Etätyöt/Home-office keskustelu - kysy konkareilta & kerro omista jipoistasi

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 361
Miksi pitää olla etäpalavereissa webkamera?
Eikö etäpalavereita voisi tehdä pelkällä äänellä?
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Jep, kyseessä on etänä järjestettävä koe. Kävin jo tänään Gigantin ja Prisman webkamera tarjonnan katsomassa, mutta tyhjänähän ne hyllyt tietysti oli.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Itse en saanut tuota Droidcamia toimimaan, mutta hoidin asian niin, että menin zoomiin tietokoneella kuulokkeiden mikki ja äänet päällä + kännykällä erikseen ja otin kännykän kautta vain videon zoomiin, tämä kelpasi opettajalle.
Pieni ongelma oli vaan siinä kun alkoi puhumaan niin kuuluikin oma ääni kaikuna kännykän kautta eikä ääntä saanut pois, tässä sitten oli mukava tehdä Ruotsin suullista koetta. :lol: Hyvin kuitenkin meni. Eikä toivottavasti enään mihinkään tarvia web kameraa.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Mitenkä ne on etätyöt sujunut? Somejätiltä hurja linjaus: Etätöihin saa jäädä pysyvästi meilläkin firma varmaan tulee tulevaisuudessa kasvattamaan etätöiden määrää. Itse laitoin 27 ja 22 näytöt varalle ja ostin 55 samsungin tv:n. Vastaa kuva alaltaan 4x27 näyttöä. Eipä sitä ylä osaa työpöydästä tule käytettyä kovin usein. Mutta on kyllä hyvä kuvien katselussa ja isompien kaavioiden pyörittelyssä. Tosin kaareva näyttö ois vielä parempi. Alkaa tuossakin nurkat olemaan turhan kaukana.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Full hd näyttö oli se 27 1920*1080. 4k on tämä 55 eli 3840×2160.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitenkä ne on etätyöt sujunut? Somejätiltä hurja linjaus: Etätöihin saa jäädä pysyvästi meilläkin firma varmaan tulee tulevaisuudessa kasvattamaan etätöiden määrää.
Meillä on myös lupailtu, että vanhaan "voit sää yhden päivän etätöissä olla jos pyydät nätisti" -systeemiin, vaan kaikki saisivat tehdä etätöitä työtehtävien vaatimusten mukaisesti. Samalla työnantaja tosin keksi, että jo aiemmin suunnitteilla olleen remontin yhteydessä muutetaankin nykyinen avotoimisto vielä avoimemmaksi "monitoimitilaksi", josta ei kaikille löydy edes omaa työpistettä. Työpisteiden määräkin olisi pienempi kuin työntekijöiden, koska hei osahan on etätöissä!

Itse tarvitsen onneksi testilaitteistoa, joka kestäisi aina puoli työpäivää pystyttää ja purkaa, ja pc:kin on kannettavan sijaan kahden ihmisen kannettava: kyljessä on lappu "> 25 kg" ja käsky kantaa kahdestaan. Oma työpiste siis löytyy jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Mitenkä ne on etätyöt sujunut? Somejätiltä hurja linjaus: Etätöihin saa jäädä pysyvästi meilläkin firma varmaan tulee tulevaisuudessa kasvattamaan etätöiden määrää. Itse laitoin 27 ja 22 näytöt varalle ja ostin 55 samsungin tv:n. Vastaa kuva alaltaan 4x27 näyttöä. Eipä sitä ylä osaa työpöydästä tule käytettyä kovin usein. Mutta on kyllä hyvä kuvien katselussa ja isompien kaavioiden pyörittelyssä. Tosin kaareva näyttö ois vielä parempi. Alkaa tuossakin nurkat olemaan turhan kaukana.
Meillä tuli juuri kysely HR:ltä etäilyn sujumisesta ja itse kyllä vastailin, että tuottavuus on näin mututuntumalla parempi kuin toimistolla.

Tämä toki johtuu siitä, että toimiston työskentelyetiketti suosii ihmisten häiriköintiä.

Aavistuksen ADHD-jakomielisen pomon mielestä asiat hoituvat parhaiten kun menee heti koputtelemaan ihmisiä olkapäähän (koska mahdollisten tuotantojärjestelmäongelmien takia on tärkeää, että ihmiset ovat heti tavoitettavissa). Toisaalta kuitenkin samaan aikaan kaikki tekeminen pitäisi kuitenkin träkätä jira-taskeissa ja suunnitella hommat sprinteissä...

Etänä tuntuu olevan (ehkä sosiaalisista syitä) helpompaa ohittaa ei-kriittiset pyynnöt toteamalla, että avaapa task backlogiin tuolla lomakkeella, jolloin vain oikeasti kriittisten pyyntöjen takia tulee keskeytyksiä.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tää on sinänsä tosi vitsikästä, että osa firmoista hiffasi tän jo vuosikymmeniä sitten ja tekniikan ihmiset vielä aikaisemmin, elikkäs ihan ysärillä. Koska jo silloin remote teamit toimi ihan hyvin netin yli. Elikkäs ennen kuin ADSL:t edes tuli myyntiin.
Jep, enemmän tuo on ollut "kulttuurinen kysymys" että kaikkien on pitänyt raahautua fyysisesti samaan neukkariin, etälinkkejä ei ole kutsuihin laitettu kuin eri pyynnöstä jne.

No kyllä itse tykkään myös fyysisistä palavereista, etänä herkästi porukkaa puhuu toistensa päälle, eikä voi niin helposti grillata ihmisiä jne. Mutta sen verran hyvin etänä muuten sujunut, että jos aiemmin oon ollut n.20-25% etänä (1-3 päivää viikossa, fiiliksen mukaan) niin jatkossa tulee oltua varmasti reilusti enemmän, mikseipä lähes kokonaankin.

Firmassa loppuvuosi suositeltu nyt etätöitä, ellei tarvetta toimistolle menemiseen. Kohta kun lämpenee niin mökillä laiturin nokassa paltsut, lokit kirkuu taustalla. :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Itse ainakin olen tykännyt etätöistä. Lähes kaiken pystyn etänä tekemään joten ei ole tullut firmalla käytyä kuin jotain tavaraa viemässä tai hakemassa harvemmin kuin kerran viikossa ja yhtenä päivänä olin koko päivän paikalla kun oli enemmän kaikkea firmalla hoidettavaa.

Pääsääntöisesti kotosalla työnteko on paljon tehokkaampaa kun koko ajan ei ole joku keskeyttämässä ja kyselemässä tyhmiä. Keskittyminen on ihan eri luokkaa kuin konttorilla. Toisaalta, joskus tulee sellaisia päiviä että ei vaan meinaa saada mitään aikaiseksi mutta hyvin harvoin.

Aikaisemmin ei tullut tehtyä etätöitä kuin joskus satunnaisesti joku puolikas päivä tms, mutta takuulla tulee tulevaisuudessa tilanteen hellittäessä tehtyä herkemmin etänä, varsinkin jos pitää oikeasti pystyä keskittymään pidempiä jaksoja yhtä mittaa.

On toimistolla olemisessakin omat hyvät puolensa, joten en aio näin pitkiksi jaksoiksi etätöihin jäädä mutta takuulla harkitsen herkemmin asiaa. Kotona kun ei kuitenkaan ole niitä kahvitaukokeskusteluja ja lounaskeskusteluja samalla tavalla vaikka välillä otetaankin porukan kanssa teams-höpinäsessio.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 049
KVM-kytkinsuosituksia haeskelen 2 koneen välille.

USB-C-telakkaa tai muutakaan softatyyppistä ratkaisua en hae. Työläppäris on sellainen (ollut useampikin eri malli testissä) ja se on takuuvarma keino saada systeemit solmuun, enkä halua saastuttaa kotikonetta ajurikuonalla. Mutta ei siitä sen enempää.

Vaatimukset
  • Näppäimistön ja hiiren jako (USB, vähintään siis 2 porttia, vähintään USB2 mutta bonusta jos USB3)
  • Näytön jako (vähintään HDMI 2.0)
  • Bonuksena headsetin jako (3,5mm, output ja mikrofoni)
Vähän katselin niin tämmöinen osui silmiin hyvillä arvosteluilla: https://www.amazon.de/PW-SH0201C-Switch-unterstützt-Kabeln-kompatiblem/dp/B0813V1XQX/
  • 2 x USB2
  • HDMI 2.0
  • (USB3 ja 3,5mm puuttuu, mutta näiden kanssa pystyy elämään)
  • Hinta 78,99€
Ajatuksia? Tietty voisi hankkia erikseen kytkimet eri liitännöille (USB:lle oma, HDMI:lle oma jne.) mutta olen valmis maksamaan muutaman kympin ekstraa vähentääkseni sekasortoa työpöydälläni.
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 049
Laitat vähän lisää liitua ja hommaat näytön sisäänrakennetulla KVM kytkimellä.
Tämä olis varmaan ideaaliratkaisu. Näyttäis vaan olevan järjestään turhan isoja ja kalliita KVM-kytkimellä integroidut näytöt.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Meillä on myös lupailtu, että vanhaan "voit sää yhden päivän etätöissä olla jos pyydät nätisti" -systeemiin, vaan kaikki saisivat tehdä etätöitä työtehtävien vaatimusten mukaisesti. Samalla työnantaja tosin keksi, että jo aiemmin suunnitteilla olleen remontin yhteydessä muutetaankin nykyinen avotoimisto vielä avoimemmaksi "monitoimitilaksi", josta ei kaikille löydy edes omaa työpistettä. Työpisteiden määräkin olisi pienempi kuin työntekijöiden, koska hei osahan on etätöissä!

Itse tarvitsen onneksi testilaitteistoa, joka kestäisi aina puoli työpäivää pystyttää ja purkaa, ja pc:kin on kannettavan sijaan kahden ihmisen kannettava: kyljessä on lappu "> 25 kg" ja käsky kantaa kahdestaan. Oma työpiste siis löytyy jatkossakin.
Joo eiköhän Twitterilläkin ole motiivina säästää tilakuluissa.

(Suomessa) IT-alalla ei olla oltu turhan tarkkoja etätyön suhteen muutenkaan. Melkein toivoisi, että saisi mennä sinne konttorille jo.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Itselläni on mitta jo aika lailla täynnä. Työhuone, Ikean sähköpöytä, töistä tuotu kunnon työtuoli ja perus 27 tuuman näyttö. Mutta..

Kun kotona pyörii tuollainen alle päiväkoti-ikäinen taapero. Puoliso helisemässä, lähinnä unen kanssa mutta sehän vaikuttaakin kaikkeen. Työhuoneesta ei uskalla poistua tai tempaantuu johonkin härdelliin mukaan. Apuun huudellaan varmaan kerran tunnissa tai kahdessa, mikä on ihan ok. Tuntuisi tylyltä laittaa kuulokkeet niin kovaa ettei mitään kuule (kämpässä siis 2 kerrosta niin ei heti pääse ovelle koputtamaankaan). Ruokahuollosta saa itse vastata, varsinkin kun miehenä nyt nälkä on aika paljon isompi ettei salaatit tai sälät toimi. Ja yksi toukka huutaa koko ajan.

VPN toimii miten toimii. Kun saa itsensä rauhoitettua lapsenhoidosta ja talossa on vaikka hiljaista, niin VPN kusee. Ja sitten kun juuri ehtii jonkun flown saada päälle niin ruletti alkaa alusta. Ja työpäivän jälkeen suoraan lapsenhoitoon.

Pieniä asioita kai. Ja vaan yksi kersa. Mutta kun on meluisaan koppiin lukittuna 8h päivässä ja sosiaaliset kontaktit nollassa eikä työtkään luista kuten itse haluisi niin pikku hiljaa pinta vaan nousee. Olin jo vapaaehtoisena lähdössä takaisin toimistolle mutta on siinäkin taas omat härdellit ja selittelyt. En tiedä. Eikä puolisollekaan voi sanoa et nuku paremmin ja pidä muksu hiljasena. Kun ei lastenhoidossakaan voi käyttää nyt niin paljon tukiverkkoja.

No, siinä mun avautuminen. Huomenna taas päiväni murmelina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itselläni on mitta jo aika lailla täynnä. Työhuone, Ikean sähköpöytä, töistä tuotu kunnon työtuoli ja perus 27 tuuman näyttö. Mutta..

Kun kotona pyörii tuollainen alle päiväkoti-ikäinen taapero. Puoliso helisemässä, lähinnä unen kanssa mutta sehän vaikuttaakin kaikkeen. Työhuoneesta ei uskalla poistua tai tempaantuu johonkin härdelliin mukaan. Apuun huudellaan varmaan kerran tunnissa tai kahdessa, mikä on ihan ok. Tuntuisi tylyltä laittaa kuulokkeet niin kovaa ettei mitään kuule (kämpässä siis 2 kerrosta niin ei heti pääse ovelle koputtamaankaan). Ruokahuollosta saa itse vastata, varsinkin kun miehenä nyt nälkä on aika paljon isompi ettei salaatit tai sälät toimi. Ja yksi toukka huutaa koko ajan.

VPN toimii miten toimii. Kun saa itsensä rauhoitettua lapsenhoidosta ja talossa on vaikka hiljaista, niin VPN kusee. Ja sitten kun juuri ehtii jonkun flown saada päälle niin ruletti alkaa alusta. Ja työpäivän jälkeen suoraan lapsenhoitoon.

Pieniä asioita kai. Ja vaan yksi kersa. Mutta kun on meluisaan koppiin lukittuna 8h päivässä ja sosiaaliset kontaktit nollassa eikä työtkään luista kuten itse haluisi niin pikku hiljaa pinta vaan nousee. Olin jo vapaaehtoisena lähdössä takaisin toimistolle mutta on siinäkin taas omat härdellit ja selittelyt. En tiedä. Eikä puolisollekaan voi sanoa et nuku paremmin ja pidä muksu hiljasena. Kun ei lastenhoidossakaan voi käyttää nyt niin paljon tukiverkkoja.

No, siinä mun avautuminen. Huomenna taas päiväni murmelina.
Mikä on alle päiväkoti-ikäinen taapero? Päiväkotiinhan voi käsittääkseni viedä lapsen vaikka suorana synnytyssairaalasta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee käsittääkseni kaikkia alle kouluikäisiä lapsia.

Ja päivähoidon ei tarvitse olla täyspäiväistä tai joka arkipäivä. Edes yksi tai kaksi kertaa viikossa muutama tunti lisäunta puolisolle saattaisi tehdä ihmeitä...

Minulla ei ole lapsia, mutta väittäisin, että parasta mitä vanhemmat voivat lastensa eteen tehdä, on hakea apua, mikäli voimat meinaavat loppua.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Mikä on alle päiväkoti-ikäinen taapero? Päiväkotiinhan voi käsittääkseni viedä lapsen vaikka suorana synnytyssairaalasta. Subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee käsittääkseni kaikkia alle kouluikäisiä lapsia.
9kk pitää olla vähintään, mielellään kuitenkin vuoden ikäinen.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
39
Itselläni on mitta jo aika lailla täynnä. Työhuone, Ikean sähköpöytä, töistä tuotu kunnon työtuoli ja perus 27 tuuman näyttö. Mutta..

Kun kotona pyörii tuollainen alle päiväkoti-ikäinen taapero. Puoliso helisemässä, lähinnä unen kanssa mutta sehän vaikuttaakin kaikkeen. Työhuoneesta ei uskalla poistua tai tempaantuu johonkin härdelliin mukaan. Apuun huudellaan varmaan kerran tunnissa tai kahdessa, mikä on ihan ok. Tuntuisi tylyltä laittaa kuulokkeet niin kovaa ettei mitään kuule (kämpässä siis 2 kerrosta niin ei heti pääse ovelle koputtamaankaan). Ruokahuollosta saa itse vastata, varsinkin kun miehenä nyt nälkä on aika paljon isompi ettei salaatit tai sälät toimi. Ja yksi toukka huutaa koko ajan.

VPN toimii miten toimii. Kun saa itsensä rauhoitettua lapsenhoidosta ja talossa on vaikka hiljaista, niin VPN kusee. Ja sitten kun juuri ehtii jonkun flown saada päälle niin ruletti alkaa alusta. Ja työpäivän jälkeen suoraan lapsenhoitoon.

Pieniä asioita kai. Ja vaan yksi kersa. Mutta kun on meluisaan koppiin lukittuna 8h päivässä ja sosiaaliset kontaktit nollassa eikä työtkään luista kuten itse haluisi niin pikku hiljaa pinta vaan nousee. Olin jo vapaaehtoisena lähdössä takaisin toimistolle mutta on siinäkin taas omat härdellit ja selittelyt. En tiedä. Eikä puolisollekaan voi sanoa et nuku paremmin ja pidä muksu hiljasena. Kun ei lastenhoidossakaan voi käyttää nyt niin paljon tukiverkkoja.

No, siinä mun avautuminen. Huomenna taas päiväni murmelina.
Mulla melko samanlainen tilanne. Eli puoliso ja 6kk lapsi kotona ja asutaan 50m2 kaksiossa... Mulla on työpiste olohuoneessa missä on tv metrin päässä aina auki. Lapsi leikkii selän takana matolla ja milloin missä. Välillä roikkuu tuolin jalassa jne. Ihmettelen itsekin, että miten puoliso pärjäsi ennen etätöitä yksin ku tuntuu et pitää tunnin välein vähintään jossain jeesata tai ottaa lapsi syliin jne.

Onneksi juhannuksen jälkeen pääsee takaisin toimistolle lomailemaan.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Menee offtopiciksi mutta.. Ekat kuukaudethan vauva vain nukkuu ja korkeintaan istuu sitterissä. Jos siis vauva on terve (ja nukkuu) niin aika helppo homma. Sitten kun unet vähenee ja valveillaoloajan kaveri kiipeää taukoamatta mihin vain pystyy ilman järjen häivää niin erilaista se on. Ja kun otetaan muskarit, kerhot ja ystävien näkemiset pois niin on se rankempaa puolisollakin. Ja lapsenvahtejakin on rajoitetusti.

Voin kuunnella viereisestä huoneesta vartin kun yritetään pukeutua huudon säestämänä tai mennä itse minuutiksi mukaan. Kummassakin oma flow katkeaa. Varmasti arki pyörisi kotona vaikka olisin itse toimistolla, ainakin nyt kun taudin reunaehtojakin on höllennetty. Itsellä kyllä voimavaroja vielä riittää mutta hemmetin kuormittavaa tämä on ja jotenkin näköalatonta.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
71
Kotona sujuu työt ihan kivasti, ainoastaan lounastaukoja on ikävä.

Pari kuukautta nyt etätöitä takana ja piti heti alkuun tilata uusi näyttö ja langaton hiiri. Hiiren ja langattoman näppiksen donglet on näytössä kiinni, niin voin sulavasti käyttää niitä työläppärillä tai omalla myllyllä sourcea vaihtamalla.

20200427_090428.jpg
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Jos jollakin on näytön päivitys mielessä niin kannattaa tosiaa katsella noita malleja joissa USB-hubi ja virransyöttö USB C:n kautta. Työläppärin ja omassa peruskäytössä olevan Intelin NUC:n käytössä ei tarvitse kuin vaihtaa yksi USB-C piuha siihen koneeseen jota käyttää, eikä työläppäri tarvitse muita johtoja. Siisti työpöytä ja helppo vaihtaa koneesta toiseen
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Ruokahuollosta saa itse vastata, varsinkin kun miehenä nyt nälkä on aika paljon isompi ettei salaatit tai sälät toimi. Ja yksi toukka huutaa koko ajan.
Säästä hermojasi ja oikaise suosiolla ruokahuollossa. Käytä ainakin päivän toisena ateriana suosiolla eineksiä tai muita lämmitettäviä valmisruokia. Mikäli kotisi sijainti sallii, käy hakemassa lounasta noutona tai tilaa Woltilla. Itse asun lähellä lounaspaikkoja ja käyn monina päivinä hakemassa lounasta, todella mukavasti katkaisee päivää ja tekee pientä juhlan tuntua verrattuna mikroateriaan. Toki meillä työnantaja tukee lounasruokailua joka myös motivoi käyttämään ravintoloiden palveluja.

Tuntuu kyllä etuoikeutetulta tehdä etätöitä kun lueskelee muiden tarinoita lapsiarjesta, varsinkin jossain 50 m2 asunnossa olkkarissa. Meitä on kuitenkin vain kaksi aikuista ja minulla on ylimääräinen huone etätyöskentelyyn, jossa nyt kunnon välineet eli hyvä tuoli, sähköpöytä, telakka läppärille ja siten näppis, hiiri ja näyttö yms. Suurin huoleni on se, että kesällä täällä on kuumempi kuin viilennetyssä toimistossa, vaikka meidän asunto pysyykin yleensä 24-25 asteessa normaalisti ja helleputkessa nousee sitten 26-27 asteeseen.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Suurin huoleni on se, että kesällä täällä on kuumempi kuin viilennetyssä toimistossa, vaikka meidän asunto pysyykin yleensä 24-25 asteessa normaalisti ja helleputkessa nousee sitten 26-27 asteeseen.
Jos tulee hellekesä niin olen kyllä heinäkuun toimistolla. Siellä on ilmastointi ja lomakaudella kuitenkin muuten hiljaista
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Säästä hermojasi ja oikaise suosiolla ruokahuollossa. Käytä ainakin päivän toisena ateriana suosiolla eineksiä tai muita lämmitettäviä valmisruokia. Mikäli kotisi sijainti sallii, käy hakemassa lounasta noutona tai tilaa Woltilla. Itse asun lähellä lounaspaikkoja ja käyn monina päivinä hakemassa lounasta, todella mukavasti katkaisee päivää ja tekee pientä juhlan tuntua verrattuna mikroateriaan. Toki meillä työnantaja tukee lounasruokailua joka myös motivoi käyttämään ravintoloiden palveluja.
Samoilla linjoilla. Tulee usein viikonloppuna tehtyä joku isompi satsi ruokaa josta syö ehkä 3-4 annosta viikolla, ehkä kerran tai kahdesti viikkoon Woltista jotain ja sitten loppuihin päiviin kaupasta valmisruokaa. Yllättävän toimiva ratkaisu on ostaa savustettua lohta, jota saa noin 20e/kg joka ei ole ratkaisevasti kalliimpaa kuin D-leikattu kirjolohi (~18e/kg). Tuota voi sitten lämmittää pakastevihannesten kaveriksi - ihan terveellistä ja kätevää.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Nyt kun näyttää siltä että mennään tänä vuonna yli 50% etätöissä, niin tulee oikeutus tuohon 900eur työhuonevähennykseen joka jo itsessään ylittää 750eur automaattisen tulonhankkimisvähennyksen. Voisi olla siis hyvä hetki tehdä jotain hankintoja jotka voisi sitten vähentää.

Työtuolia tai -pöytää ei ilmeisesti voi vähentää samaan aikaan tuon työhuonevähennyksen kanssa, ellei sitten tee työhuonevähennystä todellisten kulujen mukaan. Maksan kolmiosta vuokraa 1200e/kk, jos oletettaisiin että siitä yksi huone on 6kk ajan puoliksi työhuonekäytössä, niin voisi ehkä laskea 6*400e/2 = 1200eur, jolloin voisi vähentää lisäksi sähköstä osan ja noita kalusteita. Mitä luulette onko tälläinen malli hyväksyttävä?

Näyttö varmaan menee sellaisenaan läpi, ainakin puolet siitä jos oletetaan että sitä käytetään muuhunkin kuin työkäyttöön välillä?

Mitäs luulette meneekö esim. 1800eur OLED-telkkari monitorina? Puolet siitä olisi 900eur joka menisi tuon vuodessa vähennettävän 1000eur maksimin sisään.

Tietokonetta en kehtaisi lähteä yrittämään kun työnantajan puolesta on läppäri.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Mitäs luulette meneekö esim. 1800eur OLED-telkkari monitorina? Puolet siitä olisi 900eur joka menisi tuon vuodessa vähennettävän 1000eur maksimin sisään.
Suosittelen kohtuutta ja järjenkäyttöä vähennyksissä. Ideahan ei ole "yrittää saada kaikkea läpi". Esimerkiksi tuo televisio ei kuulosta aidosti työkäytöön hankitulta.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
592
Hei,
Tarviisiin jeesiä liittyen etätyöskentelyyn.
Olen aloittamassa töitä ja saan kotiini työnantajalta läppärin ja ilmeisesti telakan sen kanssa.

Tällä hetkellä mulla pöytäkone jossa on 2x 27" näyttöä. Toisessa HDMI-liitäntä millä kiinni näytönohjaimessa ja toisessa displayport & hdmi (nyt kiinni displayportin kautta näyttiksessä)
Lisäksi mulla on usbilla oleva näppäimistö sekä hiiri.

Kysymys kuuluukin: Miten saan nämä kaksi näyttöä ja näppäimistön sekä hiiren liitettyä helpoiten kannetavaan sekä pöytäkoneeseeni?
-
Eivät ole samaan aikaan käytössä, eli siis pöytäkone ja läppäri. Läppäri siis vain työkäytössä.
- Olen katsellut usb-kytkimiä etc.

Kaikki vinkit ja ehdotukset tervetulleita! :)
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Kysymys kuuluukin: Miten saan nämä kaksi näyttöä ja näppäimistön sekä hiiren liitettyä helpoiten kannetavaan sekä pöytäkoneeseeni?
-
Eivät ole samaan aikaan käytössä, eli siis pöytäkone ja läppäri. Läppäri siis vain työkäytössä.
- Olen katsellut usb-kytkimiä etc.

Kaikki vinkit ja ehdotukset tervetulleita! :)
Langaton näppis + hiiri? Jos vain toinen paritetuista koneista on päällä niin oletettavasti toimisi aika saumattomasti.

Itselläni on samalla työpisteellä peli-PC sekä työläppäri. Käytän työkoneella langatonta Applen näppäimistöä sekä trackpadia, joten ne on aika helppo laittaa sivuun samalla tavalla kuin läppärikin. Pöytäkoneella kokonaan eri ohjausvärkit siis.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
592
Langaton näppis + hiiri? Jos vain toinen paritetuista koneista on päällä niin oletettavasti toimisi aika saumattomasti.

Itselläni on samalla työpisteellä peli-PC sekä työläppäri. Käytän työkoneella langatonta Applen näppäimistöä sekä trackpadia, joten ne on aika helppo laittaa sivuun samalla tavalla kuin läppärikin. Pöytäkoneella kokonaan eri ohjausvärkit siis.
En halua hankkia uutta näppäimistöä tai hiirtä.
Haluan käyttää pöytäkoneessa kiinni olevaa mekaanista näppäimistöä sekä langallista hiirtäni.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Hei,
Tarviisiin jeesiä liittyen etätyöskentelyyn.
Olen aloittamassa töitä ja saan kotiini työnantajalta läppärin ja ilmeisesti telakan sen kanssa.

Tällä hetkellä mulla pöytäkone jossa on 2x 27" näyttöä. Toisessa HDMI-liitäntä millä kiinni näytönohjaimessa ja toisessa displayport & hdmi (nyt kiinni displayportin kautta näyttiksessä)
Lisäksi mulla on usbilla oleva näppäimistö sekä hiiri.

Kysymys kuuluukin: Miten saan nämä kaksi näyttöä ja näppäimistön sekä hiiren liitettyä helpoiten kannetavaan sekä pöytäkoneeseeni?
-
Eivät ole samaan aikaan käytössä, eli siis pöytäkone ja läppäri. Läppäri siis vain työkäytössä.
- Olen katsellut usb-kytkimiä etc.

Kaikki vinkit ja ehdotukset tervetulleita! :)
Tietämättä yhtään millainen telakka sieltä on tulossa, itselläni on seuraava systeemi. Edullinen telakka amazonesta, johon saa yhden näytön ja verkkokaapelin kiinni+usbit. Siihen jatkokaapeli ja siirtelen sitä työläppärin ja pöytäkoneen välillä. Nyt kun siirryin 34" UW käyttäjäksi, on läppäri suoraan HDMI kiinni ja pöytäkone DP kautta. Usb-c kaapeli vain toiseen koneeseen ja homma pelittää.

Jos jollakin on linkata hyvää usb-c KVM-kytkintä, sellaista voi ehdottaa :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
En halua hankkia uutta näppäimistöä tai hiirtä.
Haluan käyttää pöytäkoneessa kiinni olevaa mekaanista näppäimistöä sekä langallista hiirtäni.
Minulla on käytössä tämä USB kytkin. Siihen on kytkettynä näppis, hiiri ja webcam, painikkeella saa sitten vaihdettua kumman käytössä ne ovat (työläppärin vai PC:n).

Edit: Näytöt on erikseen sitten tällä, niin saan 32" ja 24" näytöt läppäriin kiinni eikä tarvitse pientä ruutua tuijotella:

On olemassa myös kytkimiä missä on sekä USB:n ja HDMI:n jako samassa, mutta ainakin googletuksen perusteella mulle jäi semmoinen kuva että halvalla ei saa hyvää.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Tämä auttaa näppiksen ja hiiren kanssa, mutta nuo näytötkin pitäisi saada jotenkin kiinni siihen läppäriin.
Päivitin edellistä viestiä, mutta hakusanoilla "USB KVM HDMI Switch" löytyy missä on molemmat. Mutta huomioi että jos haluat useamman näytön, niin hinnat alkaa äkkiä nousemaan ja toimivuus voi olla niin ja näin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 865
Hei,
Tarviisiin jeesiä liittyen etätyöskentelyyn.
Olen aloittamassa töitä ja saan kotiini työnantajalta läppärin ja ilmeisesti telakan sen kanssa.

Tällä hetkellä mulla pöytäkone jossa on 2x 27" näyttöä. Toisessa HDMI-liitäntä millä kiinni näytönohjaimessa ja toisessa displayport & hdmi (nyt kiinni displayportin kautta näyttiksessä)
Lisäksi mulla on usbilla oleva näppäimistö sekä hiiri.

Kysymys kuuluukin: Miten saan nämä kaksi näyttöä ja näppäimistön sekä hiiren liitettyä helpoiten kannetavaan sekä pöytäkoneeseeni?
-
Eivät ole samaan aikaan käytössä, eli siis pöytäkone ja läppäri. Läppäri siis vain työkäytössä.
- Olen katsellut usb-kytkimiä etc.

Kaikki vinkit ja ehdotukset tervetulleita! :)
Riippuu näytöistä. Itsellä 2x qhd näyttöjä ja joutu hommaa vähän järeämmän telakan delliltä, että kuva tuli. Dp:t menee näyttöihin telakasta ja HDMI:t pöytäkoneesta.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
592
1080x1920 riittää.
Kiitos avusta, mutta näköjään hommaan vaan usb-switchin ja hdmi jakajan.
Täällä ajatellaan usein vähän liian hifistelijän näkökulmasta näitä juttuja ;)
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
202
Minulla on käytössä tämä USB kytkin. Siihen on kytkettynä näppis, hiiri ja webcam, painikkeella saa sitten vaihdettua kumman käytössä ne ovat (työläppärin vai PC:n).
Onko toiminut moitteetta? Hommasin saman keväällä ja vaihtaa pari kertaa päivässä hiiren ja näppiksen toiseen koneeseen ilman napin painamista, mikä on todella ärsyttävää. Kokeilin myös liittää laitteeseen ulkoisen virtalähteen, mutta ei auttanut.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
54
Kuukauden verran käyttöä yo. UGREEN USB KVM:llä, toiminut melkein moitteetta. Ainoa ongelma vanhan pelihiiren toimimattomuus koneen vaihdon jälkeen, pitäisi varmaan lisätä virtalähde.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
414
Omia havaintoja:
Olen tehnyt etänä yli 3pv/vk vuodesta 2004. Alkuun työtilana oli yksi omakotitalon huone ihan ok kalustuksella.

Vuodesta 2012-> olen tehnyt 100% etänä. Vuonna -10 tein remontin yhteydessä saman katon alla, omalla sisäänkäynnillä olevaan tilaan toimiston (n.13m2).
Tilassa on kunnon kalusteet, sähköpöytä, hyvät päivänvalo valot, kuitu, ilppi lähinnä jäähdyttämiseen jne.

Suurin merkitys on ollut tuolla omalla sisäänkäynnillä. Ennen -11 ei ollut pikkuhäiriöitä, mutta silti se, kun menet ovesta terassille ja sieltä ovesta toimistoon on kuin eri maailma verrattuna entiseen.

Tämä korostuu myös siinä, että on helpompi rajata työaikaa. Toimistosta on jotenkin helpompi lähteä pois eikä koko iltaa hypi koneella jotain katsomassa. Tosin on koneet liki aina auki nykyäänkin.

Koronan myötä tämä etämahdollisuus konkretisoitui ja tulee vielä vaikuttamaan merkittävästi toimistoneliöiden määrään..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Onko suosituksia minkälainen kaapelikouru sähköpöydän alle tai muita vinkkejä kaapelien laittamiseen siistiksi? Halvimpia kouruja taitavat olla tällaiset, mutta ei tuokaan varsinaisesti halpa ole. Monet kourut maksavat useita kymppejä. Toki johtoja voisi viritellä kotoa löytyvällä kutistesukalla ja nippusiteillä kiinni pöytään, mutta jos vaihtaa johtoja, niiden purkaminen on ärsyttävää hommaa.

Ajatuksena laittaa jatkojohto sekä muut roikkuvat kaapelit tuohon kouruun. Tietokone on lattialla, eli tietokoneesta pöydälle tulevat johdot täytyy jättää sen verran löysäksi, että on nostovaraa. Lisäksi tietysti jatkojohdon seinästä tulevalla virtakaapelilla on oltava nousuvaraa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 329
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom