Etätyö ja verovähennykset

Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Onkos palstalla verottajan edustajia? Aloitan maanantaina uuden työn ja työsopimuksessa mainitaan etätyö. Kasasin keväällä/kesällä uuden koneen +1000 eurolla ja näytöt yms nostaa setin jo 1500 euroon. Voikohan nämä vähentää verotuksessa?
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
360
Onko kokemusta miten verottaja katsoo jos kone ja oheislaitteet ("pääasialliset työvälineet") on jotain gaming-tuotteita? Meneekö perustelematta läpi?
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Onko kokemusta miten verottaja katsoo jos kone ja oheislaitteet ("pääasialliset työvälineet") on jotain gaming-tuotteita? Meneekö perustelematta läpi?
Kysyin juuri tästä asiasta verottajalta ja vastaus oli että "Pitää pystyä vakuuttavasti näyttämään että sitä käytetään työssä".
Eli omalla kohdallani ainakin tämä toteutuu!
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
Onko kokemusta miten verottaja katsoo jos kone ja oheislaitteet ("pääasialliset työvälineet") on jotain gaming-tuotteita? Meneekö perustelematta läpi?
Kysyin juuri tästä asiasta verottajalta ja vastaus oli että "Pitää pystyä vakuuttavasti näyttämään että sitä käytetään työssä".
Eli omalla kohdallani ainakin tämä toteutuu!
Tämä. Nuo voi ihan maalaisjärjellä miettiä: jos se gaming-tuote peliohjain, niin sitä tuskin voi perustella työvälineeksi (ellei yrityksen ala liity juuri pelaamiseen), mutta taas esim. pelituoli, näyttö, hiiri, näppis jne. menee siinä missä mikä tahansa ei-gaming-tuote.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Kai työnantaja laitteet antaa työn tekemistä varten? Ei ole fiksua jos käsittelet työnantajan datoja omalla henkilökohtaisella tietokoneella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Kai työnantaja laitteet antaa työn tekemistä varten? Ei ole fiksua jos käsittelet työnantajan datoja omalla henkilökohtaisella tietokoneella.
Näin juuri. Samoin puhelimen ja siihen liittymän datapaketilla. Tarvittaessa myös ne näytöt ja näppäimistöt... aijaijai ;)
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Onko kokemusta miten verottaja katsoo jos kone ja oheislaitteet ("pääasialliset työvälineet") on jotain gaming-tuotteita? Meneekö perustelematta läpi?
No jos näytönohjain menee rikki, niin pitäähän sitä uusi ostaa? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Täytyy katsoa, täyttyykö 50% etätyöpäiviä. Lähellä on, mutta alkuvuotta ei lasketa, eikä kesälomia.

Itse kyllä koetan änkeä näytön ja hiiren ja näppäimistön ja ihan kaikki tuohon vähennykseen. Valitettavasti company policy ei salli omilla tietokoneilla työntekoa, muuten voisin vähentää todella paljon :)

Valehteleminen tässä on petos, niin oikeasti teen niitä töitä sanotuilla välineillä. En välittäisi @pagus valituksesta pätkääkään vaan pistäisin TUF 3080:n verovähennykseen, jos sillä olisi oikeasti tehty töitä. Nyt ei ole, niin ei ole. Se on myös etu, että saa tehdä omilla välineillään töitä ja minulla tätä etua ei valitettavasti ole.
(ja en siis tee töitä 3d-grafiikan tai minkään tuota näytönohjainta vaativan parissa, mutta jos se olisi työkoneessa, niin se olisi työkoneessa ja hakisin "osittainen käyttö" vähennyksiä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Minäkin laitan 3080:n verovähennyksiin kun tulee kotikoneella koulutettua neuroverkkoja. Lisäksi webbikameran, bluetooth kuulokkeet, ja osan nettiliittymän kk maksusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Ohutlevytuotteiden mallintaminen SolidWorksillä omalla kotikoneella ei ole mikään valtava tietoturvariski omasta eikä työnantajankaan mielestä.
Ei kuulosta niin pahalta, jos sähköpostit vielä web-selaimen kautta ja kotikoneelle ei mitään tallenneta. Ongelmallinen voi tietysti olla jos on lisenssoitava ohjelmisto, jonka omistaa työnantaja X ja asennat sen henkilökohtaiseen koneeseen. Nimenomaan työnantajan puolelta, miten he voivat varmistua että olet poistanut ohjelmiston koska he ovat kuitenkin vastuussa jos ohjelmistosta on laittomia kopioita tai asennettu enemmän kun on ostettu.

Valehteleminen tässä on petos, niin oikeasti teen niitä töitä sanotuilla välineillä. En välittäisi @pagus valituksesta pätkääkään vaan pistäisin TUF 3080:n verovähennykseen, jos sillä olisi oikeasti tehty töitä. Nyt ei ole, niin ei ole. Se on myös etu, että saa tehdä omilla välineillään töitä ja minulla tätä etua ei valitettavasti ole.
(ja en siis tee töitä 3d-grafiikan tai minkään tuota näytönohjainta vaativan parissa, mutta jos se olisi työkoneessa, niin se olisi työkoneessa ja hakisin "osittainen käyttö" vähennyksiä)
Vai "valituksesta", riippuu nyt todella paljon mitä töitä tekee tekee ja missä, mutta kyllä työnantajalla on intressi toimittaa työntekijälle laitteet, erittäin monesta syystä, muutama mainitakseni:

  • tietoturva, kyberturvallisuus, GDPR jne jossa kone on työnantajan hallittavissa, suljettavissa yms mahdollisissa ongelmatapauksissa. Kyllä fiksun työnantajan intressi on pitää huolta, että koneet ovat 100% heidän omaisuutta ja hallittavissa. Tässä on työnantajan mainekin kyseessä. Mitä jos kotikoneessa ei ole virustorjuntaa tms ja koneessa olevat tiedot päätyvät nettiin?
  • työturvallisuus yleisesti, jossa vastuu on työnantajalla että on oikeanlaiset ja turvalliset laitteet käytettävissä. Mitä jos työkäytössä oleva kotikone aiheuttaa tulipalon, kuka on vastuussa?
  • toimintavarmuus, mieti nyt oikeasti juurikin mainitsemaasi tilannetta, jossa itse rakennettua konetta ja RTX 3080 käytetään työn tekemiseen ja kun se rikkoutuu, et voi tehdä töitä. Kuka työnantaja haluaa olla tilanteessa, jossa työntekijä ilmoittaa että RTX3080 on rikki ja uusi korvaava tuote tulee ehkä tammikuussa 2021?
Eiköhän me kaikki työssäkäyvät olla tästä valtiomme taloudesta kollektiivisesti vastuussa, jokainen tekee tietysti oman päätöksen. Jos ei omatunto kolkuta ja haluaa yhteistä kirstua tyhjentää, siitä sitten rakennuttamaan 10000€ valokuitu, siihen 89,90€ 10G liittymä, lisäksi joku Saunalahden Tarkka 5,9€/kk 4G-liittymä ja verottajalle sitten sanotaan, että 10G kuitua on vain ja ainoastaan käytetty työkäyttöön, 100% ja henkilökohtaiset surffaukset tehty sitten 5,9€ liittymällä -- näin saa nekin laitettua verotukseen kaikki :rolleyes:
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Nimenomaan työnantajan puolelta, miten he voivat varmistua että olet poistanut ohjelmiston koska he ovat kuitenkin vastuussa jos ohjelmistosta on laittomia kopioita tai asennettu enemmän kun on ostettu.
Ohjelman saa ladattua kuka tahansa, lisenssi on työpaikalta "lainattu".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Vai "valituksesta", riippuu nyt todella paljon mitä töitä tekee tekee ja missä, mutta kyllä työnantajalla on intressi toimittaa työntekijälle laitteet, erittäin monesta syystä, muutama mainitakseni:
  • tietoturva, kyberturvallisuus, GDPR jne jossa kone on työnantajan hallittavissa, suljettavissa yms mahdollisissa ongelmatapauksissa. Kyllä fiksun työnantajan intressi on pitää huolta, että koneet ovat 100% heidän omaisuutta ja hallittavissa. Tässä on työnantajan mainekin kyseessä. Mitä jos kotikoneessa ei ole virustorjuntaa tms ja koneessa olevat tiedot päätyvät nettiin?
  • työturvallisuus yleisesti, jossa vastuu on työnantajalla että on oikeanlaiset ja turvalliset laitteet käytettävissä. Mitä jos työkäytössä oleva kotikone aiheuttaa tulipalon, kuka on vastuussa?
  • toimintavarmuus, mieti nyt oikeasti juurikin mainitsemaasi tilannetta, jossa itse rakennettua konetta ja RTX 3080 käytetään työn tekemiseen ja kun se rikkoutuu, et voi tehdä töitä. Kuka työnantaja haluaa olla tilanteessa, jossa työntekijä ilmoittaa että RTX3080 on rikki ja uusi korvaava tuote tulee ehkä tammikuussa 2021?
Eiköhän me kaikki työssäkäyvät olla tästä valtiomme taloudesta kollektiivisesti vastuussa, jokainen tekee tietysti oman päätöksen. Jos ei omatunto kolkuta ja haluaa yhteistä kirstua tyhjentää, siitä sitten rakennuttamaan 10000€ valokuitu, siihen 89,90€ 10G liittymä, lisäksi joku Saunalahden Tarkka 5,9€/kk 4G-liittymä ja verottajalle sitten sanotaan, että 10G kuitua on vain ja ainoastaan käytetty työkäyttöön, 100% ja henkilökohtaiset surffaukset tehty sitten 5,9€ liittymällä -- näin saa nekin laitettua verotukseen kaikki :rolleyes:
Minun omatuntoa ei kolkuttelisi sanoa , että olen käyttänyt RTX 3080 työkäyttöön. Jos se on vaikka vaan piirtänyt kuvaa monitorille, jota käytän töissäni. Näin ei valitettavasti ole, kun työnantajallani on sama näkemys omista laitteista. Tämän takia niiden omien tietokoneiden käyttö on etuoikeus, josta olisi hyötyä ja laittaisin nämä verovähennyksiin, jos oikeasti käyttäisin niitä töissäni (vaikka siis pelkästään 2d-käytössä piirtämään kuvaa monitorille).

Liittymän toki laitan vähennyksiin, mutta edelleen "osittain käytetty työkäyttöön", niinkuin kärjistetysti välillä 8-16. Ne vähennykset on joko 100%, 50% tai 0% (yksinkertaistaen). 50% on se, mitä yleensä olen käyttänyt ja etätyöhuonevähennykseen juuri laskeskelen, että onko se täyttynyt.

Tärkeintä on, etten syyllisty rikokseen ja valehtele. Totuutta voin taivuttaa sen verran, että laittaisin RTX 3080:n 50% työkäyttöön, mutta en sen verran, että nettiliittymä on 100% työkäytössä. Tai no, en tiedä saanko 50% työkäyttöä tänä vuonna, mutta eiköhän tuolla tavalla laskettuna konehankinnat menisi yli tonnin, jolloin ne jakautuisi useammalle vuodelle.

Viime vuonna en hakenut vähennyksiä.

Oikeastaan haen vähennyksiä vain, jos saan kuluni yli 750€ ja nyt se menee tuolla etätyövähennyksellä, ja siihen samaan voi sitten laittaa muita vähennyksiä, niinkuin Internet-liittymä (joka muuten on kympin kuussa ja toiseksi hitain). Mutta siitäkin ajattelin 50% koettaa vähentää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Minun omatuntoa ei kolkuttelisi sanoa , että olen käyttänyt RTX 3080 työkäyttöön. Jos se on vaikka vaan piirtänyt kuvaa monitorille, jota käytän töissäni. Näin ei valitettavasti ole, kun työnantajallani on sama näkemys omista laitteista. Tämän takia niiden omien tietokoneiden käyttö on etuoikeus, josta olisi hyötyä ja laittaisin nämä verovähennyksiin, jos oikeasti käyttäisin niitä töissäni (vaikka siis pelkästään 2d-käytössä piirtämään kuvaa monitorille).

Liittymän toki laitan vähennyksiin, mutta edelleen "osittain käytetty työkäyttöön", niinkuin kärjistetysti välillä 8-16. Ne vähennykset on joko 100%, 50% tai 0% (yksinkertaistaen). 50% on se, mitä yleensä olen käyttänyt ja etätyöhuonevähennykseen juuri laskeskelen, että onko se täyttynyt.

Tärkeintä on, etten syyllisty rikokseen ja valehtele. Totuutta voin taivuttaa sen verran, että laittaisin RTX 3080:n 50% työkäyttöön, mutta en sen verran, että nettiliittymä on 100% työkäytössä. Tai no, en tiedä saanko 50% työkäyttöä tänä vuonna, mutta eiköhän tuolla tavalla laskettuna konehankinnat menisi yli tonnin, jolloin ne jakautuisi useammalle vuodelle.

Viime vuonna en hakenut vähennyksiä.

Oikeastaan haen vähennyksiä vain, jos saan kuluni yli 750€ ja nyt se menee tuolla etätyövähennyksellä, ja siihen samaan voi sitten laittaa muita vähennyksiä, niinkuin Internet-liittymä (joka muuten on kympin kuussa ja toiseksi hitain). Mutta siitäkin ajattelin 50% koettaa vähentää.
Täällä aiemmin linkattu 'Etätyö ja vähennykset - vero.fi' sanoo seuraavaa:

"Jos hankit työvälineitä itse, voit vähentää niiden hankinta-, huolto- ja korjausmenot tulonhankkimiskuluina, jos välineet ovat pääasiassa työkäytössä."

Joskus iltaisin olen saattanut lukea ja vastata työsähköposteihin webmailia käyttäen, eli tavallaan joo minäkin olen pöytäkonettani (jossa nimenomainen RTX3080) käyttänyt työkäyttöön, mutta ei ole kuitenkaan pääasiassa työkäytössä.

Liittyen alkuperäiseen kirjoittajaan ja kysymykseen, siinä onkin sitten hyvä olla vastaus valmiina verottajan kysymykseen, onko touko-heinäkuussa kasattu ~1500€ pöytäkone pääasiassa työkäytössä kun työt ovat alkaneet 9.11.2020?

Itse laitan kanssa vähennykseen mitä sinne rehellisesti olen oikeutettu, etätöissä ollut maaliskuusta lähtien joten yli 50% täyttyy, lisäksi puolet netistä, yms. Harmittaa että tuli uusi työtuoli ostettu jo viime vuonna sillä periaatteella, että kestää todella kauan kun käyttää vain iltaisin muutaman tunnin (töiden jälkeen), mutta nyt sitten onkin ollut kovalla käytöllä maaliskuusta lähtien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Täällä aiemmin linkattu 'Etätyö ja vähennykset - vero.fi' sanoo seuraavaa:

"Jos hankit työvälineitä itse, voit vähentää niiden hankinta-, huolto- ja korjausmenot tulonhankkimiskuluina, jos välineet ovat pääasiassa työkäytössä."

Joskus iltaisin olen saattanut lukea ja vastata työsähköposteihin webmailia käyttäen, eli tavallaan joo minäkin olen pöytäkonettani (jossa nimenomainen RTX3080) käyttänyt työkäyttöön, mutta ei ole kuitenkaan pääasiassa työkäytössä.

Liittyen alkuperäiseen kirjoittajaan ja kysymykseen, siinä onkin sitten hyvä olla vastaus valmiina verottajan kysymykseen, onko touko-heinäkuussa kasattu ~1500€ pöytäkone pääasiassa työkäytössä kun työt ovat alkaneet 9.11.2020?

Itse laitan kanssa vähennykseen mitä sinne rehellisesti olen oikeutettu, etätöissä ollut maaliskuusta lähtien joten yli 50% täyttyy, lisäksi puolet netistä, yms. Harmittaa että tuli uusi työtuoli ostettu jo viime vuonna sillä periaatteella, että kestää todella kauan kun käyttää vain iltaisin muutaman tunnin (töiden jälkeen), mutta nyt sitten onkin ollut kovalla käytöllä maaliskuusta lähtien.
Jos nukun yli 8h yössä, niinkuin tällä hetkellä, niin ovat pääosin työkäytössä kaikki.

Nyt pöytäkoneesta on vaan turha väitellä, kun en saa sitä vähennyksiin, kun en ole käyttänyt sitä yhtään töissäni. Toki haluaisin ja nimenomaan verotusedun takia.

--

Edelleen, näistä saatava etu on niin pieni, etten olleenkaan ryhdy valehtelemaan käytöstäni.

--

Tuo työtuoli on hyvä pointti ja taas minulla ei ollut visiota ostaa se uusi työtuoli maaliskuussa. Tosin voisin ostaa sen nyt ja sanoa, että se on työkäytössä. Niinkuin se todellisuudessa on, jos/kun etätyöt jatkuvat. Ja sama idea olisi 9.11. alkaneessa työkäytössä - se on käytössä koko ensi vuoden ja silloin et tee vähennystä siitä, kun se on kuoletettu viime vuonna. Mielestäni olisi suuresti väärin, jos kaikki työhankinnat pitäisi hankkia alkuvuodesta, kun niitä tosiasiallisesti käytetään kuitenkin töissä ja ne jatkuvat pari seuraavaa vuotta.

--

Täytyy katsoa. Tänä vuonna kuitenkin saamme varmaan suurin osa tehdä noita vähennyksiä ja sinne olisi hyödyllistä saada kaikki. Työhuoneesta tulee 900€, sitten kaikki muut on järkevää laittaa tälle vuodelle. Voisin vaikka ostella pari kirjaa :)
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Aivan, Black Fridayna tarttis joku 4K-näyttö koittaa ostaa, ja toki vähennyksiin...Toki 50% etätyöskentelyn rajakin ylittynyt heittämällä.

Edit: Voisi ostaa toki jo heti, mutta vielä pitää arpoa AMD:n ja "3080Ti:n" välillä ainakin tuonne BF saakka jos siihen mennessä tilanne selkeytyisi. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
"Edelleen, näistä saatava etu on niin pieni, etten olleenkaan ryhdy valehtelemaan käytöstäni."

Tämä.
Jos jostain 1000€ tietokoneesta alat vähentelemään 50%, joka jonkinlaisen omavastuun/perusvähennyksen jälkeen tuskin pienentää sitä verotettavaa tuloasi edes 500 eurolla, ja vaikka pienentäisi, niin veroprosentin ollessa esim 25%, todellinen saamasi hyöty on 125 euroa... Onko se sitten niin paljon, että jaksaa liput ja laput täytellä, säilytellä kuitteja ja mahdollisesti tehdä lisäselvitystä/perustella asiaa, riippuu varmaan ihmisestä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
"Edelleen, näistä saatava etu on niin pieni, etten olleenkaan ryhdy valehtelemaan käytöstäni."

Tämä.
Jos jostain 1000€ tietokoneesta alat vähentelemään 50%, joka jonkinlaisen omavastuun/perusvähennyksen jälkeen tuskin pienentää sitä verotettavaa tuloasi edes 500 eurolla, ja vaikka pienentäisi, niin veroprosentin ollessa esim 25%, todellinen saamasi hyöty on 125 euroa... Onko se sitten niin paljon, että jaksaa liput ja laput täytellä, säilytellä kuitteja ja mahdollisesti tehdä lisäselvitystä/perustella asiaa, riippuu varmaan ihmisestä.
Sitten kun vähennettävää on enemmän ja veroprosentti järjettömän korkea, niin kannattaa vähennellä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Jos on yhtään pääomatuloja, niin kannattaa hyödyntää vähennykset sillä puolella. Siellä saa esim. koneen vähentää ilman omavastuuta 50%:sti, jos on näyttöä satunnaisesta käytöstä pääomatulojen hankkimiseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
205
Tuoli ja huonekalut kuuluu työhuonevähennykseen, joten jos hakee työhuonevähennystä, niin tuolista ei saa samalla vähennyksiä. Tai jos hakee todellisten kulujen mukaan, vaikka tuoli ja pöytä, niin sitten ei laiteta työhuonevähennystä.

 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Tämä ketju tulikin sopivasti. Olen tehnyt lähes 100% etätöitä jo ennen koronaa ja nyt olisi tarkoitus alkaa parantamaan työskentelytiloja kotona (tuoli, pöytä, mahd. akustiikkalevyt). Mietin että voisi yrittää laskea vähennykset todellisten kulujen mukaan.

Jos hakee vähennyksiä todellisten kulujen mukaan, miten tulisi määrittää arvo työhuoneelle omakotitalossa? Ilmeisesti vuokralla ollessa voisi osan vuokrasta jyvittää vähennyksiin?

Entä työhuoneen tarvitsemat lämmityskustannukset? Huoneen tilavuus jaettuna asunnon tilavuudella ja se kerrottuna koko vuoden lämmityskustannuksilla?

Jotain muuta huomioitavaa?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Teet itse oman arvion kuluista juurikin m2 tai m3 perusteisesti. Harvoin nuo kulut tosin omistusasunnosss ylittävät tuota työhuonevähennystä joten helpompi/kannattavampi vain hakea suoraan sitä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Teet itse oman arvion kuluista juurikin m2 tai m3 perusteisesti. Harvoin nuo kulut tosin omistusasunnosss ylittävät tuota työhuonevähennystä joten helpompi/kannattavampi vain hakea suoraan sitä.
No tossahan just oli noi tuolit+pöytä sun muut, niin eiköhän se kannata mennä todellisten kulujen mukaan. Toki silloin kannattaa noi huoneen todelliset kustannukset myös laittaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Verottajan sivuilta ei löytynyt nopeasti selattuna vastausta, mutta tietääkö joku saako osan sähkönkulutuksesta laitettua verovähennyksiin etätöiden vuoksi? Työhön vaadittava kulu se on sekin :D

Ja joo, summa ei ole kovin iso, mutta siinähän se menisi muiden vähennysten hakemisen ohessa. Ja tyhmää ne vähennykset on jättää hakematta mihin on oikeutettu.

EDIT. Luin verottajan sivut uudelleen ajatuksen kanssa, ja sähkö tosiaan sisältyy työhuonevähennykseen. Jätetään tämä viesti nyt kuitenkin tähän jos joku muu miettii samaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Jos esim. 10% asunnon pinta-alasta on työkäytössä, niin silloin 10% vuokrasta on vähennyskelpoista.

Miten vastaavan arvioit omistuasunnossa?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Jos esim. 10% asunnon pinta-alasta on työkäytössä, niin silloin 10% vuokrasta on vähennyskelpoista.

Miten vastaavan arvioit omistuasunnossa?
Taitaa tulla kummassakin tapauksessa työhuonevähennys pinta-alasta riippumatta.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Kuituliittymää ei taida saada vähennyksiin? Voishan sitä perustella, että muuten ei ole mahdollisuutta tehdä töitä kotoa kun ei ole koko liittymää.
Maksoi se kuitenkin vajaa kaks tonttua. :hmm:
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Taitaa tulla kummassakin tapauksessa työhuonevähennys pinta-alasta riippumatta.
Eikun meinasin todellisiin kuluihin perustuvaa. Mulla on ostettu tuoli+seisomapöytä+näyttö+seisomamatto+akustiikkaseinä+tilpehööriä yli 2te arvosta
tohon päälle pitäisi vielä omistusasunnossa arvioda työhuoneen osuus. Kun todellisten kulujen kohdalla sitä kiinteää 900e ei voi käyttää (teen nyt 100% etätyötä)
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
Kuituliittymää ei taida saada vähennyksiin? Voishan sitä perustella, että muuten ei ole mahdollisuutta tehdä töitä kotoa kun ei ole koko liittymää.
Maksoi se kuitenkin vajaa kaks tonttua. :hmm:
Sitä käyttöönotto/asennusmaksua ei saa vähennyksiin, mutta mahdolliset itse liittymän kk-maksut kyllä.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Teet itse oman arvion kuluista juurikin m2 tai m3 perusteisesti. Harvoin nuo kulut tosin omistusasunnosss ylittävät tuota työhuonevähennystä joten helpompi/kannattavampi vain hakea suoraan sitä.
Edellisenä vuonna menin kaavamaisella työhuonevähennyksellä. Nyt menisi sen yli pelkästään kalustehankinnoilla, joten joutuu pohtimaan näitä.

Jos esim. 10% asunnon pinta-alasta on työkäytössä, niin silloin 10% vuokrasta on vähennyskelpoista.

Miten vastaavan arvioit omistuasunnossa?
Nimenomaan tähän kaipaisi vastausta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Eikun meinasin todellisiin kuluihin perustuvaa. Mulla on ostettu tuoli+seisomapöytä+näyttö+seisomamatto+akustiikkaseinä+tilpehööriä yli 2te arvosta
tohon päälle pitäisi vielä omistusasunnossa arvioda työhuoneen osuus. Kun todellisten kulujen kohdalla sitä kiinteää 900e ei voi käyttää (teen nyt 100% etätyötä)
Aaa juu tottakai, onpa muuten kinkkinen tuolla tavalla. Kannattanee kysyä verottajalta että menee varmasti oikein.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
7
Juupa juu. Yli puolet vuodesta tulisi etätyötä, mutta en taida jaksaa alkaa ilmoittelemaan, kun muutekin kaikki veronpalautuksen menevät suoraan ulosottoon. Mielummin otan mätkyt
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Kannattaa sitten muistaa tää, jos tekee isoja vähennyksiä:


Jos työvälineen verotuksessa vähennyskelpoinen hankintameno on enintään 1 000 euroa, katsotaan sen todennäköisen taloudellisen käyttöajan yleensä olevan enintään kolme vuotta ja vähennys tehdään kerralla.

Jos työvälineen todennäköinen taloudellinen käyttöaika on yli kolme vuotta, hankintameno vähennetään poistoina. Poisto tehdään esinekohtaisesti ja sen määrä on enintään 25 % menojäännöksestä. Työvälineen verotuksessa vähennyskelpoinen poistamaton hankintameno voidaan kuitenkin vähentää kokonaan sinä verovuonna, jona poistamaton hankintameno on verovuoden alussa enintään 1 000 euroa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Juupa juu. Yli puolet vuodesta tulisi etätyötä, mutta en taida jaksaa alkaa ilmoittelemaan, kun muutekin kaikki veronpalautuksen menevät suoraan ulosottoon. Mielummin otan mätkyt
Niin mitäpä sitä niitä ilmoittelemaan erikseen, jotta sais "maksettua" enemmän ulosottoon. Makselee vain kauemmin palkasta niin homma sillä selvä. :thumbsup:
Tapansa kullakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Jos hakee vähennyksiä todellisten kulujen mukaan, miten tulisi määrittää arvo työhuoneelle omakotitalossa? Ilmeisesti vuokralla ollessa voisi osan vuokrasta jyvittää vähennyksiin?

Entä työhuoneen tarvitsemat lämmityskustannukset? Huoneen tilavuus jaettuna asunnon tilavuudella ja se kerrottuna koko vuoden lämmityskustannuksilla?

Jotain muuta huomioitavaa?
Tässäpä onkin hyvä kysymys. Laitahan kysymystä verottajalle niin saadaan vastaus muillekin. Vero.fi: "Vähennyskelpoisia menoja voivat olla esimerkiksi työhuoneesta aiheutuneet vuokra-, valaistus- ja lämmityskulut sekä kalusteet. " Esim. rivitalossa voisin kuvitella omassa tapauksessani (10 neliön työhuone):
- Yhtiövastikkeesta työhuoneen osuus noin 200-300 €
- Sähkö/lämmitys työhuoneen osuus noin 60 €
- Hankitut kalusteet (työpöytä- ja tuoli), noin 1000 €
-netti

Miten mahtaa sitten mennä pääomakulu omistusasunnosta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
205
Saisko sähköliittymän myös? Tai edes puolet? Tai aurinkopaneelit.
 
Liittynyt
12.10.2019
Viestejä
11
Saisko sähköliittymän myös? Tai edes puolet? Tai aurinkopaneelit.
Jonkunlaisen netin kytkennän työntekoon tarvitsee. Onnistuvathan työt mobiililaajakaistallakin mutta pätkivämmin. Luotettava sähköliittymä on varmasti usein valmiina ennen etätöiden aloittamista. Ymmärrän kyllä jos tuo ei mene läpi mutta kirjallista faktaa kaipaisin. Onko joku kokeillut laittaa kytkennän vähennyksiin?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
En tiedä mitä tarkoitit tuolla pääomakululla, mutta siihen työhuoneeseen kohdistuvan velka-osuuden lainanhoitokuluthan voit periaatteessa vähentää.

Helpointa varmasti on vaan laittaa kaikki asunnon kulut exeliin (jotka liittyvät siis itse asuntoon) ja jakaa loppusumma neliöillä. Tämä on ihan yleisesti hyväksytty tapa. Näkisin että näitä kuluja ovat mm. Vesi, sähkö, netti, vakuutus (vain kiinteistön/asunnon osuus), jätemaksu sekä kiinteistövero. Kyseenalaisena pitäisin sitten perusparannuskuluja, tiemaksua, asuntolainan korkoja/hoitomaksuja, siivous, puutarhanhoito yms työkuluja sekä esimerkiksi lämmitykseen ostettavia polttopuita. Kai näitäkin sinne exeliin voi laittaa, mutta JOS siitä tulee selvityspyyntöä niin tuskin menee ihan heittämällä läpi :)

Jos kaiken tuon jaksaa exelöidä, säilyttää kaikista tositteet ja myös exelöidä/taltioida muuten työtunnit josta selviää siellä kotona/muualla tehdyt työmäärät (vähennysoikeiden täyttymisen todistamiseksi), silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa vähentää kuluja todellisten mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Miksi te noita pikkurahoja katselette työhuoneesta.. Jos on tehnyt koronan takia etätöitä yli puolet vuodesta, saa 900€ vähennyksen..

1604420462171.png


Linkki tähän on aikaisemmin keskustelussa, saa klikkailla niitä linkkejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 088
Kai tämä menee sitaattioikeuden piiriin...

.

Sellaiset kulut, jotka kohdistuvat yhtäläisesti koko rakennukseen tai asuntoon, on perusteltua jakaa vähennyskelpoiseen ja vähennyskelvottomaan osaan pinta-alojen suhteessa.

Vähennettäväksi voi tulla muun muassa asunnon lämmitys-, valaistus-, vastike- tai vuokra- ja siivouskuluja.

Jos esimerkiksi 100 neliön asunnosta on 15 neliömetrin kokoinen huone työhuoneena, voi yhtiövastikkeesta, kotivakuutuksesta ja siivouksesta vähentää tulonhankkimiskuluna 15/100.

Jos on kyse omakotitalosta, voi myös rakennuksen hankintamenosta laskea neljän prosentin vuotuisen poiston, josta työkäyttöä vastaava osuus (em. esimerkin mukaisessa tilanteessa 15/100) on vähennettävissä tulonhankkimiskuluna. Tontin hankintamenosta ei voi tehdä vähennyksiä.

Kulut, jotka kohdistuvat yksinomaisesti työkäytössä olevaan tilaan voi sen sijaan vähentää täysimääräisesti (esimerkiksi lattian uusimisen pelkässä työkäytössä olevaan huoneeseen tai tilaan).
.
.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
Miksi ei saa? En huomannut vero-ohjeessa mainintaa tällaisesta?
Pari vuotta sitten kun kuitu meillä tuo silloiseen taloon vedettiin, ja kysyin asiasta kuituosuuskunnasta, niin vastaus oli että tuo on ns. yleishyödyllinen/infraan liittyvä juttu (en muista tarkkaan sitä termiä), mutta siis kuitenkin verrannollinen esim. vesi-, viemäri-, tai sähköliittymään. Olen kylläkin itse toiminimiyrittäjä, mutta vastaus oli tämä, enkä usko että tällä on merkitystä vs. yksityishenkilö. Logiikka on mielestäni ihan ymmärrettävää (nettiliittymän asenuskustannuksia ei voi perustella puhtaasti työkäytöllä). Tämä on osin siis omaa mutuani, kannattaa varmistaa asia verottajalta, koska kuidun kertaluontoisissa hankintakustannuksissa puhutaan kuitenkin huomattavasti suuremmista summista kuin siitä bitin kk-maksusta.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Kai tämä menee sitaattioikeuden piiriin...



Kiitos! Nopeasti naputtelin kaikki exceliin ja pääsin suunnilleen samaan lukemaan kuin hyödyntämällä työhuonevähennystä (900€) sekä lisäämällä nettiyhteyden. Ei siis maksa vaivaa mikäli ei ole muita hankintoja tiedossa joita ei voi sisältää kaavamaiseen työhuonevähennykseen.

Vielä pitäisi selvittää tontin arvo, vai voikohan tässä hyödyntää kiinteistöverosta ilmenevää tietoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 088
Joo, mutta eikö kiinteistön kauppahinnasta tule vähentää tontin osuus jotta saadaan rakennuksen hankintameno selvitettyä? Vai olenko nyt ihan kuutamolla...
Ah, nyt ymmärsin. Vastausta ei ole.

edit:


Yleinen ongelma ostetun kiinteistön osalta on yleensä, ettei ostokauppakirjassa ole eroteltu maapohjan ja rakennuksen hankintamenoa. Silloin rakennuksen hankintameno on tarvittaessa arvioitava. Tällöin voidaan esimerkiksi laillistetun kiinteistönvälittäjän (LKV) lausunnolla pyrkiä verotuksessa todistelemaan, mikä on maapohjan ja rakennuksen hankintahetken käypien arvojen suhde.

Rakennuksen osuutta vastaava osa koko kiinteistön hankintamenosta on rakennuksen poistopohja.

Muun selvityksen puuttuessa voidaan verottajalle toissijaisesti myös esittää poistopohjan laskemista kiinteistön verotusarvojen suhteessa. Verotusarvot käyvät ilmi kiinteistöveropäätöksestä.

Sitä osaa rakennuksen hankintamenosta, joka on jo vähennetty verotuksessa vuokratulosta tehdyin poistoin, ei voi vähentää enää luovutusvoittoa tai -tappiota laskettaessa.

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 321
Viestejä
4 157 211
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom