa sitten pitänyt mennä, ilmeisesti siis vain kadota formula ykkösten ylijumalan tieltä.Eli kun Hamilton puski Silverstonessa Maxin sisäpuolelle eikä missään vaiheessa ollut edes edellä, kilkkaa toisen pihalle eikä tule rankkua, mutta nyt kun tilanne on toisinpäin, niin sitten jaellaan lähtöruuturangaistuksia.
"At the 50m board before
Turn 1, Car 44 was significantly ahead of Car 33. Car 33 braked late and started to
move alongside Car 44, although at no point in the sequence does Car 33 get any
further forward than just behind the front wheel of Car 44"
Pitäisi tulla Mersulle kaksoisvoitto ja Max korkeintaan kolmas.Bottas täytyy nyt ens kisassa hoitaa kunnolla kakkoskuskin virkaa
No oli aika outo rankku...eikö noita ennemmin ole tulkittu että jos takaa tulevan eturengas on edessä ajavan takarenkaan huudeilla niin takanatulija on oikeutettu tilaan? Toki voin olla väärässäki, mutta tämmönen mielikuva on.
Nojoo, siinä mielessä ehkä. Ja tällä kaudella seuraaminen ollu aika vähästä itellä, mutta siis yleisellä tasolla (edellisiä vastaavia muistellen) ihmettelen että ennemin on kyllä vähempi rinnallaolo riittäny siihen tilan oikeutukseen, nyt sitte ei. Mutta voin toki olla väärässäki. Joskus sääntökirjassa oli semmonen pykälä noista että jos autot on joltain osin rinnakkain niin kummanki pitää jättää toiselle tilaa, tulkinta näkyy olevan sitte mitä nyt sattuu. Tällä kertaa Ver sai rankun ko ei missään vaiheessa ollu Ham:in edellä, mutta ei tuota edelläoloa ole kyllä ennemmin vaadittu.Silverstonessa Hamiltonin eturengas oli käytännössä rinnalla ja jopa hetkellisesti edessä -> +10s rankkua
nyt Verstappen oli puoli autoaperässä -> +3 ruutua
ihan linjassa tämä meni
Juu totta, enkä mitenkään puolustele maxin ajamista, lähinnä ihmettelen tuota tulkintaa noista säännöistä. Erimieltä tosin tuosta mutkasta siinämielessä että mitä siinä olis sääntöjen puitteissa pitäny tehdä, kummankin kuljettajan osalta. Mutta ehkä se nähtiin että hami hävisi tuossa kolarissa enemmän ja seki vaikutti rankkuun. En tiiä, kuhan ääneen ajattelen.Hamiltonhan jätti koko ajan sen vaadittavan tilan eikä yhtään ylimääräistä. Verstappen vain tuli toiseen mutkaan siinä kulmassa ja vauhdissa ,ettei ollut tarkoitustakaan selvitä mutkasta. Lieköhän olisi pysähtynyt ajoissa, vaikka Hamilton ei olisikaan ollut edessä. Vähän vastaava kuin pari vuotta sitten Japanissa kun Verstappen pomppasi kanttarista radan yli Räikkösen kylkeen.
Verstappen nyt vain ajaa mutkat sillä mentaliteetilla, että toinen väistää tai sitten kolahtaa. Muut kuljettajat kyllä sopivat kaksi rinnan mutkiin.
Nyt tuossa hommassa on sentään joku linjaNo racing incident se oli. Rankku oli turhaa paskaa.
Verstappen kokeili liikuttaa autoa ollessaan Hamiltonin auton päällä. Siinä vaiheessa onneksi takarengas ei enää ollut kypärän kohdalla.Potentiaalisesti tuossa oli mahdollisuus vielä isommalle sopalle kolarin jälkeen:
1. Verstappen kokeilee liikkuisiko auto vielä vaikka perä ilmassa
2. Hamilton kokeilee myös lähtisikö auto irti vaikka Verstappen seisoo jo ohjaamossa
Onneksi ei kuitenkaan käynyt mitään ja taisi olla vähän tilanne päällä vielä kuskeilla.
Joku australialainen juttu vissiin.Mistä tuo ällöttävä homma juontaa juurensa?
Kyllähän rangaistus linjassa oli aiempiin verratessa. Verstappen "syöksyi" jätti jarrutuksen liian myöhään, eikä silti päässyt ohi, saattoi tehdä sen jopa tarkoituksella?Kisa oli hieno, rangaistus Maxille oli turha. Parempi olisi ollut ottaa molemmat tuomariston puhutteluun, ehkä otteet olisivat vähän siistimmät jatkossa. Tai sitten ei...No joka tapauksessa viihdyttävää menoa, kun Hamiltonilla on kerrankin vastusta. Mielenkiintoista nähdä, kumpi mestaruuden loppujen lopuksi vie.
Hamilton oli tuolloin edellä, joten kimin oli pakko antaa tilaa.Muistatte vuoden 2018 Italian GP, kun Hamilton ohitti Kimin kierroksella 45. Niin pahalta kun vieläkin tuntuu, niin Kimi sentään jätti tilaa. Hamilton ei jättänyt ja tässä lopputulos eli ihan turha rangaistus Verstappenille.
Hamiltonin oma vika muutenkin, että oli surkea viikonloppu, ei siitä pidä Maxia rangaista.
Se jää nähtäväksi. Hondahan lähtee ykkösistä tän kauden päätteeksi joten moottorin kehitystyö tuskin on jatkossa aivan samanlaista. Lisäksi ensi kaudelle menee autot niin täydellisesti uusiksi, ettei tässä vaiheessa kannata vielä spekuloida eri tallien voimasuhteita.
Ei varmaan ole unohtanut miten Hamilton juhli Silverstonessa oikein olan takaa voittoaan kun kilkkas Verstappenin siinä mutkassa ja ite istu yli 50 G voimaisen iskun jälkeen sairaalassa.Max ei jäänyt edes katsoo onko Hamilton kunnossa. Huomaa kyllä että on täys kusipää
Minusta Max vilkaisi Hamiltonin suuntaan autosta noustuaan. Tuskin siltä tarttee vointia sen koommin kysellä, kun Mersussa oli täysi yritys päällä jotta pääsisi pakilla pois redbullin alta.Max ei jäänyt edes katsoo onko Hamilton kunnossa. Huomaa kyllä että on täys kusipää
Lewis oli kunnossa, Verstappen vastasi sivuston mukaan.Max ei jäänyt edes katsoo onko Hamilton kunnossa. Huomaa kyllä että on täys kusipää
Näen juuri samoin. Silloin kun kolasi Kimin, ärsytti, mutta kun kolaa Hamiltonin, ei ärsytä juurikaan - jos jopa pikkaisen päinvastoin. Tämän lyhyemmin tai yksinkertaisemmin en osaa tunteitani kuvata.jännä kaveri tuo Max Tappi, kun hän tulee takaa kuuluu kaikkien ilmeisesti levittää punainen matto ja kumartaa hänen porhaltaessa ohitse.
kun taas hänen ollessa edessä vaihtuu ajolinjat kuin pleikkarilla, ja se on takana tulevan vastuulla väistää herran jarrupaikkojen vaihtojen mukaan.
toki tämä Monza oli sellainen että menee molempien piikkiin racing incidenttinä.
ei olisi tarvinnut Maxin sukeltaa olemattomaan rakoon, mutta Hamilton olisi voinut antaa myöskin auton mentävän aukon verran tilaa ja puolustaa ohitusta vastaan mutkan jälkeen.
mutta tuo Maxin asenne että vika on vain ja ainoastaan Hamiltonin, saa tuon +3 grid penalty rangaistuksen kuulostamaan MELKEIN oikealta ratkaisulta.
mutta tuohon ei saisi vaikuttaa herrojen asenteet, vaan mitä tapahtui radalla. ja sen perusteella olen edelleen sitä mieltä että ei pitäisi rangaista kumpaakaan.
Rangaistuksessa vaikutti se, että Max ei päässyt Hamiltonin edelle missään vaiheessa, mutta Maxilla oli kuitenkin mutkaan mentäessä merkittävästi enemmän vauhtia mitä Hamiltonilla oli varikolta tultaessa. Tuomariston mukaan Maxin olisi käytännössä tiedettävä Hamiltonin tuleva ajolinja shikaaniin, jolloin hän olisi voinut ennakoivalla ajolla jarruttaa merkittävästi ennen Hamiltonia ja päästää Hamilton mutkan läpi, jolloin ei olisi tullut tilannetta missä Max on shikaanin apexissa ilman tilaa. Tuskin yksikään kuljettaja olisi tehnyt sitä päätöstä tuossa vaiheessa.
Muissa tilanteissa tuossa oleva otti oikoreitin ja joutui jäämään edellä ajavan taakse sitten seuraavalla suoralla. Tätä ei Max halunnut tehdä.Tulihan siitä sillon se 10s rankku Hamille. Mihin Verstappenin olisi nyt tossa mutkassa sitten pitänyt mennä, ilmeisesti siis vain kadota formula ykkösten ylijumalan tieltä.
Olis voinu olla kyllä stop&go Hamiltonille siitä, tietää että joku 10sec penalti mersulle ei ole kovin kummoinen.Ihmeellisesti hämis selvisi pienemmällä rankulla Brittien GP:stä vaikka hänen ohitusyritys siellä (keilaus temppu) oli paljon vaarallisempi kuin tämä joka oli taas molempien syy.
Mutta tällaista moottoriurheilun kuuluukin olla. Kun marginaalit on pienet ja ajetaan mestaruudesta, niin tuumaakaan ei anneta periksi. Aivan kuten Ham vs. Rosberg.
Olis voinu olla kyllä stop&go Hamiltonille siitä, tietää että joku 10sec penalti mersulle ei ole kovin kummoinen.
Ainut millä tähän voi vaikuttaa on rangaistuksien kovuudet, varsinkin rangaistuspisteillä tuota voi suitsia, jos alkaa olemaan kilpailukieltoa tulossa niin kyllä se ajokin muuttuu.Suunta näillä next generation Jonneilla on entistä enemmän siihen, että ei väistä koskaan ja kun sitä tekee tarpeeksi usein niin kaikki tietää että tuo kuski ei väistä koskaan vaan tarvittaessa kolaroi jotta pointti tulee selväksi. Siten esim. Verstappenilla on se kilpailullinen etu esim. Ricciardoa tai Räikköstä (jos näillä olisi keskinäistä kilpailua) vastaan, että kun tietää että toinen väistää aiemmin/herkemmin niin voi johdonmukaisesti aina voittaa nämä kilpailutilanteet. Helppoa kuin heinänteko ja erityisesti jos ajaa sarjassa jossa itse on se ainoa mulkero joka harrastaa tätä. Mielenkiintoiseksi tämä menee silloin, kun on vastakkain kaksi kuskia jotka ei suostu väistämään. Silloin lopputulos on esim. se, että on kaksi autoa pihalla ja Hamilton todennäköisesti hengissä vain Halon ansiosta. Kuvio on sinänsä aika brutaalin yksinkertaista min-maxausta ja olettaisin että vuosikymmenen päästä muunlaisia kuskeja ei enää olekaan vaan radalla on vain 20+ jantteria jotka ei suostu väistämään koskaan. Viime vuosisadallahan meno oli erilaista, koska autot oli huomattavasti turvattomampia joten ei voinut vain pelata pleikkaria reaalitodellisuudessa. Siksihän Spassakaan ei ajettu, koska jonne-kuskit ajattelee vain sitä min-maxausta kun taas kilpailun turvallisuudesta vastaavat joutuvat pohtimaan että mitä se käytännössä tarkoittaa kun sitä tyyliä sovelletaan Spassa sateella.
Just. On itellä jääny formuloitten seuraaminen aika vähälle viimeaikoina, mielenkiintosimmat tapahtumat on radan ulkopuolella olleet jo pitkään. Ja näkyy jatkuvan. Onneksi nyt viimeaikoina radallaki on tapahtunu jotain mielenkiintosta.Kauden alussa olin vielä Maxin kelkassa mutta nyt tämä RB johtajien paskan jauhanta alkaa riittämään.
Mä hyppäsin just Hamiltonin bandwagoniin. Go Lewis Go!