Virustorjuntaohjelmien "aloituspakettien" tarjouskampanjat ovat ihan tyypillisiä. Koukku näissä on se, että ostajan toivotaan määräajan jälkeen jatkavan asiakkaana ja ostavan jatkoaikaa täydellä hinnalla suoraan sovelluksesta, sen sijaan että lähtisi hakemaan jälleenmyyjiltä uutta tarjousta (mikä toki on mahdollista).
Kiitos vastauksestasi! Tuosta linkkaamastani Proshopin tuotteesta ei käy mitenkään ilmi, että olisi vain aloituspakkaus, vaan on ihan firman nettisivuilla normaalisti esillä.
Soitin viikolla aloitukseni jälkeen F-Securen suomalaiseen asiakaspalveluun sekä suoraan tuonne ProShop.fi suomalaiseen aspaan ja molemmista tuli itselle muutamia uusia tietoja. Kirjaan ne tähän samaan, ehkä jollekin voi olla hyötyä joskus!
F-Secure sanoi suoraan, että tuotteet ovat kalleimpia, jos ne ostaa heiltä suoraan. Jälleenmyyjiltä saa halvemalla. Syy: ostavat ison määrän tuotetta, F-Secure itse ei taas ole varsinaisesti kauppa vaan paljon muuta. Osa jälleenmyyjistä on "virallisia" tai ainakin F-Securella tiedossa, osa ei. Yllättäen esim. tuo kyseinen Proshop.fi ei ollut F-Securen listoilla! Ihmettelin asiaa sitten Proshopin asiakaspalvelupuhelussa ja vastasivat, että varsinaisesti Tanskassa toimiva Proshop ostaa itse F-Securen lisenssejä tanskalaiselta jälleenmyyältä, siksi Proshop ei kuulemma näkyisi F-Securella suoraan vaan tuon toisen firman kautta. Nyt juuri en sen firman nimeä muista, voi tarvittaessa tarkistaa itse. Eli nuokin tuotteiden ostot ja jälleenmyynnit voivat olla pitempiä ketjuja!
Proshop sinällään vaikutti ihan luotettavalta ja varsinkin jos lisenssin maksaa luottokortilla ja tulisi mutkia matkaan, turvana luottokorttifirma.
Sitten pari mielenkiintoista ja omassa tapauksessamme tärkeää tietoa!
Nyt läheiseni maksaa Elisalle F-Securen tietoturvasta joka kuukausi noin seitsemän euroa! Proshopista esim. ostettavalla vuoden lisenssillä kuukausikulut tippuvat noin puoleen tuosta! Moni ei ehkä osaa, uskalla luopua operaattorin korkeahintaisesta kytkykaupasta!? Mutta ongelma ei ole niin suuri kuin ehkä ensin vaikuttaa.
Tee näin: Mene F-Serucen sivulle
Kirjaudu My F‑Secureen | F-Secure Jollei tuolle sivustolle ole vielä tunnuksia, luo ne, mutta ÄLÄ käytä tilin luomiseen (esim. läheiseni tapauksessa) samaa Elisan sähköpostiosoitetta, johon nykyinen Elisan virustorjunta on kytketty. Vaan luo tili F-Securelle vaihtoehtoisella ja mieluiten operaattorista riippumattomalla sähköpostiosoitteella, jota voi käyttää vaikka vaihtaisi operaattoria / työ- tai opiskelupaikkaa, esim. Gmail-on ehkä pitempiaikainen.
Kun sivustolle on tunnus, kirjaa ostamasi lisenssikoodi sivustolle ja ota käyttöön tarvittavissa laitteissa. Muista poistaa laitteista siellä ennestään olevat Elisan tai muun operaattorin F-Securen tms virusturvaversiot.
Siinä kaikki. Ongelmia voi tulla, jollei aiempia sovelluksia poista ja mikäli yrittää saada käyttöönsä uutta virusturvaa, mutta sekä operaattorin virusturvassa että uudessa tilissä on käytetty samaa sähköpostisoitetta, uusi ei toimi ennen kuin esim. tapauksessamme Elisan kahden (2) viikon irtisanomisaika on kulunut.
Itse en ehdi kytätä milloin tuo päivämäärä pamahtaa kohdalle vaan asennukset ja asetukset on saatava kuntoon kertavierailulla, joten siksi nuo em. toimet tarpeen. Moni eritoten ikäihmiset maksavat jatkuvaa ylihintaa operaattorien heille myymistä "helpoista" kytkysopimuksista. Maksa Elisalle vuodesta, saat samalla rahalla esim. tuolta Proshopista yli kaksi vuotta aivan samaa virusturvaa, tai itse asiassa vielä parempaa, sillä Proshopin tuotteessa on mukana VPN.
F-Secure Total Security and VPN - Sähköinen | Varastossa | Edullinen