Epäkonventionaaliset ergonomiaratkaisut

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Otsikonmukaisesta aiheesta minulla ei ole tarjota esimerkkejä, mutta olisin halunnut kysyä, että onko täällä IT-työtyöläisillä/harrastajilla/e-sport harrastajilla käytössä mitään virallisesta linjasta poikkeavia ergonomiaratkaisuja, jotka on hyväksi havaittu? Ihan mitä tahansa, nojatuoliin viritellyt syöttölaitteet videotykillä, VR-settejä jne, mikä ei ole "normaalia", mutta on hyväksi havaittu? Jos on, niin kertokaa vähän. Itse olen miettinyt, että kotitalouden mukavimmasta paikasta, eli vanhasta tv-tuolista pitäisi jotenkin saada rakennettua työpiste.

Taustaa sen verran, että tässä nyt kun on IT-alan hommia tehnyt 20 vuotta ja harrastanut koko elämän, niin kroppa alkaa protestoimaan. Viimeisimmän parin vuoden aikana niska-hartia vaivat ja päänsärky on muuttunut satunnaisesta jokapäiväiseksi ja nyt on alkanut menemään särkylääkettä joka päivä, mikä ei tietenkään voi jatkua. Työergonomia on paperilla "täydellinen", on sähköpöydät, ergonomiset syöttölaitteet, monitorin korkeus säätyy, on erittäin laadukas toimistotuoli, satulatuolit, kaikki vimpan päälle ja kaikkea kokeiltu, mutta ei mitään apuja. Sen konkreettisesti tuntee välittömästi, kun tulee koneelle, että miten lavat ja niska alkaa kiristelemään ja työpäivän päätteksi ovat täysin jumissa ja päänsärky messevä.

Muutenhan voisi epäillä jo jotain aivokasvainta tms. joka aiheuttaa särkyjä, mutta pitkien lomien aikana homma pikkuhiljaa paranee. Nyt kuukauden kesäloma takana ja loppuajasta ei tarvinnut enää syödä särkyläkettä, kun annoin lihaksistolle ja rangalle liikuntaa kuluttamalla koko loman kaikenlaisissa raksaprojekteissa. Toki olen käynyt fyssarilla ja saanut punttiohjeet ja noudattanutkin niitä, mutta tuntuu että mikään punttitreeni ei auta 8-10 h työpäivän aiheuttamiin jumeihin, vaan pitää olla kokonaan poissa työpisteeltä ja huhkia koko päivä fyysisiä töitä pitkään (kyllä ammatinvaihto on käynyt mielessä). Lääkäriltäkään ei saa apuja, koska niillä ei ole muuta tarjota kuin lihasrelaksantteja, jotka eivät vaikuta minuun mitenkään (ei siis mitenkään millään järkevällä annoksella, mikä on kyllä kanssa kumma juttu).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Otsikonmukaisesta aiheesta minulla ei ole tarjota esimerkkejä, mutta olisin halunnut kysyä, että onko täällä IT-työtyöläisillä/harrastajilla/e-sport harrastajilla käytössä mitään virallisesta linjasta poikkeavia ergonomiaratkaisuja, jotka on hyväksi havaittu? Ihan mitä tahansa, nojatuoliin viritellyt syöttölaitteet videotykillä, VR-settejä jne, mikä ei ole "normaalia", mutta on hyväksi havaittu? Jos on, niin kertokaa vähän. Itse olen miettinyt, että kotitalouden mukavimmasta paikasta, eli vanhasta tv-tuolista pitäisi jotenkin saada rakennettua työpiste.

Taustaa sen verran, että tässä nyt kun on IT-alan hommia tehnyt 20 vuotta ja harrastanut koko elämän, niin kroppa alkaa protestoimaan. Viimeisimmän parin vuoden aikana niska-hartia vaivat ja päänsärky on muuttunut satunnaisesta jokapäiväiseksi ja nyt on alkanut menemään särkylääkettä joka päivä, mikä ei tietenkään voi jatkua. Työergonomia on paperilla "täydellinen", on sähköpöydät, ergonomiset syöttölaitteet, monitorin korkeus säätyy, on erittäin laadukas toimistotuoli, satulatuolit, kaikki vimpan päälle ja kaikkea kokeiltu, mutta ei mitään apuja. Sen konkreettisesti tuntee välittömästi, kun tulee koneelle, että miten lavat ja niska alkaa kiristelemään ja työpäivän päätteksi ovat täysin jumissa ja päänsärky messevä.

Muutenhan voisi epäillä jo jotain aivokasvainta tms. joka aiheuttaa särkyjä, mutta pitkien lomien aikana homma pikkuhiljaa paranee. Nyt kuukauden kesäloma takana ja loppuajasta ei tarvinnut enää syödä särkyläkettä, kun annoin lihaksistolle ja rangalle liikuntaa kuluttamalla koko loman kaikenlaisissa raksaprojekteissa. Toki olen käynyt fyssarilla ja saanut punttiohjeet ja noudattanutkin niitä, mutta tuntuu että mikään punttitreeni ei auta 8-10 h työpäivän aiheuttamiin jumeihin, vaan pitää olla kokonaan poissa työpisteeltä ja huhkia koko päivä fyysisiä töitä pitkään (kyllä ammatinvaihto on käynyt mielessä). Lääkäriltäkään ei saa apuja, koska niillä ei ole muuta tarjota kuin lihasrelaksantteja, jotka eivät vaikuta minuun mitenkään (ei siis mitenkään millään järkevällä annoksella, mikä on kyllä kanssa kumma juttu).
Tää nyt ei ehkä ole epäkonventionaalista, mutta oothan testannut ihan seisomatyötä? Ainakin itelläni tulee seistessä jotenkin luonnostaan vaihdettua asentoa jatkuvasti, kun taas tuolilla helposti kyyhöttää siinä samassa asennossa pitkäänkin. Jalat siinä alkuun toki väsyy jos/kun ei ole tottunut pidempiä aikoja olemaan jalkeilla, mutta siihenkin ajan mittaa kyllä tottuu.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Tää nyt ei ehkä ole epäkonventionaalista, mutta oothan testannut ihan seisomatyötä? Ainakin itelläni tulee seistessä jotenkin luonnostaan vaihdettua asentoa jatkuvasti, kun taas tuolilla helposti kyyhöttää siinä samassa asennossa pitkäänkin. Jalat siinä alkuun toki väsyy jos/kun ei ole tottunut pidempiä aikoja olemaan jalkeilla, mutta siihenkin ajan mittaa kyllä tottuu.

Neuvo on hyvä, mutta tätäkin on tullut kokeiltua (etenkin silloin kun olen paskonut selän nostamalla huonosti liian suuria kuormia), eikä sanottavaa vaikutusta (paitsi selän osalta). Tosin tää voisi ehkä olla sellainen juttu mitä pitäisi kokeilla pisempiä aikoja kuin se viikko pari mitä selän hoitamiseen on mennyt...
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 645
@jarp Päivittäinen särkylääkkeen käyttö voi aiheuttaa särkylääkepäänsärkyä, aina välillä tulee toimistotyyppejä vastaan, joilla päänsäryt lakkaa kun saadaan ajettua särkylääkkeet alas.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Minulla ei kärsi katsoa pitkään kakkosnäyttöön. Ykkkösnäytöllä kestää paremmin. Eli pää pitää olla suorassa. Pikku asia mutta kovasti vaikutti päänsärkyyn. Ja sitten on kisko hoito kun yöllä puren hampaita yhteen stressistä johtuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Itte oon tehny näyttöpäätetyötä (mallinnusta) nyt 10v ja itselle on pari erityisen tärkeää seikkaa.
-Istuma-asento on melkein makaava. Niin että tuolin noja on suht loivasti niin että siihen oikeasti nojaa.
-Pöytä sen verran syvä että näppiksen edessä on tilaa pöydällä niin että kädet voi levätä siinä kyynärpäitä myöten.
-Hiiren nopeus niin nopealla kuin saa.

Toi käsien saaminen lepoon on itselle äärimmäisen tärkeä. Joko kädet pitää lepää pöydällä tai sitten tuolissa käsinojat. Muuten niskat ja selkä huutaa hoosiallaa parissa tunnissa. Hiiren nopeus on myös niin nopealla kun voi niin ei tarvitse rannetta ja kättä viskoa ympäri pöytää, vaan riitää muutaman sentin liikutus suuntaansa. Vaatii totuttelua, mutta sen jälkeen ei kyllä tee mieli käyttää hidasta hiirtä enää..
Ja toi makaava istuma-asento on kanssa tärkeä niin rasitus ei kohdistu kroppaan niin pahasti kuin pystyasennossa. Samalla tavalla on säädetty myös auton penkki niin että siinä melkein makaa. Jaksaa ajaa paremmin ja jos selkänojan nostaa pystyyn niin ei kauan tarvitse ajaa ku alkaa jo joka paikkaa särkemään.

Mutta nää on on vaan mun henkilökohtaisia kokemuksia.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Itsellä voi valita toimistotuolin ja kävelymaton välillä. Oli aiemminkin sähköpöytä jonka sai siis nostettua seisontatyöhön, mutta ongelmaksi muodostui se että siinä tuntui hankalalta olla varttia pidempään "paikallaan". Nyt kun samalla kävelee, niin pystyy helposti työskentelemään muutaman tunninkin kävellen ennen kuin vaihtaa taas toimistotuoliin.

Periaatteessa voisi ajatella että tuossa tulee myös hyötyliikuntaa, mutta en ehkä sille laske niinkään arvoa vaan juuri sille ettei tarvitse istua koko ajan tuolissa.

Lisäksi auttaa kun harjoittaa lihaskuntoa ja käy hieronnassa, mutta nämä ei nyt varsinaisesti työergonomiaan liity. Sanoit että lihasrelaksantit ei vaikuta, niin ehkä siinäkin mielessä suosittelisin hierontaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
@jarp Päivittäinen särkylääkkeen käyttö voi aiheuttaa särkylääkepäänsärkyä, aina välillä tulee toimistotyyppejä vastaan, joilla päänsäryt lakkaa kun saadaan ajettua särkylääkkeet alas.
No jeps tämä se on ollut mielessä kanssa itsellä, että pitäis saada ajettua särkylääkket jotenkin alas, mutta kovinhan se vaikealta tuntuu kun kunnon säryt iskee. Tarttis sen 6kk loman tms, jonka aikana ei tarttis nähdäkään tietokonetta, punttia jne, että sais kroppa palautua...

-Istuma-asento on melkein makaava. Niin että tuolin noja on suht loivasti niin että siihen oikeasti nojaa.
-Pöytä sen verran syvä että näppiksen edessä on tilaa pöydällä niin että kädet voi levätä siinä kyynärpäitä myöten.
Tämä makaava istuma-asento minulla on mielessä kun mietin tuota epäkonventionaalista ergonomiaa ja olkkarin kuppimaista tv-tuolia, joka on ihan törkeän mukava istua. Monesti menen istumaan siihen kun oikein päähän juilii ja heti tuntuu paremmalta. Mutta työpisteen jos säätää taaksepäin kenolleen, niin sitten menee syöttölaitteet vituilleen. Ehkä tuoliiin voisi viritellä näppistason joka kiikkuu mukana.

Minulla on varmaan niskarangassa joku mutka tms. (ei ole koskaan kuvattu), koska olen pikkupennusta asti kävellut vähän niska kumarassa ja esim. 99% autojen istuimista tuntuu todella pahalta istua asennoltaan (ellei sitä säädä niin järjettömään asentoon, että ajaminen ei ole enää turvallista). Tähän poikkeuksena esim. Audi, jossa saa niskan tuen säädettyä kunnolla taakse niin että pää voi kunnolla nojata sitä vasten, eikä niskatuki työnnä päätä eteen.

Itsellä voi valita toimistotuolin ja kävelymaton välillä. Oli aiemminkin sähköpöytä jonka sai siis nostettua seisontatyöhön, mutta ongelmaksi muodostui se että siinä tuntui hankalalta olla varttia pidempään "paikallaan". Nyt kun samalla kävelee, niin pystyy helposti työskentelemään muutaman tunninkin kävellen ennen kuin vaihtaa taas toimistotuoliin.

Periaatteessa voisi ajatella että tuossa tulee myös hyötyliikuntaa, mutta en ehkä sille laske niinkään arvoa vaan juuri sille ettei tarvitse istua koko ajan tuolissa.
Tuollainen kävelymatto on kiinnostanut minua pitkään, mutta kynnys hankkia on kova. Millainen malli sinulla on?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Otapa selvää minkälainen laite näyttöpääte on.
Näyttöpääte:
1. tietokonepääte, jossa on näyttö ja näppäimistö, ja joka on kytketty keskustietokoneeseen kaapelin tai verkon välityksellä
2. nykyisin tarkoitetaan usein tietokonetta monitoreineen

Mikkos puhui näyttöpäätetyöstä, joka on työsuojelun käyttämä termi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Tuollainen kävelymatto on kiinnostanut minua pitkään, mutta kynnys hankkia on kova. Millainen malli sinulla on?
Tuollainen Juoksumatto Christopeit TM 2 Pro, hopea / punainen, 165 x 71 x 125 cm, 12411

Maksoi silloin Gorillasportsilla toimituksineen 420€. Nyt näköjään siellä on vastaava (vähän järkevämmän näköisellä ohjausyksiköllä) satasen kalliimmalla ja senkin "normaalihinta" on muka 700 :D

Tosin en asentanut noita pystypalkkeja enkä ohjaustietokonetta (joka muuten on ruma kuin synti) vaan modasin itse ohjausyksikön josta se menee nappia painamalla välittömästi päälle kävelynopeudelle ja sammuu uudelleen nappia painamalla. Tuossa alkuperäisessä ohjausyksikössähän kun painaa käynnistystä niin se piipittää ensin muutaman kerran ja sitten 5-10 sekunnin päästä lähtee hitaasti rullaamaan. En siis välttämättä pysty varauksetta suosittelemaan jos ei pysty modailemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Otsikonmukaisesta aiheesta minulla ei ole tarjota esimerkkejä, mutta olisin halunnut kysyä, että onko täällä IT-työtyöläisillä/harrastajilla/e-sport harrastajilla käytössä mitään virallisesta linjasta poikkeavia ergonomiaratkaisuja, jotka on hyväksi havaittu? Ihan mitä tahansa, nojatuoliin viritellyt syöttölaitteet videotykillä, VR-settejä jne, mikä ei ole "normaalia", mutta on hyväksi havaittu? Jos on, niin kertokaa vähän. Itse olen miettinyt, että kotitalouden mukavimmasta paikasta, eli vanhasta tv-tuolista pitäisi jotenkin saada rakennettua työpiste.

Taustaa sen verran, että tässä nyt kun on IT-alan hommia tehnyt 20 vuotta ja harrastanut koko elämän, niin kroppa alkaa protestoimaan. Viimeisimmän parin vuoden aikana niska-hartia vaivat ja päänsärky on muuttunut satunnaisesta jokapäiväiseksi ja nyt on alkanut menemään särkylääkettä joka päivä, mikä ei tietenkään voi jatkua. Työergonomia on paperilla "täydellinen", on sähköpöydät, ergonomiset syöttölaitteet, monitorin korkeus säätyy, on erittäin laadukas toimistotuoli, satulatuolit, kaikki vimpan päälle ja kaikkea kokeiltu, mutta ei mitään apuja. Sen konkreettisesti tuntee välittömästi, kun tulee koneelle, että miten lavat ja niska alkaa kiristelemään ja työpäivän päätteksi ovat täysin jumissa ja päänsärky messevä.

Muutenhan voisi epäillä jo jotain aivokasvainta tms. joka aiheuttaa särkyjä, mutta pitkien lomien aikana homma pikkuhiljaa paranee. Nyt kuukauden kesäloma takana ja loppuajasta ei tarvinnut enää syödä särkyläkettä, kun annoin lihaksistolle ja rangalle liikuntaa kuluttamalla koko loman kaikenlaisissa raksaprojekteissa. Toki olen käynyt fyssarilla ja saanut punttiohjeet ja noudattanutkin niitä, mutta tuntuu että mikään punttitreeni ei auta 8-10 h työpäivän aiheuttamiin jumeihin, vaan pitää olla kokonaan poissa työpisteeltä ja huhkia koko päivä fyysisiä töitä pitkään (kyllä ammatinvaihto on käynyt mielessä). Lääkäriltäkään ei saa apuja, koska niillä ei ole muuta tarjota kuin lihasrelaksantteja, jotka eivät vaikuta minuun mitenkään (ei siis mitenkään millään järkevällä annoksella, mikä on kyllä kanssa kumma juttu).
Lihasrelaksantteja pitäisi saada suoraan sinne lihakseen, jotta ne toimisivat ja silloinkin ne hoitavat vain oireita, eivät juurisyytä.

Koita vielä puolenkymmentä erilaista kroppapuoskarointia, pari eri fyssaria, osteopaattia, jne. urheiluhierojaa. Etsi kokeneita ja koulutettuja ja koita josko joku heistä keksisi, että mikä on varsinaisesti vikana. Älä mene sinne antamaan diagnoosia siitä, että toimistotyö aiheuttaa selän kipeytymisen, vaan mene etsimään tarkempaa diagnoosia. Että splenius capitis on jatkuvassa jännitystilassa. Ja sitten mietitään, että mikä sen tarkasti aiheuttaa. Tahdoin alainen lihas, hermohan sitä käskyttää, miksi? Miten korjataan? Stressiä pois, rentoutumisharjoituksia? Sapattivapaa ja kuntoutusta? Tarkemmin laadittu henkilökohtainen ja räätälöity harjoitusohjelma, jonka tehtävänä ei ole vain lihaksisto hoito, vaan myös tuo hermotuksen uudellenohjelmointi. Se voisi estää jatkossa samanlaisten jumien aiheutumisen.

Yhden fyssarin kirjasta katsoma yleinen selänhoito-ohjelma voi toimia tai olla toimimatta.

Oletko koittanut selkälihaksistoon toimivia urheilulajeja? Uintia, kiipeilyä tjsp?
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Piikkimattoa tulee pidettyä työtuolin selkänojassa ja on ainakin itsellä oiva apu lievittämään selkäkipuja.




Hermorataierontaa suosittelen myös kokeilemaan. Tulee noin pari kertaa vuodessa käytyä parin tunnin setissä ja kyllä helpottaa selkä ja hartiakivut pitkäksi aikaa. Näissä tekijöitä on monenlaisia, että kannattaa katsoa, joku, kuka on noita tehnyt pidemmän aikaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Joop, oon vähän karsastanut noita erikoisempia hoitomuotoja ja käynyt vain hierojalla ja fyssarilla, mutta pitää varmaan koestaa muitakin. Ilmesiestikin jäsenkorjauksen toimivuudesta on olemassa jotain näyttöä, pitää perehtyä myös tuohon hermoratahierontaan, kiitokset vinkeistä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Hyvin reipas fyysinen yläruumiin liikunta (remontointi tyyliin salaojat lapiolla) yhdistettynä säännölliseen kerran kuussa fysioterapiaan (lähes hierontaa) on itsellä tepsinyt hyvin. Liikunta pistää näyttöpäätejumit kuten patin niskassa katoamaan ja fysioterapia runnoo paikkoja rennomaksi niistä kohtia mitä itse ei osaa tai saa kunnoa venyteltyä. Fysioterapeuttejakin on monenlaisia, välttäisin niitä jotka vaan antaa tee näin ja näin eivätkä oikeasti runno paikkoja. Hyvä hierojakin varmaan riittäisi, mutta ainakin itsellä on se ongelma, että fyssari korvataan, hieroja ei.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
741
Ketjun aloittaja ehkä tarvitsee apua hoitoalan ammattilaisilta, mutta tässä vielä oma ergonomiaratkaisuni:

Työtuoli käsinojilla ja noin 10cm tuolia matalampi rahi on toiminut minulla hyvin yli kymmenen vuotta. Asento on aiemmin mainutun kaltainen tuoliin selkeästi nojaava, mutta jalat ovat suorana lähes vaakatasossa. Jalkojen istuttaminen lattiaan tässä asennossa aiheuttaa minulle selkäkipua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Joop, oon vähän karsastanut noita erikoisempia hoitomuotoja ja käynyt vain hierojalla ja fyssarilla, mutta pitää varmaan koestaa muitakin. Ilmesiestikin jäsenkorjauksen toimivuudesta on olemassa jotain näyttöä, pitää perehtyä myös tuohon hermoratahierontaan, kiitokset vinkeistä!
Omat anekdoottiset kokemukset kertovat, että nämä selkäongelmat ovat niin moninaisia ja eri syistä johtuvia, että mikään yksittäinen hoitomuoto ei toimi kaikkiin selkäkipujen alalajeihin.

Sen takia en pidä jotain ”toimiiko terapiamuoto xyz selkäkipuihin” tutkimuksia yhtään minkään arvoisina. Sama kuin sanoisi, että toimiiko antibiootti x kaikkiin bakteeritauteihin. Vastauksen tietää ennalta - ei toimi. Pitää valita antibiootti sen hoidettavan bakteeritulehduksen mukaan. Sama homma näissä selkähommissa. Osalla on ongelmia välilevyjen jne. kanssa ja niihin toimivat aivan eri jutut kuin johonkin lihasjumeihin. Lihasjumitkin voivat johtua eri asioista, jolloin ongelman ratkaisutkin ovat moninaisia.

Fyssareissakin on valtavia eroja. Osa toimii kymmenien vuosien kokemuksella ja tekee yksilölliset hoito-ohjelmat. Ja osa tekee kymmenien vuosien kokemuksella aina sitä samaa mikä on toiminut 75%:lle asiakkaista, mutta jos satut kuulumaan siihen 25%:iin, niin kannattaa kokeilla toista yksilöä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Ylempi viesti on harvinaisen totta ja kannattaa muistaa, että jos joku fysioterapeutti tai ortopedi antaa diagnoosin ei se pakosti ole oikein vaan kannattaa hankkia eri mielipiteitä, mutta jos noita diagnooseja ääneen puhuu yleensä kukaan ei jaksa tutkia vaan luottaa siihen, että se edellinen oli oikeessa. Parhaiten selviää sillä kun kokeilee vähän kaikkea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Omat anekdoottiset kokemukset kertovat, että nämä selkäongelmat ovat niin moninaisia ja eri syistä johtuvia, että mikään yksittäinen hoitomuoto ei toimi kaikkiin selkäkipujen alalajeihin.
Toimii yksi. Liikunta auttaa kaikkeen.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Toimii yksi. Liikunta auttaa kaikkeen.
Tämä. Tosin yhdistettynä mahdolliseen fysioterapiaan tai alussa väliaikaisesti vaikeissa tapauksissa lääkitykseen (tulehduskipu/lihasrelaksantti). Jos on oikein paikat jumissa/paskana tuo liikunnan aloittaminen ei oikein onnistu, mutta avustettuna alkuun ja kohta huomaakin että paikat pysyy kunnossa liikunnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Toimii yksi. Liikunta auttaa kaikkeen.
Liikuntaakin voi tehdä niin, että se aiheuttaa rasitusvammoja tai rikkoo muuten paikkoja.

Tukilihasten vahvistaminen on yleisesti hyvä juttu, mutta jos kärsii esim. hermopinteestä tai lihakset ovat jostain hermostollisesta syystä jatkuvasti aktivoituna, niin ei liikkuminen välttämättä auta, vaan saattaa vain huonontaa tilannetta.

Esim. itselläni meni urheillessa sisäreidestä lihaksisto revähdyksen jälkeen aivan ihmeelliseen jumiin, ilmeisesti itseään / ympäröivää kudosta suojellakseen ja kävely muuttui vaikeaksi ja kivuliaaksi. Mikään määrä liikuntaa ei tuntunut parantanut ongelmaa, vaan ainoastaan huononsi tilannetta. Lääkärillä ei ollut mitään käryä miten asiaa olisi saanut hoidettua. Ongelma ratkesi kymmenellä fyssarikäynnillä, jossa voimakkaalla hieronnalla vähitellen kuukauden aikana lihas saatiin rentoutumaan, jonka jälkeen aloin vähitellen lisätä liikuntaa ja homma ratkesi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Liikuntaakin voi tehdä niin, että se aiheuttaa rasitusvammoja tai rikkoo muuten paikkoja.

Tukilihasten vahvistaminen on yleisesti hyvä juttu, mutta jos kärsii esim. hermopinteestä tai lihakset ovat jostain hermostollisesta syystä jatkuvasti aktivoituna, niin ei liikkuminen välttämättä auta, vaan saattaa vain huonontaa tilannetta.

Esim. itselläni meni urheillessa sisäreidestä lihaksisto revähdyksen jälkeen aivan ihmeelliseen jumiin, ilmeisesti itseään / ympäröivää kudosta suojellakseen ja kävely muuttui vaikeaksi ja kivuliaaksi. Mikään määrä liikuntaa ei tuntunut parantanut ongelmaa, vaan ainoastaan huononsi tilannetta. Lääkärillä ei ollut mitään käryä miten asiaa olisi saanut hoidettua. Ongelma ratkesi kymmenellä fyssarikäynnillä, jossa voimakkaalla hieronnalla vähitellen kuukauden aikana lihas saatiin rentoutumaan, jonka jälkeen aloin vähitellen lisätä liikuntaa ja homma ratkesi.
Äläs nyt lähde sekoittamaan revähdys yms. vammaa siihen, että "normaalissa" oleilussa menee paikat jumiin. Selväähän se on, että jos on fyysinen vamma (eikä jumi), niin täytyy hetken toimia eri tavalla. Ja aikamoista maalitolppien siirtelyä muutenkin, kun revit mukaan "väärällä tavalla" liikkumisen. Saa se fyssarikin sut paskaksi, jos väärällä tavalla tekee. Liikkuminen varsinkin selkäkivuissa on tärkeä hoitomuoto. Ei saa jäädä makaamaan kivuissa, heti liikkeelle kun jalat kantaa.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Liikuntaakin voi tehdä niin, että se aiheuttaa rasitusvammoja tai rikkoo muuten paikkoja.

Tukilihasten vahvistaminen on yleisesti hyvä juttu, mutta jos kärsii esim. hermopinteestä tai lihakset ovat jostain hermostollisesta syystä jatkuvasti aktivoituna, niin ei liikkuminen välttämättä auta, vaan saattaa vain huonontaa tilannetta.

Esim. itselläni meni urheillessa sisäreidestä lihaksisto revähdyksen jälkeen aivan ihmeelliseen jumiin, ilmeisesti itseään / ympäröivää kudosta suojellakseen ja kävely muuttui vaikeaksi ja kivuliaaksi. Mikään määrä liikuntaa ei tuntunut parantanut ongelmaa, vaan ainoastaan huononsi tilannetta. Lääkärillä ei ollut mitään käryä miten asiaa olisi saanut hoidettua. Ongelma ratkesi kymmenellä fyssarikäynnillä, jossa voimakkaalla hieronnalla vähitellen kuukauden aikana lihas saatiin rentoutumaan, jonka jälkeen aloin vähitellen lisätä liikuntaa ja homma ratkesi.
Luultavasti kerta ammattitaitoisella hermoratahierojalla olisi riittänyt. Lukemattomille ihmisille olen kyseistä hoitoa lihaskipuihin suositellut, ja kaikki on käsittelyä jälkikäteen kehunut. Työterveyden fyssarikäynnit on ollut aivan turhia minulle ja monille muille. Ne ongelmakohdan hieromiset ja venyttelyohjeet on yhtä tyhjän kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Hmm, googlella noista hermoratahieronnoista tulee kyllä enemmän fiilis, että tässä mennään homeopatian tyylisuuntaan aikalailla vahvasti. Lista "parannettavista" asioista on sen verran pitkä. Saksasta tämäkin tullut :D

e: Haiskahtaa kyllä vielä enemmän, kun näyttää kaikilla toimijoilla olevan lähes sanasta sanaan samat esitelytekstit sun muut. Ilmeisesti joku yksittäinen taho myy tähän koulutusta hyvään hintaan ja kaikki kopioineet samat materiaalit sivuilleen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Erinäköistä käytännössä päivittäistä konesäätöä takana 35+ vuotta. Ensimmäiset vuodet meni mukavasti sellaisessa vanhassa tv-tuolissa. Nyt koronaaikana ostin kotiin sähköpöydän mutta käytännössä paras apu on ollut se että tämä on riittävän syvä että elintasomasu mahtuu koloseen.

Minun selkä- ja hartiaoireeni johtuivat luultavasti enimmäkseen huonosta nukkuma-asennosta ja säännöllisestä närästyslääkkeiden käytöstä. Niillä on omituisia sivuvaikutuksia. Välttelen sitä huonoa asentoa ja lääkkeitä ja nyt on pysynyt vaivat kohtuulla kurissa. Joskus puutuu vielä kädet.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
- Käsinojien pitää olla juuri minulle sopivat (saa riittävän alas), tai muuten on parempi repiä ne kokonaan pois. Harvassa jakkarassa tämä toteutuu. Muuten paino menee itsekseen niiden käsinojien päälle nojailuun ja vetää lavat jumiin.

- Niskojen naksuttelu ja venyttely pahentaa asiaa, vaikka hetkellisesti tuntuu helpottavan.

- Niskatuen kanssa vähän sama homma, kuin käsinojien kanssa. 99% ajasta pään ei pidä hipaistakaan siihen. Jos pää nojailee siihen jatkuvasti, niin parempi repiä se hittoon.

- Näppiksen, eli pöytälevyn, pitää olla mahdollisimman matalalla, melkein sylissä, muuten tulee taas nojattua pöytään ja paikat jumissa.

- Näyttö oikealla korkeudella (tämän tarkastan välillä peilistä, ettei ole näyttö valunut alaspäin)

- Pelailut konsolilla (tai PC:llä) pädin kanssa sohvalta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Työtuoli käsinojilla ja noin 10cm tuolia matalampi rahi on toiminut minulla hyvin yli kymmenen vuotta. Asento on aiemmin mainutun kaltainen tuoliin selkeästi nojaava, mutta jalat ovat suorana lähes vaakatasossa. Jalkojen istuttaminen lattiaan tässä asennossa aiheuttaa minulle selkäkipua.
Joo, tällainenhan ei taida olla minkään ergonomiasuosituksen mukainen, mutta aloinpa nyt kokeilemaan jotain tällaista. Laitoin toimistotuolin (onneksi kunnollinen) reiluun takakenoon, jalat lähes vaakatasoon ja rahi alle, sekä niskan alle erillinen niskatyyny kun tuolin oma niskatuki ei tue miellyttävästi. Käsinojat kuikkaan ja näppäimistö suoraan syliin. Vähän aikaa tätä makustellut ja asento tuntuu MERKITTÄVÄSTI paremmalta mitä "oikeaoppinen ergonominen" asento. Jopa siinä määrin, että lihakset tuntuu välittömästi rentoutuvan vs. normaalisssa asennossa kokoajan lisääntyvä kiristys.

Tätä pitäisi jatkokehitttää niin, että monitorin sijasta joku isompi 4k telkkari seinälle näytöksi, koska työpöytä ei varsinaisesti ole yhteensopiva tällaisen asennon kanssa. Syliin voisi tehdä vanerista tason näppikselle ja hiirelle. Kaikkein paras olisi näppis (nyt käytössä Microsoft Sculpt, joka toimii kyllä sylissä erinomaisesti), jossa olisi integroituna trackball, mutta tällaisia ei käytännössä näytä löytyvän pl. DIY-ratkaisut. No, just sain 3D-tulostimen taas kuosiin, joten DIY-ratkaisukin voi tulla kyseeseen.

- Niskojen naksuttelu ja venyttely pahentaa asiaa, vaikka hetkellisesti tuntuu helpottavan.
Jep näin tekee, sen olen huomannut. Fyssari selitti asian minulle niin, että minulla on poikkeuksellisen, ömm, liikkuvat lihakset ja nivelet ja käytännössä en edes kunnolla pysty venyttelemään ja venyttely ei ole täten toimiva hoitomuoto. Käytännössä siis yrittäessäni venytellä kuormitan vain niveliä. Itsehän en venyttele koskaan, mutta silti taivun näin nelikymppisenäkin asentoihin mihin venyttelemättä ei normaalit ihmiset pääse. Tämä selittää myös sen, miksi olen aina koulussa, ryhmäliikunnassa jne. ihmetellyt venytyssessioita, että mitä teen väärin kun mikään ei tunnu missään.

Hieroja taas selitti tuota naksuttelun turhuutta sillä, että kyllä joo lukot napsahtavat auki mutta se syy, eli jumissa olevat lihakset ei poistu ja lopputulos ei ole yhtään alkua parempi. Tähän sellainen kokemusperäinen poikkeus, että kunnon saunominen tuntuu pehmittävän lihakset siinä määrin, että kunnon naksuttelut saunan päätteeksi ja kivut häviää pitkäksi aikaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
143
Tämmöstä "baarituolia" missä on vetelä istuma-osa oon noin viikon käyttänyt. Alaselkä jumit on hiukan helpottuneet. nahkanen 99€ ja vastaava kangasversio 79€.
 
Liittynyt
15.06.2019
Viestejä
3
Tätä ajatusta voi olla vaikea saada läpi, mutta oletteko ajatelleet, että olette kenties totuttaneet itsenne haitallisiin työasentoihin. Jokainen varmaan on kantanut olkalaukkua ja tietää, että helposti kantavaa olkapäätä tekee mieli nostaa ylös, vaikka se ei sinänsä auta mitään. Jos vuosikaudet kulkee olkalaukun kanssa töihin, voi olkapään nosto jäädä tavaksi. Jos tapa aktivoituu tietokoneella työskennellessä, niin ei kai se ole ihme, että tulee yhtä sun toista vaivaa. Jos hyväksytte, että tämä on mahdollista, niin varmaankin käsitätte, että uusi työtuoli ei ole ratkaisu, vaan tapojen muuttaminen. Se miten muuttaa tapoja onkin kinkkisempi kysymys. Tähän on varmasti monta ratkaisua. Mainitsen, että omalla kohdallani vastaus oli Alexander-tekniikka (koittakaa nähdä sen kaiken new age -hömpän ohi, jota hakukoneesta tulee tällä hakusanalla vastaan).

Seuratkaa joskus huviksenne ihmisiä kaupungilla. Käytännössä kaikki aikuiset vääntävät päätään alas ja niskaansa taakse (tämä riippumatta siitä kuinka sporttinen henkilö on kyseessä). Kuitenkin juuri kukaan ei tiedosta tekevänsä näin. Meillä jokaisella on tiedostamattomia ja haitallisia tapoja, jotka voivat aiheuttaa tässä ketjussa mainittuja vaivoja.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Hah, arvasin: Terveys | Asiantuntijat kertovat, miksi ”istu selkä suorana” on huono neuvo

Koska maksumuuri, niin lyhyesti tiivistettynä perinteinen "hyvä" ryhti ja "oikeaksi" ajateltu istuma-asento on humpuukkia ja vailla mitään tieteellistä pohjaa. Hyvä asento on sellainen, mikä tuntuu hyvältä ja riippuu ihmisestä ja tärkeintä on, ettei jämähdä yhteen staattiseen asentoon.

Tämmöstä "baarituolia" missä on vetelä istuma-osa oon noin viikon käyttänyt. Alaselkä jumit on hiukan helpottuneet. nahkanen 99€ ja vastaava kangasversio 79€.
Kävin hakemassa tämän, itseasiassa aika mukava tuoli. Ajaa vähän samaa virkaa kuin satulatuoli, johon en jostain syystä koskaan oikein oppinut. Olen nyt päivän aikana vaihdellut sähköpöydällä normaalin työtuolin ja tuon trollbergetin välillä fiilisten mukaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Hah, arvasin: Terveys | Asiantuntijat kertovat, miksi ”istu selkä suorana” on huono neuvo

Koska maksumuuri, niin lyhyesti tiivistettynä perinteinen "hyvä" ryhti ja "oikeaksi" ajateltu istuma-asento on humpuukkia ja vailla mitään tieteellistä pohjaa. Hyvä asento on sellainen, mikä tuntuu hyvältä ja riippuu ihmisestä ja tärkeintä on, ettei jämähdä yhteen staattiseen asentoon.
Tuo muutoksen huomasi muutama vuosi takaperin kun muutettiin uusiin tiloihin ja samalla meni kaikkien työtuolit ja työpöydät uusiksi. Samoihin aikoihin oli myös vaihtunut työterveyden fysioterapeutti joka sitten kiersi toimistolla jotta väki sai kysellä vinkkejä. Porukka oli tottunut siihen että se fysioterapeutti speksaa tarkasti ne säädöt siihen tuoliin ja sen pöydän optimaalikorkeuden jotta asento on optimaali mutta sen sijaan ohjeet olivatkin juuri nuo, istukaa sellaisessa asennossa mikä on mukava mutta älkää istuko samassa asennossa koko päivää vaan vaihdelkaa sitä asentoa.
Toki jostain tietyistä vaivoista kärsiville se sitten neuvoi yksityiskohtaisempia vinkkejä mutta yleinen ohjeistus oli tuo "mukavuus ja vaihtelevuus edellä".
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuli hommattua sähkösanky ja ainakin vaimo tykkää siinä tehdä duunia läppäri sylissä. Saa kuulemma oikein hyvän asennon. Itse en ole vielä kokeillut.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Tarjoan epäkonventionaalista ratkaisua, mutta ergonomiaan tämä ei liity:

Jos 8-10h näytön edessä tuhoaa kehosi hitaasti (kuten se useimmille tekee), niin ratkaisu on melko ilmeinen: tee vähemmän töitä. 30h työviikkoa vaan neuvottelemaan.

Työ joka vie terveyden ei ole sen palkan arvoista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse olen dataullut himassa hyvät 25v Stockella. Välissä on brändinimi vaihtunut (nyt variere balans), mutta edes koronan takia 100% etätöissä ei ole tehnyt mieli vaihtaa juuri jakkaraa.

Varmaan aluksi aika rankkaa kyllä selkälihaksille - hyvänä puolena tuoli ei koskaan pysy täysin paikallaan, joten pientä liikettä on selkärangassa aina.

DC248B7A-7201-422A-9F54-6093745FBB39.jpeg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 304
Toi käsien saaminen lepoon on itselle äärimmäisen tärkeä. Joko kädet pitää lepää pöydällä tai sitten tuolissa käsinojat. Muuten niskat ja selkä huutaa hoosiallaa parissa tunnissa.
Minulla on kaksi vaatimusta, joista tämä on toinen. Työtuolin käsinojissa pitää olla korkeus- ja leveyssäätö. Ensin pöydän korkeus sopivaksi ja sitten käsinojat samaan tason pöydän kanssa. Ainoa tapa, jolla saan kädet riittävän rennoksi.

Toinen on sitten monitorien sijoitus. Katse pitää olla vaakatasossa, jopa hieman yläviisto parempi kuin alaspäin. Olen todennut kaasujousella toimivat monitorin varret tarpeelliseksi sijoitukseksi. Tätä ennen laitoin kirjoja näytöjen jalustojen alle, jotta sain tarpeeksi nostettua katsetta. Säätövarsilla saa näyttöjen korkeuden ja kulmat säädettyä sopiviksi. Olen miettinyt miksi hartia- ja niskakivut sekä päänsärky loppuivat muutama vuosi sitten. Istuma-asentoni on edelleen mitä sattuu, ryhdistä ei ole tietoakaan. Liikuntaa en juurikaan harrasta. Selitys voisi olla tuo näyttöjen asettelun parantaminen. Nyt 30 vuotta koneella istumista takana ja tuntuu, että jos saa sydämen ja verisuonet pidettyä kunnossa, on mahdollista saavuttaa hallituksen tavoitteet työnteosta kuolemaan asti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Itse olen dataullut himassa hyvät 25v Stockella. Välissä on brändinimi vaihtunut (nyt variere balans), mutta edes koronan takia 100% etätöissä ei ole tehnyt mieli vaihtaa juuri jakkaraa.

Varmaan aluksi aika rankkaa kyllä selkälihaksille - hyvänä puolena tuoli ei koskaan pysy täysin paikallaan, joten pientä liikettä on selkärangassa aina.

Tätä olisi mielenkiintoista koittaa. Teetkö pitkiäkin pätkiä putkeen vai vaihteletko tuon ja seisoma-asennon välillä? Onko tuosta helppo nousta nopeasti ylös?
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Olen itse etsinyt pitkään sopivaa "vasenkätistä" näppäimistöä, eli niin että numpad olisi vasemmalla. Saisi paremmin symmetrian numpad - näppäimistön kirjainosa - hiiri. Tarjonta aika huonoa joten luulen että tämä on ns. henkilökohtainen ongelma
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Olen itse etsinyt pitkään sopivaa "vasenkätistä" näppäimistöä, eli niin että numpad olisi vasemmalla. Saisi paremmin symmetrian numpad - näppäimistön kirjainosa - hiiri. Tarjonta aika huonoa joten luulen että tämä on ns. henkilökohtainen ongelma
Miten olisi muusta näppäimistöstä irrallinen numpad ja näppäimistö jossa ei itsessään sitä ole?

Tosin en ole ihan varma että ymmärsinkö ongelmaa täysin oikein. Eikös vasenkätisillä tuo normaali näppis tuo muutenkin parhaan symmetrian kun hiiri vasemmalla, kirjainosa keskellä ja numpad oikealla?
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Miten olisi muusta näppäimistöstä irrallinen numpad ja näppäimistö jossa ei itsessään sitä ole?

Tosin en ole ihan varma että ymmärsinkö ongelmaa täysin oikein. Eikös vasenkätisillä tuo normaali näppis tuo muutenkin parhaan symmetrian kun hiiri vasemmalla, kirjainosa keskellä ja numpad oikealla?
Olen siis itse oikeakätinen, toki vaihtoehto olisi opetella käyttämään hiirtä vasemmalla kädellä. Erillinen numpad pienemmällä näppäimistöllä olisi toki toimiva ratkaisu, mutta hintataso ja tarjonta ei oikein innosta.

Eniten ehkä siis ihmetyttää miksi numpad ylipäätään on oikealla perus-layoutissa, kun suurin osa käyttää hiirtä oikealla kädellä. Mutta kuten sanoin niin ehkä tämä on vain henkilökohtainen ongelma
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ei vasenkätiset pidä hiirtä vasemmassa kädessä. Ihan normi systeemit mulla on vaikka vasuri oonkin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Eniten ehkä siis ihmetyttää miksi numpad ylipäätään on oikealla perus-layoutissa, kun suurin osa käyttää hiirtä oikealla kädellä. Mutta kuten sanoin niin ehkä tämä on vain henkilökohtainen ongelma
Numpad on niin vanha idea että silloin pääosa tietokonekäytöstä oli puhtaasti näppäimistöllä ja hiirtä käytettiin korkeintaan yksittäisissä ohjemissa, jos sitä edes oli. Lisäksi numpadin pääasiallinen tarkoitus on nopeuttaa numeroiden syöttöä ja suurinosa ihmisistä osaa sen paremmin oikealla kädellä.

Ja syy miksi tuota ei ole vuosien varrella muutettu on ihan sama kuin miksi ollaan jumissa umpipaskassa QWERTY layoutissa, ihmiset on tottunut siihen ja pelkäävät muutosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tätä olisi mielenkiintoista koittaa. Teetkö pitkiäkin pätkiä putkeen vai vaihteletko tuon ja seisoma-asennon välillä? Onko tuosta helppo nousta nopeasti ylös?
En nouse käytönnössä koskaan. Nouseminen ei ole ehkä kaikista kätevintä, sillä itseään pitää vähän asetella siihen tuoliin.

Menee itsellä niin automaationa, etten edes tajunnut, että joku voisi kysyä tuota!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Olen siis itse oikeakätinen, toki vaihtoehto olisi opetella käyttämään hiirtä vasemmalla kädellä. Erillinen numpad pienemmällä näppäimistöllä olisi toki toimiva ratkaisu, mutta hintataso ja tarjonta ei oikein innosta.
Vaihdat vaan TKL-näppikseen ja jos tuntuu että tarvetta on, niin hommaat ylimääräisen numpadin langattomana.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Ainakin itselläni nykyään yksi näppäimistön perusvaatimuksista on että se on tenkeyless. Parantaa ergonomiaa ja säästää pöytätilaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Olen itse etsinyt pitkään sopivaa "vasenkätistä" näppäimistöä, eli niin että numpad olisi vasemmalla. Saisi paremmin symmetrian numpad - näppäimistön kirjainosa - hiiri. Tarjonta aika huonoa joten luulen että tämä on ns. henkilökohtainen ongelma
Oletko kokeillut Microsoft Sculpt Ergonomic näppistä? Itse oon tykännyt, siinähän on irrallinen numpad (ja hiiri on niin paska että meni välittömästi serriin). Tää näppis ei varmaan ole kaikille, koska tämä on aika läppärimainen tuntumaltaan, jotain täysin muuta kuin esim. kunnon mekaaniset näppikset, mutta aika moni kolleega on ottanut käyttöön kerran kokeiltuaan.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Vaihdat vaan TKL-näppikseen ja jos tuntuu että tarvetta on, niin hommaat ylimääräisen numpadin langattomana.
Noiden numpadien tarjonta vaan on todella heikkoa. Mulla ei sinänsä ole kovia laatuvaatimuksia ja joku bulkkituotanto Logitech riittäisi mutta Verkkokaupan Deltacot ei innosta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Olen siis itse oikeakätinen, toki vaihtoehto olisi opetella käyttämään hiirtä vasemmalla kädellä. Erillinen numpad pienemmällä näppäimistöllä olisi toki toimiva ratkaisu, mutta hintataso ja tarjonta ei oikein innosta.

Eniten ehkä siis ihmetyttää miksi numpad ylipäätään on oikealla perus-layoutissa, kun suurin osa käyttää hiirtä oikealla kädellä. Mutta kuten sanoin niin ehkä tämä on vain henkilökohtainen ongelma
Alkuperäinen ajatus lienee, että numpadia käytetään oikealla kädellä. Hiiri ja graafinen käyttöliittymä on yleistynyt ja tullut oletusasetteluksi myöhemmin. Perinteen ja tavan vuoksi asettelu on säilynyt, vaikka oikealla yleensä käytetään lähinnä perusnäppäimistöä ja paljon hiirtä, numpad on vähän tiellä ja moni käyttää sitä hyvin harvoin - jopa niin harvoin että tenkeyless-näppäimistöistä on tullut yleinenkin vaihtoehto. En syötä päivästä toiseen manuaalisesti kuitteja kuin Apun hikipajan kirjanpitäjä, joten numpad vasemmalla kädellä ei hidasta mitään puolta sekuntia enempää. Saattaisi olla jopa parempi, jos ajatellaan käytettävän numpadia ja hiirtä yhteispelillä. ASCII-pikasyötön kannalta menee ehkä väärinpäin, mutta vähiin on omassa käytössä sekin mennyt.

Olen joskus hommannut erillisen numeronäppäimistön juuri tätä "vasenkätistä" asettelua ajatellen(ja toissijaisesti läppärin desktopkorvikekäyttöön). Se on aina pienen testin jälkeen työpöytää tai näppäimistöä vaihtaessa, työpistettä järjestäessä tai rautaa päivittäessä lentänyt takaisin ser-miljoonalaatikkoon. Pitäisi varmaan etsiä vähän laadukkaampi jos niitä edes on ja olla järkyttymättä hinnasta. Mekaaniset näppäimet ovat tietysti selviö, mutta se ei vielä riitä lähellekään kelpuutusrajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Mulla on ergonomisessa näppiksessä irrallinen numpad. Se tosiaan on laatikossa, koska sitä ei tullut käytettyä lähes koskaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom