Elisan VDSL-liittymän pingi korkea?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuskis
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 300
Hankittiin omakotitaloon uusi VDSL2-laajakaista (Saunalahti Korttelikuitu) nopeudella 30/5, tätä ennen ollut Telian mikälie 25/1 ADSL. Vuonna 2000 rakennettuun taloomme ei ole vedetty koskaan kuitua, joten oletettavasti tuo liittymä toteutuu kuituna niin pitkälle kuin pääsee ja siitä eteenpäin kuparia meille seinään, ei ilmeisesti kovin pitkää matkaa kuitenkaan sillä tuo nopeus tulee likipäin täyteen vakaasti kun tuo Telian ADSL vähän taisteli.

Ainoana häikkänä tällä liittymällä pidän korkeahkoa pingiä, joka seilaa vakaasti 13-16ms maastossa. Tämä on likipitäen puolet enemmän kuin tuolla Telialla, joka siis tuli olettavasti kauempana sijaisevalta DSLAMilta pelkkää kuparia pitkin vs. tämä nykyinen. Otin Elisan aspaan yhteyttä asiasta ja koitin ehdottaa josko vaihtasivat path moden meiltä interleavedista fastiksi sillä purkin asetuksia räpläämällä ei ollut vaikutusta pingiin ja tuo on about ainoa asia josta "ongelman" kuvittelisin johtuvan. Sain vastaukseksi, että nämä "arvot ovat tuolle liittymälle ihanteelliset" ja että "verkossa tapahtuvat muutokset kumoavat aina kyseiset asetukset liittymille."
Suoraan sanottuna kuulostaa paskapuheelta sillä kaikki muut ISP:t joiden asiakkaana olen ollut ovat ihan iloisesti suostuneet vaihtelemaan heidän puoleltaan mitä tahansa liittymän asetuksia pyydettäessä. Ajattelin josko rimpauttaisin johonkin numeroon ja pyytäisin toista mielipidettä, mutta Elisan puhelinaspankin avuttomuuden tuntien ja heidän aspanumeronsa ollessa maksullisia ajattelin ensin kysäistä täältä onko tässä mitään perää.

Purkkina toimii ASUS DSL-N17U. Firmis on viimesin, laite VDSL2 ANNEX A tilassa 30a multimodena (17a tuntuu toimivan myös), netti tulee suoraan puhelinpistokkeesta purkkiin.

Kiitos etukäteen vastauksista.
 
Ottamatta kantaa siihen onko nuo arvot OK vai ei, juttelitko Elisalla ihan perus aspan kanssa? Tuntuu ettei ne siellä tiedä yhtään mitään. Pitäisi suoraa pyytää päästä teknisen tuen jutuille.

Kaverille tuli valokuitu liittymä, mutta seinässä ei ollut kuin kuitu ja kytkentärasia, kuitumuunnin puuttui. Tätä yritettiin saada sähköpostilla ja puhelimella aspan kautta ties kuinka kauan. Sähköposteihin ei vastattu/viive oli aina viikko viestien välillä. Puhelimella kun soiteltiin ja selitettiin asia että tänne nyt oikeesti tarvittais se muunnin että saatais homma käyntiin, niin sieltä tyrkytettiin Elisa kotiboksia joka oli tarkoitettu ADSL/VDSL liittymille. Eikä mennyt jakeluun kun yritti selittää että tuohon nyt ihan oikeesti tulee se kuidun pää seinään.

Sitten vasta kun Aspan kautta päästiin teknisen tuen / vikapuolen asiakaspalvelijan juttusille, saatiin asentaja paikalle kuitumuuntimen kanssa. 3-4 viikkoa ilman nettiä sen takia, että ettei normiasiakaspalvelijat ymmärtänyt mitä niiltä yritti pyytää.
 
Ihan normaalilta nuo pingit omasta mielestä vaikuttaa. Itsellakin on Elisan VDSL ja pingit on samanlaiset.
 
Kokemuksesta voin yhtyä tuohon aspa hommaan, jos aspaan pitää olla yhteydessä niin mene sinne vain jos pitää päästä Level 2 tukeen.
Elisan asiakaspalvelijat ovat 100% kujalla, teknisen tuen kavereista pystyn sentään sanomaan että lähtenyt homma rokkaamaan kun on ajan saanut varattua
 
Elisahan ei poista virheenkorjausta kuin joskus tekivät ADSL2-liittymien kanssa, kun niillä ei ole enään "profiilia" siihen. Tässä on se takana, että niiden omat IPTV-boksit toimivat pätkimättä. Sonera/Telia on taas omissa liittymissä poistanut sellaisen pyytämällä, mutta tekevät sen sitten kysyjän omalla vastuulla eli liittymä saattaa pätkiä yms.
 
Naputtelin tosiaan viestin Elisan aspaan tämän lomakkeen kautta: Viesti asiakaspalveluun
Ainoastaan siksi kun OmaElisa-sivun versiossa oli joku merkkiraja tjsp. ja tämä oli ainut kanava Elisan puhelinvaihteen lisäksi minkä löysin. Alotin viestin heti sillä että pitäs tekniseen tukeen saada tämä viesti josko ohjaisivat oikeeseen osoitteeseen, vastausmeili tuli osoitteesta asiakaspalvelu.liittymat@elisa.fi. Todettakoon, että en ihan kauheena odottanut saavani tällä mitään aikaan ja ennen olen tarjoajien aspan kanssa asioinut oikeille henkilöille suoraan IRC:n tai sähköpostin välityksellä, mutta Elisalta ei tämmöstä näyttänyt löytyvän.

Elisahan ei poista virheenkorjausta kuin joskus tekivät ADSL2-liittymien kanssa, kun niillä ei ole enään "profiilia" siihen. Tässä on se takana, että niiden omat IPTV-boksit toimivat pätkimättä. Sonera/Telia on taas omissa liittymissä poistanut sellaisen pyytämällä, mutta tekevät sen sitten kysyjän omalla vastuulla eli liittymä saattaa pätkiä yms.

Mm. Telian ja Nebulan kanssa aikoinaan olen juuri tolla periaatteella mennyt, että omalla vastuullani kokeillaan toimiiko ja jos pätkii niin laittavat takaisin pyydettäessä, tämän myös esitin viestissä ja ei luulisi olevan Elisallakaan mikään kauhean vaiva vaan heittää se yksi asetus meidän liittymältä pois vaikuttamatta kaikkiin muihin tjsp.
 
Mm. Telian ja Nebulan kanssa aikoinaan olen juuri tolla periaatteella mennyt, että omalla vastuullani kokeillaan toimiiko ja jos pätkii niin laittavat takaisin pyydettäessä, tämän myös esitin viestissä ja ei luulisi olevan Elisallakaan mikään kauhean vaiva vaan heittää se yksi asetus meidän liittymältä pois vaikuttamatta kaikkiin muihin tjsp.

Tästä tulikin mieleen, että itsellä oli aikanaan Elisan ktv-verkon kautta 100/5Mbit/s nopeus ja nopeus oli parhaimmillaan se 94/4.5Mbit/s. Jossain vaiheessa Elisan palstalla useamman liittymän lähtevä nopeus tipahti sinne 2.7Mbit/s arvoon ja Elisan työntekijät muistaakseni taisivat sanoa, että modeemit käyttävät huonompaa QAM-arvoa. Mutta todellisuudessa pystyvät 110% säätämään asetuksia eli etteivät vaan laittaneet tarkoituksella pienempään arvoon eli modeemi saa juuri sellaiset arvot, jotka operaattori säätää omasta "päästä".

Jossain vaiheessa uppi nousi taas 4.5Mbit/s ja nykyään 100/10Mbit/s nopeusluokka ja en ikinä ehtinyt saada tuota 10Mbit/s, kun vaihtui Elisan VDSL2:seen.
 
Tästä tulikin mieleen, että itsellä oli aikanaan Elisan ktv-verkon kautta 100/5Mbit/s nopeus ja nopeus oli parhaimmillaan se 94/4.5Mbit/s. Jossain vaiheessa Elisan palstalla useamman liittymän lähtevä nopeus tipahti sinne 2.7Mbit/s arvoon ja Elisan työntekijät muistaakseni taisivat sanoa, että modeemit käyttävät huonompaa QAM-arvoa. Mutta todellisuudessa pystyvät 110% säätämään asetuksia eli etteivät vaan laittaneet tarkoituksella pienempään arvoon eli modeemi saa juuri sellaiset arvot, jotka operaattori säätää omasta "päästä".

Jossain vaiheessa uppi nousi taas 4.5Mbit/s ja nykyään 100/10Mbit/s nopeusluokka ja en ikinä ehtinyt saada tuota 10Mbit/s, kun vaihtui Elisan VDSL2:seen.

Jollainhan ne tätä meidänkin liittymää rajottaa tuohon 30/5, sillä tällä hetkellä purkki kertoo linjaksi: Data Rate: 42137 kbps/10238 kbps; Max Rate: 52680 kbps/12382 kbps.

EDIT: SpeedTestin mukaan tällä hetkellä realistiset vauhdit on 28219 kbps/5292 kbps.
 
Jollainhan ne tätä meidänkin liittymää rajottaa tuohon 30/5, sillä tällä hetkellä purkki kertoo linjaksi: Data Rate: 42137 kbps/10238 kbps; Max Rate: 52680 kbps/12382 kbps.

EDIT: SpeedTestin mukaan tällä hetkellä realistiset vauhdit on 28219 kbps/5292 kbps.

Tuosta tulikin mieleen, että jotkut ovat Elisan palstalla saaneet, kun ovat kauniisti pyytäneet palstatiimiltä nostamaan linjanopeuden. Ja sulla todennäköisesti toimii 50/10Mbit/s ihan hyvin ja tuo on matkan mukaan. Eli 0-300m max 100/10Mbit/s 300-700m max 50/10Mbit/s ja yli 700m max 30/5Mbit/s
 
Tuosta tulikin mieleen, että jotkut ovat Elisan palstalla saaneet, kun ovat kauniisti pyytäneet palstatiimiltä nostamaan linjanopeuden. Ja sulla todennäköisesti toimii 50/10Mbit/s ihan hyvin ja tuo on matkan mukaan. Eli 0-300m max 100/10Mbit/s 300-700m max 50/10Mbit/s ja yli 700m max 30/5Mbit/s

Näyttää Googletuksen perusteelta sen verran hullulta että voisi toimiakkin, kiitos vinkistä! Ehkäpä ton interleavinginkin saisivat muutettua.
 
Ottamatta kantaa siihen onko nuo arvot OK vai ei, juttelitko Elisalla ihan perus aspan kanssa? Tuntuu ettei ne siellä tiedä yhtään mitään. Pitäisi suoraa pyytää päästä teknisen tuen jutuille.
Noinhan se nyt aina on. Ei aspan tehtävä ole mitää verkkoyhteyden asetuksia säätää.
Jollainhan ne tätä meidänkin liittymää rajottaa tuohon 30/5, sillä tällä hetkellä purkki kertoo linjaksi: Data Rate: 42137 kbps/10238 kbps; Max Rate: 52680 kbps/12382 kbps.

EDIT: SpeedTestin mukaan tällä hetkellä realistiset vauhdit on 28219 kbps/5292 kbps.
Mites toi on noin sniidu? Nimittäin viimeksi kun olin VDSL-asiakkaana, ei noin pientä nopeutta ollut edes valittavana. Oli kyllä upeat upit noissa.
 
Mites toi on noin sniidu? Nimittäin viimeksi kun olin VDSL-asiakkaana, ei noin pientä nopeutta ollut edes valittavana. Oli kyllä upeat upit noissa.

Alue jossa talomme sijaitsee on aina ollut vähän kranttu laajakaistojen nopeuksien suhteen niin en nykyjään jaksa noita vauhteja niin ihmetellä, kunhan on nopeampi kun edellinen niin olen ihan iloinen. Syynä siis lähinnä paukkulangat. Toki vois yrittää kutsua jonkun ukon kattomaan talon kaapelointeja joskus ihan huvikseen jos on jotain sotkuja ISDN-ajoilta vielä olemassa tjsp.
 
Alue jossa talomme sijaitsee on aina ollut vähän kranttu laajakaistojen nopeuksien suhteen niin en nykyjään jaksa noita vauhteja niin ihmetellä, kunhan on nopeampi kun edellinen niin olen ihan iloinen. Syynä siis lähinnä paukkulangat. Toki vois yrittää kutsua jonkun ukon kattomaan talon kaapelointeja joskus ihan huvikseen jos on jotain sotkuja ISDN-ajoilta vielä olemassa tjsp.
Okei.. Upeasti tämä asia hoidettu Suomessa!
 
Okei.. Upeasti tämä asia hoidettu Suomessa!

Hauskanhan tästä tekee se, että Telia on tossa n. kilometrin päässä päässä innoissaan kaivellut ja asennellut avointa kuituaan, mutta tänne asti ei ole vielä moisia tullut. Siksi tätä liittymää ostaessa vähän mietinkin millä vippaskonstilla Elisa tänne toteuttaa VDSL-yhteyden kun muut ISP:t tarjoaa lähinnä jotain 4G-ratkaisuita, mutta näyttää pelaavan niin mikäs siinä.
 
Hauskanhan tästä tekee se, että Telia on tossa n. kilometrin päässä päässä innoissaan kaivellut ja asennellut avointa kuituaan, mutta tänne asti ei ole vielä moisia tullut. Siksi tätä liittymää ostaessa vähän mietinkin millä vippaskonstilla Elisa tänne toteuttaa VDSL-yhteyden kun muut ISP:t tarjoaa lähinnä jotain 4G-ratkaisuita, mutta näyttää pelaavan niin mikäs siinä.
Jos kupareita ei ole kerätty pois nii toki mihin tahansa mökkii saa ADSL/VDSL. Bräniköissä sit kuituvalmius.
 
Noinhan se nyt aina on. Ei aspan tehtävä ole mitää verkkoyhteyden asetuksia säätää.
En tainnut niin väittääkään. Siksi kysyinkin ettei nyt ole perusaspan kanssa jutellut.

Pointtini oli se, että kyllä asiakaspalvelun pitäis sen verran tietää, että jos puhutaan valokuituliittymästä ja nimenomaan FTTH, niin silloin tarjotaan ne tarvittavat palikat että liittymä saadaan toimimaan eikä mitään helkkarin ADSL-motukkaa. Ja jos ei itse asiasta tiedä, niin silloin ohjataan sellaiselle henkilölle joka tietää tai otetaan selvää. Tämä sama homma kävi sekä sähköpostitse että puhelimen välityksellä. Kohautellaan vaan olkiaan "Emmää näistä oikeen tiä, mä oon vain töissä täällä". Ei voi olla niin vaikeaa, että asiakkaan pitää pommittaa viikkokaupalla ja vasta sitten kun alkaa käpy palaa, niin saadaan langan päähän joku sellainen joka tietää mikä on valokuitu. 6 viikkoa tilauspäivästä meni että kuitu saatiin viimein kytkettyä, kun ensin paikalla kävi asentaja kaapeli-boksin kanssa ja oli huuli pyöreenä "mä oon kyllä enemmänkin noiden kaapelihommien kans ollut tekemisis". Tästä vielä viikko, niin saatiin kuitukaveri paikalle.

Anvian aikaan sama homma olisi hoitunut viikossa. Ja en edes aloita siitä millainen säätäminen oli, että saatiin asiat niin kuin oli sovittu, kun vaihdoin viime kesänä meidän puhelinliittymät Teliasta Elisaan.
 
En tainnut niin väittääkään. Siksi kysyinkin ettei nyt ole perusaspan kanssa jutellut.

Pointtini oli se, että kyllä asiakaspalvelun pitäis sen verran tietää, että jos puhutaan valokuituliittymästä ja nimenomaan FTTH, niin silloin tarjotaan ne tarvittavat palikat että liittymä saadaan toimimaan eikä mitään helkkarin ADSL-motukkaa. Ja jos ei itse asiasta tiedä, niin silloin ohjataan sellaiselle henkilölle joka tietää tai otetaan selvää. Tämä sama homma kävi sekä sähköpostitse että puhelimen välityksellä. Kohautellaan vaan olkiaan "Emmää näistä oikeen tiä, mä oon vain töissä täällä". Ei voi olla niin vaikeaa, että asiakkaan pitää pommittaa viikkokaupalla ja vasta sitten kun alkaa käpy palaa, niin saadaan langan päähän joku sellainen joka tietää mikä on valokuitu. 6 viikkoa tilauspäivästä meni että kuitu saatiin viimein kytkettyä, kun ensin paikalla kävi asentaja kaapeli-boksin kanssa ja oli huuli pyöreenä "mä oon kyllä enemmänkin noiden kaapelihommien kans ollut tekemisis". Tästä vielä viikko, niin saatiin kuitukaveri paikalle.

Anvian aikaan sama homma olisi hoitunut viikossa. Ja en edes aloita siitä millainen säätäminen oli, että saatiin asiat niin kuin oli sovittu, kun vaihdoin viime kesänä meidän puhelinliittymät Teliasta Elisaan.
No totuus on et sen aspan tehtävä on pienellä korvauksella ja ilman teknistä koulutusta pitää asiakkaat tyytyväisenä. Hyvin harvinaista että niistä tuotteista pitäisi teknisiä yksityiskohtia tietää ilman että asiaa voi delegoida tekniseen asiakaspalveluun.
 
No totuus on et sen aspan tehtävä on pienellä korvauksella ja ilman teknistä koulutusta pitää asiakkaat tyytyväisenä. Hyvin harvinaista että niistä tuotteista pitäisi teknisiä yksityiskohtia tietää ilman että asiaa voi delegoida tekniseen asiakaspalveluun.
Silläkö ne asiakkaat pidetään tyytyväisenä, että näinkin yksinkertaiseen asiaan saatiin menemään monta viikkoa? Vai olisko kuitenkin saatu asiakas tyytyväiseksi sillä, että pistää asian selvitykseen/eteenpäin jos ei aspalla itsellä ole tietoa tästä asiasta? Koska mitään ei tapahtunu senkään jälkeen ku sitä adsl-modeemia tyrkytettiin ja yritti sanoa että "en mä tarvii mitään modeemia vaan sen kuitumuuntimen tuohon seinään että saa laittaa vaikka oman reitittimen sitten sen perään." Vastauksena tuli vaan, että "en mä näistä oikein tiedä mitään." No ei tarvii tietää, mutta laita puhelu sellaiselle henkilölle joka tietää.

Mitäpä lottoat oliko kaveri tyytyväinen tämän touhun jälkeen? Tai minä joka hänen puolestaan tätä asiaa yritti selvittää, kun kaverilla itsellä ei ole tietoa näistä hommista.
 
Pientä päivitystä. Laitoin viestiä Elisan OmaYhteisön kautta sen tiimille ja suostuivat kokeilumielessä nostamaan liittymän tuohon 50/10 nopeuteen, kiitos vielä jäsen kurkimiehelle tästä vinkistä! Sen sijaan pingille eivät hekään voi tehdä mitään ja interleavingia ei vaan yksinkertaisesti heidän päästään saa poistettua, täytynee siis tyytyä tuohon sen sijaan että rupean joka tuutista tappelemaan Elisan aspan kanssa jotta pääsisi oikeiden ihmisten juttusille.

SpeedTesti tarjosi tällä hetkellä tämöistä: http://www.speedtest.net/result/7833935464.png
 
Pientä päivitystä. Laitoin viestiä Elisan OmaYhteisön kautta sen tiimille ja suostuivat kokeilumielessä nostamaan liittymän tuohon 50/10 nopeuteen, kiitos vielä jäsen kurkimiehelle tästä vinkistä! Sen sijaan pingille eivät hekään voi tehdä mitään ja interleavingia ei vaan yksinkertaisesti heidän päästään saa poistettua, täytynee siis tyytyä tuohon sen sijaan että rupean joka tuutista tappelemaan Elisan aspan kanssa jotta pääsisi oikeiden ihmisten juttusille.

SpeedTesti tarjosi tällä hetkellä tämöistä: http://www.speedtest.net/result/7833935464.png

Aika iso parannus tuli sulle ja kannatti yrittää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 308
Viestejä
4 534 503
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom