Elisa 4G ja Xiaomi? puhelimet, netti pätkäisee usein kokonaan pois päältä

Liittynyt
03.12.2021
Viestejä
21
Hei,

onko muut havainneet Elisan 4G mobiililiittymien ja älypuhelimien kanssa seuraavaa. Netti tippuu satunnaisesti pois päältä ja palautuu 5-15 sekunnin kuluessa, paikoillaan ollessa sekä liikkeellä.

Vaikka kenttä on hyvä niin verkonvoimakkuuspalkit puhelimen näytön ylälaidassa häviävät tilanteessa kokonaan ja palautuvat itsekseen takaisin.

Ongelma on todettu kahdella eri Xiaomin (11T ja Mi 10T) puhelin mallilla.

Elisa ei ole tunnistanut ongelmaa ainakaan toistaiseksi, ensiapuna vaihdettiin uudet SIM-kortit mutta se ei auttanut.

t. Epätietoinen
 
Minulla tekee ihan samaa. Vein huoltoon ja vaihtoivat alimmaisen piirikortin sekä mikrofonin. Netti kaatuu kokonaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-01-18-22-10-13-616_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-01-18-22-10-13-616_com.android.chrome.jpg
    44,7 KB · Luettu: 75
  • Screenshot_2023-01-18-22-10-23-935_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-01-18-22-10-23-935_com.android.chrome.jpg
    110,1 KB · Luettu: 75
Ymmärsinkö oikein ettei ongelma hävinnyt piirikortin ja mikrofonin vaihdon jälkeen?
 
Kyllä. Sori että oli epäselvä. Vaihdoin puhelimen huaweihin ja tätä ongelmaa ei sillä ole. Nyt kytkin verkko vierailu roamingin päälle testiksi että mikä tässä on.
 

Liitteet

  • 16741100634567257087814286987204.jpg
    16741100634567257087814286987204.jpg
    181,4 KB · Luettu: 111
Roamingin kytkemisellä ei näköjään ole mitään merkitystä. Poikki menee yhteydet ihan samalla tavalla. Taidan heittää seinään nää siiamit ja huaveit kohta.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-01-19-13-39-12-666_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-01-19-13-39-12-666_com.android.chrome.jpg
    43,6 KB · Luettu: 17
Kiitos tiedoista. Täällä kokemus kolmannen puhelimen (eri valmistaja) kanssa jossa sama Elisan 4G liittymä eikä ongelmaa ole havaittu. Ihmetyttää kun kahdessa eri Xiaomin puhelimessa (joissa eri piirisarjat) ongelma ilmaantui samoihin aikoihin, ehkä suunnilleen loka-/marraskuun vaihteessa viime vuonna.
 
Löysin netistä yleisesti androidin datayhteyksien ongelmiin jotain ehdotuksia. Yks oli lentokonetila päälle ja pois, toinen SIM-asetuksista preferred network type LTE:ksi. Mulla ainakin näkyi olevan vakiona 5G. Varalta vielä käytin virrat pois noiden jälkeen laitteesta. En tiedä toimiiko, selvinneen muutaman päivän sisällä.
 
Täälläpäin ainakin Telialla oli kesällä pari kuukautta ilmeisesti jotain ongelmaa kun 5g ja 4g pätki jatkuvasti.
Tuli kyllä kaikki mahdollinen testailtua omassa päässä, ja mietin että pitänee kysellä kesän lopulla telialta että mikä homma.
Yhtäkkiä se vain "korjaantui" ja kaikki toimii normaalisti, joten olen melkoisen varma että siellä jotain säädettiin/huollettiin tms. pitkin kesää.
 
Kävin juuri keskustelun elisan kanssa tästä. Eli loppujen lopuksi helpoimmalla pääsee kun ostaa toisenmerkkisen puhelimen. Juuri tuli vuosi täyteen tälle muuten moitteettomalle puhelimelle. Eikun uutta tilaan.
 
Kaveri juuri ilmoittikin että hällä menee samalla tavalla poikki yhteydet. Puhelin xiaomi ja liittymä elisa. Nyt vielä tarkistin miten asiasta pääsee eteenpäin. Minun puhelin ostettu 30.3.2022. nyt vein ekan kerran huoltoon. Vaaditaan kolme huoltokertaa että voi vaihtaa koko puhelimen elisan liikkeessä toiseen malliin. Mikäs siinä jos tämän saa korjattua mutta kovasti epäilen kun jo monella tämä ongelma päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo epäilen myös ettei kovin helposti korjaannu jos ei tiedetä tarkemmin missä vika edes on. Näistä meidän Xiaomeissa, toisessa on Mediatek MT6893 Dimensity 1200 chipset, jonka modeemista en löydä muuta kuin ehkä joku Mediatekin oma, toisessa Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 5G chipset, jossa Snapdragon X55 5G modeemi. Tämä viittaisi muuhun kuin modeemiongelmaan, ainakin puhelimen päässä. Voihan se olla että Elisa on päivitelly omaa verkkoaan joskus tuolla loka-/marraskuussa ja sen jälkeen ainaki osa näistä Xiaomin puhelimesta ei enää ole yhteensopivia.
 
Täälläpäin ainakin Telialla oli kesällä pari kuukautta ilmeisesti jotain ongelmaa kun 5g ja 4g pätki jatkuvasti.
Tuli kyllä kaikki mahdollinen testailtua omassa päässä, ja mietin että pitänee kysellä kesän lopulla telialta että mikä homma.
Yhtäkkiä se vain "korjaantui" ja kaikki toimii normaalisti, joten olen melkoisen varma että siellä jotain säädettiin/huollettiin tms. pitkin kesää.
Meilläkin oli jonkin aikaa Telian liittymät mutta kentänvoimakkuus todella heikko kotonapäin. Telialta tuli vain jotain todella epämääräistä vastausta mahdollisista parannuksista. Ovat Telialla ilmeisesti ulkoistaneet verkkojen rakennusta ja ylläpitoa Suomessa. Tässä pisteet Elisalle, jonka kanssa oli myös ongelmaa (huono kentänvoimakkuus -> hidas yhteys) joskus aiemmin, ottivat osoitteen ylös ja laittoivat ongelmat eteenpäin verkon suunnitteluosastolle, verkkoon tehtiin parannuksia, meni tosin muutama kuukausi, mutta homma alkoi toimimaan. En tiedä kävikö tuuri vai onko yleisempääkin. Tämän nykyisen tapauksen kanssa olen ollut Elisaan yhteydessä, eikä siellä ole tunnistettu ongelmaa verkon puolelta.
 
Eipä ole tuollaista tullut vastaan omalla Xiaomi 10T:llä. Pari vuotta ollut käytössä, ja koko ajan Elisalla. Sekä 4G että 5G verkossa. En usko että kovin yleinen ongelma on, sillä jonkin verran on tiedossa lähipiirissa muitakin Xiaomeja Elisan verkossa, enkä ole kuullut ongelmista. Nämä 10T:tä sekä 11 Liteä. Kaikki toki Snapdragonilla.
 
Itsellä alkoi noin viisi päivää sitten samanlainen ongelma.. vähän väliä katkeilee netti kokonaan. Telian 4g liittymä ja xiaomi 11t. Verkkoasetukset nollattu, käynnistetty uudelleen ja sim vaihdettu. Mikään ei auttanut..
 
Itsellä alkoi noin viisi päivää sitten samanlainen ongelma.. vähän väliä katkeilee netti kokonaan. Telian 4g liittymä ja xiaomi 11t. Verkkoasetukset nollattu, käynnistetty uudelleen ja sim vaihdettu. Mikään ei auttanut..
Täällä alkoi myös samoihin aikoihin ja sama puhelin ja liittymä.
 
Täällä ongelmaa ei ole Elisan 4G liittymillä sen jälkeen havaittu kun muutettiin SIM-asetuksista preferred network type LTE:ksi (eli 4G). Vakiona oli 5G. Tehtiin myös se lentokonetila päälle ja pois "korjaus" mutta arvelen että sillä ei olisi kuitenkaan ollut vaikutusta.
 
  • Tykkää
Reactions: k70
Täällä ongelmaa ei ole Elisan 4G liittymillä sen jälkeen havaittu kun muutettiin SIM-asetuksista preferred network type LTE:ksi (eli 4G). Vakiona oli 5G. Tehtiin myös se lentokonetila päälle ja pois "korjaus" mutta arvelen että sillä ei olisi kuitenkaan ollut vaikutusta.

Okei no kokeillaas tätä
 
Täällä ongelmaa ei ole Elisan 4G liittymillä sen jälkeen havaittu kun muutettiin SIM-asetuksista preferred network type LTE:ksi (eli 4G). Vakiona oli 5G. Tehtiin myös se lentokonetila päälle ja pois "korjaus" mutta arvelen että sillä ei olisi kuitenkaan ollut vaikutusta.
Tämä taisi ongelman ratkaista, kiitoksia vaan vinkistä
 
DNA verkossa myös (Moi Mobiili 4G, yhteisverkon alueella) + Xiaomi Mi Note 10 Lite

"4G" ikoni katoaa tuolta ylänurkasta, mutta palkit pysyvät, verkko katkeaa kyllä hetkeksi joka tapauksessa, tällä viikolla alkanut ongelma ja ilmoitin eteenpäin mutta tuli vastausta että ei ole mitään ongelmaa ollut heillä ainakaan (aika perus vastaus 99% ajasta), ensimmäisen kerran tapahtui alkuviikosta ja nyt viimeksi eilen lauantaina.

Ei tosin yllätä, kun vähän väliä saa olla viestiä heille laittamassa verkon huonosta laadusta jne, niin sijaitsen alueella jossa on monta tukiasemaa, mutta jokainen n. kilometrin päässä, ja välissä on moottoritietä, ääniestettä (metallinen), korkeuseroja jne. Kahteen kertaan sanottu jo sieltä päin viime vuoden syksystä lähtien että "kuuluvuuden parannuksen kartoitusta" ja "parannusehdotusta" mutta ei juuri mitään tekoja, heikkolaatuinen 4G yhteys ja viikottainen pudotus 3G verkkoon...

"Suosi LTE:tä" on ollut kokoajan päällä, kun 4G puhelin muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen kerta käytetty huollossa. Suurin osa puhelimesta lienee nyt vaihdettu. Esim imei yms ei ole enää orkkis. Nyt on toiminut ilman katkoja joten mulla oli varmasti mekaaninen vika tai virhe.
 
DNA verkossa myös (Moi Mobiili 4G, yhteisverkon alueella) + Xiaomi Mi Note 10 Lite

"4G" ikoni katoaa tuolta ylänurkasta, mutta palkit pysyvät, verkko katkeaa kyllä hetkeksi joka tapauksessa, tällä viikolla alkanut ongelma ja ilmoitin eteenpäin mutta tuli vastausta että ei ole mitään ongelmaa ollut heillä ainakaan (aika perus vastaus 99% ajasta), ensimmäisen kerran tapahtui alkuviikosta ja nyt viimeksi eilen lauantaina.

Ei tosin yllätä, kun vähän väliä saa olla viestiä heille laittamassa verkon huonosta laadusta jne, niin sijaitsen alueella jossa on monta tukiasemaa, mutta jokainen n. kilometrin päässä, ja välissä on moottoritietä, ääniestettä (metallinen), korkeuseroja jne. Kahteen kertaan sanottu jo sieltä päin viime vuoden syksystä lähtien että "kuuluvuuden parannuksen kartoitusta" ja "parannusehdotusta" mutta ei juuri mitään tekoja, heikkolaatuinen 4G yhteys ja viikottainen pudotus 3G verkkoon...

"Suosi LTE:tä" on ollut kokoajan päällä, kun 4G puhelin muutenkin.
Kiitos tiedosta. Voisivat DNA:lla tsekata ainakin tukiasemien kuormitustilanteet ja tarkemmin tuon alueen signaalitasot ja häiriötekijät. Kuulostaa tuo alue vähän haasteelliselta verkkosuunnittelun kannalta, mutta varmasti toteutettavissa toimivaksi. Toivottavasti saavat homman kuntoon DNA:n päässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 653
Viestejä
4 495 028
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom