Elisa palautettu paketti joka lähetetty uudelleen

Miihail

Tukijäsen
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
434
Tilasin elisalta kuulokkeet, mutta löysin muualta halvemmalla joten laitoin aspaan viestiä että peruutta tilauksen. Tilauksen peruutus/palautus hoitui siten etten noutanut sitä postista. Sain tekstiviestin, kun paketti oli palautunut elisalle ja tilaus peruttu. Tästä siis pari viikkoa aikaa.
Nyt sain omapostiin ilmoituksen, että olisi tulossa elisalta paketti, joka on sattumoisin saman kokoinen, kuin tuo palautettu paketti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen noutamaan paketin lokerosta ja tekemään palautuksen vasta sitten ohjeiden mukaan.
 
Minä taas vaivan säästääkseni ottaisin vain yhteyttä kertoen tilanteesta ja jättäisin noutamatta.
Hän on kaiketi noin tehnytkin jo, silloin on vaarana, että paketti yritetään lähettää takaisin eikä se peruunnu.

Siksi monissa nettikaupoissa suositellaan paketin lunastamista, vaikka ei ole tarkoituskaan sitä pitää, jotta se rekisteröityy palautuksena ja palautuu nopeitten myyntiin.
 
Hän on kaiketi noin tehnytkin jo, silloin on vaarana, että paketti yritetään lähettää takaisin eikä se peruunnu.

Siksi monissa nettikaupoissa suositellaan paketin lunastamista, vaikka ei ole tarkoituskaan sitä pitää, jotta se rekisteröityy palautuksena ja palautuu nopeitten myyntiin.
Aspasta neuvottiin olemaan noutamatta
 
Siksi monissa nettikaupoissa suositellaan paketin lunastamista, vaikka ei ole tarkoituskaan sitä pitää, jotta se rekisteröityy palautuksena ja palautuu nopeitten myyntiin.
Näin tietysti on järkevää tehdä normaalisti, kun on tilannut jotain ja päättääkin palauttaa tavaran. Nythän oli näin käynyt jo aiemmin(toki sillä erotuksella että tavara palautui default eikä sitä lähetetty asiakaspalautuksena takaisin, mutta siis se kaava on jo käyty läpi) ja erehdyksessä tavara on lähetetty uudestaan. Silloin katsoisin, että viestin lähettäminen ja paketin noutamatta jättäminen on velvollisuudet ylittävää toimintaa ja asia on osaltani loppuunkäsitelty. Vaikka olenkin liiallisuuteen saakka rehellinen, en haluaisi olla yleinen juoksupoika. Tehtäväni ei ole toimia kenenkään ilmaisena pakettikuriirina ellei ole jostain onnettomasta syystä pakko tai varmuuden vuoksi "pakko". Talkootyötä vailla kiitosta ja vittuilun kera on elämääni mahtunut jo riittävästi.

En kyllä itse ole koskaan palauttanut muuta tavaraa kuin sellaista, joka on ollut väärää. En siis harrasta kenkien sovittamista tai näytönohjaimen tilaamista kuudesta nettikaupasta. Asiakaspalautukset ovat kuitenkin nähdäkseni vaivalloista työtä ja kun syy ei ole oma, erittäin vastenmielistä likaista työtä josta haluaisin mieluiten laskuttaa vähintään alkavalta tunnilta 100€+alv ja kilometrikorvaukset, minimityöllä 3h.

Aspasta saa erilaisia vastauksia, mutta noin on se tavallisin käytäntö verkkokaupoissa. Ei siis noutamatta jättäminen.
Toisesta näkökulmasta asiaan palatakseni voisin muotoilla edellisen vastaukseni toisin. Omassa firmassani(ja minulla kansalaisena) on käytäntönä, että pyytämättä lähetettyjä paketteja kuten muitakin minun tai meidän määräysvaltaamme kuuluvia asioita käsitellään oman linjan mukaisesti ja laillisesti, ei jonkun pikkuhitlerkauppiaan näkemyksen mukaan. Siinä ei siis oteta huomioon sitä, mikä on jonkun muun satunnaisen firman käytäntö. Minua ei lainkaan kiinnosta edes selvittää, mikä on jonkun muun firman "käytäntö" eli toivomus siitä, miten heidän perseilynsä kohdalla ulkopuolinen taho tekisi heille ilmaista työtä. Näin ollen en nouda pyytämättä lähetettyjä paketteja vaan annan niiden palautua, jos sellaisia tulee. Ei kyllä ole maininnan arvoisesti tullut.

Jos moinen trollilähetys tulee kotiovelle, todennäköisesti otan sen vahingossa vastaan(yleensä jotain on tulossa ja yleensä kuriirit ovat melkein mykkiä) jolloin kärsin jo siinä vahingon. Voi myös käydä niin että joku muu ottaa sen vastaan. Tässä on muuten yksi syy välttää kotiinkuljetusta ellei sille ole oikeasti tarvetta, ja yleensähän ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Hän on kaiketi noin tehnytkin jo, silloin on vaarana, että paketti yritetään lähettää takaisin eikä se peruunnu.

Sehän on viime kädessä Elisan ongelma.


Onko tässä nyt niin sanotusti mahdollisuus saada ilmaiset kuulokkeet, vai tuleeko laskua perässä? :D

Lain mukaan sulla ei ole oikeutta hyötyä toisten eredyksistä. Mutta lähetyksen hakeminen ei ole petos koska sä et ole siihen vaikuttanut. Sä voisit hakea ne. Mutta pyydettäessä, sulla on velvollisuus joko palauttaa tai maksaa ne. Ongelma tulisi siitä, että jos käyttäisit niitä. Koska ne eivät ole sinun omaisuutta ja käyttämällä niitä, käytännössä "pilaat" ne.


Voisit hakea ne ja käyttää niitä muutaman vuoden päästä, mikäli Elisa ei ole ollut yhteydessä.


Tässähän oli muutama vuosi sitten juuri tälläinen keissi. Hobbyhallilla oli joku halpa hiiri tai kuulokkeet, mielestäni hiiri, myynnissä. Se oli linkattu tänne tarjousketjuun/alueelle, päätin tilata sen ja moni muukin tilasi. Muutama taisi tilata useamman, se oli selvästi aika halpa. No yllättäen sieltä tuli sitten sähköposti mainiten jotain hintavirheestä tms. ja että tilaus oli peruttu. Ajattelin että se oli siinä.

Myöhemmin, tyyliin kuukausi tai pari, mulle tuli lähetys samaiselta Hobbyhallilta. En ollut koskaan aiemmin heiltä mitään tilannut. Se saattoi pienenä tulla suoraan kotiin luukusta. Näitä oli muutkin saaneet, osa vissiin samanlainen näytönsuojan ja osa mielestäni jotain muuta pientä. Varmaankin kukaan ei tehnyt asiasta edes mitään ilmoitusta Hobbyhallille, eikä sieltä tullut koskaan mitään viestiä asiasta. Tosi omituista saada jotain randomia tavaraa. Noi lähetetyt tuotteet toki olivat melko arvottomia.
 
Viimeksi muokattu:
Mä sain takavuosina 2 Wilfan Presisjon Svart kahvikonetta vähän vastaavalla tavalla. Kaikki alkoi reklamaatiosta, jonka tein tiputtavasta suodattimen tippalukosta. Wilfalta lupasivat lähettää uuden suodatinsuppilon.

No postissa sitten ihmettelin paketin kokoa ja siellähän oli kokonaan uusi kahvikone. Eipä mitään, otin käyttöön ja annoin vanhan appiukolle. Pari viikkoa myöhemmin tuli taas postin saapumisilmoitus ja ajattelin että nyt tulee se suodatin. Vaan tulikin toinen kone. Raavin päätäni, mitä tehdä. No laitoin varastoon. Vielä jonkun ajan päästä tuli kolmas paketti, jossa se alunperin luvattu suodatinsuppilo…

Tämä tapahtui joskus 2014, eli eiköhän rikos ole jo vanhentunut:)
 
Mulla samsungilta tilattu puhelinkotelo lähetettiin kahteen kertaan kun ensimmäinen viipyi matkalla sen verran pitkään. Palautettuani jäkimmäisenä saapuneen rahat palautettin tillilleni. Ilmoitin asiasta chatissä ja kysyin pitääkö turhaan palautetut rahat palauttaa. Luvatiin palata asiaan muttei ole reilussa puolessatoissa vuodessa palattu.
 
Mä sain takavuosina 2 Wilfan Presisjon Svart kahvikonetta vähän vastaavalla tavalla. Kaikki alkoi reklamaatiosta, jonka tein tiputtavasta suodattimen tippalukosta. Wilfalta lupasivat lähettää uuden suodatinsuppilon.

No postissa sitten ihmettelin paketin kokoa ja siellähän oli kokonaan uusi kahvikone. Eipä mitään, otin käyttöön ja annoin vanhan appiukolle. Pari viikkoa myöhemmin tuli taas postin saapumisilmoitus ja ajattelin että nyt tulee se suodatin. Vaan tulikin toinen kone. Raavin päätäni, mitä tehdä. No laitoin varastoon. Vielä jonkun ajan päästä tuli kolmas paketti, jossa se alunperin luvattu suodatinsuppilo…

Tämä tapahtui joskus 2014, eli eiköhän rikos ole jo vanhentunut:)
Tällainen "löytäjä saa pitää" -asenne kertoo lähinnä henkilön moralittomuudesta ja röyhkeydestä. Ei tullut mieleen ottaa Wilfaan yhteyttä ja kysyä mikä homma, tuossa kun useampaa kokonaista uutta konetta alkoi puskea postitse pelkän varaosan sijaan, tuskin jäi epäselväksi, että kyse oli siellä valjistaman päässä sattuuneesta virheestä?
 
Tällainen "löytäjä saa pitää" -asenne kertoo lähinnä henkilön moralittomuudesta ja röyhkeydestä. Ei tullut mieleen ottaa Wilfaan yhteyttä ja kysyä mikä homma, tuossa kun useampaa kokonaista uutta konetta alkoi puskea postitse pelkän varaosan sijaan, tuskin jäi epäselväksi, että kyse oli siellä valjistaman päässä sattuuneesta virheestä?
Eiköhän miljoona yritys pärjää :)
 
Eihän tässä ole siitä kysymys, vaan moraalista, rehellisyydestä ym. arvoista. Myös jo se, että ajattelee tälleen "isolle firmalle pieni tappio" -tyyliin, kertoo paljon juuri näiden arvojen puutteesta.
Monestihan yritykset eivät rupea tuollaisissa tilanteissa vääntämään mistään muutaman euron tuotteesta mutta jos kyseessä olisikin joku esim tonnin tuote joka on lähetetty pariin kertaan tai jos asiakas on sen kertaalleen palauttanut mutta tulee uudestaan asiakkaalle niin melko varmasti yritys rupeaa kyselemään sen perään kun huomaavat tapahtuneen. Olihan tuollaisesta tapauksesta muistaakseni viimeisen vuoden sisään joku uutinenkin kun joku oli ensin valittanut lähettäjälle että ei ole moneen viikkoon tullut tuote perille ja kun firma oli lähettänyt toiseen kertaan, olikin asiakas pitänyt molemmat ja siitä tuli joku isompikin soppa, en muista tuliko oikein joku oikeusjuttu tms.

Joskus vuosia sitten eräs yritys lähetti minulle yhden (halvan, ehkä reilun kympin arvoisen) varaosan kahteen kertaan. Kysäisin yritykseltä että mitäs sille toiselle tehdään niin totesivat vaan että saat pitää, heille olisi palautuksesta enemmän vaivaa kuin osan arvo on, kiittivät ilmoituksesta että saivat merkattua kirjanpitoonsa että tiesivät missä yksi puuttuva osa oli.

Kyllähän noita kämmejä välillä yrityksille käy, joskus on tullut yhden kappaleen sijasta yksi laatikollinen jotain tuotetta mutta ylimääräiset olen palautellut, yritykset kyllä yleensä varsin kiltisti maksavat palautuksesta aiheutuvat kustannukset. Ja varsinkin joillekin pikkufirmoille ihan muutamakin vahingossa liikaa lähetetty tuote voi olla iso asia, varsinkin jos ei ole ihan mistään alle kympin tuotteista kyse. Emännälle noita ylimääräisiä on tullut enemmänkin ja hän kun on niitä sitten palautellut niin on saanut palkaksi jotain pieniä alekoodeja, lahjakortteja tai yllätyslahjoja seuraavaan tilaukseen.
 
Voi yllättävänkin ajan jälkeen tulla eteen tilanne, että jotain pitäisi palauttaa... Pakastin alkoi oikuttelemaan, valmistaja totes että rahat takasin ja kuriiri hakee. Ei näkynyt ja pakastinta testaillessä se kuitenkin vaikutti taas toimivan, joten käytin sitä kakkoslaitteena ja laitoin tavaraa joka ei ole niin arvokasta, että jos sulaa.

1.5 vuoden päästä soittelivat, että nyt tultaisiin hakeen se pakastin... Melkein tässä vaiheessa jo oma moraali oli sitä mieltä että löytäjä saa pitää, mutta nöyränä poikana tietty tyhjensin sen ja tulivat hakeen tosiaan...
 
Viimeksi muokattu:
Voi yllättävänkin ajan jälkeen tulla eteen tilanne, että jotain pitäisi palauttaa... Pakastin alkoi oikuttelemaan, valmistaja totes että rahat takasin ja kuriiri hakee. Ei näkynyt ja pakastinta testaillessä se kuitenkin vaikutti taas toimivan, joten käytin sitä kakkoslaitteena ja laitoin tavaraa joka ei ole niin arvokasta, että jos sulaa.

1.5v päästä soittelivat, että nyt tultaisiin hakeen se pakastin... Melkein tässä vaiheessa jo oma moraali oli sitä mieltä että löytäjä saa pitää, mutta nöyränä poikana tietty tyhjensin sen ja tulivat hakeen tosiaan...
Käytännössä se taisi mennä ihan kivasti juuri tässä tapauksessa. Joku sanoisi että asiakas on saanut käyttöhyötyä mutta samalla myyjä on saanut asiakkaasta hyötyä jätteidensä säilytykseen. Minulla ei ainakan ole tarjolla sisätilaa isojen kalusteiden tyhjänpanttina säilytykseen vuosien ajan ellei hinnasta sovita. Tilanne on siinä määrin monimutkainen, ettei siitä ole helppoa antaa moraalista lausuntoa. Juridinen näkemykseni olisi pelkkää maallikon viisastelua.

En oikeastaan silti tuomitsisi sitäkään jos joku ilmoittaisi tuossa tapauksessa heittäneensä romun serriin vuosi sitten(oli sitten tehnyt niin tai ei). Pitäisihän sitä tietysti olla aktiivinen ja rehti vaikka kustaankin silmään, mutta toisaalta tavaran omistajakaan ei ole oikein puolustanut nautintaansa ja lopputuloksena molemmat osapuolet ovat hyödyntäneet toisiaan.

Käytännöllisenä seikkana en itse käyttäisi vialliseksi kerran todettua kylmäkonetta.
 
Oma moraali on sellainen, että on olemassa tuotteen arvon raja, jonka alapuolella asian selvittämisestä itselle aiheutuva lisävaiva on suurempi suhteessa "petoksesta" saamaani hyötyyn nähden. Oma aikakin maksaa, ja onhan se ärsyttävää, jos et itse ole sitä vaivan tarvetta aiheuttanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 680
Viestejä
4 543 613
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom