Elämää auton downgreidauksen jälkeen?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
83
Mikä onkaan suurin hyppy "alaspäin", jonka olet autoilussa tehnyt?

Elämään, kun kuuluu vaihtelut, olipa sitten syynä työpaikan vaihto, asuntoprojekti, työttömyys tai yrittäjänä toimiminen ja iso talousvaihtelu, mikä on sinun suurin hyppy autoilussa alaspäin...

Itsellä, kiitos yrittäjyyden eteen tuomien tiukkojen tilanteiden takia on pariinkiin otteeseen tullut hypättyä statusportaalla runsaasti alaspäin :) Sittemmin elämä on onneksi vähän tasoittunut, tullut vähän lisää järkeä päähän ja loppujen lopuksi ajopelien merkitys on laskenut lähes mitättömäksi.

Ehkä paras hyppy sattui joskus 2008-2009 nurkilla kun uudenkarhea E60 M5 vaihtui isohkon virhe-investoinnin takia käytettyyn Citroen C4:n joka oli sattunut jäämään firmassa käteen. Toki, olihan tuo M5 myös virheinvestointi ja tuon +100k investoinnin arvonlasku oli huomattava :D

Vastaavasti yksi kivoimmista hypyistä ylöspäin on ollut Ë46 330d:stä uuteen 750i bemmuun.

Ja nykyisin ajelen ihan vaan käytetyllä Volkkarilla ja rahat, jotka jää huolloista yli voi sijoittaa vaikka vaimon viikottaiseen kukkapuskaan.
 
Itse en ajattele autoista tuolla tavalla, että pitäisi jotenkin mennä ylöspäin tai ylipäätään että auto on joku statussymboli. Autoja on vaan erilaisia ja toiset autot on kiinnostavia eri syistä kuin jotkut toiset autot. Toisin sanoen itsellä on vaihtunut ylös ja alaspäin, ja tulee vaihtelemaan jatkossakin. Vaihteleehan mulla vuodenajastakin riippuen autojen taso harrastevehkeiden myötä.

Ehkä suurin hyppy oli kun käyttisautona ollut '93 Mersun 320CE vaihtui uuteen '16 Renault Twingoon. Toisaalta oliko tuo ylös vai alaspäin ei olekkaan ihan selkeä, Mersu tietenkin aika paljon ylemmän luokan auto (vanhanakin), mutta Twingo oli reippaasti uudempi, vähemmän ajettu ja kalliimpi arvoltaan. Ja tavallaan Twingo on hauskempi ajaa koska manuaali.
 
Aina oon vaihtanut kalliimpaan, mutta eniten harmitti vanhan S60:n vaihto uudempaan V50:een. Paskin autokauppa mitä olen tehnyt.
Ihan paskoja nuo V50, hyi helvetti. Tuli taannoin vaihdettua liisarista halvempaan ja alussa kävi mielessä halpa diesel-V50 mutta onneksi tulimme järkiimme ja hankittiin sen sijaan farkkugolf tdi+dsg kombinaatiolla :hungry:

Tähän mennessä isoin tason hyppy oli kun vaihdoin vm98 golfista vm06 rs octaviaan. Tämän jälkeen olen ajellut uudenkarheilla 0-2v vanhoilla autoilla eikä niissä tason nousu tuntunut juurikaan miltään, lähinnä korvien välissä "pienempi huoltotarve".
 
BMW 740i 1996 ja Alfa Romeo 156 2.0 1999 vaihtui Peugeot 406 hdi 110@130 2000. Peugeot osoittautuikin ihan hyväksi vaikka oli silloin jo 450 tkm ajettu. Polttoainekulut myös pieneni aika paljon, samoin huoltokulut.

Huonoin ostos oli, kun ostin peugeotin rinnalle Volvo V50 dieselin.
 
V50 tuntuu saavan hyvin kuraa - vaikka ei aiheena olekaan. Jouduin itse myös ajamaan joskus V50 2.0D:llä. En tykännyt kyllä... ahdas ja meluisa.
 
Ei kyllä hirveästi ole tullut ajateltua downgreidausta. Tulee ostettua autoja sellaisella perverssillä fiiliksellä. Siksi onkin punto evo sportti ja 500x taloudessa. Kunhan lasikatto ja automaatti-ilmastointi löytyy, niin muulla ei niin väliä. Valmiissa maailmassa ei ole kiire mihinkään ja perus 1.4 turbo riittää Suomessa ~kaikkeen.
 
Kun vaihdoin maata samalla työnantajalla pysyen, jätin entisen työsuhde Audi A3 1.8 DSG TFSI:n vanhalle toimistolle ja otin omalla rahalla ajoon Citroen C1:sen liisarina.

Olen erittäin tyytyväinen vaihtoon ja tekisin saman uudelleen. Nyt lähinnä harmittelen kun Citikan liisari on loppumassa.

1.2 kone riittää hyvin kun auto painaa alle 700kg!

A3:sen täyspalveluleasing bensoineen maksoi työnantajalle luokkaa 750eur / kk. Nykyinen C1 maksaa minulle about 300e/kk sisältäen kaiken. En osaa arvioida paljonko pitäisi tienata, että olisin valmis sijoittamaan 450e/kk auton laatuparannukseen. Jotain isoa sen pitäisi olla, sen verran paljon parempiakin käyttökohteita rahalle löytyy tästä maailmasta.

Tuolla välirahalla saa kuitenkin halutessaan vaikka joka kuukausi lennot kahdelle ja hotellin viikonlopuksi...

edit: saattaa olla että tässä on myös käynyt munkki. Pidän C1:stä oikeasti aika kivana autona ainakin tuolla pirteämmällä koneella. Ei se toki motarilla ole Saksalaisen pari kokoluokkaa isomman kulkineen veroinen, mutta Brittien äärikapeilla teillä olen ollut todella tyytyväinen. Ja täällä on motareiden nopeusrajoituskin ~110km/h, joten Audin testatusti 240km/h huiput olisivat aika turhat...
 
Viimeksi muokattu:
98 Lexus LS400 > 2005 Pösö 307 cc ja eipä tämä pösö jaksa oikein innostaa, ollutkin mulla jo 1½ vuotta ja ihan yhtä tylsä kuin ennenkin, penkitkin on niin huonot. Onneksi on sentään avoauto niin jotain iloa. Olis kyllä kannattanut vaihtaa johonkin vähän erikoisempaan jossa olis voimaakin pellin alla. No ensi keväänä on taas hyvä avoauton myyntisesonki, sitä odotellessa.
 
1998 Passat V6 neliveto farkku vaihtui 1998 1.8i Golf mk3 farkkuun. Samalla kertaa lähti niin tehot kuin varusteetkin (myös ilmastointi, tietenkin kesän kynnyksellä). :D

Onneksi tilanne oli tilapäinen ja puhuttiin kuukausista...
 
BMW Z4 vaihto Audi S3, vaikkakin kaikilla mittareilla oli upgrade, on kyllä fiiliksen puolesta pahin downgrade mitä on ollu. Siitä vain jäi rättikattokuume päälle, vaikka kuinka oli pakko hommata talvikäyttöön paremmin passaava kulkine töiden takia.
 
Autokauppahommat kun lopetin, niin sinne jäi uusi työsuhdeauto + muut autot mitä käyttelin miten halusin, siis aina joku uusi alla, tai joku hauska vaihdokki mitä piti vähän "testailla".

Siitä sitten tutulta jobbarilta halpa volvo 740 alle, jolla menikin kai pari vuotta ajellessa, mittarissa sen puoli miljoonaa. Ei ollu kallis.
 
Itse en ajattele autoista tuolla tavalla, että pitäisi jotenkin mennä ylöspäin tai ylipäätään että auto on joku statussymboli. Autoja on vaan erilaisia ja toiset autot on kiinnostavia eri syistä kuin jotkut toiset autot. Toisin sanoen itsellä on vaihtunut ylös ja alaspäin, ja tulee vaihtelemaan jatkossakin. Vaihteleehan mulla vuodenajastakin riippuen autojen taso harrastevehkeiden myötä.

Aivan täysin sama homma. On ollut autoja MX5:stä remmiahdettuun lexukseen, Aristosta RS Clioon ja jopa ihan 1,4 vaparikoneista ibizaa.
Viimeisin vaihto oli kun myin oman käyttiksen (S80 D5) ja ajelen "kesäautollani" E38 728 Bemarilla, eikä edes tunnu että olisi jotenkin erityisesti jäänyt Volvosta mitään kaipaamaan.

Joka autossa on oma juttunsa minkä takia se on hankittu ja aika hyvin toi meikäläisen henk koht bucket list onkin jo käyty läpi, mutta Honda Integraa ei ole tullut hommattua ja niiden hinnat lähteneet sen verran käsistä etten viitsi niin paljoa sijoittaa leluun jolla todennäköisesti ei tulisi kauheasti ajeltua. Toisaalta olisihan siinä rahat turvassa, kun hinta ei ainakaan enää laske. Hyväkuntoiset vain kun hipovat kahtakymppiä niin on se paljon vanhasta tinakikkareesta rahaa kun samalla rahalla saa paljon muutakin mielenkiintoista.

Nyt ongelmana on että varmaan joku laite pitäis ostaa arkiautoksi, oikein ei kuitenkaan tiedä mitä itse tahtoo ja paljonko rahaa haluaa laittaa. Täytyy varmaan odotella että tulee jotain mielenkiintoista eteen että tulee taas se "pakko saada toi" -fiilis.
 
2010 Mondeosta 1993 Nissan Safariin kun paatin jattaa Mondeon vaimolle kayttoautoksi.
Jostain syysta ajan mielluummin ikivanhalla nissanilla kuin modernilla autolla. En osaa kylla selittaa miksi, Safarissa ei ole edes radiota, mutta jotenkin se askeettisuus ja auton puhdas funktionaalisuus jotenkin iskee enemman kuin samasta puusta veistetyt nykyautot.
 
BMW E91 -> VW Passat B7

  • Varustetaso yleisesti.
  • Kabiinin ämpärimuovit ja riks, raks, poks kytkimet yms.
  • Hirveet penkit, sekä normit että ne paremmat.
  • DSG:hen en oo tottunu vieläkään.
  • Huoltokulut (siis normi huollot jo pelkästään) ihan s*atanalliset.
 
Aikoinaan meni hermot pari vuotta vanhaan avensikseen (-09) ja myin pois, tilalle 750 volvo. No, ei se volvo kauaa pysynyt, mutta sen jälkeen en ole käyttöautosta yli 5ke maksanut enkä maksa. Harrasteet sitten erikseen.
 
Ylöspäin on tähän asti menty, mutta autotallista löytyy tuollainen V50 riesa... Vakavassa harkinnassa palata takaisin Toyota maailmaan, vaikka eroa onkin näillä merkeillä, kuin päivällä ja yöllä. Ja tarkoitan myös ajettavuuden ja varustelun lisäksi luotettavuuden, korjaus & huolto tarpeen ja etenkin niistä kertyvien kustannusten määrästä :D

Joo ei sellasta pomminvarmaa merkkiä olekkaan, mutta ei tää ford-volvo kauhean vakuuttava ole ollu....
 
Aikoinaan Alfa Romeo 156 1999 vaihtui vuodeksi Volvo 440 1995 autoon, kun alfasta meni ohjaustehostin rikki. Volvo oli äänekkäämpi, huonompi ajaa ja laiskempi. Mutta ei se volvo silti hirvittävän huonokaan auto ollut ja toimi ihan hyvin.
 
Suurin downgrade on ollut e39 523iA -98 vanhempi --->mazda 626 -86 mutta ei se vituttanut, ja todella tykkäsin siitä mazdasta, vaikka toista voisi kuvitella. Downgraden syynä oli kannentiivisteen korkkaaminen, joka vielä sitten vei lohkon mukanaan. (tiivistepinta suli piloille kahden sylinterin välistä)
 
Vaihdoin Grand Cherokeeni 7,5 vuoden jälkeen johonkin munattomaan perusfarkkuun...

Alkoi kuitenkin iän myötä olemaan sellainen riesa ylläpitää, ettei todellisuus/katumus ole täydellä voimalla ehtinyt vielä iskeä silmille.
Nykyinen kulkine kun sattui osoittautumaan täysin virheettömäksi ja hienosti toimivaksi peliksi.

Ensiliukkailla sai kuitenkin jo pientä muistin virkistystä siitä kuinka järkyttävän huono veto- ja kaarrepito vajaavetoisilla on, joten saa nähdä miten mieli muuttuu, jos tänne joskus tulee vielä oikea talvi.

Vaikka se GC viimeisinä vuosina olikin hlvtn kallis painajainen ylläpitää, niin siitäkin huolimatta se autokuume mikä oli ostaessa ei jonkun tavallisen bilikan tapaan missään vaiheessa laskenut.
Päinvastoin se viehätys kasvoi vuosien myötä aina vain intensiivisemmäksi ja entistä sairaallommaiseksi. Jokainen startti alkoi olemaan lähes orgastinen kokemus (4.7l V8) ja aina edellistä parempi, siihen viimeiseenkin kertaan asti.

Varmaan siis sanomattakin selvää, että tulen luultavasti vielä toistekin hankkimaan Jeepin (Wrangler?), kunhan olen ensin vain toipunut tästä edellisestä painajaisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni lasku tuli kun Peugeot 407 vaihtui 5 vuotta vanhempaan Citroen Xantiaan. Ihan hyvin tottui 11 kuukaudessa tuohon Xantiaankin. Xantia on kyllä kestävämpää tekoa kuin tuo vähän uudempi PSA. Mutta nyt on taas 407 myös käytössä.
 
Vain kymppitonnin arvoisen käyttöauton downgreidaus tonnin-parin rimpulaan on käynyt mielessä lukuisia kertoja. Näissä downgreidauksissa tuppaa vain häviämään vieläkin enemmän rahaa kuin normaalissa, jo muutenkin tarpeeksi kalliissa autoilussa.

Täällä pk-seudulla suolavelleissä vähänkään "kivemman" auton uittaminen työmatkaa ees-taas sahatessa ja kerran viikkoon kaupassa käydessä on aika turhaa. Bonarina tietysti arvonalenema. Lisäksi oman auton kanssa ainakin itseä pelottavaa & ärsyttävää parkkipaikkakolhut ja muut naarmut sekä tottakai erinäiset viat. Sellaiset viat, jotka useimmiten ovat jossain "uudehkossa" autossa paljon kalliimpia korjauttaa tai ainakin hankalampia (itse räpeltää) kuntoon kuin vanhoissa autoissa.

JOS töihin pääsisi julkisilla niin voisin hommata käyttöautoksikin jonkin hauskan laitteen, ihan vain koska sillä ei olisi pakko ajaa joka aamu ja ilta.
 
Hmm... nyt en osaa itsekään sanoa, että onko tämän downgrade vai upgrade, kun Caravelle vaihtui uuteen Yarikseen. Ainakin hetkeksi. Kulutus on ainakin ekologisessa mielessä upgrade, kun > 10 l / 100km laski tuonne 5.5 litran kieppeille. Tilat toki hävisivät ja tilalle tuli toki kaiken maailman sähköhimmeliä ja kaistavahtia. Ajamisen nautinto on molemmissa lähellä nollaa, tuntuma tiehen kadoksissa. Saas nähdä miten kuukausi Yariksen kanssa sujuu ja vaihtuuko jälleen toiseen... Yaris siis OP-kausiauto -palvelusta.
 
Eipä o ite tullu ikinä ees ajateltua tommosia, nuorempana oli bmw e36 m3, bmw z3, suht uutta primeraa(p10) ym ym ym ja tuli paljoki tuunailtua / laiteltua autoja.. sitte kasvoin aikuiseks ja hävitin kaikki rahasyöppö lelut. Nyt sitte ajelen 500e vectralla ja olen ihan tyytyväinen, kaikki on halpaa ja talvella on lämmintä kabiinissa.. paikasta A paikkaan B pääse näinkin.
 
En ole ikinä alaspäin vaihtanut, ja koska autoilu on minulle lähellä sydäntä, niin tuskin tulen ikinä vaihtamaankaan, ellei sitten mene oma talous pahasti kuralle.

Toki tietenkin on tullut noilla halvemmilla kauppakasseilla ajeltua, niin aivan hyvin tuolla ruuhkassa pääsee valumaan eteenpäin ihan millä tahansa halvimmalla kipolla, koska mitään huipputehoja ei juuri tarvita. Henkilöauton ylivoimainen etu on että pääsee liikkumaan ilman että kastuu, ja siihen ei paljoa vaadita kuin katto pään päälle. Ennemmin menen sillä ruosteisella Corollalla kuin fillarilla kylmässä vesi-/räntäsateessa.

Mutta jos on lompakossa varaa, niin en näe syytä kituuttaa. Sitten kun niillä romuilla joutuu maantielle niin itku tulee. Melua on niin ettei omia ajatuksia kuule. Penkit on huonot eikä niillä tykkää istua varsinkaan pitkää matkaa. Kaupunkiruuhkassa ohjaustuntumalla ei ole mitään väliä, mutta maantiellä tunnoton vaelteleva ohjaus on todella rasittavaa.
 
En ole ikinä alaspäin vaihtanut, ja koska autoilu on minulle lähellä sydäntä, niin tuskin tulen ikinä vaihtamaankaan, ellei sitten mene oma talous pahasti kuralle.

Toki tietenkin on tullut noilla halvemmilla kauppakasseilla ajeltua, niin aivan hyvin tuolla ruuhkassa pääsee valumaan eteenpäin ihan millä tahansa halvimmalla kipolla, koska mitään huipputehoja ei juuri tarvita. Henkilöauton ylivoimainen etu on että pääsee liikkumaan ilman että kastuu, ja siihen ei paljoa vaadita kuin katto pään päälle. Ennemmin menen sillä ruosteisella Corollalla kuin fillarilla kylmässä vesi-/räntäsateessa.

Mutta jos on lompakossa varaa, niin en näe syytä kituuttaa. Sitten kun niillä romuilla joutuu maantielle niin itku tulee. Melua on niin ettei omia ajatuksia kuule. Penkit on huonot eikä niillä tykkää istua varsinkaan pitkää matkaa. Kaupunkiruuhkassa ohjaustuntumalla ei ole mitään väliä, mutta maantiellä tunnoton vaelteleva ohjaus on todella rasittavaa.

Vähä sama itsellä.

Ehkä myös ajetut matkat ratkaisee, itsellä useita 200-400km ( yhteen suuntaan) siirtymiä kuukaudessa. Ei paljoa haluta jäädä välille varsinkaan talvella yöaikaan -30 pakkasessa.

10 vuotta sit alla oli vielä vanha accord 91 vuodelta , sen jälkeen mentiin suoraan uudempiin autoihin ja tarkoitus niissä pysyä. Ei vaan muksut kyydissä ole mukava noilla vanhoilla katiskoilla ajaa.

ESP ja muut varusteet on kyllä loistavia keksintöjä, ainakin täällä pohjoisessa.

Toki jos kaupunki ajoa vain olisi, niin joku parin tonnin verme menis kauppakassina.


--edit- Harrasteena toki wanha trans am, mutta se onkin eria asia kuin käyttöauto.
 
En ole ikinä alaspäin vaihtanut, ja koska autoilu on minulle lähellä sydäntä, niin tuskin tulen ikinä vaihtamaankaan, ellei sitten mene oma talous pahasti kuralle.

Toki tietenkin on tullut noilla halvemmilla kauppakasseilla ajeltua, niin aivan hyvin tuolla ruuhkassa pääsee valumaan eteenpäin ihan millä tahansa halvimmalla kipolla, koska mitään huipputehoja ei juuri tarvita. Henkilöauton ylivoimainen etu on että pääsee liikkumaan ilman että kastuu, ja siihen ei paljoa vaadita kuin katto pään päälle. Ennemmin menen sillä ruosteisella Corollalla kuin fillarilla kylmässä vesi-/räntäsateessa.

Mutta jos on lompakossa varaa, niin en näe syytä kituuttaa. Sitten kun niillä romuilla joutuu maantielle niin itku tulee. Melua on niin ettei omia ajatuksia kuule. Penkit on huonot eikä niillä tykkää istua varsinkaan pitkää matkaa. Kaupunkiruuhkassa ohjaustuntumalla ei ole mitään väliä, mutta maantiellä tunnoton vaelteleva ohjaus on todella rasittavaa.

Vähän sama. Kilometrejä tulee sen verran, ettei millään koirankopilla viitsi jo ihan turvallisuussyistä ajaa, ja masentamaanhan se alkaisi jos huonompaan vaihtaisi. Kaupungeissa nyt onneksi ei tarvitse ajella.
Eniten tässä pelottaa, että milloin tulee raja vastaan upgradejen hinnoissa, kun historia tähän mennessä A4 1.8TQ 1998 -> A4 3.0TDI 2009 -> S3 2018. Seuraavana varmaan sitten joku RS5 / M3, joka vielä menee, mutta tuon jälkeen alkaa olemaan haastavaa.
 
Hämmentävästi täällä haukutaan V50:stä. Itse olen omaani ollut niin tyytyväinen, että se on nyt meillä ollut jo kuusi vuotta. Jokseenkin pelkillä huolloilla on pärjäillyt ja omaan makuun sillä on oikein hyvä ajellakin. Sikäli downgrade, että näin pitkällä vaihtovälillä auton arvo ehtii laskea kuin lehmän häntä. Eipä tuo nyt ollut ostettaessakaan kuin reilun kymppitonnin vekotin, mutta silti. Välillä aina iskee autokuume ja tulee käytyä koeajamassa muita vaihtoehtoja, mutta lopulta sitten totean, että pitäisi laittaa niin älyttömästi rahaa kiinni saadakaseen oikeasti paremman auton, että jää lopulta vaihtamatta. Välillä miettinyt, että tekisi downgraden johonkin vielä halvempaan ja pienempään, mutta siinä taas on riskinä saada korjauskulut kasvuun, joten sekin on jäänyt.
 
Itsellä downgreidaus mielessä. Nyt alla MB ML350 -12 115tkm ajettuna. Tekisi mieli myydä että pääsisi kokonaan velattomaksi :( jotenkin alkoi velka ahdistamaan. Muuta varsinaista tarvetta myynnille ei ole.
 
Tämmöinen spekulatiivinen mahdollisuus pelottaa. Joka autossa on tähän mennessä korotettu niin tasoa kuin hintaakin. Tehoa on ollut aina enemmän ja lisävarusteiden lista merkittävästi pidempi. Ihan eka auto oli aikoinaan pari kymppiä ja nyt meni jo kahdeksan, kun vaihtui kesällä Bemari uuteen F11 -> G30 530e. Saavutettu mukavuus on jo sellaisella tasolla, että tästä saatetaan hyvinkin ottaa askel alaspäin seuraavalla kerralla. Toivottavasti ei. Toisaalta autossa istuminen on hemmetin kivaa ja rentouttavaa, joten mikäs siinä.
 
Tämmöinen spekulatiivinen mahdollisuus pelottaa. Joka autossa on tähän mennessä korotettu niin tasoa kuin hintaakin. Tehoa on ollut aina enemmän ja lisävarusteiden lista merkittävästi pidempi. Ihan eka auto oli aikoinaan pari kymppiä ja nyt meni jo kahdeksan, kun vaihtui kesällä Bemari uuteen F11 -> G30 530e. Saavutettu mukavuus on jo sellaisella tasolla, että tästä saatetaan hyvinkin ottaa askel alaspäin seuraavalla kerralla. Toivottavasti ei. Toisaalta autossa istuminen on hemmetin kivaa ja rentouttavaa, joten mikäs siinä.

Hauskalla autolla ajaminen on hemmetin kivaa sekä saa unohtamaan kaiken stressaavan skeidan, tuo useimmiten hymyn huulille ja hyvä fiiliksen ja sitä rataa. Anyway "hauska autoilu" on minulle vähän muuta kuin mahdollisimman uusi bulkkiauto.

Omalla kohdalla uusi käyttöauto olisi sen verran iso taloudellinen satsaus (firma ei sponssaa autoa) ettei siihen viitsi laittaa tuollaisia summia rahaa. Pääasiassa, koska arvon sulaminen sekä toisekseen ei tarvitse kovin pitkää aikaa seurata ihmisten toimia parkkipaikoilla ym. huomatakseen miten välinpitämättömästi jengi kohtelee muiden omaisuutta.

Mitä vähemmän rahaa kiinni siinä pakolliset liikkumiset tarjoavassa kikottimessa on, sen huolettomampaa sillä liikkuminen on. Sellaisella tarvitse stressata naarmuista, pesuista, (kalliista) huolloista sekä kaskovakuutuksista ja sitä rataa. Huonomman auton kehtaa tunkea niin pieniin parkkipaikkojen ahtaisiin rakoihin / ruutuihin vaikkapa täpötäysissä kauppakeskuksissa (ym.) ettei mitään rajaa. Koska ei pätkääkään kiinnosta jos joku kolauttelee sen kylkiin oviaan. Tottakai siis sillä rajaehdolla, että auto on ... miten sen sanoisi, "seminykyaikainen" jolla pääsee kohtuullisen luotettavasti perille.

En perheettömänä ihmisenä tarvitse farmaria, en edes "isoa sedania" liikkumiseeni. Pieni ns. "vw polo-kokoluokan" kippo on vallan riittävä. Nykyinen on aivan liian uusi, kiva, fiilikseltään siisti sekä "kallis" tuollainen. Vaikka sen ostohinta oli vain ~14ke niin sitä tulee jynssättyä ja puunattua aivan liikaa, siitä huolehtii melkein kuin harrasteautosta.

Vahva tarkoitus on tässä vaihtaa se paljon halvempaan. Yritän vain bongailla jotain sopivaa tarjousta ettei tulisi ihan niin paljoa takkiin kuin mitä "normaalisti" (?) tulee jos menee johonkin liikkeeseen vaihtamaan kallista autoa halvempaan. Aniharvoin mikään liike, edes Sulan jobbarit, haluavat antaa asiakkaalle autoa ja käteistä mukaan.
 
Hauskalla autolla ajaminen on hemmetin kivaa sekä saa unohtamaan kaiken stressaavan skeidan, tuo useimmiten hymyn huulille ja hyvä fiiliksen ja sitä rataa. Anyway "hauska autoilu" on minulle vähän muuta kuin mahdollisimman uusi bulkkiauto.

Omalla kohdalla uusi käyttöauto olisi sen verran iso taloudellinen satsaus (firma ei sponssaa autoa) ettei siihen viitsi laittaa tuollaisia summia rahaa. Pääasiassa, koska arvon sulaminen sekä toisekseen ei tarvitse kovin pitkää aikaa seurata ihmisten toimia parkkipaikoilla ym. huomatakseen miten välinpitämättömästi jengi kohtelee muiden omaisuutta.

Mitä vähemmän rahaa kiinni siinä pakolliset liikkumiset tarjoavassa kikottimessa on, sen huolettomampaa sillä liikkuminen on. Sellaisella tarvitse stressata naarmuista, pesuista, (kalliista) huolloista sekä kaskovakuutuksista ja sitä rataa. Huonomman auton kehtaa tunkea niin pieniin parkkipaikkojen ahtaisiin rakoihin / ruutuihin vaikkapa täpötäysissä kauppakeskuksissa (ym.) ettei mitään rajaa. Koska ei pätkääkään kiinnosta jos joku kolauttelee sen kylkiin oviaan. Tottakai siis sillä rajaehdolla, että auto on ... miten sen sanoisi, "seminykyaikainen" jolla pääsee kohtuullisen luotettavasti perille.

Tässä on haettu autoa, jolla rentoutuu pk-seudun ruuhkassa istuessa (auto ohjaa ja menee, minä popitan musaa comfort-penkeissä makoillen) yhtälailla kuin 400 kilsan maantiematkalla.

Sitten taas näitä mehuccaampia autoja mitä tullut huvikseen ajettua, esim. M3 E93 avomalli, niin en sellaisella nauttisi ruuhkasta enkä 400 kilsan maantiestä. Hemmetin siisti ottaa tuollainen alle kun sää on hyvä ja mihinkään ei ole kiire, mutta arkena.. ei kiitos.

Siinä olet aivan oikeassa, että enemmän stressiä tästä seuraa. Toki sekin on suuremmalti enemmän asenne auton ja omien tavaroiden kunnossapidon suhteen kuin vain auton hintataso. Ihan samalla tavalla minä arvostan kaiken hintaisista autoista huolta pitäviä yhtälailla. Ja joo, tiedän että näistä bulkki- ja käyttöautoista ei toki oikeasti tarvitsisi pitää huolta, mutta minkäs teet kun mieli tekee. Harrastus.
 
400hv Nissan Pulsar GTi-R:stä -> 84hv 4-veto Hiluxiin jossa oli 33" pyörät, 9-tuuman alustakorotus sekä 100mm korikorotus. Se tuntui!! :nb:
Tämä tapahtui vuonna 2012.

EDIT: Kuvat.
271332_10150264979902699_365420_o.jpg

308062_10150296003342699_2122375833_n.jpg
 
Ihan ot:nä että tollasta gti-r pulsaria on tullu kateltua melko vakavilla ajatuksilla :dead:
 
Etkös sä siirtynyt tossa aika merkittävästi ylöspäin? :bored:

Tavallaan ylöspäin joo.. :joy: Mutta kulkupuolen puolesta suuri downgrade se oli :confused2:

Ihan ot:nä että tollasta gti-r pulsaria on tullu kateltua melko vakavilla ajatuksilla :dead:

Hinnat ovat karanneet pilviin mitä suomen markkinoiden paria yksilöä katsoo.
Maailmalta voi saada vielä "kohtuu rahalla" mutta hinnat ovat ylöspäin vähäisen valmistusmäärän takia. :sori:
Skyllejä saa halvemmalla ;)
 
Nissan maxima jossa v6 (vaikkakin vain 2 litranen) ja tuosta siirryin susuki altoon jossa ei ollu edes pelkääjän puolella kauhukahvaa taikka aurinkolippaa :D
Toki sitten viime talvena kävi toisin päin ja siirryin altosta Avensikseen joka on varustelullisesti paras auto mitä tähän mennessä ollu. Tokihan tuo on pirun tylsä että kohtiinsa puoliin varmaan vaihtunee taas.
 
Hinnat ovat karanneet pilviin mitä suomen markkinoiden paria yksilöä katsoo.
Maailmalta voi saada vielä "kohtuu rahalla" mutta hinnat ovat ylöspäin vähäisen valmistusmäärän takia. :sori:
Skyllejä saa halvemmalla ;)

Joskus 1.5v sitten (ennen kuin st205 celicaan päädyin) noita oli vielä useampia ihan ihmishintoihin (5-8ke) liikenteessä, nykyään en ole kattellut.. Kyllä mä luulisin että hyvässä tollasessa ois kulkua ja "fiilistä" sen edestä. Noh, katotaan, pitäis celica ensin hävittää ennenkuin mitään konkreettista jaksaa alkaa tekemään
 
Joskus 1.5v sitten (ennen kuin st205 celicaan päädyin) noita oli vielä useampia ihan ihmishintoihin (5-8ke) liikenteessä, nykyään en ole kattellut.. Kyllä mä luulisin että hyvässä tollasessa ois kulkua ja "fiilistä" sen edestä. Noh, katotaan, pitäis celica ensin hävittää ennenkuin mitään konkreettista jaksaa alkaa tekemään

Säästä vaan se Celica! ;) Siinä on parempi voimansiirto vakiona ja siihen sentään saa varaosia vielä voimansiirtoon ja tekniikkaan. Pulsariin et saa mistään varaosia voimansiirtoon koska missään muussa Nissanissa ei ole samaa voimansiirtoa. Vaihdelaatikko on uniikki eikä Pulsariin käy mistään muusta mallista vaihdelaatikkoa.
Tekniikka on uniikki ja se on täysin oma lukunsa SR20DET moottorisuvussa.

Tässä vähän pähkinöitä kannattaako oikeasti harkita edes vaihtoa. Sinuna pitäisin Celican ja ajelisin tyytyväisenä. :vihellys:

Tuohan on vaan järkevää. Itse tekisin samat, jos tilanne tuo.

No polttoaineenkulutukseen ja ylläpitokuluihin kun katsoo niin järkevä vaihto tuo oikeasti oli.
Ja kun lisätään nuo ylempänä mainitsemani asiat + heikko voimansiirto ja 400hv ei ole pidemmän päälle hyvä yhdistelmä. Tehdas kun lupaa voimansiirron kestoksi ~300hv.
 
Säästä vaan se Celica! ;) Siinä on parempi voimansiirto vakiona ja siihen sentään saa varaosia vielä voimansiirtoon ja tekniikkaan. Pulsariin et saa mistään varaosia voimansiirtoon koska missään muussa Nissanissa ei ole samaa voimansiirtoa. Vaihdelaatikko on uniikki eikä Pulsariin käy mistään muusta mallista vaihdelaatikkoa.
Tekniikka on uniikki ja se on täysin oma lukunsa SR20DET moottorisuvussa.

Tässä vähän pähkinöitä kannattaako oikeasti harkita edes vaihtoa. Sinuna pitäisin Celican ja ajelisin tyytyväisenä. :vihellys:

Eihän näitä hommia järellä ole tapana ollut tehdä, mutta katsellaan :vihellys:
 
400hv Nissan Pulsar GTi-R:stä -> 84hv 4-veto Hiluxiin jossa oli 33" pyörät, 9-tuuman alustakorotus sekä 100mm korikorotus. Se tuntui!! :nb:
Tämä tapahtui vuonna 2012.

EDIT: Kuvat.
271332_10150264979902699_365420_o.jpg

308062_10150296003342699_2122375833_n.jpg


Tuohan ei ole downgrade vaan upgrade
Päivitit täyspaskan jonneamisauton aikuiseen malliin, kestävään ja turvalliseen
himoinnut vastaavaa hiluxia itsekin, tai muuta vastaavaa 4x4 autoa esim vanha Land Cruiser
verottaja ei näistä kovin paljoa tykkää valitettavasti..

itsellä kauan sitten vaihtui BMW e34 540iA rahahuolien vuoksi täyspaskaan Opel Omega B joka päätyi kyllä romuttamolle myöhemmin
 
Aikoinaan kun entiselle elämälle näytettiin ovea, se vei auton mukanaa. Muutaman vuoden vanha Focus vaihtui 12 vuotta vanhaan Mondeoon.
En nyt vieläkään oikein tiedä oliko tuo downgreidausta, Focuksesta en oikein koskaan digannut. Mondeo olikin sitten paljon huolettomampi ajella kun ei tarttenu miettiä jotain huoltoleimoja ja muuta turhaa paskaa.. :D
Sen verran Mondeon tiloihin tykästyin että nyt on menossa kolmas Mondeo peräjälkeen. :)
 
Hämmentävästi täällä haukutaan V50:stä. Itse olen omaani ollut niin tyytyväinen, että se on nyt meillä ollut jo kuusi vuotta. Jokseenkin pelkillä huolloilla on pärjäillyt ja omaan makuun sillä on oikein hyvä ajellakin. Sikäli downgrade, että näin pitkällä vaihtovälillä auton arvo ehtii laskea kuin lehmän häntä. Eipä tuo nyt ollut ostettaessakaan kuin reilun kymppitonnin vekotin, mutta silti. Välillä aina iskee autokuume ja tulee käytyä koeajamassa muita vaihtoehtoja, mutta lopulta sitten totean, että pitäisi laittaa niin älyttömästi rahaa kiinni saadakaseen oikeasti paremman auton, että jää lopulta vaihtamatta. Välillä miettinyt, että tekisi downgraden johonkin vielä halvempaan ja pienempään, mutta siinä taas on riskinä saada korjauskulut kasvuun, joten sekin on jäänyt.
Tarpeeksi pitkään kun ajaa yhdellä niin ei raski enää vaihtaa kun on huoltohistoria niin hyvin selvillä. :) Tietää mitkä nurkat on jo rempattu ja mitä remppaa on odotettavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 649
Viestejä
4 537 925
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom