Erillisen käyttö- ja leffa-pc korvaaminen yhdellä?

Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
234
Minulla on tällä hetkellä rinnakkain kaksi konetta joista toinen on ns. pöytäkone jota käytän arkikäytössä ja toinen joka on kytketty videotykkiin jolla katson TV ja leffoja. Olen miettinyt että olisikohan helppoa ratkaisua käyttää vain yhtä konetta ja vaihtaa vain näytönohjaimen ja äänen outputtia. Windows 10 Presentation mode (win+p) toggleri vaikuttaisi ainakin näppärältä tavalta vaihtaa näytöstä toiseen.

Näkisin suurimmaksi haasteeksi vaihtaa ääntä kotiteatterivahvistimen ja pöytäkoneen vahvistimen välillä, jotka on molemmat kiinni optisella piuhalla eri koneista omiin vahvistimiinsa. Voisin kytkeä pöytäkoneen vahvistimen USB:lläkin, jolloin voisin vaihtaa äänen outputtia. Mutta ongelmaksi jäisi varmaan se että kotiteatterivahvistin tarvitsee spdif passtrough monikanava ääntä varten ja toinen vahvistin pelkkää stereo ääntä, ja en haluaisi roplata äänifilttereiden asetuksia riippuen kummalla koneella sattuu katsomaan TV tai videotiedostoja.

Onko jollain sattumalta jokin vastaava tilanne johon on löytynyt ratkaisua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Minulla on tällä hetkellä rinnakkain kaksi konetta joista toinen on ns. pöytäkone jota käytän arkikäytössä ja toinen joka on kytketty videotykkiin jolla katson TV ja leffoja. Olen miettinyt että olisikohan helppoa ratkaisua käyttää vain yhtä konetta ja vaihtaa vain näytönohjaimen ja äänen outputtia. Windows 10 Presentation mode (win+p) toggleri vaikuttaisi ainakin näppärältä tavalta vaihtaa näytöstä toiseen.

Näkisin suurimmaksi haasteeksi vaihtaa ääntä kotiteatterivahvistimen ja pöytäkoneen vahvistimen välillä, jotka on molemmat kiinni optisella piuhalla eri koneista omiin vahvistimiinsa. Voisin kytkeä pöytäkoneen vahvistimen USB:lläkin, jolloin voisin vaihtaa äänen outputtia. Mutta ongelmaksi jäisi varmaan se että kotiteatterivahvistin tarvitsee spdif passtrough monikanava ääntä varten ja toinen vahvistin pelkkää stereo ääntä, ja en haluaisi roplata äänifilttereiden asetuksia riippuen kummalla koneella sattuu katsomaan TV tai videotiedostoja.

Onko jollain sattumalta jokin vastaava tilanne johon on löytynyt ratkaisua?
Melkolailla vastaava tilanne minulla; yksi kone ja kaksi äänentoistoa riippuen näytöstä.

Elokuvat yms, striimipalveluista tai muuten, televisiosta, jolloin äänet televisiosta tai vahvistimesta.
Peruskäyttö monitorista, äänet monitoria ympäröivista kaiuttimista.

Elokuviin yms. äänet ja kuva liikkuvat HDMI-kaapelia pitkin vahvistimen kautta telkkariin näytönohjaimelta(GTX 1060), toimii myös Dolby TrueHD- ja DTS-HD Master-äänet.
Ja kun vaihtaa kuvan monitoriin, niin kuva edelleen näytönohjaimelta, mutta Win10 osaa vaihtaa äänikortin emolevyn omaan automaattisesti, josta äänet RCA-johtoja pitkin toiselle vahvistimelle, jolloin äänet tulevat tietokonepöydällä olevista kaiuttimista.
Ja näytön vaihto juuri win+p yhdistelmällä, ei muuta. Ja käytän aina yhtä näyttöä kerrallaan.

Ja jos kytken USB-kuulokkeet koneeseen, niin äänet kuuluvat niistä, kunnes irroitan ne ja äänet palautuvat riippuen näytöstä (monitori tai telkku).

Ja näin toimii myös tuo toiselle stereo ja toiselle monikanava. Minulla on kotiteatterivahvistimelle(telkku) määritelty stereo, mutta osaa vaihtaa automaattisesti surroundille, jos on tarjolla.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
234
Kiiti Luigi!

Omassa setupissa tuo videotykki on se ongelma kun en saa helposti vedettyä HDMI:tä tykiltä vahvistimella vaan käytettävä optista ulostuloa, joten täytyisi varmaan vaihtaa äänen outputtia varmaan aina käsin vaihtaessa monitoria. Mutta täytyypä alkaa tutkiskella tätä enemmän ja kokeilla!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 434
Viestejä
4 161 554
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom