Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Ymmärrän täysin tämän,mutta...mitäs nämä viestin tykkääjät itse tekis vastaavassa tilantessa?? Hyväksyy vaan ettei se niin just oo mitä lähettää,pääasia että jotain kuitenki vai?
No eihän tämä ole poliisiasia ollenkaan. Tämä on riita-asia, josta teet itse haastehakemuksen käräjäoikeuteen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
No eihän tämä ole poliisiasia ollenkaan. Tämä on riita-asia, josta teet itse haastehakemuksen käräjäoikeuteen.
Miten petos ei ole mielestäsi poliisiasia? Vaikka noilla levyillä on nimessä pieni ero, niin suorituskyvyssä ero on suuri. Ihan sama asia kuin joku myisi sulle Audin kutoskoneella, mutta pihalle tulee Audi josta kaks sylinteriä tippunu matkalla pois.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
312
Kyllä tuo petoksen tunnusmerkit täyttää. Ei tämä Suomi sentään villilänsi ole missä voit aivan mitä hyvänsä lähetellä ja sillä välttää rikosoikeudellinen vastuun.loppupeleissä luulen että vastaavassa tapauksessa kun poliisista soitetaan on myyjällä yhtäkkiä halua sovitella asiaa joten siinä mielessä auttaa.
Ja ei,en ole lakimies enkä jaksa nyt joka pikkuasiasta vääntää uskon että moni muukin olis vastaavasti toiminut tai toinen vaihtoehto on yksinkertaisesti mennä paikanpäällä ja hoitaa asia kerralla kuntoon!
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Tiedän kokemuksesta että tuo ei ole poliisiasia. Mulle myytiin kerran i5-2500k joka olikin i5-2500 eikä myyjä suostunut kaupan purkuun. Olin yhteydessä poliisiin ja sieltä käskettiin viedä riita-asiana käräjille, kun syyttäjältä olisi kuitenkin tullut syyttämättäjättämispäätös asian vähäisyyden takia.

Voit toki jäädä odottamaan poliisin yhteydenottoa, mutta näin siinä tulee käymään. Jos oikeasti haluat sen 15 euron hintaeron käräjillä periä, niin ei muuta kun sähköisenä haastehakemusta vetämään. Et tarvitse edes asianajajaa. Riita-asian vireillepano tosin maksaa 510 euroa, mutta ne saat hävinneeltä osapuolelta takaisin, jos hävinneellä osapuolella on varaa ne maksaa takaisin.

Ihan sama asia kuin joku myisi sulle Audin kutoskoneella, mutta pihalle tulee Audi josta kaks sylinteriä tippunu matkalla pois.
Ei se kyllä ihan sama asia ole. Tuossa Audin tapauksessa puhutaan hieman viittätoista euroa isommasta summasta.

Ja lisätään loppuun vielä se miten sain lopulta kaupan purettua. Sanoin myyjälle tekeväni haastehakemuksen ja löin perään laskelmat kaikista mahdollisista kuluista laadukas asianajaja laskettuna mukaan. Koska asiassa ei ollut mitään epäselvää eli käräjillä olisin voittanut, suostui myyjä lopulta kaupan purkuun.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Ymmärrän täysin tämän,mutta...mitäs nämä viestin tykkääjät itse tekis vastaavassa tilantessa?? Hyväksyy vaan ettei se niin just oo mitä lähettää,pääasia että jotain kuitenki vai?
Itse peruisin kaupan koska tuote ei ole se mitä olit ostamassa. Itse olen tehnyt näin useammankin kerran, en kertaakaan ole CDON, Amazon tms. liikeistä tehnyt mitään rikosilmoitusta vaan kauppa perutaan ja rahat palautetaan tilille.

Paljon helpompaa koska tälläisiä kuitenkin tapahtuu, myynti-ilmoituksessa on virhe. Tuleekin eri tavaraa perille kuin ostaja luulee joten kauppa perutaan. TAI myyjä itse peruu kaupan ja palauttaa rahat tilille (tälläistäkin tapahtunut, esim. väärä hinta ollut tuotteessa, olen sen tilannut mutta rahat palautettu tilille eikä mitään selittelyitä...)

Asiansa on sitten erikseen ne hermannit joita täältäkin löytyy jotka eivät suostu kaupan perumiseen, eivät suostu korvaavaan (huonompaan) tuotteeseen vaan vääntävät asiaa ehkä useitakin vuosia ja ehkä sitten saavat tuotteen tai eivät. Itse en ole moiseen ryhtynyt mutta se lienee toinen vaihtoehto.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Olin yhteydessä poliisiin ja sieltä käskettiin viedä riita-asiana käräjille, kun syyttäjältä olisi kuitenkin tullut syyttämättäjättämispäätös asian vähäisyyden takia.
Näin jos olet yksin asiasi kanssa, mutta jos siellä onkin toistakymmentä muuta vastaavan tapauksen kanssa niin asia on eri. Toki ei ole jos ja kun kaikilla muilla on sama "no eihän nyt 20e takia kannata..." -asenne. Ilmoitus poliisille ei kuitenkaan maksa mitään muuta kuin vähän omaa aikaa (eihän?).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Näin jos olet yksin asiasi kanssa, mutta jos siellä onkin toistakymmentä muuta vastaavan tapauksen kanssa niin asia on eri. Toki ei ole jos ja kun kaikilla muilla on sama "no eihän nyt 20e takia kannata..." -asenne. Ilmoitus poliisille ei kuitenkaan maksa mitään muuta kuin vähän omaa aikaa (eihän?).
No siinä tapauksessa että kyseessä on sarjahuijari pienenkin rikosilmoituksen tekeminen kannattaa. Tässä nyt ei vaan semmoisesta taida olla kyse, vaan oikeasti virheestä / tietämättömästä myyjästä.

Itse peruisin kaupan koska tuote ei ole se mitä olit ostamassa.
Myyjänä on yksityishenkilö joka ei suostu kaupan purkuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 980
Tiedän kokemuksesta että tuo ei ole poliisiasia. Mulle myytiin kerran i5-2500k joka olikin i5-2500 eikä myyjä suostunut kaupan purkuun. Olin yhteydessä poliisiin ja sieltä käskettiin viedä riita-asiana käräjille, kun syyttäjältä olisi kuitenkin tullut syyttämättäjättämispäätös asian vähäisyyden takia.

Voit toki jäädä odottamaan poliisin yhteydenottoa, mutta näin siinä tulee käymään. Jos oikeasti haluat sen 15 euron hintaeron käräjillä periä, niin ei muuta kun sähköisenä haastehakemusta vetämään. Et tarvitse edes asianajajaa. Riita-asian vireillepano tosin maksaa 510 euroa, mutta ne saat hävinneeltä osapuolelta takaisin, jos hävinneellä osapuolella on varaa ne maksaa takaisin.



Ei se kyllä ihan sama asia ole. Tuossa Audin tapauksessa puhutaan hieman viittätoista euroa isommasta summasta.

Ja lisätään loppuun vielä se miten sain lopulta kaupan purettua. Sanoin myyjälle tekeväni haastehakemuksen ja löin perään laskelmat kaikista mahdollisista kuluista laadukas asianajaja laskettuna mukaan. Koska asiassa ei ollut mitään epäselvää eli käräjillä olisin voittanut, suostui myyjä lopulta kaupan purkuun.
Just näin. Onhan esim. talokaupoista käyty ja käydään käräjiä ympäri Suomea kokoajan. Summat täysin eri luokkaa eikä niissäkään poliisi mitään tutki. Ostajan ja myyjän välinen riita-asia. Jos olisi myyjä lähettänyt paketin kiviä, niin sitten voisi rikosilmon rustatakkin.

Eli ensin vaadit kaupan purkua ja jos myyjä ei siihen suostu niin viet käräjille, jossa luultavasti voitat jutun. Se kannattaako 15€:n takia tuohon lähteä on sitten oma päätöksesi.

Edit. Enkä viitannut viimeisessä kappaleessa suhun Special Once vaan tähän alkuperäiseen ostajaan :)
 

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 728
Just näin. Onhan esim. talokaupoista käyty ja käydään käräjiä ympäri Suomea kokoajan. Summat täysin eri luokkaa eikä niissäkään poliisi mitään tutki. Ostajan ja myyjän välinen riita-asia. Jos olisi myyjä lähettänyt paketin kiviä, niin sitten voisi rikosilmon rustatakkin.

Eli ensin vaadit kaupan purkua ja jos myyjä ei siihen suostu niin viet käräjille, jossa luultavasti voitat jutun. Se kannattaako 15€:n takia tuohon lähteä on sitten oma päätöksesi.

Edit. Enkä viitannut viimeisessä kappaleessa suhun Special Once vaan tähän alkuperäiseen ostajaan :)
Ei ihan näinkään. Talokaupoissa kun riidellään niin yleensä kyse on viasta mitä myyjä ei ole tiennyt. Jos myyjä on tiennyt oleellisen vian/puutteen niin kyllä se sit on rikos.

Myyjä on myynyt 970 evo plussaa ja lähetti 970 evon.. Hyvinkin varmasti tiennyt että näin on mutta summa on tosiaan niin pieni että rikoksena tuota ei käsitellä (syyttäjä ei nosta syytettä).. Toki jos näitä vastaavia keissejä on useita niin asia voi olla eri.

Toki eihän tässä muutenkaan ole kuin yhden osapuolen käsitys asiasta vasta.. Millä perusteella ostaja ei peru? Oliko ilmoitus 970 evosta mutta kuvassa evo plus tms?
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
Ilmoitus on tässä:

Hinta on EVOksi tosi kallis (sama hinta kuin uutena). Ei kuvaa - lisäksi myyjä ei reagoi palautteeseen siitä, että väärä tuote tuli. Ei myöskään toimita kuittia, vaikka ilmoitus puhuu siitä, että sellainen oli.

Lievä petos tämä on ja, koska asia ei minulle maksa mitään, niin olen kiinnostunut näkemään sen, että tekeekö poliisi ja syyttäjä mitään vai ei. Jos toki sieltä ei mitään tapahdu, niin sitten harkitsen erikseen lähdenkö viemään asiaa riita-asiana vai en.

Olen tarjonnut mahdollisuutta hinnanalennukseen, mutta ilman reaktiota, joten kyseessä on sitten oman näkemykseni mukaan rikoslain mukainen lievä petos.
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
Voi olla myös mahdollista, että kyseinen henkilö on harjoittanut enemmänkin vilunkipeliä, jolloin asia saattaakin mennä käräjille, vaikka se on euromääräisesti varsin vähäinen.

Tehköön poliisi siis esityksen syyttämättäjättämispäätöksestä syyttäjälle, jos näin ei ole. Kiinnostaa nähdä myös syyttäjän perustelut sille, että syyttämättäjättäminen tehtäisiin. Tekijän selvittäminen ei tässä tapauksessa ole kovin vaikeaa (oletan näin), sillä maksutapahtumaan käytettiin Mobilepayta.

On toki kiinnostavaa, että jos yhteiskuntamme muuttuu siihen suuntaan, että tällaiset lievät petokset tulevat sallituiksi myös yleisen hyväksynnän kautta, jossa lakisääteisten oikeuksien peräämistä pidetään jossain määrin huvittavana.
 

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 728
Voi olla myös mahdollista, että kyseinen henkilö on harjoittanut enemmänkin vilunkipeliä, jolloin asia saattaakin mennä käräjille, vaikka se on euromääräisesti varsin vähäinen.

Tehköön poliisi siis esityksen syyttämättäjättämispäätöksestä syyttäjälle, jos näin ei ole. Kiinnostaa nähdä myös syyttäjän perustelut sille, että syyttämättäjättäminen tehtäisiin. Tekijän selvittäminen ei tässä tapauksessa ole kovin vaikeaa (oletan näin), sillä maksutapahtumaan käytettiin Mobilepayta.

On toki kiinnostavaa, että jos yhteiskuntamme muuttuu siihen suuntaan, että tällaiset lievät petokset tulevat sallituiksi myös yleisen hyväksynnän kautta, jossa lakisääteisten oikeuksien peräämistä pidetään jossain määrin huvittavana.
Jos on muita vastaavia niin sit voi tullakin syyte. Muuten ei tule ja perustelu on vähäinen euromäärä. Ei riitä resurssit vaan. Silti toki jokaisesta aina kannattaa rikosilmoitus tehdä, poliisi tutkii ja syyttäjä päättää sit mitä päättää.
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
Jos on muita vastaavia niin sit voi tullakin syyte. Muuten ei tule ja perustelu on vähäinen euromäärä. Ei riitä resurssit vaan. Silti toki jokaisesta aina kannattaa rikosilmoitus tehdä, poliisi tutkii ja syyttäjä päättää sit mitä päättää.
Tokihan tämä voi jäädä tutkimatta. Kuitenkin jos sama kaveri yrittää tehdä tämän seuraavalle kaverille ja siitäkin tulee rikosilmoitus, niin ennemmin tai myöhemmin poliisi kyllä tutkii. Luultavasti jokin merkintä jää tämän henkilön tietoihin siitä, että rikosilmoituksia on tehty. Sitten jos lopulta napsahtaa käräjille, niin kyllä lievästäkin petoksesta saa sen verran päiväsakkoja, että tuskin kovin menestyksekäs olo jää.
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
Nyt alkoi ihan kiinnostamaan se, millaisia tuomioita on tullut lievästä petoksesta ja näemmä aika pienestäkin kaupassa tehdystä vilungista on tullut 20 päiväsakkoa:

Kyseessä oli siis 32 euron arvoinen hintalapun vaihtaminen tuotteeseen. Ei toki vertaannu suoraan tähän tapaukseen, mutta osoittanee sen, että oikeudessa on tuomittu aika pienistäkin summista. Laki oikeudenkäynneistä rikosasioissahan ei myöskään kiellä nostamasta syytettä asiasta, jos rikos on vähäinen. Lain mukaan syyttäjä "saa" jättää syytteen nostamatta. Eli siis jos tässä kävisi niin hassusti, että muutaman kympin takia syyte nousisi, niin ei siinä lakia mitenkään rikottaisi.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
722
Ilmeeni konstaapelina, kun tutkin rikosilmoitusta myydystä SSD-lätystä, joka ei ollutkaan EVO Plus vaan pelkkä EVO
En mitenkään halua väheksyä meidän virkavallan tietoteknistä osaamista, mutta tuskin se konstaapeli yhtään sen enempää ymmärtäisi tapauksesta, jossa myytiin 2080ti kortti ja postissa tulikin 2080 kortti. Mitä nyt parista puuttuvasta kirjaimesta siellä perällä, eiks vaan?

Eihän tuossa SSD tapauksessa ole mitään epäselvää, koska kyseessä on ihan selkeä petos, jos myyjä ei suostu kaupanpurkuun tai hinnan alennukseen.

Hometalot ovat ihan juttu, koska ne eivät ole riidattomia ja juuri sen takia niitä selvitetään käräjillä, hovissa ja välillä jopa KO:ssa. Mutta jos myy EVOa EVO Plussana, niin se on täysin riidatonta, että myyty tuote ei todellakaan ollut se, mikä sen olisi pitänyt olla --> ehdottomasti rikosilmoitus, jos asiassa ei päästä sopuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 980
En mitenkään halua väheksyä meidän virkavallan tietoteknistä osaamista, mutta tuskin se konstaapeli yhtään sen enempää ymmärtäisi tapauksesta, jossa myytiin 2080ti kortti ja postissa tulikin 2080 kortti. Mitä nyt parista puuttuvasta kirjaimesta siellä perällä, eiks vaan?

Eihän tuossa SSD tapauksessa ole mitään epäselvää, koska kyseessä on ihan selkeä petos, jos myyjä ei suostu kaupanpurkuun tai hinnan alennukseen.

Hometalot ovat ihan juttu, koska ne eivät ole riidattomia ja juuri sen takia niitä selvitetään käräjillä, hovissa ja välillä jopa KO:ssa. Mutta jos myy EVOa EVO Plussana, niin se on täysin riidatonta, että myyty tuote ei todellakaan ollut se, mikä sen olisi pitänyt olla --> ehdottomasti rikosilmoitus, jos asiassa ei päästä sopuun.
Oliko nyt parin sadan erosta kyse?

Kyllä se poliisi siellä edelleen raapii päätään ja ihmettelee, että eivätkö nykyihmiset osaa enää mitään keskenään selvittää. Täälläkin yleensä hätäisimmät ovat tekemässä heti jo rikosilmoitusta, kun tuote ei ole parissa päivässä liikahtanut eikä myyjä ole syystä tai toisesta ehtinyt vastaamaan viesteihin. Tämänkin jutun pääsankarin viestihistoriasta voi ihan jokainen käydä lukemassa millainen ”sarjahuijari” on kyseessä. Ainakin hyvin kärsivällinen, kun on jaksanut vuoden tasaisesti kirjoitella viestejä ja myydä tavaraa, ennen kuin on päättänyt ”rahastaa” myymällä 970 Evon Evo plussana.

Myyjä on tehnyt virheen, joko tahallaan tai vahingossa, se on selvä. Selvää on myös se, että pitäähän tuosta antaa alennusta tai purkaa vaihtoehtoisesti kauppa. Se onko tämä poliisiasia niin sitä olen erimieltä. Kaikille olisi varmasti parasta, jos @Sluib hoitaisi kaupat suoraselkäisesti loppuun. Turha kerjätä hankaluuksia noin typerän pienen summan takia.

Lisätään vielä loppukevennykseksi, että itse en edes tiennyt, että 970 EVO sarjasta on olemassa joku plus-variantti ennen tätä ketjua, vaikka mielestäni tätä ”skeneä” seuraankin :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
758
Arvasin että joku spede tottakai alkaa ilkkumaan minulle aikaisemmastani hitaasta toimituksesta, tämä on käsitelty jo jokunen sivu sitten. Jatketaas näistä tuoreista asioista.

btw olen itse noita ehdottamiani vinkkejä harrastanut viimeaikoina.
Tuo oli ihan vain kysymys yleisesti kun olet niin monesti ollut siellä myyjä puolella kun hommat eivät toimi. Niin miten sinusta tälläisen myyjän kanssa pitäisi toimia?
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
---
Myyjä on tehnyt virheen, joko tahallaan tai vahingossa, se on selvä. Selvää on myös se, että pitäähän tuosta antaa alennusta tai purkaa vaihtoehtoisesti kauppa. Se onko tämä poliisiasia niin sitä olen erimieltä. Kaikille olisi varmasti parasta, jos @Sluib hoitaisi kaupat suoraselkäisesti loppuun. Turha kerjätä hankaluuksia noin typerän pienen summan takia.
---
Loppukaneetin suhteen näin ostajana olen ihan samaa mieltä. Rikosilmoituksen perun mielelläni, jos myyjä aktivoituisi kommunikoimaan ja hinnanalennus/purku toteutuu. Omalta puoleltani yhteydenpitoa on hankaloittanut esimerkiksi se, että maksutapahtumaan käytetty Mobilepay-numero oli ilmeisesti prepaid (joka on ihan sallittua), sillä siihen soitettaessa tulee ilmoitus siitä, että "numero ei ole käytössä". Myyjällä on toki minun puhelinnumeroni, johon voi tietysti ottaa vapaasti yhteyttä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
758
Tarkoitatko kaupanteon vai viivästyksen osalta?

Kiitos nyt sentään asiallisesta vastauksesta. :tup:
No eikö ne vähän sama juttu ole, eli siis vaikka otetaan vertailuksi joku noista pieleen menneistä kaupoista.
Mitä sinä toivoisit tuossa tilanteessa ostajan tekevän?

Ja tämä nyt ei ole mitään v****ilua tms suoria viittauksia johonkin kauppaan, vaan yleisesti ottaen kun tässä ketjussa tulee ostajien mielipide selkeästi esiin, niin olisi kiva kuulla kolikon toinenkin puoli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tarviiko niitä vanhoja kauppoja taas käydä läpi? Kaikissa tilanteissa ostajan kannattaa pyrkiä selvittämään tilanne, ja jos sopua ei synny, niin rikosilmoitus peliin vaan.

Vaikka täällä sanotaan, että parinkympin takia ei kannata, niin pahimmat rötöstelijät eivät huijaa vaan yhtä. Ja kun kymmenen parinkympin pikkupetosta (samalta henkilöltä) on poliisin pöydällä, niin kyllä niitä tutkimaan aletaan, vaikka summat on pieniä..

edit: tämä niinkuin yleisesti, eikä ketään käyttäjää kohtaan mitään antipatioita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
Semmoinen täydennys vielä, että täällä aiemmin oli mainittu poliisin ohjeistaneen sitä, että rikosilmoitusta ei kannattaisi jättää sen takia, että siitä tulisi syyttämättäjättämispäätös ja asiaa pitäisi ajaa itse käräjillä riita-asiana.

Ohje on erikoinen, sillä siinä sivuutetaan kokonaan asianosaisen toissijainen syyteoikeus, joka taas edellyttää syyttämättäjättämispäätöstä/keskeytystä (ROL 1,14)
"Asianomistaja saa itse nostaa syytteen rikoksesta vain, jos syyttäjä on päättänyt jättää syytteen nostamatta taikka esitutkintaviranomainen tai syyttäjä on päättänyt, ettei esitutkintaa toimiteta taikka että se keskeytetään tai lopetetaan. Asianomistaja saa nostaa syytteen myös, jos esitutkintatoimenpiteiden suorittamista on tutkinnanjohtajan päätöksellä siirretty"

Onko tämä järkevää, on sitten toinen asia ja sisältää kuluriskin toisin kuin yleisen syyttäjän ajamissa syytteissä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Jaahas käyttäjästä @Sluib on näköjään tullut ilmi muutakin juttua. Itse ostin seasonicin powerin jota hän tarjosi ostoilmoitukseen. Kysyin takuuta ja että onhan kaikki piuhat mukana. Vastauksena että 2v vanha, 10v takuuta jäljellä ja kaikki piuhat löytyy mukaan. Tehtiin kaupat 16.9 jolloin maksoin tuotteen+postikulut. Postitus kesti ja kesti ja vihdoin 24.9. sain powerin josta puuttui 24pin virtaliitin sekä muutama muu piuha paketista. Myöskään minkäänlaista takuu kuittia ei ollut mukana. No tiedustelin puuttuvista piuhoista sekä takuukuitista. 24pin piuha kuulemma jäänyt takin alle epähuomiossa ja loput puuttuvat piuhatkin jäänyt kaappin. Eipä siinä mitään sanoin että laita puuttuvat piuhat tulemaan ja takuukuitti myös mukaan niin homma ok. Useiden tiedustelujen jälkeen piuhoista sain 28.9. vastauksen että piuhat lähtee nyt postiin. Tähän päivään mennessä ei ole vielä puuttuvia piuhoja eikä takuukuittia tullut vaikka on luvattu postittaa. Maksoin powerista kuitenkin sellaisen summan että siinä on kaikki piuhat mukana sekä 10v kuitillista takuuta jäljellä. Jos olisin tiennyt näiden puuttuvan niin en olisi kyseistä summaa powerista maksanut. Puuttuvasta takuukuitista en ole vieläkään saanut edes mitään vastausta että onko sellaista olemassa. Laitoin lauantaina vielä viestiä että onko seurantanumeroa piuhalähetykselle jonka pitäisi olla tulossa, mutta tähän ei vielä ole mitään vastausta tullut. Kokonaisuudessaan kommunikointi ala-arvoista ja toiminta vähintäänkin epäilyttävää. Annan mahdollisuuden vielä vastata viimeisimpiin viesteihin, mutta muussa tapauksessa laitan myöskin rikosilmoitusta menemään. Tuote ei toistaiseksi ainakaan ole lähelläkään sitä mitä myytiin.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Suosittelisin antamaan yli viikon postin kululle. Tällä hetkellä tuntuu että liikkuu hitaasti paketit, jopa pari viikkoa on menny suomen sisäisissä kirjeissä
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
Suosittelisin antamaan yli viikon postin kululle. Tällä hetkellä tuntuu että liikkuu hitaasti paketit, jopa pari viikkoa on menny suomen sisäisissä kirjeissä
Olettaen että on käytetty muuta kuin kirjepostia, niin silloin seurantakoodin pitäisi tulla näkyviin Omapostiin.
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
34
Toki mutta uskoisin että parit johdot menee kirjeenä?
Menee mutta riitatilanteiden varalta kirjettä ei mielestäni tulisi käyttää näin ostajan näkökulmasta muuta kuin asioidessa varmasti luotettujen henkilöiden kanssa.

Kauppalain mukaan tuote on luovutettu ostajalla sinä hetkellä, kun tavarankuljettaja saa sen haltuunsa (kauppalaki 7 §). Tästä seuraa se, että jos ostaja väittää jättäneensä kirjeen postiin, niin hän voi väittää siten ostajan olevan vastuussa siitä, tuleeko se perille. Seurantakoodillisen postipaketin osalta jää riidattomaksi ainakin se, että onko tuote yleensä postitettu vai ei.
 

RageDaddy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
766
Nyt alkoi ihan kiinnostamaan se, millaisia tuomioita on tullut lievästä petoksesta ja näemmä aika pienestäkin kaupassa tehdystä vilungista on tullut 20 päiväsakkoa:

Kyseessä oli siis 32 euron arvoinen hintalapun vaihtaminen tuotteeseen. Ei toki vertaannu suoraan tähän tapaukseen, mutta osoittanee sen, että oikeudessa on tuomittu aika pienistäkin summista. Laki oikeudenkäynneistä rikosasioissahan ei myöskään kiellä nostamasta syytettä asiasta, jos rikos on vähäinen. Lain mukaan syyttäjä "saa" jättää syytteen nostamatta. Eli siis jos tässä kävisi niin hassusti, että muutaman kympin takia syyte nousisi, niin ei siinä lakia mitenkään rikottaisi.
Vartijana kun olin vuonna kivi ja keppi riitti esimerkiksi hedelmävaa'alla yhden omenan pussista poistaminen punnituksessa ja punnituksen jälkeen pussiin lisääminen siihen että poliisi nouti ja vei asian eteenpäin. Lievänä petoksena joka ei kaiketi vieläkään ole poliisin päiväsakoilla kuitattava juttu vaan oikeusistuimen alainen asia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 980
Vartijana kun olin vuonna kivi ja keppi riitti esimerkiksi hedelmävaa'alla yhden omenan pussista poistaminen punnituksessa ja punnituksen jälkeen pussiin lisääminen siihen että poliisi nouti ja vei asian eteenpäin. Lievänä petoksena joka ei kaiketi vieläkään ole poliisin päiväsakoilla kuitattava juttu vaan oikeusistuimen alainen asia?
Ylä-asteen välitunneilla oli aina kova kisa kuka uskalsi paikallisessa S-marketissa laittaa pussiin eniten lisää irtokarkkeja punnituksen jälkeen. Parhailla taisi olla yli puolen kilon säkkejä jollain kolmen markan tarralla. Itsehän olin paskahousu enkä uskaltanut edes sitä yhtä omenaa lisätä omenapussiin punnituksen jälkeen.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
53
Kaunkohan ylläpidolla kestää laittaa huijareiden tunnuksia kiinni? Taas oli yksi käyttäjä yhteydessä @hillomunkki00 myyjästä kun oli tekemässä näytönohjain kauppaa. Myyjästä tehty jo kaksi rikosilmoitusta ja edelleen saa jatkaa huijauksien tehtailua samalla tunnuksella.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
1 249
Kaunkohan ylläpidolla kestää laittaa huijareiden tunnuksia kiinni? Taas oli yksi käyttäjä yhteydessä @hillomunkki00 myyjästä kun oli tekemässä näytönohjain kauppaa. Myyjästä tehty jo kaksi rikosilmoitusta ja edelleen saa jatkaa huijauksien tehtailua samalla tunnuksella.
Auttaa huomattavasti jos laittaa ylläpidolle esimerkiksi yksityisviestiä tai tägäämällä osoittaa huomion juuri tähän ketjuun ja valittuihin viesteihin.
 

Trollercoaster

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
401
Ylä-asteen välitunneilla oli aina kova kisa kuka uskalsi paikallisessa S-marketissa laittaa pussiin eniten lisää irtokarkkeja punnituksen jälkeen. Parhailla taisi olla yli puolen kilon säkkejä jollain kolmen markan tarralla. Itsehän olin paskahousu enkä uskaltanut edes sitä yhtä omenaa lisätä omenapussiin punnituksen jälkeen.
Olen useampaan otteeseen nähnyt kun porukka jää tästä kiinni. Muistan kun vastaukseksi kaupat alkoivat lisätä vaakoja kassalle ja sitten punnitsivat ne karkkipussit joissa näkyi että 300g:n pussi painoikin 500g. Se että yläasteikäiset harrastivat tällaista euron näpistämistä kertoo karua kieltä siitä mikä kasvatuksen taso nykyään on. Vissiin kuitenkin tämäkin temppu on (onneksi) jäänyt historiaan kun nuo kassalle sijoitetut vaa'at ovat niin tavallisia.

Vartijana kun olin vuonna kivi ja keppi riitti esimerkiksi hedelmävaa'alla yhden omenan pussista poistaminen punnituksessa ja punnituksen jälkeen pussiin lisääminen siihen että poliisi nouti ja vei asian eteenpäin. Lievänä petoksena joka ei kaiketi vieläkään ole poliisin päiväsakoilla kuitattava juttu vaan oikeusistuimen alainen asia?
Poliisi on nykyään niin ylityöllistetty/alimiehitetty että "pikkurikkeet" on käytännössä hyväksyttyjä. Paitsi tietysti sosiaalisen median vihapuhe, joka on raskaan sarjan rikos. Joka tapauksessa poliisissa on otettu sama asenne kuin monessa RMA-tapauksessa jossa päätetään kannattaako edes vaivautua korjaamaan hajonnutta tuotetta vaikka mahdollista olisi. Yleensä päätetään että on kustannustehokkaampaa vaan antaa rahat takaisin kysymättä mitään, ja laskea sen varaan että ihmiset eivät käytä systeemiä hyväksi. Valitettavasti nämä on asioita joihin pitäisi puuttua juuri ruohonjuuritasolla koska puuttumatta jättäminenhän on tapa sanoa että asia on ok, mikä sitten johtaa siihen että ihmisille on kannattavaa harrastaa tällaista koska palkinto on suuri ja riski seuraamuksista pieni.

Eli vaikka näistä menisi asia eteenpäin, yleensä mitään konkreettista ei tapahdu. Tämä sitten luo sivuvaikutuksena taparikollisia - kun ne luottotiedot ovat menneet, rikosrekisteri löytyy ja velkoja on kerääntynyt jo vaikka 5000€:n edestä, kynnys tehdä joku 50-200€:n näpistys on melko alhainen. Eikä siitä voi kyseessä olevaa "deadbeat"-ihmistä edes syyttää määräänsä enempää, hänelle on pedattu tilanne jossa hän saa helppoa rahaa ilman riskiä. Väärinhän se on, mutta jos asiat ovat jo valmiiksi vituillaan niin ei se paljoa vaakakupissa paina.

Kyllä yleensä rikosilmoitukset käsitellään, mutta niitä on usein vaikea lähteä todistamaan jos henkilö riitauttaa asian ja/tai on lähettänyt vaikkapa viallisen tuotteen tai käytetyn kondomin paketissa. Jos tyypin tililtä löytyy rahaa sitä usein palautetaan, mutta tämä on enemmän poikkeus kuin sääntö ja toimii ainoastaan kaikkein välinpitämättömimpien ihmisten kanssa. Joka tapauksessa se ongelma on siinä että sama tekijä saa jatkaa saman ruletin pelaamista ja voi tehdä uuden myynti-ilmoituksen samoilla säännöillä vaikka seuraavana päivänä, eli piiri jatkaa pyörimistään kun yhteiskunta kasvattaa ihmisistä tällaisia ja rohkaisee tällaista käytöstä, muttei kuitenkaan sitten vastaa seuraamuksista. Ei ole poliisin vika vaan sosialismin, päättäjien ja vanhempien.

Siksi Torissa kannattaa suosia noutokauppoja, muutaman euron/kympin kauppoja ja kannattaa kysyä tosiaan noita lappusia. Riskiä ei saa täysin poistettua mutta riskejä saa ruuvattua alemmaksi. Yleensä kun huijaamisesta tekee riittävän hankalaa, kusettajat etsivät mielummin helpomman kohteen.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Jaahas käyttäjästä @Sluib on näköjään tullut ilmi muutakin juttua. Itse ostin seasonicin powerin jota hän tarjosi ostoilmoitukseen. Kysyin takuuta ja että onhan kaikki piuhat mukana. Vastauksena että 2v vanha, 10v takuuta jäljellä ja kaikki piuhat löytyy mukaan. Tehtiin kaupat 16.9 jolloin maksoin tuotteen+postikulut. Postitus kesti ja kesti ja vihdoin 24.9. sain powerin josta puuttui 24pin virtaliitin sekä muutama muu piuha paketista. Myöskään minkäänlaista takuu kuittia ei ollut mukana. No tiedustelin puuttuvista piuhoista sekä takuukuitista. 24pin piuha kuulemma jäänyt takin alle epähuomiossa ja loput puuttuvat piuhatkin jäänyt kaappin. Eipä siinä mitään sanoin että laita puuttuvat piuhat tulemaan ja takuukuitti myös mukaan niin homma ok. Useiden tiedustelujen jälkeen piuhoista sain 28.9. vastauksen että piuhat lähtee nyt postiin. Tähän päivään mennessä ei ole vielä puuttuvia piuhoja eikä takuukuittia tullut vaikka on luvattu postittaa. Maksoin powerista kuitenkin sellaisen summan että siinä on kaikki piuhat mukana sekä 10v kuitillista takuuta jäljellä. Jos olisin tiennyt näiden puuttuvan niin en olisi kyseistä summaa powerista maksanut. Puuttuvasta takuukuitista en ole vieläkään saanut edes mitään vastausta että onko sellaista olemassa. Laitoin lauantaina vielä viestiä että onko seurantanumeroa piuhalähetykselle jonka pitäisi olla tulossa, mutta tähän ei vielä ole mitään vastausta tullut. Kokonaisuudessaan kommunikointi ala-arvoista ja toiminta vähintäänkin epäilyttävää. Annan mahdollisuuden vielä vastata viimeisimpiin viesteihin, mutta muussa tapauksessa laitan myöskin rikosilmoitusta menemään. Tuote ei toistaiseksi ainakaan ole lähelläkään sitä mitä myytiin.
Joo eipä @Sluib näköjään mitään viitsi vastailla vaikka on foorumilla käynyt näiden minun tiedusteluviestien jälkeen, joten laitetaan asia eteenpäin. @Sampsa tai @Juha Kokkonen voisi varmaan reagoida kyseisen henkilön huijauksiin pistämällä kaverin jäähylle niin ei aiheuta enempää vahinkoa.
 
Liittynyt
30.03.2019
Viestejä
23
Huono kauppakokemus käyttäjästä @emagdnim. Ei noutanut minun lähettämää postiennakkopakettia postista eikä vastannut yhteydenottoihin. Jouduin maksumieheksi siis postikuluissa. Välttäisin lähettämästä mitään tälle tyypille ennen kuin rahat on tilillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Huono kauppakokemus käyttäjästä @emagdnim. Ei noutanut minun lähettämää postiennakkopakettia postista eikä vastannut yhteydenottoihin. Jouduin maksumieheksi siis postikuluissa. Välttäisin lähettämästä mitään tälle tyypille ennen kuin rahat on tilillä.
Välttäisin postiennakkoa kokonaan juuri tällaisten pellejen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Mikä funktio postiennakolla ees nykyään on? Paketin sisältöä ei pääse enää tarkistamaan, et ulkomuodon perusteella pitäs päätellä onko siellä mitä ostettukkin. Ja jos kusetustarkotuksella on liikenteessä niin osaahan siihen paketin muotoon ja painoon pikkasen kiinnittää huomiota et se avaamattomana menee vielä läpi. Maksaa vaan enemmän ja myyjän kannalta huomattavasti huonompi vaihtoehto, eikä se ostajallekkaan enää mitään tarjoa.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Mikä funktio postiennakolla ees nykyään on? Paketin sisältöä ei pääse enää tarkistamaan, et ulkomuodon perusteella pitäs päätellä onko siellä mitä ostettukkin. Ja jos kusetustarkotuksella on liikenteessä niin osaahan siihen paketin muotoon ja painoon pikkasen kiinnittää huomiota et se avaamattomana menee vielä läpi. Maksaa vaan enemmän ja myyjän kannalta huomattavasti huonompi vaihtoehto, eikä se ostajallekkaan enää mitään tarjoa.
Se on hyvä kysymys.. Kai jotkut luulee sen jotenkin turvaavan ostajaa huijaukselta?
Ite en oo postiennakolla varmaan 90-luvun alun jälkeen mitään ostanut - lukuunottamatta tällä hetkellä vetämässä olevaa 3080 tilausta, jonka otin ennakolla vain sen takia, ette tartte rahoja makuuttaa tyhjänpanttina kaupan tilillä, jos sen sattuu jostain muualta nopeammin saamaan.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
517
Mikä funktio postiennakolla ees nykyään on? Paketin sisältöä ei pääse enää tarkistamaan, et ulkomuodon perusteella pitäs päätellä onko siellä mitä ostettukkin. Ja jos kusetustarkotuksella on liikenteessä niin osaahan siihen paketin muotoon ja painoon pikkasen kiinnittää huomiota et se avaamattomana menee vielä läpi. Maksaa vaan enemmän ja myyjän kannalta huomattavasti huonompi vaihtoehto, eikä se ostajallekkaan enää mitään tarjoa.
Kyllä täällä peräkylän postissa vielä pari kuukautta sitten sai paketin avata.

Ehkä asiaa auttaa se kun sama myyjä oli paikalla kun avasin kerran paketin missä luki kannettava päällä ja sisällä oli pari tietosanakirjaa.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
312
Kyllä täällä peräkylän postissa vielä pari kuukautta sitten sai paketin avata.

Ehkä asiaa auttaa se kun sama myyjä oli paikalla kun avasin kerran paketin missä luki kannettava päällä ja sisällä oli pari tietosanakirjaa.
Haluatko tietää kuka tuon paketin maksaa siinä tapauksessa, että sinä et sitä huoli vaikkapa näkemyserosta tavaran kuntoon liittyen...tai vaikka siellä olis kiviä. Se tiskin toisella puolella oleva henkilö, koska lupaa paketin avaamiselle ei ole!
 

Trollercoaster

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
401
Postiennakon funktio on se että se tyyppi joka tarvii heti rahaa viinaan joutuisi odottamaan sen päivän pari ennen kuin saa rahansa ja pahimmissa tuskissaan etsii jonkun muun kusetettavan joka maksaa MobilePaylla. Ajatelkaa nyt, value on kohdallaan. :cool:
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
312
Postiennakon funktio on se että motivoi laiskaa lähettämään paketin heti rahan toivossa;)
 

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 728
Haluatko tietää kuka tuon paketin maksaa siinä tapauksessa, että sinä et sitä huoli vaikkapa näkemyserosta tavaran kuntoon liittyen...tai vaikka siellä olis kiviä. Se tiskin toisella puolella oleva henkilö, koska lupaa paketin avaamiselle ei ole!
Ei muuten varmasti maksa jos selvä petos eli kiviä tms... Eri asia sit jos on et "emmä haluukaan kun on naarmu kannessa", eikä silloinkaan kuin ehkä max ne postikulut molempiin suuntiin jos asiasta riiteleen lähdetään.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
312
Ei muuten varmasti maksa jos selvä petos eli kiviä tms... Eri asia sit jos on et "emmä haluukaan kun on naarmu kannessa", eikä silloinkaan kuin ehkä max ne postikulut molempiin suuntiin jos asiasta riiteleen lähdetään.
En nyt tässä julkisesti viitsi avautua tapauksesta, mutta ihan omasta kokemuksesta tiedän asian olevan näin ainakin matkahuollon puolella ja juurikin tuosta syystä jos ilman lupaa avataan paketti. kyseessä oli ennakkopaketti ja tiskillä ollut typykkä maksoi tasan tarkkaan lapussa seisoneen summan paketinlähettäjälle! Silloin joskus kun tuota enemmänkin ihmiset käytti piti siinä lähetyslapussa nimenomaan lukea että saa avata ennen lunastusta. Huomaathan että asia on ihan eri kun paketti on ensin lunastettu/maksettu etukäteen ..jos paketista on vaikka pelkät postimaksut lunastaissa niin silloinkaan sitä ei saa avata ennen maksua..
 
Viimeksi muokattu:

Juhalius

Yhteistyökumppani
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 728
En nyt tässä julkisesti viitsi avautua tapauksesta, mutta ihan omasta kokemuksesta tiedän asian olevan näin ainakin matkahuollon puolella ja juurikin tuosta syystä jos ilman lupaa avataan paketti. kyseessä oli ennakkopaketti ja tiskillä ollut typykkä maksoi tasan tarkkaan lapussa seisoneen summan paketinlähettäjälle!
Jos kyseessä olisi ollut petos niin ei takuulla menisi näin, lisäksi veikkaan vahvasti että tytöltä on nyt vedetty rahat pelottelemalla ja kun ei oikeista menettelyistä tiedä... Ei se ihan niin mene kuitenkaan suomen laissa tälläisissä asioissa, ensisijaisesti vastuu on työnantajalla ja epäilen hyvin vahvasti onko laillista ottaa tuollainen raha työntekijältä vaikka toimisi väärin. Puhumattakaan siitä jos tällä vääryydellä selvisi myös petos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
En nyt tässä julkisesti viitsi avautua tapauksesta, mutta ihan omasta kokemuksesta tiedän asian olevan näin ainakin matkahuollon puolella ja juurikin tuosta syystä jos ilman lupaa avataan paketti. kyseessä oli ennakkopaketti ja tiskillä ollut typykkä maksoi tasan tarkkaan lapussa seisoneen summan paketinlähettäjälle!
Matkahuollon bussiennakkopaketeissa taas on tarkastusoikeus, joten ei ole mitään syytä miksi sitä pakettia kukaan maksaisi sen tarkastuksen jälkeen.

Postin postiennakkopaketeista tuo ennakkotarkastusmahdollisuus katosi jo vuosia sitten.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
312
Jos kyseessä olisi ollut petos niin ei takuulla menisi näin, lisäksi veikkaan vahvasti että tytöltä on nyt vedetty rahat pelottelemalla ja kun ei oikeista menettelyistä tiedä... Ei se ihan niin mene kuitenkaan suomen laissa tälläisissä asioissa, ensisijaisesti vastuu on työnantajalla ja epäilen hyvin vahvasti onko laillista ottaa tuollainen raha työntekijältä vaikka toimisi väärin. Puhumattakaan siitä jos tällä vääryydellä selvisi myös petos.
Nimenomaan matkahuollon ohjeistus oli maksaa paketti!!
Siitä kun minä oon viimeksi halunnut paketin aukaista tiskillä on useampi vuosi jo ja kyseessä oli matkahuolto silloin, kyllä meidän asiamies silloin sanoi ettei ilman lupaa saa avata vaan se pitää olla erikseen mainittu lähetteessä. Tapoja on varmasti monia...jos kerran jossain auotaan vieläkin:(
Se tiskillä oleva henkilöhän pystyi todistamaan vain sen että paketista löytyy tavara(t) mitä lähetyslistassa tai vastaavassa lukee ja ellei se täsmännyt ei ennakkopakettia tarvinnut lunastaa. Jos lunastit paketin ennen avaamista ja sieltä löytyi vaikka kilo paskaa ei niitä rahoja saanut tiskiltä takas vaan vaati rikosilmoituksen ym.diipadaapat ja sittenkin jäi yleensä nuolemaan näppejään.
mutta eiköhän tämä asia oo käsitelty. Oon varmaan liian vanha jo kun en nykyisiä tapoja tunne:rolleyes:
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Torissapa pyöri nyt jälleen tämä sama retales joka yrittää myydä ei oota.
Tunnusmerkkeinä on tietty tyyli..
Eli epäilee valmiiksi että ostaja luulee häntä huijariksi ja käyttäytyy myös tämän mukaisesti.
Haluaa aina puh.numeron, osoitteen ja nimen eikä suostu itse lähettämään tilitietoja tms. ennen kuin on saanut nämä, jos ei niitä ensin saa niin tuohtuu.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
1 249
Torissapa pyöri nyt jälleen tämä sama retales joka yrittää myydä ei oota.
Tunnusmerkkeinä on tietty tyyli..
Eli epäilee valmiiksi että ostaja luulee häntä huijariksi ja käyttäytyy myös tämän mukaisesti.
Haluaa aina puh.numeron, osoitteen ja nimen eikä suostu itse lähettämään tilitietoja tms. ennen kuin on saanut nämä, jos ei niitä ensin saa niin tuohtuu.
Aika moni retales yrittää myydä ei-oota, olisko vaikkapa nimikirjaimia jakaa? :woot:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 471
Viestejä
4 163 257
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom