Ensimmäinen pelikone

Liittynyt
27.03.2020
Viestejä
2
Olen tässä suunnitellut jo jonkin aikaa ensimmäisen pelikoneen kokoamista, mutta kuumotus on ollut liian suuri, että luottaisin pelkkään omaan arvostelukykyyni.

Tämmöstä settiä olen harkinnut:

kone.PNG


Hintaa tällä ois Jimmssiltä ostettuna tällä hetkellä n. 560€. Kuitenkin setistä puuttuu kokonaan näyttis, jonka kanssa mulla on ollut eniten ongelmia, koska en vain tiedä millainen ois tarpeeksi hyvä. Eli siis millainen näyttis teidän mielestä sopis tähän ja lisäksi jos on muita parannusehdotuksia niin antaa tulla vaan.

Koneen budjetiksi olen suunnitellut max. 1000€.

Niin mitä mieltä olette, riittääkö Ryzenin oma jäähdytin vai onko jäähdyttimen osto välttämätön. Jos on, niin mitä suosittelisitte.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
62
IMG_20200710_183913.jpg

Jotain tuollaista voisi miettiä. AMD:n näytönohjaimessa on huomattavasti suurrmpi hintalaatusuhde kuin nvidialla. Tuo kolinkin virtalähde on semmonen että sillä en kyllä lähtisi. HDD tallennustilat ovat hotaita ja vanhentuneita. NVME on nykyään ainoa järkevä ostos tallennustilaksi. Tuossa emolevyssä on tuki 4000 sarjan rysyille eli päivitettävyyttä löytyy. Tuo prossu jäähtyy ihan ok vakiolla, mutta erilleinen jäähy kannattaa jos vaan menee budjetista. Hyviä esim. Arctic Fraazer 34.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 073
Vaihda virtalähde seasonic tai vero bronceen
Corsair on myös hyvä riippuen mallista ja hinnasta. Minä en kolink virtalhteisiin luottaisi.

Uskoisin että halvemmallakin saisi 16 gb DDR4 3200 cl 16 muistia
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Pulse on hyvä valinta tuohon koneeseen, 650W laatuvirtalähde on kuitenkin sille jo ylimitoitettu, siitä voi huoletta viilata kympin:
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse -näytönohjain, 6GB GDDR6 - 339,00€
Seasonic 550W FOCUS GX-550, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta - 89,90€

Isot pelit syövät levytilaa, parempi ottaa heti alkuun terainen NVMe:
Kingston 1TB A2000 NVMe PCIe SSD-levy, M.2 2280, 2200/2000 MB/s - 129,90€

Nova on ilmanvirtaukseltaan huono koppa, tämä olisi sieltä toisesta ääripäästä:
SilentiumPC Regnum RG4T Tempered Glass, ikkunallinen ATX-miditornikotelo, musta - 45,00€

Jäähdyttimenä tuo olisi suosituimpia:
ARCTIC Freezer 34 -prosessorijäähdytin - 27,90€

Tomahawkin saisi edullisimmin päivityspakettina:
MSI B450 TOMAHAWK MAX + AMD Ryzen 5 3600 + Kingston 16GB HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 399,90€

Jos haluaa säästää budjetissa, niin voi ottaa myös tuolla emolla, ei huono sekään:
Asus TUF B450M-PRO GAMING mATX-emolevy + Ryzen 5 3600 + 16GB HyperX Fury DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 369,90€
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Koneen budjetiksi olen suunnitellut max. 1000€.
Niin mitä mieltä olette, riittääkö Ryzenin oma jäähdytin vai onko jäähdyttimen osto välttämätön. Jos on, niin mitä suosittelisitte.
Koska budjetti rajoittanee niin ottaisin jo mainitun Kingstonin NVME-mallin vain 500GT moisena? Säästät yli 50€ ja 500GT riittää kunhan katsoo mitä sille asentaa. Kaikissa peleissä levyn nopeus ei ole mitenkään olennaista, joten osan peleistä voi hyvin asentaa hitaammalle 2-levylle jollaiseksi kelpaa perinteinen pyöriväkin.
Ryzenin oma jäähy pitää hiukan enemmän ääntä mutta CPU'n mukana tulevaksi ok. Jos on pistää 30€ lisää erilliseen niin hyvä, muttei välttämätön. Budjetti se on meillä kaikilla, vaihteleva mutta silti.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 298
Koska budjetti rajoittanee niin ottaisin jo mainitun Kingstonin NVME-mallin vain 500GT moisena? Säästät yli 50€ ja 500GT riittää kunhan katsoo mitä sille asentaa. Kaikissa peleissä levyn nopeus ei ole mitenkään olennaista, joten osan peleistä voi hyvin asentaa hitaammalle 2-levylle jollaiseksi kelpaa perinteinen pyöriväkin.
Ryzenin oma jäähy pitää hiukan enemmän ääntä mutta CPU'n mukana tulevaksi ok. Jos on pistää 30€ lisää erilliseen niin hyvä, muttei välttämätön. Budjetti se on meillä kaikilla, vaihteleva mutta silti.
500gb ei riitä kuin kolmeen peliin. Toki jos ei tarvitse tilaa suuremmalle määrälle pelejä niin sitten tuo onkin tarpeeksi. Itse ostaisin pienen eli ~120gb 2.5" ssd:n käyttöjärjestelmälle ja toisen, isomman levyn peleille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
500gb ei riitä kuin kolmeen peliin. Toki jos ei tarvitse tilaa suuremmalle määrälle pelejä niin sitten tuo onkin tarpeeksi. Itse ostaisin pienen eli ~120gb 2.5" ssd:n käyttöjärjestelmälle ja toisen, isomman levyn peleille.
Tämä.
Koskei täällä pelata uudempia 3D-hässäköitä (lähinnä strategiaa+ajopelejä, suurinkin levyllä näyttäisi nyt olevan vain 20GT) niin kokonaan unohtunut jotta 2016-17 alkaen on pelien koko turvonnut vauhdilla. Joten jos haluaa muutamaa enempää uusimpia pitää asennettuna niin 1 TT lienee tarpeen. Pelien koko tuskin voi järkyttävästi kasvaa uuden konsolisukupolven myötä, koska niissähän paranee vain nopeus muttei koko. Konsoleiden levykoon jämähtäminen lienee tulevan konsolisukupolven ongelma jo ennen kuin tulevat edes myyntiin? Playstation3'ssakin oli sentään jo 500GT vuonna 2012 :coffee:
edit; 120GT ei minusta systeemilevyksi riitä, ihan pelkästään normaalien TEMP-kansioidenkin takia. 250GT riittäisi.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Tämä.
Koskei täällä pelata uudempia 3D-hässäköitä (lähinnä strategiaa+ajopelejä, suurinkin levyllä näyttäisi nyt olevan vain 20GT) niin kokonaan unohtunut jotta 2016-17 alkaen on pelien koko turvonnut vauhdilla. Joten jos haluaa muutamaa enempää uusimpia pitää asennettuna niin 1 TT lienee tarpeen. Pelien koko tuskin voi järkyttävästi kasvaa uuden konsolisukupolven myötä, koska niissähän paranee vain nopeus muttei koko. Konsoleiden levykoon jämähtäminen lienee tulevan konsolisukupolven ongelma jo ennen kuin tulevat edes myyntiin? Playstation3'ssakin oli sentään jo 500GT vuonna 2012 :coffee:
edit; 120GT ei minusta systeemilevyksi riitä, ihan pelkästään normaalien TEMP-kansioidenkin takia. 250GT riittäisi.
Komppaan tätä vahvasti, ainakin 250Gt systeemilevyksi ja isoa sitten varastolevyksi
 
Liittynyt
27.03.2020
Viestejä
2
pcc.PNG


Oisko tämmösestä setupista sitten johonki jo?

Seasonicin virtalähteessä ongelmana on pitkä toimitusaika ja sama tuossa Silentiumin kopassa. Tälleen kuukausi myöhemmin olis jo kova hinku saada kone, kun sen tilaaminen olisi vihdoin mahdollista :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Itse ostaisin myös suoraan parin teran levyn, jos ei ole parista kympistä kiinni. Pelit vie aina vaan useammin yli 100GB tilaa ja niitä ei enää asennella nopeasti takaisin.

Ja b550 emo ei maksaisi juurikaan extraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Oisko tämmösestä setupista sitten johonki jo?
Lieneekö tuohon jäänyt vahingossa 1TT + 240GB SSD't, koska yhdellä 1TT NVME-levyllähän pärjäisi.
Ja jos on tapana keräillä mediaa tmv niin hankkii siihen myöhemmin kaveriksi isomman HDDn?
B550-emolevyyn vaihtamiselle suositus täältäkin, helpottanee jos/kun aikanaan (2-3v kuluttua) miettii vaikkapa prosessorin päivitystä Ryzen 4000-sarjaiseen?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 675
Viestejä
4 188 462
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom