Etätyöt/Home-office keskustelu - kysy konkareilta & kerro omista jipoistasi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Täällä sama tilanne, eihän tää ihan helppoa ole:

1. aamulla aikaisin ylös ja töitä ennen kuin napero herää.

2. Sitten aamiainen ja naperolle tabi kouraan ja itse takaisin töihin.

3. Lounas taas yhdessä ja sitten napero leikkii puolison kanssa iltapäivän.

Iltapäivällä taas kone kiinni ja yhdessäoloa, illalla vielä hommia mitä jäi päivältä. Jatkuvasti aina kännykkä ja kone mukana jos joku kaipaa kun on naperon kanssa.
No täällä lapsi on aina ekana hereillä ja tosiaan yksin tuon kanssa on hiukan hankalaa välillä kun äitinsä on töissä.
Vähän huono omatunio kun vaan laittaa tuijottamaan viaplayta :-/
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Etätyötekijän päivää voisi parantaa myös korona aiheisten uutisten ja säikeiden lukematta jättäminen. Alkaa olla jo infoähkyn puolella.:hmm:

Tadanpa laitta tykin päälle katsoa Jurassic Parkkeja UHD-levyltä. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Aika moni on kommentoinut noista kahvitauoista. Kuinka monella TES:ssä on kahvitauot?
Itselläni ei tätä etua ole ole ollut vuosikymmeniin, mutta monesti kyllä toimistolla tulee kahvitauot pidettyä.

Noin yleisesti, samapa se minulle tai työnantajalleni on milloin hommat tehdään, kunhan ne tulee tehdyksi. Eli voisin nukkua päivät ja tehdä työpäivän (7,5h) yöllä. Mutta luonnollisesti työt tulee hoidettua "normaaliin" toimistoaikaan. Ja kun työmatkat jää päivästä pois, on helpompi tehdä saldotunteja sisään.

Sohvalla ja keittiönpöydällä tulee hommat tehtyä, ja niiden väliä jumpataan sopivasti. Myös jumppaaminen onnistuu helpommin, kun ei ole kehtaamisonglemaa. Asioiden hoitaminenkin (omien ja työ) on luentevampaa, kun voi sopia ne vapaammin.
Jos joku työ on sellainen, että sitä ylipäätään pystyy etänä tekemään, niin en oikein ymmärrä miten sitä edes voisi teoriassa yrittää TES:eilä hallita.

Teet mitä lystäät, et kerro kenellekään ja jos tulee sanomista (ei tule jos hommat hoituu), niin sitten mietit tilannetta uudelleen. Toimistotyöaika on kuitenkin tärkeää kaikissa sellaisissa hommissa, joissa joutuu kommunikoimaan muiden kanssa paljon.

Ainakin meillä on ohjeistus, että 10-14 väli pitäisi olla joka päivä töissä, jos ei erikseen etukäteen merkkaa tunteja vapaiksi OOF-blokilla kalenteriin, jotta muutkin tietävät, ettet ole tavoitettavissa.
Etätyötekijän päivää voisi parantaa myös korona aiheisten uutisten ja säikeiden lukematta jättäminen. Alkaa olla jo infoähkyn puolella.:hmm:
No tämä, jatkuva korona-trackerin F5:stus aiheuttaa välillä vähän tärinöitä.

Ehkä yleisempi ohje voisi olla, että ei kannata lukea kaikkia maailman uutisia jatkuvasti koko ajan. Keskittyminen kärsii.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Mites hoidatte etätyöt kun lapsi pyörii jaloissa? Sen verran nuhainen ja yskivä tuo, että eskarista sanottiin että ei tervetuloa.
Kyllähän ne vähän huomiota välillä vaatii. Palaverit aika "hauskoja" välillä, kun muidenkin mikkien takaa kuuluu vaikka minkälaista elämän ääntä.

Työnantaja on ymmärtänyt, että kaikkien kannalta paras jos lapset ovat nyt kotona. Hyväksyy, että työteho saatta vähän laskea.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
559
Kyllähän ne vähän huomiota välillä vaatii. Palaverit aika "hauskoja" välillä, kun muidenkin mikkien takaa kuuluu vaikka minkälaista elämän ääntä.

Työnantaja on ymmärtänyt, että kaikkien kannalta paras jos lapset ovat nyt kotona. Hyväksyy, että työteho saatta vähän laskea.
Joo, parasta on ehkä tähän mennessä yks alihankkija Teams puhelussa: "Ootas hetki, pitää käydä vaihtamassa vaippa kun toi teki kakat."
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Etätöitä tuli tehtyä 2010-2017 käytännössä koko ajan vaikka konttorille ei ollut kuin 4km. Olin päivystysringissä niin jotenkin tuo jäi päälle, että jäi etäpäivän jälkeen päivystämään. Pari kertaa kuukaudessa tuli käytyä konttorilla.

Työtehtävät muuttunu niin pariin vuoteen en ole ollut etänä päivääkään. Nyt olikin haasteita jäädä etäpäiville, kun olen antanut kaikki "etälaitteet" pois esim. 24" näytön. Siviilikäytössä on kaksi 4k näyttöä, niin toinen piti laittaa työläppärin näytöksi. Onneksi työläppärin Display Port tuki 3840x2160 resoa niin ei ongelmia.
Tein viime viikonloppuna työläppärille vielä oman verkon niin ei ole siviililaitteiden kanssa samassa verkossa.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Ikävä kyllä omalla kohdallani kohtalona on (ainakin toistaiseksi) tehdä töitä ruokapöydän ääressä hyödyntäen ainoastaan läppärin omaa näyttöä ja näppäimistöä, siinä missä toimistolla näyttöpinta-alaa on moninkertainen määrä käytettävissä. Olisi kenties ajankohtaista panostaa hieman enemmän tuohon työpisteen käytettävyyteen sekä ergonomiaan, sikäli kun etätöitä tulee ilman koronavirustakin tehtyä 1-2 päivänä viikossa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Pieruverkkareilla mennään. Mun mielestä just etätöiden parhaita puolia on että vedän joggarit jalkaan ja raahaudun keittiöön keittämään kahvia ja avaan koneen (tällä hetkellä "työpiste" on täällä). Saa ottaa ulospäin hyvinkin lunkisti.

Mun pitää miettiä hakisinko toimistolta toisen näytön kaveriksi, aika hankalaa on työskennellä vain läppärin näytöllä. Pitäis jaksaa tuo tehdä, varsinkin kun oletus nyt on että mennään viikkoja kotitoimistolla.
 

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
110
Itse halusin saada työläppärin samaan näyttöön kotikoneen kanssa ja käyttää vain yhtä näppäimistöä ja hiirtä molemmilla koneilla. Nyt on sitten näytön display port liittimessä kotikone ja hdmi:llä työläppäri samassa näytössä kiinni.

Näppäimistön ja hiiren jakamiseen usean koneen välille löysin ilmaisen Mouse Without Bordersin ja jaan sillä kotikoneen näppäimistöä ja hiirtä työläppärille. Se toimii vain Windows-alustalla, mutta hoitaa hommansa varsin näppärästi ja hyvin. Onko muilla käytössä jotain kivoja sovelluksia kotitoimiston virittelyyn?

 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Itse halusin saada työläppärin samaan näyttöön kotikoneen kanssa ja käyttää vain yhtä näppäimistöä ja hiirtä molemmilla koneilla. Nyt on sitten näytön display port liittimessä kotikone ja hdmi:llä työläppäri samassa näytössä kiinni.

Näppäimistön ja hiiren jakamiseen usean koneen välille löysin ilmaisen Mouse Without Bordersin ja jaan sillä kotikoneen näppäimistöä ja hiirtä työläppärille. Se toimii vain Windows-alustalla, mutta hoitaa hommansa varsin näppärästi ja hyvin. Onko muilla käytössä jotain kivoja sovelluksia kotitoimiston virittelyyn?

Mulla tämä hoituu näppärästi Dellin P2720DC 27" näytön avulla. Peruskäytössä on omana koneena Intelin NUC, joka on näytössä kiinni USB-C:llä. Kaikki lisälaitteet taas on näytön USB-porteissa. Sitten kun pitää tehdä töitä, niin USB-C vaan läppäriin kiinni, eikä tarvitse läppärille edes erillistä virtajohtoa. Erittäin kätevää eikä pyöri pöydällä liikaa johtoja. Tossa Dellissä on siis käytännössä sisäänrakennettu telakka.

Palavereja varten näytön jalustassa on kiinni Dellin soundbar jossa myös mikrofoni, helpottaa kun pitkissä palavereissa joissa itsellä on lähinnä kuunneltavaa voi liikkua vähän vapaammin eikä muutenkaan headset paina päätä. Tietysti jos on muita ihmisiä samoissa tiloissa niin headset parempi
 
  • Tykkää
Reactions: bsh
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mites hoidatte etätyöt kun lapsi pyörii jaloissa? Sen verran nuhainen ja yskivä tuo, että eskarista sanottiin että ei tervetuloa.

Mulla on ollut 4-vuotias tässä kaks päivää kaverina, ihan kahdestaan nyt oltu päivällä.
Muksun heräämisestä riippuen syödään aamupala yhdessä tai natiainen myöhemmin ja mä juon sitte kahvit samalla. Sitten saa katsoa netflixiä ja juutuupia pari tuntia, kunnes määrätään tv-tauko ja muuta leikkiä. Sitten lounas yhdessä, jotain touhua, ja sen jälkeen saa taas katsoa telkkaria seuraavaan tv-taukoon saakka. Iltapäiväkahvi taas muksun kanssa, touhua perään ja sitten saa taas katsoa telkkaria. Suunnilleen kun työpäivä loppuu tulee taas tv-tauko ja vasta iltaruuan jälkeen pääsee ruudun ääreen.

Ruutuaikaa tarkoitus vähentää pikkuhiljaa ja siirtää touhu enemmän leikkeihin, mutta on tuo omatoiminen leikkiminen sen verran hakusessa, että pitää mennä vähän pikkuhiljaa sitä kohti.

Eihän siitä mihinkään pääse, että telkkaria tulee tuijotettua kotona, mutta jos itsekin pitää saada duunia tehtyä niin vaihtoehdot on aika vähissä. Ei tuon ikäinen kuitenkaan jaksa yksin leikkiä koko työpäivää...
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Meillä 5-vuotias ja aamulla telkkaria aamiaisen jälkeen lounaaseen asti. Sit kans taukoa ja muita hommia, yleensä jaksaa väritellä / l
Itse teen päinvastoin - Päästän luonnonvaloa huoneeseen niin paljon, että on kirkasta ja pidän näytöt "täysillä". Se ei rasita silmiä yhtään, kunhan huoneessa on tarpeeksi valoa.

Minulla on myös sävysäädettävää valotehoa joku 2500lumenia olkkarissa, jonka nurkassa työnurkkaus on, jos ulkoa ei paista tarpeeksi sisään, sitten autetaan 5500K säädetyllä valolla.

Pimennysverhoilla olisi tilanne tietty täysin toinen.
No joo, totta tuokin. Itellä toimisto pimeässä "ullakossa" ja valot on niin päin p-tä sijoiteltu niin joko paistaa suoraan silmiin tai sit näyttö heijastaa. Pääasia että silmät ei väsy.
 
Liittynyt
12.02.2020
Viestejä
30
Teen Sosiaaliohjaajan työtä, joka pääasiassa asiakastyötä, mutta jonkinverran myös suunnittelua ja yhteistyötä eri tahojen kanssa, sekä kirjaamista. Olen vierastanut etätyötä vaikka siihen ollut aiemminkin mahdollisuus osittain. Nyt kuitenkin ensimmäistä päivää "pakotettuna" kotona ja yritän päästä työmoodiin. Tuo valaistuksen tärkeys ehdottomasti paras vinkki täältä ja itselläni myös toimii tuo, että ei hengaile niissä "pieruverkkareissa", vaan pukeutuu kuin lähtisi "oikeasti" töihin. Tuli soitettua heti aamusta pomolle ja kerrottua mitä aion tehdä, joten kyllä tuo syvällä suomalaisuudessa taitaa olla, että työt tehdään pääsääntöisesti työpaikalla, eli tavallaan ymmärrän niitä "kampaviineripomoja", jotka tarkastussoittoja tekevät :D Oman haasteensa tähän tuo 2- ja 6-vuotiaat lapset, joille on kokoajan keksittävä aktiviteettia, ettei ruutuaikaa tulisi hirveästi normaalia enempää :/ Tsemppiä kaikille etätyöhön ja erityisesti niille, joilla ei ko. mahdollisuutta ole.

Itse jouduin taiteilemaan näytön PIP-moodilla työläppärin lisäksi näytölle pöytäkoneen, josta outlookiin, koska vpn ei päästä työkonetta sähköpostiin.

IMG-6425.jpg
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
Tauot. Itsellä kännykkä päästää "casiobeepin" tunnin välein työaikana. Tällöin pitäisi nousta vähän jaloittelemaan, vaikkei kävelisikin vaan eteiseen.

Jos ehtii/viitsii/jne venytellä, niin Asahia kannattaa kokeilla, tässä alkuun yksi YT-kanava: Timo Klemola
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Tauot. Itsellä kännykkä päästää "casiobeepin" tunnin välein työaikana. Tällöin pitäisi nousta vähän jaloittelemaan, vaikkei kävelisikin vaan eteiseen.

Jos ehtii/viitsii/jne venytellä, niin Asahia kannattaa kokeilla, tässä alkuun yksi YT-kanava: Timo Klemola
Mulla tulee Polarin sporttikellosta piippausta, jos tulee istuttua pitkään paikallaan. Pidemmän päälle pitäis kyllä hankkia uusi työtuoli. On nyt jotenkin paikat kireenä lapaluiden välistä.

Toisaalta tänään on jo kertynyt 14k askelta, kun kävin välillä keskustassa asioilla.
Varsinkin näin yksin elävänä tekee hyvää lähteä ainakin syömään jonnekin muualle välillä. Tulee muuten joku mökkihöperyys.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
111
Helvetten... lapsen koulun etähomma huomenna ois videoyhteys en lähe ostaa mitää webbikameraa miten saan esim. puhelimen kameran liitettyy webbikameraksi tietokoneeseen?`??????
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 539
Helvetten... lapsen koulun etähomma huomenna ois videoyhteys en lähe ostaa mitää webbikameraa miten saan esim. puhelimen kameran liitettyy webbikameraksi tietokoneeseen?`??????
Eikö niillä oo koulun puolesta Chromebookit tms millä käyttävät noita videoyhteyksiä? Näin ainakin Vantaalla.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 177
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
9
Sanokaas etäilijät, miten saan vaihdettua kaksi näyttöä (+ näppi ja hiiri) pöytäkoneen ja kannettavan telakan välillä helposti? HDMI- ja DVI-D-liitin kummassakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 884
Sanokaas etäilijät, miten saan vaihdettua kaksi näyttöä (+ näppi ja hiiri) pöytäkoneen ja kannettavan telakan välillä helposti? HDMI- ja DVI-D-liitin kummassakin.
Se on "KVM switch" -laite, mitä kaipaat.

Käytännössä pääsee halvemmalla, kun on usb- ja hdmi-switchit erikseen, mutta tuommoinen kannattaa hankkia.

Itsellä oli pitkään pelkkä usb-switch ja näytössä kaksi johtoa kytketty. Nyt olen työkäytössä MX Masterilla ja muissa koneissa on Logitechin G-sarjan pelihiiret :) MX Master kyllä toimii kolmessakin koneessa yhtä aikaa.

Kuulokkeet on langalliset ja olen hankkinut edellisen generaation halvemman version tuosta:
En muuten pysty olemaan 2-3h palavereissa kuulokkeet päässä ja kiinni koneessa. Etätöissä vielä niihin ei tule taukoja, niin se täytyy jotenkin virkeästi seurata powerpointtia..

--

Ennen tätä tilannetta vinkkini olisi ollut, että käy lounaalla ulkona syömässä ja tuulettumassa lounaalla paikallisissa mestoissa. Nyt sekin on viety minulta..
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Itse kytkin 2 monitoria kahteen koneeseen niin, että toiselle koneelle käytän dvi/hdmi-portteja ja toiselle displayportteja. Näppis ja hiiri on molemmille omansa. Monitorista voi sitten valita kumpi kuva näkyy. Ei kaikkein kätevin jos pitäisi koko ajan vaihtaa, mutta halpa ja riittävän helppo.

Kannattaa tarkistaa vaan mitä resoja oma monitori syö mistäkin portista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Tämä nyt on selvää, mutta en löytänyt mistään järkevää (järkevän hintaista) ratkaisua kahdelle monitorille.
Ei taida oikein sitä järkevän hintaista ratkaisua löytyä. Edullisin tapa hoitaa asia taitaa olla juurikin eri inputtien käyttöönotto näytöistä ja vaihtaa sourcea käytön mukaan. Tuohon kaveriksi USB switchi

Itse toistaiseksi vetelen ilman usb switchiä ja vaihdan hiiren/näppiksen usbipiuhat vain läppäriin päiväksi. Ehkä laiskana pitäisi hommata se usbswitchi, mutta toisaalta ei ole kyllä tarkoitus siirtyä etätöihin enemmissä määrin tulevaisuudessa joten enpä tiedä. Duunissa kun on kaksi läppäriä dockeissa ja niille vehkeet + vielä yksi kokoonpano kvm switchin takana. Kotona ollaan nyt vähän rajoittuneita käytännössä yhden läppärin käyttöön kun ei ole tilaa dockeille ja kvm hiluille enkä kyllä haluaisi noita muutenkaan tuoda kotiin. Hyvänä puolena näissä etätöissä voi pitää sitä että kerkeää vihdoin keskittyä niihin asioihin joihin normaalisti ei ole aikaa
 

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
110
Tämä nyt on selvää, mutta en löytänyt mistään järkevää (järkevän hintaista) ratkaisua kahdelle monitorille.
Tästä tuli mieleen, että Humble Bundlessa olisi Stardock bundlessa nyt Multiplicity tarjolla (käsittääkseni kevein versio). Se siis on hieman laajempi softa KVM (samaa asiaa hoidan itse tuolla ilmaisella Mouse Without Bordersilla). Mutta ei sekään taida ratkaista tuota, että samat näytöt pitäisi saada eri koneille (en ole varma). Se kyllä tietenkin onnistuu, että eri koneissa on oma näyttönsä kiinni ja koneiden välillä voi hyppiä "saumattomasti".


EDIT: Ostin sitten tuon bundlen, kun huomasin, että saan Multiplicityllä lähetettyä äänet läppäristä pöytäkoneelle ja sitten käytettyä pöytäkoneen kaiuttimia tarpeen mukaan (ei tarvitse luureja koko ajan pitää päässä). Perusversio Multiplicitystä tulee bundlessa. Nopealla testillä ei minusta ollut juurikaan parempi hiiren ja näppiksen jakoon kuin ilmainen Mouse Without Borders.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
592
Mulla on pöytäkone omassa käytössä ja läppäri työkäytössä. Kotona yksi näyttö ja saan läppärin liitettyä siihen VGA:lla.
Jos haluan simppelisti käyttää yhtä näppäimistöä ja hiirtä, onko USB-switchi tähän kaikista helpoin systeemi vai onko muita parempia vaihtoehtoja?
 

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
110
Mulla on pöytäkone omassa käytössä ja läppäri työkäytössä. Kotona yksi näyttö ja saan läppärin liitettyä siihen VGA:lla.
Jos haluan simppelisti käyttää yhtä näppäimistöä ja hiirtä, onko USB-switchi tähän kaikista helpoin systeemi vai onko muita parempia vaihtoehtoja?
Näppäimistön ja hiiren jakamiseen usean koneen välille löysin ilmaisen Mouse Without Bordersin ja jaan sillä kotikoneen näppäimistöä ja hiirtä työläppärille. Se toimii vain Windows-alustalla, mutta hoitaa hommansa varsin näppärästi ja hyvin...
Mouse Without Bordersia voisit koittaa, jos softapohjainen (ilmainen) ratkaisu riittää, koneet ovat samassa verkossa ja saat asentaa niihin molempiin sen.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
545
Itsellä on näyttöön integroitu USB-hubi ja siten näyttöön kytkettynä hiiri, näppis ja kuulokkeet. Vaihtelen sitten tästä näytöltä tietokoneeseen menevän USB-johdon paikkaa tietokoneesta toiseen sitä mukaan, kummalla koneella haluan noita oheislaitteita käyttää. Ei varmastikaan mikään hienoin ratkaisu, mutta oli toteutettavissa ilman lisäinvestointeja :)

E: Lisäyksenä vielä, että kuvasignaali näytöltä menee DP:llä pelikoneeseen ja HDMI:llä työläppäriin, eli näytön päästä sitten valitaan, kummasta lähteestä kuva näytetään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
kotitoimistopäivinä käyn ”lounastunnilla” usein juoksulenkillä. katkaisee mukavasti päivän, ja pakottaa ulos ja liikkeelle.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
16
Vinkkinä, että pienten koululaisten opetus ei onnistuu yhtäaikaa oman työn kanssa, mutta kotitöitä kannattaa tehdä opetuksen lomassa. Tauota ja suunnittele työpäivä niin, että kaikilla on hermot vielä illalla tallella. On ajateltava kestäviä ratkaisuja, koska tämä voi jatkua vielä piiiiiitkään. Onneksi ulkoilu on edelleen sallittua, että ei ole ovet yhtä kiinteästi säpissä, kun Kiinassa pahoilla alueilla. Harmi, että 5G-verkot eivät ihan vielä ehtineet avuksi tähän etätyö-piikkiin ainakaan koko Suomessa, mutta omat yhteydet on syytä päivittää, jos siihen on mahdollisuus, esim. Etätyöt kotona. Ruutuaika nousee nimittäin arvoon arvaamattomaan ja silloin kannattaa tehdä ne työt, jotka vaativat täyttä rauhaa. Toisaalta nyt jää kaikki ylimääräinen höttö hetkeksi pois, kun menemisiä ja tulemisia ei ole niin paljon.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Teen Sosiaaliohjaajan työtä, joka pääasiassa asiakastyötä, mutta jonkinverran myös suunnittelua ja yhteistyötä eri tahojen kanssa, sekä kirjaamista. Olen vierastanut etätyötä vaikka siihen ollut aiemminkin mahdollisuus osittain. Nyt kuitenkin ensimmäistä päivää "pakotettuna" kotona ja yritän päästä työmoodiin. Tuo valaistuksen tärkeys ehdottomasti paras vinkki täältä ja itselläni myös toimii tuo, että ei hengaile niissä "pieruverkkareissa", vaan pukeutuu kuin lähtisi "oikeasti" töihin. Tuli soitettua heti aamusta pomolle ja kerrottua mitä aion tehdä, joten kyllä tuo syvällä suomalaisuudessa taitaa olla, että työt tehdään pääsääntöisesti työpaikalla, eli tavallaan ymmärrän niitä "kampaviineripomoja", jotka tarkastussoittoja tekevät :D Oman haasteensa tähän tuo 2- ja 6-vuotiaat lapset, joille on kokoajan keksittävä aktiviteettia, ettei ruutuaikaa tulisi hirveästi normaalia enempää :/ Tsemppiä kaikille etätyöhön ja erityisesti niille, joilla ei ko. mahdollisuutta ole.

Itse jouduin taiteilemaan näytön PIP-moodilla työläppärin lisäksi näytölle pöytäkoneen, josta outlookiin, koska vpn ei päästä työkonetta sähköpostiin.
Mikä/mistä mahtaa olla työpöytä hommattu? Onko tuo sähköllä vai onko laidassa USB-hubi?
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Harmi, että 5G-verkot eivät ihan vielä ehtineet avuksi tähän etätyö-piikkiin ainakaan koko Suomessa, mutta omat yhteydet on syytä päivittää, jos siihen on mahdollisuus, esim. Etätyöt kotona.
Eipä ne nopeammat verkkoyhteydet auta, kun se on yleensä firman VPN joka kyykkää normaalia suuremman käyttäjämäärän takia. Ja sekin vain koska etätyöläiset saattaa käyttää sitä VPN:ää myös sellaisiin työtehtäviin, joihin sitä ei edes tarvitse. Tai sitten vain katsellaan 4k streemejä VPN:n läpi :p
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Niin meneekö se yle areena sen vpn n läpi? Mitenkä voin selainta käyttää ettei se mene sen vpn:n kautta? Ite jo pudotin areenan kuvanlaatua.
Eipä ne nopeammat verkkoyhteydet auta, kun se on yleensä firman VPN joka kyykkää normaalia suuremman käyttäjämäärän takia. Ja sekin vain koska etätyöläiset saattaa käyttää sitä VPN:ää myös sellaisiin työtehtäviin, joihin sitä ei edes tarvitse. Tai sitten vain katsellaan 4k streemejä VPN:n läpi :p
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
639
Riippuu VPNstä ja sen konffista. voipi olla ns. Split-Tunneling, jolloin vain tarvittava menee tunneliin ja loput avoimeen internettiin. Se on sitten tietoturvahenkilöiden vallassa nähdäänkö tuommoinen ylimääräisenä riskinä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Näppis ja hiiri kiinni usb hubiin ja hubia vaihtelee koneiden välillä. Pöytäkoneesta voi vetää usb jatkojohdon hollille niin helppo vaihtaa päikseen. Näytössä toki input valinta.

Suosittelen myös katsomaan tilan valaistuksen kuntoon. Liian pimeä tai kirkas ei ole hyvä. Säädä myös näyttö sopivaksi. Pidä tietenkin myös taukoja.

Jos/kun muksut tulee häiritsemään 40 kertaa putkeen niin muista että nyt on poikkeustilanne. Myös lapset ovat tilanteen kärsijöitä, joten anna heillekin hetki huomiota. Pitäisi työnantajan ymmärtää että 100% ajasta ei pysty käyttämään töihin.

Niin ja juttele työkavereiden kanssa välillä muustakin kuin töistä tai koronasta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Olen tehnyt etätöitä satunnaisesti ainakin vuodesta 2007, joten tuttua hommaa. Onhan päivystyksessä välillä autossakin ruuvattu penkkiä taaksepäin ja alettu hommiin kun tuotannossa on jotain nurin...

Laitan vaan aamulla läppärin kiinni pelikoneen näyttöön, näppikseen ja hiireen ja olen valmis. Eniten nyt koronan aikaan aiheuttaa haasteita se, että vaimo on myös kotona etätöissä ja lapsi on myös kotona. Vain yksi sopiva työpiste töiden tekoon. Joudumme jakamaan päivän vuoroihin aamusta asti, jolloin toinen aina viihdyttää lasta tai keskellä päivää voi olla jotain omaa puuhaa lapselle (harvoin suostuu tekemään). Aikaisin jos heräät aamulla niin todennäköisesti lapsikin herää joten se on jo game over siinä kohtaa. Öisin saisi parhaiten tehtyä töitä. Ryhmä Hau saattaa antaa hieman pelivaraa puoleksi tunniksi kerrallaan. Palavereja varten pitää myös vuorotella tietysti.

Jos aikoo tehdä mitään isompaa changea jossa on vaarata että jokin menee tuotannossa rikki, on hiukan riskaabelia lähteä tekemään sitä jos ei ole varattuna hommalle ainakin pari kolme tuntia niin ettei joudu viihdyttämään tenavaa eli tuokin pitää vähän sopia milloin lähtee tekemään.

Noin yleisesti jos tarvitsen rauhaa, kotona saan keskityttyä paremmin. Töissä on usein näitä jotka haluavat alkaa jotain lässyttämään miten menee ja onpa hieno sää, niin eipä siinä paljoa saa mitään töitä tehtyä. Kotona taas ei ole ketään jeesaamassa jos tulee tiukka paikka tai tule otettua välttämättä taukoja niin paljon jos on kiire, mutta toisaalta ihan huoletta ottaa vaikka nokoset jos siltä tuntuu. Ne jotka työpaikoilta kyttäävät mitä tehdään, elävät jossain 90-luvulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Nyt on ti-pe tehty etähommia eli 4 päivää. Ennen ei ole tullut kuin jotain satunnaisia puolikkaita päiviä tai kiirehetipaikallanytkorjauksia tehtyä kotona tyyliin läppäri sylissä punkassa löhöillen mutta nyt kun on kokonaisia päiviä tehnyt niin onhan se aika eri juttu.

Nyt viikonlopun aikana olisi tarkoitus vähän muuttaa olkkarin järjestystä että saa vähän mukavamman, ergonomisemman ja muutenkin toimivamman työpisteen tuleville viikoille koska tämä etätyösuositus tuskin ihan vielä ensi viikon aikana loppuu. Tarkoitus olisi järjestää lisää pöytätilaa että saa yhden näytön lisää ja vähän tilaa muistiinpanoille, kahvikupille sun muille. Tämä viikko kun mentiin 80cm leveällä pöytätasolla jossa oli kaksi läppäriä (win+linux) vierekkäin, vähän ahdasta oli.

Teams ei mitenkään suostunut toimimaan kunnolla langattomalla headsetillä vaan aina oli joko mikin ääni ihan järkyttävä, kuulokkeista kuului vain epämääräistä mölinää tai molemmat. Ratkaisuna onneksi oli emännän vanha langallinen headset wanhalla kunnon 3.5mm liittimellä. Eivät ole ihan mukavimmat mutta onneksi niitä ei tarvitse koko päivää.

Aamuisin meillä on tiimin kanssa (minä, työkaveri ja esimies (joka kylläkin on enemmän työkaveri sekin)) aamukahvihetki jossa pölistään paskaa, käydään edellistä päivää läpi ja suunnitellaan päivän hommia ja työnjakoa. Sen jälkeen on chat auki johon sitten päivän mittaan höpötellään asiaa ja varsinkin näin perjantaina aika paljon asian vierestäkin. Tarvittaessa sitten puhutaankin teamsissa mutta pääsääntöisesti chat riittää.

Yleisesti ottaen on ollut ihan jees hommaa tehdä töitä etänä. Ihan käsittämättömän paljon paremmin pystyy keskittymään kun ei ole koko ajan joku kyselemässä eikä ole sitä konttorin taustahälinää. Väittäisin että kunnolla keskittymistä vaativissa hommissa työteho on varmaankin tuplaantunut, muissa hommissa pysynyt jokseenkin samana. Ja mikä parasta, duunipaikalla vessat on aina varattuna, kotona pääsee toilettiin juuri silloin kun haluaa.

On tässä tietty huonojakin puolia, suurimpana lähinnä se ettei meinaa muistaa pitää taukoja, itsekin jouduin laittamaan ajastimen muistuttamaan kun muuten tulisi jumitettua koneilla tuntikaupalla yhtä soittoa. Ja tietty nyt puuttuu se duunikavereiden kanssa tupakalla käynti ja yleinen paskanpuhuminen samassa laajuudessa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Itselläni Ikean konttorituoli (Markus?) ja joku Sotkan edullinen pöytä, joka ostettiin vähän ulkoasun perusteella. Nämä ovat olleet ihan hyvät kotidatailuun ja satunnaisiin etätyöpäiviin, mutta nyt jatkuvaan etätyöskentelyyn ei oikein natsaa. Pöydän alla on tuollainen ylimääräinen taso, jonka takia en mahdu tarpeeksi "syvälle" tähän ja käteni eivät saa tarvittavaa tukea. Myös pöydän reuna on liian terävä ja tuntuu ikävältä ranteen kohdalla.

Käyn nyt kovaa pohdintaa raaskisiko ostaa sähköpöydän kotiin. Jos tätä joutuu useamman kuukauden tekemään, ergonomia on tietysti kriittinen. Sitten taas harmittaa, kun tilanteen toivon mukaan normalisoituessa en niin hyvää pöytää tarvitsisi. Tämä nykyinen pöytä olisi tyylikkäämpi ja kätevämpi (tuollainen sivutaso sekä laatikosto) ja sähköpöytä olisi vähän turha myöhemmin. Lisäksi sitten olisi kaksi pöytää, kun tämänkin hankin vasta talvella.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Meillä työnantaja suostui onneksi siihen, että saimme viedä tietokoneiden ja näyttöjen lisäksi myös toimistotuolin kotiin. Iskun laadukas toimistotuoli päihittää kyllä tuon kotona olevan Ikean työtuolin mennen tullen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Käyn nyt kovaa pohdintaa raaskisiko ostaa sähköpöydän kotiin.
itsellä oli sama pohdinta, mutta päädyin sitten ostamaan Ikean kampisäädettävän Skarsta työpöydän jonka saa uutena 200-230€ hintaan. Tuon hankinta ollut jo pidemmän aikaa mielessä, ja nyt kun tilanne näyttää kestävän jonkin aikaa niin en viitsi pelkästään istua sitä aikaa. Nuo pienemmät on aika tehokkaasti loppu tällä hetkellä, mutta paikallisessa on nyt yksi tilauksessa mulle ja pitäisi maanantaina saapua. Varmasti ei jää harmittamaan itseäni pidemmänkään päälle, vaikka nykyisessä pöydässä onkin enemmän säilytystilaa. Pitää ehkä siivota vähän rojua pois samalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
itsellä oli sama pohdinta, mutta päädyin sitten ostamaan Ikean kampisäädettävän Skarsta työpöydän jonka saa uutena 200-230€ hintaan. Tuon hankinta ollut jo pidemmän aikaa mielessä, ja nyt kun tilanne näyttää kestävän jonkin aikaa niin en viitsi pelkästään istua sitä aikaa. Nuo pienemmät on aika tehokkaasti loppu tällä hetkellä, mutta paikallisessa on nyt yksi tilauksessa mulle ja pitäisi maanantaina saapua. Varmasti ei jää harmittamaan itseäni pidemmänkään päälle, vaikka nykyisessä pöydässä onkin enemmän säilytystilaa. Pitää ehkä siivota vähän rojua pois samalla.
Mulla on tuo Skarsta enkä kyllä suosittelisi kenellekään sen epätukevan rungon takia. Näyttö värisee pelkästään näppiksen painalluksien voimasta. Mulla on tosin vielä monitorivarsi pahentamassa tilannetta.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
26
Onko teillä näyttätelineitä käytössä? Tuollaisia pöytään ruuvattavia näyttäis olevan aika montaa sortti. Sais kivasti lisää tilaa pöydälle. Epäilyttää vaan, että heiluuko nuo näytöt jokaisesta pienestä kolahduksesta jos ne tuollaiseen telineeseen laittaa..
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Näyttö värisee pelkästään näppiksen painalluksien voimasta. Mulla on tosin vielä monitorivarsi pahentamassa tilannetta.
Joo, kaupassa testatessa huomasin ettei ole ihan älyttömän tukeva, mutta kun budjetti ja tila on rajallinen niin johonkin joutuu sen riman laskemaan missä on hyväksyttävä taso.. Vaikutti kuitenkin tarpeeksi tanakalta omaan tarpeeseen sen mitä täällä kotona tarvitsee. Pöydällä ei kuitenkaan ole pääsääntöisesti kuin läppäri, telakka, näyttö (jalustalla) ja näppis + hiiri niin kuormaa ei ihan mahdottomasti ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Tekevätkö jotkut töitä kotona jotenkin eri tavalla kuin miten istutaan muuten kotona koneella? En koe näissä juurikaan mitään eroa - pelatessakin kun joutuu keskittymään hieman ergonomiaan koska olen noin 25 vuotta kärsinyt niska- ja hartiavaivoista. Omassa Asuksen PG279Q näytössä on DP- ja HDMI-input ja työläppärissä on vain USB-C johon pitää sitten viritellä dongeleita erikseen. Eipä tuohon piuhojen kytkemiseen mene puolta minuuttia kauempaa per päivä. Kaksi pöytäkonetta kotona jo ennestään tässä näytössä kiinni, joten otan kakkoskoneen hiiren ja näppiksen yleensä käyttöön ja annan pelikoneen piuhat olla ennallaan. Tuoli, näyttö, näppis ja hiiri on juuri sellaiset mitkä olen kotiin valinnut eikä ne mitkä firma on antanut minulle. :) Töissä on 38" 60Hz näyttö, ja kotona 27" 144Hz näytöllä tuntuu työnteko tehokkaammalta paremman virkistystaajuuden takia. Jotenkin noilla 60Hz näytöillä koko Windows tuntuu tahmaavan aivan järjettömästi. Näytön koko sinänsä riittää, vaikka pitäisi laittaa pari dokumenttia vierekkäin 50:50.

Joillekin myös tämä etätyö on varmaan uusi asia, mutta on meillä muutamassa firmassa ollut työntekijöitä pelkästään etänä ihan senkin takia, että he istuvat fyysisesti paikassa missä ei ole minkäänlaista firman konttoria jossain toisessa maassa tai sitten se on joskus päätetty ajaa alas.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Onko teillä näyttätelineitä käytössä? Tuollaisia pöytään ruuvattavia näyttäis olevan aika montaa sortti. Sais kivasti lisää tilaa pöydälle. Epäilyttää vaan, että heiluuko nuo näytöt jokaisesta pienestä kolahduksesta jos ne tuollaiseen telineeseen laittaa..
Pari Invisionia tilasin Amazonista, hyvät on max 27" monitorille eikä maksa monta kymppiä. Pöydän on hyvä olla tukeva, itsellä on käytettynä hommattu toimistopöytä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom