Ethernet kaapelien itse värkkääminen

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Muistelen, että olen täältä aiemmin lukenut kaapelien itse tekemiseen liittyen, mutta tähän hätään en tuota ketjua löytänyt.

Taustaa millä ei nyt sinällään suurempaa väliä ole: Pointti on vedellä pitkin taloa ethernet kaapelia ja piuhan päihin pitäisi sitten saada ne liittimet paikoilleen, mutta tämä nyt tuntuu olevan helpommin sanottu kuin tehty. Eli katselin eilen muutaman videon netistä (piuhojen järjestys liittimeen yms) ja homma vaikutti aikalailla selvältä.
No eikun tekemään ja ensimmäinen koepiuha valmistuikin tovin ähräämisen jälkeen. Kaapelitesteria mulla ei ole, vielä, kun sellainen on kiinasta tulossa samoin kuin lisää liittimiä. No päätin nakata piuhan hubin ja ps5:sen väliin ja eihän se inahdakkaan.
Noo sitten ajattelin, että jotain meni vituilleen (esim joku piuha väärään kohtaan tms) ja ehkä menikin, vaikea sanoa ilman testeriä ja eikun tekemään uutta piuhaa, kunhan nyt ensin olin kerrannut hommat netistä, että kaikki on varmasti selvää.
Seuraava piuha valmistui ja testaamaan. Ei ***tun **ttu, ei vieläkään mitään. No loppujenlopuksi tässä kuitenkin jotain edistystä tapahtui, kun aikani asiaa pähkäilin ja littimiä zoomailin ja kokeilin piuhaa uudelleen niin selvisi, että siinä on jonkunmoinen kosketushäiriö ja piuha toimii tietyssä asennossa eli piuhojen järjestys ainakin pitäisi olla oikein.
Ja sitten kysymyksiä: Onko tämä piuhojen teko ihan helvetin vaikeaa vai miksi tämä nyt ei oikein tunnu onnistuvan? En kuitenkaan lähtökohtaisesti ole ihan peukalo keskellä kämmentä ja olen värkännyt aikojen saatossa yhtä sun toista, mutta tämä homma nyt ei tunnut oikein lähtevän. Onko nuo pihdit paskat, liittimet paskoja, tekijä täysin paska vai mikä? Onko heittää jotain vinkkejä tämän selostuksen pohjalta mikä tässä voisi olla tai missä vaiheessa tämä homma yleensä kusee jos on kustakseen, että vähän saisi hommaan jotain tolkkua?

Minulla on jo ajat sitten puuilosta hommatut pihdit tässä linkki:

Ja liittimiä:

Kaapelit hommasin verkkokaupasta:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 428
Muistelen, että olen täältä aiemmin lukenut kaapelien itse tekemiseen liittyen, mutta tähän hätään en tuota ketjua löytänyt.

Taustaa millä ei nyt sinällään suurempaa väliä ole: Pointti on vedellä pitkin taloa ethernet kaapelia ja piuhan päihin pitäisi sitten saada ne liittimet paikoilleen, mutta tämä nyt tuntuu olevan helpommin sanottu kuin tehty. Eli katselin eilen muutaman videon netistä (piuhojen järjestys liittimeen yms) ja homma vaikutti aikalailla selvältä.
No eikun tekemään ja ensimmäinen koepiuha valmistuikin tovin ähräämisen jälkeen. Kaapelitesteria mulla ei ole, vielä, kun sellainen on kiinasta tulossa samoin kuin lisää liittimiä. No päätin nakata piuhan hubin ja ps5:sen väliin ja eihän se inahdakkaan.
Noo sitten ajattelin, että jotain meni vituilleen (esim joku piuha väärään kohtaan tms) ja ehkä menikin, vaikea sanoa ilman testeriä ja eikun tekemään uutta piuhaa, kunhan nyt ensin olin kerrannut hommat netistä, että kaikki on varmasti selvää.
Seuraava piuha valmistui ja testaamaan. Ei ***tun **ttu, ei vieläkään mitään. No loppujenlopuksi tässä kuitenkin jotain edistystä tapahtui, kun aikani asiaa pähkäilin ja littimiä zoomailin ja kokeilin piuhaa uudelleen niin selvisi, että siinä on jonkunmoinen kosketushäiriö ja piuha toimii tietyssä asennossa eli piuhojen järjestys ainakin pitäisi olla oikein.
Ja sitten kysymyksiä: Onko tämä piuhojen teko ihan helvetin vaikeaa vai miksi tämä nyt ei oikein tunnu onnistuvan? En kuitenkaan lähtökohtaisesti ole ihan peukalo keskellä kämmentä ja olen värkännyt aikojen saatossa yhtä sun toista, mutta tämä homma nyt ei tunnut oikein lähtevän. Onko nuo pihdit paskat, liittimet paskoja, tekijä täysin paska vai mikä? Onko heittää jotain vinkkejä tämän selostuksen pohjalta mikä tässä voisi olla tai missä vaiheessa tämä homma yleensä kusee jos on kustakseen, että vähän saisi hommaan jotain tolkkua?

Minulla on jo ajat sitten puuilosta hommatut pihdit tässä linkki:

Ja liittimiä:

Kaapelit hommasin verkkokaupasta:
Varmaan pari tarkkaa kuvaa tehdystä liittimestä kertoisi enemmän missä homma on mennyt pieleen. Mutta johtimet tosiaan pitää olla oikeassa järjestyksessä ja aivan pohjaan asti työnnettynä liittimessä (itse nykyään mieluummin käytän niitä liittimiä joista johtimet tulee päästä läpi niin varmasti on riittävän syvällä) ja kunnollinen puristus. Jos puristus jää vähänkin vajaaksi niin joku johdin ei välttämättä saa kontaktia.
 
Liittynyt
22.04.2018
Viestejä
211
Tuli tässä taannoin vähän sisäverkkoa omassa talossa uudistettua/ lisättyä. Kaapeleiden tekohan ei mitään rakettitiedettä ole. Homma sujuu kun on pihdit millä puristaa liittimet, ja oikeanlainen liitin kaapeliin joka on käytössä tai tulee käyttöön. Itsehän olen pihi ja tilasin kaikki roinat, pihdit, liitimet ja testerin AliExpressistä. Kaapelin ostin täältä, taisi Cat6A:ta. AExpressin tavarat oli ihan suht' laadukkaita. Omalla kohdalla tilanne eskaloitua ostamani Cat6A johdon monisäikeisen johdon kaapeliparien päällä olevan eristeen paksuuteen joka oli liian ohutta ostaamaani liittimeen. Ei siis pysynyt johdot omassa kolossaan vaan pääsivät liikkumaan asennus ja puristus vaiheessa. Hermo meni kerran jos toisenkin. Ideaali tilanne siis on että johto on juuri liittimessä olevan kolon paksuinen jolloin pysyy nätisti paikallaan. No itse ratkaisin sitten homma niin että kävin ostamassa liittimet johin et tarvitse puristina lainkaan. Asennus helppo, toimii voin suositella. Liitin on hieman isokokoinen mutta ei haitannut itse.
Mutta palatakseni näihin liittimiin ja johtimien eristeen paksuuksiin, niin ilmeisesti niille on olemassa jotain koodistoa kun selvitteliin asiaa jälkikäteen. Eli tarkista eristeen ja johtimen paksuus liittimeen istuvaksi.

edit: Sen verran voin suositella liittimiä, jossa voit työntää johdot liittimen läpi ja puristin josta löytyy leikkuri niin saat liittimen pään siistiksi.
 
Liittynyt
09.10.2017
Viestejä
252
Mä etsin viime syksynä että mistä saisi asiallista notkeaa ja nimenomaan monisäikeistä UTP-kaapelia niin Triosoftilta löytyi ja samalla sopivia liittimiä missä on erillinen kampa josta piuhat vedetään ensin läpi ja sitten siitä liittimeen:


Näillä on piuhat onnistuneet hienosti joka kerta.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 751
Amiksessa nuita tuli puristeltua ja kyllä se tarkkaa hommaa on, vaikkei hankalaa olekaan.
-Johdot oikean pituisia
-Oikeassa järjestyksessä
-Painetaan RJ-45:lle suunnitelluilla pihdeillä pohjaan asti
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 782
Kunnolliset pihdit on ainakin erittäin tärkeä noissa. Tein itse kämppään vähän aikaa sitten liittimet ja ihmettelin kun tuli hirveän isoja laatueroja johtojen välillä. Tarkemmin tarkastellessa huomasin että puristamisen jälkeen osassa johdoista liittimet eivät saaneet kunnolla kontaktia. Ostin sitten parhaat pihdit mitä löysin niin sen jälkeen alkoi homma sujua. Lisäksi tuossa tosiaan on muutama olennainen asia joihink annattaa kiinnittää huomiota:
1. Varaa kaapeliin riittävästi ylimääräistä jotta riittää varat korjaukseen jos liitos menee mönkään.
1. Älä kuori kaapelia sillä pihtien kuorintatyökalulla vaan käytä pieniä laadukkaita sivuleikkureita joilla napsit sen kuoren siististi pois. Noissa pihtien kuorintatyökaluissa on isoja eroja ja välillä jos johtimet ovat tietyssä asennossa johdon sisällä niin toimenpide saattaa aiheuttaa nirhauman johtimeen jolloin liitos on pilalla.
2. Kiinnitä erityistä huolellisuutta johtimien pituuteen. Jokaisen johtimen pitää mennä aivan liittimen perällä ennen puristamista silleen että liittimessä oleva kolo (vedonpoistaja) koskettaa kuoriosaa.
3. Kun saat puristettua liittimen tarkastele liitos silmämääräisesti läpi ja katso että jokainen johdin on varmasti kohdallaan oikeassa paikassa ja pohjassa asti

Käyttämäni työkaluit:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Kiitoksia vastauksista! Hyviä pointteja ja eiköhän näillä neuvoilla eteenpäin pääse, ainakin toivottavasti.
Voipi hyvinkin olla, että nuo pihdit ei ihan parasta a-luokkaa ole, mutta pitää yrittää niillä nyt värkätä ja jos tuntuu ettei harjoitus tuota tulosta niin sitten pitänee investoida parempiin. Mulle on tulossa Kiinasta kolmenlaisia eriliaisia liittimiä joten joskohan jollain niistä homma onnistuisi. Siellä ne ei maksa juuri mitään niin tuleepahan vähän selkoa onko niissä miten merkittäviä eroja oman tekemisen kannalta. Taisi olla metallikuorisia osa eli saa suojattuja tehtyä niistä, sitten on niitä mistä piuhat tulee läpi ja sitten on noita "perus" liittimiä.
@Seba_N taisi mainita, että jossain liittimissä tulee mukana sellainen kampa, no mulla noissa Nediksen liittimissä se on, ja siltikin ne pari ekaa pätkää onnistuin sössimään. Varmaan tekijässä sit vika.
Olen piuhoja ruvennut tänne vetämään ja teen noita harjoitus pätkiä eka, mutta olen jättänyt reilusti varaa noihin jo vetämiini piuhoihin, että on varaa sössiä. Kuitenkin joku varmuus tuohon tekemiseen pitää saada, kun ideanahan juurikin olisi itse tekemällä saada sopivan mittaisia pätkiä noista.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 325
Mulla on noita samoja Nediksen liittimiä ja muistaakseni Bilteman tai Motonetin pihdit. Ensimmäisiä kun tein niin ei mulla ollut hajuakaan tuosta irtokammasta kun ne oli siellä liittimen sisällä. Vittu mikä tuhraaminen mutta sain siltikin tehtyä parin harjoituskappaleen saattelemana (ja muistin että aikoinaan amiksessa ne joutui näpertämään samallalailla n 25v sitten). Huomasin nuo irtokammat vasta myöhemmin kun tein toista kaapelia.
Nyt kun viimeviikolla tein niin suurin ongelma oli muistaa värijärjestys. Jättää johtimet vaan surutta pitkäksi (kuten 50mm tms), tunkee helposti johtimet kampaan, painaa kamman oikealle etäisyydelle vaipan kuorimakohtaan nähden, sivareilla johtimet poikki, kaapelin tunkeminen liittimeen ja puristus.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Noniin pitääpi päivitellä tilannetta sillä eilen saapui yksi Kiinantilaus jossa oli kaapelitesteri ja noita läpi vedettäviä liittimiä eli niitä jossa ne johdot saa vedettyä sieltä edestä läpi.
Alkuun oli hiukan hankalampaa saada asemoitua piuhat liittimeen, mutta vähän kun tuumailia ja kokeili niin alkaa nyt jo sujua.
Isoin asia tässä kuitenkin on, että homma toimii nyt kuin junan vessa. Ei yhtään huonoa liitosta ole tullut tehtyä. Kaikki liittimet ovat toimineet.
Mulla nuo pihdit ei leikkaa niitä ylimääräisiä johtoja siitä edestä pois, mutta terävällä mattopuukolla ne on helppo saada siististi katkottua eli ongelmaa sen suhteen. Kuka täällä sanoikaan noista liittimistä, että homma toimii niin tuntuu tosiaan omallakin kohdalla toimivan tosi hyvin! Hintakin oli kohtuulliset 3,75€ 50kpl liittimiä ja testeri oli sen huikeat 4€ :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 193
Kuka täällä sanoikaan noista liittimistä, että homma toimii niin tuntuu tosiaan omallakin kohdalla toimivan tosi hyvin! Hintakin oli kohtuulliset 3,75€ 50kpl liittimiä ja testeri oli sen huikeat 4€ :)
Pistä toki linkit noista tuotteista jos joku muu arpoo samaa :)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Jep, tässäpä linkit noihin mitä on tullu käytettyä. Toinenkin Kiinan tilaus tuli ja siinä tuli lisää erilaisia rj45-liittimiä, mutta olen käyttänyt nyt näitä linkin liittimiä, kun tuntuu onnistuvan aikalailla varmasti. Yhden onnistuin sössimään jostain syystä, mutta on noita johtoja jo kyllä tullu tehtyäkin.
Eli liittimet: 0.94€ 91% OFF|ZoeRax 10PCS/50PCS RJ45 Connectors Cat5e Cat6 Pass Through EZ to Crimp Modular Plug for Solid Stranded Network Cable
Ja se kaapelitesteri: 0.94€ 92% OFF|ZoeRax Network Ethernet Cable Tester for LAN RJ45 Cat5 Cat5e Cat6 Cat6a Cat7 UTP/Shielded Cable and RJ11 RJ12| | - AliExpress
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Noniin jatketaanpa juttua, kun on tullut tehtyä pari havaintoa asioiden edetessä.
Elikkäs piuhoja olen tehnyt jokusen ja homma toimii suurelta osin mainiosti. Nyt kuitenkin tein tuossa pari havaintoa, onneksi lyhyemmistä piuhoista, mitä olen tehnyt, että nehän ei näytäkkään tuossa parissa eri hubissa kuin 100megan yhteyttä, kun verkon pitäisi olla aika lailla kautta linjan gigainen.

Piuhathan testerin mukaan näyttäisi toimivan ja toki toimivatkin, mutta jotain siinä on pielessä kun vermeet ei tunnista niiden kautta tulevaa yhteyttä kuin sata megaiseksi.

Mistäs tuo nyt sitten johtuu?
Huono kontaksi jossain välissä mikä toimii, mutta ei riittävän hyvin?
Ei kait tässä isompaa ongelmaa kuin tehdä vaan uudet piuhat ja toivoa parasta tai käyttää tuolta laatikosta löytyviä valmiita piuhoja, mutta noin niinkuin ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitäs viddua.
Kun tuokin yksi piuha mikä droppasi yhteyden satamegaiseksi tuntui toimivan satamegaisena aikalailla virheettömästi kun sattui sopivasti olemaan tietokone siellä piuhan päässä niin ajelin speedtestjä ja pingailin verkkoa niin ei mitään ongelmaa sinällään yhteys vaan rajoittui siihen 100 megaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 154
Liittimet uusiksi vain. Nuo halpis/perus testerit, kun ei muuta kerro, että siellä on vain kontakti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 428
Juu, uusiksi vaan. Itse en luottaisi tuohon AliExpressin testeriin pätkääkään, ulkoisesti samannäköistä mutta eri merkkistä olen ihmetellyt ja tutkinut joskus pari vuotta sitten ja se näytti välillä että risa kaapeli oli ehjä ja vastaavasti ehjä kaapeli olisi risa joten meni totaalisesti noihin halpistestereihin luottamus. No, toisaalta, kun tuli kurkattua tuon härvelin sisään niin ei yhtään ihmetytä että toimii niin epämääräisesti. Ainakin siinä yksilössä sai olla liitännällä ylimenovastusta muistaakseni kilo-ohmeja ja silti näytti että yhteys oli ok eli jos johdin suunnilleen edes hipaisee sitä liittimen pinniä niin näyttää että olisi ok vaikka ei mitään oikeaa kunnon kontaktia edes olisikaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 028
Viestejä
4 210 627
Jäsenet
71 005
Uusin jäsen
Seppochu

Hinta.fi

Ylös Bottom