ensimmäisen koneen rakkennus

Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Helou. Oon ekaa kertaa rakentamassa konetta peli tarkotukseen, budjetti on 1100 euroa mutta sillä pitäs saada samalla näyttö, näppäimistö, hiiri ja hiirimatto sitten loput menis koneeseen. Kertokaa myös että kannattaaks jtn muuttaa näytös, näppäimistös, hiires tai hiirimatossa, Hiirimatol ei oo niin paljoa väliä nii otin vaa jonku halpis hiirimaton. Jos saa vähän noist säästettyä niin ehkä itse koneesen saisi sen 900 euroa. Sillä tällä hetkellä koneeseen jäisi noin 850e.
Tuossa on linkki jossa näkyy minkä näytön, näpppäimstön, hiiren ja hiirimaton ajattelin hankkia.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Helou. Oon ekaa kertaa rakentamassa konetta peli tarkotukseen, budjetti on 1100 euroa mutta sillä pitäs saada samalla näyttö, näppäimistö, hiiri ja hiirimatto sitten loput menis koneeseen. Kertokaa myös että kannattaaks jtn muuttaa näytös, näppäimistös, hiires tai hiirimatossa, Hiirimatol ei oo niin paljoa väliä nii otin vaa jonku halpis hiirimaton. Jos saa vähän noist säästettyä niin ehkä itse koneesen saisi sen 900 euroa. Sillä tällä hetkellä koneeseen jäisi noin 850e.
Tuossa on linkki jossa näkyy minkä näytön, näpppäimstön, hiiren ja hiirimaton ajattelin hankkia.
Pintavilkaisulla oheislaitevalinnat näyttävät hyviltä. RDE ei tosin kauppana ole juuri kehuja kerännyt.

Helpot valinnat budjettikoneeseen, näistä ei voi (kannata) enää tinkiä merkittävästi:
PowerColor AXRX 6600 8GBD6-3DH, halvin hinta 310€
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS, halvin hinta 58€
Western Digital WD Blue SN570, halvin hinta 92€
Arctic Cooling Kühler ARCTIC Freezer 34 bulk.. halvin hinta 25€

Loput olisivat hyviä ostoksia myös, mutta niiden kanssa mennään vähän budjetista yli:
AMD Ryzen 5600, halvin hinta 180€
ASUS TUF Gaming B550-PLUS, halvin hinta 135€
Fractal Design Ion Gold 650W, halvin hinta 80€
Corsair 4000D, halvin hinta 70€

n. 950€ kaikki.
Kyllä tuosta sen satasen pois saa, mutta jostakin täytyy halpuuttaa.

Edit:
Tuollainenkin on tarjouksessa vielä tänään. Heikko saatavuus tosin.
ASUS TUF Gaming VG279QL1A, halvin hinta 159€

Edit2:
Nämä olivatkin 2x8GB, vaikka kuvassa vain 1 kampa, joten parempi ostos:
Team Group T-FORCE TLZGD416G3200HC16CDC01, halvin hinta 60€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Pintavilkaisulla oheislaitevalinnat näyttävät hyviltä. RDE ei tosin kauppana ole juuri kehuja kerännyt.

Helpot valinnat budjettikoneeseen, näistä ei voi (kannata) enää tinkiä merkittävästi:
PowerColor AXRX 6600 8GBD6-3DH, halvin hinta 310€
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS, halvin hinta 58€
Western Digital WD Blue SN570, halvin hinta 92€
Arctic Cooling Kühler ARCTIC Freezer 34 bulk.. halvin hinta 25€

Loput olisivat hyviä ostoksia myös, mutta niiden kanssa mennään vähän budjetista yli:
AMD Ryzen 5600, halvin hinta 180€
ASUS TUF Gaming B550-PLUS, halvin hinta 135€
Fractal Design Ion Gold 650W, halvin hinta 80€
Corsair 4000D, halvin hinta 70€

n. 950€ kaikki.
Kyllä tuosta sen satasen pois saa, mutta jostakin täytyy halpuuttaa.

Edit:
Tuollainenkin on tarjouksessa vielä tänään. Heikko saatavuus tosin.
ASUS TUF Gaming VG279QL1A, halvin hinta 159€

Edit2:
Nämä olivatkin 2x8GB, vaikka kuvassa vain 1 kampa, joten parempi ostos:
Team Group T-FORCE TLZGD416G3200HC16CDC01, halvin hinta 60€
Kiitos tästä tein tohon SSD korttiin muutoksen ja otin 500GB samsung kortin.
Tässä ny myös ostoskori noitten kaikkien osien kanssa, on kyllä semmoset vhä yli 80e ylihintaan että pitäs vielä muuta muutos tehdä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Virtalähde: samantasoisesta 550W virtalähteestä säästäisi max. kympin (1 outlet-kappale).
EVGA Supernova G3 550 W Gold -ATX-virtalähde 65,90

Emolevy: tuo olisi vielä ihan hyvä, mutta toimitus "viivästynyt". Muualla liian kallis.
MSI B550M PRO-VDH WIFI mATX -emolevy AM4- kannalla 104,99

500 GB SSD: tuo on vähän vanhempi malli, mutta uudet edulliset ovat lähinnä komponenttikustannuksiltaan karsittuja.
ADATA Spectrix S40G, halvin hinta 50€
ADATA XPG Spectrix S40G 1 TB M.2 NVMe Review

Kotelo: laatukoteloon on tietysti kivempi kasata ja budjettikoteloita ei juuri nyt ole hyvin varastossa.
Corsair 4000D PC Chassis Review
Vaihtoehtona ehkä tuo Zalman:
Zalman Z3 Iceberg Black, halvin hinta 45€
Zalman Z3 Iceberg Review

Helpointa on säästää prosessorista, käytännössä eroa ei luultavasti huomaa ja 5500 kuluttaa vähemmän – vakio-Wraith-Stealth riittää paremmin ja erillisjäähdyttimen voi jättää pois.
AMD Ryzen 5500, halvin hinta 134€
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Virtalähde: samantasoisesta 550W virtalähteestä säästäisi max. kympin (1 outlet-kappale).
EVGA Supernova G3 550 W Gold -ATX-virtalähde 65,90

Emolevy: tuo olisi vielä ihan hyvä, mutta toimitus "viivästynyt". Muualla liian kallis.
MSI B550M PRO-VDH WIFI mATX -emolevy AM4- kannalla 104,99

500 GB SSD: tuo on vähän vanhempi malli, mutta uudet edulliset ovat lähinnä komponenttikustannuksiltaan karsittuja.
ADATA Spectrix S40G, halvin hinta 50€
ADATA XPG Spectrix S40G 1 TB M.2 NVMe Review

Kotelo: laatukoteloon on tietysti kivempi kasata ja budjettikoteloita ei juuri nyt ole hyvin varastossa.
Corsair 4000D PC Chassis Review
Vaihtoehtona ehkä tuo Zalman:
Zalman Z3 Iceberg Black, halvin hinta 45€
Zalman Z3 Iceberg Review

Helpointa on säästää prosessorista, käytännössä eroa ei luultavasti huomaa ja 5500 kuluttaa vähemmän – vakio-Wraith-Stealth riittää paremmin ja erillisjäähdyttimen voi jättää pois.
AMD Ryzen 5500, halvin hinta 134€
nyt ainaski on budjetin kohalla ostoskori pitäiskö vielä jtn muuttaa?
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Muistit vielä, sittenhän tuo on kunnossa. Paitsi että emolevyn hinta juuri pompsahti, kuukauden alku on tarjousten kannalta hankalaa aikaa.

Tuossa vaihtoehtoisia samassa hintaluokassa:
MSI MAG B550 Tomahawk, halvin hinta 140€
Gigabyte B550 AORUS ELITE, halvin hinta 129€
Kappas muistit oli unohtunut. muutin ton emolevyn ny pikkasen halvemmaks sain siitä hieman säästetyä, otin myös ton ryzen 5500 prossun. Jimssillä oli yks 600W virtalähde alessa niin otin sen myös, Hiiri on näköjään myös jimmsillä alessa niin siinä säästää myös pikkasen
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Jimssillä oli yks 600W virtalähde alessa niin otin sen myös,
Itse jättäisin kolinkit kauppaan ja ottaisin suosiolla fractalin virtalähteen. Itseasiassa fractalin 750w on fiksuin ratkaisu.


Mutta jos 85 € on liikaa, niin ota edes deepcoolin 75€ virtalähde.

 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Itse jättäisin kolinkit kauppaan ja ottaisin suosiolla fractalin virtalähteen. Itseasiassa fractalin 750w on fiksuin ratkaisu.

Oisko mitään halvempaa? Tepe oli myös maininnut EVGA Supernova G3 550 W Gold Vrtalähteestä joka ei itse asiassa näytä olevan enään saatavilla...
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Oisko mitään halvempaa? Tepe oli myös maininnut EVGA Supernova G3 550 W Gold Vrtalähteestä joka ei itse asiassa näytä olevan enään saatavilla...
Tuo on laadukas virtalähde. Virtalähteessä ei kannata alkaaa säästelemään. Ota vähintään tuo 75 € deep cool. Tästä kun aletaan halvempia katsomaan taso laskee selvästi. Eroa ei hinnassa ole enään kuin 13 €.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Tuo on laadukas virtalähde. Virtalähteessä ei kannata alkaaa säästelemään. Ota vähintään tuo 75 € deep cool. Tästä kun aletaan halvempia katsomaan taso laskee selvästi. Eroa ei hinnassa ole enään kuin 13 €.
Meen sun ehtouksilla ja päätin ottaa sen kalliiman virtalähteen. Mun ostoskori tällä hetkellä:
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Meen sun ehtouksilla ja päätin ottaa sen kalliiman virtalähteen. Mun ostoskori tällä hetkellä:
Ihan hyvältä näyttää. Itse maksaisin 3 € enemmän pikkasen paremmasta jäähystä, mutta ei tuokaan huono ole ja riittää tuolle prossulle.

 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Toi mun ostoskorin hinta on ny noussu pikkase liikaa. Niin päätin ny miettiä muita osia jotka ovat:
1659884532626.png

1659884542878.png

Ja sitten loppu rahoilla näytöksi:
1659884574757.png

Kertokaa jonkin laista palautetta että kannataisko jotakin muuttaa?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Paras komponentti on aina tarjouksessa oleva, siksi ehdotukset ovat tuoretavaraa.

Joko 2060 Verkkiksestä tai 1660S Jimm's:istä, kumpikin tarjoaa hintansa verran tehoa.
ASUS DUAL-RTX2060-O6G-EVO, halvin hinta 300€
ASUS DUAL-GTX1660S-O6G-EVO, halvin hinta 240€

Myös tuo askelta pienempi virtalähde on tarjouksessa ja – kuten sanottua – sitä pienempitehoisella ei juuri nyt paljon säästä tai laatu laskee.
Fractal Design 650W Ion Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta (Tarjous! Norm. 98,90€) - 69,90€
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Paras komponentti on aina tarjouksessa oleva, siksi ehdotukset ovat tuoretavaraa.

Joko 2060 Verkkiksestä tai 1660S Jimm's:istä, kumpikin tarjoaa hintansa verran tehoa.
ASUS DUAL-RTX2060-O6G-EVO, halvin hinta 300€
ASUS DUAL-GTX1660S-O6G-EVO, halvin hinta 240€

Myös tuo askelta pienempi virtalähde on tarjouksessa ja – kuten sanottua – sitä pienempitehoisella ei juuri nyt paljon säästä tai laatu laskee.
Fractal Design 650W Ion Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta (Tarjous! Norm. 98,90€) - 69,90€
Mitä olin kattonu nii 1660 Ti ois parempi ku 1660S
Ja tämmöne ois myös tarjokseussa. Vai toi sun ehdottama 39€ halvempi RTX 2060?
1659892193390.png


Edit:
Ai kappas en ollut kaan tajunnut että tuo halpa 1660S on alennuksessa. Niin meen sittenkin varmaan sillä niin
1659892539151.png
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Mitä olin kattonu nii 1660 Ti ois parempi ku 1660S
Ja tämmöne ois myös tarjokseussa. Vai toi sun ehdottama 39€ halvempi RTX 2060?
jätä nuo 16xx näytönohjaimet kauppan ja osta 2060


Tai 6600x joka on n. 10 % tehokkaampi kuin 2060 ja 30 % tehokkaampi, kuin 1660 ti, joka on tehokkain noista 16xx näytönohjaimista.

Näytönohjaimen voit helposti itse kiinnittää myöhemmin.

Noita näytönohjainten tehoja suhteessa toisiinsa voit itse katsoa tpu:n sivuilta kunkin näytönohjaimen kohdalta relative performance laatikosta.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
jätä nuo 16xx näytönohjaimet kauppan ja osta 2060


Tai 6600x joka on n. 10 % tehokkaampi kuin 2060 ja 30 % tehokkaampi, kuin 1660 ti, joka on tehokkain noista 16xx näytönohjaimista.

Näytönohjaimen voit helposti itse kiinnittää myöhemmin.

Noita näytönohjainten tehoja suhteessa toisiinsa voit itse katsoa tpu:n sivuilta kunkin näytönohjaimen kohdalta relative performance laatikosta.
RX6600 menee jo pikkasen liikaa budjetin niin saatanpahan itseasias sittenkin valita ton RTX 2060 sillä se vaikuttaa aika hyvältä kiitos tästä.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Olin unohtanu kokonaa näppäimistön ja hiiren. Nyt ois iha jees jos vhä pystyis säästää mut kyl mie ehkä onnistun saamaa kaiken tällä hinnalla
Ostoskori: Ostoskori | Hinta.fi
Mutta kertokaa tietty palautettu jos jotain pitäs/vois/kannattais muuttaa ja jos jossain pystyis säästää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Itse ottaisin tuolta:
1660003656138.png

Tuolle i3:lle..

--

Kingston NV1 on niiden roskasarja, mutta se on halvin..

--

Sitten ostaisin tuon, ei käy Zalmaniin:

Ja koska se ei käy Zalmaniin, niin Zalman vaihtoon:

--

Näillä muutoksilla suunnilleen samanhintainen, mutta on CPU:lle jäähy.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Käyks tää kotelo? Säätäis lisää, tää on semi kevyt niin pystys kuljettaa helposti myös. Maksimimittojen mukaa pitäs ainaski mahtua mun osat.
Mun ostoskori tällä hetkellä:Ostoskori | Hinta.fi
otin ton kotelon mut voin muuttaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Käyks tää kotelo? Säätäis lisää, tää on semi kevyt niin pystys kuljettaa helposti myös. Maksimimittojen mukaa pitäs ainaski mahtua mun osat.
Mun ostoskori tällä hetkellä:Ostoskori | Hinta.fi
otin ton kotelon mut voin muuttaa
Siihen ei taas mahdu jäähy, mutta tämä mahtuisi:

Ilman oikeaa jäähyä et saa prosessoristasi kaikkea irti.

--

Ja kannattaa niitä tuulettimia ostaa eteen, niin hinnasta tulee sama.. Tuohon mattrexxiin tämä:

--

edit: Noissa pitää vaan katsoa, että ei ole mitään ilmavirtaa rajoittavia paneeleita/lasia edessä - eli mieluiten mesh ja sitten 120mm tuuletin takana. Ja edessäkin vähintään paikka sellaiselle.
(lisäksi pieneen koteloon ei aina mahdu jäähy/näyttis, mutta Spartan mahtuu ja valittuna on nyt pieni näytönohjain)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Siihen ei taas mahdu jäähy, mutta tämä mahtuisi:

Ilman oikeaa jäähyä et saa prosessoristasi kaikkea irti.

--

Ja kannattaa niitä tuulettimia ostaa eteen, niin hinnasta tulee sama.. Tuohon mattrexxiin tämä:
okei, otin nyt ton sun mainitseman jäähyn. muuten kumpi ois järkevämpi ssd?
1660047768327.png

Lukunopeus
2100 MB/s
Kirjoitusnopeus
1700 MB/s
Vai
1660047822349.png

Lukunopeus
3500 MB/s
Kirjoitusnopeus
3300 MB/s
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
okei, otin nyt ton sun mainitseman jäähyn. muuten kumpi ois järkevämpi ssd?

Lukunopeus
2100 MB/s
Kirjoitusnopeus
1700 MB/s
Vai

Lukunopeus
3500 MB/s
Kirjoitusnopeus
3300 MB/s
Nuo on maksiminopeuksia (eli käytännössä ei ole noin nopeita kuin pari sekuntia päivässä, yleensä normaalikäytöllä hitaampia).. Itse ostaisin 980:n, jos puoli teraa riittää:

Teran olen ostanutkin Suomesta satasella jostain tarjouksesta. EVO 970 on vanhempi sarja, mutta tässä vähän aikaa sitten oli siitäkin hyvä tarjous, niin sitäkin on.

edit: @Timo 2 ehti ensin ja sanoi käytännössä saman..

Kun @Timo 2 nyt laittoi paremmin, niin jos ostat jotain Verkkokaupasta ja puoli teraa riittää, niin sittenkin tämä:

Se on parasta suorituskykyä, ainakin melkein. Ei ole parasta vastinetta rahoille, mutta tuo on se nopein asema, minkä tuohon saa kohtuurahalla. @Timo 2 ehdotus sitten, jos haluaa 1.5x hinnalla (105€) 2x tallennustilaa (1000GB).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
toi puoli teraa menis hyvin tohon budjettiin mutta siinä vaa on se että riittääkö se.
Mutta mitenkäs toi halvin tera? onkos se mitenkäs hidas?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
toi puoli teraa menis hyvin tohon budjettiin mutta siinä vaa on se että riittääkö se.
Mutta mitenkäs toi halvin tera? onkos se mitenkäs hidas?
Tuo halvin tera on edelleen huonoin sarja, mutta se voittane kaikki SATA-SSD:t, kaikki kovalevyt ja kaikki muuten vaan hitaammat tallennusmediat. Hinta näkyy kirjoituskestävyydessä ja -nopeudessa. Lukeminen on varmaan yhtä nopeaa ja kyllä silläkin pääsee vauhdin hurmaan kiinni. Lisäksi siinä elää komponentit sen mukaan, mitä saadaan halvimmalla, niin netistä löytyvä testi ei välttämättä enää pidä paikkaansa.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Tuo halvin tera on edelleen huonoin sarja, mutta se voittane kaikki SATA-SSD:t, kaikki kovalevyt ja kaikki muuten vaan hitaammat tallennusmediat. Hinta näkyy kirjoituskestävyydessä ja -nopeudessa. Lukeminen on varmaan yhtä nopeaa ja kyllä silläkin pääsee vauhdin hurmaan kiinni. Lisäksi siinä elää komponentit sen mukaan, mitä saadaan halvimmalla, niin netistä löytyvä testi ei välttämättä enää pidä paikkaansa.
Otan sitten varmaan ton samsunging yhen teran: Samsung 980, halvin hinta 104€
ostoskori: Ostoskori | Hinta.fi
Pitäskö vielä jotain muuttaa? meneekö kaikki osat yhteen? Tosta emolevystä en tiiä otin sen kalliimaan emolevyn niistä kolemsta jota ehotit
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Selvä otetaan toi lisää. kone on kyl vhä yli budjetin mut kyl sitä pikkasen rahaa voi pyytää vanhemmilta lisää :D
Ostoskori:Ostoskori | Hinta.fi
No budjettia saa alaspäin vaihtamalla tuon M.2 SSD:n huonompaan. En suosittele, mutta se ei näy päivittäiskäytössä, jos on huonompi.

Myös Spartanin voi jättää pois, jolloin voi lämpötilat nousta ja prosessori throttlata. Kuitenkin modernit prosessorit selviää tästä ja se on semmoinen ratkaisu, jota on pakettikoneissa.. Huono jäähy, joka luottaa sitten siihen, että prosessori laskee suorituskykyä, kun käy liian kuumana.

Myös halvimman B660M-emolevyn voi hankkia (tai jopa H610M). Se on todennäköisesti lyhempi-ikäinen ja sekin voi virransyötöllään asettaa rajoituksia prosessorille. Esim. tuosta:
tai

Nämä on sitten halvimpia... Nyt katsoisin , että prosessorikannan vieressä on vasemmalla ja ylhäällä se virransyöttö, niin sille on joku jäähy. Ja tästäkin voi tinkiä. Sitten vaan maksimimäärä niitä mustia kuutioita siinä virransyötössä.

Kotelo on jo about halvimpia, siitä ei pääse alaspäin. Tai no, ehkä kympin. Mutta osta sellainen, että on 120mm-paikka takana ja edessä ja sen edessä on verkko (mesh).

--

Näppäimistöstä, kirjoitan tätä ruskealla GK630K:lla. Suosittelen, että käyt testaamassa, minkä väriset kytkimet on sinulle parhaita.
blue = clicky/tacticle, pitää ääntä antaa tuntovastineen
red = linear, ei pidä niin paljon ääntä ja näppäin menee pohjaan ilman vastustusta
brown = ylempien lapsi, jossa on molempien ominaisuuksia

--

Virtalähde: tässä voit ostaa Bronzen ja säästää, mutta hintaero on luokkaa 15€, niin ei kannata. Lisäksi , Gold tarkoittaa pidempää elinikää ja parempaa luotettavuutta. Jos laadukas gold ei olisi noin halpa, vaan satasen, niinkuin yleensä ovat, niin suosittelisin bronzea. Nyt on ihan hyvä tarjous ja ei kannata 15€ säästön takia vaihtaa huonompaan.

--

Prosessoria ei saa halvempaa. Olet jo halvimmassa järkevässä.

--

Näytönohjaimesta voi säästää, mutta sitten se on huonompi. Sanotaan, että tästä komponentista on eniten pelinopeutesi kiinni ja nyt ostat 350€ suorituskykyä. Suosittelisin GTX 3060 , jos saisi 350€, mutta tällä hetkellä ei saa. Tällä hetkellä tuo näyttäisi parhaalta diililtä. Asiat voi muuttua vaikka huomenna, mutta en usko hintojen romahtamisteorioihin.

--

Loppupeleissä on kuitenkin semilaadukas kokoonpano tuossa ostoskorissa, niin jokainen noista muutoksista vähentäisi sitä laatua ja veisi konetta lähemmäs pakettipirkkakonetta.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
No budjettia saa alaspäin vaihtamalla tuon M.2 SSD:n huonompaan. En suosittele, mutta se ei näy päivittäiskäytössä, jos on huonompi.

Myös Spartanin voi jättää pois, jolloin voi lämpötilat nousta ja prosessori throttlata. Kuitenkin modernit prosessorit selviää tästä ja se on semmoinen ratkaisu, jota on pakettikoneissa.. Huono jäähy, joka luottaa sitten siihen, että prosessori laskee suorituskykyä, kun käy liian kuumana.

Myös halvimman B660M-emolevyn voi hankkia (tai jopa H610M). Se on todennäköisesti lyhempi-ikäinen ja sekin voi virransyötöllään asettaa rajoituksia prosessorille. Esim. tuosta:
tai

Nämä on sitten halvimpia... Nyt katsoisin , että prosessorikannan vieressä on vasemmalla ja ylhäällä se virransyöttö, niin sille on joku jäähy. Ja tästäkin voi tinkiä. Sitten vaan maksimimäärä niitä mustia kuutioita siinä virransyötössä.

Kotelo on jo about halvimpia, siitä ei pääse alaspäin. Tai no, ehkä kympin. Mutta osta sellainen, että on 120mm-paikka takana ja edessä ja sen edessä on verkko (mesh).

--

Näppäimistöstä, kirjoitan tätä ruskealla GK630K:lla. Suosittelen, että käyt testaamassa, minkä väriset kytkimet on sinulle parhaita.
blue = clicky/tacticle, pitää ääntä antaa tuntovastineen
red = linear, ei pidä niin paljon ääntä ja näppäin menee pohjaan ilman vastustusta
brown = ylempien lapsi, jossa on molempien ominaisuuksia

--

Virtalähde: tässä voit ostaa Bronzen ja säästää, mutta hintaero on luokkaa 15€, niin ei kannata. Lisäksi , Gold tarkoittaa pidempää elinikää ja parempaa luotettavuutta. Jos laadukas gold ei olisi noin halpa, vaan satasen, niinkuin yleensä ovat, niin suosittelisin bronzea. Nyt on ihan hyvä tarjous ja ei kannata 15€ säästön takia vaihtaa huonompaan.

--

Prosessoria ei saa halvempaa. Olet jo halvimmassa järkevässä.

--

Näytönohjaimesta voi säästää, mutta sitten se on huonompi. Sanotaan, että tästä komponentista on eniten pelinopeutesi kiinni ja nyt ostat 350€ suorituskykyä. Suosittelisin GTX 3060 , jos saisi 350€, mutta tällä hetkellä ei saa. Tällä hetkellä tuo näyttäisi parhaalta diililtä. Asiat voi muuttua vaikka huomenna, mutta en usko hintojen romahtamisteorioihin.

--

Loppupeleissä on kuitenkin semilaadukas kokoonpano tuossa ostoskorissa, niin jokainen noista muutoksista vähentäisi sitä laatua ja veisi konetta lähemmäs pakettipirkkakonetta.
Juuh säästää vois kyllä mutta niinkuin sanoit sitten menis huonompaan päin vaan niin saatanpaha mennä tolla ostoskorilla. Mutta kiitos paljon hyötyä on ollut. Kaikki osat onyhteensopivia?
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Näytönohjaimesta voi säästää, mutta sitten se on huonompi. Sanotaan, että tästä komponentista on eniten pelinopeutesi kiinni ja nyt ostat 350€ suorituskykyä. Suosittelisin GTX 3060 , jos saisi 350€, mutta tällä hetkellä ei saa. Tällä hetkellä tuo näyttäisi parhaalta diililtä. Asiat voi muuttua vaikka huomenna, mutta en usko hintojen romahtamisteorioihin
Jos näytönohjaimesta säästää, niin 2060 on 10 % hitaampi ja maksaa sen 50 € vähemmän. Tämä on ihan minimi, minkä ottaisin uutena.

@pleist muista että myös käytetty on ihan hyvä ratkaisu. Saat enemmän tehoja halvemmalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Juuh säästää vois kyllä mutta niinkuin sanoit sitten menis huonompaan päin vaan niin saatanpaha mennä tolla ostoskorilla. Mutta kiitos paljon hyötyä on ollut. Kaikki osat onyhteensopivia?
En usko, että täällä selviäisi viesti pitkään, jos olisi mitään yhteensopivuusongelmaa. Intelille kun hankit B660M tai H610M , niin ne on valmiiksi BIOS-päivitetty tukemaan tuota prosessoria. Ja se menee niihin kaikkiin kiinni. Yleensäkin, kun ostaa uusinta uutta (jota 12-sarja tällä hetkellä on), niin saa kaiken kivan kiinni. Ongelmia olisi ehkä AMD:n prosessorituen ja BIOS-päivitysten kanssa, mutta valitsit Intelin, jossa näitä ongelmia ei (vielä) ole.

Muistien yhteensopivuudesta ei ole kukaan tuolla Ongelmat-alueella valittanut pitkään aikaan. Ainoastaan nuo pakettikonemiehet, joiden (pakettikone)emolevy ei tue 1.35V muisteja. Nuo kaupan hyllyltä saatavat emolevyt, jopa 80€ Asrock H610M tukee niitä.

Ja mATX-koteloon menee mATX-emolevy. Pienessä kotelossa voi tulla ahdasta ja isot näytönohjaimet ja jäähyt ei mahdu aina. Nyt on semmoiset, jotka mahtuu. Isompaan koteloon on myös helpompi koota, mutta tuo kulkee paremmin mukana.

Virtalähde on ehkä jopa ylimitoitettu tuolle näytönohjaimelle ja sen puolesta parempi näytönohjain onnistuu tulevaisuudessa.

Lisäksi sori, en jaksa nyt katsoa, pitää mennä kauppaan, mutta tuossa näytössä voi tulla mukana kaapeli, jolla paras freesync ei onnistu. Kaapeli maksaa kuitenkin luokkaa kympin, niin ei ole iso ongelma, jos se on puutteellisesti varusteltu. Näin kävi kerran minulla Samsungin tarjousmonitorin kanssa.

Jos näytönohjaimesta säästää, niin 2060 on 10 % hitaampi ja maksaa sen 50 € vähemmän. Tämä on ihan minimi, minkä ottaisin uutena.

@pleist muista että myös käytetty on ihan hyvä ratkaisu. Saat enemmän tehoja halvemmalla.
Tuossa on kuitenkin vain 6GB muistia (vs. 8GB, mitä 6600:ssa on).
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Tuossa on kuitenkin vain 6GB muistia (vs. 8GB, mitä 6600:ssa on).
No, eiköhän se fullhd:lle riitä. Ja varsinkin tuolla näytönohjaimella.

Kuitenkin sanoin että tuo on minimi, jonka ottaisin. Ei jota suosittelen. Mielestäni tuo RX 6600 on 50 € lisäinvestoinnin arvoinen, mutta jos on pakko säästää niin tuo on yksi paikka ja sillä menettää 10 % suorituskykyä näytönohjaimen osalta.

Edit.
Sitten taasen toiseen suuntaan. 95 € lisäinvestoinnilla saat 22 % lisää suorituskykyä nähden tuohon 350 € rx 6600 näytönohjaimeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
No, eiköhän se fullhd:lle riitä. Ja varsinkin tuolla näytönohjaimella.

Kuitenkin sanoin että tuo on minimi, jonka ottaisin. Ei jota suosittelen. Mielestäni tuo RX 6600 on 50 € lisäinvestoinnin arvoinen, mutta jos on pakko säästää niin tuo on yksi paikka ja sillä menettää 10 % suorituskykyä näytönohjaimen osalta.
Ymmärrän. Jos siis tavoite on saada tämä alle tonnin ja kaikki keinot pitää käyttää.

Tuolla ei laatu kärsi yhtään, pelinopeus varmaan sen 10%, niinkuin sanoit. Lisäksi näytössä on Freesync Premium, joka toimii paremmin AMD:n näytönohjaimilla.

..mutta jos pitää säästää, tämä on ehkä parempi paikka kuin omat ehdotukseni.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
En usko, että täällä selviäisi viesti pitkään, jos olisi mitään yhteensopivuusongelmaa. Intelille kun hankit B660M tai H610M , niin ne on valmiiksi BIOS-päivitetty tukemaan tuota prosessoria. Ja se menee niihin kaikkiin kiinni. Yleensäkin, kun ostaa uusinta uutta (jota 12-sarja tällä hetkellä on), niin saa kaiken kivan kiinni. Ongelmia olisi ehkä AMD:n prosessorituen ja BIOS-päivitysten kanssa, mutta valitsit Intelin, jossa näitä ongelmia ei (vielä) ole.

Muistien yhteensopivuudesta ei ole kukaan tuolla Ongelmat-alueella valittanut pitkään aikaan. Ainoastaan nuo pakettikonemiehet, joiden (pakettikone)emolevy ei tue 1.35V muisteja. Nuo kaupan hyllyltä saatavat emolevyt, jopa 80€ Asrock H610M tukee niitä.

Ja mATX-koteloon menee mATX-emolevy. Pienessä kotelossa voi tulla ahdasta ja isot näytönohjaimet ja jäähyt ei mahdu aina. Nyt on semmoiset, jotka mahtuu. Isompaan koteloon on myös helpompi koota, mutta tuo kulkee paremmin mukana.

Virtalähde on ehkä jopa ylimitoitettu tuolle näytönohjaimelle ja sen puolesta parempi näytönohjain onnistuu tulevaisuudessa.

Lisäksi sori, en jaksa nyt katsoa, pitää mennä kauppaan, mutta tuossa näytössä voi tulla mukana kaapeli, jolla paras freesync ei onnistu. Kaapeli maksaa kuitenkin luokkaa kympin, niin ei ole iso ongelma, jos se on puutteellisesti varusteltu. Näin kävi kerran minulla Samsungin tarjousmonitorin kanssa.



Tuossa on kuitenkin vain 6GB muistia (vs. 8GB, mitä 6600:ssa on).
Kiitos tästä. Meen tuolla ostoskorilla (Ostoskori | Hinta.fi)


tein tästä videosta ostoskorin tässä on kaikki samat osat paitsi näytönohjain siinä käytettiin rx 6600 xt ostoskori: Ostoskori | Hinta.fi
tuon videon koneesta en tiedä onko sitä helppoa kuljettaa niin en mee sillä. Videossa sanottiin että aluksi vaan prossun omalla tuulettimella, jos se on liian kova niin sitten ostaa jonkun eri tuulettimen.

--

Mutta kertokaa toki jos ton videon kone on järkevämpi. Se on semmone aika budjetti kone puol teral
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
päätin vilkaistia tori.fi jos sieltä kannattaisi jotain näytönohjainta ostaa sieltä löytyis Powercolor Hellhound RX 6600 XT, 8Gt GDDR6 GPU
290 eurolla vähäisellä käytöllä onko se järkevä vai mielummin jotain muuta? linkki itse sivulle: Hellhound AMD Radeon™ RX 6600 XT 8GB GDDR6 - PowerColor
Hintaa alennettu
Hyvä hinta, jos myyjä ei valehtele.. :)

Käytettynä kannatanee ostaa AMD:tä, mutta Intel käynee myös. Nämä silleen, että maksat 100-250€ kitistä, jossa on prosessori, emolevy ja 3200MHz muistit:
  • Intel i5-10400 ja B560/B560M/Z590/H570/Z490 emolevy (emolevy on tärkeä!)
  • Intel i5-11400 (kunhan emolevy tukee, myös B460/H470 käy)
Intel ei hirveästi kärsi, jos on hitaammat muistit, mutta nopeampi parempi.

AMD:ltä, nämäkin silleen, että maksat 100-250€ kitistä, jossa on prosessori, emolevy ja 3200MHz muistit:

  • Minä ostaisin B450/X470-emolevyn minimissään. 300-sarja on jo ikivanha.. Jos todella halvalla saa, ja se on 15-25€.. Myös A520M kannattanee jättää kauppaan, ellei hinta ole poikkeuksellisen halpa (15-25€)
  • Uudempi B450 emolevy (Asuksen II-mallit) tai B550 on parasta hinta/laatusuhdetta AMD:lta
  • 2600 minimi, 2600X melkein sama prosessori, 2700 hidas single core, 2700X hankala tapaus* , en ostaisi, nämä 60-100€ /cpu
  • 3600 varmasti löytyy tuolla budjetilla, perushyvä prosessori, 3600X sama asia, 3700X on hyvä diili , jos saat tuohon hintaan
  • 5500 on uutena 140€, pitäisi saada käytettynä halvemmalla ja se tai 5600/5600X tästä sarjasta, jos joku myy tuohon hintaan
    Jos 5700X tai 5800X on alle 250€ emolevyn kanssa, joku vie rahasi ja lähtee Viron kautta Venäjälle ja et näe tuotetta ikinä.
--

Näytönohjaimista, jos niissä on takuu (ole tästä tarkka!) ja myyjä väittää, että ei ole mainattu (jolloin ne on olleet 24/7 täysillä käytössä), niin kai voi ostaa. Osta semmoisia, että on kaupassa, niin voit katsoa hinnat kaupasta.

Tuo saamasi tarjous on hyvä, mutta älä osta, jos takuu ei ole voimassa. Aina halvimmissa on jotain vikaa. Lisäksi katso joku video, miten ei tule kusetetuksi verkkokaupassa, ettei koko budjetti mene huijarille.

*) 2700X vaatii virransyötöltä yhtä paljon kuin 5800X, tarvitsee kunnon jäähyn ja emolevyn. Moni ajaa sitä tietämättään huonolla emolevyllä ja se nikottelee ja nykii sitten peleissä.. Eikä sen mukana tullut rimpula riitä sen jäähdyttämiseen..

säästää 60euroa jos sen ostan. onkos se parempi kuin Sapphire PULSE Radeon RX 6600, halvin hinta 355€
6600 XT on parempi malli, XT on nopeampi. Niiden hinnat on luokkaa 450-550€.

Noista on hankala sanoa yleispätevästi, mikä on paras malli. Katso tuulettimien määrä, se on jonkunnäköinen mittari. Tietenkin tietäjät tietää, että Powercolorin paras malli on Red Devil, mutta nämä on tietoa, joka tulee ajan kanssa - ja sillä, että ostelee itselleen. Itsellä on tuota huonompi Fighter kyllä ollut käytössä. Nämä valmistajan erimallit siis laadun mukaan..

K-Citymarketissa:
Fighter on X-tra
Hellhound on Pirkka
Red Devil on aito Valio

Kaikki ajaa saman asian, mutta toiset on laadukkaampia. Yhtä juustoisia ovat tässä esimerkissä ja maku suunnilleen sama.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Laitetaan nämä vielä tähän, niin näytönohjaimen osto helpottuu:
1660136776708.png
1660136802090.png


Eiköhän näillä kahdella kuvalla ole budjetti katettu..
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Osaisko kukaan löytää mikä tää kone on sillä itse en asusin omilta netti sivuilta onnistunut löytämään enkä verkkokaupan sivuilta löytänyt tätä konetta
Kerto malliks: G15DK-R5600X114T onko hyvä otos 800€
linkki: https://www.dustinhome.fi/product/5...nta&utm_medium=pricecompare&tab=specification


Miksi katsot torista etkä tämän foorumin myyntipalstalta? Itsellä on mennyt täysin kiinnostus käydä kauppaa tori.fissä jatkuvien huijausyritysten ja pihalla olevien ostajien/myyjien takia. Tältä foorumilta saat komponentit alan harrastajilta eikä joltain peräkylän Einarilta joka ei ymmärrä tietokoneista mitään.
800€ on aika suolainen hinta tuosta koneesta.
 
Liittynyt
30.07.2022
Viestejä
121
Miksi katsot torista etkä tämän foorumin myyntipalstalta? Itsellä on mennyt täysin kiinnostus käydä kauppaa tori.fissä jatkuvien huijausyritysten ja pihalla olevien ostajien/myyjien takia. Tältä foorumilta saat komponentit alan harrastajilta eikä joltain peräkylän Einarilta joka ei ymmärrä tietokoneista mitään.
800€ on aika suolainen hinta tuosta koneesta.
myyjältä löytyy kuitti ja on jopa takuuta vielä se kone on ostettu kuulemma verkkokaupasta.
oon kattonu täältä myös koneita mutta ei oo löytyny semmosta joka vaikuttas hyvältä mun budjettiin kattoen.
Myyjä saatta olla vähän pihalla mutta tietää tarpeeks ja oon saanut kaiken tarvittavan infon.
Ja mitä tarkotat tolla suolanen hinta tuosta koneest?
1660224911783.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tämä kuulostaa taas törkeältä omakehulta, mutta jos olet Helsingissä:

Siinä olisi tonnilla koko paketti, paitsi hiirimattoa ei ole.. Virtalähde on vain Bronze, mutta se on suurimmaksi osaksi värin takia..
Ja kun osa komponenteista on hyllynperältä löytyneitä tarjoustuotteita, niin omissa ehdotuksissa on nykyisiä tarjouksia, eikä noita samoja välttämättä.
Ja Spartan Max, kun koteloon ei mahdu isompaa.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
myyjältä löytyy kuitti ja on jopa takuuta vielä se kone on ostettu kuulemma verkkokaupasta.
oon kattonu täältä myös koneita mutta ei oo löytyny semmosta joka vaikuttas hyvältä mun budjettiin kattoen.
Myyjä saatta olla vähän pihalla mutta tietää tarpeeks ja oon saanut kaiken tarvittavan infon.
Ja mitä tarkotat tolla suolanen hinta tuosta koneest?
Kallis. Eihän tuossa ole edes kerrottu tarkemmin SSD:stä tai muisteista eli ovat halvinta ja hitainta mahdollista.
Myyjä ei edes tiedä mikä emolevy koneessa on, arvelee vain että joku OEM B450.
En ostaisi.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Tämä kuulostaa taas törkeältä omakehulta, mutta jos olet Helsingissä:

Siinä olisi tonnilla koko paketti, paitsi hiirimattoa ei ole.. Virtalähde on vain Bronze, mutta se on suurimmaksi osaksi värin takia..
Ja kun osa komponenteista on hyllynperältä löytyneitä tarjoustuotteita, niin omissa ehdotuksissa on nykyisiä tarjouksia, eikä noita samoja välttämättä.
Ja Spartan Max, kun koteloon ei mahdu isompaa.
Nopsaa laskettuna vaikuttaa ylihintaiselta. Koneen arvo on omien laskujen mukaan 300-350 + näytönohjain. Ja olisikohan sen arvo jotain 300 ja 400 € välillä. Eli max 800 olisi tuon koneen arvo. Mielestäni 600 - 700 voisi olla hyvä hinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
myyjältä löytyy kuitti ja on jopa takuuta vielä se kone on ostettu kuulemma verkkokaupasta.
oon kattonu täältä myös koneita mutta ei oo löytyny semmosta joka vaikuttas hyvältä mun budjettiin kattoen.
Myyjä saatta olla vähän pihalla mutta tietää tarpeeks ja oon saanut kaiken tarvittavan infon.
Ja mitä tarkotat tolla suolanen hinta tuosta koneest?
Se on pakettikone, sitä ei voi päivittää ja tuo ei ole spekseiltään mitenkään erikoinen.. Sitä katsoo vaan prosessorin ja näytönohjaimen, mutta sitten loppu on, mitä on..
Edelleen ostamalla halvimman emolevyn+näytönohjaimen+SSD:n, käyttämällä mukanatullutta jäähyä ja lukitsemalla muistimäärän 16GB, niin saat saman elämyksen. Noissa on kyllä käytännössä ilmainen Windows 10, mutta ei se paljoa maksa. Erityisesti emolevy on huono. IO-techillä on tästä video, mutta en jaksa kaivaa.

Myös virtalähde voi olla oma viritys, mutta on niitä näkynyt ihan normaaleja virtalähteitäkin viime aikoina, mutta se täytyisi taas selvittää, että voiko sen päivittää vai ei.. Ja ei sitä noiden ostajat tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Nopsaa laskettuna vaikuttaa ylihintaiselta. Koneen arvo on omien laskujen mukaan 300-350 + näytönohjain. Ja olisikohan sen arvo jotain 300 ja 400 € välillä. Eli max 800 olisi tuon koneen arvo. Mielestänin 600 - 700 voisi olla hyvä hinta.
Tiesin, että täällä tulee kritiikkiä. Se on vaan oikein, kun minä sen tänne laitoin.

Siinä tulee kuitenkin näyttö mukana, jos luit sen alimman viestin ja se on käytännössä uusi (1kk käytetty) ja tärkeimpänä: tuo on olemassa ja sen saa täältä haettua. Näyttö kyllä ex tempore lisäys ja se on ollut täällä pöydällä asennusnäyttönä ja kolmosnäyttönä ainakin vuoden, hyvin vähällä käytöllä.

Ehdottamaasi hintaan olisi mennyt jo. Pikkuhiljaa kuitenkin hinta laskee ja katsotaan, millä tämä myy.. Ei tässä voittoa olla tekemässä ja vrt. tähän koneeseen siinä säästää pari satasta ihan samantasoisesta koneesta.

--

edit: säästäisin 50-100€, kun pitäisin sen tuossa 33€ Trinityssä, vaihtaisin huonomman jäähyn ja laittaisin halvemman virtalähteen. Sitten vaan minulla ei olisi kivaa, kun ihan omaksi huvikseni lähdin valkoista kokoonpanoa hakemaan. Kuvia viikonloppuna.

edit2: ja ei nuo niin halvalla ole ollut, mutta esimerkkinä tämä:
1660228067169.png


Se on hankittu kesäkuussa 2021. Se on ollut hyllyssä vuoden ja sinä aikana Amazonin oma takuu on umpeutunut. Sitten voin vedota virhevastuuseen, mutta siinä on aina oma säätönsä. Niin tämän takia lukee "takuu minun kauttani" ja nykyään tuo 54€ tarjous on kalliimpi kuin nykyinen myyntihinta.
Ja tuosta Samsungistakin olen maksanut yli 50€, joka on "liikaa" nykyään. Sitten pitää nähtävästi tappiota tehdä, mutta tällaista on elämä...
(Muistit on ainoa komponentti, jonka sain halvalla vielä nykyhinnankin mukaan ja niistä saisin vähintään rahani takaisin myymällä erikseen)
Sitten käytännössä pistin osat koneeseen, annoin AirBnb:hen kuukaudeksi ja koneen arvo laski 20-30% :(
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 386
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom