Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
emmä ymmärrä näitä prepaid höpöpttäjiä... sama numero ollut käytössä alusta lähtien :cigar:
Onneksi tuli joskus jokin hyväkin päätös suomenlainsäädännöltä, että numeron saa pitää operaattorista huolimatta.

Ainoa tapaus jolloin ruvennut kaupat harmittamaan, on tapahtunut murossa kun sain n. puolet luvatusta ja aikoi lähettää loput myöhemmin... Nykyään tämä sama heppu pyörii murossa moderaattorina :btooth:

En juurikaan kummempia varo tehdessäni kauppoja, ainoastaan too good to be true kaupat jäänneet tekemättä. (Paitsi ostin i7 2600k:n ennakkomaksulla joltain trokarilta)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
emmä ymmärrä näitä prepaid höpöpttäjiä... sama numero ollut käytössä alusta lähtien :cigar:
Onneksi tuli joskus jokin hyväkin päätös suomenlainsäädännöltä, että numeron saa pitää operaattorista huolimatta.

Ainoa tapaus jolloin ruvennut kaupat harmittamaan, on tapahtunut murossa kun sain n. puolet luvatusta ja aikoi lähettää loput myöhemmin... Nykyään tämä sama heppu pyörii murossa moderaattorina :btooth:

En juurikaan kummempia varo tehdessäni kauppoja, ainoastaan too good to be true kaupat jäänneet tekemättä. (Paitsi ostin i7 2600k:n ennakkomaksulla joltain trokarilta)
Tuon jantterin sitten ilmiannat, ja jonnekkin muualle kun muron natsiylläpidolle! Kait sulla on viestiketkut tallessa jossain?
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Tuon jantterin sitten ilmiannat, ja jonnekkin muualle kun muron natsiylläpidolle! Kait sulla on viestiketkut tallessa jossain?
Ovat bannatun tunnuksen takana, mutta en minä viitsi enää niin vanhoja asioita kaivelemaan, ilmeisesti muiden kaupat onnistuneet hänen kanssaan. Vähän kuten Jimmsiä aikonaan en oikein arvostanut, kun hylkäsivät RMA:n ja joutui itse korjaamaan juotosviat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
tän aiheen aktiivisuudestä äkkiseltään päättelen, että olenko ainoa jota melkein kusetettu? (ja kaikkia muita on) kas kun ei saatana rekata foorumille kopiolla passista? ihan oikeesti... kyllä ihan perstuntumalla pärjää kauppojen teossa. ja btw.. myös itsellä ollut jo vuosia prepaid liittymä ainoana liittymänä. eräiden vouhotuksesta päätellen siis epämääräinen hyypiö. :)
Prepaidista päätellään, että on luottotiedot vituillaan - eli yhteiskunnan ulkopuolella oleva hyypiö. Sama stigma sulla on ottassa, jos yrität vuokrata kämppää luottotiedottomana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10
kyse on puhtaasti luottamuksesta ja rehellisestä toiminnasta. jos itselle sattuu kusetus unohdan rikosilmoitukset ja muut ja painan oven taakse vaikka olisi kyse 20€ kilkkeestä ja toinen asuisi lapissa. summalla paskankaan väliä..periaate vaan -ei kuseteta-
+1 Mulle taas riittää pienempikin summa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Poistetaan dio natalesta tehty negatiivinen palaute.
Antoi uskottavan ja hyväksyttävän selityksen viivästymiselle ja nyt myös kaupat tehty onnistuneesti eli kaikki ok.
 
Viimeksi muokattu:

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Tässä tapauksessa voisin päivämääristä veikata sossun asiakasta joka oottelee toimeentulotukea. Ne aina viivästyy eikä kehtaa sitten sanoa sitä suoraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
78
Jaahas jaahas ja lässylässyn..pääsin tänään sairaalasta joten suu pienemmälle kakarat ja lopuksi:ihan eläkkeellä olen.ps tarmolle laitettu pm.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Hei!

Myin prosessorin @hrhr ja hän tarjosi hp:n. Sovimme hinnaksi kuitenkin 136€, joka on suunnilleen 130€+Smartpost.

@hrhr maksoi 6.1.. Rahat näkyivät tililläni 10.1.. @hrhr kyseli liiankin aktiivisesti näiden perään ja siksi huomasin tuon heti samana päivänä.

Meillä on ollut kovaa viestittelyä nämä pari päivää ja minä en ole saanut vietyä prosessoria postiin. Vika on minun.

Palautin @hrhr hänen rahansa. Näkyvät tilillä ehkä jo huomenna.

--

Tulin tänne vaan kertomaan oman versioni tapahtumista. Tässä ei nyt kaupat ole toteutuneet säännöissä kuvatulla tavalla ja minä otan tästä syyt niskoilleni.

Jos tästä nyt on tilapäiset bannit tulossa, niin mielellään ottaisin ne heti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
557
Hei!

Myin prosessorin @hrhr ja hän tarjosi hp:n. Sovimme hinnaksi kuitenkin 136€, joka on suunnilleen 130€+Smartpost.

@hrhr maksoi 6.1.. Rahat näkyivät tililläni 10.1.. @hrhr kyseli liiankin aktiivisesti näiden perään ja siksi huomasin tuon heti samana päivänä.

Meillä on ollut kovaa viestittelyä nämä pari päivää ja minä en ole saanut vietyä prosessoria postiin. Vika on minun.

Palautin @hrhr hänen rahansa. Näkyvät tilillä ehkä jo huomenna.

--

Tulin tänne vaan kertomaan oman versioni tapahtumista. Tässä ei nyt kaupat ole toteutuneet säännöissä kuvatulla tavalla ja minä otan tästä syyt niskoilleni.

Jos tästä nyt on tilapäiset bannit tulossa, niin mielellään ottaisin ne heti.
Ei tää kaupankäynti noin vakavaa voi olla, huumorilla eteenpäin.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
33
Itsehän rekisteröidyin foorumille pelkästään yhden antennin myymisen takia ja kaupat tulikin hyvin nopeasti. Ostaja pyysi yhteystietojani ja annoin hänelle oman puhelinnumeroni ja tilinumeroni. Pakkasin tuotteen ja ajattelin kauppojen olevan selvän.

Ostaja nohevana katsoi numeroni tiedustelusta, jossa minulla on vajavaiset tiedot tarkoituksella ja hän perui kaupat sen takia, ilmeisesti on väärin välittää omasta yksityisyydestään. En siis voi suositella kaupantekoa @MiiCkA kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Itsehän rekisteröidyin foorumille pelkästään yhden antennin myymisen takia ja kaupat tulikin hyvin nopeasti. Ostaja pyysi yhteystietojani ja annoin hänelle oman puhelinnumeroni ja tilinumeroni. Pakkasin tuotteen ja ajattelin kauppojen olevan selvän.

Ostaja nohevana katsoi numeroni tiedustelusta, jossa minulla on vajavaiset tiedot tarkoituksella ja hän perui kaupat sen takia, ilmeisesti on väärin välittää omasta yksityisyydestään. En siis voi suositella kaupantekoa @MiiCkA kanssa.
Itsekkään en mielelläni puhelinnumeroa anna. Vaikka nyt tämän foorumin kautta ei ole tullut soittoja, esim. huuto.net yms kautta soittelevat perään ja puhuvat joutevia - parhaimmissa tapauksissa mennyt tunti, kun huonoa suomea puhuva ukko kertonut omista vesijäähdytyksistään.

Toissapäivänä eräs ES-jonne soitteli ja kyseli, että kun osti lisenssin, niin mitäs nyt sitten(???)
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Itsehän rekisteröidyin foorumille pelkästään yhden antennin myymisen takia ja kaupat tulikin hyvin nopeasti. Ostaja pyysi yhteystietojani ja annoin hänelle oman puhelinnumeroni ja tilinumeroni. Pakkasin tuotteen ja ajattelin kauppojen olevan selvän.

Ostaja nohevana katsoi numeroni tiedustelusta, jossa minulla on vajavaiset tiedot tarkoituksella ja hän perui kaupat sen takia, ilmeisesti on väärin välittää omasta yksityisyydestään. En siis voi suositella kaupantekoa @MiiCkA kanssa.
Samat @Stuke. Jumalauta jos ei suostu edes sukunimeä kertomaan tilisiirtoa varten, niin täytyy olla kyllä vähän hämärä kaveri. Osoitettakin yritin pyytää, mutta siitä ei tullut mitään. Ainoat asiat mitä sain lypsettyä irti tältä oli etunimi (onko edes oikea), tilinumero ja toisella yrityksellä jopa puhelinnumero, joka sekin tiedustelulla palauttaa pelkän etunimen ja paikkakunnaksi "hikiän".
Ensimmäinen numero oli "typotettu" ja meni jollekkin mummoraukalle. Toinen on numero palautti tosiaan väärän paikkakunnan, eikä edes sitä sukunimeä, joten jätin kaupat siihen.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
33
Samat @Stuke. Jumalauta jos ei suostu edes sukunimeä kertomaan tilisiirtoa varten, niin täytyy olla kyllä vähän hämärä kaveri. Osoitettakin yritin pyytää, mutta siitä ei tullut mitään. Ainoat asiat mitä sain lypsettyä irti tältä oli etunimi (onko edes oikea), tilinumero ja toisella yrityksellä jopa puhelinnumero, joka sekin tiedustelulla palauttaa pelkän etunimen ja paikkakunnaksi "hikiän".
Ensimmäinen numero oli "typotettu" ja meni jollekkin mummoraukalle. Toinen on numero palautti tosiaan väärän paikkakunnan, eikä edes sitä sukunimeä, joten jätin kaupat siihen.

Onhan sinulla puhelinnumeroni, ensimmäisen kerran tosiaan typotin oman numeroni. Aina voi soittaa. Muistuttaisin myös, ettet ole antanut minulle ainoatakaan yhteystietoasi sähköpostista puhelinnumeroon tai edes osoitetta minne paketin voisi lähettää.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Onhan sinulla puhelinnumeroni. Aina voi soittaa. Muistuttaisin myös, ettet ole antanut minulle ainoatakaan yhteystietoasi sähköpostista puhelinnumeroon tai edes osoitetta minne paketin voisi lähettää.
Miks mä soittaisin enää siinä vaiheessa, kun kauppoja en haluu tehdä. Peruin kaupat yksityisviestillä ilman epäasiallisuuksia.
Et kysynyt mun osoitetietoja, se helpottaisi. Muuten yleensä annan osoitetiedot samassa viestissä kun sanon maksaneeni, kuten tekee mun kokemuksen mukaan suurin osa ostajista.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
33
Miks mä soittaisin enää siinä vaiheessa, kun kauppoja en haluu tehdä. Peruin kaupat yksityisviestillä ilman epäasiallisuuksia.
Et kysynyt mun osoitetietoja, se helpottaisi. Muuten yleensä annan osoitetiedot samassa viestissä kun sanon maksaneeni, kuten tekee mun kokemuksen mukaan suurin osa ostajista.
Kuitenkin mielestäni annoin sinulle kaikki tarvittavat tiedot maksamista ja riittävää tunnistamista varten, eli halutessasi olisit kyllä pystynyt varmistamaan ettei myynti-ilmoitukseni ole huijaus. Ei minulta ole koskaan ostaja pyytänyt osoitettani, ellei ole tavaraa tullut noutamaan. Yleisesti on riittänyt nimi ja puhelinnumero.

Jokainen vetäköön omat johtopäätökset siitä onko hämäräheikiksi väittäminen sekä kauppojen peruminen asiallista vai epäasiallista. Parempaa kauppaonnea @MiiCkA jatkossa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Kuitenkin mielestäni annoin sinulle kaikki tarvittavat tiedot maksamista ja riittävää tunnistamista varten, eli halutessasi olisit kyllä pystynyt varmistamaan ettei myynti-ilmoitukseni ole huijaus. Ei minulta ole koskaan ostaja pyytänyt osoitettani, ellei ole tavaraa tullut noutamaan. Yleisesti on riittänyt nimi ja puhelinnumero.

Jokainen vetäköön omat johtopäätökset siitä onko hämäräheikiksi väittäminen sekä kauppojen peruminen asiallista vai epäasiallista. Parempaa kauppaonnea @MiiCkA jatkossa.
Et antanut, katso tämän threadin eka sivu. Sun mielestä on ihan kohtuullista pyytää tilisiirtoa pelkän etunimen kera? Ensimmäisellä viestillä tällä foorumilla juuri tuon myyntiodotusajan tullessa täyteen? Kaikki keneltä olen murossa, torissa ja huuto.netissä ostanut on antanyt mulle sukunimen ihan kysymättä tilinumeronsa kylkiäisenä.
Täysi nimi olisi riittänyt mulle, en olisi edes yrittänyt siinä tapauksessa soittaa tohon ensimmäiseen numeroon. Osoitetiedot olisi vakuuttanut vielä enemmän. Väärä numero aluksi ei todellakaan, jonka takia en enää halunut kauppaa tehdä.

Ymmärtäisin, jos olisin ollut ostamassa tota antennia viikon verran, mutta kyse oli yhdestä vuorokaudesta.
Mutta tä oli viimenen viesti @Stuke. Harva suostuu ostamaan tilisiirrolla pelkän etunimen varassa PISTE
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
Jokusen kerran on ollut ongelmia itsellänikin nettikaupoissa ja käytännössä aina on ollut semmoisten kanssa, jotka eivät viitsi kertoa niitä tietoja joita kysyy. Yleensä kysyn tyyliin puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja tilisiirtotapauksissa myös tilinomistajan nimen. Varotuskellot soi heti jos näistä johonkin (riippuu mitä olen kysynyt) ei tule vastausta. Itse olen antanut omat tietoni yleensä samassa viestissä missä kysyn kauppakumppanin tietoja. ...joten sinänsä ymmärrän että kaupat menee myttyyn jos ei (kysyttäessä?) pysty kertomaan koko nimeään.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Jäisi kyllä kanssa rahat siirtämättä jos ei voi sukunimeä antaa.
Näinpä. En ymmärrä miksei sitä voi suoraan kertoa kun ne omat osoitetiedot tulee kuitenkin laitettua paketin lähetystietoihin. Vai jättääkö porukka nekin tyhjäksi?

Jokusen kerran on ollut ongelmia itsellänikin nettikaupoissa ja käytännössä aina on ollut semmoisten kanssa, jotka eivät viitsi kertoa niitä tietoja joita kysyy. Yleensä kysyn tyyliin puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja tilisiirtotapauksissa myös tilinomistajan nimen. Varotuskellot soi heti jos näistä johonkin (riippuu mitä olen kysynyt) ei tule vastausta. Itse olen antanut omat tietoni yleensä samassa viestissä missä kysyn kauppakumppanin tietoja. ...joten sinänsä ymmärrän että kaupat menee myttyyn jos ei (kysyttäessä?) pysty kertomaan koko nimeään.
Sama käytäntö minullakin. Välillä tuo tietojen saaminen on ihan ihmeellistä ruinaamista ja kauppoja joutuu vääntämään monen viestin verran kun tietoja ei voi heti ensimmäisessä viestissä laittaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
557
no mitäs tykkäätte, kun takuulapuista sutataan kans kaikki henkilökohtaiset tiedot. eikö sillo kannattais olla myymättä.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
690
no mitäs tykkäätte, kun takuulapuista sutataan kans kaikki henkilökohtaiset tiedot. eikö sillo kannattais olla myymättä.
Enpä itse ole moiseen törmännyt.. Jos noin on tehnyt niin kyllä se kevyttä "ihmetystä" herättää..
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
no mitäs tykkäätte, kun takuulapuista sutataan kans kaikki henkilökohtaiset tiedot. eikö sillo kannattais olla myymättä.
Tuo olisi aika outoa. Tosin en tajua miten etukäteen sitä ostokuittia saisi edes käsiinsä?
Eli jos tuotteella on olemassa oleva takuu ja sellaisena sitä kaupitellaan eteenpäin niin kyllä sen ostokuitin / pdf:n tai mikä onkaan pitäisi myös siirtyä. Eikä mikään "revin tästä nyt nimen, osoitteen, hinnan ja muun pois koska ne on mun tietojani mutta tässä lukee kauppa, tuotteen nimi ja päivämäärä eiköhän se sulle riitä".

Edit: samaten jos ei halua hoitaa kauppoja naamatusten niin pakkohan sitä on antaa toiselle nimi, puhelin numero ja osoite että voi laittaa paketin tulemaan. Vastavuoroisesti täytyy antaa oma pankkitilinsä numero sekä nimi jolle tilisiirto tehdään. Näin ainakin itse asian tajuaisin ja olen toiminut.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Parempi jättää kaupat tekemättä, jos vaikuttaa epäilyttävältä tai simppelissä rutiinissä ilmenee epäselvyyksiä.
Tämähän se on. 3 kertaa nyt kaiken kaikkiaan törmännyt ihme vänkääjiin ja ihmejärjestelykuvioihin. Olen vetänyt homman katki melko nopeasti ja kertonut, etten lähde järjestelyihin mukaan.

Ensimmäisellä kerralla hinta oli sovittu etukäteen - kaveri maksoi ja pyysi tämän jälkeen, että jos alennan hintaa ja laitan takaisin vähän rahaa hänelle. Palautin kaikki hänen rahansa ja ilmoitin, että kauppa on purettu.

Toisella kerralla kyseessä oli lähetys. Minulle oli etukäteen luvattu postiennakolla lähettää, koska oli arvokkaasta tavarasta kyse. Ensin kävi ja sitten ei käynytkään. Syyksi kertoi sen, että jos sen jättää noutamatta niin takkiin tulee. Itse taas perustelin asiani niin päin, että jos en saa tuotetta niin samalla tavalla takkiin tulee.

Kolmannella kerralla sitten tämä vänkääminen kaupanteon jälkeen tuotteen toimivuudesta. 2 kuukautta kaupanteon jälkeen minulle ilmoitettiin, että näytönohjain oli rikki. Hänellä oli kuumunut se liikaa jne. Ei hirveästi kiinnosta enää siinä vaiheessa, mutta kävin silti perus viestinvaihtoa koskien asiaa ja pyrin auttamaan.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Miten :confused: Et sinä sitä kuittia näe ennen kuin toimitus on käsissäsi, ellet sitten nouda.
Tarkoitin ihan sillä, että jos puh. numeroa ja nimeä ei kehtaa laittaa yms vastaavaa. Kuitista olen usein pyytänyt kuvaa.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Noh nyt sitten ilmeisesti kävi tällänen että "ostin" näytön (toki torin kautta mainittakoon tässä kohtaa) ja maksoin osan ennakkoon mutta enpä sitten saanut mitään muutakuin että "kuitti missä on seurantakoodi katosi.." ja sen jälkeen viesteihin ei ole vastattu.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Noh nyt sitten ilmeisesti kävi tällänen että "ostin" näytön (toki torin kautta mainittakoon tässä kohtaa) ja maksoin osan ennakkoon mutta enpä sitten saanut mitään muutakuin että "kuitti missä on seurantakoodi katosi.." ja sen jälkeen viesteihin ei ole vastattu.
Laitat vaan viestiä, että tietyn ajan kuluttua jos ei ala rahoja kuulua takas tai tuotetta postiin, niin rikosilmotus.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Laitat vaan viestiä, että tietyn ajan kuluttua jos ei ala rahoja kuulua takas tai tuotetta postiin, niin rikosilmotus.
Juu kyllä mä laitoin sille, että laitappa rahat takasin mulle tulemaan kun ei nähtävästi tuote liiku..

Hauskinta tässä on se, että tää kaveri lukee jokaisen viestin (nään ne whatsappista) kun se vaihto aika nopeesti txt viesteistä sinne puolelle.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Juu kyllä mä laitoin sille, että laitappa rahat takasin mulle tulemaan kun ei nähtävästi tuote liiku..

Hauskinta tässä on se, että tää kaveri lukee jokaisen viestin (nään ne whatsappista) kun se vaihto aika nopeesti txt viesteistä sinne puolelle.
Ei ikinä mitään ennakkomaksuja....
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Ei ikinä mitään ennakkomaksuja....
Kyllähän se aikalailla on täällä murobbs/io-tech mennyt näin jos ostelee jotain ja saanut heti siitä seurantakoodin kuitenkin postiin. Eka kauppa ehkä jostain n. 50 kpl mitä tullut postina osteltua missä myyjä tekee kylmät xd
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Ei ikinä mitään ennakkomaksuja....
Miten tuo pitäisi sinusta hoitaa.
Ihan siis vaan uteliaisuudesta mietin, mihin sekä myyjä että ostaja suostuisivat.

Tietysti paras olisi että tavataan, oli summa sitten miten pieni tai suuri tahansa ja esim. pankista vuokratussa tilassa jolloin kumpikaan ei ole vaarassa joutua ryöstetyksi suuremman summan kanssa samalla luotetun kolmannen osapuolen tehdessä kauppakirjaa ja ottaessa nimiä alle. (Yleistä esim. asuntokaupoissa hoitaa asia noin)

Mutta näin IO-tech / jokin muu kauppapaikka.

Ostajana en itse esim. toiselle puolelle suomea lähde, varsinkaan jos kyse on muutamasta kympistä. Myyjältä en voi oikein vaatia tuota myöskään.

Yleensä myyjä tahtoisi rahat etukäteen (kun näkyvät tilillä lähetän paketin.. ..ja teoriassa myös seurantakoodin vaikka monelta se unohtuu ja myös aktiivinen viestittely kuolee siinä vaiheessa kun kaupat on tehty. Vaikka ei olisi edes huijari).

Teoriassa voi yrittää "lähetän sinulle rahat postiennakkoa varten kunhan saan oikeuden avata paketin ja tutkia sisällön" mutta sanotaan nyt vaikka 10€ käyttöjärjestelmä kuitin takia (varsinkin kun ainakin itselläni on sellainen kutina että ihan aikuisten oikeasti myyjällä ei sitä tarraa ole lähettää vaan pelkkä koodi minkä hän luultavasti on työpaikaltaan ottanut kännykän kuvana tms. kun kaikkiin koneisiin laitetaan samalla lisenssillä käyttis sisään) moniko suostuu tai ryhtyy moiseen?

Eli missä summassa menee raja? Tietysti ostajan pitäisi tajuta että 800€ näyttistä tuskin myydään ihan oikeasti 250€ hintaan ja myyjä suostuu jopa "laita mulle edes 200€ nyt heti niin postitan" tarjoukseen. Moni voi kuitenkin huijata ihan kympin tai parin takia tietäen että ei siitä vankilaa tule ja ei välitä siitä ettei luottotietoja enää ole.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Miten tuo pitäisi sinusta hoitaa.
Ihan siis vaan uteliaisuudesta mietin, mihin sekä myyjä että ostaja suostuisivat.

Tietysti paras olisi että tavataan, oli summa sitten miten pieni tai suuri tahansa ja esim. pankista vuokratussa tilassa jolloin kumpikaan ei ole vaarassa joutua ryöstetyksi suuremman summan kanssa samalla luotetun kolmannen osapuolen tehdessä kauppakirjaa ja ottaessa nimiä alle. (Yleistä esim. asuntokaupoissa hoitaa asia noin)

Mutta näin IO-tech / jokin muu kauppapaikka.

Ostajana en itse esim. toiselle puolelle suomea lähde, varsinkaan jos kyse on muutamasta kympistä. Myyjältä en voi oikein vaatia tuota myöskään.

Yleensä myyjä tahtoisi rahat etukäteen (kun näkyvät tilillä lähetän paketin.. ..ja teoriassa myös seurantakoodin vaikka monelta se unohtuu ja myös aktiivinen viestittely kuolee siinä vaiheessa kun kaupat on tehty. Vaikka ei olisi edes huijari).

Teoriassa voi yrittää "lähetän sinulle rahat postiennakkoa varten kunhan saan oikeuden avata paketin ja tutkia sisällön" mutta sanotaan nyt vaikka 10€ käyttöjärjestelmä kuitin takia (varsinkin kun ainakin itselläni on sellainen kutina että ihan aikuisten oikeasti myyjällä ei sitä tarraa ole lähettää vaan pelkkä koodi minkä hän luultavasti on työpaikaltaan ottanut kännykän kuvana tms. kun kaikkiin koneisiin laitetaan samalla lisenssillä käyttis sisään) moniko suostuu tai ryhtyy moiseen?

Eli missä summassa menee raja? Tietysti ostajan pitäisi tajuta että 800€ näyttistä tuskin myydään ihan oikeasti 250€ hintaan ja myyjä suostuu jopa "laita mulle edes 200€ nyt heti niin postitan" tarjoukseen. Moni voi kuitenkin huijata ihan kympin tai parin takia tietäen että ei siitä vankilaa tule ja ei välitä siitä ettei luottotietoja enää ole.
Jooh tosissaan tuo rajaveto tuon summan kanssa on vaikea määrittää. Mutta en ole ennakkomaksun kanssa tehnyt yhtäkään kauppaa. Voi tietysti olla, että kohdalle ei ole sattunut tämäntapaisia myyjiä.

Tapaamisten kautta tullut iso osa hoidettua. Mitään kovin kallista en postin kautta ota ilman postiennakkoa. Jos ei löydy tuotetta siten, että kaupat voi tehdä kasvotusten, niin ei mahda minkään. Kolmessa tapauksessa kaveri on käynyt paikkakunnalla asuessaan noutamassa tuotteen.

Kympin tai parin ennakkomaksu kuullostaa jo niin pieneltä, ettei siitä niin suurta taloudellista vahinkoa synny ostajalle. Jos myyjä kusettaa ja on valmis paskomaan itsensä muutaman kympin tähden niin omapahan on ratkaisu.

Täysin varmana menetelmänä voidaan ainoastaan pitää tuota kasvotusten kauppojen tekemistä. Seuraavana sitten postiennakko tarkastuksella. Tässähän kävi vastikään kusiset, kun emäntä oli hommaamassa koiralle GPS-pantaa. Sellainen löyty torista ja mikään ei viitannut etäisestikkään kusetukseen, mutta kuinkas ollakkaan - heppu halus etukäteismaksua 200e. Tuote oli 300e arvoinen. Tuotetta ei koskaan tullut. Loppu hyvin kaikki hyvin, rahat tuli lopulta jonkun kolmannen osapuolen maksamina. Joku vajukki tämä mies siis oli. Rikosilmoitus siitä tehtiin ja oli poliisin mukaan paljon tehtaillut näitä. Tällaisen tapauksen jälkeen en ole etukäteismaksua antanut.

Summa summarum: Jos et sinä tai joku muu pysty noutamaan mielestäsi tarpeeksi arvokasta tuotetta kasvotusten - jätä ostamatta. Jos joku ei suostu postiennakkoon, niin harmi. Jää kaupat tekemättä. Pelaan tätä peliä sillä periaatteella, että en anna yhtään löysää enää mahdollisiin huijauksiin. Moni hyväkin diili voi mennä sviu suun, mutta yksikin epäonnistunut kaupankäynti vie voitot niistä muista hyvistä diileistä.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Tolle aiheelle ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta. Samaa pohdintaa ollu myös muilla foorumeilla joilla on aktiivista osto- ja myyntitoimintaa.

Omalla kohdalla vältän myymistä postiennakolla huonojen kokemusten takia. Muutamaan kertaan kun satojen eurojen tavarat matkaa ensin 3 päivää paikalleen, sitten makaavat 2 viikkoa hyllyssä ja toiset 3 päivää takaisin ja joudun vielä maksamaan Postille palautuskuluja enkä kolmeen viikkoon näe rahoja enkä voi edes myydä toisaalle sitä tavaraa, niin se pistää vituttamaan. Samaa kertovat myös monet muut jotka aktiivisesti myyvät eteenpäin arvokasta tavaraa. Yksikään tuommoinen joka on jättänyt hakematta ei ole laittanut viestiä jossa kertoisi vaikka näinkin yksinkertaisesti: "Sori, rahatilanne on muuttunut enkä voikaan ostaa sitä. Käyn huomenna Postissa palauttamassa paketin." vaan joka ikinen kerta se seisoo sen maksimisäilytysajan kenenkään saamattomissa. Itse teen nykyään niin että jos ostaja pyytää postiennakkoa niin suostun siihen vain selvästä etumaksusta (postiennakon hinta, mahdollisen palautuksen hinta ja jotain x euroa vielä päälle esimerkiksi yhteensä 30 euroa) ja vasta sitten, kun nuo rahat ovat tulleet tilille, lähetän tavaran matkaan ja postiennakon hintana on tavaran arvo miinus tuo ennakkomaksu.

Toisaalta sitten ostaja kantaa riskin jos käytetään tuota rahat tilille -> tavara postiin. Ja etenkin Torissa on todella paljon huijareita koska ylläpito ei pysy määrässä tai vauhdissa mukana. Tällä foorumilla voi ehkä jonkinlaista luottoa saada käyttäjien saamasta myynti/ostopalautteesta ja sana kyllä kiirii mikäli joku kusettaa. Sama koskee esimerkiksi matkapuhelinfoorumia jossa pyörin myös ja missä on tullut puhelimia niin ostettua kuin myytyäkin.

Jompikumpi taho joka tapauksessa kantaa riskejä jos myyntitapahtumaa ei voi tehdä kasvotusten jossain julkisessa paikassa. Itse kun asun Varkaudessa niin kovinkaan usein ei tule sellaista tilannetta että henkilö jolta olen jotain ostamassa tai jolle olen myymässä, olisi kummankaan puolesta mitenkään järkevän matkan päässä joten 99% menee postitteluksi kumpaankin suuntaan.

Itse lähtisin ehkä siitä lähtökohdasta että ostajana aloittaisin siitä että mietin ja tutkin myyjän taustaa. Torin huijareista löytyy usein ihan Googlella jotain juttua (tosin ei tietenkään aina) ja näillä foorumeilla voi katsoa palautejärjestelmää ja vaikka kysyä yv:llä joltain toiselta henkilöltä jonka kanssa myyjä on tehnyt kauppaa miten homma sujui. Jos myyjä on ostajalle tuntematon ja kyseessä on arvokas tuote niin suosittelisin sitten sitä postiennakkoa vaikka sitten ennakkomaksulla. Tällöin ostaja kantaa riskin että se muutama kymppi katoaa mutta se on sentään pienempi paha kuin monta sataa euroa tai monen sadan euron tavarat.

Myyjänä taas voi valita asiakkaansa. Jos ei ole luottoa niin sitten vaatii vaikka sitä rahat tai etumaksu tilille -menetelmää. Mielestäni myyjän suurin velvollisuus on kommunikoida tavaran ja mahdollisesti rahan siirtymisestä ostajalle. Ei vaadi kovinkaan paljoa että laittaa vaikka yv:llä tai tekstiviestinä: "rahat näkyivät aamulla tilillä, vien iltapäivällä tavaran postiin" tai vaihtoehtoisesti kuten itse joskus kiireessä olen tehnyt niin pelkkä seurantakoodi yv:nä. Ainakin ostaja saa tällöin tiedon tavaran liikkumisesta ja voi ruveta arvioimaan milloin se on noudettavissa.

Kuten jo alussa totesin, tuohon ei ole yhtä oikeaa tapaa koska aina jompikumpi kantaa riskit. Paras tapa on vaihtaa tavaraa kasvotusten mutta se ei tosiaan ole aina mahdollista. Lähetysmenetelmistä bussiennakko tai postiennakko on riskittömin vaihtoehto mutta myös harvinaisen vittumainen myyjälle jos ostaja päättääkin olla noutamatta tavaraa eikä vaivaudu edes Postiin/Matkahuoltoon ilmoittamaan ettei vastaanota sitä. Toivoisin että foorumin kauppapalautejärjestelmää käytettäisiin aktiivisesti. Pitkän ajan kuluessa se luo ainakin jonkinlaista profiilia henkilöille jotka käyvät paljon kauppaa. Toki mikään aukoton varmistusmenetelmä se ei ole mutta ainakin se on parempi kuin ei mitään.

Viimeisimpänä vaihtoehtona on yksinkertaisesti jättää tuote myymättä/ostamatta kuten yllä jo sanottiin. Jos et uskalla lähettää rahaa etukäteen eikä myyjä suostu postiennakkoon niin peru kauppa. Jos myyt jotain etkä halua käyttää postiennakkoa niin vaadi etumaksu tai peru kauppa. Jos et uskalla tehdä kauppoja kuin kasvotusten, niin ilmoita siitä selvästi osto- ja/tai myynti-ilmoituksessa äläkä suostu vaihtoehtoihin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
@akselic antoikin muutaman pointin mitä itsekin olen tehnyt samoin. Tosiaan, muutamaan otteeseen Torin kautta operoinut ja jotakin tuotteita olen lähtenyt myöskin hakemaan ihan koska vaan kauppapaikka on tori.fi. Nyt ei ollu aikaa niin sovittiin tuo posti tuohon väliin. Ja tosiaan kuten puhuttiin tästä maksusta niin kun ei ole mitään järkevää vaikka kolmatta osapuolta joka holdais näitä molempia (raha + tavara) kuten joskus aikanaan muistan d2jsp mediatorin homman olevan - joka myös toimisi ilman viivytyksiä OIKEASSA ELÄMÄSSÄ.

Toki mullakin ollut myyjänä pariin otteeseen "rahat tulivat, laitoin nordealta tulemaan -- pistä paketti postiin vaan! :)" ja itse kun en kyseistä pankkia käyttänyt niin sanoin jo ennen kauppoja, että tuote lähtee postiin kun rahat saapuvat tilille.. noh eipä tullu rahoja ikinä tilille ja lopulta tuo jostain kumman syystä peruuntui :rofl:

Ja tosiaan kuten mainitsin niin kyllähän se kirjoittamaton 'nyrkkisääntö' on, että rahat ensin ja sitten tuote lähtee. Et sinä kaupastakaan saa tuotetta ensin ja sitten maksa kun lystää.. noh okei laskulla nyt erikseen mutta se nyt on eri juttu.

Se mitä tästä kyseisestä ostotilanteesta tuli, miten varmistin että tuote on aito ja se on olemassa (vaikka niin sain kyllä yhden kuvan tästä näytöstä mitä olin ostamassa) niin pyysin vielä tuoreen kuvan "valovuodosta" että näkisin paneelin tason. Noh kuvahan sieltä tuli joka sai minut enemmän vakuuttuneeksi siitä, että myyjä olisi oikeasti myymässä tuotetta.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
157
Varoittelen tänne tori.fi kautta olevasta huijarista, jolla myynti-ilmot yleensä koskee 8-16gb ddr3 muisteja ja paikkakuntana lahti. Kyseessä Jussi Luukkanen, käyttäjänimet torissa jotain tyyliin jusaz, jupex jne ja viestiä kun laittaa niin nopeasti tulee maksutiedot joko tämän s-pankin tilille tai emännän Minttu Pitkäsen op tilille. Rahat kelpaa, sen jälkeen yhteydenpito loppuu kuin seinään.

Yritin eilen vielä toisella sähköpostilla sopia sen kanssa noutokauppoja, mutta postitus oli ainut joka käy (vaikka ilmoituksessa lukee, että mahdollisesti myös postitse voi toimittaa) :D Itseltä meni nyt onneksi vain 32e, fb:n puolella joltain 45e mennyt kuukausi sitten. Sähköpostit mihin tähän mennessä tullut vastausta ovat olleet nimeltään Henkka Hirvonen, Jupe Luukas ja Juppi Luukko. Näitä torin ilmoituksia edukkaista muisteista on nyt sattunut omaan silmään lähes päivittäin ja tyyppi pitää ilmoituksia sen puoli päivää tai jotain ja poistaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Varoittelen tänne tori.fi kautta olevasta huijarista, jolla myynti-ilmot yleensä koskee 8-16gb ddr3 muisteja ja paikkakuntana lahti. Kyseessä Jussi Luukkanen, käyttäjänimet torissa jotain tyyliin jusaz, jupex jne ja viestiä kun laittaa niin nopeasti tulee maksutiedot joko tämän s-pankin tilille tai emännän Minttu Pitkäsen op tilille. Rahat kelpaa, sen jälkeen yhteydenpito loppuu kuin seinään.

Yritin eilen vielä toisella sähköpostilla sopia sen kanssa noutokauppoja, mutta postitus oli ainut joka käy (vaikka ilmoituksessa lukee, että mahdollisesti myös postitse voi toimittaa) :D Itseltä meni nyt onneksi vain 32e, fb:n puolella joltain 45e mennyt kuukausi sitten. Sähköpostit mihin tähän mennessä tullut vastausta ovat olleet nimeltään Henkka Hirvonen, Jupe Luukas ja Juppi Luukko. Näitä torin ilmoituksia edukkaista muisteista on nyt sattunut omaan silmään lähes päivittäin ja tyyppi pitää ilmoituksia sen puoli päivää tai jotain ja poistaa.
Rikosilmoitusta vaan molemmista (vaikka epätodennäköistä, että rahoja ikinä tulet näkemään). Muutenkaan torista ei kannata hirveästi postilla ostaa mitään, ei ole mitään feedback systeemiä ja ilmoituksen jättää minuuteissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
420
Varoittelen tänne tori.fi kautta olevasta huijarista, jolla myynti-ilmot yleensä koskee 8-16gb ddr3 muisteja ja paikkakuntana lahti. Kyseessä Jussi Luukkanen, käyttäjänimet torissa jotain tyyliin jusaz, jupex jne ja viestiä kun laittaa niin nopeasti tulee maksutiedot joko tämän s-pankin tilille tai emännän Minttu Pitkäsen op tilille. Rahat kelpaa, sen jälkeen yhteydenpito loppuu kuin seinään.

Yritin eilen vielä toisella sähköpostilla sopia sen kanssa noutokauppoja, mutta postitus oli ainut joka käy (vaikka ilmoituksessa lukee, että mahdollisesti myös postitse voi toimittaa) :D Itseltä meni nyt onneksi vain 32e, fb:n puolella joltain 45e mennyt kuukausi sitten. Sähköpostit mihin tähän mennessä tullut vastausta ovat olleet nimeltään Henkka Hirvonen, Jupe Luukas ja Juppi Luukko. Näitä torin ilmoituksia edukkaista muisteista on nyt sattunut omaan silmään lähes päivittäin ja tyyppi pitää ilmoituksia sen puoli päivää tai jotain ja poistaa.
herää kysymys! miksi ihmeessä TEET kaupat jos nouto ei sovi? itse en lähtisi leikkiin..
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Muropaketin kautta useamman oston tehnyt: hakuna tai ennakko maksuna eikä ongelmia ole ilmennyt. Esim. Q6600 hakuna, 3870, 5870 ennakkona.

Saatan olla liian luottavainen, mutta itselle riittää nimi, puh. nro. ja osoite. En ole noite tarkistellut.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
157
herää kysymys! miksi ihmeessä TEET kaupat jos nouto ei sovi? itse en lähtisi leikkiin..
Tein kaupat pari viikkoa sitten muisteista joita tarvitsin ja kaikki vaikutti normaalille, kunnes huomasin, että tavaraa ei ala kuulua ja heppu ei enää vastaa sähköpostiin. Tuo noutotapaus oli eiliseltä, jossa tarkastin toisella sähköpostilla, että suostuuko edes noutokauppaan kun ilmoituksessa niin mainitsi ja sähköpostiin "yllättäen" tuli, että pelkkä postikauppa onnistuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
420
Tein kaupat pari viikkoa sitten muisteista joita tarvitsin ja kaikki vaikutti normaalille, kunnes huomasin, että tavaraa ei ala kuulua ja heppu ei enää vastaa sähköpostiin. Tuo noutotapaus oli eiliseltä, jossa tarkastin toisella sähköpostilla, että suostuuko edes noutokauppaan kun ilmoituksessa niin mainitsi ja sähköpostiin "yllättäen" tuli, että pelkkä postikauppa onnistuu.
ihan herätys tähän päivään. jos ei nouto sovi, ei myöskään kauppa onnistu. yleensä kesettajat juuri osaa selittä ja selvittää ja parhaimmillaan katkonut jäseniä (toivottavasti edellisen kusetetun toimesta). ei ole olemassa 100% luotettavaa kauppakumppania ellet tiedä, tunne tai joku kaverisi tuntee. näillä menny about 15 vuotta ja aina saanut kaupat tehtyä ilman ongelmia. ja edelleen ostoissani vaadin puhelin yhteyden (numeron) ja nimi, osoite jne...
jos tavarasi jäi saamatta, mene ihmeessä oven taakse!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
557
Varoittelen tänne tori.fi kautta olevasta huijarista, jolla myynti-ilmot yleensä koskee 8-16gb ddr3 muisteja ja paikkakuntana lahti. Kyseessä Jussi Luukkanen, käyttäjänimet torissa jotain tyyliin jusaz, jupex jne ja viestiä kun laittaa niin nopeasti tulee maksutiedot joko tämän s-pankin tilille tai emännän Minttu Pitkäsen op tilille. Rahat kelpaa, sen jälkeen yhteydenpito loppuu kuin seinään.

Yritin eilen vielä toisella sähköpostilla sopia sen kanssa noutokauppoja, mutta postitus oli ainut joka käy (vaikka ilmoituksessa lukee, että mahdollisesti myös postitse voi toimittaa) :D Itseltä meni nyt onneksi vain 32e, fb:n puolella joltain 45e mennyt kuukausi sitten. Sähköpostit mihin tähän mennessä tullut vastausta ovat olleet nimeltään Henkka Hirvonen, Jupe Luukas ja Juppi Luukko. Näitä torin ilmoituksia edukkaista muisteista on nyt sattunut omaan silmään lähes päivittäin ja tyyppi pitää ilmoituksia sen puoli päivää tai jotain ja poistaa.
joo, tää kaveri useesti tarjoo i5 skylakee+muisteja+kovoja ja aina ku sanoo noudolla ni loppuu viestittely. mut johan järkikin sanoo, jos tyyppi myy alle puoleenhintaan"ÄLÄ OSTA POSTILLA"
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Aloitukseenhan voisi laittaa ristiintutkimista varten linkit esim hopeisen omenan ja kameralaukun ja digikameranetin huijariketjut (+ muut vanhat saitit), joista voisi käydä tarkistamassa nimet (vaikka onhan google ne toki jo indeksoinut) ja tämä myös huijareille tiedoksi. Nimet ja pankkinumerot kannattaa ekana tosiaan googlettaa, että löytyykö viitteitä hämäryydestä, nämä pahimmat huijarit kun näyttävät olevan liian useasti samat tyypit . Hopeisessa omenassahan moderaattori kutsuu epäillyn kommentoimaan ja se on toiminut näemmä aika hyvin. Muutenkin uutena ostajana/myyjänä näistä saa hyvää oppia kusetuksen tunnistamiseen. Ja varmat kusetukset kannattaa myös käydä vaikka hopeiseen omenaan laittamassa myös että nimet jää muistiin. Jännä piirre esim kameralaukusta kun se sisällöstä 95% on ostoa ja myyntiä niin silti aika hiljainen huijariketju siellä. Omenemehussa vilkkaampaa, mutta siellä myydäänkin järestään kalliimpaa kulttivälineistöä ja bling biling. Hopeisessa omenassa myös aika hienosti ilmoitellaan tori.fi:n huijauksista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 413
Viestejä
4 160 305
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom