EUn idiotismi autojen määräyksiin liittyen - pakollinen nopeusavustin

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 768
EU sitten ensi kesästä alkaen pakottaa uusiin myytäviin automalleihin järjestelmän, joka valittaa, jos autolla ajetaan ylinopeutta.

Ja kesästä 2024 alkaen tämä pitää olla kaikissa myytävissä autoissa.


Todella typerää.

Mitä tästä käytännössä seuraa.

Todennäköisesti usein jompi kumpi seuraavista
1) Nopeammin ajavat ihmiset tukkivat auton kameran näkymän esim. laittamalla siihen tarran päälle, jotta kamera ei voisi lukea nopeusrajoituskylttejä, jotta sen saa hiljaiseksi. Samalla sitten disabloidaan aika paljon hyödyllisiä, turvallisuutta parantavia ominaisuuksia.
2) Ne, jotka näin eivät tee, lopettavat lukemasta nopeusrajoituskylttejä ja ajavat sitten aina tätä varoitinta vastaan. Ja sitten kun se jättää jonkun nopeusrajoituskyltin huomaamatta, ajetaan ihan miten sattuu. Samoin lisää sitä, että ei yhtään ajatella mitä nopeutta ajetaan ja ajetaan esim. huonossa säässä liian kovaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos samalla saataisiin automaattinen vakionopeudensäädin joka mukauttaa nopeuden luotettavasti nopeusrajoituksen mukaiseksi niin tämähän olisi mainio asia. Varsinkin kun kerta laite on laissa määrätty olevaksi niin voi olettaa että myös poliisit tyytyvät sen määrittämiin ajonopeuksiin eikä tarvitse itse enää vaivautua lukemaan nopeusrajoituksia ollenkaan :hmm:
 
Jaa, että lisää ärsyttävästi piippaavia systeemeitä, jotka pitää kepulikonstein disabloida. Hienoa kehitystä taas.

Meillä on autossa ominaisuus, joka kertoo tuulilasiin heijastettavalla punaisella valorivistöllä jos ajetaan liian lähellä seuraavaa autoa. Todellisuudessa asetettu raja on lievemmilläänkin niin konservatiivinen, että valo palaa normaalissa kaupungin liikennevirrassa ja ihan järkevillä turvaväleillä lähes jatkuvasti, joten koko ominaisuus on syytä pitää pois päältä. Onneksi sen sentään saa pois päältä, eikä mikään laki vaadi sellaista väkisin.

Varsinkin kun kerta laite on laissa määrätty olevaksi niin voi olettaa että myös poliisit tyytyvät sen määrittämiin ajonopeuksiin eikä tarvitse itse enää vaivautua lukemaan nopeusrajoituksia ollenkaan :hmm:
Mikään tekninen laite ei poista kuljettajan vastuuta, oli se laite lain mukaan pakollinen tai ei. Vähän niinkuin jarrut ja valot, jotka ovat pakollisia, mutta on vain ja ainoastaan kuljettajan vastuulla varmistua että ne toimivat ja niitä käytetään.
 
Järjestelmä alkaa piipata kun nopeusmittarin näyttämä on suurempi kuin tunnistettu nopeusrajoitus. Nopeusmittarin näyttämä on käytännössä aina 5-8% suurempi kuin todellinen nopeus, joten jatkossa tullaan ajelemaan reilusti alle nopeusrajoitusten. Hienoa holhoamista jälleen.
 
Ihan idioottimaisia säännöksiä ihan kuten sekin, että 2014 alkaen kaikissa uusissa autoissa pitää olla rengapaineenvalvonta. Eli siis jokaiseen vanteeseen anturi mittaamaan painetta. Esim. BMW:llä oli jo 20v sitten ABS-antureihin perustuva tyhjänrenkaan varoitus, mutta 2014 jälkeen kaikkiin uusiin autoihin on pitänyt laittaa jokaiseen renkaaseen anturit, ohjainlaitteet jne. Muillakin merkeillä on varmaan jo ties kuinka kauan vastaava löytynyt. Kun autolle tulee ikää niin rengaspaineantureista loppuu akut joten rengasliikkeeseen sitten taas vaihdattamaan, tasapainottamaan renkaat jne.
 
Ihan idioottimaisia säännöksiä ihan kuten sekin, että 2014 alkaen kaikissa uusissa autoissa pitää olla rengapaineenvalvonta. Eli siis jokaiseen vanteeseen anturi mittaamaan painetta. Esim. BMW:llä oli jo 20v sitten ABS-antureihin perustuva tyhjänrenkaan varoitus, mutta 2014 jälkeen kaikkiin uusiin autoihin on pitänyt laittaa jokaiseen renkaaseen anturit, ohjainlaitteet jne. Muillakin merkeillä on varmaan jo ties kuinka kauan vastaava löytynyt. Kun autolle tulee ikää niin rengaspaineantureista loppuu akut joten rengasliikkeeseen sitten taas vaihdattamaan, tasapainottamaan renkaat jne.
Eikö muka kelpaa passiivinen järjestelmä ABS kautta? Kuvittelin näin.
 
2014 jälkeen kaikkiin uusiin autoihin on pitänyt laittaa jokaiseen renkaaseen anturit, ohjainlaitteet
Höpötipöö.

ABS-antureihin perustuva passiivinen järjestelmä kelpaa edelleen. Mullakin on pihassa MY17 auto jossa sellainen on.

Se on ihan autonvalmistajien valinta mitä laitetaan. Moni tuntuu laittavan anturit, mutta pakollista se ei ole.
 
Kun otetaan huomioon se, että uusillakin autoilla on tällä hetkellä huomattavia vaikeuksia tietää mikä on kulloinenkin nopeusrajoitus, niin onhan tämä aivan pässi idea. Varoitin joka piipittää vaikka ajaisit alle rajoituksen, vain koska auto otti karttapohjasta jonkun väärän rajoituksen viereiseltä tieltä tai luki kameralla sellaisen tien viereisestä vaalimainoksesta tai mikä nyt milloinkin onkaan se syy.

Aivan älyvapaa ajatus.

EDIT: Vaikka voihan se tietysti välillä toimia väärin toiseenkin suuntaan. Mulle on Skoda joskus näyttänyt motarilla 130 rajoitusta, ihan täällä kotimaassa. En tiedä mistä se sen luki tai keksi.
 
Onhan tää nyt ihan luonnollinen kehityssuunta, kun katsoo kuinka moni valittelee esim. kameravalvontakeskusteluissa sitä että kun se huomio pitää muka pitää mittaristossa eikä liikenteessä. Tämä nyt sitten helpottaa tuotakin.
Sellaisessa järjestelmässä ei ole mitään vikaa, joka tunnistaa vallitsevan rajoituksen ja kertoo sen kuljettajalle. Päinvastoin, sehän on toimiessaan aivan loistava. Mutta jos se järjestelmä ulisee pienestäkin mahdollisesta ylinopeudesta ja on pakollinen (eikä raja-arvo ole siten mahdollisesti edes säädettävissä), niin sitten mennään pahasti kontrolliyhteiskunnan puolelle ja ihon alle. Lisäksi vielä nuo aloituksessa mainitut lieveilmiöt.
 
Sellaisessa järjestelmässä ei ole mitään vikaa, joka tunnistaa vallitsevan rajoituksen ja kertoo sen kuljettajalle. Päinvastoin, sehän on toimiessaan aivan loistava.
Nimenomaan, toimiessaan. Mutta kun edes tuo järjestelmä ei luotettavasti toimi, niin aivan älytöntä kehittää lisää varoitusjärjestelmiä jotka käyttävät samaa epävarmaa ja kelvotonta tietoa. Jos lähtötieto on pielessä, ei järjestelmä voi toimia.
 
Höpötipöö.

ABS-antureihin perustuva passiivinen järjestelmä kelpaa edelleen. Mullakin on pihassa MY17 auto jossa sellainen on.

Se on ihan autonvalmistajien valinta mitä laitetaan. Moni tuntuu laittavan anturit, mutta pakollista se ei ole.

No sitten olin väärässä, uusissa tuntuu vaan järjestään olevan anturit tehtaalta lähtiessä.
 
Jos oikein luin niin ääni/tuntomerkki pitää olla poiskytkettävissä, mutta toisaalta se menee taikaisin päälle kun virrat kytketään.

Taas yksi nappi lisää mitä pitää painaa joka kerta kun käynnistät auton.
Start stop nappi, parkkivalot kesällä (että takavalot syttyy), nämä tuleekin jo selkärangasta. Kohta pitää autoissa olla samanlainen "tarkistuslista" kuin lentokoneen ohjaamossa. Alkaa olla pitkä liuta direktiivien pakottamia ominaisuuksia joista on vaan haittaa ja ovat 99% ajasta pois päältä.
 
Taas yksi nappi lisää mitä pitää painaa joka kerta kun käynnistät auton.
Start stop nappi, parkkivalot kesällä (että takavalot syttyy), nämä tuleekin jo selkärangasta. Kohta pitää autoissa olla samanlainen "tarkistuslista" kuin lentokoneen ohjaamossa. Alkaa olla pitkä liuta direktiivien pakottamia ominaisuuksia joista on vaan haittaa ja ovat 99% ajasta pois päältä.
Niinpä. Ja siksi näihin viritellään kaikenlaisia kikkakolmosia (joko ohjelmallisia tai ihan fyysisiä), joilla huonot ominaisuudet saa pysyvästi pois käytöstä. Kaikissa autoissa ei onnistu sittenkään, mutta se on ainakin omalla kohdalla suora indikaattori sille, että sellaista autoa ei tarvitse ostaa.
 
Taas yksi nappi lisää mitä pitää painaa joka kerta kun käynnistät auton.
Start stop nappi, parkkivalot kesällä (että takavalot syttyy), nämä tuleekin jo selkärangasta. Kohta pitää autoissa olla samanlainen "tarkistuslista" kuin lentokoneen ohjaamossa. Alkaa olla pitkä liuta direktiivien pakottamia ominaisuuksia joista on vaan haittaa ja ovat 99% ajasta pois päältä.

Monissa merkeissä onneksi saa näitä koodattua toimimaan halutulla tavalla, niin ei tarvitse aina painella jokaista nappia.
 
Saadaankohan joskus markkinoille semmoinen harrastajille ja nörteille tarkoitettu open source -järjestelmä autoon että voisi kirjoitella skriptejä mitä ajetaan kun auto on käynnistetty ja ihan vapaasti säätää näytöillä näkyviä mittaristoja ja himmeleitä ja koodata joka nappiin itse haluamansa toiminnot. Toki sellaisen voi rakentaa itse jos hommaa kaikki osat ja näytöt ja osaa vedellä sähköt oikeisiin paikkoihin.
 
Saadaankohan joskus markkinoille semmoinen harrastajille ja nörteille tarkoitettu open source -järjestelmä autoon että voisi kirjoitella skriptejä mitä ajetaan kun auto on käynnistetty ja ihan vapaasti säätää näytöillä näkyviä mittaristoja ja himmeleitä ja koodata joka nappiin itse haluamansa toiminnot. Toki sellaisen voi rakentaa itse jos hommaa kaikki osat ja näytöt ja osaa vedellä sähköt oikeisiin paikkoihin.
Valmistajille on määritelty niin hirveästi velvollisuuksia tyhmien käyttäjien suojelemiseksi, että koko ajan ollaan menossa nimenomaan toiseen suuntaan tuosta. Kaikki ajatellaan ja pureskellaan valmiiksi ja vaikka lopputulos olisi millaista tuubaa näennäisen turvallisuuden nimissä, niin siinähän olet sitten sen kaikesta mahdollisesta ujeltavan käytettävyyskukkasen kanssa kuin tikku paskassa.

Vanhempiin autoihin löytyy tälläkin hetkellä aika paljon ohjelmallisia vaikutusmahdollisuuksia, mutta niiden säätö vaatii monesti erikoissovelluksia ja laitteita.
 
USA ja EU:han vahtivat kuluttajiensa etua esim. pakottamalla pesukonevalmistajat takaamaan varaosien saatavuus ja vaihdettavuus tavallisilla työkaluilla, ja autonvalmistajat käyttämään esim. OBD-standardeja.

Kaipa käyttöliittymiä/käyttölogiikkaa on alettava sääntelemään sitten kun käyttöliittymiä on "kehitetty" tarpeeksi eikä kukaan enää osaa säätää valoja, puhallusta tms. asetuksia.
 
Omassani on tuo jo nyt ja vilkuttaa kun mennään isoa kovaa vastoin rajotusta mutta on huomaamattoman pieni eikä sen kerran vilkkuminen paljoa paina siinä vaiheessa. Siinäpähän laittavat uusiin autoihin kun ei kohta enää bensa-autoja tehdä kuin hybriideinä tai täyssähköinä enkä semmosia aikapommeja osta edes aseella uhaten.
 
Jaa, että lisää ärsyttävästi piippaavia systeemeitä, jotka pitää kepulikonstein disabloida. Hienoa kehitystä taas.
Näin on. Kai se pitää kohta ryhtyä pussihousumobilistiksi, hommata 1970-luvun museoauto päivittäiseen käyttöön ja alkaa säästää mahdollisimman vanhaan. Ihan periaatteesta. Seuraava askel klassikkovolvosta sitten helvetin vanha Ford.

Vaihtoehtoisesti voi yrittää käyttää wanhoja mutta yhä laajalti liikenteessä olevia vehkeitä paranneltuina ja saavuttaa edes osan nykyajan mukavuuksista. Parhaiten ikää kestävät automallit pitäisi siis nyt malttaa jättää romuttelematta.

Erikoisässänä hihassa tietysti on, että käyttää muuta kuin henkilöautoa. Kuorma-auto on aina hyvä vaihtoehto, mutta siinä on hirveästi hankaloittavia muodollisuuksia. Talvikäyttöä ja mieltymyksiä ajatellen erilaiset traktorit ovat tällä hetkellä vahvoilla. Jopa 80 km/h B-kortilla, ja tarvittaessa vetäviä akseleita monissa markkinoilla olevissa vaihtoehdoissa 100% akseleista. Kesällä voi olla entistä kätevämpää ajaa prätkällä, mitä tähän saakka on pidetty lähinnä hauskanpitona ja lifestyle-hyödykkeenä. Tällä linjalla ei paljon turvavyömuistutin häiritse, saatana. Kaikenlaista kypäräpakkoakin on mönkelöijän harmiksi säädetty, mutta käyttöauton korvikkeeksi joka tapauksessa olisi tulossa kopillista turvakaarivehjettä. Näihin kai viimeisenä tulee myös stasipaikantimet.

Saadaankohan joskus markkinoille semmoinen harrastajille ja nörteille tarkoitettu open source -järjestelmä autoon että voisi kirjoitella skriptejä mitä ajetaan kun auto on käynnistetty ja ihan vapaasti säätää näytöillä näkyviä mittaristoja ja himmeleitä ja koodata joka nappiin itse haluamansa toiminnot. Toki sellaisen voi rakentaa itse jos hommaa kaikki osat ja näytöt ja osaa vedellä sähköt oikeisiin paikkoihin.
Vaatisi täysin toisenlaista älykkäämpien ihmisten johtamaa yhteiskuntaa. Ei ole tapahtumassa, kun tuotekehitys kulkee siihen suuntaan, jossa maksimoidaan kertakäyttöhyödykkeet, kerskakulutus ja poropietarisysteemit.

Monissa merkeissä onneksi saa näitä koodattua toimimaan halutulla tavalla, niin ei tarvitse aina painella jokaista nappia.
Valitettavasti poliittisista syistä en voi helposti koodata autoa siten, että start&stop ja turvavyömuistuttimet disabloidaan aina kun lähden ajoon. Valmistajien puupäisyyden takia monessa autossa ei edes voi käyttäjän valinnalla pakottaa takavaloja aina päälle, ja joissakin ei voi kytkeä takasumuvaloa päälle sytyttämättä häikäisyvaloja eteen.

Höpötipöö.

ABS-antureihin perustuva passiivinen järjestelmä kelpaa edelleen. Mullakin on pihassa MY17 auto jossa sellainen on.

Se on ihan autonvalmistajien valinta mitä laitetaan. Moni tuntuu laittavan anturit, mutta pakollista se ei ole.
On minullakin sama systeemi 2019 autossa, säästää(muka) selvää rahaa renkaita uusiessa.

Tämä on peräti uusien pakkovarusteiden hyödyllisimmästä ja harmittomimmasta päästä heti ajonvakautuksen jälkeen. Suora mittausjärjestelmä tietysti maksaa rahaa käyttäjälle, mikä on joillekin kauhistus, mutta toimii hyvin etenkin jos se on oikein implementoitu. Epäsuorakin järjestelmäkin on mielenrauhaa antava varuste. Lisäksi talvirenkaiden takia on sallittu, että järjestelmä jätetään käyttämättä eli varoitus palaa koko ajan. Tämä olisi toki hieman häiritsevää enkä itse sietäisi moista hetkeäkään, mutta riskin ollessa pieni lienee kohtuullista että joku mieluummin säästää satasen kuin päivittää turvallisuuden tälle vuosituhannelle. :smoke: Nykyisellään rengaspainevalvonnan puuttuminen käyttöautossa tuntuisi melkein samalta kuin turvavöiden puuttuminen.

Tietysti vaarana on, että varoitus tulee kohta jatkuvaksi plimpotukseksi ja kilikalikelloksi. Ajoa tuskin estetään, sehän tehdään vain ympäristötekosyyllä urean tai muun tarpeettoman varusteen ilmoittaessa ettei se toimi ihanteellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Todella typerää.

Mitä tästä käytännössä seuraa.

Todennäköisesti usein jompi kumpi seuraavista
1) Nopeammin ajavat ihmiset tukkivat auton kameran näkymän esim. laittamalla siihen tarran päälle, jotta kamera ei voisi lukea nopeusrajoituskylttejä, jotta sen saa hiljaiseksi. Samalla sitten disabloidaan aika paljon hyödyllisiä, turvallisuutta parantavia ominaisuuksia.
2) Ne, jotka näin eivät tee, lopettavat lukemasta nopeusrajoituskylttejä ja ajavat sitten aina tätä varoitinta vastaan. Ja sitten kun se jättää jonkun nopeusrajoituskyltin huomaamatta, ajetaan ihan miten sattuu. Samoin lisää sitä, että ei yhtään ajatella mitä nopeutta ajetaan ja ajetaan esim. huonossa säässä liian kovaa.
Tuli mieleen turvavyöstä mutiseva äänimerkki, mitä siitä seuraa.

1. Ihmiset käyttää turvavyötä, ilmeisesti joissain maissa aika hyvä kattavuus.
2. Sitten ne jotka hankkii esim palikan minkä tukevat sinne turvavyön pesään, ja ajelevat tahallaan ilman turvavyötä.

Tosin tuossa se toimii sen verran hyvin että monet tottuneet käyttään turvavyötä ilman sitä äänimerkkiä.

Mutta tuohon kommenttiisi, jos jätetään se romanian ihme pois, niin tänäpäivänä keratään kansalliseen tietokantaan liikennemerkit sun muut, niin eikö niihin saisi myös talvirajoitukset, tilapäiset rajoitusket jne. siis että ne olisi avoimesta kannasta poimittavissa, ja kuluttajalaitteissa käytössä. Monet navikaattorit tietää missä kiinteä kamerat ja jopa usein käytety liikkuvat valvonta pisteet, mutta ne ei tiedä mikä on rajoitus. Sen rajoituksen haluan (ja ne valvonta pisteet)

Suomessa kameran varassa ei ole hyvää tulevaisuutta, eli ne tiedot pitää jotenkin muuten kaivaa, joka sielä kannasta tai jos liikkuvia/muuttuvia ei voi sieltä kierrättää, niin jokin lähetin merkkeihin, mutta jos mistään tuollaisesta tekniikasta ei ole sovittu, niin se myöhästä tähän junaan.

Ja tai sitten ne liikennemerkkeihin sellainen pinnoite ettei niisä lumi pysy (tämä olisi muutekin tarpeen), tai kamera pystyy lukemaan lumen läpi.

Mutta jos data puoli hoidetaan maaliin, niin eikö tuo olisi silloin ihan hyvä ? ja katolle vielä jossain päin mailmaa käytetty merkkivalo varoittaan muita jos vauhtia liikaa.

(henkilökohtaisesti en pidä varoittimista jotka jää nalkuttaan)

Tämä olisi toki hieman häiritsevää enkä itse sietäisi moista hetkeäkään, mutta riskin ollessa pieni lienee kohtuullista että joku mieluummin säästää satasen kuin päivittää turvallisuuden tälle vuosituhannelle. :smoke: Nykyisellään rengaspainevalvonnan puuttuminen käyttöautossa tuntuisi melkein samalta kuin turvavöiden puuttuminen.

Tuo valvonta sopii ketjuun ja aloituksen pelkoihin.

Siis sopii sen takia että eivät toimi, tai siis mutisevat valvonnasta tai varoittava paineista aiheetta.
Eli juuri sitä mitä aloittaja pelkää näiden nopeus varoitusten kanssa, varoittelevat vaikka vauhti olisi rajoitusten mukainen.

Teknisesti kummasskin kyse kustannuksista, jos valvonta onnistuu luotettavasti ilman lisäkustannuksia niin hyvä.
Mutta jos toteutus lisää kustannuksia ja on epäluotettava, niin siinä nopeasti haitat ylittää hyödyt.

(Renkaiden paineiden osalta, niin on kuljettajia joilla joskus sattuu rengasrikkoja ja eivät niitä ajoissa huomaa josta taasen voi seurata vaaratilanne, joillain rengasprofiileilla etu on merkittävämpi kuin toisilla, sama toki nopeusrajoitusten kanssa, osalle niiden seuraaminen saati noudattaminen on vaikeaa, joillain ajoneuvoilla vaikeampaa kuin toisilla edit, yrtin sanoa että joillain voi olla hytyä jos toimii, Suomessa vähemmän kuin koko markkinalla)
 
Viimeksi muokattu:
Moottori -lehden tekstin perusteella toivoisin varmaan sitä tärinäilmoitusta kaasupolkimessa. Sitähän voisi markkinoida lisävarusteena: oikean jalan jalkapohjan hieronta. Paremmissa malleissa varmaan tulee sähkölämmitys kaasupolkimeen, niin voi ottaa kengät pois pidemmällä matkalla ja nauttia. Vasemman jalan hieronta sitten omalla vastuulla, jalat ristissä ajamisessa on omat riskinsä.

Vakavasti ottaen, en osaa sanoa tuleeko systeemistä olemaan mitattavissa olevaa hyötyä. Aika näyttää. Nykyisessä kärryssä oleva kameraan perustuva nopeusrajoituksen tunnistus on talvisin niin epäluotettava että se aiheuttaa ajaessa hämmennystä.
 
Tuli mieleen turvavyöstä mutiseva äänimerkki, mitä siitä seuraa.

1. Ihmiset käyttää turvavyötä, ilmeisesti joissain maissa aika hyvä kattavuus.
2. Sitten ne jotka hankkii esim palikan minkä tukevat sinne turvavyön pesään, ja ajelevat tahallaan ilman turvavyötä.

Tosin tuossa se toimii sen verran hyvin että monet tottuneet käyttään turvavyötä ilman sitä äänimerkkiä.
Turvavöiden käytön kattavuus on esimerkiksi Suomessa ollut hyvin korkea jo ennen intrusiivisten turvavyönalkuttimien yleistymistä. Jossain kehitysmaassa missä tuhkakuppikin on vakiovaruste, se tuskin nousee korkeaksi muuten kuin väkivaltaisen poliisintapaisen patrullin pelosta. Jos ei lainkaan piittaa, on kätevää vetää remmit puukolla katki ja laittaa solki paikalleen vastakkeeseen.

Kuitenkin tähän länsimaiseen todellisuuteen palatakseni, niitä apukapuloita tosiaan käytetään. Ensisijainen ongelma on, että kapulan kanssa ilman vöitä kolhiminen on vaarallisempaa kuin muuten ilman vöitä kolariin joutuminen; turvalaitteet on säädetty toimimaan ideaalisesti sekä kuljettajan käyttäessä turvavyötä että silloin kun tämä ei ole sitä kiinnittänyt. Jos järjestelmällä on väärä data siitä, että vyö on kiinnitetty vaikka se ei ole, seuraukset voivat osassa tilanteita merkittävästikin pahentua.

Toinen ongelma on, että houkutus käyttää valekapulaa ensinnäkin hiljentää varoittimen, johon joku saattaa olla ehdollistunut jolloin vyön käyttö unohtuu(toisin kuin normaalisti ei unohdu). Lisäksi kapulan irrottamisesta voi olla muka vaivaa, jolloin vyö voi laiskuudesta jäädä käyttämättä silloin kun se oikeasti olisi tarpeen.

Kolmanneksi on olemassa myös käteviä läpikytkettäviä jatkopaloja. Nämä ovat usein epäergonomisia, saattavat heikentää vyön asentoa ja mikä pahinta saattavat rasitusta kohdatessaan(kolarissa) hajota. Lisäksi nämä aiheuttavat saman virhetoiminnan kuin tavallinen hämäyssolki, mikäli vyö ei ole kiinnitettynä jatkeeseen.

Pidän siis turvavyökilkattimia kiusantekona, esimerkkinä idiotismimääräyksistä ja turhina. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö itse käyttäisi turvavyötä hyvin ahkerasti. Muistutin nyt joka tapauksessa aiheuttaa häiriötä ja/tai kyylänkonsteja ja täten vaaraa, koska ajoneuvoja realistisesti ottaen siirretään ja pitää voida siirtää kiinnittämättä turvavyötä. Jopa henkilöautoksi rekisteröidyillä vehkeillä tehdään osassa käyttötarpeita huomattavan paljon toistuvia lyhyitä siirtoja, joissa nopeuskin saattaa ylittää varoittimen laukaisurajan 20 km/h(jos sellaista edes on käytössä). Häiriöääni heikentää kuljettajan havainnointikykyä ja kiusaaminen vahingoittaa terveyttä. Tämä valmistajien ja viranomaisten perseily siis aiheuttaa sekä vahingon vaaraa että terveyshaittaa.

Niistä "ei turvavyötä tartte jos osaa ajaa t:jorma ät maansiirtovirma" ei kannata edes mainita. Niillä on ne irtosoljet tai vyö vedettynä selkänojan takaa. Ne eivät edes yritä keskustella aiheesta. En edusta heitä.
 
On se nyt saatana, Wanhoina Hyvinä Aikoina ihminen starttasi corollansa lumipyryssä, laittoi valot päälle jolloin syttyivät sekä etu- että takavalot ja lähti liikenteeseen sovittaen vauhtinsa vallitseviin olosuhteisiin. Nopeusrajoituksen osoitavia liikennemarkkejä ei välttämättä nähnyt kun olivat lumessa, toisaalta turhia ne olivat muutenkin kun 80km/h saattoi olla turhan hurja vauhti.
Lämppärin kohistessa kuumaa ilmaa tuulilasi pysyi sulana, jos renkaassa ilma vajusi niin sen kyllä kuski huomasi ilman piippauksiakin ajo-ominaisuuksien heikentymisenä.
Renkaat elivät viimeistä vuottaan, joten kuski näytti tutulla suoralla takaa tulevalle Volvolle vilkkua jotta kiireisempi pääsi ohi. Matka jatkui perille saakka ja Corolla jätetään pihalle seisomaan.

Huomenna sama matka loppuu jo siihen, kun auto on syönyt akun tyhjäksi. Latauksen jälkeen lähdetään liikenteeseen, ja ensimmäisessä risteyksessä luistonesto puuttuu peliin eikä kuski voi muuta kuin yrittää painaa kaasua että auto älyäisi edetä tielle vaikka liukasta lauhan kelin seurauksena onkin. Maantiellä matkantekoa häiritsee lumipöllyssä melkein peräänajava kanssa-autoilija, ai niin, takavalot eivät menekään päälle automaattisesti. Sinnikkäästi koitetaan kuitenkin ajaa melkein kahdeksaakymppiä kun navi niin sanoo.
Pakkanen lähenee -30 astetta ja muovisen kitinän saattelemana ensimmäinen keltainen valo syttyy mittaristoon. Rengaspaine alhainen, koukkaus parkkikselle ja pikainen tsekkaus, kaikki näyttäisi olevan ok. Samalla hakataan jäät umpeenmuurautuneista LED-takavaloista. Matka jatkuu piippauksen säestämänä, nyt sekä rengaspaineanturi että kaistavahti ovat sekaisin. Onneksi tässä mallissa kaistavahti ei enempää puutu ajamiseen. Perille kuitenkin vielä päästään ja auto pääsee lämpimään talliin sulamaan.

Matka, joka takavuosina oli hieman hankala mutta ajettavissa turvallisesti koska kuski tunsi autonsa ja osasi silla ajaa oli muuttunut perkeleelliseksi huolen ja stressin sävyttämäksi suoritukseksi.
Joko se taitekohta, jossa turvallisuusvarusteista on tullut turvallisuutta vähentävä tekijä, on saavutettu?
 
On se nyt saatana, Wanhoina Hyvinä Aikoina ihminen starttasi corollansa lumipyryssä, laittoi valot päälle jolloin syttyivät sekä etu- että takavalot ja lähti liikenteeseen sovittaen vauhtinsa vallitseviin olosuhteisiin. Nopeusrajoituksen osoitavia liikennemarkkejä ei välttämättä nähnyt kun olivat lumessa, toisaalta turhia ne olivat muutenkin kun 80km/h saattoi olla turhan hurja vauhti.
Lämppärin kohistessa kuumaa ilmaa tuulilasi pysyi sulana, jos renkaassa ilma vajusi niin sen kyllä kuski huomasi ilman piippauksiakin ajo-ominaisuuksien heikentymisenä.
Renkaat elivät viimeistä vuottaan, joten kuski näytti tutulla suoralla takaa tulevalle Volvolle vilkkua jotta kiireisempi pääsi ohi. Matka jatkui perille saakka ja Corolla jätetään pihalle seisomaan.

Huomenna sama matka loppuu jo siihen, kun auto on syönyt akun tyhjäksi. Latauksen jälkeen lähdetään liikenteeseen, ja ensimmäisessä risteyksessä luistonesto puuttuu peliin eikä kuski voi muuta kuin yrittää painaa kaasua että auto älyäisi edetä tielle vaikka liukasta lauhan kelin seurauksena onkin. Maantiellä matkantekoa häiritsee lumipöllyssä melkein peräänajava kanssa-autoilija, ai niin, takavalot eivät menekään päälle automaattisesti. Sinnikkäästi koitetaan kuitenkin ajaa melkein kahdeksaakymppiä kun navi niin sanoo.
Pakkanen lähenee -30 astetta ja muovisen kitinän saattelemana ensimmäinen keltainen valo syttyy mittaristoon. Rengaspaine alhainen, koukkaus parkkikselle ja pikainen tsekkaus, kaikki näyttäisi olevan ok. Samalla hakataan jäät umpeenmuurautuneista LED-takavaloista. Matka jatkuu piippauksen säestämänä, nyt sekä rengaspaineanturi että kaistavahti ovat sekaisin. Onneksi tässä mallissa kaistavahti ei enempää puutu ajamiseen. Perille kuitenkin vielä päästään ja auto pääsee lämpimään talliin sulamaan.

Matka, joka takavuosina oli hieman hankala mutta ajettavissa turvallisesti koska kuski tunsi autonsa ja osasi silla ajaa oli muuttunut perkeleelliseksi huolen ja stressin sävyttämäksi suoritukseksi.
Joko se taitekohta, jossa turvallisuusvarusteista on tullut turvallisuutta vähentävä tekijä, on saavutettu?
En usko, että turvavarusteista yksikään heikentää turvallisuutta. Ärsyyntymistä ne voivat aiheuttaa, mutta siihen ei kukaan kuole. Se on sitten eri asia, että kuinka pitkälle holhouksen tulee ulottua missäkin asiassa.

Tai no, päivävalot kyllä voivat heikentää turvallisuutta ja samoin ledit, kun ne eivät pysy lumimyräkässä sulana, mutta nämä eivät olekaan turvavarusteita, vaan ne on lisätty energiansäästön vuoksi.

Ja niillä "wanhoina hyvinä aikoina" autot eivät todellakaan pääseet perille saakka (sen kummemmin tekniikan kuin turvallisuudenkaan puolesta), eli se on ajan kultaamaa kuvitelmaa. Autoja on liikenteessä nykyään enemmän kuin koskaan ja niillä on helpompaa, turvallisempaa ja mukavampaa ajaa kuin koskaan aiemmin.
 
Ja niillä "wanhoina hyvinä aikoina" autot eivät todellakaan pääseet perille saakka (sen kummemmin tekniikan kuin turvallisuudenkaan puolesta), eli se on ajan kultaamaa kuvitelmaa. Autoja on liikenteessä nykyään enemmän kuin koskaan ja niillä on helpompaa, turvallisempaa ja mukavampaa ajaa kuin koskaan aiemmin.
Jep, vuosittain karkeasti loukkaantuneita sekä kuolleita on puolet vähemmän kuin viimevuosisadan loppupuolella.

Määrät alkoi taittumaan vuosituhannen vaihteessa.

(karkea yleistys, valitsemalla tarkemmin verrokit niin pudotus voi olla suurempikin, toisaalta vakuutus vahigot ei ole kyykänneet lukumääräisesti)

Edit 70 luvun alkupuoliskolla uskallettiin ajaa, eli sitten paljon rajumpaa menoa jonka seurauksena rajoituksia ja ruumiit väheni rajusti vuosikymmenen loppukohti.

Edit, viimevuoden osalta huomioitava että liikennen määrät kyykäsi koronan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tai no, päivävalot kyllä voivat heikentää turvallisuutta ja samoin ledit, kun ne eivät pysy lumimyräkässä sulana, mutta nämä eivät olekaan turvavarusteita, vaan ne on lisätty energiansäästön vuoksi.
Totta - sillä tarkennuksella että päivävalothan ovat turvallisuusvaruste. Ei siis idea ajaa perä pimeänä(kuten suuressa osassa maailmaa perinteisestikin) vaan ne nokalle asennetut päiväajovalot/huomiovalot. Näkyvät päivänvalossa paremmin kuin lähivalot tai etuvalot.

Jep, vuosittain karkeasti loukkaantuneita sekä kuolleita on puolet vähemmän kuin viimevuosisadan loppupuolella.

Määrät alkoi taittumaan vuosituhannen vaihteessa.

(karkea yleistys, valitsemalla tarkemmin verrokit niin pudotus voi olla suurempikin, toisaalta vakuutus vahigot ei ole kyykänneet lukumääräisesti)

Edit 70 luvun alkupuoliskolla uskallettiin ajaa, eli sitten paljon rajumpaa menoa jonka seurauksena rajoituksia ja ruumiit väheni rajusti vuosikymmenen loppukohti.
Niin, tämä kertoo siitä, että tavat siistiytyivät ja autojen kunto parani etenkin 70-luvulla ja sen jälkeen melko nopeasti. Jo 90-luvulla liikennekulttuuri oli jo verrattain fiksua ja tästä eteenpäin jatkunut hyvä kehitys liittyy turvarakenteiden parannuksiin. Vuosituhannen vaihteessa kun nähtiin sellainen ihme, että tavallinen Golf tai Corolla alkoikin yllättäen olla varsin menestyvä törmäystesteissä, ja olivatpa vielä ihan hallittavissakin yllättävän tilanteen sattuessa.

Sellaisissa semipahoissa kolareissa kuoli vielä 90-luvulla silloisilla ja 80-luvun autoilla tämän tästä joku ja väkeä kärrättiin sairaalaan avomurtumien kanssa alustavan paikkaamisen jälkeen. Nykyään uusilla ja vähän vanhemmillakin 2000-luvun autoilla yleensä sieltä noustaan omin jaloin, ovikin saattaa aueta käsivoimin, ja sairaalaan mennään tarkastettavaksi, kun ambulanssisetä oikein kovasti vaatii.
 
Viimeksi muokattu:
On se nyt saatana, Wanhoina Hyvinä Aikoina ihminen starttasi corollansa lumipyryssä, laittoi valot päälle jolloin syttyivät sekä etu- että takavalot ja lähti liikenteeseen sovittaen vauhtinsa vallitseviin olosuhteisiin. Nopeusrajoituksen osoitavia liikennemarkkejä ei välttämättä nähnyt kun olivat lumessa, toisaalta turhia ne olivat muutenkin kun 80km/h saattoi olla turhan hurja vauhti.
Lämppärin kohistessa kuumaa ilmaa tuulilasi pysyi sulana, jos renkaassa ilma vajusi niin sen kyllä kuski huomasi ilman piippauksiakin ajo-ominaisuuksien heikentymisenä.
Renkaat elivät viimeistä vuottaan, joten kuski näytti tutulla suoralla takaa tulevalle Volvolle vilkkua jotta kiireisempi pääsi ohi. Matka jatkui perille saakka ja Corolla jätetään pihalle seisomaan.

Huomenna sama matka loppuu jo siihen, kun auto on syönyt akun tyhjäksi. Latauksen jälkeen lähdetään liikenteeseen, ja ensimmäisessä risteyksessä luistonesto puuttuu peliin eikä kuski voi muuta kuin yrittää painaa kaasua että auto älyäisi edetä tielle vaikka liukasta lauhan kelin seurauksena onkin. Maantiellä matkantekoa häiritsee lumipöllyssä melkein peräänajava kanssa-autoilija, ai niin, takavalot eivät menekään päälle automaattisesti. Sinnikkäästi koitetaan kuitenkin ajaa melkein kahdeksaakymppiä kun navi niin sanoo.
Pakkanen lähenee -30 astetta ja muovisen kitinän saattelemana ensimmäinen keltainen valo syttyy mittaristoon. Rengaspaine alhainen, koukkaus parkkikselle ja pikainen tsekkaus, kaikki näyttäisi olevan ok. Samalla hakataan jäät umpeenmuurautuneista LED-takavaloista. Matka jatkuu piippauksen säestämänä, nyt sekä rengaspaineanturi että kaistavahti ovat sekaisin. Onneksi tässä mallissa kaistavahti ei enempää puutu ajamiseen. Perille kuitenkin vielä päästään ja auto pääsee lämpimään talliin sulamaan.

Matka, joka takavuosina oli hieman hankala mutta ajettavissa turvallisesti koska kuski tunsi autonsa ja osasi silla ajaa oli muuttunut perkeleelliseksi huolen ja stressin sävyttämäksi suoritukseksi.
Joko se taitekohta, jossa turvallisuusvarusteista on tullut turvallisuutta vähentävä tekijä, on saavutettu?
Tai demontoitunut pappa unohti kytkeä ajovalot. Suuremmalta onnettomuudelta vältyttiin, koska corolla puski ojaan jo kotitien ysikympin mutkassa :rofl2:
 
2024 kaikissa myytävissä autoissa? Eli saatko myydä käytettynä enää autoa jossa tuota järjestelmää ei ole?

Vai meinaako kaikkia uusina myytäviä autoja.
 
2024 kaikissa myytävissä autoissa? Eli saatko myydä käytettynä enää autoa jossa tuota järjestelmää ei ole?

Vai meinaako kaikkia uusina myytäviä autoja.
Mistä luit ?

Aloituksen linkistä lainattuna
EU:n uusi yleinen turvallisuusasetus tuo mukanaan sen, että uusissa henkilöautomalleissa on oltava pakollisena varusteena heinäkuusta 2022 lähtien automaattinen nopeusavustin. Heinäkuusta 2024 avustimesta tulee pakollinen kaikissa EU-alueella myytävissä uusissa autoissa

Jos taasen virittelet jotain sellaista että 2025 ostat Ukrainaista käytetyn v 2025 auton ilman avustinta ja sitten tuot sen käytettynä eurooppaan, niin no.
 
Eu on kyllä tyhmyyden tiivistyvä.

Takavalot ei pala uusissa autoissa.
Ohituksissa piippaava hälytys vie huomion liikenteeltä.

Parantaako kumpikaan näistä turvallisuutta?
 
Ohituksissa piippaava hälytys vie huomion liikenteeltä.
Onko ohitus piippaus pakollinen ?

Tosin jos tuolla tarkoitat sitä että jos joku ohittaa sinut ja kuljettajaa varoitetaan että kuolleesta kulmasta tulee auto, jota et ole huomannut, niin se kai vähän se idea. Jos taasen olet huomannut, niin ongelma ei avaudu.

Suomessa piemäet takavalot oli heikennys. Tosin niissä ongelma oli lähinnä joidenkin automallien toteutus joka teki siitä ongelmallisen.
 
On se nyt saatana, Wanhoina Hyvinä Aikoina ihminen starttasi...

No joo, aika lienee kullittanut muistot ja suurimmaksi osaksi turvavarusteet lisäävät turvallisuutta kuten muutamat mainitsivatkin, siispä seison korjattuna.
Vaan sitä mieltä olen edelleen että menneinä aikoina ihmiset olivat enemmän sinut autojensa ja niiden tekniikan kanssa.
Paitsi että kaikki eivät olleet, mutta naapurin ukko ainakin ymmärsi virranjakajan päälle. Ja kaikki joutavat piipparit ja infotainmentit ajon aikana vähentävät turvallisuutta.
 
Eu on kyllä tyhmyyden tiivistyvä.

Takavalot ei pala uusissa autoissa.
Ohituksissa piippaava hälytys vie huomion liikenteeltä.

Parantaako kumpikaan näistä turvallisuutta?
Palaa ne silloin kun on tarvetta. Jos jossain ei pala, se on autonvalmistajan syy.
 
No sitten olin väärässä, uusissa tuntuu vaan järjestään olevan anturit tehtaalta lähtiessä.

Anturi on ainoa tapa toteuttaa tuo niin että varsinaisen paineen saa jotenkin tarkistettua. Tuo pyörimisnopeustietoon perustuva systeemi havaitsee vain jos yhden renkaan paine poikkeaa muista.

Tosin turha tuosta on itkeä, suomi on tehnyt kansallisen säädöksen eikä tuota rengaspainevahtia vaadita täällä, joten maahantuojat kytkevät sen yleensä pois päältä, vaikka olisi se pyörimiseroon perustuva järjestelmä.

Ja uusien autojen hinnat senkuin nousee.

Itseasiassa uusien autojen hinnat jostain syystä laskee kokoajan vaikka varusteita tulee vaan lisää.
 
Anturi on ainoa tapa toteuttaa tuo niin että varsinaisen paineen saa jotenkin tarkistettua. Tuo pyörimisnopeustietoon perustuva systeemi havaitsee vain jos yhden renkaan paine poikkeaa muista.

Tosin turha tuosta on itkeä, suomi on tehnyt kansallisen säädöksen eikä tuota rengaspainevahtia vaadita täällä, joten maahantuojat kytkevät sen yleensä pois päältä, vaikka olisi se pyörimiseroon perustuva järjestelmä.

Kytkevät yleensä pois päältä? Missä merkissä näin? Ei ole itselle ainakaan tullut vastaan. Merkkihuolto ei noita usein edes pyydettäessä suostu kytkemään pois päältä.
 
Itellä oli aikaisemmassa autossa nopeusrajoitusten tunnistin. Ei tosin piipannut eikä silleen haitannut muutenkaan. Toimi oikein hyvin muuten mutta suomalaiset ohituskiellon päättymismerkit tunnisti nopeusrajoituksen päättymiseksi :D

Mielenkiintoista nähdä vaikutus sirujen saatavuuteen kun kaikille autovalmistajille pakotetaan.. Nythän sirupulan takia autonvalmistajat on joutunut tiputtelemaan tämäntyylisiä ominaisuuksia pois.

Nopeusmittarin näyttämä on käytännössä aina 5-8% suurempi kuin todellinen nopeus
Tossahan tulee sit motivaatio säädättää nopeusmittari näyttämään oikein.

Ohituksissa piippaava hälytys vie huomion liikenteeltä.
Mikä toi ominaisuus siis on? Itsellä toki piippaa kaistavahti kaistaviivaa ylittäessä, jos ei muista käyttää vilkkua ennen kuin vaihtaa kaistaa. Mutta sehän ongelma poistuu kun muistaa sitä vilkkua käyttää.
 
Tosin turha tuosta on itkeä, suomi on tehnyt kansallisen säädöksen eikä tuota rengaspainevahtia vaadita täällä, joten maahantuojat kytkevät sen yleensä pois päältä, vaikka olisi se pyörimiseroon perustuva järjestelmä.

Pistätkö vinkkejä mikä maahantuoja niitä koodailee pois päältä, tai mistä autosta sen voi itse kytkeä veke niin voi katsella seuraavaa autoa sieltä leiristä?
Aikalailla kaikki kommentit mitä tähän liittyen olen nähnyt on linjoilla "no can do, vikavalo jää palamaan"...

Ketjun aiheena olevaan systeemin pitää kyllä kommentoida, että voi jösses mikä aivopieru taas tämäkin :facepalm:
Kaikkihan meistä just halus taaas yhden ylimääräisen kilkattimen ilmoittamaan itsestään autoon. Tuleekohan taas yks ylimääräinen nappi painettavaksi start-stopin poiskytkemisen ohella minkä saa painaa aina liikkeelle lähtiessä vai pitääkö alkaa tekemään jotain teippivirityksiä millä saa kamerat peitettyä ettei noi paskat pimputtele koko ajan.

Seuraavaa autoa ei varmaan saa ilman puoltakymmentä muutakin turhanpäiväistä varustetta ja merkkivaloa. Nykyinen 2016 Astra on sentään vielä suht vähillä höpsöttimillä kun ei ole kuolleenkulmanjalankulkijankaistannopeustunnistimia, mutta tainnut sen verran moni häkkyrä tulla pakolliseksi tuon jälkeen että niitä merkkivaloja ja äänimerkkejä varmaan tulee seuraavaan enemmän kuin nykyiseen...

Pitää varmaan ottaa asiakseen uusia auto ennen kuin tämä paske tulee pakolliseksi, jos vaikka sais vielä sellaisen auton missä noita pakotettuja huomautuksia ei ole. Sen sitte tietää että toi paska huutais koko ajan koska mittarivirheen takia ajan aina ja joka paikassa auton mielestä "ylinopeutta"
 
Eikö noihin rengaspainevahteihin ole myynnissä erillistä purkkia, mikä lähettää oikeata signaalia ja vikavalo pysyy piilossa?
 
Tosin turha tuosta on itkeä, suomi on tehnyt kansallisen säädöksen eikä tuota rengaspainevahtia vaadita täällä, joten maahantuojat kytkevät sen yleensä pois päältä, vaikka olisi se pyörimiseroon perustuva järjestelmä
Tää vaatis kyllä jotain lähteitä. Minkä merkin maahantuoja tekee näin?
 
Ja miksi muuten kytkis ABS-pohjaisen järjestelmän pois käytöstä kun ei sen käyttö "maksa mitään" asiakkaalle, toisin kuin anturipohjaisen? Kyllähän sillä yhden renkaan vuodon havaitsee aika kivuttomasti hyvissä ajoin...

En mäkään tosta painevalvonnasta niin paljoa tykkää että haluaisin maksaa +200 euroa rengassarjasta, mutta eipä sitä vikavaloa ja joka startin yhteydessä kuitattavaa ilmoitustakaan jaksa katsella tuon säästön takia.
 
Itse kyllä tykkään ihan hyvää tuosta paineanturista - kertaalleen Keski-Euroopan lomalla selvisi vuotava rengas tuon ansiosta ja syyksi paljastui renkaassa tukevasti oleva naula.
 
Itse kyllä tykkään ihan hyvää tuosta paineanturista - kertaalleen Keski-Euroopan lomalla selvisi vuotava rengas tuon ansiosta ja syyksi paljastui renkaassa tukevasti oleva naula.
Naulan huomaa siitä, että ajotuntuma on huono ja sen jälkeen katsoo renkaista, näkee yhden olevan muita tyhjempi.
-noita ilman on pärjätty n. 100 vuotta.
Mutta tää uusi nopeusavustin aivan välttämätön, miten ihmeessä olemme ilman pärjänneet ja mikä parasta saadaan vielä
yksi laite lisää korjattavaksi. Nythän on jo ollut keskustelua siitä pitäisikö noiden toiminta testata katastuksessa.

Suzuki Vitarassa on tutka toimiessaan joskus jopa hyödyksi. Siinä vaan äkkinäinen säikähtää, kun se alkaa turhaan huutamaan (toivottavasti ei kenellekään satu silloin kun jotain muuta huomioitavaa on samaan aikaan). Auton vakiokuski kyllä tottuu siihen aika nopeasti. Talvellahan sen anturi on lunta täynnä, joten sen joutuu laittamaan äänettömäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 125
Viestejä
4 502 769
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom