EU määrää suuren määrän turvavarusteita pakollisiksi autoihin

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 576

Kaistavahti, vireystilan valvonta, älykäs nopeusrajoitin…
EU määrää suuren määrän turvavarusteita pakollisiksi autoihin


Euroopan unioni määrää suuren määrän turvavarusteita pakollisiksi autoihin vuodesta 2021 alkaen.

EU:n vaatimuslistalla vuodelle 2021 ovat seuraavat kaksitoista varustetta:


  • Alkolukko
  • Edistyksellinen hätäjarrutusjärjestelmä
    Hätäjarrutusvilkut
  • Järjestelmä, joka valvoo kuljettajan liikenteeseen keskittymistä
  • Kaistavahti
  • Kuljettajan vireystilan valvonta
  • Onnettomuustiedot rekisteröivä järjestelmä
  • Parempi etutörmäyssuoja ja tehokkaammat turvavyöt
  • Parempi suoja autojen keulassa kevyelle liikenteelle
  • Parempi suoja sivutörmäyksissä
  • Peruutuskamera ja poikittaisen liikenteen hälytysjärjestelmä
  • Älykäs nopeusrajoitin

Mitäs mieltä? Paljonkohan tulee vaikuttamaan esim. ostohintaan ja ylläpitokuluihin?
 
Kaikki muu varmaan alkaa olemaankin vakiovarusteita premium autoissa paitsi alkolukko. Se tulee kyllä aiheuttamaan paljon ongelmia, jos joka helvetin autossa moinen pakollisena on.
Pyytää jotain selvänä olevaa puhaltamaan?
En kyllä suosittele.
 
En nyt muista missä tähän jo törmäsin, mutta alkolukkohan oli käännösvirhe. Alkuperäinen sepustus vaatii autoihin helppoa valmiutta asentaa alkolukko, ei itse lukkoa.
 
Kyllä tilanne silti paha on. Selvästi tässä yritetään normalisoida uusia varusteita. Seuraavaksi pakollisena onkin ihan koko alkolukko ja lisäksi pari muuta kivaa.
 
Noni, saa samointein olla ropottiauto.
Ei noissa oikein enää mitään ajettavaa ole :D
 
Vähän jännitti jo miten käy myöhäisten kokousten jälkeen töihin lähtö jos alkolukko tulis pakolliseksi. Onneksi ei sentään
 
Mitä tarkoittaa älykäs nopeusrajoitin? Onko se semmonen perus rajoitin jonka voi asettaa haluttuun nopeuteen ja sitten ajaa kaasulla sitä vasten tasaista nopeutta? Ikään kuin perseestä oleva vakkari.

Ei kai parempi suoja kevyelle liikenteelle tarkoita sitä että lisävalot ja karjapuskurit kielletään?
 
Mitä tarkoittaa älykäs nopeusrajoitin? Onko se semmonen perus rajoitin jonka voi asettaa haluttuun nopeuteen ja sitten ajaa kaasulla sitä vasten tasaista nopeutta? Ikään kuin perseestä oleva vakkari.

Ei kai parempi suoja kevyelle liikenteelle tarkoita sitä että lisävalot ja karjapuskurit kielletään?
Keulan muotoilu, konepellin takareuna nousee törmäyksessä yms?
 
Samat englanniksi, TM:n suomennokset vähän niin ja näin.
  • Advanced emergency braking
  • Alcohol interlock installation facilitation
  • Drowsiness and attention detection
  • Event (accident) data recorder
  • Emergency stop signal
  • Full-width frontal occupant protection crash test and improved seatbelts
  • Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists, as well as safety glass
  • Intelligent speed assistance
  • Lane keeping assist
  • Pole side impact occupant protection
  • Reversing camera or detection system
New EU vehicle safety standards could prevent 25,000 deaths within 15 years | ETSC
upload_2018-5-25_17-32-41.png
 
Mitä tarkoittaa älykäs nopeusrajoitin? Onko se semmonen perus rajoitin jonka voi asettaa haluttuun nopeuteen ja sitten ajaa kaasulla sitä vasten tasaista nopeutta? Ikään kuin perseestä oleva vakkari.

Ei kai parempi suoja kevyelle liikenteelle tarkoita sitä että lisävalot ja karjapuskurit kielletään?
Kamera lukee älykkäästi nopeusrajoituksen ja autolla ei pysty saamaan sakkojakaan.

Yleensähän tuo nopeudenrajoitin kytkeytyy pois päältä, kun painaa kaasun aivan pohjaan.
 
Miten se appiukko sanoo, c'est la vie ja päristele pitkin peltoja ja maalaisteitä katto auki ja huivi hulmuten vanhalla paskalla ja vittuilee jos joku santarmi sattuu kerran kuussa kylätielle eksymään. Ja se on kova ukko vittuilemaan, käsien heilutuksesta ja suunkäymisestä päätellen. (itse ymmärrän luonnollisesti vain kirosanat)

Tämä siis Ranskassa maaseudulla.

Yritin selittää sille käsitteitä "tuulipuku" ja "toyotamies" ja "suomalaisia kairataan ahteriin" mutta se vain levitteli käsiä säälivän näköisenä. Ranskikset, on niillä vissiin vaikeaa näitten säädösten ja pykälien kanssa toisin kuin täällä härmässä.
 
Sinänsä aika maltillisia vaatimuksia, koska pikkuautoihinkin (B-segmentti) saa suurimman osan noista tällä hetkellä lisävarusteena.
 
Omasta autostani löytyy vireystilan vahti, eikä se toimi kyllä ollenkaan. Hälyttelee aivan satunnaisesti. Mistähän saisi toimivaa tekniikkaa ennen kuin se muuttuu pakolliseksi?
 
satunnaisesti. Mistähän saisi toimivaa tekniikkaa ennen kuin se muuttuu pakolliseksi?
Tuota mietinkin, että vaikka toi tekniikka kuulostaa paperilla järkevältä, niin valvooko kukaan oikeesti laatua ja kuinka laajalti noita oikeesti testataan kun EU:stakin löytyy erilaisia olosuhteita laidasta laitaan. Paljon kuulee ihmisiltä valitusta sitä mukaa kun uusia autoja ostetaan, että kaikennäköstä härveliä löytyy mutta toiminta on vähän kuin arpanopalla heittäisi.
 
Estääkö nuo alkolukot ajamisen, jos ulospuhallusilmasta löytyy hyvinkin pieni määrä alkoholia? Tulee nimittäin silloin tällöin otettua se yksi kalja ravintolassa ja ajettua kotiin.
 
Paljonko nämä turvavarustukset maksaa nyt suomessa?

Melkein kaikki tuosta listalta on ihan vakiovarustelua vaikkapa uudessa volvossa. Lisäksi esim. Yhdysvalloissa vaaditaan jo peruutuskamera kaikissa uusissa ajoneuvoissa, ihan 100% fiksu juttu.

Tarkastetaankohan tuollaisia joskus vielä katsastuksessa, toivottavasti.
 
Estääkö nuo alkolukot ajamisen, jos ulospuhallusilmasta löytyy hyvinkin pieni määrä alkoholia? Tulee nimittäin silloin tällöin otettua se yksi kalja ravintolassa ja ajettua kotiin.
0,2 promilleen noin näyttäisi olevan asetettu:
https://www.poliisi.fi/instancedata...alvotusta_ajo-oikeudesta.pdf?336ace7c1941d388

Mutta ei näitä siis kukaan ole edes esittänyt käsittääkseni kaikkiin autoihin, vain sitä että helppo asennusmahdollisuus pitää olla. Alkolukkoja kai lähinnä on ratista kärähtäneillä ja tietyillä ammattikuskeilla (esim. koulukyydit). Näissä tapauksissa on varmaan ihan ok, että ei voi käydä välissä kaljalla.

Ainoa mitä vähän ihmettelen on tuo peruutuskamera/tutka. Minusta tuo on lähinnä mukavuusvaruste, ei turvallisuus. Voi toki parkkipaikkakolhuja ehkäistä, tosin sekin on tutkimusuutisoinnin perusteella kyseenalaista (juuri oli juttua, että kameralla tai tutkalla varusteltuja kolaroidaan parkkipaikalla enemmän kuin ilman).
 
Ainoa mitä vähän ihmettelen on tuo peruutuskamera/tutka. Minusta tuo on lähinnä mukavuusvaruste,
Ilmeisesti maailmalla on telottu mini-ihmisiä parkkipaikoilla niin paljon, että tuo on nähty tarpeelliseksi. Aikuinen myt näkyy peileistä, mutta polvenkorkuinen jää helpommin katveeseen.

Ja kuka nyt ei haluaisi pelastaa lapsia...
 
Tehdään ensin autoista niin paskoja, ettei niistä nää ulos -> Tarvitaan kamera, että nähdään ulos.

Pitäisi varmaankin ostaa 10 kpl nykyisiä autoja varastoon, ettei tarvitse uusiin tässä elämässä koskea.
 
0,2 promilleen noin näyttäisi olevan asetettu:
https://www.poliisi.fi/instancedata...alvotusta_ajo-oikeudesta.pdf?336ace7c1941d388

Mutta ei näitä siis kukaan ole edes esittänyt käsittääkseni kaikkiin autoihin, vain sitä että helppo asennusmahdollisuus pitää olla. Alkolukkoja kai lähinnä on ratista kärähtäneillä ja tietyillä ammattikuskeilla (esim. koulukyydit). Näissä tapauksissa on varmaan ihan ok, että ei voi käydä välissä kaljalla.

Nuo koululaisia kuljettavien linja-autojen alkolukot ovat yleensä käynnistyksen estäviä, eli jos ruokiksen ajaksi jättää auton käyntiin voi ottaa iltapäiväkännin. Tosin melkein puolen vuoden ajan voi aloittaa aamunkin loiventavalla, koska viileämmillä keleillä varikkohenkilökunta käy käynnistämässä autot hyvissä ajoin ennen lähtöä.

Toisinaan linja-autovarikolla on ollut tuon aamukäynnistyksen kanssa ongelmia kun ei ole selviä kavereita töissä. :)

Ainoa mitä vähän ihmettelen on tuo peruutuskamera/tutka. Minusta tuo on lähinnä mukavuusvaruste, ei turvallisuus. Voi toki parkkipaikkakolhuja ehkäistä, tosin sekin on tutkimusuutisoinnin perusteella kyseenalaista (juuri oli juttua, että kameralla tai tutkalla varusteltuja kolaroidaan parkkipaikalla enemmän kuin ilman).

Peruutuskamera on kyllä joo lähinnä mukavuusvaruste, mutta tutka on kyllä ihan jees. Kun se äkkiseltään rääkäisee, niin kyllä sitä pysähtyy vähän tarkemmin tutkmaan tilannetta ennen kuin jyrää takanaolijasta yli.

Kylläpä nuo erikoisemmat elektroniset osat on aina ollut marmoritiskikamaa.

Jos jokin tuollainen tulee pakolliseksi vakiovarusteeksi, se ei ole "erikoisempi elektroninen osa". Lisäksi jos jossain vanhassa lintassa tuollainen on sökönä, niin voihan sinne laittaa jonkun yleismallisen peruutuskameran, jos orkkisosa on liian kallis tai vaikea saada - ihan niin kuin nykyiselläänkin tehdään pakollisten varusteiden kanssa.
 
Tuo peruutuskameran pakollisuus on kyllä niin huvittavaa. Opelissa on sellainen ja eipä siihen tule katsottua kuin ainoastaan peruutettaessa lähelle seinää tai parkkiruutuun peruuttamisen viimeisillä metreillä.

Tutkien pakollisuuden ymmärrän. Älykäs nopeusassistentti? Täh?
 
Älykäs nopeusassistentti? Täh?
Tarkoittaisikohan adaptiivista vakkaria. Sekään ei kyllä ainakaan Skodassa toimi kovin turvallisesti. Jos edessä oleva kääntyy erillistä kaistaa pitkin pois, auto suorittaa joskus hätäisen jarrutusliikkeen, ellei itse kaasupolkimella ole ennakoiden ohjannut jatkamaan samaa nopeutta.
 
Alkolukosta maksaminen ottaa päähän koska itsellä nollatoleranssi. Mutta juoppoja varten se onkin.
 
Tuo peruutuskameran pakollisuus on kyllä niin huvittavaa. Opelissa on sellainen ja eipä siihen tule katsottua kuin ainoastaan peruutettaessa lähelle seinää tai parkkiruutuun peruuttamisen viimeisillä metreillä.


Samaa mieltä siinä, että tutkat pitäisi mielummin olla pakollisia.

Se on tietysti mihin on tottunut. Mulla taas ei juuri tule peileihin katseltua, kun kameroista näkee ja parin 360-kamerajärjestelmä -auton aikana ehtinyt jo tottunut sellaiseen.
 
Ihan ok juttuja mielestäni. Mikään noista ei tekniikkana ole erityisen uutta ja mullistavaa vaan koeteltua ja testattua. Senkun asentaa halvempiin autoihin vaan. Nyt kun ne on pakollisia turvavarusteita niin ei mene veroakaan niistä.

Mikäs juttu tuo on, että osa auton varusteista olisi vapautettu veroista? Mistä veroista on kyse? Eikös autovero ja ALV lasketa kokonaishinnasta, jolloin kaikki hinnassa mukana oleva vaikuttaa veron määrään CO2-päästöjen määräämän veroprosentin mukaisesti?
 
Alkolukosta maksaminen ottaa päähän koska itsellä nollatoleranssi. Mutta juoppoja varten se onkin.
Ei tule alkolukkoa pakolliseksi vaan sen asennusmahdollisuus. Enpä usko että tuo niin kauheasti kustannuksiin vaikuttaa.
Ei mikään. Jäänyt varmaan jostain uutisesta joskus päähän kytemään ajatus että lain vaatimia turvavarusteita ei erikseen verotettaisi.

Olishan se liian hienoa tietty.
Juu tuon on aivan hanurista. Monta näistä kohta-turvallisuuden-kannalta-pakollisista varusteista löytyy nyt lisävarustelistalta, ja jätetään ruksimatta kun joutuu maksamaan satasia ellei tuhansia ylimääräistä veroa moisista.
 
Turvallisuuslisävarusteiden autoverottomuus aiheuttaisi nähdäkseni kaikenlaisia erikoisia tilanteita jos ne muuttuisivat pakolliseksi, koska silloin autovalmistajat vain toteaisivat, että "kaistavahti Daciaan maksaa 5000e ja automaattijarruttava vakkari 4000e, autoverolliseksi auton hinnaksi jää täten 2000e ja vero on melkein nolla."
 
Verotuksen pitäisi mennä yksinkertaisemmaksi, ei monimutkaisemmaksi. Ei voi kannattaa.
 
Verotuksen pitäisi mennä yksinkertaisemmaksi, ei monimutkaisemmaksi. Ei voi kannattaa.
Jos nyt näistä turvavarusteista ja verosta puhut, niin en minä ainakaan ehdottanutkaan että monimutkaistettaisiin verokäytäntöä. Vaan vain totesin, että se on hanurista, että meidän raskas verotus jatkuvasti estää niiden turvavarusteiden myyntiä ja yleistymistä.

Varsinkin kun se rajoittaminen ei ole pelkästään se veron summa. Raskas verotus on myös johtanut siihen, että Suomessa karsitaan vakiovarusteita hinnan pitämiseksi alhaalla ja lisävarusteiden hinnat taas ovat jo ennen veroa korkealla, kun jostain se kate pitää repiä (autothan on Suomessa halpoja, kun veroja ei huomioida).

Jonkinmoinen ristiriitaisuus siinä vaan on, kun ensin raippaverotetaan ja sitten määrätään pakolliseksi.
 
Itse kyllä veikkaan, että pikemminkin noiden varusteiden pakollisuus saa aikaan sen, että autot tulevat olemaan halvempia kuin jos ne hankkisi lisävarusteina. Lisävarusteethan ovat autotehtaille tärkeä tulonlähde, koska niissä on poskettomat katteet. Kuitenkin suuri osa ihmisistä haluaa ostaa sen hinnat alkaen -mallin auton, eikä halua maksaa siitä ylettömästi, joten vakiona turvavarusteltujen autojen hintoja ei voi nostaa paljoa verrattuna vanhempiin autoihin. Käytännössä varmaan autovalmistajat keksivät jotain uusia lisävarusteita, joilla nyhdetään entisenlaiset katteet.
 
Jos nyt näistä turvavarusteista ja verosta puhut, niin en minä ainakaan ehdottanutkaan että monimutkaistettaisiin verokäytäntöä. Vaan vain totesin, että se on hanurista, että meidän raskas verotus jatkuvasti estää niiden turvavarusteiden myyntiä ja yleistymistä.

Varsinkin kun se rajoittaminen ei ole pelkästään se veron summa. Raskas verotus on myös johtanut siihen, että Suomessa karsitaan vakiovarusteita hinnan pitämiseksi alhaalla ja lisävarusteiden hinnat taas ovat jo ennen veroa korkealla, kun jostain se kate pitää repiä (autothan on Suomessa halpoja, kun veroja ei huomioida).

Jonkinmoinen ristiriitaisuus siinä vaan on, kun ensin raippaverotetaan ja sitten määrätään pakolliseksi.

Nojaa, harvoin suomessa on automalleista sitä kaikkein riisutuinta mallia edes maahantuontiohjelmassa, saatika että maahantupja vielä tilaisi ilman jotain "vakiovarustetta".

Sitäpaitsi niiden vakiovarusteiden poistaminen poikkeuksetta nostaa hintaa, en tiedä onko tuo edes mahdollista normaaleissa henkilöautoissa, mutta hyötyajoneuvoissa joista joskus jätetään jotain vakiovarusteita pois, tulee autolle hieman enemmän hintaa kuin vastaava auto vakiovarustein.
 
Nojaa, harvoin suomessa on automalleista sitä kaikkein riisutuinta mallia edes maahantuontiohjelmassa, saatika että maahantupja vielä tilaisi ilman jotain "vakiovarustetta".

Mitä käynyt tässä tämän vuoden puolella koeajolla, niin aika monet Kiat ja Toyotat ja muut kinnerit on kyllä niin perusvarusteltuja, että automaatti-ilmastointikin on "luksusvaruste" puhumattakaan et sen pitäisi olla kaksialueilmastointi. Automaattisena. Vakkarikaan ei ole mikään itsestäänselvyys nykypäivänäkään. Kyllä näitä löytyy.
 
Mitä käynyt tässä tämän vuoden puolella koeajolla, niin aika monet Kiat ja Toyotat ja muut kinnerit on kyllä niin perusvarusteltuja, että automaatti-ilmastointikin on "luksusvaruste" puhumattakaan et sen pitäisi olla kaksialueilmastointi. Automaattisena. Vakkarikaan ei ole mikään itsestäänselvyys nykypäivänäkään. Kyllä näitä löytyy.
No tietysti jossainhan sen perusvarustelun taso menee, mutta siltikään suomen maahantuojat eivät yleensä ota sitä varsinaista perusvarustelua maahantuontiohjelmaan ollenkaan, vaan ne "perusvarusteet" ovat vakiona. Esimerkiksi tuo mainittu ilmastointi, monessa pikkuautossa se on tosiaan lisävatuste vieläkin, mutta suomen maahantuoja tilaa kaikki autot automaattisesti sillä perusilmastoinnilla, joka nyt kuitenkin suurimmalle osalle ihmisistä on ihan ok. En mäkään kahdesta alueesta tai automaatti-ilmastoinnista mitään ylimääräistä maksaisi ellei se nyt sattuisi olemaan osa varustepakettia joka on pakko ottaa kun siinä on mukana sellainen varuste josta mä olen valmis maksamaan.

Usein myös kaikkein pienitehoisimmat mallit jätetään pois suomen maahantuontiohjelmasta noissa pikkuautoissa. Moni unohtaa sen että me kuitenkin asutaan erittäin vauraassa valtiossa ja meillä on varaa ostaa reilusti varusteltuja autoja.
 
Alkolukon osalta tuo Euvostoliiton vaatimus on tosiaankin asennusvalmius.
Hätäjarrutusvilkuthan sitten taas ovat suoraan Suomen tieliikennelain vastaiset. Täällähän nelivilkkua saa käyttää käytännössä ainoastaan ns. väärinpysäköintivaloina. Saksalaistyylinen "Stau" varoitus nelivilkulla liikkuvasta autosta on ehdottomasti kielletty.
 
Viimeksi muokattu:
Alkolukon osalta tuo Euvostoliiton vaatimus on tosiaankin asennusvalmius.
Hätäjarrutusvilkuthan sitten taas ovat suoraan Suomen tieliikennelain vastaiset. Täällähän nelivilkkua saa käyttää käytännössä ainoastaan ns. väärinpysäköintivaloina. Saksalaistyylinen "Stau" varoitus nelivilkulla liikkuvasta autosta on ehdottomasti kielletty.
EIkös trafin nykyisessä ohjeistuksessa ole sallittuna nuo hätävilkut tai nopeasti vilkkuvat jarruvalot hätäjarrutuksessa..
 
EIkös trafin nykyisessä ohjeistuksessa ole sallittuna nuo hätävilkut tai nopeasti vilkkuvat jarruvalot hätäjarrutuksessa..

Näin juuri ja on lienee ollut jo jonkin aikaa? Ainakin omassa -08 Grande Puntossakin oli aikoinaan moiset ja sen jälkeen jokaisessa italiaanossa Fiateista Alfoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 635
Viestejä
4 537 466
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom