Ratkaistu Ei pysty boottaamaan rauta päivityksen jälkeen

Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
181
Eli tosijjaan, päivitin am nelosesta -> am5. Nyt kone ei tunnista enää m2 ssd muistilla olevaa windows:a, eli en pääse bios:ta eteenpäin. Sekä bios:ssa ei näy kuin yksi m2 ja toinen sata asema, vaikka koneessa on kaksi m2 ja yksi sata. Kokeilin ladata muistitikulta windowsin uudestaan, mutta valittaa että ''asennus ei voinut luoda uutta osiota tai ei löytänyt aiemmin luotua osiota.'', sekä että windows 10 asennus ohjelmassa näkyy selkeästi kolme asemaa niin kuin koneessa onkin. Mutta bios ei tunnista kuin kaksi. Olen vaihtanut m2 ssd muistien paikkaa emolevyssä mutta ei auta asiaan. Miten asian voisi korjata?

Edit: Tämä korjasi ongelman:
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Aloita kertomalla emon nimi ja malli
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Mitäs muita pci-e laitteita koneessa on kuin noi m.2 asemat?
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
181
Ja bios on päivitetty uusimpaan sekä kokeiltu vanhempaa bios päivitystä
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
181
Ja jos Mikkelissä olisi joku ymmärtäisi näiden päälle enemmän niin voi ilmoittautua yv:llä.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Jos et saa muuten apua niin kerro aikaisemman koneen kokoonpano ja mitä osia vaihtui kun vaihdoit uuteen. Käyttöjärjestelmä, bios versiot, muistien tarkka malli, mitkä asemat eli massamuistit kyseessä ja miten liitettynä. Mitä olet kokeillut?
Tiedätkö vanhan koneen asennuksesta oliko uefi vai mbr ja mitkä komponentit siinä oli käytössä ja toimi?
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
181
Jos et saa muuten apua niin kerro aikaisemman koneen kokoonpano ja mitä osia vaihtui kun vaihdoit uuteen. Käyttöjärjestelmä, bios versiot, muistien tarkka malli, mitkä asemat eli massamuistit kyseessä ja miten liitettynä. Mitä olet kokeillut?
Tiedätkö vanhan koneen asennuksesta oliko uefi vai mbr ja mitkä komponentit siinä oli käytössä ja toimi?
Aikasempi kokoonpano: asus rog strix b550-f gaming ja ryzen 7 5800X3D, DDR4 Kingston fury 2x32Gb 3600Mhz (nämä päivittyi muuten samat osat ->) Red devil rx 7800 xt, 1000W asus tuf, WD blue 500Gb m.2.2280 Gen3(tässä on win11) WD Black SN770 2T m2 nvme ssd PCIe 4.0 x4 ja Western Digital 1T sata 3. Päivityksessä tuli asus rog strix B650E-F gaming wifi, ryzen 7 7700X prossu ja DDR5 G.Skill 2x16Gb ripjaws S5 6000Mhz CL30. Aluksi WD Blue ssd missä on win11 oli emolevyssä ylimmäisessä slotissa lähimpänä prossua ja toinen ssd 2T oli toisessa slotissa. Olen vaihtanut ssd paikkoja päikseen. Biossissa ollessa kone tunnistaa vain kaksi kovalevyä 2T ssd ja 2T HDD. Olen päivittänyt Biossin kahdesti uusimpaan 2413 jonka jälkeen vaihtanut sen 2412 versioon eikä mikään tuottanut vaikutusta. Olen kokeillut myös kokoonpanoa pelkästään 2T ssd:llä ja yrittänyt siihen ladata muistitikulta win10 sekä win11 mutta molemmista saan saman vastauksen eli ''asennus ei voinut luoda uutta osiota tai ei löytänyt aiemmin luotua osiota.'' Vanhalla kokoonpanolla kaikki on toiminut hyvin ja win10 latasin windows:n omalta muistitikulta mutta sekään ei toimi uudessa kokoonpanossa. Ja tuo uusi emolevy ei tue enään Gen3 ssd??

Edit: 2T ssd on alustettu ja yritetty ladata win10 ja win11 ilman tulosta.
Edit: Olen kokeillut cmoss, pinnit yhistänyt ruuvarilla ja cmos patteri irrotettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 230
Onko BIOSista poistettu käytöstä "Intel Rapid Storage Technology"? Tuo tuntuu olevan yleinen ongelma, ettei levyt näy koneessa...

 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
181
Onko BIOSista poistettu käytöstä "Intel Rapid Storage Technology"? Tuo tuntuu olevan yleinen ongelma, ettei levyt näy koneessa...

Se näyttää ssd 2T ja 2T hdd mut ei 500gb ssd joka on gen3 ja tuo emolevy ei taida tukea sitä enään jonka takia sitä ei näy?

Edit: Ja mulla ei näy biossissa tuota intel rapid storage technology kun minulla on amd, vai näkyykö tuo muuvalla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Kyllä nuo gen3 lätyt pitäisi ihan normisti toimia. Oliko levyllä bitlockeria käytössä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 842
Viestejä
4 210 725
Jäsenet
70 967
Uusin jäsen
Sinivuokko-85

Hinta.fi

Ylös Bottom