Ratkaistu Emon vaihto (Win 7 64)

Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Emo lienee juuri sellainen joka sopii jos etsii elämäänsä ongelmia.
Nyt en saa USB-portteja toimimaan W7:ssa ja muitakin laitteita on tunnistamatta.
W7 Ajuria ei löydy USB:lle mistään. W8 tunnistaa USB:n automaattisesti.






********************** Wanhat-Ratkaistut**********************

Sain siis uuden emon tänään ja eiku heti tulille...
Mutta! W7 buuttaus menee jumiin sekä normaalissa, että safe:ssa Safe:ssa viimeinen oli CLASSPNP.SYS jossa kone jäätyy. Yritin etsiä tietoa ja tulee väitettä IDE/AHCI tai kovalevysi on rikki jne jne. Nää ei kuitenkaan ole oikea syy nyt. Ennen vanhan emon palautusta poistin mm näytön jne ajurit jotka muuten samanlaisessa emossa vaihtuivat.

Tämä ratkesi bios asetyksella "CSM (Compatibility Support Module)"


********************** Wanhat-Ratkaistut**********************


Hankin uuden pikku emon DVB-boksiini. Uusi emo on (ASRock J3160-ITX).

Vaan nytpä on paha ja visainen propleemi. Molemmat puhtaat windows asennukset antavat lokiin virhekodia "ACPI 56". Olen tässä monta päivää taistellut hiki päässä asian kanssa ja nyt myös koittanut päivittää tuon mainitun ASM1074 piirin firmiksen. Päivitysohjelma lopettaa heti virheeseen, että "asmedia controller not found" tjms. Vasta nyt aloin ihmettelemään, että myöskään laitehallinnassa ei semmoisia asmedioita näy, vaan siellä on ainoastaan iNTEL:in usbeja.

Nyt se kallisarvoinen kymysys!
Kun emolla se piiri kuitennii jököttää ja semmoinen siellä kuuluisi olla, niin olisko tuo rikki tjms, vai toimiiko se jotenkin ilman ajuria siellä välissä hubina tai mitäs kummaa?

Kyllä täällä varmaan on monella tuollainen piiri koneessaan. Näkyykö vehkeitä laitehallinnassa ja onko mitä ajureita siinä?

Nyt ukkoa jelppimään kaikki joka sorkka ! Pitää sinne kauppaan valittaa ja olisi hyvä vähän tietää itekkin mitä sinne oikein valittaa.


Tämä ratkaistu

Emo menee takaisin kauppaan ja uutta tilalle.
Vaihdettu 29.10 mutta nyt monenlaista uutta onskelmaa pukkaa.

********************** Wanhat-Ratkaistut**********************
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Tuo piiri ASM1074 on siis USB 3.0 eikä 3.1:


Ihan se winukan asennus nuo ajurit asentelee:
upload_2018-10-12_7-21-16.png


Oletko BIOS-puolella käynyt enabloimassa / disabloimassa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Kiitos, tuossahan ne sinulla näkyvät listalla. Itsellä ei. Ilmeisesti myös niissä on jokin oletusajuri tyyliin microsoft? koska tuolle piirille sitä ei pahemmin missään (mm emon tukisivuilla) kaupata.

Bioksessa en ole keksinyt mitään muuta usb-asiaan liittyvää, kuin "legasy" joka on asennossa "auto" ja tämän valinnassa ei mielestäni nyt ole kyse. Ainoat laitteet bioksessa on siis äänipiiri ja sarjaportti jotka voisi itse disabloida.

Pitänee ottaa kauppaan yhteys :/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 306
Mikä käyttöjärjestelmä koneessa on (W7/8/10)?

edit: No otsikossahan se luki. Ohjekirjassa kappale 3.3 eteenpäin on ohjeita "USB-ongelmien" kanssa. :)

usb.png


==> jatkuu vielä tuosta eteenpäin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Koneessa on nyt puhtaana asennetut sekä W7 pro, että W8.1 pro. Molemmissa esiintyy sama punainen vikakoodi system logissa, eli tuo ACPI-56, sekä kummassakaan ei näy asmedian usb ohjaimia. Olen myös laittanut näkymään "piiloitetut laitteet" eikä niitä ole missään piilossakaan tai "tunnistamattomina laitteina". Sitä en tiedä, että liittyykö tuo ACPI-56 sisnänsä juuri USB asiaan. muissa monissa koneissani ei vastaavaa ilmennyt.

Eiköhän tuo emo ole vaan viallinen :( Harmittaa, kun on jo monta pitkää päivää puuhannut sen kanssa etsien sadoilta sivuilta netistä asiaan ratkaisuja.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Pistin sitten kauppaan viestiä.

Koitin vielä pakkoasentaa koneeseen nuo asmedian ajurit toivossa, että ehkä sitten niitä ilmestyy tuonne listalle. Eipä tullut.

Firmiksen päivityksen jälkeen joka siis ei löytänyt piiriä, niin nyt tulee uusi virheilmo "ASMTfilter".

Tämmöstä kurjaa.

Onko kokomusta, että jos emo vaihtuu ihan prikulleen samanlaiseksi, niin meneekö windowsilla silti herne nenään? Kokemusta on, että ihan helppoa ei ole emon vaihto ilman uutta asennusta. Liekö osilla jotakin yksilöllisiä tunnistusnumeroita jotka vaihtuu ja windows sekoaa?

Aktivointeja toosiin en onneksi ehtinyt tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 306
Pistin sitten kauppaan viestiä.

Koitin vielä pakkoasentaa koneeseen nuo asmedian ajurit toivossa, että ehkä sitten niitä ilmestyy tuonne listalle. Eipä tullut.

Firmiksen päivityksen jälkeen joka siis ei löytänyt piiriä, niin nyt tulee uusi virheilmo "ASMTfilter".

Tämmöstä kurjaa.

Onko kokomusta, että jos emo vaihtuu ihan prikulleen samanlaiseksi, niin meneekö windowsilla silti herne nenään? Kokemusta on, että ihan helppoa ei ole emon vaihto ilman uutta asennusta. Liekö osilla jotakin yksilöllisiä tunnistusnumeroita jotka vaihtuu ja windows sekoaa?

Aktivointeja toosiin en onneksi ehtinyt tehdä.
Ei mene. Aktivoinnin saattaisi joutua tekemään uudelleen, jos on yhdelle emolevylle rekattu Windows, mutta sinun tapauksessasi ei sitäkään.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Tämä olisi todella hyvä uutinen. Asennukset ja koko päivitysrumba uudelleen jne ei kyllä nappaisi.

Nyt vaan odottelen, että pitääkö vielä kaupan kanssa tapella, vai vaihtuuko emo ilman isompaa vääntöä. Minusta vika on nyt ihan selvä.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Nyt kuulkaas kaikki pikku höpönassut. Setälle tuli paha paikka.

Sain siis uuden emon tänään ja eiku heti tulille...
Mutta! W7 buuttaus menee jumiin sekä normaalissa, että safe:ssa Safe:ssa viimeinen oli CLASSPNP.SYS jossa kone jäätyy. Yritin etsiä tietoa ja tulee väitettä IDE/AHCI tai kovalevysi on rikki jne jne. Nää ei kuitenkaan ole oikea syy nyt. Ennen vanhan emon palautusta poistin mm näytön jne ajurit jotka muuten samanlaisessa emossa vaihtuivat.


Tämä ratkesi bios asetyksella "CSM (Compatibility Support Module)"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Osa ongelmista on nyt ratkennut kuten, että nyt toimii sentään jo buutti, mutta edelleen vaan on vaikeaa.

Emo (ASRock J4205-ITX*) + Windows 7 = juuri sellainen yhdistelmä joka sopii, jos etsii elämäänsä ongelmia.
Nyt en saa USB-portteja toimimaan W7:ssa ja muitakin laitteita on tunnistamatta.
W7 Ajuria ei löydy USB:lle netistä. W8 kyllä tunnistaa USB:n automaattisesti ja laittaa oman ajurin. Netistä en löydä edes 8 ajuria.

USB laitteen ID on: PCI\VEN_8086&DEV_5AA8&SUBSYS_5AA81849&REV_0B

Myös tälläinen keljuilee: ACPI\INT3452 ei löydy ajuria, tai sitten W7 ei oikein ymmärrä koko asian päälle koska on ehkäs liian uusi prossa?

* tämä emo on ns Windows 10 only
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
No ihan mielenkiinnosta kysyn vaan, että mikset sitten vaihda kymppiin? Vai onko jotain softia joita tarvitset harrastuksessa/työssä jotka tuon seiskan vaatii?
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
No ihan mielenkiinnosta kysyn vaan, että mikset sitten vaihda kymppiin? Vai onko jotain softia joita tarvitset harrastuksessa/työssä jotka tuon seiskan vaatii?
Kiitos kysymästä.
Kyllä tätäkin vaihtoehtoa on tullut mietittyä. Kympissä on vain sellainen ongelma tai siis minun pelko, että tuo kymppi on liian itsenäinen tai jopa isäntämäinen minun hommiini. Peloittelevat, että se haluaa itse päättää kaikenlaisista asioista mm päivityksistä ja koska se käynnistelee itsensä jne jne...

Minulla on niin pieni sielu, että minä halua ihan itse olla pomo ja määrätä kaikesta mitä täällä mun huushollissa tapahtuu ;)

Siis tuo kone ei ehdottomastikkaan saa yht'äkkiä tehdä jotakin omiaan, kun se on ajastettu tekemään tärkeitä pikku juttuja. Toinen kymppiin liittyvä huoli on, että kun se tulee pikkukoneeseen jossa on tuollainen 10w prossa, niin ne minulle tärkeät hommat voi häiriintyä jos kone alkaa jauhamaan prossa punaisena jotakin kympin omia täysin turhia prosesseja joita ilmeisesti sitten piisaa paljon. Sitten esim Linux ei käy, koska ajettu ohjelma ei toimi siinä.

Jos sinulla tai jollakin muulla on nyt sitten korjattavaa näissä minun luuloissani, niin antaa tulla vaan? Asia kiinnostaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 773
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom