- Liittynyt
- 17.12.2022
- Viestejä
- 265
Huomasin jokin aika sitten, että 14 vuotta vanhan Einhell AFEN 10 -akkulaturin latausjännite on suurentunut noin 14,6 volttiin. Aikaisemmin se oli noin 13,9–14,0 V, ja akku saattoi olla siinä pidemmänkin ajan ilman pelkoa kaasuuntumisesta.
Laitteessa on trimmeri, jolla lähtöjännittettä voi hienosäätää, ja se oli aiemmin lukittu maalilla keskiasentoon. Laturin kytkentä on sellainen, että se vaatii vastajännitteen (akun), ennen kuin sen lähtöjännite asettuu halutuksi. Ilman akkua mittari näytti noin 10 V.
Kiersin ruuvimeisselillä trimmeriä, jotta lukitus aukeaisi, ja huomasin, että tyhjäkäynnissä jännite vaihteli hieman. Trimmeri oli aikaisemmin keskiasennossa ja latausjännite (akun kanssa) mainittu 14,6 V. Latausjännite näyttää nyt kasvaneen, ja se on minimissään noin 14,5 V mutta keskiasennossa noin yhden voltin korkeampi. Tämä näyttää tapahtuneen trimmeriin kajoamisen jälkeen. Latausjännite on siis kasvanut kaksi eri kertaa.
10 A:n laturin kytkentäkaavio lieneekin sama kuin tässä 6 A:n versiossa:
Transistorit, diodi ja trimmeri näyttävät mittausten mukaan olevan kunnossa.
Mikähän tuossa on vikaantunut?
Laitteessa on trimmeri, jolla lähtöjännittettä voi hienosäätää, ja se oli aiemmin lukittu maalilla keskiasentoon. Laturin kytkentä on sellainen, että se vaatii vastajännitteen (akun), ennen kuin sen lähtöjännite asettuu halutuksi. Ilman akkua mittari näytti noin 10 V.
Kiersin ruuvimeisselillä trimmeriä, jotta lukitus aukeaisi, ja huomasin, että tyhjäkäynnissä jännite vaihteli hieman. Trimmeri oli aikaisemmin keskiasennossa ja latausjännite (akun kanssa) mainittu 14,6 V. Latausjännite näyttää nyt kasvaneen, ja se on minimissään noin 14,5 V mutta keskiasennossa noin yhden voltin korkeampi. Tämä näyttää tapahtuneen trimmeriin kajoamisen jälkeen. Latausjännite on siis kasvanut kaksi eri kertaa.
10 A:n laturin kytkentäkaavio lieneekin sama kuin tässä 6 A:n versiossa:
Transistorit, diodi ja trimmeri näyttävät mittausten mukaan olevan kunnossa.
Mikähän tuossa on vikaantunut?