Erottelusopimus pankille (asuntolaina, avioero & poissulkeva avioehto)

Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
88
Osaisikohan joku antaa täällä vastausta siihen, miten käytännössä toimitaan avioerossa, jossa on molemmin puolin täysin poissulkeva avioehto, mutta jossa pitäisi pankille toimittaa erottelusopimus kun toinen osapuoli lunastaa toisen osuuden yhteisesti omistetusta osakeasunnosta?

Mikä on siis tämän dokumentin formaatti? Ei kai siihen nyt tosiaan tarvitse molempien listata esim. pankkitalletuksiaan ja sijoituksiaan kuten varsinaisessa ositussopimuksessa? Olemme aina pitäneet henkilökohtaiset talousasiamme täysin yksityisinä ja huolehtineet yhteisestä taloudesta erillisen taloustilin kautta. Olen myös itse siinä käsityksessä, että minulla on todennäköisesti sijoitussalkku huomattavasti toista osapuolta suurempi ja en haluaisi millään aikaansaada tilannetta, jossa tästä syntyisi jotain tahatonta kateutta tai muuta vastaavaa.

Eli onko asian suhteen käytännön kokemuksia tai ns. varmaa tietoa?

Itseäni ihmetyttää kovasti tuo pankin vaatimus erottelusopimuksesta uuden lainan yhteydessä. Mihin he sitä tarvitsevat jos vakuudet riittävät, maksukyky on riittävä ja voin toimittaa rekisteröidyn avioehtosopimuksen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6
Osaisikohan joku antaa täällä vastausta siihen, miten käytännössä toimitaan avioerossa, jossa on molemmin puolin täysin poissulkeva avioehto, mutta jossa pitäisi pankille toimittaa erottelusopimus kun toinen osapuoli lunastaa toisen osuuden yhteisesti omistetusta osakeasunnosta?

Mikä on siis tämän dokumentin formaatti? Ei kai siihen nyt tosiaan tarvitse molempien listata esim. pankkitalletuksiaan ja sijoituksiaan kuten varsinaisessa ositussopimuksessa? Olemme aina pitäneet henkilökohtaiset talousasiamme täysin yksityisinä ja huolehtineet yhteisestä taloudesta erillisen taloustilin kautta. Olen myös itse siinä käsityksessä, että minulla on todennäköisesti sijoitussalkku huomattavasti toista osapuolta suurempi ja en haluaisi millään aikaansaada tilannetta, jossa tästä syntyisi jotain tahatonta kateutta tai muuta vastaavaa.

Eli onko asian suhteen käytännön kokemuksia tai ns. varmaa tietoa?

Itseäni ihmetyttää kovasti tuo pankin vaatimus erottelusopimuksesta uuden lainan yhteydessä. Mihin he sitä tarvitsevat jos vakuudet riittävät, maksukyky on riittävä ja voin toimittaa rekisteröidyn avioehtosopimuksen?
Sopimuskoneesta löytyy ihan pätevä pohja erottelusopimukseen jota kannattaa hyödyntää jos ei halua tehdä sopimusta lakimiehen avustuksella. Lyhykäisesti sopimukseen kirjataan osapuolet hetuineen, tiedot avioerosta ja -ehdosta, sekä listataan yhteinen omaisuus sekä velat arvoineen, ja miten ne jaetaan. Lopuksi todetaan että omaisuus on jaettu ja kummallakaan ei ole vaatimuksia toisiaan kohtaan. Sopimus tehdään kahtena kappaleena, jotka todistavat oikeaksi kaksi esteetöntä todistajaa.
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
88
Ymmärrän, että ositussopimukseen listataan kaikki omaisuus tarkkaan, mutta miksi esim. minun yksityisen pankkitilini saldo kuuluisi erottelusopimukseen? Eikös loogista olisi, että siihen kirjataan se omaisuus, joka on yhteistä ja jonka kohtalosta sitten sovitaan (esim. yhteinen pankkitili, irtaimisto)? Koska siksihän poissulkeva avioehto on laadittu, että molempien yksiselitteisesti omissa nimissä oleva omaisuus ei kuulu toiselle.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
262
Teillä on etukäteen sovittu miten asia hoituu, mutta ositus tulee silti tehdä. Käytännössä varmaankin siis riittää että ositussopimuksessa toteatte että molemmat säilyttävät omat omistuksensa avioehdon mukaisesti ja että ette moiti asiaa. Pankkia asia kiinnostanee siinä mielessä että myyjä omistaa (avioerosta huolimatta) sen mitä väittää omistavansa ja voi siten sen myydä.

"Koska kumallakin on oikeus vain omaan omaisuutensa, ei tilanteessa ole tarvetta laskea yhteen omaisuuden kokonaissäästöä ja jakaa sitä kahteen osaan."
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 961
Viestejä
4 207 566
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom