Ensimmäiset viitteet AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan säteenseurantasuorituskyvystä (RDNA2)

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
amd-microsoft-dxr-sdk-sample-20201102.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD esitteli kauan odotetut RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet viime viikolla. Moni kiinnitti kuitenkin huomiota siihen, ettei julkistustilaisuudessa esitelty lainkaan näytönohjainten säteenseurantasuorituskykyä.

Vaikka AMD ei esitellyt julkaisutilaisuudessaan näytönohjaintensa säteenseurantasuorituskykyä, löytyi ensimmäinen tippa tietoa tilaisuuden jälkeen yhtiön RDNA2-verkkosivujen pienestä präntistä. Sivuilla mainitaan tarkemmin määrittelemättömän RDNA2-näytönohjaimen saavan Microsoftin DirectX Raytracing -ohjelmistokehityskitin Procedural Geometry -sovelluksessa tuloksekseen 471 FPS, kun säteenseurannan kiihdytys on käytössä. Tulos on testissä suurin piirtein samaa tasoa, kuin GeForce RTX 3070:llä, eli noin 20 % parempi kuin RTX 2080 Ti:llä. AMD oli ajanut testinsä elokuussa käytössä olleilla kehitysajureilla.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="54339,54340"]

Epävarmempi viite RX 6000 -näytönohjainten säteenseurantasuorituskyvystä on saatu Uniko’s Hardware -sivuston toimittajalta. PJ-nimimerkillä tunnistautuva toimittaja on julkaissut kaksi kuvaa Shadow of the Tomb Raider -pelin testiajon tuloksista. Tomb Raider -kuvankaappauksissa PJ on sensuroinut näytönohjaimen tarkemman nimen, mutta hän paljasti Time Spy -tulosta esittelevässä twiitissään sen olevan RX 6800.

Kuvien mukaan Ryzen 5 3500X -prosessori ja Radeon RX 6800 -näytönohjain saisivat pelissä Ultra-grafiikka- ja High-säteenseuranta-asetuksin 80 FPS 1440p- ja 46 FPS 4K-resoluutiolla. WCCFtechin verrokkilukujen mukaan GeForce RTX 2080 Ti saisi samoilla asetuksilla 75 ja 40 FPS, kun RTX 3070 nettoaisi 74 ja 38 FPS. WCCFTechin tuloksissa on ollut käytössä selvästi nopeampi Ryzen 9 3900X -prosessori.

Lähteet: AMD, VideoCardz, WCCFTech (1), (2)

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Vuodon mukaan AMD:n tulevan Radeon RX 6800:n suorituskyky Shadow of the Tomb Raiderissa säteenseuranta High-asetuksilla GeForce RTX 2080 Ti:n ja RTX 3070:n selvällä erolla sekä 1440p- että 4K-resoluutioilla.
Ööö... jotain puuttuu tästä lauseesta.
 
Itse vähän yllättynyt että 6800 olisi peittomassa 3070 myös säteenseurannassa. TOistaiseksi pysyttelen vielä skeptisenä tämän suhteen ennen kuin tulee kunnolliset revikat :D
 
Itse vähän yllättynyt että 6800 olisi peittomassa 3070 myös säteenseurannassa. TOistaiseksi pysyttelen vielä skeptisenä tämän suhteen ennen kuin tulee kunnolliset revikat :D

Pitää muistaa että 3070 on kuitenkin eri piirin kortti (104) mitä 3080 ja 3090 ovat (102), kun taas 6800 sarjan kortit on kaikki samaa korttia (navi 21) vaan eri binnauksella ja poiskytketyillä CU:illa.

Navi 22:sta jonka luulisi olevan lähempänä 3070 tasoa ei vielä edes ole nähty.
 
"there are few things that need to be taken into the account such as the testing platform and DXR benchmark resolution (AMD did not clarify the resolution, hence we used a default one)"
-Videocardz
 
Hmm tosiaan jos noin kovaa tasoa niin miksei AMD sano mitään. Jokainen toimitettu 3080&3070 on pitkälti pois AMD:n myynnistä.
 
Hmm tosiaan jos noin kovaa tasoa niin miksei AMD sano mitään. Jokainen toimitettu 3080&3070 on pitkälti pois AMD:n myynnistä.
Ei ne ostajat siitä katoa että jotkut saavat korttinsa ostettua, siellä on jatkuvasti tulossa uusia ostajia tilalle.
(puhumattakaan siitä että tällä hetkellä kysyntä tulee ylittämään tarjonnan vielä pitkään ainakin GeForcejen osalta ja lähes varmasti myös Radeoneiden osalta vaikka niiden saatavuus olisikin parempaa)
 
Hmm tosiaan jos noin kovaa tasoa niin miksei AMD sano mitään. Jokainen toimitettu 3080&3070 on pitkälti pois AMD:n myynnistä.
Tilaus ja toimitus ovat eri asioita ja tällä hetkellä nVidian toimitusvarmuus on todella heikkoa tasoa.
 
Kannattaa tosiaan vielä kiinnittää huomiota että tuossa 1440p testissä on vaatimaton 73% gpu käyttöaste, eli prosessori rajoittaa menoa reilusti.
 
Tilaus ja toimitus ovat eri asioita ja tällä hetkellä nVidian toimitusvarmuus on todella heikkoa tasoa.

Joo se takia sanoin toimitettu, kun tilaukset voi peruttaa. Ja itse ainakin uskon että 6800XT tulee loppumaan todella nopeasti.
 
Kannattaa tosiaan vielä kiinnittää huomiota että tuossa 1440p testissä on vaatimaton 73% gpu käyttöaste, eli prosessori rajoittaa menoa reilusti.
Se, että GPU:n käyttöasteeksi raportoidaan <100% ei tarkoita että prosessori olisi pullonkaula, vaan syitä voi olla useita, myös GPU:ssa itsessään.
 
Ei ne ostajat siitä katoa että jotkut saavat korttinsa ostettua, siellä on jatkuvasti tulossa uusia ostajia tilalle.
(puhumattakaan siitä että tällä hetkellä kysyntä tulee ylittämään tarjonnan vielä pitkään ainakin GeForcejen osalta ja lähes varmasti myös Radeoneiden osalta vaikka niiden saatavuus olisikin parempaa)

Edelliseen lisäisin vielä että,
voi olla jopa viisasta että AMD antaa näiden kaikkein hätäisimpien/aggressiivisimpien F5-pommittajien ostaa Nvidia. Ne on niitä päätyönään testiohjelmia ajavia superkriittisiä teknofriikkejä jotka on myös, kaikella kunnioituksella, niitä kaikkein hankalimpia asiakkaita pikkunyansseineen ja pilkunviilauksineen joissa hyvin usein ei nähdä metsää puilta. Ja heitä on pieni marginaali kokonaispotentiaalista. Kuten Kaotik sanoi, raha tulee kuitenkin vasta massoista ja massat ei panikoi. Ne ostaa silloin kun on tarve.

Minusta AMD on hoitanut tämän markkinoinnin hyvin JOS kortteja on alussa kohtuullisen hyvin lyhyehköllä odotuksella saatavissa ja kortit on niin kilpailukykyisiä kun nyt vielä näyttää AMD:n mainosmateriaalin valossa.
 
Se, että GPU:n käyttöasteeksi raportoidaan <100% ei tarkoita että prosessori olisi pullonkaula, vaan syitä voi olla useita, myös GPU:ssa itsessään.

Pitäs saada joku testaamaan samalla prossulla joku 3080 kortti. Toistaiseksi anakin tuo peli on tykännyt ytimistä.
 
Saas nähdä 6800/6900 versioiden tehot sitten oikeesti. Hyvältä näyttää paperilla ja freesync monitori jo valmiina,missä Gsync toimii sinne päin. ATI rupeaa jo oikeasti kiinnostamaan pitkästä aikaa. Olin väärässä ,ei ne tehneetkään 3dfx:iä vuosikausien nöyryytyksistä huolimatta. AMD otti pienen siipiensä suojaan ja pistää kampoihin ,kuin koko perkele :)
 
Taitanee vielä tuo säteenseuranta kiihtyä entisestään mikäli käyttää AMD:n tulevia suorittimia. 1440p puoli on ainakin AMD:llä tuolla hintasegmentillä täysin hanskassa alustavien tietojen mukaan. Ehkä sitä ensi vuonna ottaa vielä tuon muistiväylä -kiihdytyksen käyttöön, kun päivittelee hieman suoritinta... saa säteenseurantaan vielä lisää vauhtia.

Hmm tosiaan jos noin kovaa tasoa niin miksei AMD sano mitään. Jokainen toimitettu 3080&amp;3070 on pitkälti pois AMD:n myynnistä.

No ne ei montaa 3080 tai 3070 taida olla. Suomeenkin tulevat kortit voi varmaan yhden käden sormilla laskea. Pääosa jälleenmyyjistä ilmoittaa suoraan, että vuoteen 2021 menee toimitukset.

Toisin sanoen ei siis mitään kiirettä AMD:llä. Vielä kerkiää ajureita hieman hiomaan ettei käy samallailla kuin Nvidialla, eli kortit kaatuilee kun ajurit on täysin sudet.
 
Edelliseen lisäisin vielä että,
voi olla jopa viisasta että AMD antaa näiden kaikkein hätäisimpien/aggressiivisimpien F5-pommittajien ostaa Nvidia. Ne on niitä päätyönään testiohjelmia ajavia superkriittisiä teknofriikkejä jotka on myös, kaikella kunnioituksella, niitä kaikkein hankalimpia asiakkaita pikkunyansseineen ja pilkunviilauksineen joissa hyvin usein ei nähdä metsää puilta. Ja heitä on pieni marginaali kokonaispotentiaalista.
Tervetuloa joukkoon rämpyttämään sitä F5

Toisin sanoen ei siis mitään kiirettä AMD:llä. Vielä kerkiää ajureita hieman hiomaan ettei käy samallailla kuin Nvidialla, eli kortit kaatuilee kun ajurit on täysin sudet.
Olet taas väärässä, kyse ei ollut ajureista.

3080 kaksi eikä 3090 ole kaatunut kertaakaan ja saa kellottaa niinpaljon kuin kulkee ja Strix biosilla kulkujakin hiukan jo on.
Laitatko linkin lähteeseen jossa kyse on ollut ajureista jotka on täysin sudet vai mutuilet ja provoilet huvikses?

No ne ei montaa 3080 tai 3070 taida olla. Suomeenkin tulevat kortit voi varmaan yhden käden sormilla laskea. Pääosa jälleenmyyjistä ilmoittaa suoraan, että vuoteen 2021 menee toimitukset.
Aika monta sormea saa olla jos meinaa niillä pystyä laskemaan..
2021 menee aivan kuten tulee menemään AMD.llä,ei niitä millään kaikille riitä.

3070 voi nytkin ostaa jos sellaisen haluaa,saldot eivät ole vielä nollassa.

Taitanee vielä tuo säteenseuranta kiihtyä entisestään mikäli käyttää AMD:n tulevia suorittimia. 1440p puoli on ainakin AMD:llä tuolla hintasegmentillä täysin hanskassa alustavien tietojen mukaan. Ehkä sitä ensi vuonna ottaa vielä tuon muistiväylä -kiihdytyksen käyttöön, kun päivittelee hieman suoritinta... saa säteenseurantaan vielä lisää vauhtia.
Ei se mene tuollai kun tuossa nyt mietit..
Tosin sen verran uusi ominaisuus että sitä voi luulla nopeastikkin väärin että mikä ja millai siihen mikäkin vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se tulee olemaan Ei oota Amd.llaki, kannattaa siis äkkiä tilata ettei tarvitse jäädä nuoleen näppejään tai ostamaan trokareilta.
Luulen(ja tiedän) että ei tule olemaan niin paljon ongelmia toimittaa noita 6000 sarjalaisia kun moni luulee(toivoo). Tuota 6800:sta saa ihan varmasti ja XT:kin hyvin. Toki moni Nvidian kortin omistava miettii kyllä kahteen kertaan sitä että vaihtaako leiriä vai ei. Toki itsekkin 3080 jonossa olevana mietin että josko sittenkin, kun tuo toisen koneen 5700XT on alun ajuriongelmien jälkeen toiminut vallan mainiosti. Houkuttais tuo 6800XT mutta kun aina on ollut molempien valmistajien kortit koneissa jotenkin ei sitä tahdo rikkoa. Aina ollut Intel/Nvidia kone ja AMD/AMD kone. Toki nyt on ristiin laitettu näyttis eli AMD/Nvidia(2070Super). Mutta jos pitää odottaa tammikuun loppuun tuota 3080:stä niin voipi olla että saa jäädää sitten se hommaamatta jos tuo 6800XT on niin kova miltä se nyt näyttää. Pitää odottaa Samsan testi ja tehdä päätös vasta sen jälkeen.
 
Tervetuloa joukkoon rämpyttämään sitä F5


Olet taas väärässä, kyse ei ollut ajureista.

3080 kaksi eikä 3090 ole kaatunut kertaakaan ja saa kellottaa niinpaljon kuin kulkee ja Strix biosilla kulkujakin hiukan jo on.
Laitatko linkin lähteeseen jossa kyse on ollut ajureista jotka on täysin sudet vai mutuilet ja provoilet huvikses?


Aika monta sormea saa olla jos meinaa niillä pystyä laskemaan..
2021 menee aivan kuten tulee menemään AMD.llä,ei niitä millään kaikille riitä.

3070 voi nytkin ostaa jos sellaisen haluaa,saldot eivät ole vielä nollassa.


Ei se mene tuollai kun tuossa nyt mietit..
Tosin sen verran uusi ominaisuus että sitä voi luulla nopeastikkin väärin että mikä ja millai siihen mikäkin vaikuttaa.
Jep. Ainakin Jimmsillä 3070:stä saa hintaan 779€! Eli ei ollenkaan sitä mitä piti...Piti olla hintaa rapia 529€ ja nyt yritetään nyhtää yli 250€ enemmän keskitason näyttiksestä! Eli ei ihme että joitain kortteja on vielä saatavilla kun ihmiset ei aivan tyhmiä kuitenkaan ole. Sama kun sulle kertois että nyt voit ostaa tämän 529€ telkkarin hintaan 779€! Ehkä jää ostamatta kun testeissä tuo FE on ehkä 2% hitaampi kun nuo Asuksen jne. muiden valmistamat kortit. Ei menny tämä Nvidian kusetus nyt ihan maaliin:)
 
Hmm tosiaan jos noin kovaa tasoa niin miksei AMD sano mitään. Jokainen toimitettu 3080&amp;3070 on pitkälti pois AMD:n myynnistä.

Eivät varmaan saa ulos sellaisia lukuja jotka ei rikkois "FASTEST GAMING OMG" viestiä, ja pelituki on varmaan tällä hetkellä aika suppea. NVIDIA sai lokaa niskaansa kun ei maksanut 100:lle pelikehittäjälle day1 tuesta ja irvailtiin kun RTX ei ollutkaan ON moneen kukauteen launchista, ehkä AMD ei halua samaa kohtaloa (joka lienee selvä, launchissa puhuttiin viidestä pelistä missä luultavasti kaikissa on RT ja sen lisäksi pitäisi olla 30 muuta jotka käyttää "jotain" FidelityFX:stä mutta tuskin säteenseurantaa kovinkaan monessa).
 
Tervetuloa joukkoon rämpyttämään sitä F5


Olet taas väärässä, kyse ei ollut ajureista.

3080 kaksi eikä 3090 ole kaatunut kertaakaan ja saa kellottaa niinpaljon kuin kulkee ja Strix biosilla kulkujakin hiukan jo on.
Laitatko linkin lähteeseen jossa kyse on ollut ajureista jotka on täysin sudet vai mutuilet ja provoilet huvikses?


Aika monta sormea saa olla jos meinaa niillä pystyä laskemaan..
2021 menee aivan kuten tulee menemään AMD.llä,ei niitä millään kaikille riitä.

3070 voi nytkin ostaa jos sellaisen haluaa,saldot eivät ole vielä nollassa.


Ei se mene tuollai kun tuossa nyt mietit..
Tosin sen verran uusi ominaisuus että sitä voi luulla nopeastikkin väärin että mikä ja millai siihen mikäkin vaikuttaa.

Eli kaatuilu alkoi:

Nvidia RTX 3080 crashes: what we know so far (Updated with statement from Nvidia)

Ja lopulta nvidia julkaisi ajurit, jotka korjasivat ongelman:

Tested: Nvidia's new drivers fix RTX 3080 crashes

Ilmeisesti sinulta on jäänyt täysin lukematta 3080 RTX:n uutiset ajureihin liittyen launchissa.

3070 ei kyllä löydy mistään liikkeestä Suomenmaasta tällä hetkellä siihen hintaan mihin lupasivat. 3080:n verrattuna sen lisäksi 3070 on yllättävän tuhnu sen lisäksi että on todella ylihintainen.

Ja siitä AMD:n uudesta SAM -ominaisuudesta sen verran että se todellakin boostaa myös RT:n nopeutta luonnollisesti kun AMD:llä ei ole RT:n laskemiseen näytönohjaimella mitään erillistä piiriä. Se että kuinka paljon käytännössä jää sitten nähtäväksi kun kortit ja uudet suorittimet tulee myyntiin ja revikat io-techiin.
 
Ja siitä AMD:n uudesta SAM -ominaisuudesta sen verran että se todellakin boostaa myös RT:n nopeutta luonnollisesti kun AMD:llä ei ole RT:n laskemiseen näytönohjaimella mitään erillistä piiriä.

Jaa? Onko RT todettu jotenkin erityisen muistiliikenneriippuvaiseksi jossain? En ainakaan itse ole nähnyt viitteitä tai väitteitä että SAM olisi jotain muuta kuin isompi ikkuna PCIe:n läpi GPU:n muistiin, jotenkin vaikea nähdä mitä erityisesti RTtä nopeuttavaa tuosta seuraisi. PCIe 3.0 vs 4.0 ei ainakaan mitään tajuntaa räjäyttävää tapahtunut (Controlissa 5% 1080p KitGurun 3080 testeissä), mutta tosiaan testejä odotellessa.
 
Jaa? Onko RT todettu jotenkin erityisen muistiliikenneriippuvaiseksi jossain? En ainakaan itse ole nähnyt viitteitä tai väitteitä että SAM olisi jotain muuta kuin isompi ikkuna PCIe:n läpi GPU:n muistiin, jotenkin vaikea nähdä mitä erityisesti RTtä nopeuttavaa tuosta seuraisi. PCIe 3.0 vs 4.0 ei ainakaan mitään tajuntaa räjäyttävää tapahtunut (Controlissa 5% 1080p KitGurun 3080 testeissä), mutta tosiaan testejä odotellessa.

Kun kyse on koko grafiikkapiirin suorituskykyä boostaavasta ominaisuudesta ja rdna2 arkkitehtuurissa RT:tä ei hoideta erillisellä piirillä (vaan samanaikaisesti gpu:lla), niin en usko että lukemat RT ja SAM -ominaisuus päällä ainakaan laskee huonompaan suuntaan tästä.

Tästä taidettiin mainita jossain techpowerupin videolla ohimennen.
 
Kun kyse on koko grafiikkapiirin suorituskykyä boostaavasta ominaisuudesta ja rdna2 arkkitehtuurissa RT:tä ei hoideta erillisellä piirillä (vaan samanaikaisesti gpu:lla), niin en usko että lukemat RT ja SAM -ominaisuus päällä ainakaan laskee huonompaan suuntaan tästä.

Tästä taidettiin mainita jossain techpowerupin videolla ohimennen.
Miksi korostat tuota ettei RT:tä hoideta erillisellä piirillä? Ei sitä hoideta erillisellä piirillä yhtään missään muuallakaan.
SAM ei ole mikään "koko grafiikkapiirin suorituskykyä boostaava ominaisuus" vaan PCI Expressin ominaisuus, joka antaa prosessorille pääsyn näytönohjaimen muistiin. Oletuksena se on 256 Mt, mutta tuon PCIe-ominaisuuden kautta sitä ikkunan kokoa voidaan muuttaa, kuten nyt AMD:n SAM:n tapauksessa on tehty.
 
Miksi korostat tuota ettei RT:tä hoideta erillisellä piirillä? Ei sitä hoideta erillisellä piirillä yhtään missään muuallakaan.

Esimerkiksi 3080 rtx: Under the hood, the RTX 3080 is powered by 8,704 CUDA Cores, 68 RT ray tracing cores.

Käsittääkseni RDNA2 arkkitehtuurissa ei erikseen mainittu montako RT corea kussakin mallissa on, mutta tämän nyt varmaan tiesitkin että miksi näin on.
 
Esimerkiksi 3080 rtx: Under the hood, the RTX 3080 is powered by 8,704 CUDA Cores, 68 RT ray tracing cores.

Käsittääkseni RDNA2 arkkitehtuurissa ei erikseen mainittu montako RT corea kussakin mallissa on, mutta tämän nyt varmaan tiesitkin että miksi näin on.
Ei ne millään erillisellä piirillä ole, vaan ne ovat yksiköitä GPU:n sisällä joita NVIDIA haluaa kutsua "RT-ytimiksi". AMD:lla on ihan vastaavasti Ray Accelerator -yksiköitä siellä GPU:n sisällä hoitamassa hommiaan. RTX 6800:ssa 60, 6800 XT:ssä 72 ja 6900 XT:ssä 80 (yksi per CU).
 
Esimerkiksi 3080 rtx: Under the hood, the RTX 3080 is powered by 8,704 CUDA Cores, 68 RT ray tracing cores.

Käsittääkseni RDNA2 arkkitehtuurissa ei erikseen mainittu montako RT corea kussakin mallissa on, mutta tämän nyt varmaan tiesitkin että miksi näin on.
Ei ne millään erillisellä piirillä ole, vaan ne ovat yksiköitä GPU:n sisällä joita NVIDIA haluaa kutsua "RT-ytimiksi". AMD:lla on ihan vastaavasti Ray Accelerator -yksiköitä siellä GPU:n sisällä hoitamassa hommiaan. RTX 6800:ssa 60, 6800 XT:ssä 72 ja 6900 XT:ssä 80 (yksi per CU).

1604401638540.png


Ihan yhtä "erillinen" kuin nvidialla.
 
Jaa? Onko RT todettu jotenkin erityisen muistiliikenneriippuvaiseksi jossain? En ainakaan itse ole nähnyt viitteitä tai väitteitä että SAM olisi jotain muuta kuin isompi ikkuna PCIe:n läpi GPU:n muistiin, jotenkin vaikea nähdä mitä erityisesti RTtä nopeuttavaa tuosta seuraisi. PCIe 3.0 vs 4.0 ei ainakaan mitään tajuntaa räjäyttävää tapahtunut (Controlissa 5% 1080p KitGurun 3080 testeissä), mutta tosiaan testejä odotellessa.
toivottavasti saadaan hyvin lisää kelloja niin rt nopeutuu myös!.
tuo testi jos oli 6800 ei xt niin xt .ssä on kuitenkin 12 RA lisää...hep!
 
toivottavasti saadaan hyvin lisää kelloja niin rt nopeutuu myös!.
tuo testi jos oli 6800 ei xt niin xt .ssä on kuitenkin 12 RA lisää...hep!
SAM:lla ei ole mitään tekemistä kellotaajuuksien kanssa, sekoitat nyt "Rage"-tilaan mikä kuulemma käytännössä nostaa tehonkulutusrajaa aavistuksen
 
Kun kyse on koko grafiikkapiirin suorituskykyä boostaavasta ominaisuudesta ja rdna2 arkkitehtuurissa RT:tä ei hoideta erillisellä piirillä (vaan samanaikaisesti gpu:lla), niin en usko että lukemat RT ja SAM -ominaisuus päällä ainakaan laskee huonompaan suuntaan tästä.

Mukava nähdä että AMD:n markkinointiosastokin osuu joskus niin hyvin että sumua riittää tekniikkafoorumilaisten silmille asti.

Tämänhetkisen tiedon mukaan:

Smart Access Memory - isompi "reikä" PCIe:n läpi GPU:n muistiin
Rage Mode - Tehorajoituksen jousto
Infinity Cache - tämä vaikuttaa olevan yksinkertaisesti iso L3 kakku (joita ei kai yleisesti GPU:lla ole ollenkaan)

Ei tarvitse kristallipalloa että voi arvata että jokainen tuo jonkun (pienen) prosenttiosuuden lisää suorituskykyä vaihdellen pelistä toiseen. Mitään rakettitiedettä suurempaa mystiikkaa ei silti vaikuta syntyneen, vaikka markkinoinnilla hienot nimet onkin.
 
Mukava nähdä että AMD:n markkinointiosastokin osuu joskus niin hyvin että sumua riittää tekniikkafoorumilaisten silmille asti.

Tämänhetkisen tiedon mukaan:

Smart Access Memory - isompi "reikä" PCIe:n läpi GPU:n muistiin
Rage Mode - Tehorajoituksen jousto
Infinity Cache - tämä vaikuttaa olevan yksinkertaisesti iso L3 kakku (joita ei kai yleisesti GPU:lla ole ollenkaan)

Ei tarvitse kristallipalloa että voi arvata että jokainen tuo jonkun (pienen) prosenttiosuuden lisää suorituskykyä vaihdellen pelistä toiseen. Mitään rakettitiedettä suurempaa mystiikkaa ei silti vaikuta syntyneen, vaikka markkinoinnilla hienot nimet onkin.
Jokainen kun tuo sen 3-5%, niin äkkiä ollaan 10-15% lisää tehoa siellä,missä tarvitaan.
AMD tykkää selvästi näistä välimuistiratkaisuista ja kun ne näyttää vaikuttavan aika osuvilta ratkaisuilta.
 
Edelliseen lisäisin vielä että,
voi olla jopa viisasta että AMD antaa näiden kaikkein hätäisimpien/aggressiivisimpien F5-pommittajien ostaa Nvidia. Ne on niitä päätyönään testiohjelmia ajavia superkriittisiä teknofriikkejä jotka on myös, kaikella kunnioituksella, niitä kaikkein hankalimpia asiakkaita pikkunyansseineen ja pilkunviilauksineen joissa hyvin usein ei nähdä metsää puilta. Ja heitä on pieni marginaali kokonaispotentiaalista. Kuten Kaotik sanoi, raha tulee kuitenkin vasta massoista ja massat ei panikoi. Ne ostaa silloin kun on tarve.

Toisaalta nuo ostajat ovat ne jotka niitä kalliita kortteja ostavat, suuri massa ei osta RTX 3090:aa tai 6900XT:tä. Eli kyllä ne kaupat jäävät AMD:ltä kokonaan sivuun, olettaen että on edes mitä myydä - tällä hetkellähän ei ole mitään takeita että noita edes saa kaupoista lähiaikoina. Kyseessä on kuitenkin vielä vaporware ennen kuin niitä nähdään oikeasti kaupoissa.

Mitä taas tulee RT-suorituskykyyn, niin suhtaudun edelleen varauksella. RDNA2 on myös Xbox Series X:ssä (ja PS5:ssa) ja jostain syystä sitä ominaisuutta ei mainosteta sielläkään, eikä kovin innostuneesti useimmat firmat ole sitä kommentoineet. Tästä hieman nousee epäilys olisiko siinä toteutuksessa jotain pielessä, kun kukaan ei halua AMD:ltä, Microsofilta, Sonylta tai pelifirmoista puhua RDNA2:n RT-tuesta.
 
Ei ne millään erillisellä piirillä ole, vaan ne ovat yksiköitä GPU:n sisällä joita NVIDIA haluaa kutsua "RT-ytimiksi". AMD:lla on ihan vastaavasti Ray Accelerator -yksiköitä siellä GPU:n sisällä hoitamassa hommiaan. RTX 6800:ssa 60, 6800 XT:ssä 72 ja 6900 XT:ssä 80 (yksi per CU).

Nvidian erikseen ilmoitettu RT corejen määrä piirillä (josta cuda coret on ilmoitettu erikseen) ja AMD:n CU:t ei kyllä edelleenkään ole sama asia, mutta ihan miten vain.
 
Nvidian erikseen ilmoitettu RT corejen määrä piirillä (josta cuda coret on ilmoitettu erikseen) ja AMD:n CU:t ei kyllä edelleenkään ole sama asia, mutta ihan miten vain.
Ei samat,mutta erilliset RA yksiköt näkyy die kuvassa kuitenkin.
 
Mukava nähdä että AMD:n markkinointiosastokin osuu joskus niin hyvin että sumua riittää tekniikkafoorumilaisten silmille asti.

Tämänhetkisen tiedon mukaan:

Smart Access Memory - isompi "reikä" PCIe:n läpi GPU:n muistiin
Rage Mode - Tehorajoituksen jousto
Infinity Cache - tämä vaikuttaa olevan yksinkertaisesti iso L3 kakku (joita ei kai yleisesti GPU:lla ole ollenkaan)

Ei tarvitse kristallipalloa että voi arvata että jokainen tuo jonkun (pienen) prosenttiosuuden lisää suorituskykyä vaihdellen pelistä toiseen. Mitään rakettitiedettä suurempaa mystiikkaa ei silti vaikuta syntyneen, vaikka markkinoinnilla hienot nimet onkin.

Juu toki pelkkää silmänlumettahan tämä on ja mitään suorituskyky lisää ei ole luvassa. AMD vain vitsailee tämmöisillä 10% teholisillä eikä ne oikeasti vaikuta mihinkään... Ei mutta oikeasti vaikka tekeekin mieli saivarrella asioiden nimistä ja termeistä vaikka AMD vetääkin taas pidemmän korren, niin ei nyt tarvitse olla niin pipo kireällä.

Ja mitä väliä sillä on mitä väylää pitkin laskentateho lisääntyy, kun se jokatapauksessa päivän päätteeksi tulee nostamaan ruudunpäivityksiä, oli sitten RT päällä tai ei? Näin tulee kuitenkin jokatapauksessa käymään tulevissa AMD/AMD -kokoonpanoissa.
 
Nvidian erikseen ilmoitettu RT corejen määrä piirillä (josta cuda coret on ilmoitettu erikseen) ja AMD:n CU:t ei kyllä edelleenkään ole sama asia, mutta ihan miten vain.
Öö, wat? Sieltä voidaan ilmoittaa erikseen vaikka jok'ikinen transistori, se on vain semantiikkaa siitä miten mikäkin valmistaja haluaa mitäkin kutsua ja mitä lukuja ilmoittaa.
RT-yksiköt, oli ne AMD:n Ray Acceleratoreita tai NVIDIAn RT coreja, ovat vain yksiköitä muiden joukossa grafiikkapiirin sisällä ja kummassakin tapauksessa nimenomaan osana itse "grafiikkaydintä" eikä "ulkopuolella" kuten vaikka mediayksiköt jne.
Jos se helpottaisi asian hahmottamista, kun ne jaetaan "vastaaviin elementteihin"?
AMD: WGP sisältää kaksi Compute Unit -yksikköä. CU sisältää joukon Stream-prosessoreita, Ray Accelerator -yksikön ja teksturointi-yksiköitä (sekä tietenkin rekistereitä, välimuisteja jne)
NVIDIA: TPC sisältää kaksi Streaming Multiprocessor -yksikköä. SM sisältää joukon CUDA-ytimiä, Tensori-yksiköitä, teksturointiyksiköitä ja RT core -yksikön (sekä tietenkin rekistereitä, välimuisteja jne)
 
Mitä taas tulee RT-suorituskykyyn, niin suhtaudun edelleen varauksella. RDNA2 on myös Xbox Series X:ssä (ja PS5:ssa) ja jostain syystä sitä ominaisuutta ei mainosteta sielläkään, eikä kovin innostuneesti useimmat firmat ole sitä kommentoineet. Tästä hieman nousee epäilys olisiko siinä toteutuksessa jotain pielessä, kun kukaan ei halua AMD:ltä, Microsofilta, Sonylta tai pelifirmoista puhua RDNA2:n RT-tuesta.

Nyt täytyy sanoa että en tiedä mitä tästä RT perffistä ajatella. AMD demosi RDNA2 korttia Zen3 julkkarissa. Internet oli sitä mieltä että "aivan varmasti tehokkain mitä on", mutta kas kummaa, ei ollutkaan. Muutenkin AMD tuntunut pelaavan nyt "silence is golden" peliä eikä turhia spoilereita huudella vanhaan tapaan. Normaalisti sanoisin että jätetään huutelematta kun ei ole mitään mitä huudella, mutta tässä tapauksessa en tiedä enää mitä ajatella. Myös moni asioita perillä oleva on ilmaissut myös sen että RT perffi saattaa sopivalla pienellä optimoinnilla tuplaantua. Ei siis mitään takeita siitä että nuo 2kk vanhat tulokset, jotka AMD on footnoteen piilottanut, olisi millään tapaa valideja enää nykyään tai tulevissa peleissä. Sopisi melkein paremmin kuvaan että tahallaan jätetään tuollainen huono tulos näkyviin. :D

E: ja siis en nyt odota mitään tuplautumista noihin, mutta pointti siitä että ajuri vaikutta todella paljon tuloksiin/nopeuteen.
 
Toisaalta nuo ostajat ovat ne jotka niitä kalliita kortteja ostavat, suuri massa ei osta RTX 3090:aa tai 6900XT:tä. Eli kyllä ne kaupat jäävät AMD:ltä kokonaan sivuun, olettaen että on edes mitä myydä - tällä hetkellähän ei ole mitään takeita että noita edes saa kaupoista lähiaikoina. Kyseessä on kuitenkin vielä vaporware ennen kuin niitä nähdään oikeasti kaupoissa.
Edelleen, ei se kortteja ostava porukka ole mikään rajattu joukko, vaan jatkuvasti elävä massa mihin tulee jatkuvasti lisää väkeä. Se ei myöskään ole sidottu millään muotoa näytönohjainten julkaisuaikatauluihin vaan lähinnä vuosineljänneksiin (ihmiset ostavat heikommin keväällä kun kesä edessä ja hyvin syksyllä kun on talvi tulossa, joulut sun muut.
Mitä taas tulee RT-suorituskykyyn, niin suhtaudun edelleen varauksella. RDNA2 on myös Xbox Series X:ssä (ja PS5:ssa) ja jostain syystä sitä ominaisuutta ei mainosteta sielläkään, eikä kovin innostuneesti useimmat firmat ole sitä kommentoineet. Tästä hieman nousee epäilys olisiko siinä toteutuksessa jotain pielessä, kun kukaan ei halua AMD:ltä, Microsofilta, Sonylta tai pelifirmoista puhua RDNA2:n RT-tuesta.
AMD on esitellyt RDNA2:n RT:tä toiminnassa, luvannut kertoa lisää ennen julkaisua ja erikseen varmistanut että kaikki DXR:ää tai standardin mukaista Vulkan RT:tä (ts ei NVIDIAn omaa laajennosta) käyttävät pelit toimivat.
Microsoft on esitellyt useita pelejä RT-tuella XSX:llä
Sony on esitellyt useita pelejä RT-tuella PS5:llä
Ulkopuoliset studiot ovat esitelleet useita pelejä RT-tuella XSX:llä, PS5:llä ja PC:llä RDNA2:lla.

Se, ettei ole julkaistu vielä mitään 3DMark tms tulosta ei tarkoita, ettei siitä puhuta tai haluttaisi puhua.
 
Juu toki pelkkää silmänlumettahan tämä on ja mitään suorituskyky lisää ei ole luvassa. AMD vain vitsailee tämmöisillä 10% teholisillä eikä ne oikeasti vaikuta mihinkään... Ei mutta oikeasti vaikka tekeekin mieli saivarrella asioiden nimistä ja termeistä vaikka AMD vetääkin taas pidemmän korren, niin ei nyt tarvitse olla niin pipo kireällä.

Eipäs nyt suututa ja laiteta toisen suuhun sammakoita. Kuten totesin kaikki listaamani teknologiat tuovat nopeuslisän (versus ilman niitä, luonnollisesti). Enkä tiedä mitä korsia tässä ollaan vetelemässä, olkiukkojakaan ei nyt vielä hirveästi tainnut tähän ketjuun ilmestyä.

Ja mitä väliä sillä on mitä väylää pitkin laskentateho lisääntyy, kun se jokatapauksessa päivän päätteeksi tulee nostamaan ruudunpäivityksiä, oli sitten RT päällä tai ei? Näin tulee kuitenkin jokatapauksessa käymään tulevissa AMD/AMD -kokoonpanoissa.

Olen kiinnostunut teknologioista ja niiden hyödyntämisestä, joten minulle henkilökohtaisesti ei ole sama mitä väylää pitkin laskentateho saavutetaan. Varsinkin RT tehot kiinnostaa, ja siksi alkuperäinen väite herätti kiinnostusta kun omaan tietoon ei ole syytä olettaa että SAM mitenkään vaikuttaisi RT tehoon ottaen huomioon minkälainen teknologia se on.

Ilmeisesti väite ei sitten ollutkaan että säteenseuranta nopeutuisi vaan että ruudunpäivitys nopeutuu kun SAM napsautetaan päälle. Jälkimmäiseen yhdyn, ensimmäistä epäilen.
 
Microsoft on esitellyt useita pelejä RT-tuella XSX:llä

Ainoastaan Watch Dogs Legion taitaa olla esitelty ja sekin Ubisoftin toimesta? Sen sijaan MS:ltä Mark Grossman (heidän pääarkkitehtinsa) on sanonut ettei RT:llä ole XSX:ssä suurta roolia (Hot Chipsissä). Eli ainakaan silloin hän ei uskonut sillä olevan paljoakaan merkitystä. Samoin Halon developerit ovat vain sanoneet RT:stä XSX:ssä että "katsotaan".

Mitkä ne useat pelit ja suuret mainokset siis ovat? Tuo ei ole muuten MS:n oma studion tekele, mikä MS:n oman studion käyttää RT:tä? Ehkä jopa Minecraft viimein (onko tuotakaan edes vielä varmistettu) ?

Sony on esitellyt useita pelejä RT-tuella PS5:llä

Spider-Manissa RT-moodi muuten puolittaa fps:t. Onko muita pelejä joissa se on (mainitsit useamman)? Esim. Demon Souls ei aio PS5:ssa käyttää RT:tä.
 
Ainoastaan Watch Dogs Legion taitaa olla esitelty ja sekin Ubisoftin toimesta? Sen sijaan MS:ltä Mark Grossman (heidän pääarkkitehtinsa) on sanonut ettei RT:llä ole XSX:ssä suurta roolia (Hot Chipsissä). Eli ainakaan silloin hän ei uskonut sillä olevan paljoakaan merkitystä. Samoin Halon developerit ovat vain sanoneet RT:stä XSX:ssä että "katsotaan".

Mitkä ne useat pelit ja suuret mainokset siis ovat? Tuo ei ole muuten MS:n oma studion tekele, mikä MS:n oman studion käyttää RT:tä? Ehkä jopa Minecraft viimein (onko tuotakaan edes vielä varmistettu) ?
Minecraftia on demottu jo ajat sitten nimenomaan XSX:llä RT-versiona.
Bright Memory on tulossa Xboxille RT-tuen kera, samoin Forza ja muistaakseni muutamaa muukin on trailerin verran jo demottu.
Laskin kuitenkin ajatuksissani nuo multiplattaripelitkin "MS:n" ja "Sonyn" esittelemiin, olisi pitänyt erikseen pistää kai kolmansien osapuolten peleistä maininnat niille alustoille. Näistä on ainakin Xboxille muistaakseni varmistettu Cyberpunk, Fortnite, CoD ja tuo Legion RT-tuen kera.

Spider-Manissa RT-moodi muuten puolittaa fps:t. Onko muita pelejä joissa se on (mainitsit useamman)? Esim. Demon Souls ei aio PS5:ssa käyttää RT:tä.
Seuraava Gran Turismo, Ratchet & Clank ja Resident Evil nyt tulee heti mieleen ainakin
 
Viimeksi muokattu:
RTX 3070 tasolle pääseminen ei vielä ole mikään kummoinen saavutus:

1604416080185.png
 
Mitä taas tulee RT-suorituskykyyn, niin suhtaudun edelleen varauksella. RDNA2 on myös Xbox Series X:ssä (ja PS5:ssa) ja jostain syystä sitä ominaisuutta ei mainosteta sielläkään, eikä kovin innostuneesti useimmat firmat ole sitä kommentoineet. Tästä hieman nousee epäilys olisiko siinä toteutuksessa jotain pielessä, kun kukaan ei halua AMD:ltä, Microsofilta, Sonylta tai pelifirmoista puhua RDNA2:n RT-tuesta.

Ehkä suurempaa massaa (kuten minua) ei vaan yksinkertaisesti vielä kiinnosta RT-suorituskyky, kun harva peli sitä tukee edes PC:llä. Moni konsolipelaaja tuskin on siitä kuullut kuin ohimennen, joten miksi tuollaisesta nyt alkaa paukutella henkseleitä jos menee kuuroille korville. Jos itse olisin konsolimiehiä, niin olisin ehkä enemmän innoissani siitä että tulevilla konsoleilla on sekä 60FPS että 120FPS pyöriviä pelejä.

Katsellaan sitä RT tavaraa sitten kun pelit sitä oikeasti laajassa mittakaavassa tukevat. Eiköhän se paras mainostus ole ne aidosti "next-gen" konsolipelit, eikä turhat mainoslöpinät.
 
Tuo uusi 3DMarkin feature testi ei kuvasta kovin hyvin pelisuorituskykyä. Denoisingin osuus frametimestä tämänhetkisissä RT-peleissä on merkittävä ja sitä tuo testi ei testaa.

Uudet Radeonit voivat periaatteessa pärjätä RT-peleissä ihan hyvin vaikka tuo raaka RT-suorituskyky olisikin vähän kilpailijaa takana.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 669
Viestejä
4 495 554
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom