Elisa, viallinen näyttö, evätty DOA-vaihto, puuttuva pahvilaatikko, Samsung ja KKV

Noniin. Eli asia on kuten on kirjoitettu. DOA ei onnistu kun ei ole alkuperäispakkausta ja jopa Elisa ehdottaa laitteen huoltoa.

Mitä ihmettä vitkuttelet tässä? Sinulle on tarjottu kaikki mahdollinen, mitä voidaan asiassa tehdä. Asiassa edetään normaalin takuukäytännön mukaisesti.

Ei kait kyseessä ole nyt vaan se, että olet ostanut väärän tuotteen ja yrität nyt kaikkesi, että kauppa puretaan? Vaikkei siihen ole perusteita, myyjällä kun on ensisijaisesti oikeus korjata virhe.
 
1. Elisa myöntää suoraan, että heidän huoltokumppaninsa (Gosse) mukaan näytössä näkyy poikkeavaa värillistä valovuotoa ja oikea korjaustoimenpide olisi paneelin vaihto. Vika on siis täysin todettu ja selvä.


Miksi et sitten kiikuta sitä näyttöä Elisan huotoon ? Korjaavat vai vaihtavat sen toimivaan peliin normaalin takuun puiteissa. Kadonnut laatikko ei ole tässä esteenä.

Vai mitä tässä nyt haetaan ?
 
@kimmo193 & @Sonic Empire

Sonic Empire: Tuo linkkaamasi dokumentti on Samsungin ja jälleenmyyjän välinen sopimusohjeistus B2B-hyvityksistä. Se ei muuta Suomen kuluttajansuojalakia miksikään. Kuluttajakaupassa myyjän lakisääteinen virhevastuu viallisesta tuotteesta ei lakkaa tai rajoitu sen takia, että kuluttaja heittää tyhjän pahvilaatikon roskiin. Se, miten Elisa ja Samsung selvittävät keskinäiset hyvityksensä laatikon puuttumisesta, on heidän välisensä asia – kuluttajaa ei voi käyttää sen pelinappulana.

kimmo193: Se huoltotarkastus tehtiin jo Elisan toimesta Gossen kautta, joten mitään "katsotaan mitä huolto sanoo" -vaihetta ei enää tarvita. Älyttömyys piileekin siinä, että Elisa ilmoitti minulle suoraan sähköpostitse huollon todenneen poikkeavan värillisen valovuodon ja ehdottaneen paneelin vaihtoa. Silti KKV:lle annetussa virallisessa vastineessa lukee nyt lennosta muuttunut lausunto: "Vikaa ei havaittu".

Tässä ei siis enää vängätä pelkästä pahvilootasta, vaan siitä, että Elisa puhuu kuluttajalle ja viranomaiselle täysin ristiin saman huoltoraportin tuloksista välttääkseen vastuunsa. Case etenee kuluttajariitalautaku
ntaan.
 
Voi morjens että joku voi tehdä omasta elämästään hankalan ja myös muiden.
Pistä se näyttö toriin, ota rahat, osta se Oled kun siitä nyt olet kuitenkin haaveilemassa.
 
Virhevastuunkin myötä myyjällä on ensisijaisesti oikeus korjata virhe eli huoltaa tuote kuten Elisa onkin ehdottanut. DOA ei nyt onnistu, koska olet ollut niin typerä että heität alkuperäispakkauksen heti roskiin. Myöskään lakisääteinen asiakaspalautuskaan ei onnistu tuosta samasta syystä.

Toimita se laite huoltoon niin asia etenee. Vaihtoehtoisesti toimi kuten yllä kirjoitettu.
 
Älyttömyys piileekin siinä, että Elisa ilmoitti minulle suoraan sähköpostitse huollon todenneen poikkeavan värillisen valovuodon ja ehdottaneen paneelin vaihtoa. Silti KKV:lle annetussa virallisessa vastineessa lukee nyt lennosta muuttunut lausunto: "Vikaa ei havaittu".
Oletko vastannut Elisalle, että tuot näytön huoltoon heidän ohjeistuksen mukaisesti ? Asiaahan ratkeaa sillä.


Kuluttajariitalautakunnasta et mieluisia uutisia saa. Laitteella on takuu voimassa, ja olet kieltäytynyt takuukorjauksesta jostain kumman syystä.
 
"Ei halua huollattaa laitetta vaan vaihtaa sen toiseen malliin"

Eli siellähän se syy nyt siis luki. En ihmettele yhtään että lausunto muuttui myös Elisalla, lienee asiakastietoihin kirjattu klassinen "asiakas on m**kku"
 
"Ei halua huollattaa laitetta vaan vaihtaa sen toiseen malliin"

Eli siellähän se syy nyt siis luki. En ihmettele yhtään että lausunto muuttui myös Elisalla, lienee asiakastietoihin kirjattu klassinen "asiakas on m**kku"
@penttip Mietipä asioita hetki kuluttajan kannalta ennen kuin huutelet lapsellisuuksia.

Huomasin ongelman heti toisena päivänä laitteen saapumisesta ja otin yhteyttä Elisaan. Elisa ohjasi Samsungille, ja Samsung itse ehdotti kuvien ja videoiden perusteella DOA-vaihtoa. Nyt huollon lopullinen kanta on se, että laite "kuuluu olla tällainen", eikä paneelin vaihto edes korjaa asiaa.

Mitä järkeä kuluttajan on pitää laitetta, jonka markkinointi lupaa "syvää mustaa ilman valovuotoja", jos todellisuus on aivan muuta ja valmistajan/huollon mukaan sitä ei pysty edes korjaamaan? Kun kyseessä on upouusi laite, joka ei vastaa mainoksia ja jonka korjaaminen on mahdotonta, ostajalla on täysi oikeus vaatia kaupan perumista tai vaihtoa sellaiseen malliin, joka toimii.

Se, että jälleenmyyjä ja huolto pyörittävät kuukauden päivät laitetta vain pestäkseen kätensä "ominaisuus"-kortilla, on se todellinen farssi tässä. Siksi asia etenee lautakuntaan.
 
Samsung ehdotti DOA-vaihtoa koska ei varmaan tiennyt että heitit alkuperäisen laatikon jo pois. Olisi myöskin ollut hyvä tutustua VA-paneelin ominaisuuksiin ennen ostoa. ” Syvää mustaa” saat vain OLED-paneelilla.
 
Vastaava kokemus Elisan kanssa Lenovon läppärin näytön valovuoto ongelman kanssa.
Ihme sekoilua pari kk, jonka jälkeen onneksi totesivat näytön olevan viallinen ja sain purettua kaupat.

Mutta kokemuksena Elisan sekoilu oli niin perseestä ettei enää koskaan vastaavaa kiitos.
 
@penttip Mietipä asioita hetki kuluttajan kannalta ennen kuin huutelet lapsellisuuksia.

Huomasin ongelman heti toisena päivänä laitteen saapumisesta ja otin yhteyttä Elisaan. Elisa ohjasi Samsungille, ja Samsung itse ehdotti kuvien ja videoiden perusteella DOA-vaihtoa. Nyt huollon lopullinen kanta on se, että laite "kuuluu olla tällainen", eikä paneelin vaihto edes korjaa asiaa.

Mitä järkeä kuluttajan on pitää laitetta, jonka markkinointi lupaa "syvää mustaa ilman valovuotoja", jos todellisuus on aivan muuta ja valmistajan/huollon mukaan sitä ei pysty edes korjaamaan? Kun kyseessä on upouusi laite, joka ei vastaa mainoksia ja jonka korjaaminen on mahdotonta, ostajalla on täysi oikeus vaatia kaupan perumista tai vaihtoa sellaiseen malliin, joka toimii.

Se, että jälleenmyyjä ja huolto pyörittävät kuukauden päivät laitetta vain pestäkseen kätensä "ominaisuus"-kortilla, on se todellinen farssi tässä. Siksi asia etenee lautakuntaan.
Lakki kouraan, näyttö kainaloon ja painele huoltoon. Pyydä anteeksi typeryyttäsi ja koita saada näyttö huoltoon.
Pyydä anteeksi Huoltomieheltä, elisan aspalta, samsungilta, KKV:ltä, kuluttajaneuvojalta, elisan toimitusjohtajalta ja meiltä että haaskasit aikaamme. Problem solved.

Ja älä laita kilsakorvaushakemusta huoltoonviemisestä, pahentaa vain tilannetta.
 
Olet kieltäytynyt korjauksesta. Olet vienyt asian kuluttajariitalautakuntaan, Eivät tietenkään ala ratkomaan asia enään kun asia on vireillä muissa kanavissa. Ihan niinkuin Elisa viestissään sinulle kirjoittaa.

Mitä itse tekisin :
1. Sovi elisan kanssa että näyttö viedään huoltoon nyt kun riita-asia on vedetty pois.
2. Vedä riita-asia pois
3. Vie näyttö huoltoon
4. Pelaile tyytyväisenä tai myy se pois ja osta OLED


Onko tuosta valovuodosta oikeata haittaa pelatessa ? Haitta voi olla aika pieni oikeassa käytössä. Musta ruutu on aikamoinen happotesti VA paneeleille ja antaa monesti liian pahan kuvan näytön "kunnosta". On hyvä ymmärtää että valouvuotoa on näissä aina, enemmän tai vähemmän.
 
Noniin. Eli asia on kuten on kirjoitettu. DOA ei onnistu kun ei ole alkuperäispakkausta ja jopa Elisa ehdottaa laitteen huoltoa.

Mitä ihmettä vitkuttelet tässä? Sinulle on tarjottu kaikki mahdollinen, mitä voidaan asiassa tehdä. Asiassa edetään normaalin takuukäytännön mukaisesti.

Ei kait kyseessä ole nyt vaan se, että olet ostanut väärän tuotteen ja yrität nyt kaikkesi, että kauppa puretaan? Vaikkei siihen ole perusteita, myyjällä kun on ensisijaisesti oikeus korjata virhe.
@Sonic Empire Sulta putosi nyt pohja tuosta argumentista aivan täysin. Olepa nyt järkevä, lue viestit kunnolla ja katso kaikki esillä olevat todisteet ennen kuin tulet hyökkäämään ja syyttelemään ostajaa.

Kyse ei ole siitä, että minä "vitkuttelen" tai kieltäydyn korjauksesta. Kyse on siitä, että Elisa ja huolto kieltäytyvät korjaamasta laitetta. Heidän virallinen kantansa on nyt se, että "vikaa ei havaittu" ja kyseessä on ominaisuus.

Lain mukaan myyjällä on ensisijainen oikeus korjata virhe, KYLLÄ, mutta tässä tapauksessa myyjä ilmoittaa, että mitään virhettä ei heidän mielestään edes ole, eikä mitään korjaustoimenpiteitä (kuten paneelin vaihtoa) suostuta tekemään. Takuuhuolto on siis heidän puoleltaan suljettu pois asiana, jota ei tehdä.

Kun myyjä kieltäytyy korjaamasta tuotetta, joka ei vastaa markkinointia, kuluttajansuojalain mukainen seuraava askel on nimenomaan kaupan purku tai hinnanalennus. Kannattaa oikeasti tutustua herran haltuun niihin faktoihin ja pykäliin ennen kuin tulet syyttelemään ostajaa "väärän tuotteen ostamisesta", kun kyse on siitä, että myyjä pakoilee vastustaan huollon muuttuneen tulkinnan selän takana.
 
Kyse ei ole siitä, että minä "vitkuttelen" tai kieltäydyn korjauksesta. Kyse on siitä, että Elisa ja huolto kieltäytyvät korjaamasta laitetta. Heidän virallinen kantansa on nyt se, että "vikaa ei havaittu" ja kyseessä on ominaisuus.
Miten se nyt olikaan, kuka kieltäytyi mistä.

katso liitettä 1740001

1780479022123.png


1780478967805.png


Olet kieltäytynyt huollosta. Piste.
Suostu nut ihmeessä siihen huoltoon. Joudut tekemään sen joka tapauksessa. Tuotevaihto huollon näkemättä laitetta on pois nyt pelistä. KKV polku on pitkä ja lopputulos tiedetään jo.
 
Viimeksi muokattu:
@penttip Mietipä asioita hetki kuluttajan kannalta ennen kuin huutelet lapsellisuuksia.

Huomasin ongelman heti toisena päivänä laitteen saapumisesta ja otin yhteyttä Elisaan. Elisa ohjasi Samsungille, ja Samsung itse ehdotti kuvien ja videoiden perusteella DOA-vaihtoa. Nyt huollon lopullinen kanta on se, että laite "kuuluu olla tällainen", eikä paneelin vaihto edes korjaa asiaa.

Mitä järkeä kuluttajan on pitää laitetta, jonka markkinointi lupaa "syvää mustaa ilman valovuotoja", jos todellisuus on aivan muuta ja valmistajan/huollon mukaan sitä ei pysty edes korjaamaan? Kun kyseessä on upouusi laite, joka ei vastaa mainoksia ja jonka korjaaminen on mahdotonta, ostajalla on täysi oikeus vaatia kaupan perumista tai vaihtoa sellaiseen malliin, joka toimii.

Se, että jälleenmyyjä ja huolto pyörittävät kuukauden päivät laitetta vain pestäkseen kätensä "ominaisuus"-kortilla, on se todellinen farssi tässä. Siksi asia etenee lautakuntaan.
Ei Samsung voi sinun ottamien valokuvien ja videoiden perusteella sanoa varmaksi, että kyseessä olisi poikkeavan runsas valovuoto kyseisen tekniikan näytölle. Siksi Samsung päättikin vain luetella sinulle seuraavat askeleet:

1. vie laite Samsungin osoittamaan valtuutettuun huoltoon (jos kyseessä ominaisuus, niin maksat kulut)

2. hoida Elisan kautta DOA tai 14 pv palautus

Samsung ei siis ehdottanut pelkästään DOA:a, vaan se oli yksi vaihtoehto muiden joukossa (he eivät tienneet, että olit jo ehtinyt nakata laatikon roskiin, mikä estää DOA:n).


Tuon jälkeen huolto (Gosse) on kuvien ja videoiden sijaan päässyt testaamaan oikeasti laitetta, ja todennut siinä olevan valovuodon määrän normaaliksi ominaisuudeksi.

Sinulla ei ilmeisesti ole aikaisemmin ollut VA-paneelia ainakaan 40-tuumaisena (suuremmissa vuotaa herkemmin valoa, eikä asiaa helpota nykyiset ohuet rungot). Minullakin on 40-tuumainen VA, ja kyllähän se pimeässä huoneessa vuotaa valoa reunoilta. Kameran asetuksilla ja kuvaussuunnilla kikkailemalla sen saa näyttämään paljon pahemmalta kuin paljaalla silmällä.


Kirjoitit: "...jonka markkinointi lupaa "syvää mustaa ilman valovuotoja". Missä luki, että olisi ilman valovuotoja? En löytänyt sellaista mainintaa Elisan tai Samsungin tuotesivuilta? Hölmöä sellaista olisikin mennä lupaamaan, kun kyse on VA-paneelista.


Liitteenä on zoomattuna ne saamasi vaihtoehdot seuraaviin askeliin.

Screenshot_2026-06-03-12-25-39-59_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Miten se nyt olikaan, kuka kieltäytyi mistä.

katso liitettä 1740001

1780479022123.png


1780478967805.png


Olet kieltäytynyt huollosta. Piste.
Suostu nut ihmeessä siihen huoltoon. Joudut tekemään sen joka tapauksessa. Tuotevaihto huollon näkemättä laitetta on pois nyt pelistä. KKV polku on pitkä ja lopputulos tiedetään jo.
Tässä vielä viimeinen niitti tälle keskustelulle, niin näette vähän laajempaa kuvaa siitä, miten asioita hoidetaan kuluttajan selän takana (kuvat todisteena):

1. Gossen huolto ilmoitti minulle jo 3 viikkoa sitten suoraan, ettei paneelin vaihto edes korjaa tätä ongelmaa, koska kyseessä on kuulemma "näyttöteknologian ominaisuus". Samaan malliin vaihtaminen olisi siis ollut täysin hyödytöntä.
2. Katsokaapa tätä Elisan nykytilaa kyseisen näytön kohdalla: Hinta on lennosta pudotettu 1199 eurosta suoraan 699 euroon.

Kun yritys itsekin huomaa, että tuotteen harhaanjohtava markkinointi ("syvät mustan sävyt ja loistavat yksityiskohdat tummissa kohtauksissa") ei vastaa pätkääkään todellisuutta, hinta romutetaan alas laadun mukaisesti. Samaan aikaan täyden tonnin maksanutta alkupään kuluttajaa juoksutetaan kuukausi huollossa ja yritetään pakottaa pitämään viallinen romu "ominaisuutena".

Tämä ei ole tapa, jolla yrityksen kuuluu toimia, kun kuluttaja luottaa heihin. Asia on osaltani loppuunkäsitelty täällä foorumilla – paperit ja kuvatodisteet siirtyvät sellaisenaan eteenpäin kuluttajariitalautakunnalle. Katsotaan siellä, kuka kääntää ja mitäkin tarinaa.

IMG_20260603_124237.jpg


IMG_20260603_124259.jpg
 
Kaduttaa myös nyt että maksoit täyden hinnan? Ollut alkuvuodesta myös tarjouksessa 649€.
@kimmo1993 Ei kaduta hinta pätkääkään, vaan se, että laite on viallinen eikä vastaa sitä mitä mainostetaan.

Jos ostan yli tonnin Premium-laitteen, oletan saavani toimivan tuotteen riippumatta siitä, onko se huomenna alennuksessa vai ei. Kyse on kuluttajan oikeuksista ja siitä, että myyjä kieltäytyy kantamasta vastuuta viallisesta tekniikasta. Jos sinulle on ok maksaa satoja euroja romusta ja niellä se pelkkänä "huonona tuurina", niin ole hyvä vain, mutta minä en sitä tee.

Kuten sanottu, tämä case jatkuu kuluttajariitalautakunnassa. Nauttikaa ketjun draamasta.
 
Kun yritys itsekin huomaa, että tuotteen harhaanjohtava markkinointi ("syvät mustan sävyt ja loistavat yksityiskohdat tummissa kohtauksissa") ei vastaa pätkääkään todellisuutta, hinta romutetaan alas laadun mukaisesti.
Ei kai nyt kukaan usko markkinajargonia ihan noin vaan. Olkoot kyse sitten mistä tahansa.

2. Katsokaapa tätä Elisan nykytilaa kyseisen näytön kohdalla: Hinta on lennosta pudotettu 1199 eurosta suoraan 699 euroon.
G7 on vanha malli. Normaalia poistomyyntiä.


Nyt on vaan käynnyt niin että odotukset olivat liian kovat VA paneelille. Et ole varmasti tämän kanssa yksin. Siitä olen samaa mieltä , että markkinointi on hieman " harhaanjohtavaa", mutta niin se on ollut iät ja ajat näyttöjen kanssa. Tuota asiaa on vaikea korjata tai osoitta vääräksi. ja vielä vaatia korvauksia siitä.
 
@kimmo1993 Ei kaduta hinta pätkääkään, vaan se, että laite on viallinen eikä vastaa sitä mitä mainostetaan.

Jos ostan yli tonnin Premium-laitteen, oletan saavani toimivan tuotteen riippumatta siitä, onko se huomenna alennuksessa vai ei. Kyse on kuluttajan oikeuksista ja siitä, että myyjä kieltäytyy kantamasta vastuuta viallisesta tekniikasta. Jos sinulle on ok maksaa satoja euroja romusta ja niellä se pelkkänä "huonona tuurina", niin ole hyvä vain, mutta minä en sitä tee.

Kuten sanottu, tämä case jatkuu kuluttajariitalautakunnassa. Nauttikaa ketjun draamasta.

- Tuote on ehjä vrheetön, myyjällä on siitä esittää lausunto.
- Ostajan mielestä tuote ei vastaa markkinointi lupausta, ilmeisesti etäkaupalla ostettu jossa kuluttajalla mahdollisuus tutustua ominaisuuksiin. Asiakas ei määräajassa käyttänyt tätä mahdollisuutta.

- Pallo on nyt kuluttajalla, koska myyjä osoittanut että tuote on virheetön, niin nyt asiakkaan osoitettava jotain tukea omalle väitteelle.


Jos tuote ei vastaa markkinointia niin kannusta vaatimaan sitä, näkemään vaivaa , siis sen takia että markkinointilupaukset olisi oikeita jatkossa.

Jos asiakas on itse kuvitellut enemmän mitä luvattu, niin sitten on vain muiden resurssien tuhlausta. Pikaiksella ketjun luvulla en löytänyt muuta kuin asikkaan mielipiteen, joka ei vie kovin pitkälle.
 
Jatkoin foorumin linjaukset ketjuun
Tässähän on Elisaa kohtaan osoitettu valheellisia väittämiä, julkaistu aspan viestejä heidän koko nimillään, kunniaa loukattu.
Ei hyvä.

Valehtelijoiksi syytettiin. Mennään harmaalle alueelle myös jos aspan koko nimi julkaistaan.

En ota kantaa foorumin linjauksista, kunnianlouksesta en nyt sanoisi, mutta jos asiakaspalvelian nimet ei ole tarinassa oleellisia, saati tarpeellisia niin mielestäni turha niitä jakaa. (Edit, missä muuten väitettiin jonkin henkilön valehdelleen?)

Mutta jos nimistä lähdettiin, niin tällä foorumilla oman nimen julkaisu ei ole hyväksyttävää (omia henkilötietoja ei saa julkaista)
 
No nyt on draamaa. Ostaja suuttui jo foorumille kollektiivisesti.

Ostin itse aikoinaan tuon oman Asuksen 144Hz ips-pelinäytön. Vähän tuijottelin mustaa ruutua kun kulmat hehkui. Mietin sitten että jaksanko lähettää takaisin (laatikko tallessa) vai onko tämä ominaisuus. Tuossa tuo vieläkin pöydällä möllöttää enkä ole mustaa ruutua tuijottanut alun testin jälkeen.
 
Itse en ymmärrä oikein koko ongelmaa. Ei myyjän ole pakko vaihtaa laitetta vaan voi myös korjata sen. Ei mukavaa aina jos sitä tarttee mutta näin se menee. Ei se uuden laitteen antaminenkaan aina ongelmatonta ole koska käytetty jää valmistajalle hukattavaksi joten siksi sitä vältellään eikä lakikaan sitä vaadi.

Nää uudet käänteet on vielä oudompia että reklamoitu mahdollisesti väärästä mallista. Elisa voi antaa huonoa asiakaspalvelua mutta oliko tässä nyt lopulta ongelmaa? Ilmeisesti valovuoto liian isoa OP:n mielestä mutta Sanmsungin huollon mukaan normaalia koska kyse ei ole Oledista. Jääkö tähön nyt tapeltavaksi valovuodon normaalius?
 
Ainoa niitti tässä keskustelussa on se, että kieltäydyit tarjotusta huollosta ja jatkat omaa ristiretkeäsi.

Vie tuote huoltoon.

Öö, aloittaja kirjoitti

1. Gossen huolto ilmoitti minulle jo 3 viikkoa sitten suoraan, ettei paneelin vaihto edes korjaa tätä ongelmaa, koska kyseessä on kuulemma "näyttöteknologian ominaisuus". Samaan malliin vaihtaminen olisi siis ollut täysin hyödytöntä.

Ja kuvakaappauksen mukaan laite sieltä huollosta noudettavissa.
 
Jos ostan yli tonnin Premium-laitteen, oletan saavani toimivan tuotteen riippumatta siitä, onko se huomenna alennuksessa vai ei. Kyse on kuluttajan oikeuksista ja siitä, että myyjä kieltäytyy kantamasta vastuuta viallisesta tekniikasta. Jos sinulle on ok maksaa satoja euroja romusta ja niellä se pelkkänä "huonona tuurina", niin ole hyvä vain, mutta minä en sitä tee.

Kuten sanottu, tämä case jatkuu kuluttajariitalautakunnassa. Nauttikaa ketjun draamasta.
Jos ostan tonnin näytön, säästän tietysti laatikon myyjän tarjoaman palutusajan ja testaan, että sopiiko laite käyttöön.

Jos laitteessa olisi omaan silmään liikaa valovuotoa tai muuta, palauttaisin laitteen asiakaspalautuksena ja case closed.

Ota nämä oppirahoina ja toimi ensi kerralla fiksummin. Lopeta nyt tämä uhriutuminen.
 
Jos ostan tonnin näytön, säästän tietysti laatikon myyjän tarjoaman palutusajan ja testaan, että sopiiko laite käyttöön.

Jos laitteessa olisi omaan silmään liikaa valovuotoa tai muuta, palauttaisin laitteen asiakaspalautuksena ja case closed.

Ota nämä oppirahoina ja toimi ensi kerralla fiksummin. Lopeta nyt tämä uhriutuminen.
Sulta menee nyt kuluttajansuojan perusteet ja lakipykälät täysin sekaisin tässä sun "opetuksessa".

Asiakaspalautus (eli 14 vrk katumusaika) ja lakisääteinen virhevastuu ovat kaksi täysin eri asiaa. Asiakaspalautus on tarkoitettu tilanteisiin, joissa tuote on ehjä, mutta ostaja vain muuttaa mielensä. Siihen vaaditaan usein alkuperäispakkaus, ja kivijalkakaupassa sellaista oikeutta ei lain mukaan ole edes olemassa ilman myyjän erillistä lupaa.

Tässä tapauksessa kyseessä on alusta asti ollut lakisääteinen virhevastuu (viallinen tuote, joka ei vastaa markkinointia). Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, eikä laatikon puuttuminen poista tai heikennä ostajan lakisääteisiä oikeuksia virheen oikaisuun, kaupan purkuun tai hinnanalennukseen.

Se, että kuluttaja vaatii lakisääteisten oikeuksien noudattamista sen sijaan, että suostuisi ottamaan takkiinsa viallisen laitteen kohdalla, ei ole "uhriutumista". Se on ihan normaalia kuluttajansuojaa, jota varten meillä on olemassa lait ja viranomaiset. Suosittelen päivittämään omat tiedot kuluttajansuojasta ennen seuraavaa "faktaa".
 
Sulta menee nyt kuluttajansuojan perusteet ja lakipykälät täysin sekaisin tässä sun "opetuksessa".

Asiakaspalautus (eli 14 vrk katumusaika) ja lakisääteinen virhevastuu ovat kaksi täysin eri asiaa. Asiakaspalautus on tarkoitettu tilanteisiin, joissa tuote on ehjä, mutta ostaja vain muuttaa mielensä. Siihen vaaditaan usein alkuperäispakkaus, ja kivijalkakaupassa sellaista oikeutta ei lain mukaan ole edes olemassa ilman myyjän erillistä lupaa.

Etäkaupassa se on sitä varten että voi tutustua tuotteeseen, ominaisuuksiin jne. Tässä on vahvasti sitä tunnetta että tuotteen ominaisuudet ei tyydyttäneet sinua.


Tässä tapauksessa kyseessä on alusta asti ollut lakisääteinen virhevastuu (viallinen tuote, joka ei vastaa markkinointia). Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, eikä laatikon puuttuminen poista tai heikennä ostajan lakisääteisiä oikeuksia virheen oikaisuun, kaupan purkuun tai hinnanalennukseen.

Se, että kuluttaja vaatii lakisääteisten oikeuksien noudattamista sen sijaan, että suostuisi ottamaan takkiinsa viallisen laitteen kohdalla, ei ole "uhriutumista". Se on ihan normaalia kuluttajansuojaa, jota varten meillä on olemassa lait ja viranomaiset. Suosittelen päivittämään omat tiedot kuluttajansuojasta ennen seuraavaa "faktaa".

Palo on heilahtunut sinulle siinä vaiheessa kun myyjä on osoittanut ettei tuotteessa ole virhettä.
Jos kiinaatte markkinonin mielikuvista ja mielikuvista mitä asiakas luonut itse, niin kun ei puhuta tarkista mitattavista suureista niin on aika pehmeää, ja varsinkin kun asiakkaalla aikaa tustustua tuotteeseen.
 
Asiakaspalautus (eli 14 vrk katumusaika) ja lakisääteinen virhevastuu ovat kaksi täysin eri asiaa. Asiakaspalautus on tarkoitettu tilanteisiin, joissa tuote on ehjä, mutta ostaja vain muuttaa mielensä. Siihen vaaditaan usein alkuperäispakkaus, ja kivijalkakaupassa sellaista oikeutta ei lain mukaan ole edes olemassa ilman myyjän erillistä lupaa.

Tässä tapauksessa kyseessä on alusta asti ollut lakisääteinen virhevastuu (viallinen tuote, joka ei vastaa markkinointia). Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, eikä laatikon puuttuminen poista tai heikennä ostajan lakisääteisiä oikeuksia virheen oikaisuun, kaupan purkuun tai hinnanalennukseen.
Niin sä olet nyt ostanut VA -näytön ja sait VA -näytön, joka ei sitten ilmeisesti miellyttänytkään kun olit kuvitellut ostavasi OLED -näytön. Se, että VA -paneeli ei ole OLED -paneeli, ei ole tavaran virhe. Ensi kerralla kun ostat jotain tietämättä, mikä se on:

a) osta etämyynnillä
b) säästä se pakkaus ja muut romut 14vrk
c) palauta, jos ei miellytä

Pääsee paljon helpommalla.
 
Kyllä tässä nyt tainnut käydä niin että katsottu Youtubesta jotain testiä näytöstä että vau ompas tuo OLED hieno ja sitten katsottu vain hakusanoilla kaupasta samanlaista ja huomattu että hitto ompas halpa, ostampas heti, tajuamatta että mallinimi menikin pienesti väärin ja tulikin tilattua VA roskaa.

Kuvien perusteella aivan normaalia VA:n valovuotoa, ja varsinkin kun kyseessä on kaareva.

Kättä syvemmälle taskuun ja oikealla paneelilla oleva näyttö tilaukseen.

E: Ja se vielä ihmettyttää kovasti että miten ihmeessä on saatu noin nopeasti hävitettyä se pakkaus, ja kuitenkin havaittu heti että on valovuotoa.
 
Etäkaupassa se on sitä varten että voi tutustua tuotteeseen, ominaisuuksiin jne. Tässä on vahvasti sitä tunnetta että tuotteen ominaisuudet ei tyydyttäneet sinua.




Palo on heilahtunut sinulle siinä vaiheessa kun myyjä on osoittanut ettei tuotteessa ole virhettä.
Jos kiinaatte markkinonin mielikuvista ja mielikuvista mitä asiakas luonut itse, niin kun ei puhuta tarkista mitattavista suureista niin on aika pehmeää, ja varsinkin kun asiakkaalla aikaa tustustua tuotteeseen.
@pulatunnus Sulla menee nyt pahasti sekaisin myyjän oma yksipuolinen ilmoitus, kuluttajansuojan perusteet ja juridinen totuus. Tässä ei ole kyse "tunteesta", "uhriutumisesta" tai siitä, tyydyttävätkö laitteen ominaisuudet minua yksityishenkilönä. Katsotaanpa faktoja ja logiikkaa aivan puhtaasti juridiikan kautta:

1. Asiakaspalautus (eli 14 vrk katumusaika) ja lakisääteinen virhevastuu ovat kaksi täysin eri asiaa. Asiakaspalautus koskee ehjää tuotetta, jos ostaja muuttaa mielensä. Tässä tapauksessa kyseessä on alusta asti ollut lakisääteinen virhevastuu (viallinen tuote, joka ei vastaa markkinointia). Kuluttajansuojalain mukaan laatikon puuttuminen ei poista tai heikennä ostajan lakisääteisiä oikeuksia virheen oikaisuun tai kaupan purkuun.

2. Pallo ei "heilahda" myyjälle vain siksi, että myyjä päättää omassa vastineessaan ilmoittaa, ettei virhettä heidän mielestään ole. Jos asia olisi näin, mikään yritys Suomessa ei koskaan korvaisi mitään, vaan kaikki kuitattaisiin ilmoituksella "ei tässä mitään vikaa ole". Kun osapuolet ovat eri mieltä, asian ratkaisee puolueeton viranomainen, ei myyjän yksipuolinen ilmoitus.

3. Kuluttajansuojalain mukaan tuotteen markkinointi on sitovaa. Jos tuotetta mainostetaan huipputason kontrastilla ja syvillä mustan sävyillä tummissa kohtauksissa, ja todellisuus on paneelin poikkeava värillinen valovuoto, kyseessä ei ole "asiakkaan itse luoma mielikuva". Kyseessä on konkreettinen tekninen poikkeama luvatusta. Samsung itse totesi tämän virheen kuvien ja videoiden perusteella ja suositteli DOA-vaihtoa ennen kuin huolto muutti linjaansa.

4. Laite vietiin viralliseen tarkastukseen Gossen toimipisteelle Tampereelle jo viikkoja sitten. Se, että huolto ja myyjä päättivät pitkän makuuttamisen jälkeen muuttaa tarinaansa, alkaa keksiä omia takautuvia "internet-selityksiään" ja luoda omia sääntöjään pakottaakseen kuluttajan hyväksymään viallisen laitteen lennosta "ominaisuutena", on täysin kestämätöntä. Kuluttajaa ei voi pakottaa yrityksen omilla keksityillä ehdoilla hyväksymään tuotetta, joka ei vastaa alkuperäistä markkinointia.

Koska myyjä pakoilee vastustaan huollon muuttuneen tulkinnan selän takana, pallo on tällä hetkellä puolueettomalla viranomaisella eli kuluttajariitalautakunnalla. He katsovat ne tarkat kuvatodisteet ja peilaavat niitä lakipykäliin, eivät Elisan tai sinun foorumitulkintoihisi.

Tämä riittää osaltani tästä inttämisestä. Palataan asiaan, kun virallinen ratkaisu
on pöydässä.
 
Kyllä tässä nyt tainnut käydä niin että katsottu Youtubesta jotain testiä näytöstä että vau ompas tuo OLED hieno ja sitten katsottu vain hakusanoilla kaupasta samanlaista ja huomattu että hitto ompas halpa, ostampas heti, tajuamatta että mallinimi menikin pienesti väärin ja tulikin tilattua VA roskaa.

Kuvien perusteella aivan normaalia VA:n valovuotoa, ja varsinkin kun kyseessä on kaareva.

Kättä syvemmälle taskuun ja oikealla paneelilla oleva näyttö tilaukseen.

E: Ja se vielä ihmettyttää kovasti että miten ihmeessä on saatu noin nopeasti hävitettyä se pakkaus, ja kuitenkin havaittu heti että on valovuotoa.
@Shikanjyo Sulta taisi mennä tuo edellinen postaus ja ne Elisan tuotesivujen kuvat aivan täysin ohi, kun lähdit kirjoittamaan tätä omaa fanifiktiotasi.

Kukaan ei ole sekoittanut mitään mallinimiä. Jos olisit vaivautunut katsomaan ne kuvat, kyseessä on tismalleen se sama Samsung Odyssey G7 G75F WUHD -malli, jota Elisa myy ja josta tässä ketjussa on puhuttu alusta asti. En ole ollut ostamassa mitään OLEDia, vaan juuri tämän kyseisen laitteen.

Toiseksi, kyseessä ei ole "normaali VA:n valovuoto". Tavallinen valovuoto on harmaata/valkoista kajastusta, kun taas tässä yksilössä on poikkeava värillinen värivirhepaneelissa. Samsung itse totesi tämän tekniseksi viaksi kuvien ja videoiden perusteella ja ohjeisti DOA-vaihtoon – he tietävät paneeliensa laadun hieman sinua paremmin.

Mitä laatikkoon tulee: laatikko vietiin roskiin, koska laitteen oletetaan toimivan. Kuluttajansuojalain mukaan ehjän pakkauksen säilyttäminen ei ole mikään lakisääteinen edellytys sille, että kuluttaja saa vaatia myyjältä virhevastuuta viallisesta tuotteesta.

Tämä sun "kättä syvemmälle taskuun" -viisastelu ja ylimielinen asenne yrityksen selvää virhettä kohtaan on juuri se syy, miksi firmat pääsevät välillä pälkähästä. Onneksi kuluttajariitalautakunnassa asiat ratkaistaan lakien ja teknisten faktojen, ei foorumilaisten keksittyjen teorioiden perusteella.
 
Tämä sun "kättä syvemmälle taskuun" -viisastelu ja ylimielinen asenne yrityksen selvää virhettä kohtaan on juuri se syy, miksi firmat pääsevät välillä pälkähästä. Onneksi kuluttajariitalautakunnassa asiat ratkaistaan lakien ja teknisten faktojen, ei foorumilaisten keksittyjen teorioiden perusteella.
Ota nyt huomioon, että tiedämme vastauksen joskus vuoden päästä. Tietysti jos omalle psyykkeelle, ajalle ja vaivalle ei laske hintaa, asiat voi tehdä mahdollisimman hankalasti.
 
Ota nyt huomioon, että tiedämme vastauksen joskus vuoden päästä. Tietysti jos omalle psyykkeelle, ajalle ja vaivalle ei laske hintaa, asiat voi tehdä mahdollisimman hankalasti.
Ja kaiken vääntämisen jälkeen ne oppirahat jäänee silti maksettavaksi kun tuossa näytössä ei mitään virhettä ole. No, kukin taaplaa tyylillään.
 
Kukaan ei ole sekoittanut mitään mallinimiä. Jos olisit vaivautunut katsomaan ne kuvat, kyseessä on tismalleen se sama Samsung Odyssey G7 G75F WUHD -malli, jota Elisa myy ja josta tässä ketjussa on puhuttu alusta asti. En ole ollut ostamassa mitään OLEDia, vaan juuri tämän kyseisen laitteen.

Toiseksi, kyseessä ei ole "normaali VA:n valovuoto". Tavallinen valovuoto on harmaata/valkoista kajastusta, kun taas tässä yksilössä on poikkeava värillinen värivirhepaneelissa. Samsung itse totesi tämän tekniseksi viaksi kuvien ja videoiden perusteella ja ohjeisti DOA-vaihtoon – he tietävät paneeliensa laadun hieman sinua paremmin.

Sinä kuvittelet omiasi. Ei Samsung ole missään vaiheessa hyväksynyt tuota virheeksi. Siellä lukee , referoin sinulle ihan ilmaiseksi nyt: "jos laitteessa ei todeta vikaa, sinä maksat viulut".

3. Kuluttajansuojalain mukaan tuotteen markkinointi on sitovaa. Jos tuotetta mainostetaan huipputason kontrastilla ja syvillä mustan sävyillä tummissa kohtauksissa, ja todellisuus on paneelin poikkeava värillinen valovuoto, kyseessä ei ole "asiakkaan itse luoma mielikuva". Kyseessä on konkreettinen tekninen poikkeama luvatusta. Samsung itse totesi tämän virheen kuvien ja videoiden perusteella ja suositteli DOA-vaihtoa ennen kuin huolto muutti linjaansa.

Juu ei. Samsung sanoi "vie huoltoon, jos siellä todetaan virhe, sitten voi vaihtaa".

4. Laite vietiin viralliseen tarkastukseen Gossen toimipisteelle Tampereelle jo viikkoja sitten. Se, että huolto ja myyjä päättivät pitkän makuuttamisen jälkeen muuttaa tarinaansa, alkaa keksiä omia takautuvia "internet-selityksiään" ja luoda omia sääntöjään pakottaakseen kuluttajan hyväksymään viallisen laitteen lennosta "ominaisuutena", on täysin kestämätöntä. Kuluttajaa ei voi pakottaa yrityksen omilla keksityillä ehdoilla hyväksymään tuotetta, joka ei vastaa alkuperäistä markkinointia.

HAHAHAHAAA! Tässä on jollain nyt itkupotkuraivarit siitä, että tuote vietiin huoltoon, ja sieltä tod.näk. tuli päätös: "laitteen ominaisuus, ei aihetta huoltotoimenpiteille, palautetaan laskun kanssa"

--

Tässä vaan tuhlataan KRIL:n aikaa. Toivottavasti ei etene siellä.
 
Onnea vaan jatkoon. Tulet kokemaan jatkossakin valtavia pettymyksiä ja väärinkohtelua
@Bjorn_Wahlroos

Vääryyttä ja pettymyksiä kokee silloin, jos suostuu ottamaan kaiken vastaan purematta ja kääntää suosiolla toisen posken, kun isot yritykset polkevat kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia. Onneksi Suomessa on lait ja viranomaiset juuri sitä varten, ettei kenenkään tarvitse tyytyä yritysten vastuunpakoiluun.

Minä en tässä yhden monitorin tai tuhannen euron perään itke. Itse asiassa koko monitori on ollut minulle sivuseikka jo pitkään. Eniten harmittaa nähdä, kuinka jotkut tahot puhuvat rehellisyydestä ja vastuullisuudesta, mutta toimivat käytännössä täysin päinvastoin silloin, kun kuluttajan oikeuksia pitäisi kunnioittaa. Vielä ikävämpää se on silloin, kun osapuolet tietävät itsekin olevansa väärässä, mutta yrittävät silti välttää vastuunsa.

Tämä riittää osaltani tästä väittelystä. Asia ratkaistaan virallista reittiä faktojen ja näytön perusteella, joten palataan asiaan sitten, kun päätös on pöydässä.
 
Kukaan ei ole sekoittanut mitään mallinimiä. Jos olisit vaivautunut katsomaan ne kuvat, kyseessä on tismalleen se sama Samsung Odyssey G7 G75F WUHD -malli, jota Elisa myy ja josta tässä ketjussa on puhuttu alusta asti. En ole ollut ostamassa mitään OLEDia, vaan juuri tämän kyseisen laitteen.
No ensiksi puhut G6:sta ja reklamoit G8:sta, sitten kun korjattiin, ryhdyit puhumaan G7:sta. Sekavaksi meille lukijoille ottaa selvää, että mistä on kyse.

Mutta miksi ihmeessa sitten sanoit näin, kun tarkastivat näytön, jos tiesit että kyseessa on VA näyttö ?

Naulasit juuri sen kaikkein älyttömimmän kohdan tästä "ammattilaisten" raportista. Kyseessä on OLED-paneeli, joten huollon selitykset taustavalon valovuodosta osoittavat sellaista asiantuntemattomuutta, että ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Jokin nyt ei täsmää näissä jutuissa. Ammattilaiset olivat oikeassa valovuodon suhteen. Tuosta kyllä saa sellainen käsityksen, että olit edelleen siinä uskossa, että se on OLED näyttö, kun noin kommentoit. Vai miten muuten selität asian ?

Hämära case näin foorumilaisen näkövinkkelistä, joka perustaa käsityksen kirjoituksiisi.

Sympatiaa saat siitä, että markkinointijargoni on mitä on. Harhaanjohtavaa , mutta vaikeasti todistettavissa vääräksi. Jokus aikanaan menin hieman saman lankaan, ostin kauan aikaan sitten Sonyn lippulaivatelkkarin ( taustavalaistu LED ) telkkarin samoilla argumenteilla . Valitin kuin taustavalo paistoi pimeissä kohtauksissa. ( muistan vieläkin kun valkopaitainen mies oli kuin mikäkin hohtava jeesus yökohtauksissa ) Vastaus oli sama kuin sinulla nyt. Se on ominaisuus. Nielin vitutukseni ja otin opikseni.
Eli näitä sattuu itse kullekin. Jokus reklamaatiot hoituu mallikkaasti, ja joskus eivät.
 
Sinä kuvittelet omiasi. Ei Samsung ole missään vaiheessa hyväksynyt tuota virheeksi. Siellä lukee , referoin sinulle ihan ilmaiseksi nyt: "jos laitteessa ei todeta vikaa, sinä maksat viulut".



Juu ei. Samsung sanoi "vie huoltoon, jos siellä todetaan virhe, sitten voi vaihtaa".



HAHAHAHAAA! Tässä on jollain nyt itkupotkuraivarit siitä, että tuote vietiin huoltoon, ja sieltä tod.näk. tuli päätös: "laitteen ominaisuus, ei aihetta huoltotoimenpiteille, palautetaan laskun kanssa"

--

Tässä vaan tuhlataan KRIL:n aikaa. Toivottavasti ei etene siellä.
@hsalonen Sulla taitaa mennä pahasti tunteisiin se, että joku jaksaa pitää oikeuksistaan kiinni eikä suostu nielemään mitä tahansa selityksiä.

Huollon lapun pohjalta löytyvä vakiojargon "jos vikaa ei todeta, asiakas maksaa" on automaattinen ehto, joka lätkäistään joka ikiseen huoltotilaukseen yrityksen oman selustan turvaamiseksi. Se ei ole mikään tekninen argumentti paneelin todellista laatua vastaan. Samoin huollon ja myyjän yksipuolinen tulkinta "laitteen ominaisuudesta" ei ole mikään ylin juridinen totuus, jolla kuluttajansuojalaki pyyhitään pois. Jos se olisi, yksikään yritys ei koskaan korvaisi mitään viallista paneelia, vaan kaikki kuitattaisiin lennosta "ominaisuuksina".

Kuluttajariitalautakunta on olemassa tismalleen sitä varten, että nämä huollon muuttuneet tulkinnat ja markkinointilupaukset peilataan lakiin puolueettomasti. Siellä ei tuhlata kenenkään aikaa, vaan haetaan virallinen ratkaisu asiaan, josta osapuolet ovat eri mieltä.

Tämä riittää osaltani tästä jankkaamisesta. Palataan asiaan sitten.
 
Älkää nyt enää ruokikko tuota tekoälyllä viestinsä suoltavaa AP:ta. On kyllä mielenkiintoinen linja io-techillä, kun asiasta yrittää varoittaa niin viesti poistetaan, mutta tekoäly-AP saa jatkaa trollausta rauhassa. Ihme linjaus?
Sun viestit poistetaan, koska tekoälystä puhuminen menee täysin ohi aiheen ja on käytännössä vaan turhaa ad hominemia. Jotkut vaan osaa tätä äidinkieltä vähän paremmin – pysy housuissas.
 
@hsalonen Sulla taitaa mennä pahasti tunteisiin se, että joku jaksaa pitää oikeuksistaan kiinni eikä suostu nielemään mitä tahansa selityksiä.

..tai ei kuuntele järkipuhetta - ja lähinnä nauran sinulle..

Huollon lapun pohjalta löytyvä vakiojargon "jos vikaa ei todeta, asiakas maksaa" on automaattinen ehto, joka lätkäistään joka ikiseen huoltotilaukseen yrityksen oman selustan turvaamiseksi. Se ei ole mikään tekninen argumentti paneelin todellista laatua vastaan.

..tai huollon perustoimintatapa - ja ei "paneelin laatu" ollut tällä kertaa oikea syy viedä huoltoon, kun "virhe" on paneelin ominaisuus.

Samoin huollon ja myyjän yksipuolinen tulkinta "laitteen ominaisuudesta" ei ole mikään ylin juridinen totuus, jolla kuluttajansuojalaki pyyhitään pois. Jos se olisi, yksikään yritys ei koskaan korvaisi mitään viallista paneelia, vaan kaikki kuitattaisiin lennosta "ominaisuuksina".

Se vaan on ominaisuus, niinkuin täällä on moneen kertaan sanottu. Sitten sinne KRIL:n käsittelyyn palkataan asiantuntija, joka sanoo saman. Jospa sitten uskot?

Kuluttajariitalautakunta on olemassa tismalleen sitä varten, että nämä huollon muuttuneet tulkinnat ja markkinointilupaukset peilataan lakiin puolueettomasti. Siellä ei tuhlata kenenkään aikaa, vaan haetaan virallinen ratkaisu asiaan, josta osapuolet ovat eri mieltä.

KRIL:llä varmaan on parempaakin tekemistä, esim. Finnairin täysin epäreilut korvauskäytännöt. Se, että viet sinne kaikkien muiden mielestä päivänselvän jutun, ei poista jonoja tai vähennä käsittelyaikoja. Nielisit vaan tappiosi tuon ulinan sijasta.
 
Oma veikkaus on vahvasti että tämä menee normaalin laatuvaihtelun puolelle. Tästä sitten voi lähteä käräjille.

Kannattaa ne laatikot säilyttää tulevaisuudessa edes hetken. Kaupat voivat olla valmiimpia tulemaan vastaan jos edellisen kappaleen voi laittaa kiertoon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Viestejä
5 235 373
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom