EGR blokkaus

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Vladimir Putin, 19.09.2017.

  1. Vladimir Putin

    Vladimir Putin

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tänään tällaista, onneksi on vanha auto, niin nippusiteellä sain kiristettyä letkun kuriin. Tehoa tuntui tulevan lisää ja economy valokin palaa nyt ylämäissä pidempään. ;-)

    Kuulostaakin paremmalta. Seuraavaksi lähtee katti. ;-)
     
  2. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    433
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mitähän leimasinsetä sanoo
     
  3. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 288
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei se mitään sano, jos päästöt on kunnossa eikä tee mitään näkyviä virityksiä. Onko EGR:n tulppaus edes laitonta? Toki EGR kannattaa tulpata pellillä, kun se kuitenkin valskaa vaikka siltä ohjauksen pois viekin.
     
  4. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    433
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    On se ainakin lähtökohtaisesti laitonta, kun päästöihin suoraan vaikuttavia laitteita muokataan. Eri asia toki on, että näkyykö se konttorilla mitattavissa päästöissä ja että kiinnostaako se ketään.
     
  5. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Laiton tottakai. Inssi ei siitä tiedä ellei vikavalo pala. 2001 ja uudemmat toki hankala kun lukevaat vieläpä auton tietokoneen OBD testinä
     
  6. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ja kannattaisi avata tuo EGR (yleensä kakan peitossa) ja puhdistaa kenties imusarja. Ja itseä huvitti, että mulla oli -92 Nissan Primerassa (2.0l 16v bensa) EGR. Oli vielä rekisteriotteessa pakokaasun takaisinkierrätys, mutta tuo oli mekaaninen.
     
  7. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Jos se on oikein poistettu, niin siitä ei jää vikakoodia.
     
  8. Parotech

    Parotech

    Viestejä:
    242
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin,
    Toimintaperiaate on hieman ristiriitainen, sillä typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella mutta EGR on aina toiminnassa ainoastaan osakaasulla.

    Ohjelmalliseti kun tuon poistaa niin siitä ei jää koodeja arkistoon. Ja mikäli sen tulppaa mekaanisesti ilman ohjelmaan koskemista saattaa tuo aiheuttaa vikatilan moottorissa = Limp mode
    Trafin kanta on tietysti että muokatessa laitteita jotka vaikuttavat päästöihin on lähtökohtaisesti laitonta, mutta meillä suomessahan ei mitata NOx päästöjä millään tasolla.
     
  9. idkf

    idkf

    Viestejä:
    199
    Rekisteröitynyt:
    17.09.2017
    Tuleeko hylky jos huomataan? Joo. Onko helppo kiertää huomaamattomasti?Joo. Alentaako oikeasti NOx päästöjä?Joo. Eli loppujenlopuksi kyse on aikalailla omantunnon kysymyksestä.

    Jos kiinnostaa mitä se oikeasti tekee, niin kannattaa aloittaa vaikka lukemalla tästä: http://inpressco.com/wp-content/uploads/2016/03/Paper1053-62.pdf oikeaa tutkimusta.
     
  10. Vladimir Putin

    Vladimir Putin

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Huhhuh, tänään leikkasin tosiaan pellin sen tilalle. Letkuihin tulpaksi ruuvi ja nippuside.

    Auton katsastin siis eilen. ;-) Seuraavaan katsastukseen laitetaan toki takaisin.

    Suosittelen lämpimästi.
     
  11. Dechaque

    Dechaque

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Kuten täällä on jo todettukin niin ei noi EGR:n ja DPF:n poistot jää kiinni katsastuksessa jos ne on poistettu oikeaoppisesti.
     
  12. Parotech

    Parotech

    Viestejä:
    242
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minkä laitat? Egr? katti? älä suotta näe ylimääräistä vaivaa.

    Lisäyksenä siihen että ei niitä egr venttiilejä tarvitse irroittaa/tulpata mikäli ohjelmallisesti poistettu, eli ohjelma ei pyydä avaamaan egr venttiiliä.
    Siinä kohtaan egr kanavan tulppaaminen tulee ajankohtaiseksi, taikka pakosarjan muuttaminen mikäli egp nousee yli imusarjan paineen jolloin väkisin tööttäisi venttiilin auki, nythän puhutaan softatusta tilanteesta, vaki vehkeissä näin hyvin hyvin harvoin käy
     
  13. Yolavi

    Yolavi ASRock advocate

    Viestejä:
    348
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    Riippuu toki autosta tarviiko "tulppauksia". Omaan D4D tojotaan askartelin kaljatölkistä laipan tukkeeksi.
     
  14. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ja olihan mulla pari vuotta eli mk2 Mondeossa tuo EGR oli täysin alipainetoiminen eli ei tullut sähköjohtoa kiinni. Enkä jaksa uskoa, että edes Nissani käytti -90 luvun alussa kuin alipainetoimista EGR:tä, muutenkin ne päästöt olivat tuolloin aivan paljon löysemmät, mitä 2000 luvulle tultaessa.
     
  15. M3TAL_L0RD

    M3TAL_L0RD

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    No ainakin '90 Corollassa oli sähköllä ohjattu.
     
  16. Vladimir Putin

    Vladimir Putin

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ajotietokoneeton auto löytyy täältä, pieni piirilevy ohjaa vain juuri esim. Tojon VSV solenoidia ja mm. bensan syöttöä. EGR on täysin mekaaninen lukuunottamatta sitä solenoidia. Ainoa modi piirilevyyn on resistorin poisto, joka sallii kierrokset yli 7K. :D
     
    Parotech tykkää tästä.
  17. demo69

    demo69

    Viestejä:
    168
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuli tämäkin asia taas mieleen ja aloin kyselemään tarjouksia Peugeot 207:n EGR:n ohjelmallisesta poistosta. Tuosta ei voi mekaanisesti blokata sitä vaan auto menee vikatilaan. Ajo on sellaista, että EGR jumittuu herkästi. Onko kukaan ohjelmallisesti poistanut EGR:ää? Kuinka paljon on maksanut?
     
  18. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 288
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mikäs siinä muka sen tunnistaa virtaako pakokaasua sen läpi vai ei :confused:
     
  19. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    121
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ohjaisko tyhjäkäynnillä EGRää ja seuraa ilmamassaa, jos ei muutu -> NOGO? Näin ainakin Sprintterissä.
     
  20. demo69

    demo69

    Viestejä:
    168
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En tosiaan tiedä millä tunnistaa tukitun venttiilin, mutta vikatilaan tuo ainakin menee pelkästään tukkimalla EGR.
     
  21. Requiem

    Requiem For You

    Viestejä:
    286
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    200€ maksoi Mondeoon. Jos maksat virityksestä niin tulee yleensä kaupan päälle. Hinnat vaihtelee, joku pyysi samasta hommasta melkein 500€.
     
  22. demo69

    demo69

    Viestejä:
    168
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saako kysyä missä paikassa tuo 200 € oli? Saamani tarjoukset ovat vaihdelleet 250 eurosta 500 euroon. En ole vielä ehtinyt viemään autoa lastutukseen, mutta kyllä se pitäisi kohta viedä.
     
  23. Requiem

    Requiem For You

    Viestejä:
    286
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Virityspiste - Yhteystiedot
    Paikallinen, asui melkein naapurissa. En tiedä oliko normaalihinta. Täytyykin soittaa ja kysyä taas kun on auto vaihtunut.
     
  24. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    221
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joskus noita tulppausniksejä lueskelin, niin ainakaan kaikissa bensa-autoissa tuo ohut alumiini ei kuulemma kestä. Riippuu varmaan siitäkin miten lähellä pakosarjaa venttiili on.
    Itse kun ihan vahingossa tulppasin romustani jonkun turhan oloisen venttiilin niin tein laipan 2-3 millin kuparista. Tai saattoi olla messinkiäkin.
    Tuossa se on aika lähellä pakosarjaa ja EGR:n putkikin on järeää kuparia.
    En tiedä miten kuumaa kaasua bensa-moottori ulostaa, mutta väittivät, että ohut alumiini sulaa välittömästi puhki.
     
  25. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    786
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Kyllä sieltä pakosarjasta liikkuu varmasti autosta riippuen 700-1000 asteista pakokaasua ja katalysaattorillekkin vielä useampi sata astetta. Katalysaattorihan vaatii bensiiniautossa vähintään 250-asteista pakokaasua, että se puhdistaa pakokaasua edes jollain tavalla.

    Itsellä entisessä autossa jouduttiin korjaamaan viimeinen vaimentaja ja ei huvittanut koskea katalysaattoriin ollenkaan. 20cm päässä katin lämpötila tuntui vielä oikein kivasti.
     
    Viimeksi muokattu: 15.10.2017