Ensimmäinen buildini noin 10 vuoteen...

Liittynyt
17.03.2021
Viestejä
14
Hei.

Yleisesti kaipaan kommentteja ja ehdotuksia. Viimeksi olen kasannut koneen noin 10 vuotta sitten ja pudonnut skenestä. Viimeisen kuukauden aikana yrittänyt vähän saada itseäni kartalle.

Eli seuraavanlaisen buildin olen nyt saanut ostoskoriin.

Näytönohjain: XFX 6700 XT
Muut:
Screenshot_20210319-174147.jpg
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
58
Hyvältä näyttää! Täältä löytyy sama emolevy, eikä voi valittaa. Tietysti jos luulet tarvitsevasi Wifiä niin sitä ei tuosta emosta integroituna löydy. 5800X taitaa olla AMD:n uusista kivistä se kuumimpana käyvä, joten kannattaa vähän googlata testituloksia tuon AIO:n suhteen. Kyllä se varmaan riittää. En itse tuota koteloa ottaisi, syystä että: 1) Se on ruma, noi asemapaikat etupaneelissa on so last season 2) Ne vievät paikan kolmannelta etutuulettimelta. Airflow on nyt in ja sellanen 3 tuuletinta edestä sisään, 1 takaa ulos on varsin suosittu konfiguraatio. Kyllä tuo kaksikin tuuletinta luultavasti riittää hyvin, mutta jos nyt uutta koteloa hankkii niin samaan hintaluokkaan saa varmaan vähän paremmankin.

EDIT: Tässä jotain esimerkkejä saman hintaluokan koteloista. En omista näistä yhtäkään, eli ihan vaan speksien pohjalta:

Kolink Observatory Lite Mesh RGB, ikkunallinen miditornikotelo, musta (Tarjous! norm. 57,90€) - Jimms.fi Tarjouksessa, kotelon mukana tulee 4 argb-tuuletinta, eli budjettia ei tarvitse käyttää niiden ostamiseen. Etupaneeli on lasin sijaan verkkoa, mikä on oleellista ilmanvaihdon kannalta. Huonona puolena jäähdytystä saa asennettua vaan 120mm tuulettimilla, eli esim 280 -koon AIO:ta ei tuohon koteloon saa.

SilentiumPC Signum SG1V EVO TG ARGB, ikkunallinen tornikotelo, musta - Jimms.fi Aikalailla vastaava. Tuulettimet tulee myös mukana ja kuvien perusteella *näyttäisi*, että kattopaikkaan menevät myös 140mm tuulettimet.

Fractal Design Meshify C, ATX-miditornikotelo, musta - Jimms.fi Suosittu ja arvosteluissa kehuttu kotelo. Huonona puolena muutama kymppi kalliimpi ja huonompi saatavuus. Mukana tulee vain kaksi tuuletinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2021
Viestejä
14
Kiitos palautteesta ja ehdotuksista

Kotelolla oli mulla kriteriinä, että pitää olla ikkuna sekä, että kotelo ei saa olla liian iso. Muija vaati, että siinä täytyy olla optinen asema. Toki olisin voinut ulkoisen hankkia.. Katselin ja lueskelin vaihtoehtoja, mutta em kriteereillä ja budjetilla ei oikein muuta koppaa löytynyt eli päädyin siihen.

Itse kasaukseen...

Heti aloittaessani kasaamisen huomasin, että tilaa kopassa on huomattavasti vähemmän kuin olin kuvitellut. Jouduin esim irroittamaan virtalähteen kotelon pohjalta, jotta sain parit piuhat emon takaa virtalähteen vieressä oleviin emon liittimiin.

Isompia ongelmia ei tullut muuten kunnes aloin sovittelemaan nestejäähyn jäähdytintä koppaan ja hetken mallailtuani jouduin toteamaan, että jäähy ei millään mahdu kotelon kattoon johon sen olin suunnitellut... (Otti emolevyn jäähdytys-siiliin kiinni)

Epätoivo nousi hetkeksi kunnes otin googlen käyttöön ja huomasin, että jäähyn saisi mahdollisesti kotelon eteen kiinni. Eli kopan etupaneelin tuulettimet irti ja uudelleen mallailemaan. Ainut keino minkä keksin kiinnittää jäähy oli niin, että jäähyn tuulettimet jäivät kopan etupaneelin pellin ulkopuolelle ja jäähdytysrivasto jäi kopan sisäpuolelle. Eli nyt tuulettimien ja rivaston välissä on reunoilla ohkainen pelti. Tuskinpa sillä kovin merkittävää eroa on lämpöihin.

Muuten kaikki meni kuin hyvinä vanhoina aikoina.
 

Liitteet

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 078
Kiitos palautteesta ja ehdotuksista

Kotelolla oli mulla kriteriinä, että pitää olla ikkuna sekä, että kotelo ei saa olla liian iso. Muija vaati, että siinä täytyy olla optinen asema. Toki olisin voinut ulkoisen hankkia.. Katselin ja lueskelin vaihtoehtoja, mutta em kriteereillä ja budjetilla ei oikein muuta koppaa löytynyt eli päädyin siihen.

Itse kasaukseen...

Heti aloittaessani kasaamisen huomasin, että tilaa kopassa on huomattavasti vähemmän kuin olin kuvitellut. Jouduin esim irroittamaan virtalähteen kotelon pohjalta, jotta sain parit piuhat emon takaa virtalähteen vieressä oleviin emon liittimiin.

Isompia ongelmia ei tullut muuten kunnes aloin sovittelemaan nestejäähyn jäähdytintä koppaan ja hetken mallailtuani jouduin toteamaan, että jäähy ei millään mahdu kotelon kattoon johon sen olin suunnitellut... (Otti emolevyn jäähdytys-siiliin kiinni)

Epätoivo nousi hetkeksi kunnes otin googlen käyttöön ja huomasin, että jäähyn saisi mahdollisesti kotelon eteen kiinni. Eli kopan etupaneelin tuulettimet irti ja uudelleen mallailemaan. Ainut keino minkä keksin kiinnittää jäähy oli niin, että jäähyn tuulettimet jäivät kopan etupaneelin pellin ulkopuolelle ja jäähdytysrivasto jäi kopan sisäpuolelle. Eli nyt tuulettimien ja rivaston välissä on reunoilla ohkainen pelti. Tuskinpa sillä kovin merkittävää eroa on lämpöihin.

Muuten kaikki meni kuin hyvinä vanhoina aikoina.
Hyvältä näyttää! Meinasin kirjoittaa että tuolla asennuksella pumppuun kerääntyy ilmakuplat jolloin pumpun elinikä lyhenee, mutta tarkemmin kun tutkin tuota AIO-jäähyä, huomasin että pumppu onkin radiaattorissa eli ei hätää. :tup:

"MSI:n valmis vesijäähdytysjärjestelmä, jonka pumppu sijaitsee valtavirrasta poiketen jäähdyttimessä!"

PS. Muista laittaa muistien XMP-profiili käyttöön biosista!
 
Liittynyt
17.03.2021
Viestejä
14
Hyvältä näyttää! Meinasin kirjoittaa että tuolla asennuksella pumppuun kerääntyy ilmakuplat jolloin pumpun elinikä lyhenee, mutta tarkemmin kun tutkin tuota AIO-jäähyä, huomasin että pumppu onkin radiaattorissa eli ei hätää. :tup:

"MSI:n valmis vesijäähdytysjärjestelmä, jonka pumppu sijaitsee valtavirrasta poiketen jäähdyttimessä!"

PS. Muista laittaa muistien XMP-profiili käyttöön biosista!
Joo ei olis tullut mieleenkään, että AIO:ssa pitäisi ottaa huomioon se miten putket menee, mutta onneksi tämän kanssa kävi siis tuuri :)
XMP on otettu käyttöön!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 876
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom