Elisa uhkaa laittaa netin poikki!

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Kokeilitko laittaa modeemiin liimatusta tarrasta löytyvää SSID-tunnusta langattoman verkon salasanaksi yhdistäessä siihen?
SSID ei ole koskaan salasana! Jos on niin vaihtoon ja äkkiä.

Telehellit on kyllä yhtä tuskaa. Jos kyse olisi kaapelimodeemista niin suosittelisin suoraan vain uuden, oikean, reitittimen hankintaa. Yleensä nuo modeemireittimet tuppaa olemaan sellaisia että jos paahtaa NAT:in yli täyttä kaistaa ja montaa yhteyttä niin parhaassa tapauksessa kaatuu koko laite. Ongelma näissä on siis auttamatta liian pienet tehot, joten wlan+nat+modeemi on vain liikaa.

Paras siis on jos modeemi "siltaavaksi" (bridge) ja sitten kaapelilla kiinni oikeaan erilliseen wlan-reitittimeen. Kyseisistä laitteista löytyy yleensä erikseen "internet" tai "wan" portti johon tuo modeemi kiinni. Sitten asetukset kuntoon ja rock rock.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Disabloi se wlan siitä purkista jos et sitä käytä ja pistä tuolta sivulta uusin firmware siihen sekä vaihda se salasana?.Taitaa olla se linux tosin syypää tohon eli siellä on joku vanha versio.Tai jos tohon purkkiin ei ole pistetty salasanaa ollenkaan ja siinä on joku mukana tullut firmis.Tietenkin kummatkin voi olla "murrettu".Bonuksena tietenkin joku tv kiinni siinä boxissa?("oma gurulle" taitaisi mennä sormi suuhun tossa kohti.. :rofl: ).Itsehän valittaisin tosta ilmoituksesta johonkin kuluttajavirastoon koska elisa ei tarjoa ilmaista vaihtoehtoa ton asian korjaamiseen.Se laite tuli tietenkin sen liittymän mukana?.

Ilmeisesti tämä laite?.
Telewell - TW-EAV510
Sama laite. Wlania tarvitaan, kun on näitä langattomia koneita. Muuten joutuisi vetämään pitkän johdon vaimon LINUX koneeseen, ja siitä vasta riemu repeäisi, ja tabletti olisi pois pelistä. Enkä mäkään tykkää että tää mun läppäri on piuhan päässä.

Telkkarista otin jo toissapäivänän wifin pois päältä, eilen se oli ihan itse laittanut sen takaisin päälle.

Sen verran asia edennyt että nyt ei näytä punaista ruksia noissa verkoissa. Win kun yrittää etsiä ongelmaa niin löytyi seuraava: Langattoman verkon suojausavain ei ole oikea

Liittymä on niin vanha etten muista mitä sen mukana tuli. Tämä purkki nyt kuitenkin elisan kautta, vähän epäsuorasti, mutta kumminkin.

Muutenhan mä olen varmaan 4-5 kertaa laittanut tuota softaa uudestaan ja se ei siitä uudemmaksi taida muuttua. Tai sitten en osaa, mut kyllä noi kaikki on käyty läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
SSID ei ole koskaan salasana! Jos on niin vaihtoon ja äkkiä.

Telehellit on kyllä yhtä tuskaa. Jos kyse olisi kaapelimodeemista niin suosittelisin suoraan vain uuden, oikean, reitittimen hankintaa. Yleensä nuo modeemireittimet tuppaa olemaan sellaisia että jos paahtaa NAT:in yli täyttä kaistaa ja montaa yhteyttä niin parhaassa tapauksessa kaatuu koko laite. Ongelma näissä on siis auttamatta liian pienet tehot, joten wlan+nat+modeemi on vain liikaa.

Paras siis on jos modeemi "siltaavaksi" (bridge) ja sitten kaapelilla kiinni oikeaan erilliseen wlan-reitittimeen. Kyseisistä laitteista löytyy yleensä erikseen "internet" tai "wan" portti johon tuo modeemi kiinni. Sitten asetukset kuntoon ja rock rock.
Joo, se ei ole salasana. Salasana on winin mukaan väärä. Tällä hetkellä tämä kone on ainoa mikä on netissä joten mikään muu ei häikkää taustalla.

Entisen purkin kanssa ei pahemmin ongelmia ollut vaikka oli mitä laitteita samaan aikaan päällä. Nuo sillatukset taitaa jäädä väliin. Nyt tässä on vain joku asetus pielessä. Sen kanavan vaihdoin 9:ksi, kun se oli ennen auto, se tais korjata jotain. Mutta eipä yhdistä langattomasti.

Edit, ja mistä kohtaa löydän tuon salasanan, niin että se näkyisi? Jos on tullut typo.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Siinä telehell4 liitteessäsi on se kohta. Näppää sitä näytä salasana kohtaa.

Vaihda muuten WPA2-PSK ja vain AES.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Siinä telehell4 liitteessäsi on se kohta. Näppää sitä näytä salasana kohtaa.

Vaihda muuten WPA2-PSK ja vain AES.
Niinpäs onkin. En enää itsekään löydä mitään. No siinähän on joku random numerosarja eikä suinkaan se salis mitä mä olen tyrkännyt.

Passwords kohdassa (mikä on taas tuolla jossain) yritin vaihtaa salasanaa, niin se herjasi pelkästään user namea, SSID:a ei maininnut. Eli tuo numerosarja pitäisi nyt vaihtaa jotenkin salasanaksi..?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Passwords kohdassa (mikä on taas tuolla jossain) yritin vaihtaa salasanaa, niin se herjasi pelkästään user namea, SSID:a ei maininnut. Eli tuo numerosarja pitäisi nyt vaihtaa jotenkin salasanaksi..?
SSID on sama kuin "verkon nimi". Sinulla taisi olla joku NSA-fi? Username on todennäköisesti oletuksena joku admin tjsp. Uuden laitteen mukana tuli varmaan ohje, katso sieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
SSID on sama kuin "verkon nimi". Sinulla taisi olla joku NSA-fi? Username on todennäköisesti oletuksena joku admin tjsp. Uuden laitteen mukana tuli varmaan ohje, katso sieltä.
Jep, se NSA-fi, ja oletuksena olikin admin. Vanha password on väärin herjaa nyt, eikä ne numerotkaan kelpaa mitä kone on arponut. Pitää yrittää noista ohjeista vielä kerran etsiä... ei kyllä jaksais yhtään tätä säätöä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Telkkarista otin jo toissapäivänän wifin pois päältä, eilen se oli ihan itse laittanut sen takaisin päälle.

Sen verran asia edennyt että nyt ei näytä punaista ruksia noissa verkoissa. Win kun yrittää etsiä ongelmaa niin löytyi seuraava: Langattoman verkon suojausavain ei ole oikea

Liittymä on niin vanha etten muista mitä sen mukana tuli. Tämä purkki nyt kuitenkin elisan kautta, vähän epäsuorasti, mutta kumminkin.

Muutenhan mä olen varmaan 4-5 kertaa laittanut tuota softaa uudestaan ja se ei siitä uudemmaksi taida muuttua. Tai sitten en osaa, mut kyllä noi kaikki on käyty läpi.
Jos olet vaihtanut sen WLANin salasanan (tai salasanat), ei telkkari saa WLAN-yhteyttä uudestaan päälle millään ilman että syötät siihen sen salasanan (ainakin kun WPS on disabloitu).

Varmistan nyt vain, vaikka vaikuttaa useimmista itsestäänselvältä:
Eli reitittimen asetuksiin mennään yhdellä salasanalla, ja toinen salasana on sen WLANin salasana (ja jos toinen taajuus eli 5 GHz käytössä ja sille asetettu oma SSID - kuten kannattaa tehdä jotta tietää käytetäänkö 2.4 vai 5 GHz - niin sille tietysti myös oma salasanansa). Sitten laitteen WLAN-yhteydelle syötät luonnollisesti sen WLAN-salasanan, ja sen uuden mihin vaihdoit tai vaihdat.

Ehkä vaimo voisi osallistua keskusteluun, jos hän ymmärtää näistä enemmän?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Jos olet vaihtanut sen WLANin salasanan (tai salasanat), ei telkkari saa WLAN-yhteyttä uudestaan päälle millään ilman että syötät siihen sen salasanan (ainakin kun WPS on disabloitu).

Varmistan nyt vain, vaikka vaikuttaa useimmista itsestäänselvältä:
Eli reitittimen asetuksiin mennään yhdellä salasanalla, ja toinen salasana on sen WLANin salasana (ja jos toinen taajuus eli 5 GHz käytössä ja sille asetettu oma SSID - kuten kannattaa tehdä jotta tietää käytetäänkö 2.4 vai 5 GHz - niin sille tietysti myös oma salasanansa). Sitten laitteen WLAN-yhteydelle syötät luonnollisesti sen WLAN-salasanan, ja sen uuden mihin vaihdoit tai vaihdat.

Ehkä vaimo voisi osallistua keskusteluun, jos hän ymmärtää näistä enemmän?
Laitoin telkkarin päälle ja katsoin että sieltä on se wifi pois päältä, vaikka tässä koneessa kummitteleekin, mutta töllö ei ole netissä, koska alkaa kyselemään salasanaa. Telkku kiinni ja se siitä.
Se salasana minkä alunperin laitoin, on juuri se minkä alunperinkin laitoin, olkoot se. Vaihtamaan en sitä pysty koska telehell herjaa aina jotain.
Tuo taajuus on 2,4 nyt kun vilkaisin ja näitä asetuksia en sen enempää ole ropeltanut..

Diagnostiikka sanoo että kaikki on bueno. Paitsi sitten kun nykäisen piuhan irti niin ei toimi. Eikä yhdistettäessä kysele mitään salasanaa oli sitten ethernet kiinni tai ei.

Vaimo ei näistä ymmärrä yhtään mitään. Sanoo vaan ettei sen linuxissa ole mitään vikaa eikä sitä voi päivittää mihinkään uudempaan, silloin kun joku ei toimi. Sitä linux konetta ei ole testattu, mutta kunhan herää niin saa tabletilla kokeilla mitä tapahtuu, veikkaan ettei mitään.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
No sulla on nyt

- SSID = verkon nimi, tiedossa, check
- Katoit äsken sen WLAN-verkon salasanan, ja jos pitkä rimpsu mitä vaan niin hyvä, check
- Reitittimen sisään pääsyyn tarvittava salasana ei liity yhteyteen vaan reitittimesi turvallisuuteen, mutta jos sekin on muuta kuin vakiot (admin/admin, vaikka admin/xncskjfiuff), sekin check
- Tossa toosassa ei ole 5Ghz, eli sekin check

Otappa PC:n virranhallinnasta, lisäasetuksista kaikki langattoman sovittimen virransäästöt pois (maksimaalinen suorituskyky päälle).

Ja ellei vieläkään muodosta WLAN yhteyttä, auto pois kanavavalinnasta ja kokeile jotain muuta WLAN-kanavaa.

Onko sulla langattomia hiiriä, näppiksiä, tms kämppä täynnä ? Ne voi häiritä 2.4Ghz yhteyttä.

Jos renklaat piuhalla ja ilman edestakaisin, wintoosalla voi mennä hetki tajuta että vaihdoit just yhteyttä, eli piuha irti, ja vaikka restart ja uutta yritystä WLAN:illa.

Et kai tuosta paljoa maksanut ? Ei ole mikään uutuusmalli nimittäin. Itselläkin kyllä ukkosvarana tuollainen.

On ihan normaalia saada joku herja tai ei tallennu asetukset kerralla noita roplatessa, mutta sulla on bad karma todellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Joo mun mielestäni nyt on tärkeintä, ettet anna periksi vaan panet sen toimimaan. Sen _jälkeen_ voi kannattaa tehdä tuosta siltaavana pelkkä modeemi ja hommata parempi WLAN-reititin (ilman modeemia siis, niin ovat laadukkaampia - mikä malli on hyvä valinta, siihen ei yksiselitteistä vastausta ole, vaikka tiedossa olisi tarpeet ja budjetti), ja joka tuon perään kiinni.

Voi tosiaan välissä kannattaa kokeilla jollain toisella laitteella, niin tietää että reititinasetukset ovat kunnossa ja kyse enää Windows-puolesta (jos se siis siitä sattuisi kiikastamaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
No sulla on nyt

- SSID = verkon nimi, tiedossa, check
- Katoit äsken sen WLAN-verkon salasanan, ja jos pitkä rimpsu mitä vaan niin hyvä, check
- Reitittimen sisään pääsyyn tarvittava salasana ei liity yhteyteen vaan reitittimesi turvallisuuteen, mutta jos sekin on muuta kuin vakiot (admin/admin, vaikka admin/xncskjfiuff), sekin check
- Tossa toosassa ei ole 5Ghz, eli sekin check

Otappa PC:n virranhallinnasta, lisäasetuksista kaikki langattoman sovittimen virransäästöt pois (maksimaalinen suorituskyky päälle).

Ja ellei vieläkään muodosta WLAN yhteyttä, auto pois kanavavalinnasta ja kokeile jotain muuta WLAN-kanavaa.

Onko sulla langattomia hiiriä, näppiksiä, tms kämppä täynnä ? Ne voi häiritä 2.4Ghz yhteyttä.

Jos renklaat piuhalla ja ilman edestakaisin, wintoosalla voi mennä hetki tajuta että vaihdoit just yhteyttä, eli piuha irti, ja vaikka restart ja uutta yritystä WLAN:illa.

Et kai tuosta paljoa maksanut ? Ei ole mikään uutuusmalli nimittäin. Itselläkin kyllä ukkosvarana tuollainen.

On ihan normaalia saada joku herja tai ei tallennu asetukset kerralla noita roplatessa, mutta sulla on bad karma todellakin.
Kyllähän tämä lähti toimimaan, ja kaatuili samantien. IP erroria pukkasi ihan uutena juttuna. Buuttaamisen jälkeen purkki päätti olla sillattu malli, tätä ei voi muuttaa. Nyt kaikki naapurit näkee minkä merkkisellä purkilla täällä surffataan, eli SSID on se mikä tehtaalla asetettu ja se myös näkyy. Salasana on wireless code, salauksen luonne muuttui mutta jotenkin salattu silti. Jotain yrittää muuttaa niin error tai joku virhe. Uutuutena valikoita mitä ei ennen ollut, ja valikoita mitä ei enää ole

Näistä "pikku" ongelmista huolimatta nyt toimii langaton netti muissakin laitteissa, enkä enää itsekään ole piuhan päässä.

Langaton hiiri on ainoa ns. ylimääräinen. Telkkarin netti näkyy vaikka se on kytketty pois päältä.

Mikäs tässä enää voisi mennnä pieleen:kahvi: No ihan kaikki. Sen minkä sai laitettua kuntoon hävisi kun pieru saharaan. Tässä välissä tuli soitettua gurulle erittäin kallis puhelu ja todettiin että purkkihan on paskana vaikka se onkin pakasta vedetty, mutta 2v ollut paketissa ja poistunut malli. Kun halvalla sai ja todennäköisyys että käyttämätön laite on jo valmiiksi hajalla on pieni mutta mahdollinen.

Tai siis "sen minkä sai laitettua kuntoon", niin tilttaili miten sattuu ja lopulta näihin asetuksiin, millä nyt toimii.

Lopputoteamana, tämä tuote on rikki. Huomenna päivä uusi ja sitten katsellaan miten tämä vaihtuisi toimivaan. Tältä päivältä luovutan enkä säädä yhtään mitään muuta kun itseni nukkumaan vaihteeksi ajoissa eikä aamuyöllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Kysy nyt siltä vaimolta minkä takia sitä Ubuntua ei voi päivittää? Onhan tuo tietoturvan kannalta aivan järjetöntä käyttää vanhentunutta käyttistä, johon ei mitään päivityksiä ole mihinkään ohjelmiin saanut vuosikausiin.
Sarjassa järkeviä keskusteluja naisen kanssa:D Olen mä sitä ehdottanut. Kun itse en ole linuxiin perehtynyt, niin varovaisesti voisin ehdottaa jotain uutta versiota. Se on kyllä hankkimassa uutta läppäriä ties millä jutuilla mistä en edes halunnut kuulla mitään, kun vanha läppäri - on vanha. Tässä ketjussa oli joku Ubuntu vinkki muistaakseni, pitää etsiä.

Ja tuo uusi purkkihan on vaimon hankkima, ei sitten voinut ostaa uutta mallia, ja tuurilla tuli jo valmiiksi paska. Zyxel kait toimii. Kevyttä kotikäyttöä vaan, eikä mitään huippusuoritusta tarvita, riittää että toimii, ja tämä on modeemi helvetistä. Olisi pitänyt mennä mukaan kauppaan niin tältäkin olisi vältytty.

Toivottavasti ei lue näitä juttuja täältä, oli nimittäin tällä koneella jotain räpläämässä ja mä en ihan kaikkea nähnyt:nb: Tämä sivuhan oli auki ja näkyvillä...
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Sarjassa järkeviä keskusteluja naisen kanssa:D Olen mä sitä ehdottanut. Kun itse en ole linuxiin perehtynyt, niin varovaisesti voisin ehdottaa jotain uutta versiota. Se on kyllä hankkimassa uutta läppäriä ties millä jutuilla mistä en edes halunnut kuulla mitään <cut>
No kyllä me vain voitais haluta kuulla.

Eniveis, kannattaa lukea noita reititinkeskusteluja ja muodostaa niiden perusteella jonkinlainen arvaus, mitä voi ehkä kannattaa hankkia ja mitä ei ainakaan. Itse niitä ajoittain lukevana en ainakaan osaa sanoa, mikä olisi kuluttajavehkeissä luotettava ja tietoturvallinen. Vähän arpomista taitaa olla.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Kysy nyt siltä vaimolta minkä takia sitä Ubuntua ei voi päivittää? Onhan tuo tietoturvan kannalta aivan järjetöntä käyttää vanhentunutta käyttistä, johon ei mitään päivityksiä ole mihinkään ohjelmiin saanut vuosikausiin.
Eipä se päivittäminen taida auttaa mitään vaan sieltä pitää sulkea se opendns tms softa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
No kyllä me vain voitais haluta kuulla.

Eniveis, kannattaa lukea noita reititinkeskusteluja ja muodostaa niiden perusteella jonkinlainen arvaus, mitä voi ehkä kannattaa hankkia ja mitä ei ainakaan. Itse niitä ajoittain lukevana en ainakaan osaa sanoa, mikä olisi kuluttajavehkeissä luotettava ja tietoturvallinen. Vähän arpomista taitaa olla.
Varmasti, ja mä yritän välttää keskusteluja johon etäisesti liittyy jotain tekniikkaa:D

Joo, pitää ajan kanssa lukea noita reititin juttuja. Nyt tämä toimii näin, eli näennäisesti kaikki ok, pientä säätöä vaille. No nyt rauhallisesti ja ajan kanssa Kasetti leviää muuten jos näitä hakkaa yhden työpäivän verran ja kaikki menee vaan huonommaksi:dead:

Eipä se päivittäminen taida auttaa mitään vaan sieltä pitää sulkea se opendns tms softa.
Yksi asia kerrallaan... nyt kun mä olen sammuttanut tulipaloa väärin pari päivää, niin ehdottelen tuollaisia rohkeuksia joku toinen päivä:vihellys: tai ylipäätään mitään asiaan liittyvää.

Turbo ehtikin mainita, se pöpö oli purkissa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Se matohan oli ilmeisesti siinä vanhassa modeemissa.
toi telewell ei ollut listassa mihin piti tehdä päivitys.Tietenkin jos sen default salasanaa ei ole vaihettu niin silloin on hyvinkin mahdollista että siellä voi olla vaikka mitä.Linux purkki yms.Siellä listassa oli kylläkin zyxelin purkkeja eli kai olette päivittänyt siihen uusimman firmwaren ja vaihtaneet salasanan?.:)
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Tuo linux on eukon hörhöilyjä johon en ole ikinä koskenut, enkä sille mitään osaisi tehdäkään.

Joo nyt tekninen osaaminen näyttää loppuneen. Eiköhän tämä nettiyhteys ole kohta poikki ja sitten snäppäilen omalla tabletilla ja liittymällä, eri operaattorilla:shifty: vittu....
Pitäisikö sun sittenkin soittaa sinne maksulliseen :D
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Mä tekisin tuossa tapauksessa niin, että;
1. Ajat Linuxin toistaiseksi alas ja annat olla.
2. Teet ADSL modeemista siltaavan.
3. Odota että Ellu avaa yhteyden, ja kattele laittaako enää kiinni.

ps. kaikilla operaattoreilla on toi sama homma, eli jos vaihdat toiselle operaattorille mutta oma verkko ja laitteet saastaisia, niin seuraava operaattori tekee sulle samat temput, jos heillä vaan on valvonta kunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
toi telewell ei ollut listassa mihin piti tehdä päivitys.Tietenkin jos sen default salasanaa ei ole vaihettu niin silloin on hyvinkin mahdollista että siellä voi olla vaikka mitä.Linux purkki yms.Siellä listassa oli kylläkin zyxelin purkkeja eli kai olette päivittänyt siihen uusimman firmwaren ja vaihtaneet salasanan?.:)
Entinen oli telewell, samoin uusi. Zyxelia ei ole vielä hankittu. Ja tässä uudessa ei ole firmwarea päivitetty. Kun kaikki noi eri vaihtoehdot näyttää ulkopuolin samalta ja telewellin sivuilla lukee sitten kaikenlaista päivityksistä, mitä en nyt viikonloppua vasten halua... eli pitää katsoa mikä versio tämä on noista kaikista. Ja sitten vaihtuu salasana johonkin yms. Vaikeaa on.

Pitäisikö sun sittenkin soittaa sinne maksulliseen :D
Soitin jo, ja siellä todettiin että tämä purkki saattapi olla rikki jo valmiiksi.

Mä tekisin tuossa tapauksessa niin, että;
1. Ajat Linuxin toistaiseksi alas ja annat olla.
2. Teet ADSL modeemista siltaavan.
3. Odota että Ellu avaa yhteyden, ja kattele laittaako enää kiinni.

ps. kaikilla operaattoreilla on toi sama homma, eli jos vaihdat toiselle operaattorille mutta oma verkko ja laitteet saastaisia, niin seuraava operaattori tekee sulle samat temput, jos heillä vaan on valvonta kunnossa.
Linux on valitettavasti avattu tänään jo, kun ei mun kone niin minkäs teet.
2. En ole sillannut ikinä mitään, nykyinen purkki vaihtoi itsensä nähtävästi sillatuksi, jotenkin. Pitäisi perehtyä tuohon siltaukseen. Mutta kuten näistä viesteistä selviää, niin minua ei kiinnosta hittoakaan miten nämä toimii, kunhan toimii - ja tälläisissa oudoissa tapauksissa kun joudun pakottamaan itseni epämukavuusalueelle, eli säätämään - menee homma niin että joutuu opettelemaan jotain uutta, kun tämä systeemi toimii yhtä rouheasti kun -90 luvulla.

3. Yhteys on ollut auki koko ajan. Saas nyt nähdä kun tuo linuxin pandoran lipas on avattu, mitä tapahtuu. Voihan sieltä tulla taas penaltya.

Summasummarum: nyt pitäisi vaihtaa SSID ja salauksen tyyppi. Sitten se olisi kuten ennen. Kerään nyt rohkeutta ja huomenna kaljaa että hermo kestää edes ajatella mennä säätämään.

Se firmiksen päivitys, tämän kanssa pitää olla tarkkana ettei mene vituralleen. Tänään en säädä tämän kanssa yhtään mitään kun kerran toimii ja edes osa on niinkuin pitää ollakin.

Huoh:sori:
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Linux on valitettavasti avattu tänään jo, kun ei mun kone niin minkäs teet.
Eli ilmeisesti sun muijalle on yks paskan haile, onko teillä nettiä kotona vai ei? :D

Jos ajat sen firmiksen ADSL modeemiin, ja siltaat sen, niin sen jälkeen se motu on vaan tyhmä laite jota ei voi enää hakkeroida, ja todennäköisesti se toimii sen jälkeen nopeammin. Huono puoli tuossa on se, että sen jälkeen voit kytkeä nettiin enää 5 laitetta kerrallaan, ellet sitten hommaa sen perään omaa reititintä (ehkä näin kannattaakin tehdä).

Siltaus= Nat pois, DHCP pois, palomuurinkin saa ottaa vittuun, sil ei tee mitään noissa vehkeissä.

Mä itse pidän ADSL modeemin (joku vanha paska) siltaavana ilman mitään optioita, WLAN ja muuri pois sieltä. Sitten mulla on sen takana useita eri laitteita jotka jakaa WLANia ja sisäverkon IP-osoitteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Eli ilmeisesti sun muijalle on yks paskan haile, onko teillä nettiä kotona vai ei? :D

Jos ajat sen firmiksen ADSL modeemiin, ja siltaat sen, niin sen jälkeen se motu on vaan tyhmä laite jota ei voi enää hakkeroida, ja todennäköisesti se toimii sen jälkeen nopeammin. Huono puoli tuossa on se, että sen jälkeen voit kytkeä nettiin enää 5 laitetta kerrallaan, ellet sitten hommaa sen perään omaa reititintä (ehkä näin kannattaakin tehdä).

Siltaus= Nat pois, DHCP pois, palomuurinkin saa ottaa vittuun, sil ei tee mitään noissa vehkeissä.

Mä itse pidän ADSL modeemin (joku vanha paska) siltaavana ilman mitään optioita, WLAN ja muuri pois sieltä. Sitten mulla on sen takana useita eri laitteita jotka jakaa WLANia ja sisäverkon IP-osoitteita.
Äkkiä laskien noin 7 laitetta tarvii nettiä, no ei kaikki välttämättä, tästä voi tinkiä.

Kyllä sitä muijaakin kiinnostaa päästä nettiin. Tietoturva asiat ei kiinnosta kun eihän nyt mitään voi tapahtua:rolleyes:

Entinen systeemi oli ihan hyvä enenkuin saastui. Firmiksen päivittämisellä meinaan että osaan ladata oikean päivityksen ja sitten pistää sen menemään, se taas pistää purkin tehdasasetuksille ja kaikelle oudolle. Tämä purkki ei siis ole uusinta uutta, vaikka tehtaan muoveissa olikin, joten softat ei välttämättä ole tämän päivän ajalla. Mutta tämä pitää tutkia. Ja tuon siltaus homman laitan korvan taakse varalta:tup:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Adsl boxi siltaavaksi ja hankit erillisen wlan-reitittimen, mielellään tämän vuosituhannen vehkeen. Uudemmissa ja paremmissa on suoraan yksinkertainen asennusvelho joka hoitaa asiat kuntoon. Ei tartte säätää eikä sählätä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Ei niitä wizardeja kannata käyttää. Kirjoittelet vain tänne jatkoa, niin katellaan yhdessä taas sitä uuttakin reititintä. Ja vaimolle terveisiä.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Tämä purkki ei siis ole uusinta uutta, vaikka tehtaan muoveissa olikin, joten softat ei välttämättä ole tämän päivän ajalla. Mutta tämä pitää tutkia. Ja tuon siltaus homman laitan korvan taakse varalta:tup:
Heitäs laitteen malli ja revisio vielä tänne? Tuo konffaus ei ole ihmeellinen homma, netti on täynnä ohjeita, voin vaikka katsoa ne kuvat sulle. Oikeastaan jos pidät ADSL modeemin siltaavana jatkossa ja vaikka ilman wlania, niin sillä ei ole enää väliä, onko se vehje 1v vanha vai 10v vanha.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Adsl boxi siltaavaksi ja hankit erillisen wlan-reitittimen, mielellään tämän vuosituhannen vehkeen. Uudemmissa ja paremmissa on suoraan yksinkertainen asennusvelho joka hoitaa asiat kuntoon. Ei tartte säätää eikä sählätä.
Tämä boxi heitti itsensä siltaavaksi ihan pyytämättä. Tähän asetukseen en voinut kajota enää kun ei vaihtoehtoja antanut. (toki buut ja kaikki alusta, tulos jostain?)

Ei niitä wizardeja kannata käyttää. Kirjoittelet vain tänne jatkoa, niin katellaan yhdessä taas sitä uuttakin reititintä. Ja vaimolle terveisiä.
Jep, gurusta tuli vaan iso puhelinlasku. "onks sulla niitä käyttöohjeita siinä..?" on - ja sitten teen mitä? Job well done...

Heitäs laitteen malli ja revisio vielä tänne? Tuo konffaus ei ole ihmeellinen homma, netti on täynnä ohjeita, voin vaikka katsoa ne kuvat sulle. Oikeastaan jos pidät ADSL modeemin siltaavana jatkossa ja vaikka ilman wlania, niin sillä ei ole enää väliä, onko se vehje 1v vanha vai 10v vanha.
Laitteen tarkkaa mallia ei löydy yhtään mistään ainoastaan kun katson mikä se nyt on julkisesti kaikkien nähtävänä eli: TW-510xxxxxxx

Tuosta siltauksesta... en edes tiedä mikä se on, tai ylikellotus tai miksi. Just tämän takia löysin itseni murosta etsimässä jotain ratkaisua johonkin ongelmaan vuonna 2005.

aateekoo asiat ei ole ikinä ollut mun juttu. Mutta joskus ysärillä näitä joutui ihan itse opettelemaan. Nyt taas kävi näin että osaaminen loppui kesken, ja tarvin apua. Tänään en tähän koske, huomenna - no vuorokausi vaihtui... siis perjantaina riittänee taas intoa painiskella tämän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Jep, gurusta tuli vaan iso puhelinlasku. "onks sulla niitä käyttöohjeita siinä..?" on - ja sitten teen mitä? Job well done...
Niin monta vuotta sitten soitin ISP:lle jostain ADSL-ongelmasta, etten muista kunnolla, mutta reititinmodeemin valosta siellä kyseltiin ja sellaista, kun ko. mukavalle naiselle ei oltu opetettu kuin muutaman peruskysymyksen verran. Taisivat sitten suostua yhdistämään atk-gurulle. Wizardhan siis on eri juttu kuin guru - siltä varalta kun tuohon wizard-kommenttiini vastasit... ja linuxille puhutaan haltiakieltä.

Tuosta siltauksesta... en edes tiedä mikä se on, tai ylikellotus tai miksi.
Bridged-moodissa laitteesi toimii vain modeemina ilman NAT:ia, ja voit käyttää sen kanssa erillistä reititintä (tai olla käyttämättä), ja jossa taas voi olla tai olla olematta samassa laitteessa WLAN access point (AP:n voi hommata erillisenäkin jolloin mm. sijoitus on helpompaa). Sen suunnittelemasi Zyxelin sijaan voi kannattaa katsella noista ketjuista laitesuosituksia (WLAN-)reitittimeksi, esim. Asusta tai Ubiquitia omilla ohjelmistoillaan ja TP-Link tuntuu olevan avointen softien käyttäjien suosiossa. Jostain vajaan satasen hintaluokasta ylös päin olevia, jos 802.11ac halutaan, ja halutaanhan se (jos siis samassa laitteessa AP). Suosituimpiin malleihin löytyy myös konfigurointiohjeita hyvin netistä.

Niin, 5 GHz taajuusalue on hyvä olla siltä varalta että 2.4 on liian tukossa.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 217
Älkää nyt sotkeko toisen päätä kokonaan noiden siltausten ja uusien reitittimein asennusten kanssa. Jos Myrkky on tähänkin asti pärjännyt wanhalla telehellillä reitittävänä, niin mitä ihmen lisäarvoa siitä saa, että kytkee modeemin siltaavaksi ja hankkii uuden wlan reittittimen. Menee vaan mieheltä hyvä avoiliitto rikki, kun joutuu vaimon kanssa tappelemaan :)

Kun modeemi on reitittävä (NAT käytössä) on modeemi ainoa laite, johon pääsee Internetin suunnasta käsiksi. Kunhan modeemin oletussalasana on vaihdettu ja hallinnointi Internetin suunnasta estetty, on tämä ilmiselvästi Myrkyn taloudessa tietoturvallisin vaihtoehto.

Jos modeemin vaihtaa siltaavaksi, niin sitä ei synny muuta kuin ongelmia, sen jälkeen jokainen modeemiin kytketty laite saa julkisen IP osoiteen, jolloin siitä vanhasta Ubuntukoneestakin voi tulla tietoturvariski. Ja televisiosta, johon ei edes saa palomuuria asennettua. Natin takanahan se on yksi hailee, mitä palveluita ubuntussa tai muissa laitteissa on käynnissä, kun niihin ei kuitenkaan pääse käsiksi muualta kuin kotiverkosta käsin.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Heitäs laitteen malli ja revisio vielä tänne? Tuo konffaus ei ole ihmeellinen homma, netti on täynnä ohjeita, voin vaikka katsoa ne kuvat sulle. Oikeastaan jos pidät ADSL modeemin siltaavana jatkossa ja vaikka ilman wlania, niin sillä ei ole enää väliä, onko se vehje 1v vanha vai 10v vanha.
Toi on kylläkin vdsl2 ja sillä on väliä että tukeeko se 17a profiilia vai 30a profiilia.Telewellit tosin tukee vain tota 17a:ta ja mikään isp ei suomessa taida käyttää tota 30a:ta vielä.Tota 5Ghz taajutta tarvitaan että saadaan se >300M sieltä wlanista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
No niin... poistin koneelta kaiken mahdollisen mihinkään ikinä modeemin tai nettiin viittaavaan. Buuttasin modeemin. Sammutin virrat. Palautin koneen siihen tilaan missä se muutama päivä sitten ( tai siis tässä kohtaa poistin kaiken em.)

Sitten aloitin ihan tyhjältä pöydältä, ja kappas - sain kaiken asettumaan just niinkuin pitääkin. Verkolla on nimi, salasana, salaus, toimii langattomasti, ei enää punaisia rukseja!:joy::tup:.

Kunhan nyt ei vaan kävisi mitään, mutta tältä osin näyttää siltä että onnistuin 5/5:kippis::cigar:

Pahoittelen vaivannäköä ja kiitän hyvistä vinkeistä:tup: Palataan asiaan heti kun joku kosahtaa:lol:
 

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
Täähän oli melkoinen skenaario :eek:.
Tälläisiä keskusteluita ongelma puolella näkee harvoin, vahvaa suorittamista ap:ltä ja mahtavaa rautalangan käyttöä muilta käyttäjiltä. :kahvi:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Mulla ollut samanlainen säätäminen kun elisa ilmoitti pistävänsä netin poikki. Hölmönä vielä soitin elisa gurulle:facepalm:
No 70 euron puhelun jälkeen kyllä sain itse asian hoidettua. Kunnes vuoden jälkeen sama juttu. En kyllä gurulle enään soittanut kun tuntu olevan aika tietämätön guruksi. Sitten muutin toiseen asuntoon ja netti piti siirtää, homma ei skulannukkaan ja soitin elisalle. Kehotti soittamaan gurulle. Ilmoitin ehkä tylyyn sävyyn että heidän gurut ei osaa mitään muuta kuin rahastaa. Kunnes elisa ilmoitti että heidän asentaja oli kussut asennukset jossakin ja tulee korjaamaan tilanteen pikana...
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Mulla ollut samanlainen säätäminen kun elisa ilmoitti pistävänsä netin poikki. Hölmönä vielä soitin elisa gurulle:facepalm:
No 70 euron puhelun jälkeen kyllä sain itse asian hoidettua. Kunnes vuoden jälkeen sama juttu. En kyllä gurulle enään soittanut kun tuntu olevan aika tietämätön guruksi. Sitten muutin toiseen asuntoon ja netti piti siirtää, homma ei skulannukkaan ja soitin elisalle. Kehotti soittamaan gurulle. Ilmoitin ehkä tylyyn sävyyn että heidän gurut ei osaa mitään muuta kuin rahastaa. Kunnes elisa ilmoitti että heidän asentaja oli kussut asennukset jossakin ja tulee korjaamaan tilanteen pikana...
Tulee mieleen omat kokemukset 3g (vai adsl) ja Sonera. Olin testannut kaiken mitä tukipalveluissa osasivat kysyä ja vielä tuplasti enemmän. Yllättävän nopeasti totesivat että "no jaa, pyydänpä gurua soittamaan". Sitten löyty henkilö jonka kanssa sai puhua ilman, että tuntisi itse osaavan enemmän. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Tuossa takavuosina meni netti poikki varoittamatta. Mitkään elvytykset ei auttanut, piti soittaa elisalle ja sieltä tuli ne perinteiset että liian pitkä johto ym. Sitten se löysi jostain tiedon että tästä noin viidenkymmen metrin päästä oli joku kaivurikuski kaivanut johdon poikki. Jollein kaverille vielä soitin että näkyykö mitään häiriötiedotetta, eipä näkynyt.

Sitten se legendaarinen nettipoikki, koiranpentu oli purrut pitkähkön johdon rikki.... Kerran salama paskoi modeemin.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Yhden tapauksen tiedän, jossa äijä osti tietokoneen ja lesosi heti alkuun, että hän ei mitään virustorjuntaa tarvitse. Kaksi päivää myöhemmin Sonera veti netin poikki, kun kone syyti niin paljon viruksia maailmalle. Kone meni uudelleenasennukseen ja jostain kumman syystä sieltä löytyi sen jälkeen virustorjuntakin...

EDIT: Yhtä konetta tarjottiin minulle putsattavaksi, mutta haistoin palaneen käryä ja jätin sikseen. Ja hyvä niin. Silloinen työkaveri, joka homman oli suostunut tekemään löysi koneesta toista sataa virusta ja haittaohjelmaa. Putsaamiseen oli mennyt koko ilta.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Parhaimmathan oli näitä GPRS:llä paukuteltu kymppitonnien lasku. Kysyttiin sitten olisiko , dataplan, virusturva ja siihen kuuluva datarajoitin poikaa..

Jotkut itki vieläkin kuset jo housussa, "emmie tarvii..."! kunnes niille sanoi. Hei!, SINÄ MAKSAT tämän laskun viimeistä senttiä myöten jos ei rupea turvaohjelmat kiinnostamaan ? Eli istutko hiljaa ja kuuntelet ?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Tännekin tuli vastaava ukaasi Elisalta. Reititin on nyt resetoitu, päivitetty ja hallintapaneelin salasanat vaihdettu. Operaattori ei varmaan ilmoita erikseen kun ongelma on poistunut? Osaavatkohan ne katsoa sen normaaliaspassa vai käskevätkö soittamaan "gurulle" 2,50e/min?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 946
Tännekin tuli vastaava ukaasi Elisalta. Reititin on nyt resetoitu, päivitetty ja hallintapaneelin salasanat vaihdettu. Operaattori ei varmaan ilmoita erikseen kun ongelma on poistunut? Osaavatkohan ne katsoa sen normaaliaspassa vai käskevätkö soittamaan "gurulle" 2,50e/min?
Tekemäsi toimenpiteet ei poista virus- ja haittaohjelmia. Ne pitää poistaa asianmukaisilla haitta- ja virustorjuntaohjelmilla. Ovatko tuttuja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Tekemäsi toimenpiteet ei poista virus- ja haittaohjelmia. Ne pitää poistaa asianmukaisilla haitta- ja virustorjuntaohjelmilla. Ovatko tuttuja?
Öh? Meinaat jonkun avastin asentaa reitittimeen?

Jos reititin on päivitetty, niin se on flashanu uudestaan ohjelmiston. Mitään jää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Tekemäsi toimenpiteet ei poista virus- ja haittaohjelmia. Ne pitää poistaa asianmukaisilla haitta- ja virustorjuntaohjelmilla. Ovatko tuttuja?
Defenderillä menty w10 julkaisun jälkeen :smoke:

Kaippa noikin voisi tsekata. Mikäs olisi hyvä ilmaisella triaaliperiodilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 946
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 244
Viestejä
4 192 447
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom