• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Espoon slummiutuminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
179
Ajattelin aloittaa keskustelun Espoon slummiutumisesta ja valumisesta kakkosluokan kaupungiksi. Asuntojen hinnat laskevat kuin laskettelija mäkeäalas ja turvallisuustilanne liikehuoneistoissa, kouluissa ja kaduilla on muuttunut merkittävästi. Aika mielipuoli saa olla että tällä hetkellä suostuu ostamaan asunnon Espoosta.

Tärkeimpiä kysymyksiä on kai että mistä Espoon ja espoolaisten epätoivottomuus johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa? Ongelma on toisaalta että Espoon kuntatalous on aivan retuperällä, myös tähän pitäisi pystyä vaikuttamaan.
 
Ajattelin aloittaa keskustelun Espoon slummiutumisesta ja valumisesta kakkosluokan kaupungiksi. Asuntojen hinnat laskevat kuin laskettelija mäkeäalas ja turvallisuustilanne liikehuoneistoissa, kouluissa ja kaduilla on muuttunut merkittävästi. Aika mielipuoli saa olla että tällä hetkellä suostuu ostamaan asunnon Espoosta.
Varmaan riippuu mistä päin Espoota asunnon ostaa. Westendissä on eri meininki kuin jossain muualla.
Tärkeimpiä kysymyksiä on kai että mistä Espoon ja espoolaisten epätoivottomuus johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa? Ongelma on toisaalta että Espoon kuntatalous on aivan retuperällä, myös tähän pitäisi pystyä vaikuttamaan.
Tämä oli varmaan huumoria kun kaikki kuitenkin tietää mistä on kyse, mutta jos ei ollut niin: haittamaahanmuutto ja suomalainen vassaripolitiikka jossa väkisillä mahdollistetaan ihmisille asuminen alueilla joissa heillä ei ole varaa asua kuten esim. PK-seutu.
 
Ajattelin aloittaa keskustelun Espoon slummiutumisesta ja valumisesta kakkosluokan kaupungiksi. Asuntojen hinnat laskevat kuin laskettelija mäkeäalas ja turvallisuustilanne liikehuoneistoissa, kouluissa ja kaduilla on muuttunut merkittävästi. Aika mielipuoli saa olla että tällä hetkellä suostuu ostamaan asunnon Espoosta.

Tärkeimpiä kysymyksiä on kai että mistä Espoon ja espoolaisten epätoivottomuus johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa? Ongelma on toisaalta että Espoon kuntatalous on aivan retuperällä, myös tähän pitäisi pystyä vaikuttamaan.
En itse kyllä tunnista samoja ongelmia ja rauhattomuutta kuin aloittaja vaikka paljon liikunkin esim. Espoon keskuksen ja Leppävaaran alueilla.

Espoossa on paljon ulkomaalaistaustaisia, suurin osa kyllä osaa olla ja käyttäytyä hyvin.

Asuntojen hinnat laskevat koko maassa tällä hetkellä pitkälti ylitarjonnan, hintakuplan ja yleisesti huonon taloudellisen tilan takia.

Taloudesta voi syyttävän sormen osoittaa aika puhtaasti kokoomuksen suuntaan, koska kokoomus on ollut kaupungin suurin puolue jo pitkään ja saanut määritellä hyvin paljon sitä mihin rahat käytetään.
 
Viimeksi muokattu:
En itse kyllä tunnista samoja ongelmia ja rauhattomuutta kuin aloittaja vaikka paljon liikunkin esim. Espoon keskuksen ja Leppävaaran alueilla.

Espoossa on paljon ulkomaalaistaustaisia, suurin osa kyllä osaa olla ja käyttäytyä hyvin.

Asuntojen hinnat laskevat koko maassa tällä hetkellä pitkälti ylitarjonnan, hintakuplan ja yleisesti huonon taloudellisen tilan takia.

Taloudesta voi syyttävän sormen osoittaa aika puhtaasti kokoomuksen suuntaan, koska kokoomus on ollut kaupungin suurin puolue jo pitkään ja saanut määritellä hyvin paljon sitä mihin rahat käytetään.
Yleensähän erinäisiä asuinalueita mollaavat netissä eniten ihmiset, jotka eivät asu siellä päinkään.
 
Yleensähän erinäisiä asuinalueita mollaavat netissä eniten ihmiset, jotka eivät asu siellä päinkään.
Yleensähän näitä kommentteja jakavat netissä eniten ihmiset, jotka eivät asu siellä päinkään.
Syntyperäisenä Espoolaisena voin sanoa että paljon on muuttunut sitten 70-luvun ensimmäisten miedosti kulmakarvoja kohotuttaneiden tummaihoisten koripalloilijoiden jälkeen.
 
Yleensähän näitä kommentteja jakavat netissä eniten ihmiset, jotka eivät asu siellä päinkään.
Syntyperäisenä Espoolaisena voin sanoa että paljon on muuttunut sitten 70-luvun ensimmäisten miedosti kulmakarvoja kohotuttaneiden tummaihoisten koripalloilijoiden jälkeen.
No onhan tuossa ajassa toki kaupungin kokokin "hieman" kasvanut (90k -> 320k), joten ihmekös jos lieveilmiöitä on ihan hiukkasen enempi mitä -70 luvulla. Maalaisidyllisestä nukkumalähiöstä kaupungiksi, vaikka toki Espoo edelleen pirstaleinen on ja eri osat eroavat huomattavasti toisistaan.

Toki ne Espoon isoimmat alueet onkin toki tulijoilla pilattu, siitä en kiistele yhtään.
 
No onhan tuossa ajassa toki kaupungin kokokin "hieman" kasvanut (90k -> 320k), joten ihmekös jos lieveilmiöitä on ihan hiukkasen enempi mitä -70 luvulla. Maalaisidyllisestä nukkumalähiöstä kaupungiksi, vaikka toki Espoo edelleen pirstaleinen on ja eri osat eroavat huomattavasti toisistaan.

Toki ne Espoon isoimmat alueet onkin toki tulijoilla pilattu, siitä en kiistele yhtään.
Eihän tässä mitään kiisteltävää kai ole.
Espoo ei 70-luvullakaan todellakaan ollut mikään maalaisidyllinen nukkumalähiö, vaan ihan normi kaupunkilähiöitä täynnä oleva kuten oli rakennettu. Lieveilmiöitä oli kyllä lähiökohtaisesti riittävästi jo silloinkin.
Erona nykyiseen suoraselkäinen alkoholivapaa nuoriso ja sen korvannut huumekauppa ja maahanmuuttajat.
Ja kyllä se Espoo oli kasvanut jo ennen maahanmuuttajien tuloakin. Jos siihen viittasit.

Ongelmanahan on se, ettei olla osattu jakaa maahanmuuttoa tähän laajaan maahamme väestötappiokuntiin, vaan väkisin pitää luoda Ruotsin mallin mukaisia maahanmuuttajakeskittymiä, joista niitä potentiaalisia slummeja sitten saadaan kenties aikaiseksi.
 
Onneksi hesarissa käy ilmi ketkä siellä espoossa oikeasti ovat ongelma. Eli kanta suomalaiset miehet. Ei voi kuin ihmetellä. Lukijan mielipide | Tyttäreni ovat kohdanneet karmaisevan määrän seksuaalista ahdistelua
"Ja ei, syyttävää sormea ei voida osoittaa miehiin, jotka ovat tulleet Suomeen, vaan meidän tyttäriämme törkeän seksuaalisesti häirinneiden aikuisten miesten joukko koostuu pääsääntöisesti kantasuomalaisista miehistä. Alaikäiseen tyttäreemme käytiin vastikään taas kiinni metrossa. Jälleen kerran suomalainen aikuinen mies on murtanut kehittyvän nuoren tytön luottamusta ja lisännyt pelkoa, jota hän tuntee miehiä kohtaan."

Tämä on huvittavaa miten kukaan muu suomalainen ei koskaan näe kenenkään kantasuomalaisen kajoava naisiin kaduilla tai metroissa tai seksuaalisesti häiritsevä lähes missään tilanteessa, mutta aina se woke-pirjo joka kirjottaa räntin HS, YLE:n tai johonkin muuhun jalkarätti-julkaisuun on aina jotenkin päätynyt joko itse tai "tyttärensä"™ kanssa tilanteeseen jonka tilastollinen todennäköisyys on jotain 0.1% luokkaa. Juttu on täysin päästä keksitty joko kokonaan tai ainakin tuolta osalta.
Taloudesta voi syyttävän sormen osoittaa aika puhtaasti kokoomuksen suuntaan, koska kokoomus on ollut kaupungin suurin puolue jo pitkään ja saanut määritellä hyvin paljon sitä mihin rahat käytetään.
Taloustilanne päätetään 99% eduskunnassa ja kuntapoliitikka on lähinnä nimellinen "lisämauste" kokonaisuuden päällä.
 
Tässä pitää nimenomaa pysäyttää se slummiutuminen. Nyt pitäisi pumpata rahaa Westendistä jonnekin Espoon perukoille, missä mamut asuvat.

Miksi mamut asuvat siellä? Siellä on halpaa ja asunnoista on tarjontaa. Itäkeskus ja lähialueet kallistuvat koko ajan - ja oma asunto tulee koko ajan kalliimmaksi. Lisäksi kunnalla on siellä paljon vuokra-asuntoja. Tunnen mamu-ruokalähetin, joka asuu Espoon Keskuksessa. Hänellä on sentään töitä, mutta meidän pitäisi oikeasti estää tuilla elävien ihmisten keskittyminen, olkoon ihonväri mitä vaan.
edit: tarkoitan omalla asunnolla tässä yhteydessä omaa vuokra-asuntoa, jossa asutaan yksin/oman perheen kanssa.

Espoossa on myös rahamiehiä/naisia, niin ne voisi maksaa tämän. Pitäisi vaan päästä verottamaan niitä, kun kuntavero menee pelkästään ansiotuloista, eikä niistä pääomatuloista, joita miljonäärit saavat.
 
Ongelmanahan on se, ettei olla osattu jakaa maahanmuuttoa tähän laajaan maahamme väestötappiokuntiin, vaan väkisin pitää luoda Ruotsin mallin mukaisia maahanmuuttajakeskittymiä, joista niitä potentiaalisia slummeja sitten saadaan kenties aikaiseksi.
Suomessa saa valita asuinpaikkansa vapaasti, jos on oleskelulupa. Kun niillä muuttotappiopaikkakunnilla eivät halua asua suomalaisetkaan, niin miksi sitten maahanmuuttajat?
 
Ehdottoman hienoa, että mamut keskittyvät kehäIII sisäpuolelle. Sinne niitä on haluttu äänestämällä ja kehitys on nimenomaan halutunkaltaista. Äänestäjät nauttikoon hedelmistään mitä on äänestyskopissa kylvetty - turhaa tunkea niitä muiden riesaksi.
Ainoa valitettava asia on, että muistan PS puolueohjelmassa olleen kommentin, että mamuja sijoitettaisiin erityisesti ruotsinkielisille alueille entistä enemmän, eli sinne voisi seuraavaksi pakata, mutta Espoo/Vantaa/Helsinki menee kyllä hyvänä kakkosena.

T. Entinen Espoolainen
 

Siellä ne Viljamit ja Markukset vaan keppostelee.

Tämä vähättely oli kyllä sellainen rimanalitus poliisilta, että huhhels hei:

Rikoksia tehtailee poliisin mukaan pieni, mutta huolestuttava nuorten porukka. Kyse on alle sadasta nuoresta. Se on Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa pieni ihmismäärä.

Millä vitun mittapuulla SADAN väkivaltaisia ryöstöjä keskittyneellä alueella tehtailevan nuorisorikollisen joukkio on pikku juttu?

Vähän sama kuin poliisi tyynesti toteaisi, että joo meillä on nyt pari sarjamurhaajaa aktiivisena, mutta kaksi on kuitenkin aika pieni määrä viidestä miljoonasta, joten olkaa huoleti.
 
Ehdottoman hienoa, että mamut keskittyvät kehäIII sisäpuolelle. Sinne niitä on haluttu äänestämällä ja kehitys on nimenomaan halutunkaltaista. Äänestäjät nauttikoon hedelmistään mitä on äänestyskopissa kylvetty - turhaa tunkea niitä muiden riesaksi.
Ainoa valitettava asia on, että muistan PS puolueohjelmassa olleen kommentin, että mamuja sijoitettaisiin erityisesti ruotsinkielisille alueille entistä enemmän, eli sinne voisi seuraavaksi pakata, mutta Espoo/Vantaa/Helsinki menee kyllä hyvänä kakkosena.

T. Entinen Espoolainen

Nimenomaa!!
PK seutu on tuhottu tällä mädätyksellä, niin ei nyt aleta lähettämään näitä keppostelijoita maaseutukuntiin
 

Siellä ne Viljamit ja Markukset vaan keppostelee.

Tämä vähättely oli kyllä sellainen rimanalitus poliisilta, että huhhels hei:



Millä vitun mittapuulla SADAN väkivaltaisia ryöstöjä keskittyneellä alueella tehtailevan nuorisorikollisen joukkio on pikku juttu?

Vähän sama kuin poliisi tyynesti toteaisi, että joo meillä on nyt pari sarjamurhaajaa aktiivisena, mutta kaksi on kuitenkin aika pieni määrä viidestä miljoonasta, joten olkaa huoleti.
Ei varmaan olis ihan samat kommentit poliisilta jos jostain löytyis viiden kiljuskinin porukka joka ryöstelis mamuja. Se olis kansakunnan ykkösuutinen ja huolenaihe, sitä rummutettais ulkomaita asti, vaadittais hallituksen eroa ja SUPOn määrärahoja lisättäis sen takia.
 
Suomessa saa valita asuinpaikkansa vapaasti, jos on oleskelulupa. Kun niillä muuttotappiopaikkakunnilla eivät halua asua suomalaisetkaan, niin miksi sitten maahanmuuttajat?
Olisiko vaikka siksi että kotoutuisivat tänne paremmin, kuin elämällä isojen kaupunkien slummeissa.
Jaa millä tavalla? Pienemmällä paikkakunnalla olisi vähän pakko olla yhteyksissä paikallisiin asukkeihin ja heidän tapoihinsa, kun taas slummeisssa eletään pelkästään oman yhteisön keskellä eikä kieltäkään tarvitse opetella edes auttavasti.
Juuri oli jossain mediassa tarinaa Puhoksen eli Puotiharjun ostarin ja Kontulan ostarin elämästä ja siinä haastateltiin jotain vuodesta 2014 saakka täällä asunutta jonka vaimo toimi haastattelussa tulkkina.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan olis ihan samat kommentit poliisilta jos jostain löytyis viiden kiljuskinin porukka joka ryöstelis mamuja. Se olis kansakunnan ykkösuutinen ja huolenaihe, sitä rummutettais ulkomaita asti, vaadittais hallituksen eroa ja SUPOn määrärahoja lisättäis sen takia.
Vastahan Tampereen vappukulkueessa 2 (?) lelunatsia osallistui pahoinpitelyyn ja se oli valtakunnan ykkösuutinen pari päivää. Päivän polttava puheenaihe oli se, voiko vaarallisen äärioikeiston marsseja kieltää ja tukeeko poliisi äärioikeistoa salliessaan heidän marssinsa. Eräässä ketjussa muistuteltiin, miten natsit lähtivät 1930-luvulla pienestä liikkeelle.

Espoosta muutettiin taannoin kolmen lapsen kanssa pois kahdesta syystä. Yksi on huumeet ja toinen niiden mukana leviävä porukka. Sitä ennen oltiin muutettu Vantaalta Espoohon tätä samaa pohjasakkaa kauemmaksi asumaan.
 
Ajattelin aloittaa keskustelun Espoon slummiutumisesta ja valumisesta kakkosluokan kaupungiksi. Asuntojen hinnat laskevat kuin laskettelija mäkeäalas ja turvallisuustilanne liikehuoneistoissa, kouluissa ja kaduilla on muuttunut merkittävästi. Aika mielipuoli saa olla että tällä hetkellä suostuu ostamaan asunnon Espoosta.

Tärkeimpiä kysymyksiä on kai että mistä Espoon ja espoolaisten epätoivottomuus johtuu ja miten siihen voitaisiin vaikuttaa? Ongelma on toisaalta että Espoon kuntatalous on aivan retuperällä, myös tähän pitäisi pystyä vaikuttamaan.
Osaisitko nimetä nuo asuinalueet, joita välttää tulevaisuudessa?
 
Maahanmuutolla on varmasti oma merkittävä osansa Espoon tilanteen osalta mutta en nyt haluaisi täysin sen piikkiin laittaa kaikkea. Kuntatalous on mielestäni kuitenkin hyvin tärkeä kysymys että Espoo ei ajautuisi pahoihin ongelmiin tulevaisuudessa.

Jos jotain pahaa niin myös hyviä juttuja pitää kertoa: Vetelin tänään pikaratikalla useampaan otteeseen pitkin Espoota, matkustaminen oli hyvin viihtyisää ja näkymät kivoja.
 
Maahanmuutolla on varmasti oma merkittävä osansa Espoon tilanteen osalta mutta en nyt haluaisi täysin sen piikkiin laittaa kaikkea. Kuntatalous on mielestäni kuitenkin hyvin tärkeä kysymys että Espoo ei ajautuisi pahoihin ongelmiin tulevaisuudessa.

Jos jotain pahaa niin myös hyviä juttuja pitää kertoa: Vetelin tänään pikaratikalla useampaan otteeseen pitkin Espoota, matkustaminen oli hyvin viihtyisää ja näkymät kivoja.
Pitkin Espoota tarkoittaa siis Keilaniemi-Vermo -väliä. Aika suppea otanta koko kaupungista kun on nähnyt siitä 10%.
 

Katsoo tuolta alueet, joissa paljon sitä tiettyä etnistä taustaa.
Mikä tietty? Espoon keskuksessa on 39% ulkomaalaistaustaisia, suurimmat ryhmät entinen Jugoslavia, entinen Neuvostoliitto ja Viro. Sitten hirmuisesti muita ryhmiä, alle 3% kutakin.

Itis on itselle enemmän tuttu, 6% somaleita, suurin ryhmä. Se on minusta varsin hyvää aluetta, mutta hinnat turhan korkeita.
 
Pitkin Espoota tarkoittaa siis Keilaniemi-Vermo -väliä. Aika suppea otanta koko kaupungista kun on nähnyt siitä 10%.
Ja näkymät kivoja eli Kehä I:n.

Mitä slummiutumiseen tulee niin Espoo on sama kuin Vantaa. Täysiä ghettoja ja huippukivoja alueita hyvine kouluineen ym palveluineen. On siis vähän liian yksinkertaista tuomita koko kaupunki.
 
Ai yhteenveto: Segregaation eli alueellisen ja sosiaalisen eriytymisen ehkäiseminen on osoittautunut äärimmäisen haastavaksi.
 
Pitkin Espoota tarkoittaa siis Keilaniemi-Vermo -väliä. Aika suppea otanta koko kaupungista kun on nähnyt siitä 10%.
En nyt oikein ymmärrä miksi lähdit mollaamaan kehujani Espoosta. Kysymys oli kuitenkin subjektiivisesta kokemuksesta joka oli minulla hyvä tällä kertaa. En missään vaiheessa väittänyt että puhuisin koko kaupungista, sinä toit sen keskusteluun aivan yllättäen.

Miksi teit näin? @Sonic Empire
 
Entisenä espoolaisena kaupunki on rakennettu aivan levottoman huonosti. Metsää kaadetaan keskuspuistosta, kun tien vieressä on ainoastaan EU-tuilla mitenkään viljeltävää peltoa josta irtoaa tuurilla yksi paali. Rautatietä hyödynnetään nyt 30v. myöhässä rakentamisessa. Kehä3 ei osattu hyödyntää aikaisemmin. Moni paikka pakollinen autolla, muttei auto mahdu mihinkään. Päättäjät heräsivät Otaniemen tärkeyteen vasta 10v. sitten. Kaunista rantaviivaa merelle tai järviin ei osata hyväksikäyttää mitenkään edes jättämällä niitä luonnonvaraisiksi virkistyskäyttöä varten. Nyt sentään kaksi saunakonttia merenrannassa jes. Matka Nuuksioon pieniä teitä pitkin on aivan perseestä, kun jengi lisääntynyt. Eikä Nuuksiotakaan osattu markkinoida turisteille mitenkään ennen Haltialaa. Espoontori ja Suvela ovat aina olleet deekujen suosiossa. Jos on käynyt 35v. sitten Suvelan koululla, niin on saanut ensimmäiset rasismit vaikka opettajien heittäminen pulpeteilla on aika kesyä nykyaikaan. Olarissa ja Leppävaarassa on voinut saada satunnaisesta nyrkistä naamaan myös 20v. sitten. Nyt huumeet ja nuoret juopot korostavat väkivaltaa. Taitaa kasvaa oikeiden juoppojen neljäs jatkuva sukupolvi Suomessa. Isoja kauttakulkuteitä hyödyntää vain Lommilan mäkki. Kulku urheilukentille ollut kokonaan autojen varassa pitkään yms. jne. Millekään alueelle ei tuntunut pitkään aikaan olevan mitään suunnitelmia: pykätään kasaan Suurpelto ilman mitään palveluita tai kunnollisia liikenneyhteyksiä. Nyt sentään uusien joukkoliikennelinjojen myötä alueista tullut edes jotain. Samaahan se on toki lähes kaikissa kaupungeissa, joissa poliitikot yrittävät pitää pakan kasassa ilman rakkautta ja kunnianhimoa.

Mielestäni espoolaiset poliitikot ovat olleet kautta linjan osaamattomia vätyksiä. Espoo on pitkälti kokoomuksen hallinnoima kaupunki, joten vihervassarit sitä vihervassarit tätä ihan turhaa huutelua. En ymmärrä mihin Espoo on aikaisemmin hukannut rahansa. Nyt toki tuota veroa maksamattomien, mutta palveluita suuresti käyttävien ongelmaa. Tätä ei kukaan uskalla ratkaista. En näe että Espoo saa talouttaan mitenkään kuntoon. Lisää lainaa vaan kuten Suomessa on tapana.
 
Mikä tietty? Espoon keskuksessa on 39% ulkomaalaistaustaisia, suurimmat ryhmät entinen Jugoslavia, entinen Neuvostoliitto ja Viro. Sitten hirmuisesti muita ryhmiä, alle 3% kutakin.

Itis on itselle enemmän tuttu, 6% somaleita, suurin ryhmä. Se on minusta varsin hyvää aluetta, mutta hinnat turhan korkeita.

Jotain tällaista dataa voi käyttää apuna, kun lähtee pisteyttämään maahanmuuttajia. Tämähän on todettu ihan ympäri sivistynyttä maailmaa, että aina nuo tietyt taustat ovat yliedustettuja rikostilastoissa.

1780393584633.png


1780394277999.png


1780394303369.png

1780394322033.png


Harvemmin näyttää mitkään kiinalaiset, filippiiniläiset tai vietnamilaiset aiheuttavan ongelmia. Varmasti löytyy Espoosta useampikin lähiö, johon on pakkautunut lähinnä näitä aasialaisia, jonne voisi aika turvallisin mielin muuttaa, tosin, vaikka ovat kohteliaita ja mukavia ihmisiä, on mahdollista että hyviä kavereita ei välttämättä saa helpolla, koska oma kokemus on, että tykkäävät juhlia keskenään, ja ettei nämä välttämättä helposti pottunokkaa ota ystäväpiiriin, ainakaan kovin läheisesti.

Tietty Espoossa on noita postinumero alueita joissa ~50% ulkolaisia, mutta segregaatio voi olla todella lokalisoitunutta. YLE:n maahanmuuttokone voi näyttää, että jonkin postinumeron alueella vain "vähän" somaleita, ehkä jokunen prosentti, joka ei välttämättä kuulosta kauhean pahalle, mutta tietyt kerrostalot, tai kokonainen neuvostokuutio-kortteli onkin aivan täynnä somaleita, suomalaiset muuttaneet pois häiriökäyttäytymisen jälkeen, uusia tulijoita ei pottunokista ole, kun alarapun nimilista on kuin mogadishusta, niinpä omat löytää omansa ja slummi on valmis. En muuttaisi, enkä muuttaisi edes lähelle, kun kyllä nuo somalit ovat niin yliedustettuja kaikessa vakavammassa rikoksessa irakilaisten kanssa.
 
Mielestäni espoolaiset poliitikot ovat olleet kautta linjan osaamattomia vätyksiä. Espoo on pitkälti kokoomuksen hallinnoima kaupunki, joten vihervassarit sitä vihervassarit tätä ihan turhaa huutelua. En ymmärrä mihin Espoo on aikaisemmin hukannut rahansa. Nyt toki tuota veroa maksamattomien, mutta palveluita suuresti käyttävien ongelmaa. Tätä ei kukaan uskalla ratkaista. En näe että Espoo saa talouttaan mitenkään kuntoon. Lisää lainaa vaan kuten Suomessa on tapana.
Eiköhän se huutelu perustu 2010 eteenpäin vilkastuneeseen muuttoliikenteeseen. Espoo on valkoisen väestön osalta muuttotappiollinen ja maahanmuuttajat nostavat muuttoliikenteen plusmerkkiseksi. Eli vauhdilla muuttuu niin koulut, päiväkodit kuin asemaseudutkin.

Asuttiin Karhusuolla rauhallisella alueella ja pihapiirissä lähes jokainen naapuri kuiski edellisten asuinalueidensa maahanmuuttajamäärien kasvua ja rauhattomuuden lisääntymistä. Sinne ne olivat muuttaneet ASO-paritaloihin kaikki muilta asuinalueilta häiriöitä pakoon.
 
Koko ikäni olen Espoossa asunut, tällä hetkellä hyvinkin siistissä ja rauhallisessa lähiössä. Nykyisellään asiat hyvin, mutta kun kartalta katsoo myytäviä ja vuokrattavia asuntoja, niin ei kyllä kovin moni alue houkuttele. Kun seuraava muutto tulee, niin siirryn varmaankin vielä kauemmas keskustasta, tai kokonaan pk-seudun ulkopuolelle.
 
Eiköhän se huutelu perustu 2010 eteenpäin vilkastuneeseen muuttoliikenteeseen. Espoo on valkoisen väestön osalta muuttotappiollinen ja maahanmuuttajat nostavat muuttoliikenteen plusmerkkiseksi. Eli vauhdilla muuttuu niin koulut, päiväkodit kuin asemaseudutkin.

Asuttiin Karhusuolla rauhallisella alueella ja pihapiirissä lähes jokainen naapuri kuiski edellisten asuinalueidensa maahanmuuttajamäärien kasvua ja rauhattomuuden lisääntymistä. Sinne ne olivat muuttaneet ASO-paritaloihin kaikki muilta asuinalueilta häiriöitä pakoon.
No siellä Karhusuolla nyt on aina ollut eliittimenoa:D ei vaineskaan, pari kaveria on sieltäpäin. En siis ihmettele yhtään. Suvelan koulua ei saatu korjattua 30v. sitten. Nyt ongelmakouluissa huumekauppa, oikeita saalistajia ja 10x ongelmanuoria. Espoontorin spurguille ei voitu mitään 30v. sitten. Nyt spurgut nuorempia ja väkivaltaisempia eikä heille vieläkään voi mitään. Vaikkei mitään muita häiriöitä olisi, niin liioiteltu 100db klo 6-24 miehestä, kahdesta naisesta ja kuudesta lapsesta kaksiossa on paljon (no okei on sitä itsekin tullut meluttua klo 02-07 jonkin verran ja selkäsaunan olisi siitä ansainnut).

Koulujen turvattomuus ja vaikeus harmittaa itseäni eniten, koska näen sen tärkeimpänä korjattavana asiana tulevaisuutta varten. Asia olisi pitänyt hoitaa kauan aikaa sitten.
 
Koulujen turvattomuus ja vaikeus harmittaa itseäni eniten, koska näen sen tärkeimpänä korjattavana asiana tulevaisuutta varten. Asia olisi pitänyt hoitaa kauan aikaa sitten.
Tämä lienee se tärkein asia jos Espoon tilannetta halutaan parantaa pitkässä juoksussa. Pitäisi myös pystyä keskustelemaan nuorten kanssa rehdisti ja aidosti ilman ennakko-olettamia (vaikka kouluihin nimetön kirjoitustehtävä) siitä mitkä ovat levottomuuksien oikeat tausta tekijät ja jos nuorilla sattuisi olemaan ideoita ongelmien poistoon.
 
mitkä ovat levottomuuksien oikeat tausta tekijät ja jos nuorilla sattuisi olemaan ideoita ongelmien poistoon.
Lisää aikuisia, pienempiä ryhmiä kouluissa. Jos ajattelee paljonko yksi kriminaali vähemmän vähentää kustannuksia vaikka 20v ajanjaksolla, niin siitä voi kvartaalitalousajattelussa lähteä liikkeelle vähän pidemmillä kiikareilla. Sehän inkluusion ajatus oli, toteutuksessa sitten sakkaa se että ei resursoida siihen jolloin itse ongelma pahenee kun sitä ei enää työnnetä maton alle oottelemaan.
Maahanmuuttajien hajauttaminen niin että luokassa ja välkillä on pakko puhua jompaakumpaa kotimaista auttaa sekin paljon. Ja Fatim Diarra ei kait ihan väärässä ollut siinä kun sanoi että S2 oppilailta pitää aika pian alkaa vaatimaan samaa kun kansankielisiltäkin, eikä tasottaa tietä kohti yläkoulua.
Mutta; noin 80->luvulla Jyväskylässä kasvaneena, niin nyt kun seniori-ikäisenä tallaa katuja vaikka pe-su öinä, niin rauhallisempaa siellä on kun silloin. Ongelmat sitten ovat esimerkiksi Pupuhuhdassa jne joihin alkaa kerääntyä sekä kotoperäistä että ulkolaista ongelmaa-> koulut menee persiilleen (joo, ne saa tehdä lapsiakin)-> päihde, rikokset ja jengiytyminen sitten seuraa perässä.
Keskustojen siistiminen on helppo homma. Itse ongelman pitkäjänteinen hoitaminen sitten suurempi rasti. Ja se on hinta isompien kaupunkien ripeästä kasvusta, kaupunginosien eriytymisestä sekä ripeän puuttumisen puutteesta.
 
Ja se on hinta isompien kaupunkien ripeästä kasvusta, kaupunginosien eriytymisestä sekä ripeän puuttumisen puutteesta.
Vaikka tosiasioita on pitkään paettu ja silmät ummistettu ja tilanne on vaikea, ei saisi olla missään nimessä este sille että nyt asioihin tartutaan ja laitetaan työhansikkaat käteen, oli kaupunki mikä hyvänsä.
 
tässä sitä ollaan aikuiset miehet voimattomia "pikkupoikien" edessä

Joukko pikkupoikia piinaa asuinaluetta Espoossa, poliisi voimaton​

  • Espoon Suurpellossa alle 15-vuotiaat pojat piinaavat asukkaita toistuvalla ilkivallalla.
  • Pojat pissaavat rappukäytäviin, varastavat jauhesammuttimia ja tuhoavat taloyhtiöiden omaisuutta.
  • Rikosylikonstaapeli Ronnie Holmbergin mukaan poliisien on vaikeaa puuttua alle 15-vuotiaiden tekemisiin.
 
Olisihan siihen yksi ratkaisu, pitäisi olla toinen joukko alle 15v, jotka hakkaisivat nuo. Sitten voisi taas levitellä käsiä.
Frendin taloyhtiössä asia ratkaistiin poliisin puuttumattomuuden takia niin että talon miehet kävivät itse pitämässä pienen "puhuttelun" näille sankareille. Olivat ottaneet oppia itse roadmaneilta että naamioituivat ja pukeutuivat mustiin vaatteisiin myöskin, välttääkseen kuvaamisen ja kostohommat jne. Perseily rauhoittui kuulemma samointein ja talossa on nyt rauhallista
 
Frendin taloyhtiössä asia ratkaistiin poliisin puuttumattomuuden takia niin että talon miehet kävivät itse pitämässä pienen "puhuttelun" näille sankareille. Olivat ottaneet oppia itse roadmaneilta että naamioituivat ja pukeutuivat mustiin vaatteisiin myöskin, välttääkseen kuvaamisen ja kostohommat jne. Perseily rauhoittui kuulemma samointein ja talossa on nyt rauhallista
Karu todellisuus taitaa olla juurikin tämä. Instituutiot ja poliitikot niin kyvyttömiä että mitään ei saada tehtyä joten näihin luottaminen on aika yhtä tyhjän kanssa. Jossain Arabiemiraateissa keinot kyllä löytyisi ja näistä pääsisi eroon kun eivät olisi saaneet kansalaisuutta kuitenkaan ja vaikka olisivat niin se vain peruutettaisiin määräyksellä.

Black-pill on että mikään ei muutu ja paras keino on muuttaa pois alta ja odottaa että systeemi romahtaa oman painonsa alle. Itse muutin koko maasta, en oikein jaksa odottaa 20+ vuotta että tilanne kriisiytyy niin pahasti että tulee muutos, pitkä aika vielä edessä kun tilanne pahenee ja pahenee. Katsokaa vaikka brittejä.
 
Espoo ei ole sen enempää slummi kuin Helsinki tai Vantaa, todennäköisimmin päinvastoin. Espoo on iso alue ja siellä on edelleen oikein hyviä ja rauhallisia asuinalueita, tosin taitaa olla lähinnä omakoti tai rivari alueita, koska kerrostalot täyttyy nopeasti kunniakansalaisista ja sitten meno on hurjaa, kuten nyt on ollut uutisissa eräs tietty Espoon alue jossa poliisikaan ei saa lapsia/nuoria kuriin, mutta alue onkin ~75% maahanmuuttajia.
 
Espoo kärsii ihan samasta ongelmasta, kuin koko pääkaupunkiseutu. Alueet eriarvoistuvat ja osassa alueita tämä muutos on erittäin nopeaa. Se alkaa siitä, että alueelle muuttaa paljon henkilöitä, joilla on jostain syystä tulotaso pientä ja työttömyys suurta. Jostain syystä heikompi tulotaso liittyy myös usein käyttäytymissääntöihin, toimintatapoihin ja kiinnostukseen rikolliseen toimintaan.

Alueen parempiosaiset alkavat muuttaa pois (koska voivat) -> alueen väestö muuttuu kiihtyvällä vauhdilla pienempituloisekski.

Päättäjät sitten kauhistelevat, että alueella on ongelmia. Ratkaisuksi päätetään sitten rakentaa muille alueille "edullisia asuntoja" ja asumistiheyttä tiivistää, jotta keskittyminen ei jatkusi tällä ongelma-alueelle. Muistuu mieleen eräänkin rakennuttajan mainoslause uusista asunnoista: "Muuta idylliselle omakotialueelle ihan uuteen kerrostaloon". Kuvaavaa oli, että kyseisessä kerrostalossa oli suurin asunto 65m2 ja autopaikkoja ei ollut kuin kolmasosalle asunnoista. Yllättävää, että asunnot menivät 90% sijoittajille, jotka laittoivat ne vuokralle.

Seuraava kerrostalo olikin sitten tulossa samantien samalle omakotialueelle... mutta onneksi päätettiin tehdä kokonaan uusi asuinalue, johon tehtiin vain kerrostaloja ja tarkoituksella poistettiin katupysäköintipaikat, sekä jätettiin tekemättä taloille asukaspaikkoja. Asuntojen koot olivat myös "sijoittajaystävällisiä". Bussilinjatkin minimoitiin, koska Espoossa on metro.

Ongelmat ovat ihan itseaiheutetuja - ongelmia ei korjata vaan kiihtyvällä vauhdilla tehdään niitä lisää. On helpompi taivastella ja jatkaa samaa kuin oikeasti hakea ratkaisuja. Alueiden pitää olla monimuotoisia, mutta kallita omistusasuntoja ei voi rakentaa vuokrakerrostalojen viereen.

Itse teimme oman ratkaisumme ja muutimme Espoon arvoalueelta pois 2020 ja en ole kyllä katunut päivääkään.
 
Espoo kärsii ihan samasta ongelmasta, kuin koko pääkaupunkiseutu. Alueet eriarvoistuvat ja osassa alueita tämä muutos on erittäin nopeaa. Se alkaa siitä, että alueelle muuttaa paljon henkilöitä, joilla on jostain syystä tulotaso pientä ja työttömyys suurta.
No ei tämä uusi ilmiö ole, eikä pääkaupunkiseudun ilmiökään. Aikoinaan Kallio oli hesoissa sitä aluetta missä oli halpaa ja se sitten näkyi siinä että siellä oli mitäkin säätäjää.
Jyväskylässä Pupuhuhta/Huhtasuo olivat jo kasarilla sitä "slummia", ovat toki edelleen. Uutena sitten Kuokkala jonka piti alunperin olla sellainen pikkaisen parempi esikaupunkialue opiskelija-asuntoineen ja ison rahan rivi-kerrostaloineen. No ei ihan niin mennyt.
Tuo on kaupungeissa keskustojen ulkopuolella sellainen itseäänruokkiva kierre kun kaupungit kasvavat, jos alue alkaa "kaatua" halvemmalle puolelle pienten sosiaalisten ongelmien takia, se on yhtäkkiä täynnä niitä ongelmia jonka jälkeen on hieman hankala yrittää kaavoittaa ison rahan rivareita tasapainottamaan muuttoliikettä kun lähiön ainut elossa oleva kauppa on graffiteilla sotkettu sale jonka ikkuna on paskana joka maanantaiaamu.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Onhan tämä kaikkinensa ensimmäisen maailman ongelma ja nyt myös Suomessa. Meidän kaksi esikuvaa Saksa ja etenkin Ruotsi kärsivät isoista ongelmista joten eiköhän se pahene täälläkin. Olisi pitänyt ennemmin seurata Puolan esimerkkiä mutta ei se ollut suomalaisista maa eikä mikään parempien rinnalla.
 
Tässä kysymyksessä on muutamia eri polkuja joita eri maat ovat kulkeneet:
  • Suhteellisen hyvä sosiaaliturva, tiukka maahanmuuttopolitiikka ja turvapaikanhaku ja vaikea kansalaisuus ja pysyvä oleskelu (Tanska, tosin muuttunut vasta viimeisen 10v aikana)
  • Ei sosiaaliturvaa, ei turvapaikkajärjestelmää, ei pääsyä kansalaisuuteen, todella kova kuri, lähes heti ulos jos työ lähtee, mutta työviisumi on suhteellisen helppo saada ja rikkaille on eri viisumeita ja eläkeläisille (UAE, Qatar, Saudit, Oman jne.)
  • Heikko sosiaaliturva, ei turvapaikkajärjestelmää käytännössä, kova kuri, vaikea pysyvä oleskelu ja kansalaisuudessa etniset kiintiöt tai näkymättömiä kriteerejä, työviisumin helppous riippuu markkinatilanteesta mutta historiallisesti aika avoin maahanmuutolle (Singapore, Hong Kong)
  • Heikko/keskiverto sosiaaliturva, ehkä 100 turvapaikanhakijaa vuodessa, suhteellisen helppo työviisumi jos on oikea tarve, keskivertovaikea pääsy kansalaisuuteen, joitain eri viisumeja rikkaille (Japani, Korea, Taiwan)
  • Hyvä sosiaaliturva, helppo pysyväoleskelu ja kansalaisuus, lepsu järjestelmä ja vähäinen kuri (Ruotsi, Saksa, Suomi - tosin juuri hiljattain ruotsi nosti kansaisuuden ehdot aika korkealle, korkeammalle kuin PS suomessa)
Aika selvää että jos menee tuolla alimmaisella niin lopputulos on se että kantaväestö vähitellen muuttaa kauemmas ja kauemmas kun asuinalueet muuttuvat levottomiksi. Koulushoppailuakin on jo jenkkien malliin.
 
Espoo on silti erinomainen paikka asua. Koulut ovat taas syöksyneet koko Suomessa eikä vain maahanmuuton takia. Some taitaa olla isompi vaikuttaja siinä.

Itse pidin Vartiokylästä (itis siellä) enemmän kuin Espoosta. Jotenkin Espoossa tuntui asuvansa kauempana, vaikka kauppakeskus ja metro oli ihan vieressä. Ulkomaalaistaustaisia toki enemmän molemmissa kuin maakunnissa, mutta niistä ei ollut häiriötä. Ellei laske sitä, että taksit eivät tunne kaupunkia ja itse täytyy kertoa minne ajaa.
 
Ei nyt varmaan tähän ketjuun liity, kuin puoliksi, koska yksi nimeltä mainitsematon ketju on suljettu.

Tuleeko suvivirrestä se maailman kallein virsi, jota voi nauttia luultavasti maailman kalleimman Fazerin croisantin kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 177
Viestejä
5 243 059
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom