Mitä noihin valtionavustuksiin ja NASA-hommiin tulee, SpaceX on saanut kymmeniä miljardeja valtiolta. Pulju pysyy pystyssä sillä samalla "jatkuvalla rahavirralla valtiolta", mikä aiemmin meni NASA:lle.
Täyttä roskaa.
SpaceX ei ole saanut kymmeniä miljardeja valtiolta, vaan SpaceX on
1) saanut NASAlta rahaa tuotekehitykseensä yhteensä n. 7.4 miljardia. Tämä on USAssa normaali toimintatapa kun yksityiset firmat kehittävät kalustoa liittovaltion käyttöön, ja SpaceXn saamat rahamäärät ovat tyypillisesti olleet pienempiä kuin sen kilpailijoiden saamat rahamäärät samaan/vastaavaan projektiin.
2) myynyt NASAlle n. 4.5 miljardilla laukaisupalveluita,
joista osaa mikään muu firma ei olisi pystynyt tarjoamaan ja joista lopuissakin NASA olisi muilta firmoilta ne ostaessaan joutunut maksamaan selvästi enemmän kuin mitä maksoi ne SpaceXltä ostaessaan.
3) myynyt (aiemmin) ilmavoimille ja (nykyisin) space forcelle parilla miljardilla laukaisupalveluita.
Eli kokonaissumma mitä SpaceX on liittovaltiolta saanut on ollut n. 14 miljardia, ja sille rahalle on liittovaltio saanut todella paljon vastinetta, sillä on saatu aikaan todella paljon enemmän kuin mitä olisi saatu käyttämällä se millään muulla tavalla avaruuteen liittyviin asioihin. Ilman SpaceXää NASAn astronautit lentäisivät kansainväliselle avaruusasemalle vieläkin Venäjän Sojuzilla - ja Venäjä olisi varmaan kiristänyt että mitään aseapua Ukrainalle ei sallita, että amerikkalaiset pääsevät Sojuzin kyytiin. Ja ilman SpaceXää monet NASAn tieteelliset sateliitit sekä Space Forcen/ilmavoimien sateliitit olisi laukaistu ULAn(Boeingin ja Lockheed-Martinin yhteisyritys) raketeilla huomattavasti kalliimmalla hinnalla.
Ja mitään sellaista rahaa joka ennen meni NASAlle ei ole otettu NASAlta pois ja NASAn sijaan annettu SpaceX:lle. Vaan
NASA on aina käyttänyt yksityisiä firmoja alihankkijoinaan ja NASA tilaa SpaceX:ltä laukaisupalveluita koska sukkulan jälkeen sillä ei ollut yli 10 vuoteen omia raketteja, ja nyt sillä on tasan yksi oma rakettityyppi joka on todella iso ja kallis (jonka käytössä normaalikokoisten sateliittien tai luotainten laukaisemiseen ei ole mitään järkeä) ja jonka osat ostetaan hyvin kalliilla muilta yksityisiltä firmoilta(Boeing, Northrop Grumman, Aerojet Rocketdyne) (ja joiden kehittämisestä NASA on maksanut näille firmoille moninkertaisen hinnan verrattuna siihen mitä se on SpaceXlle maksanut avustuksia SpaceXn rakettien ja kapselien kehittämiseen)
ja SpaceX on maailman ylivoimainen ykkönen kaupallisissa yksityisissä laukaisupalveluissa, omaa yli 50% markkinaosuuden yksityisten sateliittien laukaisuista, ja tekee sitä hyvin voitollisesti.
SpaceX on firma joka pysyy pystyssä (ja tekee oikein hyvää tulosta) sillä, että
1) sen Falcon 9-raketin laukaisukustannukset ovat ykkösvaiheen uudelleenkäytettävyyden sekä muutenkin kustannusorientoituneen designin ja massavalmistuksen ansiosta vain n. 25 miljoonaa, joten myydessään laukaisun ulos keskimäärin n. 60 miljoonalla se tekee n. 35 miljoonaa katetta/laukaisu. Kilpailijat taas joutuvat hinnoittelemaan omien saman luokan rakettien laukaisujensa hinnan jonnekin n. 70 miljoonan luokkaan että pääsevät edes omilleen, koska joutuvat rakentamaan jokaista laukaisua varten uuden ykkösvaiheen, ja ostamaan siihen hyvin kalliilla moottorit alihankkijoiltaan. Kolmellakymmenellä maksaville asiakkaille tehdyllä laukaisulla vuodessa tekee melkein kaksi miljardia tuloja, n. miljardin katetta vuodessa.
2) SpaceX:n Starlink-sateliittiverkolla on jo reilusti yli nelisen miljoonaa käyttäjää, ja starlinkin kuukausimaksu vaihtelee 50 euron ja 120 dollarin välillä, jos arvoidaan keskimääräiseksi hinnaksi vaikka 80 dollaria, tekee 4.5 miljoonalla käyttäjällä n. 4.3 miljardia vuodessa tuloja. (tästä on vaikeampi sanoa kustannuksia ja laskea katetta)
Tosin, tästä kaikesta keräämästään katteesta huolimatta SpaceX ei kerää suuria voittoja kassaan, koska kaikki Falcon 9-laukaisuista kerätty kate investoidaan
1) Starlink-sateliittien laukaisuun
2) Starship-raketin kehittämiseen ja sen valmistus- ja laukaisuinfrastruktuurin rakentamiseen