- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 136
.
Viimeksi muokattu:
On se ainakin lähtökohtaisesti laitonta, kun päästöihin suoraan vaikuttavia laitteita muokataan. Eri asia toki on, että näkyykö se konttorilla mitattavissa päästöissä ja että kiinnostaako se ketään.Ei se mitään sano, jos päästöt on kunnossa eikä tee mitään näkyviä virityksiä. Onko EGR:n tulppaus edes laitonta? Toki EGR kannattaa tulpata pellillä, kun se kuitenkin valskaa vaikka siltä ohjauksen pois viekin.
Jos se on oikein poistettu, niin siitä ei jää vikakoodia.Laiton tottakai. Inssi ei siitä tiedä ellei vikavalo pala. 2001 ja uudemmat toki hankala kun lukevaat vieläpä auton tietokoneen OBD testinä
Minkä laitat? Egr? katti? älä suotta näe ylimääräistä vaivaa.Seuraavaan katsastukseen laitetaan toki takaisin.
Ja olihan mulla pari vuotta eli mk2 Mondeossa tuo EGR oli täysin alipainetoiminen eli ei tullut sähköjohtoa kiinni. Enkä jaksa uskoa, että edes Nissani käytti -90 luvun alussa kuin alipainetoimista EGR:tä, muutenkin ne päästöt olivat tuolloin aivan paljon löysemmät, mitä 2000 luvulle tultaessa.Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin,
Toimintaperiaate on hieman ristiriitainen, sillä typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella mutta EGR on aina toiminnassa ainoastaan osakaasulla.
Ohjelmalliseti kun tuon poistaa niin siitä ei jää koodeja arkistoon. Ja mikäli sen tulppaa mekaanisesti ilman ohjelmaan koskemista saattaa tuo aiheuttaa vikatilan moottorissa = Limp mode
Trafin kanta on tietysti että muokatessa laitteita jotka vaikuttavat päästöihin on lähtökohtaisesti laitonta, mutta meillä suomessahan ei mitata NOx päästöjä millään tasolla.
No ainakin '90 Corollassa oli sähköllä ohjattu.Ja olihan mulla pari vuotta eli mk2 Mondeossa tuo EGR oli täysin alipainetoiminen eli ei tullut sähköjohtoa kiinni. Enkä jaksa uskoa, että edes Nissani käytti -90 luvun alussa kuin alipainetoimista EGR:tä, muutenkin ne päästöt olivat tuolloin aivan paljon löysemmät, mitä 2000 luvulle tultaessa.
Ohjaisko tyhjäkäynnillä EGRää ja seuraa ilmamassaa, jos ei muutu -> NOGO? Näin ainakin Sprintterissä.Mikäs siinä muka sen tunnistaa virtaako pakokaasua sen läpi vai ei
Mikäs siinä muka sen tunnistaa virtaako pakokaasua sen läpi vai ei
En tosiaan tiedä millä tunnistaa tukitun venttiilin, mutta vikatilaan tuo ainakin menee pelkästään tukkimalla EGR.Ohjaisko tyhjäkäynnillä EGRää ja seuraa ilmamassaa, jos ei muutu -> NOGO? Näin ainakin Sprintterissä.
200€ maksoi Mondeoon. Jos maksat virityksestä niin tulee yleensä kaupan päälle. Hinnat vaihtelee, joku pyysi samasta hommasta melkein 500€.Tuli tämäkin asia taas mieleen ja aloin kyselemään tarjouksia Peugeot 207:n EGR:n ohjelmallisesta poistosta. Tuosta ei voi mekaanisesti blokata sitä vaan auto menee vikatilaan. Ajo on sellaista, että EGR jumittuu herkästi. Onko kukaan ohjelmallisesti poistanut EGR:ää? Kuinka paljon on maksanut?
Saako kysyä missä paikassa tuo 200 € oli? Saamani tarjoukset ovat vaihdelleet 250 eurosta 500 euroon. En ole vielä ehtinyt viemään autoa lastutukseen, mutta kyllä se pitäisi kohta viedä.200€ maksoi Mondeoon. Jos maksat virityksestä niin tulee yleensä kaupan päälle. Hinnat vaihtelee, joku pyysi samasta hommasta melkein 500€.
Joskus noita tulppausniksejä lueskelin, niin ainakaan kaikissa bensa-autoissa tuo ohut alumiini ei kuulemma kestä. Riippuu varmaan siitäkin miten lähellä pakosarjaa venttiili on.Riippuu toki autosta tarviiko "tulppauksia". Omaan D4D tojotaan askartelin kaljatölkistä laipan tukkeeksi.
Kyllä sieltä pakosarjasta liikkuu varmasti autosta riippuen 700-1000 asteista pakokaasua ja katalysaattorillekkin vielä useampi sata astetta. Katalysaattorihan vaatii bensiiniautossa vähintään 250-asteista pakokaasua, että se puhdistaa pakokaasua edes jollain tavalla.Joskus noita tulppausniksejä lueskelin, niin ainakaan kaikissa bensa-autoissa tuo ohut alumiini ei kuulemma kestä. Riippuu varmaan siitäkin miten lähellä pakosarjaa venttiili on.
Itse kun ihan vahingossa tulppasin romustani jonkun turhan oloisen venttiilin niin tein laipan 2-3 millin kuparista. Tai saattoi olla messinkiäkin.
Tuossa se on aika lähellä pakosarjaa ja EGR:n putkikin on järeää kuparia.
En tiedä miten kuumaa kaasua bensa-moottori ulostaa, mutta väittivät, että ohut alumiini sulaa välittömästi puhki.