finWeazel
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
- Liittynyt
- 15.12.2019
- Viestejä
- 8 998
Unreal Engine 5:n (UE5) ympärillä on ollut pöhinää ja demoja, mutta pelit ovat puuttuneet. UE5:n isot uudet ominaisuudet liittyvät valaistuksen laskemiseen reaaliajassa (Lumen) ja rajattoman geometriarkkuuden ja automaattisen LOD:in luontiin (Nanite). Toki UE5:ssa on muitakin uusia ominaisuuksia kuten parempi tuki peliassettien striimaamiseen levyltä tarpeen mukaan ja DLSS/FSR2 kilpailija Temporal Super Resolution (TSR). Lähteissä on kuvattu uusia ominaisuuksia tarkemmin.
Fortnite Chapter 4 on ensimmäinen iso Unreal Engine 5:een pohjautuva peli. Fortnite tarjoaa hyvän mahdollisuuden grafiikan ja suorituskyvyn vertailuun vanhan UE4 ja uuden Fortniten käyttämän UE5.1 pelimoottorin välillä. Iso uusi UE 5.1 ominaisuus on dynaaminen ja animoitu geometria mitä ensimmäinen UE5 versio ei tukenut. Dynaamista geometriaa tarvitaan muun muassa animoitujen kasvien tekemiseen. Dynaamisen geometrian puute oli yksi isoimmista UE5:n puutteista verrattuna UE4:een. UE 5.1 on saanut myös kasan suorituskykyoptimointeja joiden ansiosta next gen konsoleilla ja entistä useammilla PC-kokoonpanoilla saadaan huomattavan vakaa 60fps moodi käyttöön.
lähde: The Next Generation of Fortnite Battle Royale is Powered by Unreal Engine 5.1
Digital Foundrylta on tulossa tarkempi katsaus Fortnite Chapter 4:en tarjoamiin grafiikkaparannuksiin
Yhden Unreal Enginen kehittäjän twiittejä ja vertailuja UE4 vs. UE5 Fortnitessa
Unreal Engine 5.1 julkaisumateriaali: Unreal Engine 5.1 is now available—find out what’s new!
--------------------------------
Allekirjoittaneen hihasta revittyä kommenttia. Teoriassa UE5:n pitäisi nopeuttaa ja halventaa pelikehitystä, koska pelin mukana voidaan julkaista alkuperäiset geometriat ja taiteilijoiden ei tarvitse käyttää aikaa LOD-tasojen tekemiseen käsin. Myös dynaamisen valaistuksen pitäisi nopeuttaa ja halventaa pelikehitystä, koska artistit eivät joudu käsin optimoimaan valo probejen paikkoja ja odottamaan valastuksen leipomista tekstuureihin. Oletettavasti jotain uutta työtäkin joudutaan tekemään, kuten optimoimaan assettien kokoa. Pelien asennuskokoa ei voi kasvattaa rajattomasti. Mielenkiinnolla odotan GDC-esityksiä siitä miten pelikehittäjät ovat ottaneet UE5:n vastaan, mitkä ovat pelimoottorin hyviä puolia ja mitkä huonoja.
Fortnite Chapter 4 on ensimmäinen iso Unreal Engine 5:een pohjautuva peli. Fortnite tarjoaa hyvän mahdollisuuden grafiikan ja suorituskyvyn vertailuun vanhan UE4 ja uuden Fortniten käyttämän UE5.1 pelimoottorin välillä. Iso uusi UE 5.1 ominaisuus on dynaaminen ja animoitu geometria mitä ensimmäinen UE5 versio ei tukenut. Dynaamista geometriaa tarvitaan muun muassa animoitujen kasvien tekemiseen. Dynaamisen geometrian puute oli yksi isoimmista UE5:n puutteista verrattuna UE4:een. UE 5.1 on saanut myös kasan suorituskykyoptimointeja joiden ansiosta next gen konsoleilla ja entistä useammilla PC-kokoonpanoilla saadaan huomattavan vakaa 60fps moodi käyttöön.
NANITE
Nanite provides highly-detailed architectural geometry. Specifically, buildings are rendered from millions of polygons in real time, and each brick, stone, wood plank, and wall trim is modeled.
Natural landscapes are highly-detailed too. Individual trees have around 300,000 polygons, and each stone, flower, and blade of grass is modeled.
LUMEN
Lumen reflections provide high-quality ray traced reflections on glossy materials and water.
Also, Lumen provides real-time global illumination at 60 FPS. You’ll see beautiful interior spaces with bounce lighting, plus characters reacting to the lighting of their surroundings. (For example, red rugs may bounce red light onto your Outfit.) Also, Outfits that have emissive (a.k.a. glowing) qualities will scatter light on nearby objects and surfaces.
VIRTUAL SHADOW MAPS
Virtual Shadow Maps allow for highly detailed shadowing. Each brick, leaf, and modeled detail will cast a shadow, and character self-shadowing is extremely accurate. This means that things like hats and other small details on characters will also cast shadows.
TEMPORAL SUPER RESOLUTION (TSR)
Temporal Super Resolution is an upgrade over Temporal Anti-Aliasing in Fortnite, and allows for high-quality visuals at a high framerate.
lähde: The Next Generation of Fortnite Battle Royale is Powered by Unreal Engine 5.1
Digital Foundrylta on tulossa tarkempi katsaus Fortnite Chapter 4:en tarjoamiin grafiikkaparannuksiin
Yhden Unreal Enginen kehittäjän twiittejä ja vertailuja UE4 vs. UE5 Fortnitessa
Unreal Engine 5.1 julkaisumateriaali: Unreal Engine 5.1 is now available—find out what’s new!
--------------------------------
Allekirjoittaneen hihasta revittyä kommenttia. Teoriassa UE5:n pitäisi nopeuttaa ja halventaa pelikehitystä, koska pelin mukana voidaan julkaista alkuperäiset geometriat ja taiteilijoiden ei tarvitse käyttää aikaa LOD-tasojen tekemiseen käsin. Myös dynaamisen valaistuksen pitäisi nopeuttaa ja halventaa pelikehitystä, koska artistit eivät joudu käsin optimoimaan valo probejen paikkoja ja odottamaan valastuksen leipomista tekstuureihin. Oletettavasti jotain uutta työtäkin joudutaan tekemään, kuten optimoimaan assettien kokoa. Pelien asennuskokoa ei voi kasvattaa rajattomasti. Mielenkiinnolla odotan GDC-esityksiä siitä miten pelikehittäjät ovat ottaneet UE5:n vastaan, mitkä ovat pelimoottorin hyviä puolia ja mitkä huonoja.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: