Epic Gamesin teknologiajohtaja: Ohitamme "uncanny valleyn" seuraavan sukupolven konsoleilla

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Venture Beatin GamesBeat on saanut haastateltavakseen Epic Gamesin teknologiajohtaja Kim Librerin.
Haastattelussa käsiteltiin muun muassa Epicin fotorealistisuutta lähentelevää Siren-demoa ja sen käyttöä peleissä. Librerin mukaan nykyisetkin konsolit pystyisivät pyörittämään Sirenin kaltaisia hahmoja, mikäli niille ei tarvitsisi renderöidä hiuksia tai muuta karvoitusta.
Vaikka nykykonsolit jäävät siis tarvittavasta suorituskyvystä koko pakettiin kauas, Libreri totesi myös, että seuraavan sukupolven myötä "uncanny valleyn" eli suomalaisittain oudon laakson ylittäminen tulisi vihdoin onnistumaan myös peleissä.

Alla suora lainaus yllä kuvatusta haastattelun osasta:
GamesBeat: Siren certainly looks hard to do, but is that on the level of modern console technology? Or does it need something like a next-generation console?

Libreri: Obviously it would be better. Right now, when we do the demos, to get them to run at 60 frames per second or at VR frame rates, we end up needing a pretty beefy graphics card to render all the hair. But if you have a character that doesn’t need actual individual splines of hair, you can run that on a modern PlayStation or Xbox. When we start to see a next generation or whatever that is, the uncanny valley is going to be crossed in video games.

It’s going to end up being not about your technical expertise to make these things. That technique will become ubiquitous over time. It’s got to be about telling an awesome story where people will want to watch that face get involved and do interesting things.
Lähde: Venture Beat
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
Tämänkaltaiset julistukset pistävät kyllä aina naurattamaan.

Jos edes tehokkain nyky-PC ei pysty laskemaan ruudulle uskottavan näköistä ja tuntuista ihmishahmoa niin ei seuraavan sukupolven konsoleilla ole siihen mitään mahdollisuuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Olen samaa mieltä, ettei ainakaan oikeissa peleissä vielä onnistu. Mutta @-SD- kommenttiin vastaan, että PC-raudan tehot tavallaan "hukataan" kun tehdään vain multiplatform-pelejä. Jos joku peli pyörii 1080p 30fps konsolilla, niin sama 2560x1440 60fps:llä vaatii jo yli 3x tehoja näytönohjaimelta, ja 2x tehoja prossulta. Eli ihan sama peli samoilla modeleilla, tekstuureilla, efekteillä ja geometrialla vaatii yli 3x enemmän tehoa jotta kuva on hieman tarkempi ja liike sulavampaa. Lisäksi näiden pelejen PC-versioon tyypillisesti ympätään jotain Hairworksia, vähän parempaa ambient occlusionia ja post-prosessingia jotka usein vaativat hurjia määriä tehoa pieniä parannuksia varten. Mitä jos peli kehitetään alunperin suoraan PC:lle, viimeisintä high-end rautaa varten, tavoitteena 30fps 1080p? Voi pojat, minkä näköinen peli siitä voisi tulla. Crysis-ilmiö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Muistan kun jo -90 luvulla puhuttiin siitä että kyllä pelit näyttävät realistisilta :lol: Eli sama vääntö jatkuu varmaan vielä kauan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
the uncanny valley is going to be crossed in video games.
No jos siitä uncanny valleystä ei ole vielä päästy ohi edes miljoonien dollarien elokuvissa* niin real time peleillä ei ole toivoakaan. Vielä.

*Ehkä tunnetuin viimeisimmistä esimerkeistä on Rogue One á la Tarkin ja Leia.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
No jos siitä uncanny valleystä ei ole vielä päästy ohi edes miljoonien dollarien elokuvissa* niin real time peleillä ei ole toivoakaan. Vielä.

*Ehkä tunnetuin viimeisimmistä esimerkeistä on Rogue One á la Tarkin ja Leia.
Väittäisin että keskivertotyypille nuo meni täysin läpi, jolleivät etukäteen tienneet
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Olen samaa mieltä, ettei ainakaan oikeissa peleissä vielä onnistu. Mutta @-SD- kommenttiin vastaan, että PC-raudan tehot tavallaan "hukataan" kun tehdään vain multiplatform-pelejä. Jos joku peli pyörii 1080p 30fps konsolilla, niin sama 2560x1440 60fps:llä vaatii jo yli 3x tehoja näytönohjaimelta, ja 2x tehoja prossulta. Eli ihan sama peli samoilla modeleilla, tekstuureilla, efekteillä ja geometrialla vaatii yli 3x enemmän tehoa jotta kuva on hieman tarkempi ja liike sulavampaa. Lisäksi näiden pelejen PC-versioon tyypillisesti ympätään jotain Hairworksia, vähän parempaa ambient occlusionia ja post-prosessingia jotka usein vaativat hurjia määriä tehoa pieniä parannuksia varten. Mitä jos peli kehitetään alunperin suoraan PC:lle, viimeisintä high-end rautaa varten, tavoitteena 30fps 1080p? Voi pojat, minkä näköinen peli siitä voisi tulla. Crysis-ilmiö.
Varmasti tulisi hieno. Toisaalta olen niin tottunut jo näihin korkeisiin ruudunpäivitysnopeuksiin ja resoluutioihin että 1080p 30fps peli olisi varmaan täysin pelikelvoton. Vaikka näyttäisikin yhtä aidolta kun vaikka elokuva.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
No jos siitä uncanny valleystä ei ole vielä päästy ohi edes miljoonien dollarien elokuvissa* niin real time peleillä ei ole toivoakaan. Vielä.

*Ehkä tunnetuin viimeisimmistä esimerkeistä on Rogue One á la Tarkin ja Leia.
Kyllä Rogue Onen Tarkin ja Leia oli mielestäni todella näyttäviä. Toki ne tiesi tietokoneella tehdyiksi. Mutta jos sen tason grafiikoita saataisiin videopeleihin niin voi pojat...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
460
Librerin jutuista kannata hirveästi faktoja ottaa, innokas kaveri kyllä mutta silti pelkkä CTO.

Eikä sillä merkitystä ole onko raudassa tehoa ku harvalla firmalla on edes vara pistää niin paljon rahaa grafiikkaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
246
Jos nyt peleissä ensin päästäisiin edes sinne uncanny valleyhin ennen kuin ruvetaan haaveilemaan sen ohittamisesta. Itse en ole vielä nähnyt yhtään peliä jonka hahmot aiheuttaisivat uncanny valley -efektiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Väittäisin että keskivertotyypille nuo meni täysin läpi, jolleivät etukäteen tienneet
Olipa hyvä että kerroitte. Joskus katsoin tuon leffan, mutta en tiennyt kuin nyt vasta. Pitäisi katsoa uudestaan paremmin, jos vaikka nyt huomaisi asian :lol:
Eipä sillä kyllä suurta merkitystä ole, jos leffoissa on tietokoneella tehty jotain mitä ei itse edes huomaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
Muistan kun jo -90 luvulla puhuttiin siitä että kyllä pelit näyttävät realistisilta :lol: Eli sama vääntö jatkuu varmaan vielä kauan.
Ainakin PlayStation 2:sta lähtien on jokaisen uuden konsolisukupolven myötä laulettu sama virsi: Tehoa on kuulkaas pojat nyt niin maan perkeleesti, että pelinkehittäjille on vain taivas rajana.
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Tällä hetkellä viimeiset konsoolit ovat perustuneet keskitason pc rautaan ja tilanne ei varman muutu seuraavassa sukupolvessa jos hinnat pidetään nykyisellään.
Jo 1500€ konsoolillla saatais jo näyttävämpiä pelejä ja ehkä jopa 60fps.
Kuitenkin on hieman pc ja konsooli yhteläisyyksien tähden pelien ohjelmoitiin on tullut hieman helpotuksia eli parempaan suuntaan ollaan menossa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Tämänkaltaiset julistukset pistävät kyllä aina naurattamaan.

Jos edes tehokkain nyky-PC ei pysty laskemaan ruudulle uskottavan näköistä ja tuntuista ihmishahmoa niin ei seuraavan sukupolven konsoleilla ole siihen mitään mahdollisuuksia.
Muistaakseni jossain vaiheessa tehtiin joku Final Fantasy elokuva kokonaan CGI:llä ja sitäkin muistaakseni haukuttiin epäuskottavaksi vaikka rendaus oli tehty ajan kanssa parhailla laitteilla ja softilla. Ok, tuosta elokuvasta on jo aikaa, mutta en silti usko, että onnistuu edelleenkään reaaliajassa
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
Muistaakseni jossain vaiheessa tehtiin joku Final Fantasy elokuva kokonaan CGI:llä ja sitäkin muistaakseni haukuttiin epäuskottavaksi vaikka rendaus oli tehty ajan kanssa parhailla laitteilla ja softilla. Ok, tuosta elokuvasta on jo aikaa, mutta en silti usko, että onnistuu edelleenkään reaaliajassa
Yleensä nämä huomaa kun henkilöillä heiluu hiukset tai jokin ruumiinosa koko ajan, oikeassa elämässä näin eli käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
Minusta paljon mielenkiintoisempi keskustelunaihe tässä on se miten "uncanny valley" suomennettaisiin.
 
Liittynyt
13.07.2017
Viestejä
149
Totta puhuen mulla ei ole edes aavistustakaan mitä tuolla tarkalleen meinataan.
Vaikea suomentaa. Sen mitä luin, niin se tarkoittaisi sitä tunnetta/tilaa kun jokin epätodellinen (animaatio/robotti/AI henkilö) vaikuttaa oikealta, mutta kuitenkin huomaa, että ei ole oikea esim. leffoissa digitaalisilla hahmoilla on epäluonnollisia liikkeitä tai hiusten animointin on yliampuvaa. "Aitojen" robottien kohdalla voi kokea epämiellyttävää tunnetta kun robotti tekee jonkin omituisen ilmeen tai liikkeen.

Tässä hyvä video -
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Eniten huoletuttaa pelien kasvavat tilavaatimukset. Odotettavissa 1TB vapaata kovalevytilaa yhdelle pelille.
Ja hiuksia nyt ei tarvisi niin tarkasti välttämättä renderöidä. Eikä videoita sen 1TB edestä...
Pelien tilavaatimukset ovat jo nyt aivan mahdottomia.
Tuossa siren demossa huomasin ehkä suun liikkeistä parhaiten ettei ole aito ihminen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Sarjakuva/karkkigrafiikat kyllä yksi pelialan syöpä, kertoo että pelintekijät ei halua nähdä vaivaa grafiikan suhteen.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
146
Ei se taida olla pelinkehittäjien vika olla. Suurimmalla osalla pelaajista on niin nuhapumput koneet ettei kannata tehdä next-gen pelejä
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 117
Minusta täysin realistiset naamat ovat lähinnä algoritminen haaste kun elokuvatkaan eivät aina onnistu digitaalisissa naama värkeissä, vaikka peleihin verrattuna laskentatehoa on "lopputtomasti"
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
Sarjakuva/karkkigrafiikat kyllä yksi pelialan syöpä, kertoo että pelintekijät ei halua nähdä vaivaa grafiikan suhteen.
Tuossakin tuppaa olemaan nykyään se että "liian hyvät" grafiikat maksaa tolkuttomasti ja se peli-pc maksaa tolkuttomasti.
Ei nykyaikana enää onnistu "crysis-ilmiö" jossa peliä ostetaan vain testatakseen pyöriikö se.

Jos kyseessä on moninpeli, jokainen "vakavissaan" pelaava vääntää ~kaikki grafiikat minimiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Ubisoft on sanonut että seuraava konsolisukupolvi tulee olemaan viimeinen.
Ubisoft CEO Yves Guillemot: 'Game streaming will replace all gaming platforms'

Mutta sitten huomasin että Nvidia on sanonut jo 2012 saman asian:lol:
Nvidia: seuraava konsolisukupolvi tulee olemaan myös viimeinen

Loppujen lopuksihan se käy taas samalla tavalla kuin ennen. Täytyy hankkia taas uusi konsoli jotta näkee uncanny valleyn
ohituksen. :lol:
Jos nyt ei kuitenkaan, pc:llä pärjää kuten ennenkin ja voi odotella uusia ja hienompia pelejä.
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
En ole nähnyt elokuvissa vielä ainuttakaan puhdasta CGI-hahmoa, joka olisi uskottavasti mennyt ihmisestä. Jos se ei onnistu vuonna 2018 Hollywood-elokuvan budjetilla ja offline-laskentana, Unreal Engine ja pelikonsoli eivät siitä suoriudu edes vuonna 2030. Rogue Onen Leia ja Tarkin näyttivät aivan helvetin oudoilta oikeiden ihmishahmojen keskellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
En ole nähnyt elokuvissa vielä ainuttakaan puhdasta CGI-hahmoa, joka olisi uskottavasti mennyt ihmisestä. Jos se ei onnistu vuonna 2018 Hollywood-elokuvan budjetilla ja offline-laskentana, Unreal Engine ja pelikonsoli eivät siitä suoriudu edes vuonna 2030. Rogue Onen Leia ja Tarkin näyttivät aivan helvetin oudoilta oikeiden ihmishahmojen keskellä.
Siinäpä se, hyvin tiivistettynä.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Ehkä uncanny valley liikkuu. 60-luvulla ei olisi voinut olla yhtä paljon ihmistä muistuttavia mallinukkeja kaupoissa kuin nyt. Niistä olisi tullu vahanukke-yök-efekti, näyttää kuolleelta ihmiseltä. Kuulemma.

Veikkaan että vr-juttujen uncanny valley on eri juttu kuin alkuperäisessä määritelmässä. Ei tuttu juttu mulle.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Sarjakuva/karkkigrafiikat kyllä yksi pelialan syöpä, kertoo että pelintekijät ei halua nähdä vaivaa grafiikan suhteen.
Eikös kaikki HDR bloom ja DOF efektit aloittaneet tuon?
Nyt vain keksivät paljon tehokkaamman keinon, kuinka ryömiä aidan ali.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Sarjakuva/karkkigrafiikat kyllä yksi pelialan syöpä, kertoo että pelintekijät ei halua nähdä vaivaa grafiikan suhteen.
Päin vastoin.

Keskitytään pelissä oleelliseen, eli pelattavuuteen ja pelilliseen sisältöön, eikä täysin turhaan grafiikkakarkkiin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
53
Päin vastoin.

Keskitytään pelissä oleelliseen, eli pelattavuuteen ja pelilliseen sisältöön, eikä täysin turhaan grafiikkakarkkin
Asetun olemaan erimieltä,esim Battlefieldit ovat muuttumassa miltei fotorealistiseen grafiikkaan samalla kuitenkin säilyttäen erinomaisen pelattavuuden ja pelisisällön.
Itse en jaksa pelata pelejä jollain höpönassu hahmolla ja räikeillä sarjakuva väreillä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
179
Eniten huoletuttaa pelien kasvavat tilavaatimukset. Odotettavissa 1TB vapaata kovalevytilaa yhdelle pelille.
Ja hiuksia nyt ei tarvisi niin tarkasti välttämättä renderöidä. Eikä videoita sen 1TB edestä...
Pelien tilavaatimukset ovat jo nyt aivan mahdottomia.
Tuossa siren demossa huomasin ehkä suun liikkeistä parhaiten ettei ole aito ihminen.
Ei pelkästään suun vaan kasvojen liikkeet itsessään. Kasvoissa niin paljon lihaksia, että vaikea emuloida ja kasvojen lukemista opeteltu melkein syntymästä lähtien, joten siinä näkee nopeasti jos joku on "outoa". Samoin tuo liikkuminen vähän liian "sulavaa". Ihminen ei ole luonnostaan kauhean siroliikkeinen kun tuo taas tuntuu melkein leijuvan.

Sarjakuva/karkkigrafiikat kyllä yksi pelialan syöpä, kertoo että pelintekijät ei halua nähdä vaivaa grafiikan suhteen.
Näissähän on yksi ihan eri syy. Varmaan toki on sellaisiakin tekijöitä joita ei kiinnosta yrittää parempaa tai halutaan vaan seurata trendiä, mutta alun perin näitä sarjakuvamaisia/pikseli grafiikoita käytettiin sen takia, koska ne vanhenee hyvin. Katso vaikka jotain nessin tai snessin pelejä. Ne näyttää edelleen vähintään kohtalaisen hyvältä. Ps1 tai n64 pelit? Kauheaa moskaa. On fiksua käyttää sarjakuvamaisia graffoja peleissä kuten Wowi, Dota 2, LoL, OW ja Fortnite, koska ne ei ole mitään "pelaa läpi ja poista" pelejä, vaan niitä halutaan pitää elossa vuosikymmen tai enemmän. Siinä missä sellaiset hienolla grafiikalla tehdyt pelit näyttää julkaisuhetkellä hienolta, ei ne näytäkkään enää kovin mairittelevalta vuosikymmenen jälkeen. Niissä "pelaa läpi ja poista(plus osta ehkä dlc tai pari)" peleissä on fiksua tehdä paras grafiikka mitä pystyy, koska sillä myydään pelejä ja erotutaan joukosta sillä hetkellä jolloin se on tärkeää, julkaisussa. Niissä peleissä ei haittaa vaikka ne näyttäiskin sit vanhentuneelta myöhemmin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ei pelkästään suun vaan kasvojen liikkeet itsessään. Kasvoissa niin paljon lihaksia, että vaikea emuloida ja kasvojen lukemista opeteltu melkein syntymästä lähtien, joten siinä näkee nopeasti jos joku on "outoa". Samoin tuo liikkuminen vähän liian "sulavaa". Ihminen ei ole luonnostaan kauhean siroliikkeinen kun tuo taas tuntuu melkein leijuvan.
Tuon liikkeet (myös ne suun) on suoraa mocap-materiaalia aidosta näyttelijästä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Asetun olemaan erimieltä,esim Battlefieldit ovat muuttumassa miltei fotorealistiseen grafiikkaan samalla kuitenkin säilyttäen erinomaisen pelattavuuden ja pelisisällön.
Itse en jaksa pelata pelejä jollain höpönassu hahmolla ja räikeillä sarjakuva väreillä.
Samaa mieltä täälläkin vaikka pelaankin vanhoja ja uusia pelejä, niin kyllä se kummallista olisi jos vieläkin grafiikka olisi 80-luvun tasoista :lol:
Vanhat pelit ovat asia erikseen, ja uusilta peleiltä odottaa parempaa grafiikkaa.
En olisi ostanut Horizon Zero Dawnin ja toisen muun pelin takia PS4 konsolia, jos grafiikka olisi ollut Tomb Raider 1:sen tasoa :lol:

Tuon liikkeet (myös ne suun) on suoraa mocap-materiaalia aidosta näyttelijästä
Ahaa, tuotakaan en tiennyt. No siinä tapauksessa luulemani Sirenin epätodellisuuden voi laittaakin sen piikkiin, että "hän" on ulkomaalainen, ja luulen että sen vuoksi erehdyin, koska ei ole tottunut näkemään muita kuin suomalaisia pääosin. :)
Eli saattaa olla, että Siren demo näyttää joillekin ihmisille aidolta, ja jos itsekin olisi asunut aina ulkomailla niin voisi olla niin.
Mutta se vaikuttaa varmasti eniten, että tietää että Siren demo on tehty tietokoneella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Jos joku peli pyörii 1080p 30fps konsolilla, niin sama 2560x1440 60fps:llä vaatii jo yli 3x tehoja näytönohjaimelta, ja 2x tehoja prossulta. Eli ihan sama peli samoilla modeleilla, tekstuureilla, efekteillä ja geometrialla vaatii yli 3x enemmän tehoa jotta kuva on hieman tarkempi ja liike sulavampaa.
No eikös 30fps->60fps ole jo 2x tehovaatimus.
Lisäksi reilu 2x enemmän pikseleitä laskettavana.

PC:llä lisäksi usein pidempi piirtoetäisyys joka aiheuttaa tehovaatimuksia.

Tottakai PC exclusiveen saadaan usein paremman näköiset grafiikat kohtuu tehovaatimuksin vieläpä.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Olipa hyvä että kerroitte. Joskus katsoin tuon leffan, mutta en tiennyt kuin nyt vasta. Pitäisi katsoa uudestaan paremmin, jos vaikka nyt huomaisi asian :lol:
Eipä sillä kyllä suurta merkitystä ole, jos leffoissa on tietokoneella tehty jotain mitä ei itse edes huomaa.
Nykyäänhän melkein kaikissa leffoissa on todella paljonkin CGI:llä tehty jotain ihan perus asioita. Silloinhan sitä ei välttämättä edes huomaa jos se CGI ei ole kuvassa ns. pääosassa. Toki ihmisiä on edelleen vaikea tehdä uskottavasti varsinkin ilman mocappia. Mutta siinäkin yleensä kiinniittää niin paljon siihen huomiota että huomaa CGI:n.

Tässä ihan hyvä pätkä aiheesta.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484


Ja silti ei onnistu vakuuttamaan. Pitäisikö liiketallennuksen nopeutta kaksinkertaistaa, vai mistä lienee kyse.
Tuntuu olevan luonnoton fysiikka aina noissa ja ihminen huomaa hyvin helposti, jos pienikin asia käyttäytyy luonnottomasti.
Tuossahan on toki käytetty hyvin tarkkaa mocapia, mutta fysiikan lait eivät lie vaikuta muuhun, kuin hiuksiin ja vaatteisiin. Esimerkiksi iho ei käyttäydy luonnollisesti, eikä reagoi muutenkaan kai muuhun kuin valoon ja venyy vain "tyhmänä" mocapin mukana.
Sekään ei toki tunnu onnistuvan se fysiikan käyttäminen hiuksissa ja kankaissa jne edelleenkään järin uskottavasti. Vaikka varmaan onkin ihan oikein määritelty kiihtyvyydet ja kaikki, niin silti kaikki näyttää aina tapahtuvan jotenkin hidastetusti. Ikäänkuin jossain kuun painovoimakentässä. Lienee sitten enemmänkin kyse siitä, että fysiikkaobjekteja (esim pisteitä kankaassa, joihin fysiikkalaskut voivat vaikuttaa) ei vaan ole lähellekkään tarpeeksi, eli ikäänkuin fysiikkasimulaation resoluutio on vain aivan liian alhainen. Samasta syystä se parttikkeleilla simuloitu vesikin näyttää parhaimmillaankin lähinnä paksulta öljyltä vielä tänäkin päivänä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
564
Olenpa sitä mieltä, että pelit peleinä ja elokuvat elokuvina. Realistinen grafiikka ainakin väkivaltapeleissä on aika mautonta. Sarjakuvagrafiikka kunniaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Olenpa sitä mieltä, että pelit peleinä ja elokuvat elokuvina. Realistinen grafiikka ainakin väkivaltapeleissä on aika mautonta. Sarjakuvagrafiikka kunniaan.
Mautonta?
Kyllä sen jakelun pitäisi vetää ihan helposti, että kyseessä on peli, olipa siinä sitten tikku-ukkoja tai täysin 100%:sesti mallinnetut realistiset tapahtumat, kunnon grafiikalla.

Jos ei moisesta pidä, niin kannattaa muistaa, että peleillähän ei ole ostopakkoa, joten kukkarollaan voi noissa sitten aina äänestää halutessaan.. Sihen ei pidä mennä puuttumaan, miten muut nuo haluavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Tuntuu olevan luonnoton fysiikka aina noissa ja ihminen huomaa hyvin helposti, jos pienikin asia käyttäytyy luonnottomasti.
Tuossahan on toki käytetty hyvin tarkkaa mocapia, mutta fysiikan lait eivät lie vaikuta muuhun, kuin hiuksiin ja vaatteisiin. Esimerkiksi iho ei käyttäydy luonnollisesti, eikä reagoi muutenkaan kai muuhun kuin valoon ja venyy vain "tyhmänä" mocapin mukana.
Sekään ei toki tunnu onnistuvan se fysiikan käyttäminen hiuksissa ja kankaissa jne edelleenkään järin uskottavasti. Vaikka varmaan onkin ihan oikein määritelty kiihtyvyydet ja kaikki, niin silti kaikki näyttää aina tapahtuvan jotenkin hidastetusti. Ikäänkuin jossain kuun painovoimakentässä. Lienee sitten enemmänkin kyse siitä, että fysiikkaobjekteja (esim pisteitä kankaassa, joihin fysiikkalaskut voivat vaikuttaa) ei vaan ole lähellekkään tarpeeksi, eli ikäänkuin fysiikkasimulaation resoluutio on vain aivan liian alhainen. Samasta syystä se parttikkeleilla simuloitu vesikin näyttää parhaimmillaankin lähinnä paksulta öljyltä vielä tänäkin päivänä.
Joo, usein ensimmäinen asia mistä huomaa, että on koneella tuotettu hahmo, kun 1. se on liian "täydellisen puhdas" ja 2. heijastaa ja imee valoa liian paljon. Thumbnail kuvasta jo näkee kuinka CGI-naama on liian kirkas, heijastaa epäluonnollisesti taustan valkoista valoa poskipäihin ja koko tausta seiniä myöten on liian puhdasta, virheetöntä materiaa. Missä on tylsän harmahtavat seinät ilman korostavaa valkoista bloomia, joka tuntuu dominoivan nykypäivän grafiikkaa aivan luonnottoman paljon?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Samasta syystä se parttikkeleilla simuloitu vesikin näyttää parhaimmillaankin lähinnä paksulta öljyltä vielä tänäkin päivänä.
Mikähän se oli yksikin peli jota taidettiin mainostaa PhysX:llä, niin videoissa ja kuvissa vesipisarat tuntuivat käyttäytyvän kuin pienet kumipallot...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
Aina näitä juttuja ja ketjuja lukiessa tulee mieleen kuinka onnettoman tehottomia jopa HEDT-PC:t edelleen ovat, mitä tulee todenmukaisiin fysiikoihin, tekoälyyn, animaatioon ja niin edelleen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Varoitetaan heti kärkeen että tämä tulee menemään vähän yli ja kovaa ...

... mutta jos oletetaan että AR/VR yleistyy, niin ihmisten kokemus luonnollisuudesta tulee muokkautumaan. Kun puhuttiin siitä miten FX ei tuota luonnollisia hahmoja niin edeltävään väitteeseen voisi lyödä nipun täysin kuvitteellisia/fiktiivisiä hahmoja joiden liikkuminen kuvassa on täysin luonnollista, koska ne eivät ole luonnollisia. Ihmiskasvot ovat maailman vaikein asia syntetisoida, koska koko kanssakäyminen yksilöiden välillä perustuu kasvojen mikroilmeisiin ja muuhun kehon kieleen. Tämä tietysti pätee vain näkeviin ihmisiin. Vastaavasti puhesynteesi olkaa lähestyä tasoa, jossa ei voida päätellä onko puhe tuotettu leikkaamalla luonnollisen henkilön puhetta vai synteesillä. Väitän kuitenkin että menee vielä tovi ennenkuin yksikään sokea ei pysty enää erottamaan ihmisääntä synteesistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 817
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom