Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Anssiv

Team Android
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
524
Myyjä saa vapaasti päättää kenelle myy, millä hintaa ja miten, jos hintapyyntöä ei ole tarjottu <- suoraan säännöistä, ei kai tossa mitään sääntöjen vastasta käyny mut ymmärrän harmituksen
 

Samiro

Tukijäsen
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
1 967
Myyjä saa vapaasti päättää kenelle myy, millä hintaa ja miten, jos hintapyyntöä ei ole tarjottu <- suoraan säännöistä, ei kai tossa mitään sääntöjen vastasta käyny mut ymmärrän harmituksen
kyllä se mun mielestä menee niin että kun kaupat on sovittuna ni threidi isketään lukkoon ja myydään sillä millä sovittu. kutsutaan myös niin sanotuksi herrasmies säännöksi jos yhtään kuulostaa tutulta?
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
212
Tehkää nyt tälle spämmille jotakin. Viiteen minuuttiin tuli aika monta viestiä mistä ei saa mitään tolkkua
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
844
Hyvin niukasti on väkeä ingnoressa, mutta tämä tampio sinne pääsee.
Turhia hälyksiä tuosta paskasta.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
377
Jaaha, pitääkö se perhanan tutkinta sinun häiriköinnistä oikeasti avata uudestaan vain muutama kuukausi siitä kun se lopetettiin? Tällä kertaa en sitten jättäisi asiaa enää tuohon, vaan pääsisit nauttimaan sen viemisestä loppuun asti.
 
Liittynyt
10.09.2018
Viestejä
26
Raportoi epäilyttävä myynti-ilmoitus ja kauppias viesteistä löytyvän "Raportoi"-linkin avulla moderaattoreiden tarkistettavaksi.

Tässä viestiketjussa voi keskustella foorumilla tehdyistä epäonnistuneista kaupoista, epärehellisistä käyttäjätunnuksista sekä varoittaa muita käyttäjiä.


Huom! Viestiketjussa ei saa julkaista henkilötietoja, kuten nimeä, osoitetta, sähköpostiosoitetta, puhelinnumeroa tai tilinumeroa!



Jos epäilet, että olet tullut huijatuksi, tee poliisille rikosilmoitus:

Poliisi - Sähköinen rikosilmoitus


Tietoa/linkkejä yksityishenkilöiden välisestä kaupankäynnistä:

- Älä maksa Paypalilla

- Pyri varmistamaan myyjän henkilöllisyys (puhelinnumero, sähköposti, tilinumero)

"Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa."

Vastuu käytetyn tavaran virheestä

Kuluttajansuoja ei kata yksityishenkilöiden nettikauppoja – asiantuntija neuvoo tekemään kauppakirjat

Kauppalaki – Wikipedia

Päivittyy..
Sähköisen rikosilmoituksen linkki on näemmä vanhentunut.
 
Liittynyt
10.09.2018
Viestejä
26
@Osfan kanssa tehty kaupat mATX emolevy/prossu/muistit kombosta.

Maksun jälkeen myyjän paketin lähettäminen viivästyi kunnes sovittiin kauppojen perumisesta, nyt toki ei ole rahojakaan kuulunut.

Todennäköinen skämmi? Onneksi ei korkealta pudonnut tämän kanssa (75€).

Myyjä on poistanut tiedot ilmoituksestaan mutta YV-viestiketjusta pitäisi näkyä tietoja tarpeeksi, näkeekö ylläpito alkuperäisen myynti-ilmoituksen?

Varmaan rikosilmoitus seuraava vaihe?
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
552
@Osfan kanssa tehty kaupat mATX emolevy/prossu/muistit kombosta.

Maksun jälkeen myyjän paketin lähettäminen viivästyi kunnes sovittiin kauppojen perumisesta, nyt toki ei ole rahojakaan kuulunut.

Todennäköinen skämmi? Onneksi ei korkealta pudonnut tämän kanssa (75€).

Myyjä on poistanut tiedot ilmoituksestaan mutta YV-viestiketjusta pitäisi näkyä tietoja tarpeeksi, näkeekö ylläpito alkuperäisen myynti-ilmoituksen?

Varmaan rikosilmoitus seuraava vaihe?
Oisko ihan ekana se negatiivinen palaute paikallaan?
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
79
@Niso

Taustana:
Kaupat tehty näytöstä viisi päivää sitten. Tuotteen historia on ollut värikäs ikäänsä nähden, tuote on käynyt takuuvaihdossa ja siihen on hankittu virtajohto/muuntaja erikseen, koska aiempi kuulema meni takuuvaihdon mukana eikä palautunut. Myyjän mukaan ostokuitti olemassa ja takuu voimassa, sekä kysyttäessä vastasi että kuitit myös takuuvaihdosta sekä hankitusta uudesta muuntajasta on olemassa. Kaupantekohetkellä kuitit kuulema eivät olleet käsillä, ja myyjä lupasi lähettää puolen tunnin sisällä.

Tilanne:
Sain osittaisen screenshotin ostokuitista lisäkyselyjen jälkeen, joka ei sisällä kaikkia tietoja. Tarkastin myyjäliikkeestä (Gigantti), että kuitin numerolla ei löydy ostosta, ja tarvisi tilausnumeron sen lisäksi, koska tietosuojasyistä ei voi hakea minulle kuitissa olevien yhteystietojen perusteella ostoshistoriaa. Muita tositteita ei lähetetty. Myyjä ei vastaa yhteydenottoihin foorumilla eikä puhelimessa.

Kuriositeettina mainittakoot, että kuitin päivämäärä on 1,5v yli kuitissa mainitun Viaplayn promokoodin voimassaoloajan. En ota kantaa onko Gigantin promokampanjat jättäneet päivittymättä, vai onko kuitti vilpillinen.


Nähtävästi yli 20 positiivista kauppiaspalautetta voi silti olla väärässä. En suosittele kauppoja kaverin kanssa, kaikista hankaluuksista johtuen. Yhteydenpito heikkoa, eikä luvattuja tositteita toimiteta. Negatiivinen palaute jätetty, koska saamallani kuitin screenshotilla en pysty edes vahvistamaan, onko laitteella takuuta tai onko laitteen historia todellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
493
@Niso

Taustana:
Kaupat tehty näytöstä viisi päivää sitten. Tuotteen historia on ollut värikäs ikäänsä nähden, tuote on käynyt takuuvaihdossa ja siihen on hankittu virtajohto/muuntaja erikseen, koska aiempi kuulema meni takuuvaihdon mukana eikä palautunut. Myyjän mukaan ostokuitti olemassa ja takuu voimassa, sekä kysyttäessä vastasi että kuitit myös takuuvaihdosta sekä hankitusta uudesta muuntajasta on olemassa. Kaupantekohetkellä kuitit kuulema eivät olleet käsillä, ja myyjä lupasi lähettää puolen tunnin sisällä.

Tilanne:
Sain osittaisen screenshotin ostokuitista lisäkyselyjen jälkeen, joka ei sisällä kaikkia tietoja. Tarkastin myyjäliikkeestä (Gigantti), että kuitin numerolla ei löydy ostosta, ja tarvisi tilausnumeron sen lisäksi, koska tietosuojasyistä ei voi hakea minulle kuitissa olevien yhteystietojen perusteella ostoshistoriaa. Muita tositteita ei lähetetty. Myyjä ei vastaa yhteydenottoihin foorumilla eikä puhelimessa.

Kuriositeettina mainittakoot, että kuitin päivämäärä on 1,5v yli kuitissa mainitun Viaplayn promokoodin voimassaoloajan. En ota kantaa onko Gigantin promokampanjat jättäneet päivittymättä, vai onko kuitti vilpillinen.


Nähtävästi yli 20 positiivista kauppiaspalautetta voi silti olla väärässä. En suosittele kauppoja kaverin kanssa, kaikista hankaluuksista johtuen. Yhteydenpito heikkoa, eikä luvattuja tositteita toimiteta. Negatiivinen palaute jätetty, koska saamallani kuitin screenshotilla en pysty edes vahvistamaan, onko laitteella takuuta tai onko laitteen historia todellinen.
tuossa myyjässä on mielestäni muutenkin jotain ”hämärää”, koska hän on myynyt useita kertoja noita samoja asus PG279QM -näyttöjä. Kun joskus tiedustelin miksi hänellä on niitä niin monta, niin hän tuntui suuttuvan syystä x ja vastaus oli jotenkin ”vittuileva”. Mielestäni oli ihan asiallinen kysymys, mutta ei vissiin kaikkien mielestä :tdown:.
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
20
Tuntuu siltä, että mahdollisilla huijareilla on todella usein lähtetyissä viesteissä vain myynti- ja ostoilmoituksia. :tdown:Ehkä on vain sattumaa, mene ja tiedä.
 
Liittynyt
26.05.2022
Viestejä
148
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani anna :D Noh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.

Edit: En kyllä enään pakkaa yhtäkään pakettia ennenkuin rahat näkyy tilillä. En kyllä tee tuon kyseisen herran kanssa kauppaa enään, niin ei tarvitse odotella tyhjän päälle kauppoja jotka eivät synny.
 

Hampsteri

Ostan. Halvalla.
Tukijäsen
Team AMD
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
812
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani anna :D Noh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.

Edit: En kyllä enään pakkaa yhtäkään pakettia ennenkuin rahat näkyy tilillä. En kyllä tee tuon kyseisen herran kanssa kauppaa enään, niin ei tarvitse odotella tyhjän päälle kauppoja jotka eivät synny.
Mistähän keissistä on kyse ja jos oli postikaupat niin miten kuljetusyhtiö ilmoittaa paketin saapumisesta jos et anna puhelinnumeroa :confused: Itsellä täydet estot numeron suhteen eikä kukaan ole ikinä soitellut, tekstaillut tai muutakaan ylimääräistä vaikka kaupanteon yhteydessä olenkin numeroni antanut.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 564
Mistähän keissistä on kyse ja jos oli postikaupat niin miten kuljetusyhtiö ilmoittaa paketin saapumisesta jos et anna puhelinnumeroa :confused: Itsellä täydet estot numeron suhteen eikä kukaan ole ikinä soitellut, tekstaillut tai muutakaan ylimääräistä vaikka kaupanteon yhteydessä olenkin numeroni antanut.
Lueppa uudestaan. Oli myymässä prossua. Ostajan puhelinnumero tarvitaan postitukseen.
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani anna :D Noh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.

Edit: En kyllä enään pakkaa yhtäkään pakettia ennenkuin rahat näkyy tilillä. En kyllä tee tuon kyseisen herran kanssa kauppaa enään, niin ei tarvitse odotella tyhjän päälle kauppoja jotka eivät synny.
Sulla ei ole paljoa palautteita ja tunnus on uusi, niin tämä nostaa monilla vaatimuksia myyjälle. Jahkakun saat kauppiaspalautteita, niin ei sitä puhelinnumeroakaan niin todennäköisesti kysellä.

Täällä on ollut ainakin muutama tapaus, kun on kusetettu yhden tai kahden positiivisen palautteen jälkeen.
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
1 568
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani anna
Siis puhelinnumerohan on aivan ehdoton vaatimus sille, että paketin pystyy ylipäätään edes lähettämään. Itse kyselen yleensä myös sähköpostiosoitteen perään, jotta ostaja saisi saapumisilmoituksen kahteen eri paikkaan. On muuten aika hankalaa sopia noutokaupoistakaan ilman puhelinnumeroa. Ehkä olisi parasta ostaa kaikki tavarat kaupasta uutena jossei halua omia tietojaan antaa muille? Tai käyttää prepaidia.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 564
Siis puhelinnumerohan on aivan ehdoton vaatimus sille, että paketin pystyy ylipäätään edes lähettämään. Itse kyselen yleensä myös sähköpostiosoitteen perään, jotta ostaja saisi saapumisilmoituksen kahteen eri paikkaan. On muuten aika hankalaa sopia noutokaupoistakaan ilman puhelinnumeroa. Ehkä olisi parasta ostaa kaikki tavarat kaupasta uutena jossei halua omia tietojaan antaa muille? Tai käyttää prepaidia.
Eihän myyjän puhelinnumero ole aivan välttätön ostajalle. Itse en vaatinut myyjältä sitä numeroa eräässä tapauksessa, kun myyjä ei sitä omatoimisesti antanut ja hänellä oli paljon positiivisia palautteita. Ja kaupat sujuivat postin välityksellä oikein hyvin.

Suosittelen lukemaan tuon lainauksesi uudelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17 879
Siis puhelinnumerohan on aivan ehdoton vaatimus sille, että paketin pystyy ylipäätään edes lähettämään. Itse kyselen yleensä myös sähköpostiosoitteen perään, jotta ostaja saisi saapumisilmoituksen kahteen eri paikkaan. On muuten aika hankalaa sopia noutokaupoistakaan ilman puhelinnumeroa. Ehkä olisi parasta ostaa kaikki tavarat kaupasta uutena jossei halua omia tietojaan antaa muille? Tai käyttää prepaidia.
Juu, koettakaa ostajat lähettää seuraavat tiedot:
  • Lähin pakettiautomaatti ( tai sitten +10€ postitukseen kotiin asti )
  • Puhelinnumero
  • Sähköposti ( ei välttämättä tarpeellinen, puhelinnumero riittäää, mutta ei maksa myyjällä mitään extraa pistää sähköposti Postin järjestelmään )
--

Myyjältä voi pyytää samat tiedot, varsinkin, jos epäilee ongelmia.

--

Pieni aika on kohtuullista odottaa, ennekuin tekee se rikosilmoituksen - mutta se on syytä tehdä kuitenkin.
Sanotaan näin yhteenvetona, että jos myyjä ei samalla viikolla saa lähetettyä, eikä vastaa viesteihin, voi olla korona tai muu työeste ja se voi olla ihan ok. Lisäksi teinit ei välttämättä osaa suhtautua kauppoihin vakavasti, kun ovat nuoria ja kokemattomia. Ja kuittailu sinnepäin saa heidät tekemään enemmän väärin.

Yhtään pidempi aika ja voi olla, että myyjä on huijari. Silloin kannattaa tehdä rikosilmoitus , vaikka summa on 10€. Voi olla, että huijaavat pikkusummista, kun "ihmiset ei kuitenkaan tee sitä ilmoitusta". Itse teen ja yksi tuli takaisin "ei riitä resurssit tutkimiseen" ja tätä ei tapahtuisi, jos kaikki vaan tekisi sen oikean rikosilmoituksen. Oikeat kusettajat tekevät tätä niin kauan, että jäävät kiinni ja tässä kannattaa myötävaikuttaa siihen, että jäävät kiinni.

Eihän myyjän puhelinnumero ole aivan välttätön ostajalle. Itse en vaatinut myyjältä sitä numeroa eräässä tapauksessa, kun myyjä ei sitä omatoimisesti antanut ja hänellä oli paljon positiivisia palautteita. Ja kaupat sujuivat postin välityksellä oikein hyvin.

Suosittelen lukemaan tuon lainauksesi uudelleen.
Onko se nyt myyjälle ylitsepääsemätön este pistää se numero? Itse laitan osoitteenikin, jos muistan ja viime aikoina olen tehnyt monta 17.5€ - 30€ kauppaa. Itse jättäisin kaupat väliin, jos myyjä ei tähän suostuisi ja jos siitä seuraisi negatiivinen palaute, asiasta väiteltäisiin täällä.

--

Ostin toki GTX 1660S mainerilta pelkän kauppiaspalautteen perusteella, mutta se oli laskelmoitu riski ja näyttäisi toimivan hyvin ja tulleen alkuperäispaketissa. En laita myyjän nimeä, kun oli kaikin puolin positiivinen kauppakokemus, mutta jos vähän katsoo, kyllä saa kuvan, kuka on luotettava myyjä ja kuka ei.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 564
Onko se nyt myyjälle ylitsepääsemätön este pistää se numero?
Ei. Olenko niin väittänyt?

Itse laitan osoitteenikin, jos muistan ja viime aikoina olen tehnyt monta 17.5€ - 30€ kauppaa. Itse jättäisin kaupat väliin, jos myyjä ei tähän suostuisi ja jos siitä seuraisi negatiivinen palaute, asiasta väiteltäisiin täällä.
Itse annnan myös aina puhelinnumeron ja usein myös osoitteen, jos vain muistan. Minusta nämä on ihan hyvä antaaa ostajalle ja varsinkin jos ostaja kyselee. En näe todellakaan järkeä tulla tänne itkemään siitä kun kaupat peruuntuu koska ei suostu antamaan tietojansa.

Mun pointti(ja kritisointi) on pitkäkti että BIOS puhui tiedoista joita myyjä tarvii ostajalta paketin lähettämiseen. Ostaja ei samalla tavalla tarvitse näitä tietoja. Tarkoitan että kaupat pystyy postitse hoitamaan maaliin ilman näitä tietoja. Edelleen nämä tiedot on ihan hyvä antaa, varsinkin jos niitä kysytään.

Mutta minusta on hieman outoa puhua tiedoista, joita myyjä tarvii kauppojen maaliin viemiseksi, kun myyjä tulee tänne valittamaan siitä että joutuu antaa puh numeron ostajalle.

Toivoisin että luettaisiin enemmän mitä on kirjoitettu, kuin sitä mitä kokee rivien välissä lukevan.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
398
Tuohon puhelinnumerohommaan, lyö pakettiin oma nro, jos et ostajan nroo saa. Tulee vaan saapumisilmo ym. Sit omaan puhelimeen.

Piti aikoinaan soveltaa ku en ostajan numeroo saanu eikä jaksanu pakettia takas kotiin raahaa.
 
Liittynyt
26.05.2022
Viestejä
148
wildbeaver sanoi:
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani anna :D Noh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.
Edit: En kyllä enään pakkaa yhtäkään pakettia ennenkuin rahat näkyy tilillä. En kyllä tee tuon kyseisen herran kanssa kauppaa enään, niin ei tarvitse odotella tyhjän päälle kauppoja jotka eivät synny.

Sulla ei ole paljoa palautteita ja tunnus on uusi, niin tämä nostaa monilla vaatimuksia myyjälle. Jahkakun saat kauppiaspalautteita, niin ei sitä puhelinnumeroakaan niin todennäköisesti kysellä.
Täällä on ollut ainakin muutama tapaus, kun on kusetettu yhden tai kahden positiivisen palautteen jälkeen.

Ostajalla oli NOLLA palautetta, että "nostaa" vaatimuksia :D
 
Liittynyt
08.09.2022
Viestejä
11
Itse olin tuudittautunut suomalaisten rehellisyyteen n 10 onnistuneen kaupan jälkeen (ei täällä), kunnes tuli se 11. ja kusetti. Nyt ei lähde enää yksikään etukäteismaksu ilman saajan tunnistusta, eikä asiaan vaikuta palautteet tms.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 336
Kyllä minäkin aina ostajana vaadin puhelinnumeron, sekä myyjänä annan sen. Nostattaa luottamusta, sekä toimii esim. ongelmatilanteissa jos myyjä saa foorumeilta jäähyä.

Todellakin soi hälytyskellot jos myyjä ei sitä suostu antamaan. Myös viittaamassasi torissa on pakollinen puhelinnumerotunnistus @wildbeaver
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
552
Itse olin tuudittautunut suomalaisten rehellisyyteen n 10 onnistuneen kaupan jälkeen (ei täällä), kunnes tuli se 11. ja kusetti. Nyt ei lähde enää yksikään etukäteismaksu ilman saajan tunnistusta, eikä asiaan vaikuta palautteet tms.
Kyllä minäkin aina ostajana vaadin puhelinnumeron, sekä myyjänä annan sen. Nostattaa luottamusta, sekä toimii esim. ongelmatilanteissa jos myyjä saa foorumeilta jäähyä.

Todellakin soi hälytyskellot jos myyjä ei sitä suostu antamaan. Myös viittaamassasi torissa on pakollinen puhelinnumerotunnistus @wildbeaver
Nyt olikin kyse ostajasta eikä myyjästä :DD
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17 879
wildbeaver sanoi:
Jäi kyllä taas paska maku kaupoista, oli ostamassa prossua, olin laittanut maksutiedot. Sitten homma tyssää, että pitää oikein antaa vielä puhelinnumero. Noh eipä ole ennen tarvinnut antaa kenellekkään (en halua telemarkkinointi listalle), noh sujuvampaa ja nopeampaa kaupankäyntiä tori.fi on tehnyt jo vuodesta 2018, että siellä hommat toimii. Täällä taas näitä vainoharhaisia jotka väittää minua huijariksi jos en puhelinnumeroani anna :D Noh on sekin kunnianloukkaus lakipykälissä väittää henkilöä siksi mitä ei ole.
Edit: En kyllä enään pakkaa yhtäkään pakettia ennenkuin rahat näkyy tilillä. En kyllä tee tuon kyseisen herran kanssa kauppaa enään, niin ei tarvitse odotella tyhjän päälle kauppoja jotka eivät synny.

Sulla ei ole paljoa palautteita ja tunnus on uusi, niin tämä nostaa monilla vaatimuksia myyjälle. Jahkakun saat kauppiaspalautteita, niin ei sitä puhelinnumeroakaan niin todennäköisesti kysellä.
Täällä on ollut ainakin muutama tapaus, kun on kusetettu yhden tai kahden positiivisen palautteen jälkeen.

Ostajalla oli NOLLA palautetta, että "nostaa" vaatimuksia :D
Ei minulle myyjänä tarvitse antaa puhelinnumeroa, voin pistää siihen Smartpostiin omani, niinkuin @WayLoo jo ehdotti.
Jos et sähköpostiakaan anna, niin miten kuvittelet saavasi saapumisilmoituksen? Alle 15€ ei posti toimita kuin kirjeitä kotiin, tosin prossu ehkä menisi kirjeessä.

Itse näkisin tämän niin, että ostaja koettaa tinkiä paketin kotiinkuljetuksella, enkä lähettäisi kalliimmalla postilla. Siinäkin koettavat ehkä kysellä ensin, oletko kotona (siitä puhelinnumerosta)..

--

Minulle on näin käynyt. Pistin oman numeroni. Ostaja joutui kyselemään paketin perään, kun en jaksanut töistä lähettää sitä viestiä, heti kun paketti oli tullut noudettavaksi. Työajalla jos olen täällä, niin se on yleensä puhelimesta ja lounaalla. En takaa päivystystä välillä 12-16.
Eli ihan legitti tarve on tuolle numerolle, mutta ei ole pakko antaa. Sitten voi vaan kestää pidempään toimitusilmoituksessa minulla ja muut ei välttämättä edes ymmärrä tehdä näin, kun tulkitsevat sitä "Vastaanottajan puhelinumero" turhan tarkasti ja eivät osaa soveltaa.

edit: luin viestin väärin, unohtakaa/poistakaa tämä viesti. Ihan oikeassa olette: myyjän pitäisi kyllä antaa yhteystiedot pyydettäessä, muuten on epärehellisyydestä epäilyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 564
Ei minulle myyjänä tarvitse antaa puhelinnumeroa, voin pistää siihen Smartpostiin omani, niinkuin @WayLoo jo ehdotti.
Jos et sähköpostiakaan anna, niin miten kuvittelet saavasi saapumisilmoituksen? Alle 15€ ei posti toimita kuin kirjeitä kotiin, tosin prossu ehkä menisi kirjeessä.

Itse näkisin tämän niin, että ostaja koettaa tinkiä paketin kotiinkuljetuksella, enkä lähettäisi kalliimmalla postilla. Siinäkin koettavat ehkä kysellä ensin, oletko kotona (siitä puhelinnumerosta)..

--

Minulle on näin käynyt. Pistin oman numeroni. Ostaja joutui kyselemään paketin perään, kun en jaksanut töistä lähettää sitä viestiä, heti kun paketti oli tullut noudettavaksi. Työajalla jos olen täällä, niin se on yleensä puhelimesta ja lounaalla. En takaa päivystystä välillä 12-16.
Eli ihan legitti tarve on tuolle numerolle, mutta ei ole pakko antaa. Sitten voi vaan kestää pidempään toimitusilmoituksessa minulla ja muut ei välttämättä edes ymmärrä tehdä näin, kun tulkitsevat sitä "Vastaanottajan puhelinumero" turhan tarkasti ja eivät osaa soveltaa.
Miten tämä nyt liittyy käsillä olevaan tilanteeseen tai mitä lisää se toi?

@wildbeaver oli myyjänä eikä suostunut antamaan @Systemrootille (ostajalle) omaa puhelinnumeroaan, vaikka hän oli sitä erikseen pyytänyt.

Ostaja oli toiminut ihan oikein, mutta myyjä on kyllä ansainut neutraalin palautteensa, jopa nega olisi ollu perusteltua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17 879
Miten tämä nyt liittyy käsillä olevaan tilanteeseen tai mitä lisää se toi?

@wildbeaver oli myyjänä eikä suostunut antamaan @Systemrootille (ostajalle) omaa puhelinnumeroaan, vaikka hän oli sitä erikseen pyytänyt.

Ostaja oli toiminut ihan oikein, mutta myyjä on kyllä ansainut neutraalin palautteensa, jopa nega olisi ollu perusteltua.
Äh.. sori, valitan, "muutama" olut on alla ja luin väärin ... Ehkä pitäisi vältellä myös viestittelyä lauantai-iltana.

--

Myyjän yhteystiedot on kyllä semmoinen, että jäisi kaupat tekemättä, jos niitä ei saisi pyytämällä. Nyt luin väärin ja luulin ostajan tiedoista olevan kysymys. Ratkaisen asian poistumalla keskustelusta ja ottamalla lisää olutta.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 564
Myyjän yhteystiedot on kyllä semmoinen, että jäisi kaupat tekemättä, jos niitä ei saisi pyytämällä.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Ei todellakaan herätä luottamusta, jos edes pyytämällä ei saa yhteystietoja.

Ratkaisen asian poistumalla keskustelusta ja ottamalla lisää olutta.
Tämä on varmaan fiksuin ratkaisu.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 258
Tuo vähän riippuu. Yleensä jos on naamakkain tapaaminen kummankaan ei tarvitse antaa sen enempää tietojaan, toisella on se tavara ja toisella rahat ja sovitaan jokin paikka missä nähdään.

Jos olen ostaja ja haluan että tuote toimitetaan minulle annan osoitteen, puhelinnumeron ja sähköpostin.

Jos olen myyjä on myös hyvä antaa se oma puhelinnumero, varsinkin jos on ns. useampia tuotteita (kuten takuukuitti tai ruuveja ja piuhoja).

koska yllättävän moni myyjä tuntuu tekevän niin että "kaikki on todella hyvässä kunnossa ja löytyy" mutta kun tuote saapuu ei ole kuittia, ei ole alkuperäistä pakkausta, ei ole ohjeita ja irtainta uupuu jolloin perille saapuu vaikka vaan se pelkkä emolevy, virtalähde tai jäähy ilmaislehtiin käärittynyt (toivottavasti) jossain kenkälaatikossa maalarinteippiä ympärillä.

Sitten kun yrittää kysellä perään alkaa tulla ehkä viesti per viikko missä kerrotaan miten juuri nyt kiire, ei ehdi, kohta postitetaan, etsitään osia. Esim. virtalähde ilman johtoja on hieman ikävä tapaus. Tietysti se myyjä voi laittaa numeron estoon mutta kuitenkin, auttaa se hieman haarukoimaan varsinkin uuden tunnuksen kanssa jos tämä antaa prepaid liittymän numeron tai ei anna numeroa ollenkaan mutta on ehkä kymmeniä tuotteita myynnissä kaikki "tuskin paketista otettuja, täydellä takuulla" ja tietysti hyvällä alennuksella.

Varsinkin kun tuollaisessa tapauksessa se kynnys ilmoittaa petoksesta poliisille on korkeampi. Ei myöskään tunnu mukavalta alkaa kyselemään omien rahojensa perään ja kertoa että haluaa purkaa kaupat ja tarjota postittamaan tuotteen takaisin (henkilölle joka ei ehkä halua vieläkään antaa sitä osoitetta, puhelinnumeroa tai muita yhteystietoja) tietysti omalla rahalla ja odottaen että myyjä saa ensin tuotteen takaisin minkä jälkeen hän "tarkistaa että se toimii" ja sitten ehkä laittaa sinulle omat rahasi takaisin.

Eli tuote mitä on oltu ostamassa on saatu, mutta vain osittain. Se että kuitti, osa kaapeleista, alkuperäinen pakkaus, ohjeet jne. uupuvat voi pahimmillaan tarkoittaa kohtuu isoa summaa rahaa (jos alkaa etsimään vaikka virtalähteeseen sopivia piuhoja ja myöhemmin huomaa ettei se edes toimi). Lisäksi ainakin itselleni vaikuttaisi se tieto jo etukäteen melkoisesti JOS tuote tuleekin ilman mitään pehmusteita tai jossain sanomalehdissä paketoituna ja kenkälaatikossa vs. omassa alkuperäisessä paketissaan hyvin suojattuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 666
Itse olen kyllä niin kusipää, että jos lähes sata positiivista palautetta ei riitä, niin en ala mitään numeroita tai kuvia tuotteesta nimilapulla/kuitista postailemaan. Ostajaehdokas voi hankkia romunsa sitten muualta. Kyllä ne serrit aina jonnekin saa myytyä.
 

Samiro

Tukijäsen
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
1 967
mitäs tässä pitäs tehdä kun jäi pikkusen paskanmaku suuhun eräästä "kaupasta."
oli siis sovittuna kaupat koneen rungosta nyt 2.10 sunnuntaille klo 18.00 jälkeen. alustavasti sunnuntaille tai alkuviikkoon. noh oli miten oli, en sitten eilen muistanut ilmoittaa että en pääsekkään tulemaan sinä päivänä klo 18.00 koska kotosalla oli sellanen meno ja meninki skidien kanssa että ei kyllä mikään kone edes käynyt mielessä... tänään kun iskin viestiä että voisin tulla koneen nappaamaan niin ilmoitti että oli iskenyt sen jo toiselle henkilölle kun musta ei kuulunut, tosiaan kaupat sovittuna edelleen joko sunnuntaille tai alkuviikkoon.... meillä kuitenkin yhteys whatsupilla niin itse myyjänä olisin kyllä tiedustellut asiasta jossei ala kuulumaan mutta häneltä ei mitään tullut vaan myi koneen samointein muualle. nielenkö paskani vai iskenkö huonosta kokemuksesta negatiivisen...?
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
4 224
oli siis sovittuna kaupat koneen rungosta nyt 2.10 sunnuntaille klo 18.00 jälkeen. alustavasti sunnuntaille tai alkuviikkoon.
Jäi vähän epäselväksi että kummin oli sovittu.

Jos olitte sopineet että haet sunnuntaina ja teit oharit, on mielestäni kauppiaan ok myydä toiselle asiasta sinulta kyselemättä. Kun jätät itse noudattamatta sopimusta ensin, ei sinulla ole enää oikeutta vaatia toista osapuoltakaan sitä noudattamaan.

Jos olitte sopineet että haet joko sunnuntaina klo 18 jälkeen tai sitten alkuviikosta etkä siis tehnyt ohareita niin sopimus yhä voimassa ja myyjä toimi väärin.

En tiedä miten foorumisääntöjen mukaan menee, mutta omasta mielestäni näin.
 

Samiro

Tukijäsen
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
1 967
Jäi vähän epäselväksi että kummin oli sovittu.

Jos olitte sopineet että haet sunnuntaina ja teit oharit, on mielestäni kauppiaan ok myydä toiselle asiasta sinulta kyselemättä. Kun jätät itse noudattamatta sopimusta ensin, ei sinulla ole enää oikeutta vaatia toista osapuoltakaan sitä noudattamaan.

Jos olitte sopineet että haet joko sunnuntaina klo 18 jälkeen tai sitten alkuviikosta etkä siis tehnyt ohareita niin sopimus yhä voimassa ja myyjä toimi väärin.

En tiedä miten foorumisääntöjen mukaan menee, mutta omasta mielestäni näin.
kaupat oli alustavasti sovittuna sunnuntaille klo 18.00 jälkeen mihin vielä lisäsin että pistelen päivästä viestiä mutta sen viestin laitto nyt vain unohtui täysin!
alunperin kaupat oli sovittuna sunnuntaille tai alkuviikkoon mutta kun tuo sunnuntai nyt meni niinkuin meni niin ajattelin että tuo alkuviikko vielä passaa.
toisaalta ei se nyt mun maailmaa kaada mutta paskanmaun se jätti :D
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
956
kaupat oli alustavasti sovittuna sunnuntaille klo 18.00 jälkeen mihin vielä lisäsin että pistelen päivästä viestiä mutta sen viestin laitto nyt vain unohtui täysin!
Selvä juttuhan tämä on. Sovitte että kaupat hoituu tietyllä tavalla, sinä unohdit hoitaa oman osasi. Turha syyttää myyjää että oharien jälkeen myi muualle.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 258
Tämä on sinänsä hieman hankalampi tilanne koska ilmeisestikin myyjä on ollut paikalla ja odottanut ostajaa tämän (ostajan) ehdottamana aikana mutta ostajasta ei ole kuulunut eikä näkynyt mitään. Moni ilmeisestikin muilla alustoilla tekee vastaavaa (FB kirpparit jne):

Eli varaavat tuotteen, sopivat ajan mutta eivät saavu paikalle eivätkä laita mitään viestiä myöhästymisestä tms.

Itsellenikin käynyt tapausta missä torstaina sovin kauppaa ja ostaja oli heti huutamassa tuotteet. Läpi viikonlopun laittelin viestejä ja aina tuli vastausta mutta rahaa ei näkynyt. Sitten kun tiistaina laitoin viestiä ketjuun että kaupat tehty ja tavarat lähetetty häneltä tuli noin parin tunnin sisällä rahat (hänen äidiltään) ja kyselyä tuotteista heti perään. Sitten närkästyttiin kovasti ja vasta sitten kerrottiin että oltiin oltu viikonloppu mökillä ja jos olisi ollut kiire olisin voinut kertoa asiasta (vaikka olin torstaina, perjantaina, sunnuntaina aamusta ja vielä maanantaina laittanut viestiä ettei rahoja näy enkä ala mitään lähettämään muuten ja että muita henkilöitä on jonossa kyselemässä samoja lautapelejä.. ..maanantaina ei edes vastattu)

En siis näkisi että ostaja on toiminut ihan OK tässä tai että voisi laittaa negatiivista palautetta. Toki se myyjä olisi voinut laittaa viestiä mutta tiedän kokemuksesta miten paljon ärsyttää tuollainen "oho 'unohdin' tulla sunnuntaina, ehdin keskiviikkona käväistä" => "ei ollut bensaa, miten olisi seuraava viikonloppu ja töissäkin oli kiire" tyyppinen tilanne käy syömään kun yrittää päästä eroon tavarasta ja se alkaakin vaatimaan enemmän vapaa-aikaa kuin haluaisi.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
4 224
Toki se myyjä olisi voinut laittaa viestiä mutta tiedän kokemuksesta miten paljon ärsyttää tuollainen "oho 'unohdin' tulla sunnuntaina, ehdin keskiviikkona käväistä" => "ei ollut bensaa, miten olisi seuraava viikonloppu ja töissäkin oli kiire" tyyppinen tilanne käy syömään kun yrittää päästä eroon tavarasta ja se alkaakin vaatimaan enemmän vapaa-aikaa kuin haluaisi.
Jep, ystävällisyys kaupanteossa on extraa, jota on vähän erikoista odottaa toiselta saavansa, jos itse toimii epäkunnioittavasti tekemällä oharit.

Myyjä toimii ihan oikein siirtyessään epäluotettavasta ostajasta samantien seuraavaan tuollaisessa tilanteessa, jos ostajaehdokkaita on useampia. Jos jää odottelemaan oharihepun uutta tulemista, niin se toinenkin ostaja saattaa sillä välin löytää jotain muuta ja siinähän sit tunnet itsesi typeräksi kun se ohariheppu tekee oharit toistamiseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
185 602
Viestejä
3 380 238
Jäsenet
60 599
Uusin jäsen
tombbax

Hinta.fi

Ylös Bottom