Etätyöt/Home-office keskustelu - kysy konkareilta & kerro omista jipoistasi

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
224
  • 2kpl 25 " Dell 2K, Ikea perus sähkö-pöytä, Jabra 710 kiekko ja oma pöytäkone. Työläppärikin on mut ei sillä mitään virkaa ole varsinaisesti.
  • Etäjutut onnistuu ilman vpn, citrix cloud kautta joten onnistuu millä koneella tahansa etänäkin käyttöjärjestelmästä riippumatta, jos uskaltaa lähtee johonkin liikenteeseen.
  • 4. viikko koronaetää, tekisi mieli ostaa dual näyttöteline kaasujousella seuraavaksi; muuten tää on aika samanlaista kun konttorilla mutta, lyhyempi työmatka.
  • Kaipaan työkavereita ja sosiaalista kanssakäymistä ja paskaa huumoria ja tuntuu vähän eristäytyneeltä. Olen yrittänyt sisällyttää päivärytmiin normaali lounasreissun sijaan ulkoilulenkin, kun lounas tulee yleensä syötyä siinä saman työpöydän ääressä. Nyt kun alkaa kuukausi alkaa suurinpiirtein koronaetää täyttyy niin työkavereitten kanssa aletty pitämään etäkahvipaussitaukoa webkameran kera mitä voisin muillekin suositella :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Suosittelen ehdottomasti mac-läppärin kaveriksi 24-27” 4K näyttöjä.

Retina-näytön rinnalla alemmat dpi:t näyttävät minusta hirveältä. MacOS:ää on ainakin minusta ikävä käyttää muuten kuin noilla retina-skaalatuilla resoilla.

Itse käytän 24” 4K näyttöä MBP:n kaverina, enkä missään tapauksessa ottaisi 1080p tai edes 1440p näyttöä.

Töissä käytän 27” 5K näyttöä.

Kannaattaa muistaa, että 13” mäkissä on 2560x1600 näyttö, 15” mallissa 2880x1800 ja 16” mallissa 3072x1920.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Työkäyttöön 32" - 43" 4K on paras, itse en omaa 43" näyttöä pois vaihtaisi. Omille silmille tuo 32" olisi liian pieni, jos haluaa 2x2 fullHD näkymää näytölle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Työkäyttöön 32" - 43" 4K on paras, itse en omaa 43" näyttöä pois vaihtaisi. Omille silmille tuo 32" olisi liian pieni, jos haluaa 2x2 fullHD näkymää näytölle.
Windowssin kanssa ehkä. Nyt kysyttiin retina-mäkkiin näyttöä ja annan suosituksen sellaisen käyttäjänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Olen itse kokeillut 27” 4K näyttöä, mutta näytön natiiviresoluutiolla kaikki liian pientä ja HiDPI-tilassa taas päinvastoin, kun koon suhteen resoluutio käytännössä 1920x1080. HiDPI tosiaan näyttää hyvältä, mutta eipä siihen saa paljon tavaraa mahtumaan.

Kaikki välimallin resoluutiot taas skaalattuja ja siten tuhruisen näköisiä. Ja rasittavatkin konetta enemmän.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Mitä läppäreitä teillä on työkoneina ja miten olette niihin kytkeneet näitä useampia näyttöjä?

Itsellä on Lenovo T480, enkä ole vielä keksinyt keinoa ilman telakkaa kytkeä yhtä useampaa ulkoista näyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Onko suosituksia mitä käyttää seisontamattona kotona, kun ei raaskisi tilata oikeaa sellaista? Alla nyt vain lattia ja jalassa villasukat, joten vähän kovalta tuntuu.

Mikä seisontamaton hyöty edes oikeastaan on? Ehkäiseekö se jotain jalkojen kipua vai onko tarkoituksena parantaa jotenkin ryhtiä? Töissä noita on, mutta en tiedä onko niistä todistetusti jotain hyötyä..
Läjä tyynjä. Kantapäät tulee kipeäksi aika herkästi mulla. Samoten vaikka töissä seisoisin kengät jalassa. Paljon paree potkasta ne pois ja sellanen matto alle. Jos himassa paljon seisoskelisin niin olis varmaan pakko investoida tollaseen mattoon.

Mitä läppäreitä teillä on työkoneina ja miten olette niihin kytkeneet näitä useampia näyttöjä?

Itsellä on Lenovo T480, enkä ole vielä keksinyt keinoa ilman telakkaa kytkeä yhtä useampaa ulkoista näyttöä.
Uudehko Dell minkä mallia en muista, telakka (usb-c liitännällä) on samankokonen kun edellisen läppärin muuntaja. Dellin oma muuntaja sitten taas puolikas telakasta. Hyvin menee pieneenkin läppärilaukkuun kaikki. Näyttöjä saa kiinni enempi kuin laki sallii. Mulla töissä 24+27+40+läppärin oma ja tykki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
828
Saako Microsoftin Teamsiin jotenkin push-to-talkia? Google ei oikein auttanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Olisi melkoinen painajainen yrittää käyttää läppäriä oikeisiin töihin useamman näytön kanssa. Hyi saatana. Läppäri ei ole oikea tietokone ja käytän sellaista joko liikkuessa tai kotona sohvalla, jotta ei tarvitse olla oikeaan tietokoneeseen eli työpöytään kahlittuna. Käytän siis läppäriä kaiketi siihen, mihin se joka toinen päivä soitteleva puhelinterroristi ehdottaisi tablettia, joka tietysti lääkärin ja tarjoilijan työkaluna olisi kotikäyttöön täysin redundantti ja paska valinta, kun edessä on äly-tv ja taskussa pienempi "tabletti".

Ulkoinen näyttö läppärissä on minulle täysin vieras, vastenmielinen ja epäintuitiivinen ajatus, tai siis tuttu vain kaukaisesta menneisyydestä powerpoint-esitysten välineenä. Etätyö ei tule tästä mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Olisi melkoinen painajainen yrittää käyttää läppäriä oikeisiin töihin useamman näytön kanssa. Hyi saatana. Läppäri ei ole oikea tietokone ja käytän sellaista joko liikkuessa tai kotona sohvalla, jotta ei tarvitse olla oikeaan tietokoneeseen eli työpöytään kahlittuna. Käytän siis läppäriä kaiketi siihen, mihin se joka toinen päivä soitteleva puhelinterroristi ehdottaisi tablettia, joka tietysti lääkärin ja tarjoilijan työkaluna olisi kotikäyttöön täysin redundantti ja paska valinta, kun edessä on äly-tv ja taskussa pienempi "tabletti".

Ulkoinen näyttö läppärissä on minulle täysin vieras, vastenmielinen ja epäintuitiivinen ajatus, tai siis tuttu vain kaukaisesta menneisyydestä powerpoint-esitysten välineenä. Etätyö ei tule tästä mieleen.
Miksei läppäri oli "oikea" tietokone? Minulla oli aiemmin HP ZBook G3 ainoana työkoneena, ja sillä kyllä teki ihan ongelmitta sen, mitä pöytäkoneellakin. i7-mobiiliprossu ja 24 Gt rammia riitti ihan hyvin vääntöä koodin kääntämiseen ja parin virtuaalikoneen pyörittämiseen yhtäaikaisesti. Jos ei olisi riittänyt, niin rammia olisi saanut neljällä kammalla yhteensä 64 Gt kiinni.

Toki painoa riittii ja akkukaan ei kestänyt skypetysta kuin viitisen tuntia, mutta tuo oli erinomainen kompromissi oikeiden töiden tekemiseen, kun välillä piti liikutella sitä mukanaan.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Mulla on kannettava myös työkaytössä. Pitkään mietin, että päivitänkö pöytäkonetta vai hommaanko kannettavan, onneksi kannettava tuli kuitenkin hommattua sillä normaalisti teen yhden asiakkaan tiloissa paljon töitä ja hommasin sinne samat telakat, näytöt ja yms kuin kotikonttoriinkin. Mallina Dell Presicion 7540, i9 32 gt, quadro t2000.

Hyvin on pärjännyt ja tehot riittäneet. Oikeastaan ainut miinuspuoli mikä tulee mieleen, että pitää aikamoista meteliä, mutta aika usein suljetut luurit päässä kuuntelen musaa samalla niin se ei haittaa. Siirrettävyys on kuitenkin niin iso plussa että joskus kun tuosta aika jättää niin hommaan kyllä saman tapaisen tilalle.

Sitten taas kokouksiin yms selvittelytilanteisiin mulla on surface pro jota kannan mukana.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kyllä kai tuo pelkkä läppäri työkoneena on enemmän sääntö kuin poikkeus nykyään. Aika harvalla on enää mitään moolokkeja työpöydällä ellei ihan välttämättä tarvitse pöytäkonetta vaikka GPU:n tai muun erikoistarpeen takia tms.

Ainakin omassa nykyisessä ja edellisessä työpaikassa kaikki henkilökohtaiset koneet oli kannettavia. Pöytäkoneita oli/on jossain yhteiskäyttökoneina kiinteissä työpisteissä mutta ei muuta. Kaikilla muilla on telakoitava kannettava ja lisänäyttöjä 1-2 kpl.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kyllä kai tuo pelkkä läppäri työkoneena on enemmän sääntö kuin poikkeus nykyään. Aika harvalla on enää mitään moolokkeja työpöydällä ellei ihan välttämättä tarvitse pöytäkonetta vaikka GPU:n tai muun erikoistarpeen takia tms.

Ainakin omassa nykyisessä ja edellisessä työpaikassa kaikki henkilökohtaiset koneet oli kannettavia. Pöytäkoneita oli/on jossain yhteiskäyttökoneina kiinteissä työpisteissä mutta ei muuta. Kaikilla muilla on telakoitava kannettava ja lisänäyttöjä 1-2 kpl.
Minun nykyinen työkoneeni on itse asiassa torni-PC, ja samanlaiset on hommattu koko tiimille. Läppäreitä kun nykyisen työnantajakorporaation IT-puolella on tarjota kahdenlaisia: pienemmällä tai isommalla näytöllä. Varsinaisen raudan suhteen laitteet ovat lähes identtisiä ja todella nuhaisia. Käyttöjärjestelmänä on tarjolla Windows firman vakoiluohjelmilla ja vaihtaa ei saa. Linux pyörii virtuaalissa, mutta Windows tuntuu olevan todella huono virtuaalihommissa ja muutenkin 8 Gt rammia ei oikein riitä ajamaan kahta käyttöjärjestelmää.

Pöytäkoneesta sitten löytyykin 8-ytimistä Xeonia (emolle saa toisen kiinni jos tarvii), 32 Gt rammia (voi kymmenkertaistaa jos ei riitä), Quadro-näyttis vaikkei tarvitsisikaan ja mm. sarjaportti valmiiksi emolevyllä. Hetken yritin tehdä etähommia kannettavalla, mutta nyt olen raahannut pöytäkoneen toimistolta kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mullekin tilattiin tällainen uudeksi myllyksi. Itse olisin kevyemmän ottanut, mutta kuulemma hyvä olla vääntöä...

ZBook 15 G6, 15.6" LED IPS (1920 x 1080), Intel® Core™ i7-9850H 6C (2.6GHz), Windows 10, 32GB, DDR4-2666MHz 2 DIMMS, 2 x 1TB SSD PCIe NVMe, No DVD R/W, WLAN 802.11ac, Intel® HD Graphics P1000 4GB

Aika möhkö taitaa olla, joku 2.5kg. Just on tulossa,en ole siis vielä tota saanut.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Itselläni työkannettavana Lenovo Thinkpad P1 Gen2 (9750H, 32Gt, 2Tt SSD) , pakko olla läppäri joka kulkee mukana kokouksissa ja neuvotteluissa. Aiemmin oli Macbook Pro 15", mutta vaihdoin sen tähän.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Pöytäkoneesta sitten löytyykin 8-ytimistä Xeonia (emolle saa toisen kiinni jos tarvii), 32 Gt rammia (voi kymmenkertaistaa jos ei riitä), Quadro-näyttis vaikkei tarvitsisikaan ja mm. sarjaportti valmiiksi emolevyllä. Hetken yritin tehdä etähommia kannettavalla, mutta nyt olen raahannut pöytäkoneen toimistolta kotiin.
Ite olen nyt käyttänyt varmaan 10 vuotta läppäriä ainoana työkoneena, tämä nykyinenkin on jo itse asiassa viitisen vuotta vanha ja silti i7, 32GB + 2x512GB SSD Quadro-ohjaimella on riittänyt ihan hyvin pyörittämään mitä tahansa. Laiskuuttani en ole tilannut uutta, mutta varmaan pitäisi kun takuukin loppui aikoja sitten. Läppäri toki makaa telakassaan ruutu kiinni suurimman osan ajasta ja kuvaa näyttää pari 27" ruutua. Ei mitään valittamista kyllä, toisaalta en tee 3D- tai videohommia, ehkä niissä voisi jostain lisäväännöstä olla hyötyä :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
242
Tekevätkö jotkut töitä kotona jotenkin eri tavalla kuin miten istutaan muuten kotona koneella? En koe näissä juurikaan mitään eroa
Vähän samaa tässä ihmetellyt. Tietotekniikka foorumilla luulisi, että porukka on jo tottunut istumaan siinä tietokoneensa äärellä.
Tosin enemmän tässäkin ketjussa tunnutaan palaavan siihen tyypilliseen toimintaan eli vain listaamaan siinä pöydällä olevaa tekniikkaa kuten niin monessa muussakin ketjussa.
Hieman yllätyksenä tulee myös miten pihalla täällä ollaan sitten kuitenkin tekniikasta, kun ihan perusjuttuihin kysellään apua.

Etätyö ja se kotitoimistokin on unohtunut jo matkalla ja taas kilpaillaan siitä kenellä on isoin ja kallein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Suosittelen ehdottomasti mac-läppärin kaveriksi 24-27” 4K näyttöjä.

Retina-näytön rinnalla alemmat dpi:t näyttävät minusta hirveältä. MacOS:ää on ainakin minusta ikävä käyttää muuten kuin noilla retina-skaalatuilla resoilla.

Itse käytän 24” 4K näyttöä MBP:n kaverina, enkä missään tapauksessa ottaisi 1080p tai edes 1440p näyttöä.

Töissä käytän 27” 5K näyttöä.

Kannaattaa muistaa, että 13” mäkissä on 2560x1600 näyttö, 15” mallissa 2880x1800 ja 16” mallissa 3072x1920.
Joo itse kokeilin joskus töissä Windowsin kanssa 27" 4k näyttöä ja totesin että aivan hirveä työkäytössä.
Kotitoimistolla taaskin nyt pelinäytöksi ostettu 27" 4k näyttö kiinni retina MBP:ssä ja toimii mainiosti. Sellainen fiilis että ero on siinä että Windows jättää tuon skaalauksen softien itse toteutettavaksi, jolloin lopputulos on että jotku toteuttaa sen, jotku ei, kun taaskin MacOS:ssä se hoituu puhtaasti OS:n toimesta jolloin kaikki appiksen näyttää hyviltä.
Ja tulee sitten taas olemaan vaikeaa kun usean viikon jälkeen siirtyy päädevauskoneen kohdalla Macistä takaisin Ubuntuun
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Käytätkö näytön natiiviresoa vai HiDPI-tilassa, eli koon puolesta 1920x1080 resoluutiolla?
1920x1080 oli vähän liian iso mun makuun, totesin että 2560 x 1440 moodi on paras kompromissi tekstin selvyyden ja tilan välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Käytätkö näytön natiiviresoa vai HiDPI-tilassa, eli koon puolesta 1920x1080 resoluutiolla?
Itse olen käyttänyt 24” näytöllä pääosin ”like 1920x1080” ja välillä olen kokeillut ”like 2304x1296” asetusta.

27” olisi kieltämättä hankalampi valinta - dpi on liian alhainen. Ehkä vaan koittaisin työntää näytön kauemmas ja käyttää 200% skaalausta.

Windowssissa käytän 150% skaalausasetusta, mitä se nyt sitten tuottaakaan tulokseksi. Kai 2560x1.5=3840?

4K näytön hommasin nimenomaan sen takia, että en joudu enää ikinä käyttämään mitään ”natiiviresolla”. Siihen ei oikein ole paluuta kun on käyttänyt retina macbookkeja 10v putkeen
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Minä olen windowsissa huomannut omille silmilleni parhaimmaksi 43" 4K näytön kanssa 125% skaalauksen. Hiirtä käytän 2400 dpi:n tilassa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Pöytäkoneesta sitten löytyykin 8-ytimistä Xeonia (emolle saa toisen kiinni jos tarvii), 32 Gt rammia (voi kymmenkertaistaa jos ei riitä), Quadro-näyttis vaikkei tarvitsisikaan ja mm. sarjaportti valmiiksi emolevyllä. Hetken yritin tehdä etähommia kannettavalla, mutta nyt olen raahannut pöytäkoneen toimistolta kotiin.
Ehkä tää menee jo snadisti kategoriaan erityistarve, vaikkakin toki IT-alalla monen muun paikan erityistarve on vakiotarve :geek:
Ja tietty jos firman IT vielä tarjoilee paskoja kannettavia mutta pöytäkoneet saa tappiin asti varusteltuna niin ymmärtäähän sen että sellaisen ottaa mieluummin.

Meilläkin on aikalailla vakioidut kannettavat, mutta kyllä niitä saa päivitettyä muistin ja muun osalta jos on perusteltua tarvetta. Mun aiemmasta koneesta mm. tuplattiin muistit 8->16GB ja vaihdettiin isompi+nopeampi lätty kun ei tila riittänyt ja muisti oli jatkuvasti tapissa. Tosin kun nykyisellään vakionakin tarjotaan Elitebook 840 G5 i7-8550U:lla, 16GB muisteilla ja puolen teran NVME-levyllä niin riittäähän tuo useimpien tarpeisiin varsin sujuvasti, itselläkin tuollainen tällä hetkellä. Ei noilla toki 3D-hommia pyöritellä, mutta mm. CAD-juttuja tekeville on sitä varten sitten hankittu käyttöön jotain workstation-luokan vehkeitä. Itsellä kun pyörii pääasiassa selaimet, ERP, CRM, PIM päälle VS tai joku IDE niin niihin hommiin ei pöytäkonetta ole osannut kaivata. Virtualboxkin on tarvittaessa pyörähtänyt ihan sujuvasti, sen mitä olen tarvinut, eli harvakseltaan. Sen kanssa kun allokoi vaikka puolet coreista ja muistista virtuaalikoneelle niin pyörii winkkari ja virtuaalikone molemmat ihan sievästi.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Pöytäkoneelle tosiaan hyvin vähän tarvetta ellei ole jokin erityinen tehtävä joka oikeasti vaatii tehoa. Itsellä on työkoneena dual-core i5-7300U ja hyvin sillä koodia naputtaa, ainoastaan keskuskmuistia saisi olla hieman lisää kun 8Gb alkaa olla hieman nuikasti jos on tarvetta pitää 2x etätyöpöytää päällä samanaikaisesti. Pöytäkone olis aivan mahdoton koska sitä on hankala raahata palavereihin mukaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Pöytäkoneelle tosiaan hyvin vähän tarvetta ellei ole jokin erityinen tehtävä joka oikeasti vaatii tehoa. Itsellä on työkoneena dual-core i5-7300U ja hyvin sillä koodia naputtaa, ainoastaan keskuskmuistia saisi olla hieman lisää kun 8Gb alkaa olla hieman nuikasti jos on tarvetta pitää 2x etätyöpöytää päällä samanaikaisesti. Pöytäkone olis aivan mahdoton koska sitä on hankala raahata palavereihin mukaan.
Läppäreiden tehorajat tulee vastaan aika nopeasti jos joutuu jotain vähänkin isompia juttuja kääntelemään. Tai vaihtoehtoisesti sitten se läppäri on sellainen massiivinen halko joka vähän tuhoaa sen läppärin perusidean.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
52
Minun työläppärinä on MSI GS65, 6 ytiminen i7-8750H prossu, 32GB muistia, 256GB+1TB SSD:t ja geforce 1070 maxq. Pari vuotta vanha jo mutta edelleen tehokas peli ja painoa alle 2kg. En ole pöytäkonetta kaipaillut, haittaisi vaan kun pitäisi molemmat pitää käyttökunnossa. Tämän kanssa kuitenkin matkustelen pari kertaa vuodessa ja teen töitä mökiltä, sohvalta, ym... Näyttö on usb-c:llä kiinni tässä ja näytössä on kiinni usb oheislaitteet.

edit: tässäpä kuva vielä työasemasta:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Läppäreiden tehorajat tulee vastaan aika nopeasti jos joutuu jotain vähänkin isompia juttuja kääntelemään. Tai vaihtoehtoisesti sitten se läppäri on sellainen massiivinen halko joka vähän tuhoaa sen läppärin perusidean.
Koodi ja käännöstyö alkaa siirtyä yhä enemmän pilveen, jolloin läppärin tehoilla ei ole merkitystä. Meillä kaikki koodaus ja kääntäminen tehdään palvelimella missä tehoa ja muistia on huomattavasti enemmän kuin pöytäkoneissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Koodi ja käännöstyö alkaa siirtyä yhä enemmän pilveen, jolloin läppärin tehoilla ei ole merkitystä. Meillä kaikki koodaus ja kääntäminen tehdään palvelimella missä tehoa ja muistia on huomattavasti enemmän kuin pöytäkoneissa.
Toki jos työkalut ja se mitä devataan tukee tuollaista niin mikäs siinä.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Uudehko Dell minkä mallia en muista, telakka (usb-c liitännällä) on samankokonen kun edellisen läppärin muuntaja. Dellin oma muuntaja sitten taas puolikas telakasta. Hyvin menee pieneenkin läppärilaukkuun kaikki.
Tämä varmaan toimii näin pidemmässä karanteenissa, mutta jos päivittäin vaihtelee toimistolla/etänä niin aika rumba aina pakata usb-c telakka mukaan matkaan ja tehdä kytkennät molemmissa päissä. Menee vähän telakan idea hukkaan... Itselläkin siis nyt telakka kotona, mutta se kostautuu kun joutuu käymään toimistolla. Ja todnäk parin kuukauden päästä asetelma kääntyy taas toisinpäin.

Kyllä kai tuo pelkkä läppäri työkoneena on enemmän sääntö kuin poikkeus nykyään.
Kyllä se näin on. Meilläkin firmassa käytännössä kaikilla työkoneena läppärit. Isommat buildit yms. tehdään sitten servereillä/pilvessä missä on enemmän rautaa tarjolla kuin pöytäkoneeseenkaan on järkevää laittaa.

Vähän samaa tässä ihmetellyt. Tietotekniikka foorumilla luulisi, että porukka on jo tottunut istumaan siinä tietokoneensa äärellä.
Tosin enemmän tässäkin ketjussa tunnutaan palaavan siihen tyypilliseen toimintaan eli vain listaamaan siinä pöydällä olevaa tekniikkaa kuten niin monessa muussakin ketjussa.
Hieman yllätyksenä tulee myös miten pihalla täällä ollaan sitten kuitenkin tekniikasta, kun ihan perusjuttuihin kysellään apua.
Itsellä on oman koneen ympärille kyllä rakennettu toimiva kokoonpano, mutta ensimmäisen viikon jälkeen huomasin että ei jaksa samassa työpisteessä istua aamusta iltaan.
Nyt itsellä oma "etätyöpiste" työhuoneessa missä tehdään päivät töitä. Kun työpäivä on täynnä, voi siirtyä toiselle työpisteelle makuuhuoneeseen jatkamaan omia hommia omalla koneella.
Vaimo taas tekee päivät etätöitä tuolla makuuhuoneen työpisteellä ja voi iltaisin tarvittaessa tehdä omia ompelu yms. hommiaan työhuoneen työpisteellä :smile:

Ja jos viittaat perusjuttujen kyselyllä tuohon mun kyssäriin näyttöjen kytkemisestä, niin tiedän kyllä että saisin sillä Lenovon ~300euron telakalla näyttöjä useamman kytkettyä, mutta ei oikein huvittaisi tuollaiseen investoida kun takeita toimivuudesta seuraavan läppärin kanssa ei ole.

Toinen type-c:llä ja toinen hdmi:llä on toiminut meillä ainakin.
Eipä kyllä toimi mulla. HDMI-liittimeen kytketystä näytöstä häviää kuva kun kytkee toisen näytön USB-C -> HDMI adapterilla kiinni.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Olkaa onnellisia kun on noin hienoja setuppeja.

Itsehän jouduin jättämään duuniläppärin toimistolle jos sitä siksi voi kutsua (joku HP 1028x768, 4GB) resoluution vehje josta tulee tabletti nappia painamalla.

Nyt kun etänä, niin omat pöytäkone ja läppäri käytössä.

Jos on normipäivä, riittää pöytäkone, mutta päivystysvuorossa pitää olla Teams ja Skype ei omilla tunnareilla auki ja en tykkää avata niitä O365 pilvi-versiona tai Chrome incognito välilehtiin, että saa eri tunnareilla.

Koulutan kuitenkin Suomen 2 tai 3 suurinta kaupungin henkilökuntaa O365-sovelluksissa.

Työnantajalta ei saanut kuin Samsung J5 2GB puhelimen ja läppärin josta kerroin. Sekin menee omasta varaluurista.

Piti laittaa omat laitteet käyttöön ja menen Microsoft authenticatorin kautta duunin verkkoon. Vittu!
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Tämä varmaan toimii näin pidemmässä karanteenissa, mutta jos päivittäin vaihtelee toimistolla/etänä niin aika rumba aina pakata usb-c telakka mukaan matkaan ja tehdä kytkennät molemmissa päissä. Menee vähän telakan idea hukkaan... Itselläkin siis nyt telakka kotona, mutta se kostautuu kun joutuu käymään toimistolla. Ja todnäk parin kuukauden päästä asetelma kääntyy taas toisinpäin.
Eikö helpoinsta olis vaan hommata kotiin joku USB-C hubi jossa muutama tarpeellinen portti. eIhän nuo hirveästi maksa.

Itsellä on työpisteellä (toimistolla) Lenovon USB-C telakka duunin puolesta, kotiin tuli hommattua jo aikoja sitten thunderbolt3 telakka (Caldigit TS3 Plus) oman MacBook Pro:n kaveriksi. Duuniläppärissä (Lenovo X280) on onneksi myös TB3 portti niin saa yhdellä piuhalla omalle työpisteelle. Tosin itse hoidan omat hommani muutenkin läppärillä (ei oo työpöytäkonetta muutenkaan käytössä) niin tämä ollut erittäin hyvä ratkaisu.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 514
Eikö helpoinsta olis vaan hommata kotiin joku USB-C hubi jossa muutama tarpeellinen portti.
Näin minäkin tein tämän karanteenitouhun alettua - hain suosiolla Multitronicista jonkun USB-C telakan kolmella USB-portilla ja HDMI-liitännällä. Tuossa sitten vakiona kiinni näppiksen johto, touchpadin latausjohto sekä näytössä kiinni oleva HDMI-kaapeli. Helpottaa elämää huomattavasti kun tarvitsee vain se yksi kaapeli tökätä Macciin kiinni.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Itsellä etätyöt alkoivat 12.3. Viikon verran kannoin työ PC:n, ylimääräisen näppiksen ja hiiren pois työpöydältäni päivän päätteeksi. Jo viikonlopuna aloin miettiä, että jotain täytyy tehdä, koska etätyöt kestänee nyt pitkään. Kaivelin vanhan näytön ja kaapeleita ja järkeistin vähän setuppia.

  • Duuniläppärinä Lenovo P50 (i7-6700HQ, 16GB, 512GB SSD, NVIDIA Quadro M1000M (tai M2000), 15,6"/1080p)
    • Tehot riittää vallan hyvin: selain, MS-Office, MS-Visio, Skype/Teams, putty, ja tukku etäistuntoja etäkäytettäviin järjestelmiin
  • Päänäyttönä Predator XB271HU (27" 1440p/144Hz)
    • Koti PC kytketty DP: 1440p/144Hz
    • Työ PC kytketty HDMI: 1440p/60Hz
    • Koti PC:ltä sekä duuniläppäriltä vedetty USB kaapeli näytön USB hubiin. Tätä on sitten pakko irrotella näytön päässä riippuen siitä kumpaa konetta haluaa käyttää
      • Ducky Shine 4 mekaaninen näppis kytketty näyttöön
      • G502 hiiri kytketty näyttöön
      • Jabran headsetti kytketty tarvittaessa näyttöön
  • Toisena näyttönä HP ZR24w (24" 1200p/60Hz)
    • Kytketty vain duuniläppäriin miniDP <-> DP adapterilla
  • Kolmantena näyttönä läppärin oma näyttö (15,6" 1080p/60Hz)
    • Koska läppäri on kauempana sivussa, näyttö on käytännössä käyttämättä
  • Isku STEP+ työtuoli
  • Peruspaska hyvin vanha ja valkoinen kamalan näköinen lastulevy työpöytä. Kunhan joskus jaksaisi sen remontin aloittaa, niin menee heti uusiksi muun sisustuksen ohella
Nyt ei ole työpäivän päätteeksi mitään siirreltävää ja pois kanneltavaa. Se mitä edelleen pitää aamuin illoin tehdä, on päänäytön tulon valinta (DP/HDMI) sekä USB kaapelin vaihto näytön USB hubin päässä. Ei varmasti ole ideaalisin ja paras setuppi, mutta kun kuulee mitä ei IT-alalla olevilla (ja alaa harrastamattomilla) kavereilla on, niin hirvittää.

Se mikä tässä vaan on, niin vaihto työn ja vapaa-ajan välillä on olematon. Samalla paikalla tapahtuu molempien koneiden käyttö. Edelleenkin taukoja jää pitämättä, lounas tulee vedettyä työn ääressä ja päivät venyvät pitkiksi, koska se työkone nyt vaan on auki. Muutamana päivänä onnistuin käymään pihalla, vähän niin kuin kävelemään lounaalle, mutta sitte se jäi. Pitää koittaa saada tuo rutiiniksi. Ehkä ongelmana on se, että on joku työ menossa, tai sitten palaveri tai vastaava ja siitä kun vapautuu, niin seuraava on jo Skypessä kyselemässä jotain. Tämä on jotenkin korostunut nyt etätöissä, eikä ole tullut annettua riittävän kylmästi punaista luuria tai "palaan myöhemmin" vastausta.

Se minkä etätöissä myös huomaa, niin tulee syötyä paljon yksipuolisemmin ja useana päivänä samaa. Lounasruokailussa tottunut eri safkaan ja runsaaseen salaattipöytään joka päivä. En ole mikään pro kokki, mutta teen silti ruoat itse, enkä osta eineksiä. Pahin on tosiaan se, että kasvikset tuntuu jäävän syömättä. Fiksusti niitä tulee syötyä vain silloin, kun tekee lounaaksi kana- tai muun salaatin.

Mutta yleisesti pitää sanoa, että näin IT-alalla työskentelevänä pitää olla pirun tyytyväinen ja kiitollinen siitä, että hommat voi hoitaa loistavasti etänä, eikä korona ole (ainakaan vielä) vaikuttanut omaan työntekoon ja toimeentuloon. Sääliksi käy monia, ketä tämä pandemia rankaisee nyt todella kovalla kädellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Koodi ja käännöstyö alkaa siirtyä yhä enemmän pilveen, jolloin läppärin tehoilla ei ole merkitystä. Meillä kaikki koodaus ja kääntäminen tehdään palvelimella missä tehoa ja muistia on huomattavasti enemmän kuin pöytäkoneissa.
Kappas, olen aina ollut siinä uskossa, että ohjelmoija harvoin tarvitsee suurta konetehoa (paitsi tekninen/tieteellinen laskenta). Kaikkea sitä oppii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
326
Jos on normipäivä, riittää pöytäkone, mutta päivystysvuorossa pitää olla Teams ja Skype ei omilla tunnareilla auki ja en tykkää avata niitä O365 pilvi-versiona tai Chrome incognito välilehtiin, että saa eri tunnareilla.
Pistä SessionBox-addoni chromeen niin saat helposti multiloginit toimimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Olkaa onnellisia kun on noin hienoja setuppeja.

Itsehän jouduin jättämään duuniläppärin toimistolle jos sitä siksi voi kutsua (joku HP 1028x768, 4GB) resoluution vehje josta tulee tabletti nappia painamalla.

Nyt kun etänä, niin omat pöytäkone ja läppäri käytössä.

Jos on normipäivä, riittää pöytäkone, mutta päivystysvuorossa pitää olla Teams ja Skype ei omilla tunnareilla auki ja en tykkää avata niitä O365 pilvi-versiona tai Chrome incognito välilehtiin, että saa eri tunnareilla.

Koulutan kuitenkin Suomen 2 tai 3 suurinta kaupungin henkilökuntaa O365-sovelluksissa.

Työnantajalta ei saanut kuin Samsung J5 2GB puhelimen ja läppärin josta kerroin. Sekin menee omasta varaluurista.

Piti laittaa omat laitteet käyttöön ja menen Microsoft authenticatorin kautta duunin verkkoon. Vittu!
Tee erillinen tunnus sille omalle koneelle johon asennat työsoftat jne.

Aina kun haluat tehdä töitä, niin loginaat sisään sillä työkäyttäjätunnuksella jossa on teamsit, skypet ja o365-työtunnarilla. Ei tarvitse sotkea mitenkään siihen omaan privaattikäyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Näin minäkin tein tämän karanteenitouhun alettua - hain suosiolla Multitronicista jonkun USB-C telakan kolmella USB-portilla ja HDMI-liitännällä. Tuossa sitten vakiona kiinni näppiksen johto, touchpadin latausjohto sekä näytössä kiinni oleva HDMI-kaapeli. Helpottaa elämää huomattavasti kun tarvitsee vain se yksi kaapeli tökätä Macciin kiinni.
Nyt on mainio tilanne kinuta työnantajalta noita etätyövälineitä. Moni suostuu ongelmitta muutamien kymppien / satasten investointeihin ihan välittömästi.

Omaan mielenterveyteen jos sijoittaa, niin edes perustason usb-c porttitoistin irtoaa alle satasella. Kannattaa edes sellainen hommata.

Ja jos rahaa tarvitsee, niin vipuvartta voi hakea HR-osastolta sanomalla, että ergonomia kärsii ja alkaa selkää särkeä kun ei saa kunnon näyttöjä ja näppiksiä työkoneeseen kiinni...
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Itselläni työkannettavana Lenovo Thinkpad P1 Gen2 (9750H, 32Gt, 2Tt SSD) , pakko olla läppäri joka kulkee mukana kokouksissa ja neuvotteluissa. Aiemmin oli Macbook Pro 15", mutta vaihdoin sen tähän.
Mullakin on läppäri, mutta se kulkee palavereissa ja neuvotteluissa lähinnä kirjoituskoneena. Eikä siinä ole käytännössä mitään muuta kuin LibreOffice. Mä en edes halua kuljettaa kaikkiea tietoja mukana, se on ihan hullua, että ihmiset kuljettaa koneita mukanaan. Taisteluasemat ja turvalliset tilat on sitten asia erikseen. Mutta ei niitä koneita ja datoja sieltä mihinkään viedä.

Toisaalta noi ylitehoiset koneet kertoo lähinnä sitä, miten paskaa softa nykyjään on. Eikä kyllä ihmetytä miksi softa on niin paskaa. Kun kukaan ei välitä siitä miten bloattaantunutta jätettä se on. Esimerkkinä just esim toi Teams.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kappas, olen aina ollut siinä uskossa, että ohjelmoija harvoin tarvitsee suurta konetehoa (paitsi tekninen/tieteellinen laskenta). Kaikkea sitä oppii.
Riippuu tietenkin hommista. Joku webbidevaaja nyt ei paljoa prosessointitehoa kaipaa, kun ei ole mitään käännettävää. Surkeasti rakennetut IDE:t vievät kyllä useamman gigan muistia, mutta kahdeksalla päässee pitkälle.

Sitten taas esimerkiksi minulla on puhtaalla projektilla n. 50 Gt käännettävää, ja siinä kestää i7:lla 16 yhtäaikaisella prosessilla n. 40 minuuttia. Muistia menee kaikki mitä tarjolla on. Testaus vaatii aina vähintään yhden virtuaalikoneen ja välillä niitä pyörii kolme rinnakkain.

Meilläkin tuotantobuildi pyörähtää "pilvessä" (ts. erillisellä virtuaalipalvelimella, johon ei todellakaan ole pääsyä internetistä), mutta ei sitä kyllä kehityksen aikaisiin buildeihin tulisi edes mieleen käyttää. Unit-testien soisi olla ajettavissa sekunneissa, ei siinä ole aikaa tai jaksamista odotella jonkun buildipalvelimen raksutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Teams on electron softa ja käytännössä se pyörii oman erillisen chromium-selaimen päällä.

Se on karkeasti yhtä raskas kuin teams webbisivu erillisessä chromen välilehdessä ajettuna, mitä nyt voit käyttöjärjestelmän tasolla määrätä erilliset audioasetukset ja päästää sen käsiksi webcamiin ilman, että koko selaimelle tulee pääsyä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Semmoinen kiireellinen probleema tuli, että huomiseksi tulisi saada zoomiin kuvayhteys kokeen ajaksi enkä omista mitään webcamia, eikä tunnu kavereiltakaan löytyvän. Saako kännykästä jotenkin järkevästi selfie kameran kuvan tietokoneelle välittymään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
111
Semmoinen kiireellinen probleema tuli, että huomiseksi tulisi saada zoomiin kuvayhteys kokeen ajaksi enkä omista mitään webcamia, eikä tunnu kavereiltakaan löytyvän. Saako kännykästä jotenkin järkevästi selfie kameran kuvan tietokoneelle välittymään?
Ainakin Androidille on ihan oma ZOOM-sovellus, jolla saa hoidettua koko homman ilman tietokonetta :)
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Saako tuolla Zoom kännykkä sovelluksella otettua pelkän video yhteyden sinne, että kuitenkin äänet kuuluisi molempiin suuntiin tietokoneen kautta normaalisti?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Semmoinen kiireellinen probleema tuli, että huomiseksi tulisi saada zoomiin kuvayhteys kokeen ajaksi enkä omista mitään webcamia, eikä tunnu kavereiltakaan löytyvän. Saako kännykästä jotenkin järkevästi selfie kameran kuvan tietokoneelle välittymään?
Yllättäen tätä on puitu parissakin paikassa viime päivinä. Google on kaveri.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
3h tappelin tuon droidcamin kanssa enkä saanut sitä toimimaan nykyisellä varakännykälläni sitten kirveelläkään, sen verta antaa kuvaa tietokoneelle, että kerkeää kuvan ottamaan sitten jäätyy. Johtunee varmaan tämän varakännykän 7 vuoden iästä. Tosin ymmärtääkseni tuon ohjelman pitäisi toimia android 5.0.1 mikä tässä Galaxy S4 on.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 391
Viestejä
4 159 574
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom