Ensimmäisenä valmistajana analogisia kytkimiä näppäimistössä käyttänyt Wooting julkaisi 60-prosenttisen näppäimistön

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 233
615afbe3bda6a3d9f1fb4f83_Wooting-60HE-p-800.png

Wooting nousi tunnetuksi vuonna 2016 esiteltyään markkinoiden ensimmäisen analogisilla kytkimillä varustetun näppäimistön, joka rahoitettiin Kickstarter-palvelussa. Nyt yritys on julkaissut oman kataloginsa ensimmäisen 60 prosenttista näppäimistöasettelua hyödyntävän Wooting 60HE -näppäimistön, joka alkuperäisen mallin tavoin tulee myyntiin joukkorahoitteisena, mutta tällä kertaa rahoitus tapahtuu valmistajan omilla kotisivuilla ja tavoitteet tulivatkin täyteen alle 12 tunnissa julkistuksesta.

Wooting 60HE:n joukkorahoitukseen voi vielä toistaiseksi osallistua edullisimmillaan 154,99 euron hintaan, mutta joukkorahoituskampanjan jälkeen hinta nousee 169,99 euroon. Toimitukset näppäimistöllä alkavat vuoden 2022 toisella neljänneksellä. Näppäimistö on saatavilla myös ISO-Nordic-näppäinasettelulla, mutta tällöin näppäinhattujen materiaalina on tyydyttävä ABS-muoviin PBT:n sijaan.

Lähde: Wooting
 
Viimeksi muokattu:
Analoginen kytkin? Mitä mahtaa tarkoittaa tässä yhteydessä, vai onko näppäimissä paineen tunnistus?
 
Analoginen kytkin? Mitä mahtaa tarkoittaa tässä yhteydessä, vai onko näppäimissä paineen tunnistus?
Tarkoittaa ihan sitä että 0/1 sijasta kytkin tarjoaa analogisen alueen 0...1 ihan kuin vaikka kaasupoljin tai liipasimet ohjaimessa. Analogisen alueen hyödyntäminen vaatii softalta tukea.
 
Sitten vain odottelemaan että joku tekee näppäinasetelman jolla pianon koskettimet kuvautuu näppäimistölle ja ei kun soittamaan. Ihan äkkiä en keksi mihin paineentunnistusta voisi näppäimistössä käyttää, koska liikerata on niin lyhyt että vaatii melkoisen hienomotoriikan käyttäjältä.
 
Sitten vain odottelemaan että joku tekee näppäinasetelman jolla pianon koskettimet kuvautuu näppäimistölle ja ei kun soittamaan. Ihan äkkiä en keksi mihin paineentunnistusta voisi näppäimistössä käyttää, koska liikerata on niin lyhyt että vaatii melkoisen hienomotoriikan käyttäjältä.
Eikö tuon pianonkosketinefektin saisi jotekin aikaiseksi sopivalla näppäinvalaistuksella?
 
Ekoissa Wootingin näppiksissä näppäimen liikerataa mitattiin laserilla ja uudemmissa hall antureilla. Mulla on toi eka malli, analogi tilassa se esittäytyy xbox tms peliohjaimena ja monessa pelissä tuli ongelma etteivät ne hyväksyneet peliohjaimen ja hiiren yhtäaikaista käyttöä. Tähän päälle tuo lyhyt liikerata, ehkä jossain FPS peleissä se olisi tuonut pikkaisen lisää mutta näissä oli just tuo hiiri ongelma. Esim. auton ohjaamiseen taas huono.

Normi tilassa tuossa saa määritettyä myös liikeradan missä kohtaa näppäin ottaa kiinni ja rgbt settarit tallentuvat näppäimistöön.
 
Tekniikka mahdollistaa myös kytkeytymispisteen säätämisen yksilöllisten mieltymysten mukaiseksi. Vahinkopainalluksiakin saa pois asettamalla esim. windowsnäppäimen kytkeytymisen tapahtuvan vasta täysin pohjatessa, jos ei halua kyseistä nappia kokonaan disabloida. Näyttävät mainostavan myös dynaamista kytkeytymispistettä, jossa aina kun näppäintä nostaa hystereesin verran ylös, sen voi uudestaan aktivoida painamalla hystereesin verran alaspäin riippumatta näppäimen absoluuttisesta painallussyvyydestä. Kuulostaa ihan kokeilemisen arvoiselta idealta. MIDI tuki olisi kans mielenkiintoinen, mutta ei näytä olevan tuettuna, tai sit en osaa lukea.
 
koska liikerata on niin lyhyt että vaatii melkoisen hienomotoriikan käyttäjältä.
Tähän päälle tuo lyhyt liikerata,

Liikerataan viitannut useampi kirjoittaja, onko näissä sitten tuo tuntovaste suora/onneton, eli joutuu oikeasti sitä liikettä miettiin, eikä homma toimi ns voimalla.

Eikä siis käyttökokemuksena enemmänkin voiman mittaamista (millä sitä nappia painaa)

Jos voima niin alla kerroituilla näppiksen ominaisuuksilla olisi ihan taviskäyttäjällekkin lisäarvoa.
Jos vielä saisi sen että normi haluttu painallus, yksi merkki, ja voimakkaampi pidempi painalus toisto jos vielä nopeuskin voiman mukaan.

Tekniikka mahdollistaa myös kytkeytymispisteen säätämisen yksilöllisten mieltymysten mukaiseksi. Vahinkopainalluksiakin saa pois asettamalla esim. windowsnäppäimen kytkeytymisen tapahtuvan vasta täysin pohjatessa, jos ei halua kyseistä nappia kokonaan disabloida. Näyttävät mainostavan myös dynaamista kytkeytymispistettä, jossa aina kun näppäintä nostaa hystereesin verran ylös, sen voi uudestaan aktivoida painamalla hystereesin verran alaspäin riippumatta näppäimen absoluuttisesta painallussyvyydestä. Kuulostaa ihan kokeilemisen arvoiselta idealta. MIDI tuki olisi kans mielenkiintoinen, mutta ei näytä olevan tuettuna, tai sit en osaa lukea.
 
Pyöreästi 6 bitin dynamiikalla ei kyllä hirveästi tehdä mitään järkevää. @pomk idea säädettävästä näppäintuntumasta voisi olla ihan toimiva, mutta en kyllä siitä maksaisi 200€. Onko jossain kerrottu onko näppäimen jousivakio lineaarinen vai jollakin tavalla progressiivinen?
 
Pyöreästi 6 bitin dynamiikalla ei kyllä hirveästi tehdä mitään järkevää. @pomk idea säädettävästä näppäintuntumasta voisi olla ihan toimiva, mutta en kyllä siitä maksaisi 200€. Onko jossain kerrottu onko näppäimen jousivakio lineaarinen vai jollakin tavalla progressiivinen?
Lineaarinen taitaa olla, painallusvoima on alussa 40cN ja lopussa 60cN. Kuvien perusteella näyttäisi siltä että perus MX yhteensopivat jouset eivät sovi tilalle.

joutuu oikeasti sitä liikettä miettiin, eikä homma toimi ns voimalla.
Lineaarisella jousellahan se nimenomaan on aina että voima->painallussyvyys menee lineaarisessa suhteessa, eli siis mitä kovempaa painat niin sitä syvemmälle kytkin painuu. Pohjaamisen jälkeen lisättyä voimaa ei tietenkään voida havaita. 60cN pohjausvoima on aika tyypillinen mitä mekaanisiin näppiksiin tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Siis vanhassa oli punaiset, siniset ja mustat kytkimet mitkä vastasivat tuntumaltaan perus cherry vastaavia, uudesta HE kytkimestä en osaa sanoa mutta perus lineaarikytkintä sekin mielestäni vastaa. Näppis osaa sitten mitata kuinka syvälle sitä näppäintä on painettu, analogi tilassa esim. A napin liikerata voisi esittää ohjaimen analogi tatin liikettä keskeltä vasemmalle jne.
 
Kyllähän tuolle olisi käyttöä aika monessa hitaampitahtisessa pelissä, esim. niin että hahmon kävelyvauhti riippuu siitä kuinka näppäintä painaa. Monessa pelissä ärsyttää kun ukko ravaa liian lujaa vaikkapa silloin, kun pitäisi kävellä NPC-hahmon perässä/rinnalla. Joutuu sitten ottamaan lyhyitä spurtteja ja pysähtelemään. Samoin vaikka Mafiassa tai GTA:n single playerissa tai RP-serverillä olisi kiva, että autolla voisi ajaa puolikaasulla sen sijaan, että kaasunäppäintä pitää naputella jatkuvasti jos ei halua ajaa täysillä.
Vaatii toki softatuen peliltä ettei tule ylempänä mainitun kaltaisia ongelmia ohjaintuen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 650
Viestejä
4 494 727
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom